Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:38

Wat is er überhaupt mis met geluk zoeken?
Is toch eigenlijk wat ts ook wil?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:40

BloemBloem schreef:
Hier is helemaal geen discussie over geweest, daarbij is het gewoon
een feit. Ongezond voedsel is vele male goedkoper dan een verantwoorde keuze.

Kan je wel zeggen dat wij westerlingen teveel (vr)eten, maar feit blijft dat mensen die het
zwaar hebben niet eens een fatsoenlijke maaltijd op tafel kunnen zetten.

Daar ben ik klaar mee! En nee, dat heeft niets met vluchtelingen of asielzoekers te maken, maar het is toch te zot voor woorden dat sommige van "onze eigen" medelanders niet normaal een AVGtje op tafel kunnen zetten.

Dat ben ik dan weer niet helemaal met je eens.
Suiker is goedkoop, dat wel.. maar als je kijkt naar fastfood, snoep, chips, frisdrank, dat is allemaal heel veel duurder dan groente, fruit, aardappel/rijst/pasta. Mits je natuurlijk Nederlands fruit/groente uit het seizoen eet. Een komkommer en een courgette kost momenteel 50 cent. Een kilo appels vind je voor een euro bij de boer. En aardappels ook voor een euro per kilo als je een grote zak neemt.
Maar een zak voorgebakken diepvriesfriet kost al gauw 2 euro per kilo.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:41

fransje23 schreef:

Ja maar moet dat dan allemaal hier? Terwijl er niet eens genoeg plek is?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:43

Dorine92 schreef:
Avalanche schreef:
Ik vind het echt een bevrijding. Het is ook fijn om het gewoon oneens te kunnen zijn met mensen zonder gelijk ruzie te hebben :)

Sowieso. Maar ik denk dat dat ook een beetje het probleem is hier in Nederland. Als jij het op de ene manier wilt doen, en ik op de andere manier, en we hebben geen last van elkaar... top.
Maar we zitten zo vol in elkaars space dat je het bijna niet meer kunt voorkomen dat je last van elkaar hebt. Denk dat je op dat punt in een ander land zeker wel beter af kunt zijn

De keren dat ik in Zwitserland was, was dat idd mijn ervaring. Je kon het grondig met elkaar oneens zijn maar omdat we niet op elkaar zaten was dat helemaal geen probleem en blijf je wel praten en elkaar leuk vinden :) ik vond dat heel prettig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:45

Ik heb het soms ook wel met Nederland. Dat ik er klaar mee ben.
Maar aan de andere kant denk ik niet dat we het ergens anders zo goed hebben als hier.
Kijk alleen maar naar de zorgverzekering. We zijn met 385 euro eigen risico mooi klaar.
Ziektewet uitkering? In een ander land kan je er naar fluiten.
WW uitkering? In een ander land kun je er naar fluiten en moet je maar zien hoe je aan eten komt.
Tegemoetkoming in de hoge energiekosten? Zelfs de groep die een laag vast contract hadden kregen een tegemoetkoming.

Er worden vaak in onze ogen verkeerde keuzes gemaakt(ik heb Rutte nog geen enkele keer horen zeggen dat Zelensky moet gaan onderhandelen ipv wapens en geld blijven sturen).

Rutte noemde NL een gaaf land. Ik vind van niet omdat:
Kinderen zonder een fatsoenlijke maaltijd naar school moeten
Wegens weigeren om TBS op te leggen van een staatsgevaarlijke gek een vrouw heeft doodgestoken
Steekpartijen en schietpartijen onderhand elke dag plaatsvinden
Mensen hun cv niet aan durven zetten omdat ze geen boodschappen kunnen doen
Mensen niet naar de tandarts kunnen omdat ze de rekening niet kunnen betalen
Discriminatie nog steeds op zeer grote schaal voor komt.

En een overheid die er een potje van maakt om zoveel mogelijk te verplichten en dingen op te leggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:45

Dorine92 schreef:
fransje23 schreef:

Allemaal?
Wat bedoel je met allemaal? :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:49

Dorine92 schreef:
fransje23 schreef:

Niet genoeg plek? Wist je dat er momenteel 39 miljoen vierkante meter aan gebouwen leeg staat in Nederland? Waaronder 180.000 woningen, de rest zijn kantoorpanden, die prima omgebouwd kunnen worden tot appartementencomplexen. Maar de bouw is gefocust op nieuwbouw, in plaats van herbouwen.
De woningnood kan in één klap opgelost worden als er benut wordt wat er al is. En als je alles benut, is er zelfs meer dan genoeg ruimte voor de opvang en integratie van vluchtelingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 16:54

Dorine92 schreef:
fransje23 schreef:

... en andermaal geen kennis van zaken.

Driekwart van de vluchtelingen op de wereld WORDT AL opgevangen in de regio.
Om allerlei redenen -
ik ben de beelden van het eiland Lesbos nog niet vergeten, tien kilometer uit de kust van Klein-Azië -
komt dus een kwart naar de rijke landen zoals de EU.

En dan roepen sommigen 'dat ze allemaal hierheen komen'.

Niet bepaald een correcte inschatting van het probleem....

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 16:58

Suliko schreef:
Is toch eigenlijk wat ts

Niet genoeg plek? Wist je dat er momenteel 39 miljoen vierkante meter aan gebouwen leeg staat in Nederland? Waaronder 180.000 woningen, de rest zijn kantoorpanden, die prima omgebouwd kunnen worden tot appartementencomplexen. Maar de bouw is gefocust op nieuwbouw, in plaats van herbouwen.
De woningnood kan in één klap opgelost worden als er benut wordt wat er al is. En als je alles benut, is er zelfs meer dan genoeg ruimte voor de opvang en integratie van vluchtelingen.

Pffffff sorry....wordt van dit soort reacties wel flauw.
Bouw NL vol met wolkenkrabbers. Dan is er nog meer ruimte.
Nee sorry. NL is vol. En niet zozeer qua ruimte misschien....meer past altijd, maar wel qua sociaal stelsel en financiele draagkracht.
De mensen die hierheem komem zullen grotendeels financieel onderhouden moeten worden door de belastingbetalers, krijgen voorrang op woningen waardoor de belastingbetalers niet kunnen verhuizen, gezondheidszorg loopt over en wordt steeds duurder, onderwijs en kinderhulp gaat enorm achteruit, pensioen....was dah....over 30 jaar? Ben bang dat de pot dan aardig leeg is. Hopelijk is er nog AOW over....drinkwatertekort, lees net dat stroomlevering straks waarschijnlijk niet meer gegarandeert kan worden.
Boodschappen onbetaalbaar.
Ziektekostenpremie onbetaalbaar.
Energierekening onbetaalbaar.
Tsja.... vroegah....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:00

zonder er stelling in te nemen, snap ik wel wat er bedoeld wordt

Mensen die emigreren nemen vaak zelf geld mee, of moeten iemand hebben die borg staat, een werkgever ofzo, en ze moeten zelf een huis regelen
(althans, dat vermoed ik, maar dat weten de mensen die geemigreerd zijn, beter :j )

Voor mensen die niet uit een levensgevaarlijke situatie vluchten maar hier om andere reden illegaal naartoe komen, is dat anders en dat kan toch best lastig zijn, bijv gezien de problematiek van bewoners bij Ter Apel (ik weet niet precies wat voor AZC dat is, ik dacht voor mensen die wachten op uitslag, niet voor statushouders)

Ik geloof niet dat de situatie van iemand die emigreert te vergelijken is met die van vluchtelingen, dat is raar, om dat als precies hetzelfde te zien (vind ik :) )
Laatst bijgewerkt door Cer op 29-06-23 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:00

Janneke2 schreef:
Goede informatie is natuurlijk nooit weg.
Een asielzoeker een gelukszoeker noemen is onterecht.
... en misschien schrijft de Telegraaf die leugens wel, hoor, "dat ze alles gratis krijgen".
(Geen idee waar deze nonsens vandaan komt, maar het is nonsens. Vluchtelingen krijgen echt niets voor niets. We zijn erg Hollands krenterig kan ik je zeggen.)

Dus nee, ik zie jou als gelukszoeker.
Op zich je goed recht.

Maar niet te vergelijken met een vluchteling - jij hebt het goed.
En dingen gratis krijgen, tja, 'voor niets gaat de zon op'.

Aangezien goede informatie nooit weg is;
Ik heb een tijd vrijwilligerswerk gedaan bij Vluchtelingenwerk als jobcoach. Ik kwam ook bij cliënten thuis.
Ik kan je vertellen dat ze, zodra ze statushouder zijn, wel degelijk van alles (gratis) krijgen. Ze krijgen een budget voor aankoop van eerste behoeften (denk aan meubels en keukengerei etc) en krijgen een woning toegewezen. Er wordt wel degelijk een tegenprestatie verwacht in de vorm van een inburgeringscursus en uiteindelijk (hopelijk) een baan of minimaal vrijwilligerswerk.
Maar tot die tijd wordt er niets terugverdiend en krijgen zij dus een 'gratis' budget ja.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:03

Janneke2 schreef:
Dorine92 schreef:

Om allerlei redenen -
ik ben de beelden van het eiland Lesbos nog niet vergeten, tien kilometer uit de kust van Klein-Azië -

Nouja laten we eerlijk zijn... in bijvoorbeeld Amsterdam red je het tegenwoordig niet meer met Nederlands. Daar vind ik wel wat van.

Ik zei niet DAT ze allemaal hierheen komen... ik zei alleen dat ze niet allemaal hierheen hoeven. Kantoorpanden volproppen, ja kan. Maar blijkbaar sluiten vraag en aanbod niet op elkaar aan. Ga dat eerst fixen dan, ipv de eigen bevolking kwaad maken door eveneens kwade asielzoekers overal op de grond te pleuren

Maargoed, schijnbaar stel ik me aan en valt het allemaal reuze mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:06

Avalanche schreef:
De keren dat ik in Zwitserland was, was dat idd mijn ervaring. Je kon het grondig met elkaar oneens zijn maar omdat we niet op elkaar zaten was dat helemaal geen probleem en blijf je wel praten en elkaar leuk vinden :) ik vond dat heel prettig.

Nu noem je echter een land waar je uit je huurwoning gezet kan worden als je regelmatig op zondag de was doet of na 10 uur savonds gaat douchen :')

Ik vind het hier heel fijn, maar verdraagzaam….. neuh

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:09

Dorine92 schreef:
Ik zei niet DAT ze allemaal hierheen komen... ik zei alleen dat ze niet allemaal hierheen hoeven.

Wat ze dus ook niet doen, zoals jezelf al aangeeft.
:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:11

Ik heb als beveiliger gewerkt bij een azc toen Somaliërs in grote getalen hierheen kwamen.
Hun brutaliteit en vanzelfsprekendheid en neerbuigende houding dat iedereen naar hun pijpen moet dansen heeft mijn mening over asielzoekers zodanig veranderd dat ik vind dat hulp daar geboden moet worden.
Daar doe je met 1 euro ook 10 keer zoveel dan hier.
En daar zitten de mensen die het echt nodig hebben. Hier is dat maar een handjevol.

Maar dat neemt bokt mij nooit in dank af. Meestal uitgesproken door de mensen die nog nooit een azc binnen zijn geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:11

Janneke2 schreef:

Om allerlei redenen -

Citaat:
Nouja laten we eerlijk zijn... in bijvoorbeeld Amsterdam red je het tegenwoordig niet meer met Nederlands. Daar vind ik wel wat van.

Prima dat mag.
Citaat:
Ik zei niet DAT ze allemaal hierheen komen... ik zei alleen dat ze niet allemaal hierheen hoeven.

:') ... ik geef volmondig toe: er zit een nuance verschil in.

Maar ik hoor er echt niet in, dat je weet dat wij maar met een klein deel van de vluchtelingenproblematiek worden geconfronteerd.
Citaat:
Kantoorpanden volproppen, ja kan. Maar blijkbaar sluiten vraag en aanbod niet op elkaar aan. Ga dat eerst fixen dan, ipv de eigen bevolking kwaad maken door eveneens kwade asielzoekers overal op de grond te pleuren

Lijkt me een goed idee.

(Detail: kantoorpanden ombouwen en dan is er plek voor iedereen
versus
kantoorpand als kantoor volproppen.)
Citaat:
Maargoed, schijnbaar stel ik me aan en valt het allemaal reuze mee.

*-:)
Kom op zeg...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:13

purny schreef:
Kijk alleen maar naar de zorgverzekering. We zijn met 385 euro eigen risico mooi klaar.

Nou ik niet hoor; in ieder geval niet de werkenden. Want die betalen via hun loonheffingen nog een inkomensafhankelijke zorgbijdrage.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:16

Goof schreef:
Ik heb een tijd vrijwilligerswerk gedaan bij Vluchtelingenwerk als jobcoach. Ik kwam ook bij cliënten thuis.
Ik kan je vertellen dat ze, zodra ze statushouder zijn, wel degelijk van alles (gratis) krijgen. Ze krijgen een budget voor aankoop van eerste behoeften (denk aan meubels en keukengerei etc) en krijgen een woning toegewezen. Er wordt wel degelijk een tegenprestatie verwacht in de vorm van een inburgeringscursus en uiteindelijk (hopelijk) een baan of minimaal vrijwilligerswerk.
Maar tot die tijd wordt er niets terugverdiend en krijgen zij dus een 'gratis' budget ja.

Het budget is een lening.

Toch net iets anders dan gratis geld...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:16

DuoPenotti schreef:
Ik heb als beveiliger gewerkt bij een azc toen Somaliërs in grote getalen hierheen kwamen.
Hun brutaliteit en vanzelfsprekendheid en neerbuigende houding dat iedereen naar hun pijpen moet dansen heeft mijn mening over asielzoekers zodanig veranderd dat ik vind dat hulp daar geboden moet worden.
Daar doe je met 1 euro ook 10 keer zoveel dan hier.
En daar zitten de mensen die het echt nodig hebben. Hier is dat maar een handjevol.

Maar dat neemt bokt mij nooit in dank af. Meestal uitgesproken door de mensen die nog nooit een azc binnen zijn geweest.

Ik denk dat veel mensen die nu bestempeld worden als gelukzoekers ook liever in eigen land blijven als daar meer kansen op een goed leven zijn.

Zou wel een verschuiving van veel economische belangen betekenen en ik denk duurdere producten hier.

Bijkomend voordeel is dat economische welvaart goed werkt om bevolkingsgroei te verminderen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:18

Janneke2 schreef:
Goof schreef:

Het budget is een lening.

Toch net iets anders dan gratis geld...

Klinkt misschien anders, maar van een kale kip kan je niet plukken he :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:18

Suliko schreef:
Is toch eigenlijk wat ts

Er wordt zeker ook gekeken naar herontwikkeling van bedrijfspanden en / of bedrijventerreinen, maar het is allemaal nog niet eenvoudig. Bestemmingsplannen moeten gewijzigd, nieuwe vergunningen aangevraagd en eer een project is herontwikkeld ben je zomaar een jaar of 3 of meer verder.
Ook zijn bedrijventerreinen meestal niet geschikt voor woonfuncties. Meestal staan ze ver van voorzieningen, zoals scholen en winkels dus de kantoorpanden die geschikt zijn om om te bouwen naar woningen zijn ook niet dik gezaaid. Het is makkelijk zeggen maar moeilijk gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:20

@Fransje maar die kansen grijpen ze hier ook niet.
7 van de 10 Somaliërs zit in de bijstand.
En taal is geen issue want dan zou er geen Pool of Roemeen in een kas/warehouse werken.

Maar goed ga er verder niet op door.
Want daar is het dit topic niet voor :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:23

BloemBloem schreef:

_/-\o_

Volgende vooroordeel: ze blijven lekker in een uitkering hangen en doen niets,
dus van terugbetaling komt niets.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:25

Dorine92 schreef:
Fly_high schreef:
Discussie over ongezond eten en farmaceutische industrie is al helemaal merkwaardig. In het westen vreten we allemaal vooral veel te veel (omdat we deze enorme overconsumptie allemaal makkelijk kunnen betalen) ik hoor graag hoe dit de schuld is van de roverheid :j De roverheid betaalt inmiddels mee aan allerlei behandelingen om mensen minder te helpen consumeren, zo arm zijn we.

Heb je wel eens naar die nutriscores gekeken? Pizza’s met nutriscore B. Sorry hoor, maar dat moet gewoon verboden worden. En de overheid kan er prima voor zorgen dat de gezonde dingen heel goedkoop worden en de ongezonde dingen heel duur. Dus de overheid hoeft niet zozeer de behandelingen te betalen, maar het hele probleem voorkomen. Dat begint al bij de babyvoeding. Er moet veel betere voorlichting zijn en er moet actief geprobeerd worden van slecht voedsel een uitzondering ipv regel te maken.

Ooit gehoord over neoliberalisme? En enig idee wat dat inhoud? En welke politieke partijen dat aanhangen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:29

Janneke2 schreef:
BloemBloem schreef:

_/-\o_

Volgende vooroordeel: ze blijven lekker in een uitkering hangen en doen niets,
dus van terugbetaling komt niets.

Ik heb verscjillende casussen meegemaakt;
Een zeer succesvolle waarbij een jongeman uit Syrië de Nederlandse taal al zeer snel vloeiend sprak, die fanatiek aan het solliciteren was en die zelf al vrijwilligerswerk geregeld had.
Maar ook een gezin waarvan de vrouw thuis voor alle kinderen moest zorgen en geen woord Nederlands sprak. Zowel man als vrouw slaagden niet voor de inburgeringscursus, ook de man sprak geen Nederlands en hij is nooit aan een baan gekomen.
Helaas zijn er van die laatste casus meer gevallen en feitelijk valt daar inderdaad geen geld van terug te halen.

Die lening is overigens enkel voor de inrichting van de woning, niet voor de woning zelf. Ze krijgen verder gewoon een uitkering.