Ben je in alle gevallen tegen abortus of zijn er punten/momenten waarbij je wel kan voorstellen/begrijpen dat die keus gemaakt mag/kan of moet worden bijvoorbeeld ?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dinopino schreef:Marjo dat mag je vinden. Maar heb je ook een vraag aan mij of wil je alleen je mening geven? San ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord? Heb namelijk het gevoel dat dat bij de meeste niet is. Dan mag je me gerust een pb sturen.
Marjo schreef:Ik heb vooral een beetje het idee dat anti-abortus mensen die zich "pro-life" noemen (want wees eerlijk, pro-life ben je niet als je tegen het leven van de vrouw bent), dat die niet in de gaten hebben hoe groot de gevolgen zijn van een ban op abortus.
Die mensen hebben volgens mij geen flauw benul van de risico's van een zwangerschap, de mentale tol die het eist van een vrouw.
Ze hebben niet door dat een ban op abortus ervoor zorgt dat er talloze vrouwen gaan overlijden. Vanwege de levensreddende abortus die niet uitgevoerd mag worden, vanwege een abortus die ergens in een achteraf steegje uitgevoerd wordt, van vrouwen die zelfmoord plegen omdat ze de mentale gevolgen niet aan kunnen.
Dinopino schreef:Marjo dat mag je vinden. Maar heb je ook een vraag aan mij of wil je alleen je mening geven? San ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord? Heb namelijk het gevoel dat dat bij de meeste niet is. Dan mag je me gerust een pb sturen.
Marjo schreef:Dinopino schreef:Marjo Imandra weet dat ik haar posten niet lees omdat die meestal bestaan uit ellelange quotes, die ik moet beantwoorden, maar visa versa niet.
Hmm, of komt het omdat die bestaan uit goed onderbouwde argumenten, met uitleg en duidelijk geformuleerde zinnen waar jij niets tegenin kan brengen?
Ik vind dat je erg kinderachtig binnenkomt namelijk.
Dinopino schreef:Appeltje heb je een vraag aan mij gericht? Wat wil je weten? Wat mijn argumenten zijn om blij te zijn dat de arbortus gedeeltelijk wordt afgeschaft?
Mij is in de reacties na mijn post nog geen vraag toen opgevallen. Wat is je vraag? Jij bent voor arbortus, dat is dan ook geen probleem. In Nederland is het volgens mij niet verboden.
Ik heb het topic niet doorgelezen,mij viel alleen jouw vraag op dat van die 8% niemand reageert. En dan doe je het , dan ben je een trol en nog wat. in de reactie van Urbanus is mij geen vraag opgevallen.
Dinopino schreef:En er wordt over abortus-klinieken gesproken, ik neem aan dat wanneer je leven in gevaar is, je in het ziekenhuis ligt en dat daar de beslissing door degene genomen kan worden. Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?
Dinopino schreef:Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?
mysa schreef:Over de keuze voor het leven van moeder of kind: het is verre van uitgesloten dat die vraag in bepaalde Staten gaat spelen. Mijn schoonmoeder was begin jaren zestig zwanger van haar oudste zoon en werd vanwege complicaties behandeld in een katholiek ziekenhuis. Mijn schoonvader is toen letterlijk de vraag voorgelegd: Als het zover komt, wilt u dan dat we de moeder redden of het kind?
Nederland, jaren zestig!
elnienjo schreef:mysa schreef:Over de keuze voor het leven van moeder of kind: het is verre van uitgesloten dat die vraag in bepaalde Staten gaat spelen. Mijn schoonmoeder was begin jaren zestig zwanger van haar oudste zoon en werd vanwege complicaties behandeld in een katholiek ziekenhuis. Mijn schoonvader is toen letterlijk de vraag voorgelegd: Als het zover komt, wilt u dan dat we de moeder redden of het kind?
Nederland, jaren zestig!
Dit zie ik in hedendaagse Amerikaanse ziekenhuisseries ook, laatst nog bij the resident. De vader wilde dat de baby gered werd ondanks risico's voor de moeder. De moeder ging dood en de vader had in mijn ogen door door schuld.
Marjo schreef:elnienjo schreef:
Over de keuze voor het leven van moeder of kind: het is verre van uitgesloten dat die vraag in bepaalde Staten gaat spelen. Mijn schoonmoeder was begin jaren zestig zwanger van haar oudste zoon en werd vanwege complicaties behandeld in een katholiek ziekenhuis. Mijn schoonvader is toen letterlijk de vraag voorgelegd: Als het zover komt, wilt u dan dat we de moeder redden of het kind?
Nederland, jaren zestig!
Dit zie ik in hedendaagse Amerikaanse ziekenhuisseries ook, laatst nog bij the resident. De vader wilde dat de baby gered werd ondanks risico's voor de moeder. De moeder ging dood en de vader had in mijn ogen door door schuld.
Op veel plaatsen is een sterilisatie van de vrouw onmogelijk want "wat als je hypothetische, toekomstige man wél kinderen wilt?"
Ook bij vrouwen die om medische redenen beter niet zwanger raken gebeurt dit.
En helaas, óók in Nederland.
elnienjo schreef:Marjo schreef:Op veel plaatsen is een sterilisatie van de vrouw onmogelijk want "wat als je hypothetische, toekomstige man wél kinderen wilt?"
Ook bij vrouwen die om medische redenen beter niet zwanger raken gebeurt dit.
En helaas, óók in Nederland.
Als bewust kindvrije vrouw ga je natuurlijk geen relatie aan met man met kinderwens.
elnienjo schreef:mysa schreef:Over de keuze voor het leven van moeder of kind: het is verre van uitgesloten dat die vraag in bepaalde Staten gaat spelen. Mijn schoonmoeder was begin jaren zestig zwanger van haar oudste zoon en werd vanwege complicaties behandeld in een katholiek ziekenhuis. Mijn schoonvader is toen letterlijk de vraag voorgelegd: Als het zover komt, wilt u dan dat we de moeder redden of het kind?
Nederland, jaren zestig!
Urbanus schreef:Zou een buitenbaarmoederlijke zwangerschap er ook onder vallen?
Dinopino schreef:Marjo heb ik je gevraagd je te verantwoorden? Ik heb gevraagd of je een vraag aan mij had? En ik ben een enkel persoon. Ieder spreekt voor zich. Er zijn genoeg Staten in Amerika waar je nog steeds abortus kunt laten toepassen. En er wordt over abortus-klinieken gesproken, ik neem aan dat wanneer je leven in gevaar is, je in het ziekenhuis ligt en dat daar de beslissing door degene genomen kan worden. Lijkt me niet dat een arts je dan laat doodgaan, volgens mij mogen ze dat zelfs niet?
Ik reageerde op Appeltjes post die de 8% voor laf uitmaakt. Waarom jij je dan geroepen voelt te reageren is jouw ding.
San niemand hoeft mijn mening te delen en natuurlijk is het niet zwart of wit. We spreken hier over Amerika en niet over Nederland. Natuurlijk is het anders wanneer een moeder dreigt te overlijden, dat is iets anders als bewust voor abortus kiezen, omdat het even niet uitkomt en je nog wil studeren. Het is wel een leven wat je beëindigd.
Daarnaast speelt er ook een ander belang bij het bevorderen van arbortussen in Amerika. En dat is heel simpel: Geld.
enzino schreef:Overigens ben ik pro-abortus en wil mensen erop wijzen dat abortus ook nog toestaan is in het derde trimester in 7 Amerikaanse staten. In vergelijking met die staten leven we in NL ook nog ver terug in de tijd met die arbitraire regel van 22-24 weken die vooral vrouwen in de moeilijkste posities raken.
sanne83 schreef:enzino schreef:Overigens ben ik pro-abortus en wil mensen erop wijzen dat abortus ook nog toestaan is in het derde trimester in 7 Amerikaanse staten. In vergelijking met die staten leven we in NL ook nog ver terug in de tijd met die arbitraire regel van 22-24 weken die vooral vrouwen in de moeilijkste posities raken.
Volgens mij is dat heel specifiek in de VS, juist omdat ze daar juridisch zo moeilijk doen. Hier in Nederland is het echt geen probleem om een (bijna) overleden foetus eruit te halen na 24 weken, als het een gevaar voor de moeder is. Daar krijg je als arts nooit problemen mee, in de VS volgens mij wel. Dus moet dit specifiek vastgelegd worden.
De grens van 24 weken is gewoon omdat het daarna levensvatbaar is.