Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:35

Ik heb hier meerdere interessante posts gelezen, dank daarvoor!
Mijn gevoel zegt 'waarom excuses, dat de erkenning er is, dat is toch veel belangrijker?', maar 1) is die erkenning er eigenlijk wel echt en 2) wie ben ik om het gevoel van een ander dat het wel nodig is, te bagatelliseren? Dus fijn om wat diepgaandere posts te lezen.

Ik vind het schokkend dat er nog zoveel racisme en discriminatie is in deze tijd. Niet alleen op persoonlijk niveau (zoals in dit topic: 'hij neemt liever niet 'zulke' jongens aan), maar ook bij belangrijke publieke instanties als de fiscus en Buitenlandse Zaken. Je verwacht dat daar verstandige mensen in de top zitten.

Nog een anekdote: ik hoorde laatst een vrouw vertellen dat ze van 'echt' hield. Dus een echte kerstboom en echte zwarte piet. Ik moest me echt inhouden om niet te zeggen dat zwarte piet nou juist NIET echt zwart is.

Exitium

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:55

Ailill schreef:
Eens Chevax, daarom maakte ik gisteren ook de vergelijking naar vrouwen, dan betreft het opeens een andere groep mensen. Ik ben al dagen aan het nadenken of ik bereid zou zijn uit eigen persoon compensatie te betalen, gevoelsmatig zeg ik ja, maar of het daadwerkelijk ook gaat werken...?

Ik vermoed dat er in dat geval meer mensen nee zeggen dan je gezien de discussie die hier en op andere plaatsen speelt zou denken. Logisch ook, want dan raakt het mensen opeens echt persoonlijk, en met de huidige inflatie heeft men al meer dan genoeg aan hun hoofd wat financiën betreft.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:17

Exitium schreef:
Ailill schreef:
Eens Chevax, daarom maakte ik gisteren ook de vergelijking naar vrouwen, dan betreft het opeens een andere groep mensen. Ik ben al dagen aan het nadenken of ik bereid zou zijn uit eigen persoon compensatie te betalen, gevoelsmatig zeg ik ja, maar of het daadwerkelijk ook gaat werken...?

Ik vermoed dat er in dat geval meer mensen nee zeggen dan je gezien de discussie die hier en op andere plaatsen speelt zou denken. Logisch ook, want dan raakt het mensen opeens echt persoonlijk, en met de huidige inflatie heeft men al meer dan genoeg aan hun hoofd wat financiën betreft.
Eens, zodra het mensen persoonlijk gaat raken, gaan ze het voelen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik (nog) geen fin. problemen heb, beste buffer en ik kan in theorie best wat missen. Dit is voor veel mensen niet het geval, daar ben ik mij van bewust. Echter, zoals ik eerder zei, in mijn optiek hebben een deel van de huidige bevolking vandaag de dag, nog steeds veel voordeel en profijt van het leed van anderen - in een (ver) verleden, dat wringt voor mij behoorlijk. Het liefst zou ik iedereen gelijk zien, met gelijke kansen en mogelijkheden, zodat iedereen (naar 'eigen kunnen') een leven op kan bouwen.

Dit is niet het geval. Dan klinkt fin. steun/compensatie wel weer wat aantrekkelijker, of bijv. positieve discriminatie, maar dat gaat weer voor andere problemen zorgen. Ik denk dat de verandering van binnenuit moet komen, met hulp van buiten, maar in welke vorm? Heel erg moeilijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:24

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
Maar dat voor mijn geboorte Nederland zich gedragen heeft 'als een roofstaat tussen Schelde en Dollard' en dat ik als ingezetene/ staatsburger daar voordeel van gehad heb -
dat is zo.

Dit schrijf je nu in elk geval voor de tweede keer. Ik ken de uitdrukking niet, maar vind het storend. Als het gaat om het slavernijverleden, dan vind ik "roofstaat ten westen van de Zuiderzee" toch een stuk toepasselijker. Grote delen van het toenmalige Nederland/de inwoners ervan, hadden geen enkel voordeel van die handel. En ik vraag me af of een grote meerderheid van de inwoners wel wisten wat er allemaal gebeurde. Laat staan dat ze daar een mening over hadden, voordeel van hadden of invloed op konden uitoefenen.

Accoord, ik citeerde Multatuli.
Zo beschrijft hij Nederland in zijn verontwaardiging.
('Hier leen ik mij niet voor als bestuurder!')

En dan gaat het net niet om het slavernijverleden of de VOC, maar over het huidige Indonesië en de toenmalige dwangarbeid. (Eufemistisch 'cultuurstelsel' geheten.)

En ik denk dat ook de Drentse Hoofdvaart met al haar sluizen gebouwd is met op Java afgeperst geld.

Citaat:
Gevolgen
Dankzij de slavenhandel werd Nederland een rijk en machtig land in de 17e eeuw. Er was veel welvaart en mensen konden bijzondere specerijen krijgen. Bovendien zorgden de VOC en de WIC voor veel werk. Toch was er ook een keerzijde. Er waren nog steeds arme mensen in Nederland die het steeds zwaarder kregen. De prijzen van veel producten gingen omhoog en zij moesten zien te overleven bi jde muren van grote steden.
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesc ... macht.html
[/quote]
Qua bovenlaag was de Republiek puissant rijk.
Maar er was nauwelijks middenstand en de paupers hadden het beslist zwaar.

En vwb de naam 'De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden'
(eufemisme: de oorlog tegen Spanje hadden we toch niet echt gewonnen, alles bezuiden de grote rivieren ontbrak).
Maarre die zeven klopt niet.
Drenthe was de achtste provincie, maar was zo arm dat wij letterlijk niet meetelden.
(Al zegt de optimist dat we wel aan tafel zaten, zonder stemrecht - maar niet ingepikt werden door de veel machtiger Friezen etc etc.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:38

chevax schreef:
De excuses ben ik voor, zoal ik al eerder uitgebreid toelichtte, betalen niet. Er zijn hier verschillende mensen die zeggen dat we allemaal onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Stel dat je dat doortrekt en we allemaal moeten meebetalen. Ja, dat doen we al door belastingen enzo. Maar stél dat de uitkomst is dat we indd allemaal verantwoordelijkheid moeten nemen voor wat onze voorouders deden, omdat wij daar volgens sommigen nog steeds voordeel van hebben. En dat er in januari €75 van je loon wordt ingehouden. Blijft dan “we moeten verantwoordelijkheid nemen” nog overeind of bedoelen we met “we” andere mensen? En het is nu makkelijk om te zeggen “dat zou ik doen”, omdat het niet aan de orde is. Maar wie is er eerlijk genoeg om te zeggen dat je dat niet wilt?

Ik wil hier mee aangeven dat het heel makkelijk is om voor anderen te beslissen. Maar zodra je zelf ook mee moet betalen, denk ik dat de meningen toch anders zijn.

Nou ik ben heel eerlijk, daar ben ik niet toe bereid.

Wel bereid om geld uit te geven voor mensen die NU in de slavernij zitten en gered moeten worden.

Janneke, je vergeet dat veel Afrikanen zelf ook rijk zijn geworden door de slavenhandel. Dat maakt dat ik het krom vind om één dader aan te wijzen.

Daarnaast is de historie van de slavenhandel in blanke mensen veel groter dan andersom. Alleen langer geleden en de meeste mensen weten niks van deze geschiedenis af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:55

Eh, hoezo zou ik vergeten zijn dat Ghanezen Ghanezen hebben verkocht...?

En ja, er was een periode in het Romeinse rijk waarin een beetje Romein een serie slaven had (overwonnen volkeren ergens in Europa).

Ik heb het niet gehad over 'dat er één specifieke dader zou zijn' - maar wel dat zelfs Drenthe
(tot op de huidige dag onderaan bungelend)
toch maar mooi ontsloten werd met een degelijk kanaal met een serie sluizen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:03

De Ashanti stam is schathemeltje rijk geworden aan de slavenhandel uit Ghana, dus waarom worden nu de kopers veroordeeld (terecht) maar niet de leveranciers? Je zou toch verwachten dat zoiets wereldwijd wordt aangepakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:43

De rechter heeft ondertussen gesproken.
Je kunt als burger de overheid wel aanspreken op onbehoorlijk bestuur, maar dat is hier niet van toepassing.

En vervolgens is men boos.
Begrijpelijk.
Ik snap ook de reactie van de advocaat wel: er is te weinig overleg geweest, men voelt niet dat het uit het hart komt 'dan worden excuses niet ontvangen'.

... en deep down denk ik, had je als advocaat mensen deze rechtsgang moeten ontraden?
Er is tijd en moeite in gestopt, en ik kon mij niet voorstellen dat de rechter ging zeggen dat de excuses niet mogen op 19 december.
En nu de rechter dat ook zegt, voelt het opnieuw als 'niet serieus genomen'.

(Eventueel kun je naar de rechter als een braaf statement 'we vinden het compleet belachelijk, 19/12, en dit is een brave manier om dat duidelijk te maken'.
Maar dan haal je je schouders op als de rechter niets verbiedt.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:15

996981 schreef:
Nikass schreef:
Je mist het stukje waarin Ruitje aangeeft dat je als witte mens niet weet hoe de slavernij doorwerkt voor de afstammelingen van tot slaaf gemaakte mensen, en dat het dus makkelijk praten is.

Natuurlijk speelt de tijdgeest een belangrijke rol.
Wat volgens mij NU geldt is dat je NU kunt beginnen met de gevolgen die NU nog merkbaar zijn aan te pakken, en je excuses aanbieden dat dat niet al veel eerder is gebeurd.
(Want het is niet zo dat we gisteren pas ontdekten dat het niet juist was toen)

Nee. In jou ogen mis ik dat stukje wat voor jou het belangrijkste is. En als je het stuk (in mijn ogen ;) ) goed begrepen hebt gaat het dus inderdaad over de verschillende perspectieven en welke factoren daaraan bijdragen. Iedereen haalt uit tekst een ander onderwerp en dat is juist het interessante. Want dat werkt niet alleen met tekst, maar met alles. Het is voor jou moeilijk te begrijpen dat ik dit stuk uit de tekst haal, terwijl het voor mij wél belangrijk is.

Is dat niet juist deel van deze discussie? Dat het zo moeilijk is om voor een ander te bepalen waar ze wel of niet last van hebben en waarmee je dat wel of niet recht kan zetten, door wie dat bepaald wordt en wat een goed moment is?

Met jou opmerking zet je mij weg als iemand die “het” niet begrepen heeft. Niet vanuit jou perspectief, maar als feit. “Je mist het stuk dat…” terwijl ik het heb over “voor mij”. Het gaat over mijn mening, die jij probeert te overstemmen omdat ik volgens jou de kern niet heb begrepen.

Het was niet mijn bedoeling je als wat dan ook weg te zetten, en ook niet jou te overstemmen met mijn mening. Zeer zeker niet, en ik dacht ook niet dat ik dat deed, maar blijkbaar begrijpen wij elkaar even niet.

Wat ik wilde zeggen met mijn bericht is dat ik dacht dat je er letterlijk overheen las omdat ik dacht dat jij het hier niet mee eens bent, terwijl je schrijft het eens te zijn met het bericht van Ruitje. Ik dacht dus dat jij het met dat stukje niet eens was, en dat denk ik nu ook weer te lezen uit jouw bericht. Dus vandaar dat ik enigszins verbaasd was dat je het bericht van Ruitje beaamde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:27

Exitium schreef:
Ailill schreef:

Wat mij betreft zou dat er ook echt vanaf hangen dat ik heel goed weet
-waarom betalen
-wie krijgt het daadwerkelijk
-op basis waarvan is de
hoogte van het bedrag
bepaald
Ik kan niet goed ergens achter staan als ik niet weet waarvoor ik nou eigenlijk kies

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:42

Exitium schreef:
Ailill schreef:

Het voelt ook als, Jantje slaat Pietje en Keesje krijgt er straf voor.

En het hele gedoe nu over hoe dat excuus moet en dat het niet uit komt en het moet zus en ... Komt ook nogal verkeerd over. Zie het als een onverwacht geschenk en wat je er vervolgens mee doet is aan jouw.
Wetende hoeveel gerommel met subsidies, etc. er was/is om minderheden te helpen, lokale projecten in wijken door de mensen daar te laten doen, gemeentepolitiek ... Komt het hele gestuiter inmiddels meer op mij over als een stampvoetend stel oplichters.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:07

... 'dat' er een financiële kant aan zit is op zich duidelijk voor mij.

Maar welk bedrag en wie het moet krijgen - dat zijn enorme vraagtekens.

Het liefst zou ik het gieten in zoiets als onderwijs. Rondom thema's als emancipatie en anti-discriminatie.
En een stevig boek oid rond de inclusieve geschiedenis van Nederland.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:23

Waarom is die financiële kant zo duidelijk dan? Waarom moet specifiek dit stukje schade of leed financieel gecompenseerd worden en alle andere schade die 'we' door de eeuwen heen hebben veroorzaakt niet?

Als we gaan compenseren voor de transatlantische slavenhandel, waarom dan niet ook voor het cultuurstelsel in Indië?
Moeten we Spanje dan ook niet gelijk die zilvervloot terugbetalen? Of mogen die dat geld dan gelijk doorsluizen naar de Zuid-Amerikaanse landen waar het zilver gedolven werd?
En moeten we de Engelsen compenseren voor de aanval op Chatham?
Hoeveel krijgen we nog terug van Italië voor de Romeinse overheersing? En mag Nederland ten noorden van de Rijn dan wel of niet profiteren van die compensatie?

Nee, als je historische schade van eeuwen terug gaat compenseren, dan kun je bezig blijven. Gewoon niet aan beginnen dus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:30

Wat ik lastig vind:

Is dat wij bepalen waar het geld heen moet gaan een soort nieuw kolonialisme? In de zin van: Wij bepalen dat jullie corruptie/rechtstaat/maatschappij niet voldoet aan onze normen.

Alweer bekijken we dus een situatie door hem te vergelijken met de onze.

Ik denk ook dat wat zij met het geld zouden doen/of wij dat nuttig besteed vinden los moet staan van de discussie of een betaling gepast is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:07

ruitje schreef:
Wat ik lastig vind:

Is dat wij bepalen waar het geld heen moet gaan een soort nieuw kolonialisme? In de zin van: Wij bepalen dat jullie corruptie/rechtstaat/maatschappij niet voldoet aan onze normen.

Alweer bekijken we dus een situatie door hem te vergelijken met de onze.

Ik denk ook dat wat zij met het geld zouden doen/of wij dat nuttig besteed vinden los moet staan van de discussie of een betaling gepast is.

Aan de andere kant, Suriname heeft destijds een schone start gehad, die verpest en nu moeten wij weer betalen, want voorouders waren gemeen. Nee. Want vergis je niet, al het schoppen er tegen ten spijt, de westerse welvaart willen ze wel. Dat daar voorwaarden aan vast zitten om dat mogelijk te maken is niet begrepen/lastig, maakt blijven vingerwijzen makkelijk. Gelazer is dat als je iets wil als land, groep of samenleving dat daarvoor een goed onderhouden fundering nodig is en dat omvat o.a. corruptie bestrijding, betrouwbare rechtstaat, etc. Zonder dat toch willen is geld in bodemloos vat gooien en daar schiet niemand wat mee op.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:47

oomens schreef:
Waarom is die financiële kant zo duidelijk dan? Waarom moet specifiek dit stukje schade of leed financieel gecompenseerd worden en alle andere schade die 'we' door de eeuwen heen hebben veroorzaakt niet?

Als we gaan compenseren voor de transatlantische slavenhandel, waarom dan niet ook voor het cultuurstelsel in Indië?
Moeten we Spanje dan ook niet gelijk die zilvervloot terugbetalen? Of mogen die dat geld dan gelijk doorsluizen naar de Zuid-Amerikaanse landen waar het zilver gedolven werd?
Hoeveel krijgen we nog terug van Italië voor de Romeinse overheersing? En mag Nederland ten noorden van de Rijn dan wel of niet profiteren van die compensatie?

Nee, als je historische schade van eeuwen terug gaat compenseren, dan kun je bezig blijven. Gewoon niet aan beginnen dus.

Dat dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:25

oomens schreef:

Precies! En ook de hoogte van het bedrag vind ik absurd terwijl zoveel mensen in Nederland op dit moment in de financiele problemen zitten. Dat kan gewoon niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:04

Ik vind het duidelijk.
Het ging 'Nederland' om geldelijk gewin.

Één en ander heeft bijgedragen aan onze huidige welvaart.

Maar als gezegd: hoeveel geld naar wie en op basis van welke rekenpartij - geen idee hoe je criteria opstelt die werkelijk aan iedereen recht doen.

Vandaar dat ik de financiële compensatie meer zoek in termen van onderwijs en vorming.
Dat is mensen vooruit helpen.
Hetzij rond de geslagen wonden, hetzij rond "kleurenblindheid".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:31

Ailill schreef:
bijv. positieve discriminatie,

dat is totale onzin. Een contradictio interminis en creert alleen maar nieuwe ongelijkheid én onvreder over onrecht, Nog terecht ook.
Politiek ´correcte´ onzin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:35

Janneke2 schreef:
Ik vind het duidelijk.

Mwah.
Het uitbuiten van het néderlandse volk heeft tot die welvaart geleid.
Meer aan de kruiden uit de oost dan aan de slaven in de west.
De slavernij alleen maar tot meer rijkdom van bv het koningshuis,
Dat koningshuis wat anno nu nóg wordt betaald door de belastingbetaler.
Dan zou die belastingbetaler wiens vooruders op en onder het dek hárd moest werken en niet zelden het loodsje legde nu moreel bezwaard zowel in rechten and in geld compensatie moeten inleveren??
Rot toch op;laat de machthebbers van toen dat doen zeg. Het volk had daar NIETS over te zeggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:01

Janneke2 schreef:
Ik vind het duidelijk.

Dan is het toch onzin om die welvaart nu weer vrijwillig te gaan inleveren? Laten we vooral blij zijn met de welvaart die het heeft opgeleverd, en zelfs met jouw geliefde kanaal in Drenthe.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:22

cjb schreef:
En toch vind ik me geen racist. Al wordt het zo gelezen.

Uit cijfers blijkt dat de groep die zich gediscrimineerd voelt, vaker vertegenwoordigd is bij criminele acties die voortkomen uit verkeerde keuzes. Daar kijk ik de gekleurde bevolking in het algemeen niet op aan. Maar de kleine groep die het verpest voor de rest.
En er voor zorgen dat de welwillende minder kansen krijgen. En dat is nou juist zo jammer.

Als ik me als crimineel gedraag, worden mijn kinderen daar ook op aangekeken. Kunnen die daar iets aan doen? ik denk het niet, maar kan later wel hun kansen beperken.

Hoop dat ik hiermee wat nuance heb aangebracht op een eerder post.

Als jij vanaf kinds af aan als stront behandeld word en al als een crimineel word behandeld ga je je er op een gegeven moment ook in geloven en naar gedragen omdat “je toch nergens goed voor bent”. Overigens geld dit gelukkig maar voor een klein percentage maar de toedracht is voornamelijk het al bij voorbaat in hokjes plaatsen. Als je lang genoeg tegen iemand zegt dat diegene lelijk is, gaat diegene het nog geloven ook. En het is niet zo dat de meerderheid een kleurtje heeft in de gevangenis, wel dat procentueel gezien mensen met een kleurtje een grotere kans hebben dat ze de bak in komen. Ik heb nog niet gezien dat gemiddeld meer dan 50% van de inzittende een kleurtje heeft. Mocht dat wel zo zijn dan zie ik graag een betrouwbare bron tegemoet.

Daarbij heeft bijna iedereen met een kleurtje of zichtbare andere afkomst te maken gehad met discriminatie op de werkvloer, privé etc. En het ergste is nog dat als je vraagt hoe zij het ervaren dat ze voor de zoveelste keer aan de kant worden gezet door de politie voor “controle” dat de reactie is “ik ben het gewend”. Dan hebben we het over hardwerkende Nederlandse burgers. Is toch in en in triest?

Zolang er nog steeds mensen zijn die het daadwerkelijke probleem niet zien, zal het probleem blijven bestaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:34

Rennie89 schreef:
En het is niet zo dat de meerderheid een kleurtje heeft in de gevangenis, wel dat procentueel gezien mensen met een kleurtje een grotere kans hebben dat ze de bak in komen. Ik heb nog niet gezien dat gemiddeld meer dan 50% van de inzittende een kleurtje heeft. Mocht dat wel zo zijn dan zie ik graag een betrouwbare bron tegemoet.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

Uit 2021:

Nederlandse achtergrond: 33,6%
Westerse migratie-achtergrond: 20,0%
Niet-westerse migratie-achtergrond: 46,2%
Onbekende migratie-achtergrond: 0,2%

Anderhalve maand terug had 11,5% van de Nederlandse bevolking een westerse migratie-achtergrond en 14,8% een niet-westerse migratie-achtergrond (bron). Groep met een migratie-achtergrond (zowel westers als niet-westers, maar met name de laatste) is in verhouding dus behoorlijk oververtegenwoordigd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:40

Voeg hier aan toe dat bij zorgvuldig turven door wetenschappers blijkt dat ook Nederlandse rechters aan klassenjustitie doen.

Vaak gezien: hetzelfde vergrijp levert iemand met baan een taakstraf op, iemand zonder baan een gevangenisstraf inclusief strafblad.

https://www.uu.nl/nieuws/klassenjustiti ... -onbedoeld

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:49

Exitium schreef:
Rennie89 schreef:
En het is niet zo dat de meerderheid een kleurtje heeft in de gevangenis, wel dat procentueel gezien mensen met een kleurtje een grotere kans hebben dat ze de bak in komen. Ik heb nog niet gezien dat gemiddeld meer dan 50% van de inzittende een kleurtje heeft. Mocht dat wel zo zijn dan zie ik graag een betrouwbare bron tegemoet.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

Uit 2021:

Nederlandse achtergrond: 33,6%
Westerse migratie-achtergrond: 20,0%
Niet-westerse migratie-achtergrond: 46,2%
Onbekende migratie-achtergrond: 0,2%

Anderhalve maand terug had 11,5% van de Nederlandse bevolking een westerse migratie-achtergrond en 14,8% een niet-westerse migratie-achtergrond (bron). Groep met een migratie-achtergrond (zowel westers als niet-westers, maar met name de laatste) is in verhouding dus behoorlijk oververtegenwoordigd.

Nog steeds niet meer dan 50% , precies wat ik dus zei. Ze hebben procentueel dus een veel grotere kans om in de bak te eindigen dan een witte Nederlander. Maar dan kan je je dus ook afvragen hoe dat komt. Is dat omdat zij sneller gedreven worden tot criminaliteit door het milieu waar ze in leven? Is het omdat er vaker op hun gelet word of ze onterecht vast komen te zitten? Of een combinatie van?

Ik werk in de beveiliging, ik gok dat ca 50-60% wit nederlander is en de rest gemixed. Iedereen heeft een VGG en het zijn lange en zware diensten. Ik werk overigens bij een bedrijf met ca 2000 werknemers, dus niet zo klein. Mijn ervaring zegt dat juist de niet-westerse Nederlanders harde werkers zijn hier, uitzonderingen doorgelaten uiteraard, net zoals dat er ook genoeg witte Nederlanders zijn die ook hard werken. En ik heb vele heftige ervaringen gehoord van enkele over waar zij allemaal tegen aan liepen. Is moeilijk te bevatten voor iemand die uit een ander milieu en andere achtergrond komt.