Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jessix schreef:Ja dat is inderdaad lomp uitgedrukt. En dan bedoel ik de opmerking "lompe". De rest van haar stelling vind ik prima, of je de mening nu wel of niet deelt, zij ziet dat zo. En het is i.m.o. ook on topic.
Tiepfoudt schreef:Jis_ schreef:Eens, is ook een lompe opmerking van mij maar dat vind ik als mensen met gif lopen te strooien terwijl ze weten wat dat aanricht. Ja katten geven ook problemen en ja ook ik hoor mijn katten te laten castreren, en gedaan.Maar denk jij dat het nu met de weidevogels zonder intensieve landbouw net zo slecht zou zijn gegaan?
Toevallig zijn wij van 'die lompe boeren die met gif lopen te strooien, terwijl ze weten wat het aanricht'. Met een bericht zoals die van jou, bereik je (bij mij persoonlijk tenminste) totaal het tegenovergestelde van dat wat je (waarschijnlijk) wil bereiken. Ik heb namelijk niet zoveel zin meer om met jou te discussiëren. In dit topic staat trouwens ergens dat boeren zich niet zo aangevallen moeten voelen. Volgens mij gaat dat alleen als er wederzijds respect is. Vind jij dat er wederzijds respect is tussen ons?
Ja, met de weidevogels zou het waarschijnlijk beter gaan als er geen intensieve landbouw was geweest. Het zou waarschijnlijk ook beter gaan als er geen steden waren, geen ultradicht (snel)wegennetwerk, geen industrie en bovenal geen 17 miljoen mensen in dit piepkleine landje. Of denk je dat weidevogels daar wel bij varen?
Zonder intensieve landbouw en zonder gewasbeschermingsmiddelen/gif kun je trouwens ook wel dag zeggen tegen de voedselzekerheid die we nu als vanzelfsprekend beschouwen. Vorig jaar ging ongeveer 75% van de biologische aardappeloogst in Nederland verloren, weet je nog? Dat zou wat zijn geweest, als we alleen nog maar biologische akkerbouw (en dus geen lompe boeren) hadden gehad. Sluit jij dan achteraan in de rij voor dat beetje voedsel dat er nog is, omdat jij iedere boer die met gif strooit lomp vindt?
Jis_ schreef:Mega stallen is vragen om een heel groot aantal slachtoffers bij brand, moet je die stallen überhaupt willen?
Ik wil ze niet, vlees hoort een luxe product te zijn, en geen massaproductie omdat (bijna) iedereen elke dag een stuk vlees op zijn bord wil hebben.
Eigenlijk geef je hier zelf antwoord op je vraag of je megastallen moet willen. Jij wil het niet, maar een groot deel van de wereldbevolking wil het wel.
Jis_ schreef:Ik ben dol op dieren maar eet heel soms wel een stukje biologisch vlees, dat maakt mij in sommige ogen hypocriet/ niet mogelijk om van dieren te houden en vlees te eten, ik incasseer dat.
Boeren zorgen voor eten, heel belangrijk, het is alleen naar mijn idee uit de hand gelopen in hoe wij omgaan met dier ( ook hobbymatig en fok) en natuur
En het laatste, helaas wel ja
Juut schreef:Jis_ schreef:Ik ben dol op dieren maar eet heel soms wel een stukje biologisch vlees, dat maakt mij in sommige ogen hypocriet/ niet mogelijk om van dieren te houden en vlees te eten, ik incasseer dat.
Boeren zorgen voor eten, heel belangrijk, het is alleen naar mijn idee uit de hand gelopen in hoe wij omgaan met dier ( ook hobbymatig en fok) en natuur
En het laatste, helaas wel ja
Maar zou je dat moeten incasseren? Welk recht heeft een ander dit in jouw gezicht te gooien, puur omdat degene anders eet/ leeft? Ik vind het heel heftig, hoe de hardcore-vegans menen zo over anderen als complete personen te kunnen en mogen oordelen, en dat dat dan blijkbaar ok gevonden wordt.
Laatste alinea geheel met je eens.
superpony schreef:Als ik nu zeg dat een kalf bij de koe moet blijven, krijg je standaard; zo snel mogelijk is het beste, geeft minste stress, je hebt een teer zieltje en weet er niks van, einde discussie. Dan kom je er dus gewoon niet uit samen.
Kuggur schreef:superpony schreef:Als ik nu zeg dat een kalf bij de koe moet blijven, krijg je standaard; zo snel mogelijk is het beste, geeft minste stress, je hebt een teer zieltje en weet er niks van, einde discussie. Dan kom je er dus gewoon niet uit samen.
Als ik zeg "een hengst mag nooit geruind worden" (medisch gezien onnodige ingreep die slechts het gemak van de betreffende paardenhouder dient).
Kunnen we daar samen uitkomen...?
Voor alle duidelijkheid, ik heb persoonlijk niets tegen ruinen.
Ik vraag me slechts af hoe konsekwent je meningen tav dierenwelzijn zijn.
Kuggur schreef:superpony schreef:Als ik nu zeg dat een kalf bij de koe moet blijven, krijg je standaard; zo snel mogelijk is het beste, geeft minste stress, je hebt een teer zieltje en weet er niks van, einde discussie. Dan kom je er dus gewoon niet uit samen.
Als ik zeg "een hengst mag nooit geruind worden" (medisch gezien onnodige ingreep die slechts het gemak van de betreffende paardenhouder dient).
Kunnen we daar samen uitkomen...?
Voor alle duidelijkheid, ik heb persoonlijk niets tegen ruinen.
Ik vraag me slechts af hoe konsekwent je meningen tav dierenwelzijn zijn.
Jis_ schreef:Juut schreef:Maar zou je dat moeten incasseren? Welk recht heeft een ander dit in jouw gezicht te gooien, puur omdat degene anders eet/ leeft? Ik vind het heel heftig, hoe de hardcore-vegans menen zo over anderen als complete personen te kunnen en mogen oordelen, en dat dat dan blijkbaar ok gevonden wordt.
Laatste alinea geheel met je eens.
Moeten niet maar willen wel.
Heb jij nooit een oordeel die je uitdraagt? Omdat het en diep gevoel van ongenoegen bij je oproept? Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft en doet.
Je hebt uiteindelijk geen invloed op wat andere mensen zeggen/schrijven maar wel invloed op wat je er mee doet.
Onali schreef:Een vraag aan de mensen die vegetarisch of vegan eten (en graag zonder moord of dierenmishandeling willen reageren)
Ik las een tijd geleden iets en vond dat een hele leuke en interessante vraag.
Als ik iemand op bezoek krijg of iemand die blijft eten die geen vlees of dierproducten eet houd ik daar rekening mee. Maw die persoon krijgt speciaal aangeschafte producten die ik nooit zou kopen voorgeschoteld.
Maar hoe zit het andersom? Als ik bij iemand op bezoek ga of blijf eten, houd die persoon dan ook rekening met mij?
Onali schreef:Een vraag aan de mensen die vegetarisch of vegan eten (en graag zonder moord of dierenmishandeling willen reageren)
Als ik iemand op bezoek krijg of iemand die blijft eten die geen vlees of dierproducten eet houd ik daar rekening mee. Maw die persoon krijgt speciaal aangeschafte producten die ik nooit zou kopen voorgeschoteld.
Maar hoe zit het andersom? Als ik bij iemand op bezoek ga of blijf eten, houd die persoon dan ook rekening met mij? Krijg ik dan wel een biefstukje? Of word ik geacht mee te eten met de pot.
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar vond de context eigenlijk wel heel erg interessant om voor te leggen.
In dat stukje ging het dus om de gast die normaal wel vlees eet maar dan bij iemand ging eten die vegetarisch of vegan is.
lizy29 schreef:Voor mij persoonlijk vind ik het juist altijd interessant om de beweegredenen te horen van mensen die vegetarisch of vegan leven. Niet omdat dat iets is waar ik zelf achter sta maar wel om van te leren en te kijken hoe wij als boer/vleesvee houder hiermee om kunnen gaan en dingen eventueel zouden kunnen aanpassen.
Maar hoe zit het andersom? Als ik bij iemand op bezoek ga of blijf eten, houd die persoon dan ook rekening met mij? Krijg ik dan wel een biefstukje? Of word ik geacht mee te eten met de pot.
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar vond de context eigenlijk wel heel erg interessant om voor te leggen.
In dat stukje ging het dus om de gast die normaal wel vlees eet maar dan bij iemand ging eten die vegetarisch of vegan is.
Janneke2 schreef:Onali schreef:Een vraag aan de mensen die vegetarisch of vegan eten (en graag zonder moord of dierenmishandeling willen reageren)
Maar hoe zit het andersom? Als ik bij iemand op bezoek ga of blijf eten, houd die persoon dan ook rekening met mij?
Hiephoi, ontopic!
Als wij eters krijgen die we niet zo goed kennen, wordt men geïnformeerd dat we 'geen dood beest' eten.
Nooit een probleem geweest.
(... ik weet echt niet hoe ik vlees zou moeten klaarmaken, dus iemand die echt niet zonder kan is in principe slecht af bij mij als kok.)
Eensoort van dieptepunt vond ik een ober die mij vroeg "Hoe erg ik vegetarisch was" (en een tafelgenoot die dat 'een hele normale vraag vond'.)
![]()
![]()
Om een vegetariër of veganist te eten te geven zijn er geen speciale producten nodig!
Eiwitten en vitaminen zitten ruim voldoende in peulvruchten en groenten.