Mentale gezondheid tieners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 20:33

En terwijl ik dat typte verscheen op de nieuws site:

„Overspannenheid, depressie, zelfmoordpogingen: Zwitserse jongeren hebben het nog nooit zo slecht gehad. Dit blijkt uit actuele cijfers van het Federaal Bureau voor de Statistiek BFS, studies van de kinder- en jeugdadviesdienst ProJuventute en de CS Jeugdbarometer.“

Zo treurig. Die moeten nog beginnen met het leven verdorie -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:41

Sizzle schreef:
Op den duur bleek dat de school hem strafwerk op strafwerk gestapeld had zodat hij inmiddels een heel boek moest overschrijven en zonder de ouders te informeren, hij was nog minderjarig (…echt… 8)7 )

... want als het de eerste 5 keer niet werkt dan werkt het vast wel als je nog 20 keer hetzelfde probeert...?

Sommige professionals zal ik nooit begrijpen.

Het is trouwens ook interessant: er lijkt soms wat weinig balans te zitten in hoe ouders geinformeerd worden. Soms wordt werkelijk alles gedeeld met de ouders, ook als het maar gaat om losse en bij de leeftijd passende dingen. Soms wordt er niets gedeeld zelfs niet als de problemen al behoorlijk groot worden, ik vind het opmerkelijk hoe weinig daar soms tussen lijkt te zitten en hoe het een automatische reactie lijkt, niet iets waar gewogen over nagedacht wordt.

Sizzle schreef:
Het leersysteem zelf is enorm kantonafhankelijk, ook vanwege de talen. In de Duitse Kantons zie je een hoop terug van de Nederlandse vrije scholen.

Op zich niet vreemd vind ik - er komen best een boel van dergelijke pedagogische en onderwijskundige ideeen uit Duitstalige landen, en ze hebben ook best een boel goede dingen. In de cultuur van Zwitserland vind ik het ook wel passen (en uiterst klassikaal gescript onderwijs niet.)
Rudolf Steiner kwam uit (destijds) Oostenrijk en startte zijn eerste school in Stuttgart, en Fröbel (van het 'freubelen' in de kleuterklas - handwerkjes om motoriek en inzicht te ontwikkelen) was een Duitstalige pedagoog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 20:48

Yep, zeker waar ik nu zit is Steiner duidelijk aanwezig.
De Steiner hotspot (Goetheanum) zit hier op zo’n 10 km vandaan. Dat dorp en de school daar is wel een beetje doorgeslagen trouwens (soms bijna secte achtig, waren ook tegen alle covid maatregelen), maar als algemene tendens in het onderwijs is dikke prima :j

Ik ben blij dat je bebt komen opduiken in dit topic Shadow. Ik vind jouw bijdragen en visies over onderwijs altijd heel leerzaam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 23:49

Sizzle schreef:

„Overspannenheid, depressie, zelfmoordpogingen: Zwitserse jongeren hebben het nog nooit zo slecht gehad. Dit blijkt uit actuele cijfers van het Federaal Bureau voor de Statistiek BFS, studies van de kinder- en jeugdadviesdienst ProJuventute en de CS Jeugdbarometer.“

Maar dan is er toch iets verandert?

Ik ben van 1974, maar herken het hele strenge niet direct. Ik ging naar een Montessori school en daar werden alle onderwijzers met de voornaam aangesproken.
Toen wij verhuisden, zat ik kort op een andere Montessori school, die veel strenger was en het ook juf of meeste "achternaam" was.
Op de middelbare school in t Gooi was het weer anders en zag je ook de grote verschillen met waar leerlingen vandaan kwamen en op welke school zij hadden gezeten.
Maar in de bovenbouw was het dan wel weer voornamen en jij en jou.

Zelfstandigheid lijkt me deels wel goed en volgens mij hebben kinderen daar vaak ook wel behoefte aan. Mits dat veilig kan natuurlijk.

@Sizzle, zie je dat de verschillen qua mentaliteit, maar ook qua presteren, werken etc groot zijn per dorp/plaats?

Hoe zijn de mentale problemen in Switzerland op latere leeftijd? En weet je hoe dat voorheen was?

Ik heb bijv weleens een discussie gehad met iemand die in een ander land woont over kleding. Daar liepen de kinderen in uniform en eerst vond ik dat vreselijk, maar na een goede uitleg en het gesprek daarover, heb ik mijn mening behoorlijk bijgesteld en zie ook voordelen.

En als ik dat weer naar voetbal vertaal; Kinderen mogen doorgaans zelf weten waar ze in trainen, mits het voetbal kleding is. Je ziet dus allerlei pakjes van de grootste clubs. De ene kan alle vrij dure pakjes kopen en de ander moet het met iets simpels doen. Het is dan vaak wel een grote wens van kinderen om een pakje van Club X te hebben.

De selecties trainde in uniform en toch wilden veel kinderen daar toch graag bij. Dat uniform straalde wel uit dat je in de selectie zit en gaat dan boven de lievelings club. Dus weer ergens bij horen en prestatie druk.

Nog even terugkomend op de regio's. Onze zoon heeft jaren later in dorpen op school gezeten en daar was het nu nog steeds anders dan in mijn jeugd. Veel is ook echt plaats/regio afhankelijk in mijn ogen. Ik vind dat zelf ook behoorlijk te merken met hoe je in een winkel of ziekenhuis bijv behandeld wordt. Overal kan iemand chagrijnig, moe of boos zijn of heel vrolijk, maar qua dienst, gastvrij etc hebben we hier toch ook grote verschillen en ik vraag me af of mensen zich wel zo makkelijk kunnen aanpassen aan anders.

Dorps kinderen willen soms in een grote stad studeren, maar kunnen ze daar wennen? Worden de verschillen wel erkend?

Zelf was ik een grote meid in de 6e klas en kon me prima staande houden, maar het eerste jaar op het Lyceum heb ik compleet verknald, omdat ik A) niet goed voorbereid was, want ik kon goed leren, dus ik kon me wel redden en B) ik was hartstikke onder de indruk.
Zonde, maar ook slecht voor mijn motivatie toen, omdat ik daar wel een deuk van heb opgelopen even.

Mijn man werd gediscrimineerd en zou niet goed kunnen leren. Hij wist ook wat hij wilde, dus koos zelf al voor beroepsonderwijs. Maar daarvoor heeft hij veel meer begeleiding gehad, omdat hij niet goed kon leren volgens mensen, die er achteraf dus naast zaten.
Als je wel goed kan leren, moet je het maar uitzoeken.

Met mn zoon ook meegemaakt. Een vriendje met gedrags problemen op de creche, ging naar speciaal onderwijs en kreeg van alles qua begeleiding, beweging, hulp etc.
Toen ik 1x aangaf dat onze zoon wat faalangst leek te hebben, kon niemand daar wat mee. Hij kon goed leren en redde zich ook wel.

Dan zou je zeggen; dat is toch mooi. Maar het gevoel van aan je lot overgelaten worden en niet serieus genomen worden kan iedereen overkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 00:04

superpony schreef:
Sizzle schreef:

Maar dan is er toch iets verandert?

(Knip)

Maar het gevoel van aan je lot overgelaten worden en niet serieus genomen worden kan iedereen overkomen.

Ja er moet iets veranderd zijn en niet is simpels op micromanagement niveau zoals dorp/stad kinderen, een uurtje meer of minder op school of wat extra kerstcadeaus.
Overal nemen de problemen onder de jeugd toe, ongeacht het schoolsysteem. Dus iets gaat er systematisch fout.
Natuurlijk ging er ook altijd al een hoop fout in het verleden maar nu gaat het percentueel gewoon de spuigaten uit.

Ik hoop in iedergeval dat we niet landen als Japan achterna gaan waar zelfmoord onder jongeren de grootste stervenskans in die leeftijdsgroep is geworden.:

„Japan is experiencing increasingly high rates of suicide among young people. It is the only developed country where suicide is the leading cause of death among those aged 15−39, with a particularly high incidence of adolescent suicide. It is also the only country in the industrialised world (G7) where suicide is the leading cause of death among young people (those in their teens and twenties). The mortality rate for teenagers is higher in the USA and Canada than in Japan (Ministry of Health, Labour and Welfare, 2021).“
https://www.nature.com/articles/s41599-022-01148-x

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 10:43

De situatie in Japan is toch echt 1 op 1 te wijten aan de druk die mensen daar voelen om te presteren. Als ik dat doortrek naar hier dan zal dat zeker meespelen in de mentale druk die tieners en adolescenten voelen en ervaren. Dat doet zo veel met mensen. Ik zie dat op mijn werk ook bij jongeren met lvb ( lichte verstandelijke beperking) willen er zo graag bijhoren en omdat ze een vlotte babbel hebben en je aan de buitenkant niet ziet dat ze een beperking hebben vaak, worden ze enorm overvraagd. Dat leidt tot psychische en somatische klachten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:46

Sizzle schreef:
Ja, dat is raar. Natuurlijk hoor je dat te weten.
Het lijkt me ook een goede reden om daar een serieus gesprek over aan te gaan.

Grappig verhaal: mijn moeder heeft ooit een opleiding gesloten _O-
Mijn broer (die van het pesten) had na zijn schooltijd een enorm probleem ontwikkeld waarbij hij zich afsloot voor negatief nieuws. Dus als hij iets niet gedaan had en daarvoor strafwerk kreeg dan sloot hij zich verder af en deed niet eens meer zijn schooltas open. Op den duur bleek dat de school hem strafwerk op strafwerk gestapeld had zodat hij inmiddels een heel boek moest overschrijven en zonder de ouders te informeren, hij was nog minderjarig (…echt… 8)7 )
Mijn moeder heeft toen een klacht ingediend omdat ze juist deze (prive) opleiding gekozen hadden vanwege kleine klassen en idividuele aandacht. Van de ene klacht kwamen ze in de volgende waarbij uiteindelijk bleek dat ze aan bepaalde wetten helemaal niet voldeden. Die opleiding bestaat niet meer :+

Oef...balen is dat zeg.... zeker als je zo bewust voor iets specifieks kiest dat beter zou moeten zijn dan de standaard keuze zeg maar.... dat hebben wij dus ook. Speciaal naar school 10km verderop gegaan omdat ze daar in principe een beter pedagogisch klimaat moesten hebben, ook wat betreft op individueel niveau en grote inzet op saamhorigheid enzo. En nadat meneer daar begon, is het daar in onze beleving bergafwaarts gegaan, terwijl de dorpsschool hier juist echt hele goede stappen heeft gemaakt en ze nu hier te bieden hebben wat we destijds juist op de andere school zochten :=

Super balen, en er zit ook wel een schuldgevoel aan vast vind ik, omdat je kind daar niet "vanzelf" terecht is gekomen maar je het zelf heel bewust daar naartoe gestuurd hebt. Voor ons is dan de troost dat het destijds echt de betere keuze was. Directrice van huidige school zegt dat ook := En je weet van tevoren natuurlijk niet hoe scholen verder ontwikkelen. Het is ook wel leerzaam geweest in de zin van beseffen dat je nu dankbaar mag zijn om in een betere sfeer te zitten. En wie weet heeft hij hiermee een voorsprong in een voortgezet onderwijs, dat hij weer kinderen tegenkomt die hij dan al een beetje kent, en zij hem.

Hopelijk is er voor jouw ouders en broer ook iets positiefs te bedenken aan deze ervaring :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:05

SusanH schreef:
De situatie in Japan is toch echt 1 op 1 te wijten aan de druk die mensen daar voelen om te presteren. Als ik dat doortrek naar hier dan zal dat zeker meespelen in de mentale druk die tieners en adolescenten voelen en ervaren. Dat doet zo veel met mensen. Ik zie dat op mijn werk ook bij jongeren met lvb ( lichte verstandelijke beperking) willen er zo graag bijhoren en omdat ze een vlotte babbel hebben en je aan de buitenkant niet ziet dat ze een beperking hebben vaak, worden ze enorm overvraagd. Dat leidt tot psychische en somatische klachten.

Ik denk dat het al met al toch komt door allerlei vormen van druk die er op die kinders (en hun ouders) staat. De druk om er bij te horen, om iets op te moeten bouwen, om te presteren, om de juiste keuzes te maken want ja je hebt zo bizar veel keuzes in alles.... de druk om vooral geen dingen en goede kansen te missen. De druk om "plezier" te hebben en dat ook te laten zien aan anderen. Constant "aan" moeten staan daarvoor....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:11

Urbanus schreef:
Natuurlijk, je hebt extraverte en introverte kinderen, het zijn net mensen.

Maar ik ben een groot voorstander van ze dingen laten proberen en zeker als ze nog jong zijn, stimuleren om vriendjes te maken.

Achteraf ben ik ook echt blij dat ik van mijn ouders sport en muziek moest proberen. 1 instrument en 1 sport naast paardrijden. Ik heb echt van alles geprobeerd en mocht ook stoppen als ik het niks vond, maar wel veel vriendinnetjes gekregen daardoor.

Inderdaad eerst zwemles, maar ik had wel een hele fijne lerares. Daarna dus zelfs doorgegaan met reddingszwemmen en wedstrijdzwemmen. Maar ook dansen, dat was misschien nog voor de zwemles want ik was erg klein. Bang voor de juf, dus niet mee doorgegaan :') Maar ook tennis, gymnastiek en toen dus zwemmen. Zwemmen een tijd naast het paardrijden gedaan.
En echt jarenlang muziekinstrumenten gespeeld, eerst dwarsfluit en later keyboard.
Het klinkt als heel veel, maar eigenlijk viel dat enorm mee. Mocht toen ik klein was maar 1 keer per week paardrijden, had 1 keer muziekles en de andere sport was ook 1 of 2 keer. Moest naast paardrijden wat anders doen om te kijken of ik het echt leuk vond (Mijn ouders zagen de bui al hangen haha)

Ik was echt een stil en verlegen meisje, kon me enorm goed vermaken alleen en had die tijd alleen ook nodig, maar die sporten en muziek waren heel waardevol vanwege andere kinderen leren kennen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:20

chanicha schreef:
Toch blijf ik ook zeggen dat doordat ouders allebei werken, ze een hoop aandacht tekort komen en bso is ook niet altijd een fijne plek.

Dat is een very unpopular opinion. Maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:28

Maar naar de bso gaan geen tieners (al zal het misschien best doorwerken) mijn dochter ging naar de voorschoolse opvang tot groep 7, daarna wilde ze echt niet meer.

Ik heb als tiener geregeld op mijn broertje en zusje gepast (die zijn een stuk jonger) omdat mijn ouders beiden onregelmatig werk hadden. Diensten overlapten elkaar soms deels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 10:35

rien10 schreef:
chanicha schreef:
Toch blijf ik ook zeggen dat doordat ouders allebei werken, ze een hoop aandacht tekort komen en bso is ook niet altijd een fijne plek.

Alles met mate?

Zolang een kind er met plezier heen gaat en daar vrienden heeft dan is dat niet zoveel anders dan andere sociale opvulling na schooltijd. Als ze met tegenzin gaan is het een ander verhaal.
Er zit nogal een enorm grijs gebied tussen 12 uur per dag/5 dagen per week, of een paar uurtjes.
Immers zijn in Belgie de kinderen niet nog zwaarder depressief omdat ze langere schooldagen maken.

Pmarena, het is uiteraard al heel lang geleden en zoals dat gaat zijn dingen die op het moment onaangenaam zijn op den duur gewoon iets uit het verleden. Als je eenmaal volwassen bent moet je dingen ook gewoon een plekje kunnen geven.
Mijn broer is destijds als vervanging een werk-leer opleiding gaan doen en daar ging het uitstekend :)

Ik heb ook veel clubjes en sporten moeten proberen vroeger, maar dat heeft meer geld gekost dan wat anders. Het was ook niet verkeerd hoor, maar meeste heb ik binnen een maand weer gestopt. Muziek heb ik wel lang gedaan en uiteindelijk paardrijden. Echter mocht ik pas op paardrijden toen ik er zelfstandig naar de manege kon fietsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:39

Ja, ik wilde gewoon paardrijden. Maar het was wel leuk om dingen te ontdekken. Ik mocht ook zelf kiezen wat ik wilde doen.

Mijn ouders werkten ook beide, ik ging naar de crèche en opvang en later een oppas thuis. Dat hadden meer kinderen uit mijn klas, dus dat speelt ook al langer en niet alleen nu.
Zoals bij pmarena klinkt het juist als super fijne plek. Dat is mijn ervaring ook, ook bij neefjes nu.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 10:45

Mijn dochter gaat graag. Ze hebben in onze huidige bso een enorme knutselkamer waar de „oudere kinderen“ (lees, vanaf groep 3) helemaal zelfstandig mogen weten wat ze doen (uiteraard kijkt er iemand mee). Ze komt regelmatig met wel 5 kunstwerken thuis in die paar uurtjes :+
Ze gaan lekker naar het bos en het eten is verschrikkelijk goed (warme maaltijd als lunch). Continue rooster bestaat hier nog niet dus voor lunch is er in ons geval ook bso. Concreet hebben we het dan over 1 middag en 2x lunch.
Onze dochter is 3x per week om 12 uur klaar op school. Denk dat er heel wat Nederlandse ouders met een geel hesje op de dam gaan staan als ze dat invoeren ;)

Wat ik heel lastig vind is dat er met vriendjes en vriendinnetjes bijna niet af te spreken valt omdat ze zo vaak na schooltijd hobbies hebben. Ik hoop dat dit straks makkelijker wordt als er nog wat meer zelfstandigheid bij komt waarbij niet meer alles via ouders loopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:08

Sizzle schreef:
rien10 schreef:

Alles met mate?

Zolang een kind er met plezier heen gaat en daar vrienden heeft dan is dat niet zoveel anders dan andere sociale opvulling na schooltijd. Als ze met tegenzin gaan is het een ander verhaal.
Er zit nogal een enorm grijs gebied tussen 12 uur per dag/5 dagen per week, of een paar uurtjes.
Immers zijn in Belgie de kinderen niet nog zwaarder depressief omdat ze langere schooldagen maken.

Pmarena, het is uiteraard al heel lang geleden en zoals dat gaat zijn dingen die op het moment onaangenaam zijn op den duur gewoon iets uit het verleden. Als je eenmaal volwassen bent moet je dingen ook gewoon een plekje kunnen geven.
Mijn broer is destijds als vervanging een werk-leer opleiding gaan doen en daar ging het uitstekend :)

Ik heb ook veel clubjes en sporten moeten proberen vroeger, maar dat heeft meer geld gekost dan wat anders. Het was ook niet verkeerd hoor, maar meeste heb ik binnen een maand weer gestopt. Muziek heb ik wel lang gedaan en uiteindelijk paardrijden. Echter mocht ik pas op paardrijden toen ik er zelfstandig naar de manege kon fietsen.

Dat is eigenlijk de kern van het hele probleem, als je het in een zin samen moet vatten.

pmarena schreef:
SusanH schreef:

Ik denk dat het al met al toch komt door allerlei vormen van druk die er op die kinders (en hun ouders) staat. De druk om er bij te horen, om iets op te moeten bouwen, om te presteren, om de juiste keuzes te maken want ja je hebt zo bizar veel keuzes in alles.... de druk om vooral geen dingen en goede kansen te missen. De druk om "plezier" te hebben en dat ook te laten zien aan anderen. Constant "aan" moeten staan daarvoor....

Voeg daaraan toe dat in andere landen hele andere werkculturen heersen.
In NL is het niet ongewoon om bij problemen drie lagen management over te slaan. Dat is bijvoorbeeld in Japan ongehoord. Alles moet via de hiërarchische lijnen.

Een trainee bij mijn werkgever heeft eens en hele interessante blog geschreven over een internationaal congres over bedrijfscultuur. Hij staat helaas intern dus ik mag 'm niet zomaar delen maar genoemde punten kwamen daar wel naar voren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 11:27

Jammer dat het intern is :)

Ik las laatst een intervieuw met diverse Oekrainse families. Die kunnen geen groter contrast vinden dan hier.
De kinderen waren helemaal in de war dat ze maar zo weinig uur per week naar school hoeven en de leraren met ze in gesprek gaan. Ze waren gewend aan dagelijks 8-17h en daarna nog huiswerk in een authoritair systeem. De moeders kregen voornamelijk de crisis omdat ze dus gewend zijn om gewoon te werken, maar dat gaat dus niet als je kind vroeg thuis is en thuis moet lunchen. Kinderopvang is vreselijk duur, dus werken op minumumloon basis is geen doen. Heel veel zijn weer weg gegaan omdat het land totaal niet ingericht is op werkende alleenstaande ouders (de vaders zijn uiteraard nog in hun eigen land). Kinderopvang in Oekraine is gratis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:06

Hier hoor ik ook verhalen dat Ukraïnse kinderen het hier op school veel leuker en gezelliger vinden.

BSO op vorige school zouden wij nooit hebben gedaan, tenzij je natuurlijk met je handen in het haar zou zitten. Indruk die ik daarvan kreeg was niet zo fijn, daar kwamen ze juist vandaan met die bizarre, grove praat.... en dat vriendje ook stress had al dagen van tevoren als die daar weer naartoe moest := Was ook op andere locatie.

Hier is het gewoon in een ander lokaal waar ze zo binnendoor door juf afgeleverd worden. Klein groepje, ze kunnen zelf kiezen wat ze willen doen. Iets voor zichzelf, iets samen, iets dat de juf in gang zet.... aanhaken als je dat wilt en anders lekker je eigen ding doen. Lekker vrijblijvend +:)+

Die kleine van ons mag het gewoon zeggen als hij afgehaald wil worden. Dat heb ik altijd zo gedaan als hij naar zoiets toe ging. Het kan dan een keer gebeuren dat hij dat "test" zeg maar zodat hij zeker weet dat hij inderdaad zelf de keuze heeft. De eerste keer zal ik er sowieso na 2 uur naartoe gaan, om te vragen of hij mee naar huis gaat. Maar ik verwacht dat hij dan zoiets zal hebben van mèh nu al...? En het dan gewoon de volgende keren 3 uurtjes zal worden, tot 17:00 uur vind ik wel lang zat hoor om lekker na school nog even een dagje te spelen en doen := Kan die mooi net nog even thuis zijn eigen ding doen voordat we gaan eten.

Ik blijf dat bij jou toch wel heel mooi vinden hoor Sizzle, met die kinderen al heel jong zo die groepsvorming te laten ervaren van (naar) school dat is iets voor de kinderen, waar ze op elkaar steunen ipv. op de ouders. En als je dan zegt dat ze regelmatig naar het bos gaan, dat is helemaal top natuurlijk, dat heb je hier niet zo snel helaas. Die 3x per week gym is ook top!

Het continu-rooster vind ik wel iets dat echt een groot voordeel is. Destijds toen wij een school kozen was dat nog niet gebruikelijk, maar bij eerste school was dat wel en dat was ook 1 van de redenen dat we voor die school kozen. Pas sinds dit schooljaar (nu pas een paar maanden dus) zijn ze op zijn nieuwe school ook begonnen met een continu-rooster. Ideaal +:)+

En hier ook 2x gym in plaats van 1 keer, ook super fijn!

Dat lastig afspreken na school vind ik dus ook :=
Je weet niet wie er op het moment supreme zin en tijd heeft. Ook niet of je eigen kind zin heeft :=
Vaak willen mensen al daags van tevoren afspreken, maar ik vind dat niet handig want je weet nooit of je kind het die dag wel ziet zitten. Hier hebben ze natuurlijk ook al vriendjes waar ze vaak mee om gaan en makkelijk mee afspreken.

Dus ik vind die BSO wel even lekker makkelijk en vrijblijvend om wat meer speels met klasgenootjes om te gaan en wat meer contacten na schooltijd te leggen, om na school ook leuke dingen te doen zònder dat een mamma / pappa daar steeds bij zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 22:22

Ik ben ook blij met de vrije school achtige insteek :j
Zo had ik school misschien ook leuker gevonden vroeger :D
Maar hoe dan ook kan meer naar gym en meer naar buiten duidelijk niet voorkomen dat het een paar jaar later enorm mis gaat.

Een beetje depressief wellicht voor kerst maar ik vind deze songtext van Ren wel passend bij de social media bezwaren:

Funny how you act surprised when depression levels rise
When you force feed inadequacy straight into our eyes
Television shows that praise the beautiful people
And talent competitions that just laugh at the feeble
Billboards, magazines, people turned to plasticine
Moulded like a factory, we're growing up to fear feeling ugly
It's lunacy
A knife in the community, 'cause insecurity breeds judgment
Judgment breeds hate, not unity
And hierarchy based upon aesthetics is what makes a kid in school get bullied for genetics
And I felt so ugly growing up
The way that I looked sometimes got me beaten up
I mean what the fiets?
Sort of culture do we live in
When we're defined by the shape of our face
When we're ashamed by the size of our waist
When we're imprisoned by the form that we take
And so we keep buyin' and spendin'
That's just how this story goes
You build us up just to knock us back down
And we just keep falling Like dominoes

https://youtu.be/bbbjWEnC3Gc

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 23:04

Sizzle schreef:
Ik ben ook blij met de vrije school achtige insteek :j
Zo had ik school misschien ook leuker gevonden vroeger :D
Maar hoe dan ook kan meer naar gym en meer naar buiten duidelijk niet voorkomen dat het een paar jaar later enorm mis gaat.

Een beetje depressief wellicht voor kerst maar ik vind deze songtext van Ren wel passend bij de social media bezwaren:

Funny how you act surprised when depression levels rise
When you force feed inadequacy straight into our eyes
Television shows that praise the beautiful people
And talent competitions that just laugh at the feeble
Billboards, magazines, people turned to plasticine
Moulded like a factory, we're growing up to fear feeling ugly
It's lunacy
A knife in the community, 'cause insecurity breeds judgment
Judgment breeds hate, not unity
And hierarchy based upon aesthetics is what makes a kid in school get bullied for genetics
And I felt so ugly growing up
The way that I looked sometimes got me beaten up
I mean what the fiets?
Sort of culture do we live in
When we're defined by the shape of our face
When we're ashamed by the size of our waist
When we're imprisoned by the form that we take
And so we keep buyin' and spendin'
That's just how this story goes
You build us up just to knock us back down
And we just keep falling Like dominoes

https://youtu.be/bbbjWEnC3Gc

Wat ik bijna nog erger vind, je kunt het in een woord samenvatten: commercie......

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:31

Ik denk ook dat de maakbaarheid van het leven nu een rol speelt bij met name burn out. Als je maar hard genoeg werkt kun je alles worden wat je wil. En dan ook nog eens snel. Voor hogere functies met veel verantwoordelijkheid moest je je vroeger opwerken; vanuit werkervaring doorgroeien. Nu zie je veel specialistische opleidingen waarbij studenten meteen bij een verantwoordelijke functie terecht kunnen komen. Vooral bij hbo en universitaire opleidingen.

De afgelopen 5 jaar is mij ook opgevallen dat ik steeds meer jonge cliënten zie met burn out klachten. (Dat zijn overigens twintigers maar het probleem ontstaat eerder). En het overgrote deel uitgevallen in hun eerste of tweede baan na hun studie, soms al na 6 maanden. 9 van de 10 keer was dit ook letterlijk hun eerste baan, nooit naast of voor hun studie gewerkt (of heel minimaal). Dat was onder het mom van geen tijd, al heb ik niet het idee dat studies nu heel veel zwaarder zijn dan voorheen, maar dat is ieders eigen keuze. Echter kun je nog zo slim zijn of theorie goed kunnen leren; werk is anders dan studeren. En als je geen werknemersvaardigheden hebt 'geleerd' dan is het best lastig om en de theorie om te zetten naar de praktijk en om mee te komen in het werkende leven en dan ook nog eens op hoog niveau. Volgens mij wordt de druk die dat oplevert best wel over het hoofd gezien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:40

Rytir schreef:
Ik denk ook dat de maakbaarheid van het leven nu een rol speelt bij met name burn out. Als je maar hard genoeg werkt kun je alles worden wat je wil. En dan ook nog eens snel. Voor hogere functies met veel verantwoordelijkheid moest je je vroeger opwerken; vanuit werkervaring doorgroeien. Nu zie je veel specialistische opleidingen waarbij studenten meteen bij een verantwoordelijke functie terecht kunnen komen. Vooral bij hbo en universitaire opleidingen.

De afgelopen 5 jaar is mij ook opgevallen dat ik steeds meer jonge cliënten zie met burn out klachten. (Dat zijn overigens twintigers maar het probleem ontstaat eerder). En het overgrote deel uitgevallen in hun eerste of tweede baan na hun studie, soms al na 6 maanden. 9 van de 10 keer was dit ook letterlijk hun eerste baan, nooit naast of voor hun studie gewerkt (of heel minimaal). Dat was onder het mom van geen tijd, al heb ik niet het idee dat studies nu heel veel zwaarder zijn dan voorheen, maar dat is ieders eigen keuze. Echter kun je nog zo slim zijn of theorie goed kunnen leren; werk is anders dan studeren. En als je geen werknemersvaardigheden hebt 'geleerd' dan is het best lastig om en de theorie om te zetten naar de praktijk en om mee te komen in het werkende leven en dan ook nog eens op hoog niveau. Volgens mij wordt de druk die dat oplevert best wel over het hoofd gezien.

Ja maar, ze hebben er toch voor geleerd...... Fout!

Iemand in mijn omgeving komt uit een hele technische baan. Is techneut en je moet 'm al iets heel geks vragen wil hij niet een richting van antwoord hebben.
Nu is hij ergens anders gaan werken en verwacht dat bedrijf van hem dat hij meer leidinggevende dingen gaat doen. Ja dat is best, hij heeft echt wel het niveau en de ervaring maar gezien hoe hij in het leven staat, vraag ik me af of dat goed blijft gaan of dat dat bedrijf bezig is een dijk van een techneut te verliezen. Je moet geen techneuten aannemen en dan verwachten dat je ze wel richting die leidinggevende positie krijgt omdat ie het niveau en de ervaring wel heeft. Interesse is iets heel anders maar daar zijn sommige bedrijven heel bekrompen in....

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:43

Maar daarom is het ook wel belangrijk om gewoon vroeg met een vakantiebaantje of iets te beginnen. En niet om veel te verdienen en voor hogere functies maar puur voor het socialiseren en samenwerken met collega's en daarnaast al wat van de werkvloer proeven en verantwoordelijkheden maar op een kleinschalige vorm.

Mijn ouders hebben mij op den duur ik was 16 ook wel met lichte dwang gezegd van nu is het wel eens tijd om te beginnen met een baantje in ieder geval in de zomer om zo wat geld te verdienen. Nu koos ik gelijk een heel druk baantje uit en ben ik direct allergisch geworden voor de horeca , maar ik kreeg wel meer zelfvertrouwen en begon minder onzeker te worden dus ik denk dat mijn ouders ook daarom wouden dat ik aan het werk ging.

Bijvoorbeeld in de zorg is het beeld wel echt 'oh je hebt een diploma , dan kun je gelijk wel heel veel verantwoordingen aan'. Ik kom het op mijn werk ook tegen , maar zeg nu wel eens van nee ik zie dat niet zitten. Bij de vorige instelling waar ik werkte durfde ik dat eigenlijk niet te zeggen , en daar heb ik de gevolgen heel erg door moeten zien. En dat had ook wel de doorslag kunnen geven voor een burn-out , ik was gelukkig net op tijd en ik voelde dat het echt die kant op ging.

Mensen moeten ook meer leren nee zeggen. Ik wijs nu bepaalde taken ook wel af omdat het nog niet goed genoeg voelt om bepaalde verantwoording te hebben. Maar nee zeggen is ook wel lastig bij sommige bedrijven waar nee amper geaccepteerd wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 00:50

Ik quote mezelf even over het thema te jong, te veel:

Sizzle schreef:
Waar ik erg van ben geschrokken al 10 jaar terug is de rat-race onder de studenten. Letterlijk vertelde ze je dat een maand vetraging een doodslag was, dan zou het nooit meer wat worden in je leven. Laat staan een jaar vertraging, dan ben je kansloos de rest van je leven %)
(Knip)

Pas een onderzoek gelezen over millenial managers. Deze staan onder massieve druk omdat ze vaak al na 3-5 jaar beroeps ervaring al teams van 7+ man onder zich hebben zonder goede voorbereiding. Die leeftijd waarop je tot manager wordt is bizar sterk gedaald.

Als ik terug kijk op mijn eigen carriere tot nu toe ben ik aan alle kanten overwerkt geweest, aangeschreeuwd, en aangemanipuleerd tot je een ons weegt (jaja academisch wereldje), maar….. ik denk wel dat het een heel groot verschil zit in het feit dat ik nooit dacht dat ik het op mijn 25e gemaakt moest hebben.

Die tijddruk die nu op alles lijkt te liggen is killing.
Ik heb me ook al een paar keer verbaasd over topics op bokt van nog geen 30 jarigen die het gevoel hebben dat ze al gefaalt hebben omdat te hun opleiding niet afgemaakt hebben of nog geen huis gekocht hebben. Hoe treurig is dat!
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-12-22 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 00:55

Zebrastreep schreef:
Maar daarom is het ook wel belangrijk om gewoon vroeg met een vakantiebaantje of iets te beginnen. En niet om veel te verdienen en voor hogere functies maar puur voor het socialiseren en samenwerken met collega's en daarnaast al wat van de werkvloer proeven en verantwoordelijkheden maar op een kleinschalige vorm.

Mijn ouders hebben mij op den duur ik was 16 ook wel met lichte dwang gezegd van nu is het wel eens tijd om te beginnen met een baantje in ieder geval in de zomer om zo wat geld te verdienen. Nu koos ik gelijk een heel druk baantje uit en ben ik direct allergisch geworden voor de horeca , maar ik kreeg wel meer zelfvertrouwen en begon minder onzeker te worden dus ik denk dat mijn ouders ook daarom wouden dat ik aan het werk ging.

Deze mening deel ik toch niet met je. Ik heb zelf nauwelijks gewerkt als puber en mijn kinderen hoeven dat ook niet straks, als ze maar een 'dagbesteding' hebben. School, hobby's en met vrienden afspreken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 01:05

Ach bijbaantjes.
Ze zijn heus wel ergens goed voor (vooral veel slaap tekort) maar het gaat echt niet hét verschil maken in je leven :n
Ik heb er veel gehad, ook naast mijn eerste „grote mensen baan“ had ik nog 2 andere baantjes savonds en in het weekend om rond te komen.
Maar eerlijk is eerlijk, je leert er vooral hoe men je als voetveeg behandeld. Ik heb geleerd hoe artsen op een congres zich misdragen en de boel onderkotsen, ik heb geleerd hoe rijke zoontjes van kunstverzamelaars je misachten in de bediening, ik heb geleerd hoe je mensen en vooral bejaarden kunt oplichten…..

Alleen bij de Postbank heb ik ook echt telefoonskills geleerd, dat was een toffe baan met ook echt toffe begeleiding, alleen een beetje jammer dat ik toen Pfeiffer had en er de helft van de tijd doodziek zat (zonder dat te laten merken uiteraard).

Wat dat betreft ben je denk ik beter af als je zinvol vrijwilligerswerk gedaan hebt of deel bent van een vereniging die evenementen organiseert.
De kans dat je dan nog wat vertrouwen in de mensheid hebt is groter :')

Ik denk dat nu juist door het verrotte leenstelsen veel te veel jongeren bijwerken dan goed voor ze is.