Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:59

herr_balou schreef:
pien_2010 schreef:
DE feiten (ik heb niet alles genoemd want daar is het onderwerp te groot voor)

We (de vrouwenbeweging en daar reken ik de mannen bij die zich aansloten) hebben natuurlijk ook wel al veel bereikt. Denk maar aan:

1. ONderwijs voor vrouwen ( Aletta Jacobs in 1871 de eerste Nederlandse die echt officieel toegelaten wordt aan een universiteit: de Rijksuniversiteit Groningen. Ruim twee eeuwen hiervoor volgde de beroemde Anna Maria van Schurman, enigszins in het geheim, al colleges aan de universiteit van Utrecht.);
2. Kiesrecht voor vrouwen (Pas in 1917 werd in Nederland het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Vrouwen konden toen voor politieke functies gekozen worden, maar mochten niet zelf stemmen. In 1919 kregen vrouwen het felbegeerde actief kiesrecht, waardoor ze zelf mochten stemmen.)
3. Abortus wetgeving (Abortus in Nederland is officieel toegestaan vanaf 1984 na verschillende maatschappelijke discussies en strijd vanuit de vrouwenbeweging.)

Mooi je inzet vroeger en nu en de kennis die je over het onderwerp hebt.

Je vergeet een heel belangrijke wetswijziging van eigenlijk zo kortgelden dat jouw moeder en mijn oma er nog mee te maken hadden. De totaal absurde wet dat vrouwen die huwden handelingsonbekwaam werden. Afgelopen jaar was er wat aandacht voor omdat het 70 jaar geleden was dat de wet werd afgeschaft.

Ja dit was tot 1965 het geval, Corry Tendeloo trouwde daarom niet en heeft zich als kamerlid hier in vast gebeten _/-\o_

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 12:30

Ik zit na te denken om een instagram te maken van zoals @catcallsgrunn.

Zo kan ik er ook wat tegen doen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 12:33

herr_balou schreef:
pien_2010 schreef:

We (de vrouwenbeweging en daar reken ik de mannen bij die zich aansloten) hebben natuurlijk ook wel al veel bereikt. Denk maar aan:

1. ONderwijs voor vrouwen ( Aletta Jacobs in 1871 de eerste Nederlandse die echt officieel toegelaten wordt aan een universiteit: de Rijksuniversiteit Groningen. Ruim twee eeuwen hiervoor volgde de beroemde Anna Maria van Schurman, enigszins in het geheim, al colleges aan de universiteit van Utrecht.);
2. Kiesrecht voor vrouwen (Pas in 1917 werd in Nederland het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Vrouwen konden toen voor politieke functies gekozen worden, maar mochten niet zelf stemmen. In 1919 kregen vrouwen het felbegeerde actief kiesrecht, waardoor ze zelf mochten stemmen.)
3. Abortus wetgeving (Abortus in Nederland is officieel toegestaan vanaf 1984 na verschillende maatschappelijke discussies en strijd vanuit de vrouwenbeweging.)

Je vergeet een heel belangrijke wetswijziging van eigenlijk zo kortgelden dat jouw moeder en mijn oma er nog mee te maken hadden. De totaal absurde wet dat vrouwen die huwden handelingsonbekwaam werden. Afgelopen jaar was er wat aandacht voor omdat het 70 jaar geleden was dat de wet werd afgeschaft.

En natuurijk de abortus wet wijziging van nu!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:36

verootjoo schreef:
Het gaat niet om mijn man (gelukkig) maar ik ga er vanuit dat je een relatie met een volwassen man hebt, die hoef je niet op te voeden. Het is een liefdesrelatie en ik ben z’n moeder niet :+
In een relatie zijn en samen een huishouden voeren moet je samen leren, het is niet dat de vrouw dat vanzelf weer en de man helemaal niet. Dus de man kan mi ook niet zomaar denken dat de vrouw het wel allemaal regelt. Toen wij gingen samenwonen hebben we gesprek gehad over hoe we dit gingen aanpakken :j

Bij de meeste stellen om mij heen zie ik dit ook terug komen.
De zogenaamde mental load ligt bijna altijd bij de vrouw.

https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:51

herr_balou schreef:
pien_2010 schreef:

Mooie aanvulling. Klopt helemaal!

Ik heb altijd gewerkt en hele periode meer verdiend als de vader van mijn kinderen en mijn man. Toch kon de hypotheek van ons 1ste huis alleen op zijn salaris. Dus moesten we een klein huis kopen. Het 2de huis werd mijn salaris voor de helft meegeteld, ondanks het feit dat ik kon aantonen dat ik altijd gewerkt had met 3 kinderen. Bij het 1ste huis ging men ervan uit dat ik zou stoppen met werken als de kinderen zouden komen. Het kon absoluut niet.
Bij het 2 de huis, kon het wel ten dele want je wist maar nooit met die "vrouwtjes" ( niet mijn woorden!).
Het 3de huis huurde ik alleen vd woningbouw. Ik qilde weer op de ontroerend goed trein springen, dus verschillende hypotheek offertes opgevraagd.
De verschllen waren enorm wat ik kon lenen.
Enfin woningbouw vereniging gaf toestemming, met aansturing van de taxateur door nonchalant te laten vallen waar mijn mogelijkheden lagen, kreeg ik een fantastische prijsaanbod en door geweldig denk werk van de sns en slim rekenwerk kon ik lenen met kleine hulp van ouders *\o/*.
Toch tot op de dag van vandaag ben ik me goed bewust dat we door alleen een klein 1ste huisje te kunnen kopen en niet het huis dat we op het oog hadden, we (en met mij veel stellen) een behoorlijk gat hebben in ons kleine kapitaal opbouw.
Dus het 3de huis kon ik wel alleen kopen en betaalde minder hypotheek als hour, dat wel laat zien dat vrouwen serieuser genomen werden op de hypotheek markt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:54

herr_balou schreef:
pien_2010 schreef:

Mooie aanvulling. Klopt helemaal!

Ik heb altijd gewerkt en hele periode meer verdiend als de vader van mijn kinderen en mijn man. Toch kon de hypotheek van ons 1ste huis alleen op zijn salaris. Dus moesten we een klein huis kopen. Het 2de huis werd mijn salaris voor de helft meegeteld, ondanks het feit dat ik kon aantonen dat ik altijd gewerkt had met 3 kinderen. Bij het 1ste huis ging men ervan uit dat ik zou stoppen met werken als de kinderen zouden komen. Het kon absoluut niet.
Bij het 2 de huis, kon het wel ten dele want je wist maar nooit met die "vrouwtjes" ( niet mijn woorden!).
Het 3de huis huurde ik alleen na mijn schelling, vd woningbouw. Ik wilde weer op de ontroerend goed trein springen want huren is kapitaalverlies, dus verschillende hypotheek offertes opgevraagd.
De verschillen waren enorm wat ik kon lenen.
Enfin woningbouw vereniging gaf toestemming, met aansturing van de taxateur door nonchalant te laten vallen waar mijn mogelijkheden lagen, kreeg ik een fantastische prijsaanbod en door geweldig denk werk van de sns en slim rekenwerk van mijn boekhouder, kon ik lenen met kleine hulp van ouders *\o/*.
Toch tot op de dag van vandaag ben ik me goed bewust dat we door alleen een klein 1ste huisje te kunnen kopen en niet het huis dat we op het oog hadden, we (en met mij veel stellen) een behoorlijk gat hebben in ons kleine kapitaal opbouw. Dat haal je nooit meer in.
Dus het 3de huis kon ik wel alleen kopen en betaalde minder hypotheek als huur, dat wel laat zien dat vrouwen serieuser genomen werden op de hypotheek markt. Toen ik jong was, kregen de vrouwen pas na paar jaar de mogelijkheid om pensioen op te bouwen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:46

irmaz schreef:
Mindim schreef:
Dat vind ik een mooie, de weerbaarheid vergroten en daar hebben heel veel kids wat aan later.
Je kinderen meegeven dat ze niet hoeven meelopen met de kudde, als het niet hun ding is, open kunnen zijn over sexualiteit thuis, een veilige haven creeeren waar een kind zich niet veroordeeld voelt om zijn/ haar keuzes, leren hoe je je medemens behandeld en dat je mag zeggen als je het ergens niet mee eens bent. Ik vind dat veel belangrijkere zaken dan of je kind nu met een pop of auto speelt.

Jazeker, dat ben ik helemaal met je eens. Maar het zou toch mooi zijn wanneer de maatschappij de veilige haven is, dat de kudde ruimte biedt aan iedereen? Dat iedereen echt dezelfde kansen krijgt om zichzelf te worden en zijn? En niet opgedeeld in hokjes met verschillende spelregels?

Dat is niet wenselijk. Is niet in het belang van ons als maatschappij en 'het voortbestaan van de soort'. Ik denk dat we soms ook vergeten dat we eigenlijk gewoon een dier zijn... en juist inzien wie er niet in een kudde past kan ook iets goeds zijn voor ons soort.

Dit beeld van: iedereen mag meedoen, dat kunnen we gewoon nooit voor 100% waarmaken omdat er mensen zijn in onze maatschappij waarvan we helemaal niet willen dat ze meedoen.

Je kunt niet alles zeggen, alles wat je wil uitvoeren of het altijd zeggen als je het ergens niet mee eens bent.

Uiteraard moet je een zo veilig mogelijke wereld creëren voor je kind, maar de wereld is niet 100% veilig dus je kunt ze daar denk ik maar beter mee om leren gaan.

Ik zou heel erg naar worden van een hokjesloze wereld, waar alles en iedereen maar geaccepteerd moet worden :o .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:51

Nog iets wat mij overigens opvalt in de discussie over Feminisme. Het gaat heel vaak over dat 'vrouwen het voor elkaar moeten opnemen' . Ik vind dat altijd vreemd.

Hoezo moet ik het voor alle vrouwen opnemen?

Dat moeten mannen toch ook niet voor elkaar?

Ik vind dat eigenlijk soort van 'neerbuigend' , net alsof andere vrouwen zichzelf niet redden.

Cer

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:52

Wel, ik vind vrouwen die elkaar afkammen een beetje jammer...
maar dat vind ik eigenlijk van mensen die elkaar afkammen ook.. :j
Er zijn altijd mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen, die mogen best gesteund worden denk?

Ik weet niet of mannen onderling net zo lelijk kunnen doen over elkaar... misschien wel hoor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:54

herr_balou schreef:

En een anecdote van hoe lang het duurt voordat zo'n wet tussen de oren van mensen terecht komt:

Eind jaren tachtig (van de 20ste eeuw, niet de 19e) had ik een instruktiemiddag, als ik me goed herinner voor verspanende technieken. Het onderwerp was interessant en ik had een paar vragen. Meneer de instrukteur beantwoorde uitgebreid en goed alle vragen maar negeerde mij structureel. Op een bepaald moment was ik daar klaar mee en vroeg hem waarom hij mijn vragen niet wilde beantwoorden. Zijn reactie: Ik ga daar niet mijn tijd aan verdoen, jij zit hier alleen maar om een man te vinden en daarmee te trouwen. Jij gaat nooit iets doen met deze studie want je gaat niet werken.
Op dat moment vond ik het vooral een vreemd en bot antwoord, pas een paar jaar geleden hoorde ik van de idiote regel dat een vrouw ontslagen werd als ze trouwde en toen viel er een kwartje (euro) :\

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:54

Kana schreef:
verootjoo schreef:
Het gaat niet om mijn man (gelukkig) maar ik ga er vanuit dat je een relatie met een volwassen man hebt, die hoef je niet op te voeden. Het is een liefdesrelatie en ik ben z’n moeder niet :+
In een relatie zijn en samen een huishouden voeren moet je samen leren, het is niet dat de vrouw dat vanzelf weer en de man helemaal niet. Dus de man kan mi ook niet zomaar denken dat de vrouw het wel allemaal regelt. Toen wij gingen samenwonen hebben we gesprek gehad over hoe we dit gingen aanpakken :j

Bij de meeste stellen om mij heen zie ik dit ook terug komen.
De zogenaamde mental load ligt bijna altijd bij de vrouw.

https://www.theguardian.com/world/2017/ ... ores-comic

Dit is precies wat ik bedoel, zelf enigszins ervaar en bij andere stellen zie :j

Mental load is een mooi woord ervoor.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:57

Ik vind dat mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen dat zelf maar moeten leren, heb ik ook moeten doen :o .

Dan heb ik het niet over echt pesten, of iemand zwaar belachelijk maken. Dat zijn fatsoensnormen die je dus bij zowel mannen als vrouwen hanteerd.

Maar dat 'we moeten elkaar ondersteunen als vrouw' gevoel? Hoezo? Ik werk kneiterhard om te zijn wie ik ben, om wat te maken in mijn leven. Moet ik dan alle vrouwen die dat niet doen op sleeptouw nemen?

En vinden we dat van bijv. Bill Gates ook.

Ik lees nooit dat een rijke succesvolle man 'aardig moet zijn naar andere mannen' .

Maar vrouwen moeten dat wel? Dus wij mogen succesvol zijn, maar wel alleen als we lief zijn :+ ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:59

Ik weet dat je in bepaalde beroepen onslagen werd, maar niet alle toch?
Mijn oma werd inderdaad accuut voor de deur gezet maar haar schoonmoeder (dus van eind 1800) heeft altijd gewerkt tot haar pensioen (verpleging).
Is die wet pas na 1920 ingegaan?

Ik ben het wel met Ruitje eens. Zelf heb ik weinig tolerantie voor eeuwige klagers. Nu ook zo‘n collega die maar blijft zeuren hoe zwaar het allemaal is. Dat hoef ik niet te horen :n

Het omgekeerde waarbij je anderen platdrukt is natuurlijk ook niet nodig. Ook daar heb ik genoeg ervaring mee met iemand die haar medewerkster toeschreeuwde: als je maar niet gaat huilen, ik HAAT zwakke mensen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:10

Nja, ik vind haat en nijd onderling altijd suf, en ik denk dat vrouwen onderling zich daar heel schuldig aan kunnen maken en ik snap dat niet.. Ik weet niet of dat onder pesten valt.
Of dat ze dus hun eigen positie willen versterken, stel je voor dat iemand je baantje of je man afpakt..

Sleeptouw klinkt weer als het andere uiterste. Er zijn toch altijd wel mensen die een spreekwoordelijke kruiwagen kunnen gebruiken, zonder dat het gelijk om pesten gaat of op sleeptouw nemen? Ik denk dat je vaker mensen helpt dan je denkt .. het kost niet altijd wat om een goed woordje voor iemand te doen of iemand ergens naar te verwijzen..

Ik denk dat mannen dat bij elkaar ook wel doen hoor, ik zeg altijd gekscherend dat de vacatures gevuld worden op de rotary club (de CEO die bij A ontslagen wordt wegens wanfunctioneren kan na 4 maanden betaalde vakantie gewoon bij B weer aan de slag). De hoge bazen regelen dat daar ook gewoon onderling voor elkaar. Dus als mannen elkaar helpen en vrouwen elkaar afbranden, dan wordt gelijkheid op de arbeidsmarkt best lastig ..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:15

Maar dat geld voor alles en iedereen toch? Dat netwerken handig is en vriendelijkheid je soms verder helpt?

Mannen onderling kunnen ook naar zijn, want stel dat iemand je baan pikt of naar je vrouw kijkt :+

Is het zo dat vrouwen elkaar afbranden en mannen elkaar helpen? Ik vind het dus maar betutteling dat wij vrouwen worden opgeroepen elkaar te helpen, eigenlijk ook nog alsof 'wij vrouwen' onderling verantwoordelijk zijn voor het wel of niet succesvol zijn van andere vrouwen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:19

Ik heb geen idee of mannen dat onderling doen, ik ben daar nooit bij :+
Citaat:
Ik weet niet of mannen onderling net zo lelijk kunnen doen over elkaar... misschien wel hoor.

Maar je hebt wel een punt.. :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:19

ruitje schreef:
Ik vind dat mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen dat zelf maar moeten leren, heb ik ook moeten doen :o .

Maar vrouwen moeten dat wel? Dus wij mogen succesvol zijn, maar wel alleen als we lief zijn :+ ?

Ik geloof niet dat het daar om gaat. Het gaat om het kansen gunnen of creeeren voor andere vrouwen in een professionele omgeving. Zoals ik al ergens eerder schreef wordt er (nog steeds) bij veel functies niet gedacht aan een vrouw. Het komt geregeld voor dat een vrouw die ergens werkt in een uitzonderingspositie ook relatief fel gekant is tegen het binnenhalen andere vrouwen (zie ergens een reactie op een eerdere pagina) en ze als concurrent beschouwd of bang is zelf weer buiten de 'mannen'groep gegooid te worden. Maar juist in de mannenwereld kan een vrouw helpen om bepaalde functies meer genderneutraal te maken. Toen ik de mogelijkheid had heb ik er voor gezorgd dat een capabele vrouw groepsleider werd en heb ik op mijn eigen afdeling een jonge vrouwelijke engineer aangenomen. Ik denk dat dat eerder bedoeld wordt met het helpen van andere vrouwen. Beiden konden prima voor zich zelf opkomen maar konden van waar zij zich bevonden niet de kansen zien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:22

Cer schreef:
Ik heb geen idee of mannen dat onderling doen, ik ben daar nooit bij :+
Citaat:

Maar je hebt wel een punt.. :j

Ja, mannen kunnen onderling nog veel venijniger en achterbakser zijn dan vrouwen.
Maar in veel bedrijven heerst een strikte hiërarchie. Die heeft spelregels die ik nog niet helemaal gekraakt heb. Maar wil je weten wie de echte baas is, kijk om wie het hardst gelachen wordt en je weet het ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:48

irmaz schreef:
Ik geloof niet dat het daar om gaat. Het gaat om het kansen gunnen of creeeren voor andere vrouwen in een professionele omgeving. Zoals ik al ergens eerder schreef wordt er (nog steeds) bij veel functies niet gedacht aan een vrouw. Het komt geregeld voor dat een vrouw die ergens werkt in een uitzonderingspositie ook relatief fel gekant is tegen het binnenhalen andere vrouwen (zie ergens een reactie op een eerdere pagina) en ze als concurrent beschouwd of bang is zelf weer buiten de 'mannen'groep gegooid te worden.

Het heeft zelfs een naam dit mechanisme en je ziet het wel vaker in groepen die onderdrukt worden.

BV in Denemarken zag ik laatst een minister voor immigratie, die man is zelf een emigrant geweest (met zelfs een bruine huidskleur gratis erbij) en die man heeft me een naar rigide immigratie beleid→ daar lusten de honden geen brood van. Zelfs mensen die al lang in Denemarken zijn, lopen risico om eruit gegooid te worden. Vreselijk.

Dat zie je ook bij vrouwen. Vrouwen kunnen onderling "en public" andere vrouwen zo vreselijk onderuit halen. Ik ben er nog niet over uit maar ik vraag me soms af of Angela de Jong ook bij dit soort vrouwen hoort die dat doen. HEt komt heel erg veel voor.

Je zag het vroeger ook bij de slaaf gemaakte mensen. Daar had je ook mensen onder, die zo vervelend waren tegen over de eigen groep waar ze bij hoorden. Maar door dat te doen, schuurden ze tegen de overheersende groep aan en werd hun eigen positie beter. Maar in feite bleven ze natuurlijk gewoon slaafgemaakte en bij die groep horen.

Door je af te zetten tegen je eigen groep, door bv te ontkennen dat vrouwen in de maatschappij allemaal met beperkingen krijgen te maken, kijk bv alleen maar naar seksueel overschrijdend gedrag, daardoor lijkt !! het alsof je zelf als vrouw daar niet bij hoort en het aan die vrouwen zelf ligt.
Hetzelfde als die vrouwen die liever met mannen werken want het is er zo tof, of die afgeven op de werkvloer op vrouwen want het zijn zo 'n roddelaarsters, of noem maar op.
HEt heeft me altijd enorm verbaasd dat fenomeen, daar in mijn ervaring, als je gewoon objectief kijkt om je heen zijn er fijne en niet fijne mensen en dat is niet afhankelijk van het vrouw, cq man zijn. Ik heb echt overal gewerkt en inderdaad met mannen geeft het een ander soort dynamiek, die ik zelf als erg prettig ervaar, maar ik voel me ook zeer senang in een werkomgeving met alleen maar vrouwen, Het gaat gewoon om de individuele mensen die tof is of flop en alles ertussen in.

Het heeft een naam, maar ik ben met een groot project in de tuin bezig en dus geen tijd om echt internet op te gaan om uit te zoeken hoe dit mechanisme heet.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 15:57

Ik lees een aantal dingen over 'mensen moeten voor zichzelf opkomen.'
Waarom moeten mensen voor zichzelf opkomen als iemand anders iets over hen zegt. dat ligt dan toch bij diegene die het zegt? En niet het slachtoffer.

Voorbeeld vanuit de maatshcappij wat momenteel speelt. Dus de slachtoffers die nageroepen worden. moeten voor zichzelf opkomen? en degene die de slachtffers maken die kunnen dit gewoon doen? Misschien durven mensen niet voor zichzelf op te komen. En dan vind ik niet dat we deze mensen moeten leren een ruggengraat te krijgen. Mensen hoeven gewoon niet alles tegen een andere te zeggen, wat ze kan kwetsen.

en dan krijg je misschien weer de vraag van 'wat nu als het als compiment bedoeld is?' Misschien vat de ander het niet als een compliment op. Waarom moet jij zo nodig een compliment geven?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 16:04

ruitje schreef:

Dan heb ik het niet over echt pesten, of iemand zwaar belachelijk maken. Dat zijn fatsoensnormen die je dus bij zowel mannen als vrouwen hanteerd.

Maar dat 'we moeten elkaar ondersteunen als vrouw' gevoel? Hoezo? Ik werk kneiterhard om te zijn wie ik ben, om wat te maken in mijn leven. Moet ik dan alle vrouwen die dat niet doen op sleeptouw nemen?

En vinden we dat van bijv. Bill Gates ook.

Ik lees nooit dat een rijke succesvolle man 'aardig moet zijn naar andere mannen' .

Ik lees een aantal dingen over 'mensen moeten voor zichzelf opkomen.'
Waarom moeten mensen voor zichzelf opkomen als iemand anders iets over hen zegt. dat ligt dan toch bij diegene die het zegt? En niet het slachtoffer.

Voorbeeld vanuit de maatschappij wat momenteel speelt. Dus de slachtoffers die nageroepen worden. moeten voor zichzelf opkomen? en degene die de slachtffers maken die kunnen dit gewoon doen? Misschien durven mensen niet voor zichzelf op te komen. En dan vind ik niet dat we deze mensen moeten leren een ruggengraat te krijgen. Mensen hoeven gewoon niet alles tegen een andere te zeggen, wat ze kan kwetsen. !mensen moeten gewoon ophouden om anderen na te roepen! zonder dat iemand anders daarin voor zichzelf op hoeft te komen. en het is ook niet de schuld van het slachtoffer als die wordt nageroepen!

en dan krijg je misschien weer de vraag van 'wat nu als het als compliment bedoeld is?' Misschien vat de ander het niet als een compliment op. Waarom moet jij zo nodig een compliment geven?

en tuurlijk moeten rijke succes volle mannen ook aardig zijn naar andere mannen. Het gaat er juist om dat iedereen of je nu man/vrouw/transgender/non bipolair bent. IEDEREEN moet aardig zijn naar elkaar. Dus niet allees als vrouw. VROUWEN EN MANNEN EN MENSEN ZIJN GELIJK. dat is waat het voor mij om draaid. Betekend trouwens ook niet dat je altijd als mens maar aardig moet zijn, wanneer er lelijk tegen jou gedaan wordt. Maar als iedereen tegen iedereen nu aardig doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:12

Het voor jezelf opkomen staat op geen enkele manier gelijk aan goed praten van verkeerd gedrag.
Ik zie niet waarom het of of zou moeten zijn.
Het zou prettig zijn als iedereen aardig was maar in de tussentijd is het ook wel prettig als je nare opmerking van je af kan laten glijden en bij je eigen standpunt kan blijven.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 16:19

Sizzle schreef:
Het voor jezelf opkomen staat op geen enkele manier gelijk aan goed praten van verkeerd gedrag.
Het zou prettig zijn als iedereen aardig was maar in de tussentijd is het ook wel prettig als je nare opmerking van je af kan laten glijden en bij je eigen standpunt kan blijven.

Ben ik niet met je eens. Het zal prettig zijn als mensen geen nare opmerkingen maken. Waarom zullen mensen iets naars moeten zeggen tegen de ander? waarom moeten mensen bijvoorbeeld zo nodig zeggen 'Gaan die lekkere billen nu al weg?'
voor jezelf opkomen staat inderdaad niet gelijk aan goedpraten, maar je zal in de eerste instantie niet nodig moeten hebben om voor jezelf op te komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:40

Sizzle schreef:

Dit dus. Je hebt echt grensoverschrijdend gedrag, dat is niet oke en dat benoem ik ook overigens. Het is niet oke om vrouwen lastig te vallen op straat.

Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het geluk van een ander toch? Waarom roepen wij elkaar op om aardiger te doen tegen vrouwen ( en dus niet tegen iedereen he, nee wij vrouwen worden specifiek altijd gevraagd aardiger te zijn voor elkaar)

Dat vind ik betutteling en again: ook nog zo van: ja jullie zijn er als vrouw zelf verantwoordelijk voor, moet je maar meer kansen creëren voor vrouwen? Hoezo dat?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:47

ruitje schreef:
Dit dus. Je hebt echt grensoverschrijdend gedrag, dat is niet oke en dat benoem ik ook overigens. Het is niet oke om vrouwen lastig te vallen op straat.

Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het geluk van een ander toch? Waarom roepen wij elkaar op om aardiger te doen tegen vrouwen ( en dus niet tegen iedereen he, nee wij vrouwen worden specifiek altijd gevraagd aardiger te zijn voor elkaar)

Dat vind ik betutteling en again: ook nog zo van: ja jullie zijn er als vrouw zelf verantwoordelijk voor, moet je maar meer kansen creëren voor vrouwen? Hoezo dat?

Ik denk hierom :j

irmaz schreef:
Ik geloof niet dat het daar om gaat. Het gaat om het kansen gunnen of creeeren voor andere vrouwen in een professionele omgeving. Zoals ik al ergens eerder schreef wordt er (nog steeds) bij veel functies niet gedacht aan een vrouw. Het komt geregeld voor dat een vrouw die ergens werkt in een uitzonderingspositie ook relatief fel gekant is tegen het binnenhalen andere vrouwen (zie ergens een reactie op een eerdere pagina) en ze als concurrent beschouwd of bang is zelf weer buiten de 'mannen'groep gegooid te worden. Maar juist in de mannenwereld kan een vrouw helpen om bepaalde functies meer genderneutraal te maken.