herr_balou schreef:pien_2010 schreef:DE feiten (ik heb niet alles genoemd want daar is het onderwerp te groot voor)
We (de vrouwenbeweging en daar reken ik de mannen bij die zich aansloten) hebben natuurlijk ook wel al veel bereikt. Denk maar aan:
1. ONderwijs voor vrouwen ( Aletta Jacobs in 1871 de eerste Nederlandse die echt officieel toegelaten wordt aan een universiteit: de Rijksuniversiteit Groningen. Ruim twee eeuwen hiervoor volgde de beroemde Anna Maria van Schurman, enigszins in het geheim, al colleges aan de universiteit van Utrecht.);
2. Kiesrecht voor vrouwen (Pas in 1917 werd in Nederland het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Vrouwen konden toen voor politieke functies gekozen worden, maar mochten niet zelf stemmen. In 1919 kregen vrouwen het felbegeerde actief kiesrecht, waardoor ze zelf mochten stemmen.)
3. Abortus wetgeving (Abortus in Nederland is officieel toegestaan vanaf 1984 na verschillende maatschappelijke discussies en strijd vanuit de vrouwenbeweging.)
Mooi je inzet vroeger en nu en de kennis die je over het onderwerp hebt.
Je vergeet een heel belangrijke wetswijziging van eigenlijk zo kortgelden dat jouw moeder en mijn oma er nog mee te maken hadden. De totaal absurde wet dat vrouwen die huwden handelingsonbekwaam werden. Afgelopen jaar was er wat aandacht voor omdat het 70 jaar geleden was dat de wet werd afgeschaft.
Ja dit was tot 1965 het geval, Corry Tendeloo trouwde daarom niet en heeft zich als kamerlid hier in vast gebeten