Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:39

Dinopino ik ben oprecht benieuwd naar je standpunt :j
Ben je in alle gevallen tegen abortus of zijn er punten/momenten waarbij je wel kan voorstellen/begrijpen dat die keus gemaakt mag/kan of moet worden bijvoorbeeld ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:40

Dinopino schreef:
Marjo dat mag je vinden. Maar heb je ook een vraag aan mij of wil je alleen je mening geven? San ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord? Heb namelijk het gevoel dat dat bij de meeste niet is. Dan mag je me gerust een pb sturen.

Ik geloof niet dat ik me hoef te verantwoorden over hoe mijn interesse is. Een pagina terug heb ik al gedeeld hoe ik de anti-abortus beweging zie. Als je het daar niet mee eens bent, staat het je vrij om daarop te reageren. Enkel binnenkomen zonder inhoudelijke argumentatie van jouw visie, versterkt echter mijn gevoel dat de mensen die tegen abortus zijn, geen flauw benul hebben wat de enorme, desastreuze gevolgen van de intrekking van Roe v Wade gaan zijn.

Marjo schreef:
Ik heb vooral een beetje het idee dat anti-abortus mensen die zich "pro-life" noemen (want wees eerlijk, pro-life ben je niet als je tegen het leven van de vrouw bent), dat die niet in de gaten hebben hoe groot de gevolgen zijn van een ban op abortus.

Die mensen hebben volgens mij geen flauw benul van de risico's van een zwangerschap, de mentale tol die het eist van een vrouw.

Ze hebben niet door dat een ban op abortus ervoor zorgt dat er talloze vrouwen gaan overlijden. Vanwege de levensreddende abortus die niet uitgevoerd mag worden, vanwege een abortus die ergens in een achteraf steegje uitgevoerd wordt, van vrouwen die zelfmoord plegen omdat ze de mentale gevolgen niet aan kunnen.

Verder sluit ik me aan bij Kinke. Wanneer je geen inhoudelijke toevoeging kan bieden in dit topic is het misschien wijs dat je gewoon überhaupt niet reageert.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:53

Dinopino schreef:
Marjo dat mag je vinden. Maar heb je ook een vraag aan mij of wil je alleen je mening geven? San ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord? Heb namelijk het gevoel dat dat bij de meeste niet is. Dan mag je me gerust een pb sturen.

Ik ben oprecht geïnteresseerd :). Een kennis van me is ook tegen abortus, maar haar mening heeft wel nuances en dat kan ik dan ook prima respecteren. Ondanks dat ik die mening zelf niet ben toegedaan.

Ik denk dat de meeste mensen wel oprecht geïnteresseerd zijn. Maar dat er weinig zullen zijn die je mening gaan delen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 12:54

Marjo schreef:
Dinopino schreef:
Marjo Imandra weet dat ik haar posten niet lees omdat die meestal bestaan uit ellelange quotes, die ik moet beantwoorden, maar visa versa niet.

Hmm, of komt het omdat die bestaan uit goed onderbouwde argumenten, met uitleg en duidelijk geformuleerde zinnen waar jij niets tegenin kan brengen?
Ik vind dat je erg kinderachtig binnenkomt namelijk.

Sidenote: die posts waren ook bedoeld om stellingen die in de topics werden gedeeld te ontkrachten. Nu is het interesse in je mening en visie. Dat is een groot verschil, dus ik verwacht dat zulke uitgebreide posts hier allesbehalve op hun plek zijn.

Ander doel.

Dus Dino, ik kan je beloven dat je geen ellenlange posts van mij hoeft door te lezen, want naar alle waarschijnlijkheid ga ik die hier niet plaatsen. Dus als je alsnog in wil gaan op mijn vragen zou ik dat waarderen. Wil je dat niet, is dat je goed recht hoor. Ik ben namelijk oprécht geïnteresseerd in jouw kijkwijze, in jouw denkwijze. Daar valt niet zo veel aan te ontkrachten omdat die zienswijze specifiek voor jou als individu geldt, dus alleen gericht op inzicht en begrip.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:58

Marjo heb ik je gevraagd je te verantwoorden? Ik heb gevraagd of je een vraag aan mij had? En ik ben een enkel persoon. Ieder spreekt voor zich. Er zijn genoeg Staten in Amerika waar je nog steeds abortus kunt laten toepassen. En er wordt over abortus-klinieken gesproken, ik neem aan dat wanneer je leven in gevaar is, je in het ziekenhuis ligt en dat daar de beslissing door degene genomen kan worden. Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?

Ik reageerde op Appeltjes post die de 8% voor laf uitmaakt. Waarom jij je dan geroepen voelt te reageren is jouw ding.

San niemand hoeft mijn mening te delen en natuurlijk is het niet zwart of wit. We spreken hier over Amerika en niet over Nederland. Natuurlijk is het anders wanneer een moeder dreigt te overlijden, dat is iets anders als bewust voor abortus kiezen, omdat het even niet uitkomt en je nog wil studeren. Het is wel een leven wat je beëindigd.

Daarnaast speelt er ook een ander belang bij het bevorderen van arbortussen in Amerika. En dat is heel simpel: Geld.

IMANDRA

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 13:00

Hoe levert het bevorderen van abortussen geld op?
Gezien de medische kosten van een abortus lijkt me juist het tegenovergestelde van toepassing. Kan je dat verder toelichten?

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:01

Dinopino schreef:
Appeltje heb je een vraag aan mij gericht? Wat wil je weten? Wat mijn argumenten zijn om blij te zijn dat de arbortus gedeeltelijk wordt afgeschaft?

Mij is in de reacties na mijn post nog geen vraag toen opgevallen. Wat is je vraag? Jij bent voor arbortus, dat is dan ook geen probleem. In Nederland is het volgens mij niet verboden.

Ik heb het topic niet doorgelezen,mij viel alleen jouw vraag op dat van die 8% niemand reageert. En dan doe je het , dan ben je een trol en nog wat. in de reactie van Urbanus is mij geen vraag opgevallen.

Serieus? Ik vroeg je letterlijk of je het dan kan toelichten. Jij bent een lekkere. Nee met jou kan ik moeilijk respectvol blijven. Hoe lastig is begrijpend lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:05

Dinopino schreef:
En er wordt over abortus-klinieken gesproken, ik neem aan dat wanneer je leven in gevaar is, je in het ziekenhuis ligt en dat daar de beslissing door degene genomen kan worden. Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?

Dit is onjuist - dit is nadrukkelijk wel het geval. Ook in medische noodgevallen is abortus niet meer toegestaan op een aantal plekken, en daar overlijden vrouwen aan. Artsen kunnen vervolgd worden, dus die doen dat niet. Als ze ook vervolgd worden voor het niet-behandelen, dan gaan die artsen vermoedelijk vooral naar een andere plek, en sterven de vrouwen alsnog.

(Even los van de meningen en eigen opvattingen, het is belangrijk om geen aannames te doen over dat er vast wel uitzonderingen zullen zijn, terwijl die er niet zijn.)

Overigens: al voor het daadwerkelijk verboden was, werd er op veel plekken al geprobeerd om abortus op alle mogelijke manieren te ontmoedigen. Wat in elk geval inhoudt dat er genoeg plekken zijn waar de artsen geen ervaring hebben met een abortus, en die dus helemaal niet kunnen toepassen in een medische noodsituatie. En ook dat heeft al levens gekost.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:07

Over de keuze voor het leven van moeder of kind: het is verre van uitgesloten dat die vraag in bepaalde Staten gaat spelen. Mijn schoonmoeder was begin jaren zestig zwanger van haar oudste zoon en werd vanwege complicaties behandeld in een katholiek ziekenhuis. Mijn schoonvader is toen letterlijk de vraag voorgelegd: Als het zover komt, wilt u dan dat we de moeder redden of het kind?
Nederland, jaren zestig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:08

Dinopino schreef:
Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?

Polen heeft al zulke wetten en daar is de eerste dode al gevallen in het ziekenhuis omdat de arts zich meer zorgen maakte over de wet dan de patient. Hier in dit topic kwam ook al het geval langs van een engelse in malta die daar een miskraam kreeg, maar geen abortus mocht hoewel feutus niet levensvatbaar was en absoluut een gevaar was voor de moeder. Die is gelukkig teruggevlogen naar engeland voor behandeling.
Dus : Ja, je loopt bewezen het risico dat een arts je laat sterven.
Probleem is ook dat abortus en miskraam beide qua medische termen abortus heet. Ook gewenste zwangerschappen die mis gaan en waarbij de feutus in de moeder sterft en begint te ontbinden vallen daarmee onder deze verboden. Wat ook de reden is dat een zwangerschap afbreekt (intern, dus niet levensvatbaar of extern, dus via daarvoor bestemde medicijnen of medische handelingen) hebben dezelfde behandelingen en medicijnen nodig om dit allemaal in goede banen te leiden voor de gezondheid van de moeder. Aangezien de wet geen onderscheidt maakt tussen beide, kan een moeder na een miskraam ook geen toegang krijgen tot nodige medische zorg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:10

Zou een buitenbaarmoederlijke zwangerschap er ook onder vallen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:11

Urbanus schreef:

In sommige staten volgens mij wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:11

mysa schreef:
Over de keuze voor het leven van moeder of kind: het is verre van uitgesloten dat die vraag in bepaalde Staten gaat spelen. Mijn schoonmoeder was begin jaren zestig zwanger van haar oudste zoon en werd vanwege complicaties behandeld in een katholiek ziekenhuis. Mijn schoonvader is toen letterlijk de vraag voorgelegd: Als het zover komt, wilt u dan dat we de moeder redden of het kind?
Nederland, jaren zestig!

Dit zie ik in hedendaagse Amerikaanse ziekenhuisseries ook, laatst nog bij the resident. De vader wilde dat de baby gered werd ondanks risico's voor de moeder. De moeder ging dood en de vader had in mijn ogen door door schuld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:12

elnienjo schreef:
mysa schreef:
Nederland, jaren zestig!

Dit zie ik in hedendaagse Amerikaanse ziekenhuisseries ook, laatst nog bij the resident. De vader wilde dat de baby gered werd ondanks risico's voor de moeder. De moeder ging dood en de vader had in mijn ogen door door schuld.

Op veel plaatsen is een sterilisatie van de vrouw onmogelijk want "wat als je hypothetische, toekomstige man wél kinderen wilt?"
Ook bij vrouwen die om medische redenen beter niet zwanger raken gebeurt dit.

En helaas, óók in Nederland.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:14

Marjo schreef:
elnienjo schreef:

Nederland, jaren zestig!

Op veel plaatsen is een sterilisatie van de vrouw onmogelijk want "wat als je hypothetische, toekomstige man wél kinderen wilt?"

Als bewust kindvrije vrouw ga je natuurlijk geen relatie aan met man met kinderwens.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:17

elnienjo schreef:
Marjo schreef:

Als bewust kindvrije vrouw ga je natuurlijk geen relatie aan met man met kinderwens.

Klopt, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan de arts :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:21

elnienjo schreef:
mysa schreef:
Nederland, jaren zestig!

Amerika loopt wat dat betreft ook nog altijd flink achter op onder andere Nederland.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:35

Urbanus schreef:

Enkele staten (ik meen o.a. Louisiana, maar pin me er niet op vast) willen vastleggen dat het leven van het kind begint bij bevruchting, dus dat zou betekenen dat ook bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap abortus verboden/strafbaar is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:41

Dinopino schreef:
Marjo heb ik je gevraagd je te verantwoorden? Ik heb gevraagd of je een vraag aan mij had? En ik ben een enkel persoon. Ieder spreekt voor zich. Er zijn genoeg Staten in Amerika waar je nog steeds abortus kunt laten toepassen. En er wordt over abortus-klinieken gesproken, ik neem aan dat wanneer je leven in gevaar is, je in het ziekenhuis ligt en dat daar de beslissing door degene genomen kan worden. Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?

Ik reageerde op Appeltjes post die de 8% voor laf uitmaakt. Waarom jij je dan geroepen voelt te reageren is jouw ding.

San niemand hoeft mijn mening te delen en natuurlijk is het niet zwart of wit. We spreken hier over Amerika en niet over Nederland. Natuurlijk is het anders wanneer een moeder dreigt te overlijden, dat is iets anders als bewust voor abortus kiezen, omdat het even niet uitkomt en je nog wil studeren. Het is wel een leven wat je beëindigd.

Daarnaast speelt er ook een ander belang bij het bevorderen van arbortussen in Amerika. En dat is heel simpel: Geld.

Ik ben blij te lezen dat er in je opvatting toch een nuance zit. Bedankt voor je uitleg :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:43

Urbanus schreef:

Ja, wel in de staten waar een totaalverbod is op abortus.

Ik vind dat zo schrijnend... Het leven van de vrouw is niks waard zodra er een potentieel kind in haar groeit. De vrouw is daar verworden tot broedkast.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:45

Even los van de inhoud:
ik lees verschillende berichten over dat het eigenlijk in beginsel al niet in de wet geregeld had mogen (moeten?) worden, omdat gezondheidsdingen per staat (en dus zoals gekozen binnen die staat) ingeregeld moeten worden.

Dus juist omdat in de USA de 'free for all' (vage zaken) geldt, menen mensen dat de overheid zich helemaal niet met gezondheid moet bemoeien en dat het dus nu juist goed is dat het op lager niveau geregeld kan worden.

Kan iemand (want online kom ik er niet helemaal uit) in Jip & Janneke taal uitleggen wat ze hier nu precies mee bedoelen en wat dan (grond-)wettelijk juist is?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:53

enzino schreef:
Overigens ben ik pro-abortus en wil mensen erop wijzen dat abortus ook nog toestaan is in het derde trimester in 7 Amerikaanse staten. In vergelijking met die staten leven we in NL ook nog ver terug in de tijd met die arbitraire regel van 22-24 weken die vooral vrouwen in de moeilijkste posities raken.

Volgens mij is dat heel specifiek in de VS, juist omdat ze daar juridisch zo moeilijk doen. Hier in Nederland is het echt geen probleem om een (bijna) overleden foetus eruit te halen na 24 weken, als het een gevaar voor de moeder is. Daar krijg je als arts nooit problemen mee, in de VS volgens mij wel. Dus moet dit specifiek vastgelegd worden.
De grens van 24 weken is gewoon omdat het daarna levensvatbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:00

sanne83 schreef:
enzino schreef:
Overigens ben ik pro-abortus en wil mensen erop wijzen dat abortus ook nog toestaan is in het derde trimester in 7 Amerikaanse staten. In vergelijking met die staten leven we in NL ook nog ver terug in de tijd met die arbitraire regel van 22-24 weken die vooral vrouwen in de moeilijkste posities raken.

Volgens mij is dat heel specifiek in de VS, juist omdat ze daar juridisch zo moeilijk doen. Hier in Nederland is het echt geen probleem om een (bijna) overleden foetus eruit te halen na 24 weken, als het een gevaar voor de moeder is. Daar krijg je als arts nooit problemen mee, in de VS volgens mij wel. Dus moet dit specifiek vastgelegd worden.
De grens van 24 weken is gewoon omdat het daarna levensvatbaar is.

Zoals ik eerder aangaf geldt dit in heel Canada, delen van Australië, en 7 Amerikaanse staten. Het gaat dan niet om een (bijna) overleden foetus of gevaar voor de moeder, andere redenen die genoemd werden waren het uitgaan van de relatie en een veranderde socio-economische status (baan verlies bijvoobeeld).

Die 24 weken grens is gebaseerd op enkele gevallen waar het kind met grote medische ingrepen in leven kon worden gehouden, terwijl andere overleden, en enkele met ernstige handicaps verder door het leven mochten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:08

Maar wat doet dat in de praktijk enzino?
Kun je op die plekken oprecht nog met 30wkn zwangerschap een gezonde baby "aborteren"?
En zo ja, hoe dan?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:09

@Enzino: Dat is gewoon niet mogelijk en het komt ook gewoon niet voor. Als je bevalt van een kind na 24 weken, dan leeft het (mogelijk) gewoon. Dat betekent dat je actieve euthanasie zou moeten doen, wat in die landen helemaal niet mag. Dan zit je dus met andere wetgeving.
Je gaat ook geen arts vinden die dat voor je gaat doen zonder indicatie. Plus dat het een non-issue is, want niemand wacht met een abortus tot na 24 weken.