Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:26

En uiteindelijk kan de staat ook niet alles en voor iedereen oplossen hè?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:29

Dat weet ik, alleen zuur dat diegene die niks aan hun situatie kunnen doen financieel gewoon buiten de boot vallen alweer. En er is nergens een plek waar je kunt aankloppen tot je financieel diep in de schulden zit.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:29

Ik dacht dat het bij jou wel meeviel Karuna omdat je ook nog alimentatie krijgt!
Of zit ik fout?

We gaan het wel zien, moet het eerst zeker weten eer ik me ergens druk over ga maken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:36

karuna schreef:
Dat weet ik, alleen zuur dat diegene die niks aan hun situatie kunnen doen financieel gewoon buiten de boot vallen alweer. En er is nergens een plek waar je kunt aankloppen tot je financieel diep in de schulden zit.

Hoe zie jij dit als buiten de boot vallen dan -O-

1) nu blijkt dat het minimumloon volgend jaar in één keer met 10 procent omhoog gaat. Dat is sneller en meer dan verwacht, want het zou in drie stappen van 2,5 procent gaan.

2) Het minimumloon is gekoppeld aan uitkeringen als de bijstand en de AOW, dus ook die groepen gaan erop vooruit.

3) Lage accijns blijft voorlopig
De verlaging van de accijnzen op brandstof zoals die nu al geldt, wordt voorlopig voortgezet. Die zou per 1 januari verdwijnen, maar wordt nu pas in de loop van volgend jaar afgebouwd. De korting op de energieprijzen blijft ook, al gaat die niet langer via een lagere btw, maar via een lagere energiebelasting.

4)Het belastingpercentage in de eerste schijf van de inkomstenbelasting gaat omlaag. Tegelijkertijd gaat het kindgebonden budget, dat lage inkomens krijgen, flink omhoog. Ook andere toeslagen, zoals de huur- en zorgtoeslag, worden hoger.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 16:45

Maar gaat de iva nu wel of niet mee omhoog? En ook 10%?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:48

chanicha schreef:
Ik dacht dat het bij jou wel meeviel Karuna omdat je ook nog alimentatie krijgt!
Of zit ik fout?

We gaan het wel zien, moet het eerst zeker weten eer ik me ergens druk over ga maken.

Krijg ik wel maar geen mega bedrag waardoor er samen met mijn wao netto niet veel overblijft. Net minimaal boven de toeslagengrens. En geen recht op hulp of wat ook. :n

Gnome met die energie en brandstof korting houd ik net mijn hoofd boven water. Een verhoging van wat ook en ik verdrink. De andere dingen leuk maar niet op korte termijn, tot 2023 ik daar niets aan. Pas in 2024 bij de ikb opgave heb ik daar minimaal iets aan. En met mij heel veel mensen.

De verhoging van minimumloon zet pas iets bij bij een wao boven de 700/800 euro. Daaronder is wat je erbij krijgt zo minimaal. In mijn geval misschien 10 euro per maand of zo -O- iets met willen blijven werken tot je letterlijk instort en dan uitvallen met 4 uur per week waardoor er een schijntje wao over blijft. genoeg voor de zorgkosten per maand en maar te weinig voor nu mijn energierekening erbij. Domme ikke heeft toen haar eigen ondergang ingezet omdat ik zonodig nuttig wilde blijven voor de maatschappij. |(

Eerst proberen niet te verdrinken tot 2023 en dan nog een jaar doorworstelen tot 2024. Ik heb potdorie niet eens geld voor de tandarts. :n en je krijgt te horen vangnet is er als je schulden hebt eerder niet.

Een groot gat in de wetgeving waardoor een hoop mensen buitenboord flikkeren. -:(- ;(

Maar ik trek me weer terug hier. Ik word gewoon naar ervan. |( Zoveel mensen verzuipen en veel mensen weten zeker dat dat niet kan in zo goed verzorgend nederland.
Laatst bijgewerkt door karuna op 31-08-22 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:49

elnienjo schreef:

Dat staat er niet in nog. Ze gaan omhoog maar of dat ook 10% is, is nog niet uitgelekt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 16:50

Als je buiten de zorgtoeslag valt is je netto inkomen toch boven de 2000 euro?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:51

karuna schreef:
chanicha schreef:
Of zit ik fout?

Krijg ik wel maar geen mega bedrag waardoor er samen met mijn wao netto niet veel overblijft. Net minimaal boven de toeslagengrens. En geen recht op hulp of wat ook. :n

Gnome met die energie en brandstof korting houd ik net mijn hoofd boven water. Een verhoging van wat ook en ik verdrink. De andere dingen leuk maar niet op korte termijn, tot 2023 ik daar niets aan. Pas in 2024 bij de ikb opgave heb ik daar minimaal iets aan. En met mij heel veel mensen.

De verhoging van minimumloon zet pas iets bij bij een wao boven de 700/800 euro. Daaronder is wat je erbij krijgt zo minimaal. In mijn geval misschien 10 euro per maand of zo -O- iets met willen blijven werken tot je letterlijk instort en dan uitvallen met 4 uur per week waardoor er een schijntje wao over blijft. genoeg voor de zorgkosten per maand en maar te weinig voor nu mijn energierekening erbij. Domme ikke heeft toen haar eigen ondergang ingezet omdat ik zonodig nuttig wilde blijven voor de maatschappij. |(

Eerst proberen niet te verdrinken tot 2023 en dan nog een jaar doorworstelen tot 2024. Ik heb potdorie niet eens geld voor de tandarts. :n en je krijgt te horen vangnet is er als je schulden hebt eerder niet.

Een groot gat in de wetgeving waardoor een hoop mensen buitenboord flikkeren. -:(- ;(

Maar dit is toch iets heel anders dan buiten de boot vallen. Je gaat er op vooruit maar niet genoeg, zoals het nu lijkt. Vind ik lastig bepalen trouwens op basis van de minimale informatie die nu naar buiten gekomen is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 16:51

Gnome schreef:
elnienjo schreef:

Dat staat er niet in nog. Ze gaan omhoog maar of dat ook 10% is, is nog niet uitgelekt.

Maar hopen dan dat het gunstig uitpakt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:53

elnienjo schreef:
Als je buiten de zorgtoeslag valt is je netto inkomen toch boven de 2000 euro?

Jep. Best een flink bedrag dus nog. Huur ligt wel veel lager dacht ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:57

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:58

Valt tegen. Ze kijken naar bruto inkomen 8)7 niet naar netto. 125 euro teveel bruto op jaarbasis voor de energie tegemoedkoming. Zelf berekent, berekent door de belastingdienst en nog eens gecheckt door de sociale dienst hier in de gemeente. 125 euro waardoor je geen 1300 euro krijgt. Met die 1300 euro had ik best een tijd kunnen uitzingen extra. Nu ontstip ik. :evaw:

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:59

karuna schreef:
Valt tegen. Ze kijken naar bruto inkomen 8)7 niet naar netto. 125 euro teveel bruto op jaarbasis voor de energie tegemoedkoming. Zelf berekent, berekent door de belastingdienst en nog eens gecheckt door de sociale dienst hier in de gemeente. 125 euro waardoor je geen 1300 euro krijgt. Met die 1300 euro had ik best een tijd kunnen uitzingen extra. Nu ontstip ik. :evaw:

Ja met 32000k bruto kom je ruim boven de 2000 netto. Dan krijg je in ieder geval zorgtoeslag, huur heeft wat meer haken en ogen en dacht een lagere drempel.

Staat los van de energie toeslag waar jij het nu over hebt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:01

Nou ik zou die 1300 ook wel willen hoor maar krijg het niet :')
Het is zoals het is, ik vind het vooral erg voor de oudere mensen die het van hun AOWtje moeten doen en die hoor je haast niet klagen en nog minder om hulp vragen, stille armoe -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:03

Nee dat kom ik niet bij lange na niet zelfs :n was het maar zo n feest. Dan had ik die problemen ook niet. Aannames doen over andermans inkomen en dat als stellig en waar en zekerheid neerzetten maakt me nu boos en verdrietig tegelijk. :evaw:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:05

chanicha schreef:
Het is zoals het is, ik vind het vooral erg voor de oudere mensen die het van hun AOWtje moeten doen en die hoor je haast niet klagen en nog minder om hulp vragen, stille armoe -O-

Klopt, daar zit ( naast redelijk wat ouderen die het wel kunnen uitzingen) ook heel veel armoede. En die deden al heel lang geen gekke dingen zoals vakanties of boodschappen karren vol. Wanneer je een beetje oplet in de winkels pik je ze er vaak zo uit. Kar met minimale dingen om te overleven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:05

karuna schreef:
Nee dat kom ik niet bij lange na niet zelfs :n was het maar zo n feest. Dan had ik die problemen ook niet. Aannames doen over andermans inkomen en dat als stellig en waar en zekerheid neerzetten maakt me nu boos en verdrietig tegelijk. :evaw:

Waar zeggen we dat jouw inkomen zo hoog is dan? Je maakt het wel erg persoonlijk terwijl ik alleen zeg dat ik uit de uitgelekte informatie niet haal dat er groepen zijn die er volledig buiten vallen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:06

chanicha schreef:

Weet je hier in de flat zijn zat ouderen die geen sociale huurwoningen mogen ivm gezamenlijk inkomen, maar als 1 van de twee weg valt kunnen ze niet blijven wonen.
Nu zit ik in de bewoners commissie en zijn we ons hard aan het maken dat het toch zou kunnen of dat ze voorrang krijgen bij nieuwe woning..

Echter nu hebben velen het zwaar en hebben we ondanks een paar euro boven de inkomens grens kunnen zorgen dat de gemeente alsnog die toeslag voor energie geeft..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:12

En dan nog mensen wonen hier 15 jaar, huurverhoging op huurverhoging, dus velen hebben de auto weg moeten doen om gewoon te blijven wonen en.alles
Niemand klaagt werkelijk niemand

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:31

Maar ik snap het eerlijk gezegd niet helemaal. Er zit een heel groot gat tussen boven de toeslagengrens zitten en tussen tot 120 procent van sociaal minimum waar die energietoeslag voor geregeld werd?

Ik heb boven de toeslagengrens gezeten, met een hoog bruto maar door allerlei hoge kosten in verhouding een laag netto, dat scheelde echt een paar honderd euro. (Niet de normale bruto netto verhouding iig, extra pensioen en nog wat dingen) en zelfs daarmee was het te veel geweest voor die energietoeslag. Daar ligt de grens op zo'n 1300 euro ook.

Dus hoe kan dat dan? Die 2 liggen in principe te ver uit elkaar?
Sorry ik probeer het maar te snappen.
Maar je valt dus niet buiten de boot, het is niet zoveel als je gehoopt had. Dat snap ik, maar er zijn juist wel maatregelen en we moeten allemaal afwachten wat het precies is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:32

Afbeelding

In het AD staat een heel lijstje.
Kon de link op een of andere manier niet versturen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:36

chanicha schreef:
[ [url=m/RVxu59.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het AD staat een heel lijstje.
Kon de link op een of andere manier niet versturen.

Die korting op arbeid is wel een beetje gek. Staat er niet zo bij de NOS. En ze verlagen de belasting voor alle inkomens tot 70k dus weet niet hoe ze dat dan bedoelen daar.

Edit:
Dat ziet onder meer op het verlagen van de belasting op arbeid, het tarief in de eerste schijf, voor inkomens tot zo'n 70.000 euro, gaat omlaag. De arbeidskorting, een belastingvoordeel voor werkenden, gaat juist omhoog.

Heb het idee dat ze gewoon de gehele schijf benoemen onder verlagen van de belasting op arbeid en daarnaast nog extra voor werkenden de verhoging op de arbeidskorting.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 31-08-22 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:37

karuna schreef:
chanicha schreef:
Of zit ik fout?

Maar ik trek me weer terug hier. Ik word gewoon naar ervan. |( Zoveel mensen verzuipen en veel mensen weten zeker dat dat niet kan in zo goed verzorgend nederland.

Je kunt je beter maar verkleden en aanmelden bij Ter Apel.
Dan heb je het waarschijnlijk beter dan sommige Nederlanders in dit land

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:39

Maar die zorgtoeslag was wel per jaar stond er ergens anders. 412 euro per jaar omhoog maximaal.

Het is echt jammer dat er dit jaar niks kan voor het grote deel, maar toch fijn dat er voor volgend jaar flinke stappen worden ondernomen. Alleen hopen dat het niet alsnog niks oplevert omdat bijvoorbeeld de energie weer duurder wordt door die verhoging voor hen :+ had er ik vorige keer bij die wijziging waardoor er iets als 800 euro aftrek was bij energie, daarna meteen wijziging door energie maatschappij