Hij heeft toch afstand gedaan ook?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ineke2 schreef:PoelieWoelie schreef:Ik zou prince Harry wel tof vinden op de troon eigenlijk
Die heeft afstand gedaan toch van eventuele troonopvolging door te trouwen met Meghan.
Maartje1990 schreef:Even een lesje geschiedenis voor diegene die zeggen dat je niet kan scheiden voor de kerk, dat klopt wel maar niet in Engeland.
In Engeland heb je de church of England. Opgestart door Henry VIII hij wilde scheiden van zijn vrouw en dat kon inderdaad niet scheiden voor de katholieke kerk. Zodoende heeft hij een nieuwe kerk opgestart, de church of England, en daar is het staatshoofd de baas over. En scheiden voor die kerk kan dus wel.
Overigens heeft Henry VIII ook nog 2 vrouwen laten onthoofden en is hij er nog van 1 gescheiden, 1 is overleden enkel de laatste heeft het overleeft.
Ineke2 schreef:PoelieWoelie schreef:Ik zou prince Harry wel tof vinden op de troon eigenlijk
Die heeft afstand gedaan toch van eventuele troonopvolging door te trouwen met Meghan.
ynskek schreef:Maartje1990 schreef:Even een lesje geschiedenis voor diegene die zeggen dat je niet kan scheiden voor de kerk, dat klopt wel maar niet in Engeland.
In Engeland heb je de church of England. Opgestart door Henry VIII hij wilde scheiden van zijn vrouw en dat kon inderdaad niet scheiden voor de katholieke kerk. Zodoende heeft hij een nieuwe kerk opgestart, de church of England, en daar is het staatshoofd de baas over. En scheiden voor die kerk kan dus wel.
Overigens heeft Henry VIII ook nog 2 vrouwen laten onthoofden en is hij er nog van 1 gescheiden, 1 is overleden enkel de laatste heeft het overleeft.
Ja die had het rijtje... divorced, beheaded, died, divorced, beheaded, survived
Janneke2 schreef:De reden dat Elisabeth II beloofde haar gehele leven op de troon te blijven had mogelijk te maken met het aftreden van koning Edward VII.
Hij kwam wel op de troon, maar deed afstand vanwege zijn huwelijk. Toen kwam papa Elisabeth, en die stierf relatief snel.
Als je dan op de troon komt is een belofte 'ik blijf' heel zinnig.
Citaat:"I declare before you all that my whole life whether it be long or short shall be devoted to your service and the service of our great imperial family to which we all belong."
Maartje1990 schreef:Even een lesje geschiedenis voor diegene die zeggen dat je niet kan scheiden voor de kerk, dat klopt wel maar niet in Engeland.
Citaat:dat de Anglicaanse Kerk echtscheidingen niet erkende. De kerk stond om die reden niet toe dat een gescheiden persoon hertrouwde, zolang zijn of haar voormalig partner nog leefde. Aangezien beide ex-echtgenoten van Wallis nog in leven waren en de Koning van het Verenigd Koninkrijk het titulaire hoofd is van die kerk en het goede voorbeeld diende te geven, waren Britse regering en parlement van mening dat Edward niet met haar kon trouwen
Prrrr schreef:
Lijkt me ook niet verstandig, eigenlijk.
Suzanne F. schreef:Prrrr schreef:
Lijkt me ook niet verstandig, eigenlijk.
Dat weet ik niet. Maar het gaat gewoon niet gebeuren. Over 20 jaar is William aan de beurt en daarna zijn zoon. Dus we krijgen de tijd van de koningen nu en voor een lange tijd zoals het er nu uitziet. Tenzij iemand de troon weigert of iemand jong sterft.