Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:52

Elisa2 schreef:
Ik vind het erg ja, niemand legt het fokken van mensen aan banden want imo een veel groter probleem is. :+

Paarden hebben altijd een rol gespeeld in het leven van de mens, dat is niet voor niets.

Waarom zou je dingen willen verbieden die leuk kunnen zijn voor de dieren? dat snap ik niet.

Omdat er dusdanig misbruik van gemaakt wordt dat het voor een heel grote groep niet leuk is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:52

Elisa2 schreef:
Cer schreef:
Maar is dat erg, dat het fokken op zn gat gaat of dat de sport minder wordt?

Dingen met vee worden gewoon langzaamaan opgedoekt.. of t nu boeren zijn of sport dieren... In de veeindustrie gaat ook veel geld om, en dat moet toch echt minderen, dan wel weg.. Waarom zou dat voor de paardensport niet hoeven gelden?
Politiepaarden hebben ook 'werk', heel nuttig werk, en dat ligt ook onder vuur, net als politiehonden ..

Ik vind het erg ja, niemand legt het fokken van mensen aan banden want imo een veel groter probleem is. :+

Paarden hebben altijd een rol gespeeld in het leven van de mens, dat is niet voor niets.

Waarom zou je dingen willen verbieden die leuk kunnen zijn voor de dieren? dat snap ik niet.

Nou precies!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:58

Omdat dingen veranderen... door de tijden heen...
en als je niet oplet wat er in de media aan de hand is, dan heb je gewoon een paar jaar zitten slapen... :+

En wellicht dat het voor de happy few beschikbaar blijft, dus bijv alleen voor mensen die een weidegang met schuilstal kunnen bieden minimaal. Dat betekent wellicht dat het onbetaalbaar gaat worden voor de meeste mensen, omdat de plekken waar de juiste huisvesting geboden kan worden, schaars zijn.

Geld verdienen met paarden dat staat ter discussie.. net als de dierentuin dieren die een kunstje deden. Dressuurpaarden doen ongeveer hetzelfde, qua uitvoering.. in de ogen van het grote publiek is het een kunstje..
en daar kan je als sportruiter van alles over zeggen, maar in basis komt het daar gewoon op neer. Paarden doen kunstjes omdat mensen dat willen, en dat gaat steeds meer uitgeplozen worden..

De rol die paarden in het leven van mensen hadden, is er niet meer. die noodzaak is er niet meer. We hebben geen koetsen meer hier, geen trekploegen of trekschuiten.. die vergelijking gaat niet op denk hoor.
Er is een tendens om dieren te houden in hun natuurlijke omgeving met hun natuurlijke gedragingen, en hoe je het went of keert, wedstrijdsport is niet natuurlijk..

En, let wel, ik wil niks he.. ik lees gewoon media :) en als het door meer mensen zoals Lubach opgepakt wordt, dan is er vanzelf een actiegroep die ermee aan de haal gaat (meer dan nu al het geval is)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:00

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat er dusdanig misbruik van gemaakt wordt dat het voor een heel grote groep niet leuk is.

Volgens mij kun je dan nog steeds beter wat aan het misbruik doen, anders kun je alles gaan verbieden en zal het paard idd uitsterven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:00

Stel dat de sport verandert, zullen de paarden ook weer veranderen en de paardenhouders ook. Er zullen mensen stoppen. Misschien komen er uiteindelijk minder paarden. En een deel zal zich gaan aanpassen.

Je kan nu wel roepen dat een paard getraind moet worden of even het gas erop nodig heeft, maar die paarden hebben geen eeuwig leven. Een volgende generatie went weer aan andere dingen.

In gras zit enorm veel verschil. Heel veel traditionele houders willen een groen voetbalveld en vaak kunnen paarden zich daar wel doodvreten. Als grasmatten meer zouden passen bij de behoefte van paarden, zou je ook veel welvaart problemen kunnen voorkomen. Zeker als ze daarbij voldoende kunnen bewegen.

Mijn NF ruin was lastig om op goed gewicht te houden, maar de shet was nog nooit hb geweest bijv en de 3 quarters die we nu nog hebben zijn in prima conditie, ook als we niet rijden.
Die zijn 15, 23 en 29. Als ik de laatste 2 x aantal uur op stal ga zetten, worden ze mega stijf. Die van 29 is tot vorig jaar nog gereden en nog steeds nooit stijf.

Het is altijd al een probleem op veel plekken. Paarden vreten veel teveel tegenover veel te weinig (vrije) beweging. Dat maak je niet goed met 1 bosritje.

Ik ben ook echt wel iemand van lekker veel stappen en op de zandpaden even uitwaaien, of wel; flink gas erop. Maar ben zoveel mensen tegengekomen die dan alsnog lopen te trekken en doen. Buiten rijden met bitten waar je U tegen zegt, allerlei hulpteugels en maar krampachtig paarden bij zich willen houden.

En dan altijd de standaard smoesjes; ja, maar die van jou zijn braaf. We hebben hete paarden. etc
Ook buiten rijden en gas erop en weer terug is training.

Natuurlijk is het de sport die nu gaat steigeren en zich in het nauw gedreven gaat voelen. Alles wordt verdedigd om maar niet eigen fouten toe te hoeven geven.
Als ze op tijd waren gaan veranderen en echt naar het paard kijken ipv stijf vasthouden aan hoe goed ze wel niet zijn, waren er geen vreselijke beeldenm te vinden.

Ik ben niet zo bang dat het paardrijden of paarden houden verboden gaat worden. Maar stel dat het wel verboden wordt, verwacht ik een afvloeiingsregeling dat je paarden tot hun dood mogen blijven die je al hebt.
Maar ik zal nooit achter de sport gaan staan, zolang ze reageren zoals ze nu doen. Dan moet er echt een ander geluid uit de sport komen, wil ik daar vierkant achter gaan staan zodat we paarden mogen houden en rijden.

En nee, ik ben absoluut niet van de hms, stem geen groen links of pvdd etc, dus al die vooroordelen raak je ook wel zat.
Ik hou van rijden en ook afwisseling van serieus trainen en buiten ontspannen. Maar daarvoor heb ik de sport echt niet nodig. En waar we het eerst nog weleens gezellig vonden om te gaan kijken, is dat ook al veel minder geworden. Ik heb zeker wel een mening over het wereldje en de mensen die er zo graag bij willen horen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:01

Ayasha schreef:
Dat jij dat vindt kan ik me zo voorstellen. :D Natuurlijk vindt iemand die rijdt dat.

Ja, en dan?
Maar je kunt het mijn paarden ook niet vragen. Dus waarom zou je dan de aanname precies andersom doen? Op basis van welke input?

Bijvoorbeeld de keuze: niet meer op gras in ruil voor nooit meer gereden (dat is niet mijn deal, dat zou op gezondheid de beste keuze zijn). Wat kiest het paard (los van de afweging die ze helemaal niet kúnnen maken). Ik weet het niet. Ik kan alleen monitoren hoe ze zich gedragen en mijn keuzes daar op afstemmen.
En tot iemand met een klankentapper aankomt laat ik me daar ook niet zo heel gek veel over wijs maken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-05-22 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:02

elnienjo schreef:
Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Wie wil dat hier?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:03

Cer schreef:
en als je niet oplet wat er in de media aan de hand is, dan heb je gewoon een paar jaar zitten slapen... :+

En wellicht dat het voor de happy few beschikbaar blijft, dus bijv alleen voor mensen die een weidegang met schuilstal kunnen bieden minimaal. Dat betekent wellicht dat het onbetaalbaar gaat worden voor de meeste mensen, omdat de plekken waar de juiste huisvesting geboden kan worden, schaars zijn.

Geld verdienen met paarden dat staat ter discussie.. net als de dierentuin dieren die een kunstje deden. Dressuurpaarden doen ongeveer hetzelfde, qua uitvoering.. in de ogen van het grote publiek is het een kunstje..
en daar kan je als sportruiter van alles over zeggen, maar in basis komt het daar gewoon op neer. Paarden doen kunstjes omdat mensen dat willen, en dat gaat steeds meer uitgeplozen worden..

De rol die paarden in het leven van mensen hadden, is er niet meer. die noodzaak is er niet meer. We hebben geen koetsen meer hier, geen trekploegen of trekschuiten.. die vergelijking gaat niet op denk hoor.
Er is een tendens om dieren te houden in hun natuurlijke omgeving met hun natuurlijke gedragingen, en hoe je het went of keert, wedstrijdsport is niet natuurlijk..

En, let wel, ik wil niks he.. ik lees gewoon media :) en als het door meer mensen zoals Lubach opgepakt wordt, dan is er vanzelf een actiegroep die ermee aan de haal gaat (meer dan nu al het geval is)

Ja maar dat soort mensen staat imo enorm ver van de realiteit af, want het is zo hypocriet als de pest. Wel vlees eten iedere dag en dat soort dingen..paarden die een uurtje per dag werken, mensen die 8 uur per dag werken. Kinderen die gedwongen worden naar school te gaan, maar een paard moet in een glazen kooitje.

Ik zeg er is niks mis met paardensport mits het paard met respect getraind wordt, en er aan de natuurlijke behoefte van een paard wordt voldaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:03

Elisa2 schreef:
Volgens mij kun je dan nog steeds beter wat aan het misbruik doen, anders kun je alles gaan verbieden en zal het paard idd uitsterven.

awtch... Het is IMO deze mentaliteit die gaat leiden tot een potentieel verbod. Net als de mentaliteit dat je alleen wat aan paarden hebt als je er geld mee kan verdienen/op kan gaan zitten.

Pol13: Waar staat dat ik die aanname doe? :) Ik zeg nergens dat je geen gelijk kan hebben. Enkel dat ik me kan voorstellen dat jij dat vindt. Niks meer. Niks minder. Moet je dus ook niks meer achter zoeken. Ik zeg wat ik bedoel. Daar moet je geen verborgen boodschappen achter zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:04

Elisa2 schreef:
Cer schreef:

Ja maar dat soort mensen staat imo enorm ver van de realiteit af, want het is zo hypocriet als de pest. Wel vlees eten iedere dag en dat soort dingen..paarden die een uurtje per dag werken, mensen die 8 uur per dag werken. Kinderen die gedwongen worden naar school te gaan, maar een paard moet in een glazen kooitje.

Ik zeg er is niks mis met paardensport mits het paard met respect getraind wordt, en er aan de natuurlijke behoefte van een paard wordt voldaan.

MOeten andere dieren dan ook maar werken voor de kost? Dat is toch net zo'n rare vergelijking? Mensen moeten werken dan het paard ook maar.

Misschien moeten we katten dan ook maar gaan dresseren. Die l iggen hier de hele dag maar lui te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:05

Ayasha:

Niet mee eens, het is hetzelfde als de schuld aan een bit geven terwijl het de hand is die de boel verpest.

fransje23

Elisa2 schreef:

Het sporttype paard zal misschien uitsterven, de soort paard niet.

De sector heeft tot op heden weinig tot niets aan misbruik gedaan.
Er wordt geschermd met woorden maar daar blijft het bij.

Ayasha
Blogger

Elisa2 schreef:
Ayasha:

Niet mee eens, het is hetzelfde als de schuld aan een bit geven terwijl het de hand is die de boel verpest.

Eens, maar daar heeft de knol die die hand moet verdragen niks aan he?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:07

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:

MOeten andere dieren dan ook maar werken voor de kost? Dat is toch net zo'n rare vergelijking? Mensen moeten werken dan het paard ook maar.

Misschien moeten we katten dan ook maar gaan dresseren. Die l iggen hier de hele dag maar lui te zijn.

Ieder dier moet werken om te overleven in het wild..of ze nu willen of niet. Dat is precies wat ik bedoel met ver van de natuur af staan. Voedsel zoeken, lange afstanden afleggen, dagelijkse stress, allemaal om te "overleven". Mensen ook, het is gewoon zo in de wereld dat voor niets de zon op gaat..that's life. Dan is een uurtje per dag werken op een leuke manier echt geen ramp hoor, mits het met respect gebeurd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:07

@ als reactie op superpony maar ook algemeen :)

Ja dat zal het gevolg kunnen zijn ja, dat de stallen zonder fatsoenlijk buiten moeten gaan stoppen en de stallen waar het wel in orde is blijven bestaan.
Dat het daardoor voor minder mensen toegankelijk is.
Ik zou willen zeggen, wanneer gaat die overgangsdatum in?
Maar dat zei ik 25 jaar geleden al toen ik mijn eerste paard kocht.
Sportpaard.
Genoeg sportstallen in de buurt met binnenbak en springtuin, toch koos ik die niet uit want ze hadden geen weidegang.
Sport ben ik nog steeds niet tegen, rijden ben ik niet tegen, maar als eerste moet een paard paard kunnen zijn naast wat wij er van vragen.
Dus ja ben wel tegen het de hele dag op stal hebben staan of een veredelde buitenstal wat dan paddock word genoemd en 10 x 10 groot is.
Dus ja kom maar op met doorvoeren van welzijnsregels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:08

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:
Ayasha:

Eens, maar daar heeft de knol die die hand moet verdragen niks aan he?

Ook mee eens uiteraard, ik zeg niet dat alles goed is zoals het nu is/ gaat of er geen misverstanden zijn. Laat ik daar even duidelijk over zijn, ik zie ook graag wel een mentaliteitsverandering in de paardensport/ wereld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:09

fransje23 schreef:
Goed management betekent dus ook een weidebeheer met minder voedingsrijke beplanting /gras. Er zijn heus wel mogelijkheden maar dat vraagt creativiteit.

Precies. Dat is het hem net. Alleen schraal is geen goed management. Want ik heb niet alleen koudbloeden rondscharrelen.

en nee, zelfs met 1 ha tot hun beschikking vinden ze het nog lekker om de benen eens écht te strekken.
Wij zijn voor Nederlandse begrippen al ruim bemeten hier thuis. Maar 1 ha is nog steeds peanuts. daar ben je met een paar flinke galopsprongen ook zo doorheen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-05-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:12

Elisa2 schreef:

Maar op dit moment gaat er teveel mis en wordt er teveel goedgepraat.

Mensen maakten zich druk om de goudvis in een vissenkom, maar paarden in ene stal van 3x3 vindt men wel normaal. Dat is ook hypocriet.

En wie zegt hoe mensen zijn die er wat van vinden? Mensen die nu nadenken over de paardensport denken misschien ook wel na over al die andere dingen.

Maar het valt nooit goed te praten wat er in de sport gebeurt en zolang mensen dat wel doen, krijg je nooit de rest achter je om de sport te steunen.

Ik wil mn paarden houden en rijden. Kan volgens mij ook helemaal niet zonder, want ik weet niet beter. Maar snap wel dat het te ver gaat en het beter kan en moet.

Maar ik ga echt niet achter mensen en de sport staan die met slechte argumenten komen of de sport steunen zoals die nu is. Dan denk ik er hard over na, dat ik bereid zou zijn om te stoppen als dat nodig is.

Wij zijn echt weleens van stal verhuisd omdat het leed niet om aan te zien was en mensen niet bereid zijn om erover te praten en na te denken. Ik zie nu nog steeds paarden om me heen die er sneu bij staan, maar wat traditioneel geaccepteerd is. Kleine zandpaddockjes, beetje eten, vaak alleen en dan af en toe een periode wat weide.
En dan houden mensen zo krampachtig vast dat ze het zo goed doen........

Of trainers die te jong beginnen, te hard zijn en lacherig doen over de weerstand en de mensen dan boomknuffelaars moet noemen. Dan krijg je echt geen mensen achter je. Dan roep je nog meer verschillen op en nog meer weerstand.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:18

Elisa2 schreef:
Ja maar dat soort mensen staat imo enorm ver van de realiteit af, want het is zo hypocriet als de pest. Wel vlees eten iedere dag en dat soort dingen..

dat weet je niet... wellicht is het de anti boer, anti vlees lobby die dit op gaat pakken..
ik denk dat je je daarin verkijkt..

Citaat:
paarden die een uurtje per dag werken,

dat weet je ook niet... ik heb wel paarden gezien die, in de hitte, 2uur + aan het werk waren, of getraind werden.. En ik zie niet veel, dus als ik het al zie, zal het best vaker gebeuren..

Citaat:
mensen die 8 uur per dag werken. Kinderen die gedwongen worden naar school te gaan
De vergelijking mens / paard vind ik echt heel raar...
katten hoeven toch ook niet te werken, de meeste honden ook niet (de meeste honden luisteren ook van geen kanten, maar dat is weer een ander verhaal). Je kan je afvragen of mensen nog wel dieren moeten houden, thuis, in een flatje.. (zie de boven genoemde vissenkom).
Of los laten lopen op straat om daar platgereden te worden..

Citaat:
maar een paard moet in een glazen kooitje.
ik heb het idee dat het verhaal is dat paarden in een kudde op een weiland moeten, met een schuilmogelijkheid.. en dat ze uit dat kooitje moeten :j

Citaat:

Ik ben het met je eens, maar ik denk dat de 'gewone' mens daar echt anders naar gaat kijken.
Het begint bij het houden van huisdieren, en dan komen paarden daar toch gewoon achteraan..
Doen alsof dat niet het geval is, is struisvogelen..

En er zijn plenty paarden die niet goed behandeld worden, niet buiten komen, of alleen buiten moeten staan als ze al buiten staan (want hengst bijvoorbeeld), gevaarlijk zijn in het verkeer, veel verhandeld worden etc... En de wedstrijdsport is zichtbaar (en daar gaan gewoon dingen mis) dus daar begint de campagne.. zo gaat dat denk ik :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:25

DuoPenotti schreef:
@ als reactie op superpony maar ook algemeen :)

Ja dat zal het gevolg kunnen zijn ja, dat de stallen zonder fatsoenlijk buiten moeten gaan stoppen en de stallen waar het wel in orde is blijven bestaan.
Dat het daardoor voor minder mensen toegankelijk is.
Ik zou willen zeggen, wanneer gaat die overgangsdatum in?
Maar dat zei ik 25 jaar geleden al toen ik mijn eerste paard kocht.
Sportpaard.
Genoeg sportstallen in de buurt met binnenbak en springtuin, toch koos ik die niet uit want ze hadden geen weidegang.
Sport ben ik nog steeds niet tegen, rijden ben ik niet tegen, maar als eerste moet een paard paard kunnen zijn naast wat wij er van vragen.
Dus ja ben wel tegen het de hele dag op stal hebben staan of een veredelde buitenstal wat dan paddock word genoemd en 10 x 10 groot is.
Dus ja kom maar op met doorvoeren van welzijnsregels.

En toch he..........

Ik zou echt blij zijn met welzijnsregels, maar zie dat toch somber in.

Ik denk echt dat het aantal uren buiten heel beperkt gaat worden, aangezien de topsport als experts worden aangesproken en ook de KNHS ruimte zal krijgen om te verdedigen wat voldoende zal zijn.

Ik denk ook echt dat er nog weinig vooruitgang komt op hoe ze gehouden moeten worden. Ik zie als alternatief hele kleine zandpaddocks. Heel vaak geen eten en drinken en paarden alleen.......Maar dan roepen mensen; ze zijn buiten geweest.

En dat is echt een mentaliteits probleem. Mensen zijn het zo gewend en alle veranderingen kosten elke keer tijd en roepen altijd eerst weerstand.
Ik stond op een luxe stal te kijken bij een clinic en riepen mensen bij 2 spatjes regen; heb ze maar weer binnen gezet, want ze werden nat. Paarden met dekens van 300 euro die echt wel wat kunnen hebben. Maar die paddocks waren ook geen super verbetering op de stal.

Paddocks waar geen schuilmogelijkheden zijn ook, geen beschutting vaak, helemaal niks.

Weides net zo. Heb ooit mn zwarte ruin weleens compleet suf van de wei gehaald in de zomer. Vroeger deden we een tropenrooster, maar tegenwoordig zijn stallen al blij als personeel van 8 tot 17 willen werken.

Onze paarden kunnen kiezen, dus je ziet wat ze doen en wanneer. Maar heel veel mensen staan in pension, trekken een paard uit de box en hebben geen idee hoe hun paarden die andere 23 uur doorbrengen, hoe het gedrag is etc. Soms zeggen stallen iets, maar dat vangt men op met voer, een supplement, een keer aan de longe laten uitrazen etc

Vroeger was het een elite sport en misschien gaan we die kant weer op. Maar beter dan nu, waar iedereen maar vindt dat hij een paard moet kunnen houden. En ja, honden, katten en zeker ook kinderen zou van mij aan banden gelegd mogen worden.

Als ik vroeger zei; waarom moeten we een rijbewijs voor we mogen autorijden en mag iedere idioot kinderen krijgen, werd ik met de grond gelijk gemaakt. Maar ik sta er nog steeds achter dat er IETS moet gebeuren. Ik denk dat het alleen haast onmogelijk wordt hoe je regels gaat maken wie wel, wie niet en het ook eerlijk verdeeld wordt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:25

Popstra schreef:
Veel paarden zijn ook juist gefokt om training asn te kunnen. Die maak je ook niet gelukkig met enkel lanterfanten op een wei. Als de paardensport eindigd zullen er met de jaren ook steeds minder paarden zijn natuurlijk.
Heel het fokken gaat dan op zijn gat.

Echt het is zo makkelijk gezegt dat de paardensport maar moet stoppen. Niet nadenkend over wat een invloed dit gaat hebben op alles daaromheen.

En hoe erg is dat precies?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:29

Cer schreef:
Elisa2 schreef:
Ja maar dat soort mensen staat imo enorm ver van de realiteit af, want het is zo hypocriet als de pest. Wel vlees eten iedere dag en dat soort dingen..

dat weet je niet... wellicht is het de anti boer, anti vlees lobby die dit op gaat pakken..
ik denk dat je je daarin verkijkt..

Citaat:
paarden die een uurtje per dag werken,

dat weet je ook niet... ik heb wel paarden gezien die, in de hitte, 2uur + aan het werk waren, of getraind werden.. En ik zie niet veel, dus als ik het al zie, zal het best vaker gebeuren..

Citaat:
mensen die 8 uur per dag werken. Kinderen die gedwongen worden naar school te gaan
De vergelijking mens / paard vind ik echt heel raar...
katten hoeven toch ook niet te werken, de meeste honden ook niet (de meeste honden luisteren ook van geen kanten, maar dat is weer een ander verhaal). Je kan je afvragen of mensen nog wel dieren moeten houden, thuis, in een flatje.. (zie de boven genoemde vissenkom).
Of los laten lopen op straat om daar platgereden te worden..

Citaat:
maar een paard moet in een glazen kooitje.
ik heb het idee dat het verhaal is dat paarden in een kudde op een weiland moeten, met een schuilmogelijkheid.. en dat ze uit dat kooitje moeten :j

Citaat:

Ik ben het met je eens, maar ik denk dat de 'gewone' mens daar echt anders naar gaat kijken.
Het begint bij het houden van huisdieren, en dan komen paarden daar toch gewoon achteraan..
Doen alsof dat niet het geval is, is struisvogelen..

En er zijn plenty paarden die niet goed behandeld worden, niet buiten komen, of alleen buiten moeten staan als ze al buiten staan (want hengst bijvoorbeeld), gevaarlijk zijn in het verkeer, veel verhandeld worden etc... En de wedstrijdsport is zichtbaar (en daar gaan gewoon dingen mis) dus daar begint de campagne.. zo gaat dat denk ik :j

Helemaal met je eens.

En wat laatste betreft ook; Ik heb zo vaak op wedstrijd terreinen rondgelopen en weet je hoeveel mensen hun zogenaamde sportpaard niet eens fatsoenlijk kunnen vasthouden? Altijd weer die k*tsmoes dat die paarden heet zijn, maar kom op zeg..........Dat is echt wel heel gebrekkige kennis en kunde.
Hengstenkettingen, zweep in de hand en als ruiter erop zit, moeten ze vastgehouden.

Ererondje, het leukste van alles, moet op een ander paard.......Maar, hey, weer die hete paarden hoor.

En het leuke is; er worden heel veel paarden voor de sport gefokt. Een enkeling komt daar maar echt terecht. De rest, zelfde gefokt, blijkt wel normaal gedrag te kunnen vertonen, MITS bij de juiste ruiter.

Heel veel mensen kopen ook veel te snel of vroeg een eigen paard of missen een flink stuk goede begeleiding. Paarden worden vaak gekocht vanwege uiterlijk en papieren met mooie namen, maar dat is gewoon niet voor iedereen nodig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:30

Dat zal zeker moeilijk gaan worden.
Maar niets doen is het ook niet.

En gelukkig is er ook al tegengeluid vanuit topsport van paarden die daar wel buiten in de wei komen.
Ik vind ze ook ineens erg typisch dat Gal ineens nu een tussenjaar heeft....
Of gaat die ook beseffen dat zijn tijd is geweest?
Ik hoop het.
En ja dat mensen de Manege in Amsterdam echt niet meer vinden kunnen en wat ballen tonen en verder gaan reizen voor hun hobby.
Dat mensen geen paard meer aanschaffen als deze niet fatsoenlijk buiten kan.
En gaat die verandering 1,2,3, vast niet.
Maar ik denk wel dat er wat beweging in is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:31

elnienjo schreef:
Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Dat is dus precies wat ik ook niet snap. Die alles en iedereen maar af lopen te zeiken. Want zo is het. Wil je iets goed doen voor de sport meld dan eens positieve verhalen. En dan bedoel ik niet winnen dit, winnen dat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:33

Asciugamano schreef:
Popstra schreef:
Veel paarden zijn ook juist gefokt om training asn te kunnen. Die maak je ook niet gelukkig met enkel lanterfanten op een wei. Als de paardensport eindigd zullen er met de jaren ook steeds minder paarden zijn natuurlijk.
Heel het fokken gaat dan op zijn gat.

Echt het is zo makkelijk gezegt dat de paardensport maar moet stoppen. Niet nadenkend over wat een invloed dit gaat hebben op alles daaromheen.

En hoe erg is dat precies?

Dat mensen letterlijk hun brood er mee verdienen. Ook het voerboertje in de polder bijv