Queen Elizabeth overleden 08-09-2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Queen Elizabeth overleden 08-09-2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:17

Harry met Meghan? Dat gaat Engeland denk niet leuk vinden :')
Hij heeft toch afstand gedaan ook?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:19

Edit: grapje :D
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 09-09-22 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:20

PoelieWoelie schreef:
Ik zou prince Harry wel tof vinden op de troon eigenlijk :=

Die heeft afstand gedaan toch van eventuele troonopvolging door te trouwen met Meghan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:20

Elizabeth was trouwens de enige in heel Engeland die geen rijbewijs had, maar wel mocht auto rijden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:22

Ze had ook geen paspoort.

Harry heeft trouwens geen afstand gedaan van de troon, ik dacht van wel omdat hij geen senior royal is, maar hij is nog steeds 5e in lijn geloof ik.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:22

Ineke2 schreef:
PoelieWoelie schreef:

Die heeft afstand gedaan toch van eventuele troonopvolging door te trouwen met Meghan.

Volgens mij niet. Zij hebben op een gegeven er voor gekozen om afstand te doen van hun functie en privileges als senior Royals maar als het echt zo ver komt dat Harry aan de beurt zou zijn om op de troon te komen kan dat geloof ik nog wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:30

Hij kan idd nog op de troon komen. Daarom hebben zijn kinderen nu ook de titel prins en prinses gekregen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:32

Oke, dat wist ik niet. De kans is heel klein en ik denk ook niet dat Harry het zou willen. Hij heeft ( terecht ) zo’n hekel aan de roddelpers.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:13

Cayenne schreef:
Elizabeth was trouwens de enige in heel Engeland die geen rijbewijs had, maar wel mocht auto rijden.

Heeft ze ook wel verdient. Ik denk dat haar rol als mechanic in de oorlog haar wel goed met auto's heeft leren omgaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:16

Even een lesje geschiedenis voor diegene die zeggen dat je niet kan scheiden voor de kerk, dat klopt wel maar niet in Engeland.

In Engeland heb je de church of England. Opgestart door Henry VIII hij wilde scheiden van zijn vrouw en dat kon inderdaad niet scheiden voor de katholieke kerk. Zodoende heeft hij een nieuwe kerk opgestart, de church of England, en daar is het staatshoofd de baas over. En scheiden voor die kerk kan dus wel.

Overigens heeft Henry VIII ook nog 2 vrouwen laten onthoofden en is hij er nog van 1 gescheiden, 1 is overleden enkel de laatste heeft het overleeft.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:19

Maartje1990 schreef:
Even een lesje geschiedenis voor diegene die zeggen dat je niet kan scheiden voor de kerk, dat klopt wel maar niet in Engeland.

In Engeland heb je de church of England. Opgestart door Henry VIII hij wilde scheiden van zijn vrouw en dat kon inderdaad niet scheiden voor de katholieke kerk. Zodoende heeft hij een nieuwe kerk opgestart, de church of England, en daar is het staatshoofd de baas over. En scheiden voor die kerk kan dus wel.

Overigens heeft Henry VIII ook nog 2 vrouwen laten onthoofden en is hij er nog van 1 gescheiden, 1 is overleden enkel de laatste heeft het overleeft.

Ja die had het rijtje... divorced, beheaded, died, divorced, beheaded, survived

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:25

Ineke2 schreef:
PoelieWoelie schreef:

Dat is een verschil met Nederland.

Hier moet je van tevoren toestemming vragen om te trouwen. Irene heeft het niet gevraagd, Friso heeft de vraag teruggenomen en bij Willem-Alexander was het spannend.

De reden dat Elisabeth II beloofde haar gehele leven op de troon te blijven had mogelijk te maken met het aftreden van koning Edward VII.
Hij kwam wel op de troon, maar deed afstand vanwege zijn huwelijk. Toen kwam papa Elisabeth, en die stierf relatief snel.
Als je dan op de troon komt is een belofte 'ik blijf' heel zinnig.

Harry hoefde alleen maar aan Meghan te vragen of zij met hem wilde trouwen.
De bbc noemde hem als 4e in lijn van opvolging, na William en zijn twee kinderen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:29

ynskek schreef:
Maartje1990 schreef:

Ja die had het rijtje... divorced, beheaded, died, divorced, beheaded, survived

Juist, leuke vent :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:34

Harry moest het ook van tevoren vragen en die heeft gewoon toestemming gekregen van zijn grootmoeder. Ze hebben de eerste jaren ook netjes meegedraaid in het schema, maar er kwam zoveel kinnesinne dat ze vertrokken zijn.

Harry en Meghan hebben inderdaad afstand genomen van hun positie als senior royals, maar zijn nog steeds de Duke en Duchess van Sussex en staan nog steeds in de lijn van troonopvolging. Zij kunnen er overigens voor kiezen om de titels prins en prinses voor hun kinderen te weigeren, zoals prinses Anne dat heeft gedaan voor haar kinderen. Die zijn door haar vrijwillig buiten de working royals gehouden, en die hebben hun eigen leven buiten de koninklijke familie opgebouwd. Ze zijn er wel met de feestdagen, maar hebben geen officiële vertegenwoordigingen. Zo zijn Beatrice en Eugenie, de dochters van Andrew, wel prinsessen, maar worden ze door de koninklijke familie zelf (lees: Charles) buiten de officiële vertegenwoordigingen gehouden. Tot groot verdriet van Andrew.

Kortom: het is aan Harry en Meghan zelf. En aan Charles, nu. Ik ben benieuwd.

Ik zag de foto van het bezoek van Truss aan de Queen en ik schrok van haar handen. Ik heb ongelofelijk respect voor de manier waarop ze tot het einde toe gedaan heeft wat ze vond dat ze moest doen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:34

Janneke2 schreef:
De reden dat Elisabeth II beloofde haar gehele leven op de troon te blijven had mogelijk te maken met het aftreden van koning Edward VII.
Hij kwam wel op de troon, maar deed afstand vanwege zijn huwelijk. Toen kwam papa Elisabeth, en die stierf relatief snel.
Als je dan op de troon komt is een belofte 'ik blijf' heel zinnig.

Die belofte deed zij overigens al op haar 21ste verjaardag, tijdens een staatsbezoek aan Zuid-Afrika:

Citaat:
"I declare before you all that my whole life whether it be long or short shall be devoted to your service and the service of our great imperial family to which we all belong."

In de docu 'Elizabeth: The Unseen Queen' zegt ze dat ze nog wel erg jong was toen ze die belofte deed, maar dat ze er altijd achter is blijven staan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:14

Maartje1990 schreef:

Maar om koning/koningin te worden mocht je niet met een gescheiden man/vrouw trouwen waarvan de ex nog leefde

Citaat:
dat de Anglicaanse Kerk echtscheidingen niet erkende. De kerk stond om die reden niet toe dat een gescheiden persoon hertrouwde, zolang zijn of haar voormalig partner nog leefde. Aangezien beide ex-echtgenoten van Wallis nog in leven waren en de Koning van het Verenigd Koninkrijk het titulaire hoofd is van die kerk en het goede voorbeeld diende te geven, waren Britse regering en parlement van mening dat Edward niet met haar kon trouwen

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:19

Volgens mij ging het er toen om dat t parlement niet akkoord ging met het huwelijk zolang hij koning wilde blijven. Dat had toen te maken met haar achtergrond. Margret mocht toen inderdaad niet met Peter Townsend trouwen omdat hij gescheiden was. Daar heeft toen the Queen ook geen toestemming voor gegeven.

Toen Charles met Camilla trouwde heeft the Queen daar toestemming voor gegeven. Aangezien dit huwelijk dus al goedgekeurd was mag hij met Camilla aan zijn zijde gewoon koning worden.

Als hij koning wilde blijven mocht hij van hen niet met haar trouwen. Hij heeft voor afstand doen gekozen en is met haar getrouwd.

En laten we wel wezen. We zijn nu bijna 90 jaar verder dan toen met Edward

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:11

PoelieWoelie schreef:

Gaat niet gebeuren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:16

:n

Lijkt me ook niet verstandig, eigenlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:21

Prrrr schreef:

Dat weet ik niet. Maar het gaat gewoon niet gebeuren. Over 20 jaar is William aan de beurt en daarna zijn zoon. Dus we krijgen de tijd van de koningen nu en voor een lange tijd zoals het er nu uitziet. Tenzij iemand de troon weigert of iemand jong sterft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:28

Ik zit alleen maar te denken hoe sterk die vrouw toch was. De ene dag nog werken en de andere dag ben je weg.

Ga de uitvaart wel volgen, zal wel mega worden.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:29

Suzanne F. schreef:
Prrrr schreef:

Dat weet ik niet. Maar het gaat gewoon niet gebeuren. Over 20 jaar is William aan de beurt en daarna zijn zoon. Dus we krijgen de tijd van de koningen nu en voor een lange tijd zoals het er nu uitziet. Tenzij iemand de troon weigert of iemand jong sterft.

Ik denk dat William wel eerder aan de beurt komt dan over 20 jaar maar dat is gevoelsmatig. Ik kan niet onderbouwen waarom ik dnek dat Charles geen 90 wordt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:31

Snap het wel. Hij ziet er nu al uit als een bejaarde oude man. Hij lijkt wel 80.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:32

En Charles heeft ook niet beloofd dat hij het tot zijn dood zal doen - hij kan met goed fatsoen abdiceren als hij met pensioen wil.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:33

Suzanne F. schreef:
Snap het wel. Hij ziet er nu al uit als een bejaarde oude man. Hij lijkt wel 80.

Hij is natuurlijk ook al 73 (wordt 74 dit jaar)

Ik denk dat hij hooguit 10 jaar zal zitten. Als hij dat al haalt