Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:54

BeFunny schreef:
Ik vind en dat ben ik. Als iemand een kind verkracht en vermoord of Martels (het gaat om een kind een onschuldig jong kind waarbij zijn/haar leven wordt beëindigd of zo vergald dat het voor zijn haar leven is getekend) Dat zo iemand bij het eerste kind de grens bereikt heeft. Waarom? Omdat het verleden heeft uitgewezen dat het niet bij die ene keer blijft. Hoeveel uren therapie er ook in zit. Die lui zijn niet te genezen.

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat mensen die een kind verkracht en vermoord en gemarteld hebben nog in de maatschappij terugkomen, maar dat bestaat in het huidige rechtssysteem al niet…
Zeker niet als je ontoerekeningsvatbaar verklaard wordt, er dus geen behandeling mogelijk is, dan laten ze je echt niet los in de maatschappij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:55

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 16:59

Als je wilt voorkomen dat mensen vanuit de cel netwerken en daar erge dingen kunnen veroorzaken dan is dat theoretisch iedere krimineel toch?
Immers zit niet iedereen met een krimineel netwerk perse vast voor marteling en dood, dat kan ook een heroine handelaar zijn.
Sterker nog, een beetje intelligente doortrapte krimineel zal zelf nooit gepakt worden voor zeer zware delicten met voldoende bewijs, daar hebben ze loopjongens voor.
De psychisch zelf kapotte types die losgegaan zijn met moord zoals het konkrete voorbeeld zijn achter tralies gewoon een sneu geval zonder invloed.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-06-22 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:02

En als de baas van zo een netwerk dood is, pakt nr 2 het "werk" gewoon over..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:02

Sizzle vind het net als de persoon van het relaccount geloof ik praktisch om mensen woorden toe te dichten die niet geschreven zijn. Niet echt handig discussieren.

Iemand schrijft hierboven dat die Donny nooit meer terug zal keren in de maatschappij… dat is dus maar zeer de vraag. Ik zie zo iemand wat jaren vast zitten en doodleuk weer vrij komen, terwijl hij de zuurstof niet waard is om wat hij gedaan heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:03

Helaas komt het te vaak voor dat een persoon die daaraan lijd wel vrij vrij rond loopt in de maatschappij. Neem nou de moordenaar van Anne Faber oftewel Michel P, die heeft zijn ideeën eerder uitgesproken. Maar juist door een falend systeem wordt dat niet goed opgepakt. En dat heeft zo'n knappe onschuldige jonge vrouw haar leven gekost. En de laatste momenten van haar leven zijn bruut geweest. En die gast komt mogelijk ooit weer vrij. Maar zelfs vast in de cel heeft hij het m.i te goed voor wat hij anderen ook eerder heeft aangedaan en dat op kosten van de staat.

Zo zullen er gaten in het systeem blijven En dit soort monsters hebben zo lang ze leven weer de kans om toe te slaan. Tijdens verlof, ontsnapping, vervroegde vrijlating wegens een systeemfout. Meer vrijheden wegens goed gedrag en noem maar op.

De ouders, familie etc van zo'n kind, of persoon die op deze wijze is omgebracht zullen altijd de beelden in hun hoofd hebben wat hun geliefde familielid is overkomen. Dat gaat nooit meer weg. En zo'n idioot zit gewoon breed grijnzend achter de Nintendo Wii want ze moeten nou eenmaal iets om handen hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:03

en jij wilt zeggen dat bij heroïne geen marteling en dood hoort?

Maar niet iedere crimineel zit voor drugs, of werkelijk zelf doodslag, dat klopt.
Maar dat is wat anders dan elke crimineel moet maar dood.
Dat zegt niemand.... dat maak jij er van.

Maar die een gevaar zijn voor de samenleving.... risico van het vak dan toch....

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:04

verootjoo schreef:
BeFunny schreef:
Ik vind en dat ben ik. Als iemand een kind verkracht en vermoord of Martels (het gaat om een kind een onschuldig jong kind waarbij zijn/haar leven wordt beëindigd of zo vergald dat het voor zijn haar leven is getekend) Dat zo iemand bij het eerste kind de grens bereikt heeft. Waarom? Omdat het verleden heeft uitgewezen dat het niet bij die ene keer blijft. Hoeveel uren therapie er ook in zit. Die lui zijn niet te genezen.

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat mensen die een kind verkracht en vermoord en gemarteld hebben nog in de maatschappij terugkomen, maar dat bestaat in het huidige rechtssysteem al niet…
Zeker niet als je ontoerekeningsvatbaar verklaard wordt, er dus geen behandeling mogelijk is, dan laten ze je echt niet los in de maatschappij.

Ik spreek vanuit BE, geen idee of dat verschil maakt. De moordenaar van Julie Van Espen had al eerdere soortgelijke daden op zijn kerfstok.
Het is niet om Julie niet minderjarig was, dat die gek maar terug vrij mocht komen. Helaas gebeurde dat wel - en was Julie zijn volgende slachtoffer.

Donny M. hadden ze na de vorige feiten ook nooit meer mogen vrijlaten. Dan had Gino nu nog geleefd. Net zoals Julie.

Eens zo'n gek die eerste drempel over gaat, is er imo geen weg meer terug. Zo iemand is zwaar gestoord, en mag nooit meer de maatschappij in. Ik zie ook niet waarom ik, de gewone burger, belastingen moet betalen voor het onderhoud van de psychopaten.

Of neem nou de vrouw van Dutroux. Dat ze dat k*twijf hebben vrijgelaten, ik kan er nog steeds niet bij. Idem zijn handlanger, en maar huiliehuilie doen omdat niemand hem een woning wilde verhuren. Je zou wel gek zijn.
Zo iemand verdient écht wel de doodstraf. Ik hoor net dat het huis van Dutroux wordt afgebroken - maar dat de kelder bewaard zal blijven. Waarom in godsnaam?

Ik heb als uitzendconsulente gewerkt. Ik kreeg ooit een sollicitant over de vloer, die me heel stilletjes een document overhandigde - meneer mocht geen werk uitvoeren waarbij hij in contact kon komen met kinderen. Ja hallo, als je zo'n viespeuk bent, wat loop je dan in godsnaam vrij rond? Walgelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:05

Tegen wie heb je dat duo penotti?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:06

BeFunny schreef:
Tegen wie heb je dat duo penotti?

sizzle, want die had het tegen mij

maar het topic gaat zo snel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:06

Mars schreef:
Sizzle vind het net als de persoon van het relaccount geloof ik praktisch om mensen woorden toe te dichten die niet geschreven zijn. Niet echt handig discussieren.

Iemand schrijft hierboven dat die Donny nooit meer terug zal keren in de maatschappij… dat is dus maar zeer de vraag. Ik zie zo iemand wat jaren vast zitten en doodleuk weer vrij komen, terwijl hij de zuurstof niet waard is om wat hij gedaan heeft.

Ik doelde inderdaad op de uitspraak van duopenotti dat een dode boef tenminste niet meer kan netwerken.
Vond dat nogal aan behoorlijke uitspraak eigenlijk.

Zeker in combinatie met:

Citaat:
Donny M. hadden ze na de vorige feiten ook nooit meer mogen vrijlaten. Dan had Gino nu nog geleefd. Net zoals Julie.

Voor mij gaat dat toch meer richting: iedereen die ook maar mogenlijk iemand zou kunnen gaan doodmaken vooral nooit meer loslaten en liever ook maar doodmaken om voorkomen dat ze terugkomen.

Misschien interpreteer ik dat inderdaad verkeerd, maar dan graag betere uitleg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-06-22 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:12

Ja behoorlijke uitspraak met links die ik al eerder had geplaatst.....namen die ik al eerder had genoemd.
Dus niet alle...
Maar als je graag dingen in wilt vullen, met zelfs uitspaken die niet van mijn hand komen, kan je niet tegenhouden, dat is zo.

Maar weet je Mars heeft wel gelijk.
Er moet telkens op de man gespeeld worden door enkele. Een nette discussie telkens weer neer geslagen omdat iemand er anders instaat. Daar is het een discussie voor!!! :j
Ik zou zeggen, ga je gang, jullie feestje. Zorg vooral voor eensgezinde, dat maakt een topic beter natuurlijk.
Ik ben er weg van...dat kleutertjes gedrag van mensen die menen dat hun mening beter of wijzer of weet ik het wat is...doei

Daar heb ik vandaag echt de energie niet voor....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:13

Hoe bedoel je het dan precies wel?

Hoe had doodstraf dit misdrijf kunnen voorkomen?

Dat laatste was inderdaad niet van jou, was ook niet zo bedoeld (sorry als dat zo overkwam) maar sluit voor mij aan naar waar het topic eigenlijk naar toe loopt: voorkomen dat mensen vrij komen.

Dat is gewoon niet synoniem aan doodstraf want dat voorkomt dat niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-06-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:15

Wat een discussies.
Man,man,man.

Bewezen Kindermoordenaars moeten gewoon van de aarde.
Recht op dit recht op dat.
Deze duivels hebben geen rechten meer.
Ik wil niet de zelfde lucht in ademen.
Weg wezen,naar de hel met zuks.
T zal godver je kindje zijn.
Lekker aan het buitenspelen mee genomen door zo,n roofdier.
Dat ben ik in sommige ogen hier op bokt maar een simpel klootvolkje.
Wat kindjes betreft ga ik graag terug naar de middeleeuwen.
Zo.n klein hoopje mens om zeep helpen.
Verschrikkelijk wat dat manneke heeft moeten doorstaan.

Dat is geen mens die dat doet,gewoon een verrot omhulsel dat zich mens noemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:18

BeFunny schreef:
Helaas komt het te vaak voor dat een persoon die daaraan lijd wel vrij vrij rond loopt in de maatschappij. Neem nou de moordenaar van Anne Faber oftewel Michel P, die heeft zijn ideeën eerder uitgesproken. Maar juist door een falend systeem wordt dat niet goed opgepakt. En dat heeft zo'n knappe onschuldige jonge vrouw haar leven gekost. En de laatste momenten van haar leven zijn bruut geweest. En die gast komt mogelijk ooit weer vrij. Maar zelfs vast in de cel heeft hij het m.i te goed voor wat hij anderen ook eerder heeft aangedaan en dat op kosten van de staat.

Zo zullen er gaten in het systeem blijven En dit soort monsters hebben zo lang ze leven weer de kans om toe te slaan. Tijdens verlof, ontsnapping, vervroegde vrijlating wegens een systeemfout. Meer vrijheden wegens goed gedrag en noem maar op

En hoe gaat de doodstraf dat falende systeem redden :?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:20

Dat is natuurlijk ook meer dan afschuwelijk!
Maar zo'n persoon is ook meer dan een moordenaar. Hij is iemands zoon, iemands broer, misschien iemands vader, partner, er is ook nog een ander stuk in zijn leven. Iemand is nog steeds een mens, wel of niet ziek, wel of niet ernstig gestoord, een mens.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:21

LWDaisy schreef:
BeFunny schreef:

Ik spreek vanuit BE, geen idee of dat verschil maakt. De moordenaar van Julie Van Espen had al eerdere soortgelijke daden op zijn kerfstok.
Het is niet om Julie niet minderjarig was, dat die gek maar terug vrij mocht komen. Helaas gebeurde dat wel - en was Julie zijn volgende slachtoffer.

Nee hoor hier zijn er ook die vrijgelaten werden nadat ze zich al eerder aan kinderen hadden vergrepen.

Ik vind ook seriemoordenaars en of verkrachters vallen in dezelfde categorie. Die blijven dat doen. Dat is een drift en dat gaat er niet meer uit. Die zijn en blijven dus een gevaar voor de samenleving.

Tenzij hun leven beëindigd wordt en ze mogen blij zijn als dat op een humanere manier gebeurd dan hun slachtoffers ;)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:22

verootjoo schreef:
BeFunny schreef:

Zo zullen er gaten in het systeem blijven En dit soort monsters hebben zo lang ze leven weer de kans om toe te slaan. Tijdens verlof, ontsnapping, vervroegde vrijlating wegens een systeemfout. Meer vrijheden wegens goed gedrag en noem maar op

Nou in iedergeval een begin.
Opruimen!valt er niks te falen ook.
En ik heb het over kindermoordenaars.
Die mogen recht hebben op niks!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:25

josien_m_ schreef:
Dat is natuurlijk ook meer dan afschuwelijk!
Maar zo'n persoon is ook meer dan een moordenaar. Hij is iemands zoon, iemands broer, misschien iemands vader, partner, er is ook nog een ander stuk in zijn leven. Iemand is nog steeds een mens, wel of niet ziek, wel of niet ernstig gestoord, een mens.

Is geen mens.
En door mensen zoals jij loopt er weer zat gespuis op vrije voeten.
Dat is wat er rammelt hier in Nederland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:25

Citaat:
roosa schreef:

Een kindermoordenaar heeft dus al een kind vermoord, hoe gaat die doodstraf dan helpen dat dat niet gebeurd was?

Over het algemeen gebeurt dit geen 2x tot nu toe.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:26

De poster hierboven kan niet door haar emoties kijken. Duivels, niet dezelfde lucht willen inademen.. Het zijn gewoon zieke mensen, net als lichamelijke ziekten bestaan er ook psychische ziekten.
Neemt niet weg dat ik vind dat mensen die dit soort delicten plegen, absoluut uit de maatschappij moeten verdwijnen er niet in moeten terugkeren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:30

roosa schreef:

Een kindermoordenaar heeft dus al een kind vermoord, hoe gaat die doodstraf dan helpen dat dat niet gebeurd was?

Wel gebeurd het dat ze meerdere keren zich kunnen vergrijpen. En soms al een kind voor dood hebben achter gelaten. Ook een verkrachting en mishandeling van kinderen moet echt geen tweede keer gebeuren (En vaak hoor je dan dat het zo'n psychopaat betreft juist het type dat niet te redden valt maar die toch nog een kans kreeg en gek genoeg worden het vaak vrijwilligers op plaatsen waar veel kinderen komen zwembaden, schoutings, voetbal vereniging etc) . De eerste keer had al nooit mogen gebeuren en het heeft dus uitgewezen dat ze in herhaling vallen. Zo'n kind dat niet dood is, is wel voor zijn/haar leven beschadigd. En dat maakt dat na zo'n eerste vergrijp zo iemand geen recht meer zou moeten hebben op wat dan ook.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:33

Verootjoo heeft wel een punt. Deze Donny heeft voorheen nog niets gedaan waar hij, als we de doodstraf gehad hadden, de doodstraf voor gekregen zou hebben.
Hij heeft laten zien dat hij onbetwistbaar niet spoort, maar wat hij als minderjarige heeft gedaan, daar zou hij in geen enkel geval de doodstraf voor gekregen hebben.

Toch zou het mogelijk moeten zijn om iemand met zo'n overduidelijke kronkel in zijn hoofd uit de maatschappij te halen, en eigenlijk het liefst voordat hij daarvoor een moord moet plegen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:36

oomens schreef:
Verootjoo heeft wel een punt. Deze Donny heeft voorheen nog niets gedaan waar hij, als we de doodstraf gehad hadden, de doodstraf voor gekregen zou hebben.
Hij heeft laten zien dat hij onbetwistbaar niet spoort, maar wat hij als minderjarige heeft gedaan, daar zou hij in geen enkel geval de doodstraf voor gekregen hebben.

Toch zou het mogelijk moeten zijn om iemand met zo'n overduidelijke kronkel in zijn hoofd uit de maatschappij te halen, en eigenlijk het liefst voordat hij daarvoor een moord moet plegen.

Misschien.

Het was een zedendelinquent die zich al eerder aan een minderjarige heeft vergrepen. Maar we hebben niet alleen een Donnie. We hebben er nog meer. Allemaal psychopaten die het recht om lucht mijn inziens nog niet verdienen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:38

BeFunny schreef:
roosa schreef:

In iedergeval dat niemand zich er meer over hoeft te buigen dat dit ding nog recht heeft op een weekendje verlof.
Of hij is zo braaf in zijn celletje hij mag wel eerder los gelaten worden.