Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:27

Phonix schreef:
Ja, het is een makkelijk uitspraak maar wel de waarheid. Des meer problemen hij in eigen land krijgt, des minder kan hij in andere landen doen.

Ja op dit moment zijn de Russische mensen ook de dupe. Maar laat ons nu eerlijk zijn. Wat is erger, niet je familie zien maar dat ze wel safe zijn of met je familie zijn maar de bomben vliegen om je oren?

Hulde aan alle Russische die opstaat voor dit, dat zal niet makkelijk zijn.

Bedenk je wel dat je hier vanuit je eigen westerse perspectief naar kijkt. Je zit hier lekker veilig en kan alles zeggen wat je wilt. Je weet niet hoe het is om familie leden te zien worden opgepakt. Geen idee of je ze nog terug ziet of niet. De mensen zijn gewoon moe en bang. Vooral nu ook nog met alle sancties.

Mensen gaan door deze sancties in Rusland banen verliezen. Grootse zorgen zijn nu of je je familie nog wel kunt voeden straks. Tuurlijk super dapper en knap van de mensen die nu protesteren. Maar velen hebben deze luxe gewoon niet en willen graag gewoon met hun familie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:29

_San87_ schreef:
We weten allemaal, behalve Enzino dan, wat Poetin doet met de oppositie en mensen die hem tegenspreken.

Persoonlijke aanval? Heb je het gevoel dat ik je niet gelijk heb gegeven? Wijs eens op de pop aan waar het precies pijn doet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:33

enzino schreef:
_San87_ schreef:
We weten allemaal, behalve Enzino dan, wat Poetin doet met de oppositie en mensen die hem tegenspreken.

Persoonlijke aanval? Heb je het gevoel dat ik je niet gelijk heb gegeven? Wijs eens op de pop aan waar het precies pijn doet.

Welja.....er is oorlog en we gaan ons bezig houden met al dan niet op de tenen getrapt zijn. Lekker belangrijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:33

Enzino stop aub, geen oorlog hier ook nog op bokt :n

Ellende van dergelijke landen. Protesteren staat gelijk aan indirecte zelfmoord of de moord op je familie. Of je moet groot fan zijn van werkkampen met barse omstandigheden. Of al je mogelijkheden tot werk of leven wordt je onmogelijk gemaakt. Een pilletje hier, een drankje daar of een goed gemikte kogel of hee wat toevallig je remmen van je auto doen het niet meer. %)

Elke vorm van niet 100% eens zijn met de grote leider wordt keihard bestraft. Geen enkel pardon mogelijk daarin. :n

Marigold

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:36

Jeetje Sevke wat heftig voor dat meisje.
Mag toch hopen dat België haar bescherming biedt voor zolang het nodig is, en dat ze wel ooit weer bij haar ouders kan zijn!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:43

mnka schreef:
Phonix schreef:
Ja, het is een makkelijk uitspraak maar wel de waarheid. Des meer problemen hij in eigen land krijgt, des minder kan hij in andere landen doen.

Ja op dit moment zijn de Russische mensen ook de dupe. Maar laat ons nu eerlijk zijn. Wat is erger, niet je familie zien maar dat ze wel safe zijn of met je familie zijn maar de bomben vliegen om je oren?

Hulde aan alle Russische die opstaat voor dit, dat zal niet makkelijk zijn.

Bedenk je wel dat je hier vanuit je eigen westerse perspectief naar kijkt. Je zit hier lekker veilig en kan alles zeggen wat je wilt. Je weet niet hoe het is om familie leden te zien worden opgepakt. Geen idee of je ze nog terug ziet of niet. De mensen zijn gewoon moe en bang. Vooral nu ook nog met alle sancties.

Mensen gaan door deze sancties in Rusland banen verliezen. Grootse zorgen zijn nu of je je familie nog wel kunt voeden straks. Tuurlijk super dapper en knap van de mensen die nu protesteren. Maar velen hebben deze luxe gewoon niet en willen graag gewoon met hun familie zijn.

Helemaal niet. Ik denk vanuit mijn vrienden in Ukraine. En geloof mij, die hebben het nu erger.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:48

Marigold schreef:
Jeetje Sevke wat heftig voor dat meisje.
Mag toch hopen dat België haar bescherming biedt voor zolang het nodig is, en dat ze wel ooit weer bij haar ouders kan zijn!

ja, ik heb echt met haar te doen. Is echt een lief kind, en nu zitten haar ouders daar in de problemen doordat er een gek in zijn hoofd krijgt om een ander land aan te vallen, en zij hier ook helemaal in de onzekerheid. Het geld wat haar ouders overmaakten om haar studies hier te betalen komt ook niet meer door. Ik weet niet of het in Rusland tegengehouden wordt, of hier in België.
Die sancties tegen Rusland zijn allemaal goed en wel, maar uiteindelijk tref je daar vooral de gewone mensen mee. Poetin zal nooit honger hebben of geen geld meer. Die heeft zich alvast goed voorbereid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:50

Dat is helaas waar Sevke.
Die eng nek slaapt er niet minder om, eet er niet minder om.
Het zijn alleen de burgers die je raakt.
Wereldwijd omdat hij machtspelletjes wil doen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:51

Spenk schreef:
Telpeva schreef:
Eerder waren er berichten over dat de haven van Rotterdam gebruikt zou gaan worden om dingen voor de oorlog te gaan verschepen, weet iemand wanneer dat zou zijn? Kan dat nu al verwacht worden, of is dat alleen wanneer er ook navo landen aangevallen zouden worden?

Dat kon nu al verwacht worden dat je verplaatsingen ziet. Omdat ze zich wel voorbereiden.

Dankjewel voor het snelle antwoord!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:52

Volgens mij hebben ze in verschillende landen al een oproep gekregen om zich te melden ivm dienstplicht. Klopt dat?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:04

LadyDaily schreef:
Volgens mij hebben ze in verschillende landen al een oproep gekregen om zich te melden ivm dienstplicht. Klopt dat?

Nederland tot nu toe niet, zie https://www.telegraaf.nl/nieuws/1129696 ... -ingevoerd

Maar ik denk dat de bezorgdheid voortkomt uit een brief die vanuit defensie is verstuurt. Mijn zoon heeft ook een brief gehad toen hij 17 was (nu 21) dat hij niet werd opgeroepen voor dienstplicht. Dit is niet afgeschaft.
Maar wel dat ze bv in gevallen van oorlog wel opgeroepen kunnen worden. Overigens betekend dat niet dat ze naar de front linie gestuurd zouden worden. Dat kan ook niet naar mijn mening

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:07

pfoe, ik ben zo bang en leef zo mee met Oekraïne, wat is dit vreselijk. Er is ook niemand die je kan geruststellen want we weten allemaal niet wat hij van plan is. Ik hoop zo dat dit allemaal snel voorbij mag zijn :(. Ik volg het nieuws de hele dag maar merk ook dat ik er alleen maar onrustiger van word. Weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:13

bloemm schreef:
pfoe, ik ben zo bang en leef zo mee met Oekraïne, wat is dit vreselijk. Er is ook niemand die je kan geruststellen want we weten allemaal niet wat hij van plan is. Ik hoop zo dat dit allemaal snel voorbij mag zijn :(. Ik volg het nieuws de hele dag maar merk ook dat ik er alleen maar onrustiger van word. Weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan.

Bloemm misschien beter om net als wij doen 's ochtends bij opstaan journaal te kijken en 's avonds. En dat is het dan ook.
Je kunt er niets aan veranderen behalve door blijven ademen en je goed informeren. Je wordt anders helemaal koekoek ervan als je de hele dag kijkt.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:15

pien_2010 schreef:
bloemm schreef:

Bloemm misschien beter om net als wij doen 's ochtends bij opstaan journaal te kijken en 's avonds. En dat is het dan ook.
Je kunt er niets aan veranderen behalve door blijven ademen en je goed informeren. Je wordt anders helemaal koekoek ervan als je de hele dag kijkt.

Dankjewel Pien, dat is een goed idee. Gedachtes verzetten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:19

Mijn man heeft een kennis in Letland en die vertelde dat alle volwassen inwoners een wapenvergunning hebben gekregen en een gratis wapen kunnen krijgen.
Ik zou zeggen: wegwezen daar..... maar ja....

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:23

Morrie schreef:
Mijn man heeft een kennis in Letland en die vertelde dat alle volwassen inwoners een wapenvergunning hebben gekregen en een gratis wapen kunnen krijgen.

Ik woon in Letland en heb daar echt nog niks over gehoord..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:29

Nathalie hoe is de sfeer en het nieuws bij jullie?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:33

sevke schreef:
Marigold schreef:

ja, ik heb echt met haar te doen. Is echt een lief kind, en nu zitten haar ouders daar in de problemen doordat er een gek in zijn hoofd krijgt om een ander land aan te vallen, en zij hier ook helemaal in de onzekerheid. Het geld wat haar ouders overmaakten om haar studies hier te betalen komt ook niet meer door. Ik weet niet of het in Rusland tegengehouden wordt, of hier in België.
Die sancties tegen Rusland zijn allemaal goed en wel, maar uiteindelijk tref je daar vooral de gewone mensen mee. Poetin zal nooit honger hebben of geen geld meer. Die heeft zich alvast goed voorbereid.

Gewoon verschrikkelijk Sevke, daar heb je inderdaad mee te doen :(:)
Als ze willen weten waar het geld hangt, dat kan de bank nakijken dmv de Swiftcode.

Ik heb op dit moment werktechnisch een probleem met een overboeking naar Rusland die is blijven "hangen".
Vlgs de Swift gpi payment check is het aangekomen bij de (tussen)bank in Rusland, maar niet doorgestort naar de leverancier.
En niks wat ik van hieruit doen kan om daar beweging in te krijgen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:34

pien_2010 schreef:
bloemm schreef:

Slim van je! Wel merk ik dat ik vooral in de avond angstiger wordt.
Dus beter voor mezelf om dan niet te kijken.
Wel maakt het me erg bang en ben ik benieuwd wat wij in NL kunnen gaan verwachten.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:38

pien_2010 schreef:

Voor nu lijkt de sfeer niet extreem omgeslagen. Wel hebben de grote supermarktketens alle Russische producten uit de schappen gehaald( wat best wel wat producten zijn) en zijn de Russische tv zenders van de buis gehaald. Er wonen hier vrij veel Russen dus voor hen zal dit wel echt heel pittig zijn. Ik las ook dat Letland veel steun wil gaan bieden aan Oekraïne met zowel geld als andere middelen.

Litouwen is echter wel een ander verhaal. Zij hebben gisteren een "state of emergency" verkondigd. Zij zitten natuurlijk nog dichter bij al het geweld dus ik kan me voorstellen dat daar de mensen wel echt een stuk angstiger zijn. Ik hou het nieuws nauwlettend in de gaten maar voor nu is Letland vooral een ondersteunende rol voor Oekraïne wat natuurlijk heel fijn is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:17

Nathalie18x schreef:
Morrie schreef:

ik kan nu het bericht niet laten zien, want mijn man is niet thuis, het staat in zijn whatsapp berichten. Zal het straks even vragen als hij weer thuis is

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:20

Nathalie18x schreef:
pien_2010 schreef:

Voor nu lijkt de sfeer niet extreem omgeslagen. Wel hebben de grote supermarktketens alle Russische producten uit de schappen gehaald( wat best wel wat producten zijn) en zijn de Russische tv zenders van de buis gehaald. Er wonen hier vrij veel Russen dus voor hen zal dit wel echt heel pittig zijn. Ik las ook dat Letland veel steun wil gaan bieden aan Oekraïne met zowel geld als andere middelen.

Litouwen is echter wel een ander verhaal. Zij hebben gisteren een "state of emergency" verkondigd. Zij zitten natuurlijk nog dichter bij al het geweld dus ik kan me voorstellen dat daar de mensen wel echt een stuk angstiger zijn. Ik hou het nieuws nauwlettend in de gaten maar voor nu is Letland vooral een ondersteunende rol voor Oekraïne wat natuurlijk heel fijn is.

Bedankt. Hou je ons op de hoogte?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:26

Nathalie18x schreef:
Morrie schreef:

Mijn man is inmiddels thuis en het was Litouwen en geen Letland :o

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 17:48

Morrie is dat dan ‘tegen’ wit Rusland? Want Rusland zelf grenst niet. En is het echt al zo nodig dat Litouwen en/of Letland zich al moeten voorbereiden op deze manier tegen Rusland?

Oekraïne is trouwens een best groot land. Welke buurlanden stellen de deuren voor hun open?

Ik heb zelf wel het idee dat Poetin het hier niet bij gaat laten, maar dat is een persoonlijke aanname.
Is het bijv ook mogelijk om als Nederlander naar Oekraïne te gaan en daar een wapen te krijgen om mee te doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 18:13

absque_dubio schreef:
Morrie is dat dan ‘tegen’ wit Rusland? Want Rusland zelf grenst niet. En is het echt al zo nodig dat Litouwen en/of Letland zich al moeten voorbereiden op deze manier tegen Rusland?

Oekraïne is trouwens een best groot land. Welke buurlanden stellen de deuren voor hun open?

Ik heb zelf wel het idee dat Poetin het hier niet bij gaat laten, maar dat is een persoonlijke aanname.
Is het bijv ook mogelijk om als Nederlander naar Oekraïne te gaan en daar een wapen te krijgen om mee te doen?

Litouwen loopt het ‘meeste gevaar’ denk ik. Grenst aan Belarus natuurlijk.