Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:02

Pien_2010 het is meestal zo waar je focus ligt daar zul je ook bevestiging van vinden. Koop je een fiat, zie je plots overal fiats rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:03

Ja!!!

Mij vallen klimaatdrammers op, jou vallen klimaat ontkenners op.

Al denk ik dat er meer grijze groepen zullen zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:08

Het is juist die grijze massa die zich eens zou moeten verdiepen in de materie. En daarop een oordeel baseren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:08

Citaat:
klimaat drammers

Kijk hier doe je het weer en vervolgens zet je daar een keurig neutraal woord tegenover
klimaat ontkenners dat is manipulerend discussiëren want het woord drammer heeft al een negatieve lading in zich DP

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:11

pien_2010 schreef:
Citaat:
klimaat drammers

Kijk hier doe je het weer en vervolgens zet je daar een keurig neutraal woord tegenover
klimaat ontkenners dat is manipulerend discussiëren want het woord drammer heeft al een negatieve lading in zich DP

Maar ik bedoel daar niemand mee in dit topic.

Ik vind ontkenners net zo goed een negatieve lading hebben.

Kom je vervolgens hier op
DuoPenotti schreef:
Is dat niet hoe je er zelf instaat en wat dan meer opvalt? :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:12

mysa schreef:
Het is juist die grijze massa die zich eens zou moeten verdiepen in de materie. En daarop een oordeel baseren.

En als je geen tijd/zin hebt je te verdiepen, dan kan je gerust van de consensus van de wetenschap uitgaan, die dat ipc al voor je hebben gedaan. Al is dat technisch gezien ook een soort van verdiepen. Oké, dus eigenlijk gewoon niet zo stellig zijn als je maar halve informatie hebt...

pien_2010 schreef:
Citaat:
klimaat drammers

Precies dit :j. DP je framed het op een bepaalde manier, een methode die je bij veel mensen terugziet die tegen de mainstream kennis in gaan, tegen de consensus ingaan.

En wat je zegt over opvallen: ja, dat is waar. Maar alsnog zitten daar wel feiten achter.
Jij kan denken dat er net zo veel wetenschappers of onderzoeken zijn die jouw punt ondersteunen (die zoek je op en zie je dus idd meer dan onderzoeken die jouw punt onderuit halen), maar dat verandert niks aan het feit dat de consensus (aka, meerderheid) is dat de versnelde klimaatverandering door toedoen van de mens is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:14

mysa schreef:

Maar kan iedereen dat ook?
Bepaalde gegevens interpreteren en feiten opnemen. Ik denk dat je je zou verbazen hoeveel mensen dit onderwerp helemaal niet zo goed begrijpen. En dan is t dus geen kwestie van niet willen zien (die zijn er ook genoeg) maar het simpelweg niet kunnen. Omdat niet iedereen met een vol spel kaarten speelt zegmaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:15

Voor degene die het interesseert en Duits lezen kunnen. Op de site https://www.welt.de/wissen,kun je onder andere vinden hoe ook wetenschappers aangeven het probleem groter te maken dan dat het is. Ze hoopten zo onder ander meer in de picture te komen. Dat de ijsbergen groeien zul je nergens lezen. De pinquis kunnen dankzij hogere ijsbergen in de Antarktis nog grotere sprongen maken.

Voor degene die graag de kennis van de Wetenschappers als hun enige waarheid zien, is dit misschien wel een ontluikend artikel. Waarbij de Wetenschappers zelf officieel hun fouten toegaven.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 06-08-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:17

Dat framen op een bepaalde manier is niet mijn bedoeling. Ben niet altijd handig het juiste woord te vinden. (zie ook al eerdere post en onderschrift)
Maar zie ik andersom ook, ontkenners die lui achterover hangen als voorbeeld. Dat is wel prettig? klimaat ontkenners? Dat is wel correct, of valt dat niet op omdat je het daar mee eens bent?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:17

@Dinopino:Dus die IJskapmetingen op de noordpool/Groenland, bevatten gemanipuleerde cijfers?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:22

Mysa geloof wat je wil. Het aantal ijsberen is in populatie toegenomen en ook is al lang bekend dat de ijsbergen groeien. Maar dat past natuurlijk niet in het verhaal, dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering. Maar ja je kunt natuurlijk altijd zeggen, de cijfers die kloppen beter dan o.a. 70 nobelpreiswinnaars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:42

De paniek verkoopt, een gebalanceerd stuk niet. En vooral met statistieken is het erg makkelijk te spelen. Of zoals een predikant op het baggerschip wel eens zei: "als het om geld gaat kan je zelfs je accountant niet meer vertrouwen".

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:20

enzino schreef:
De paniek verkoopt, een gebalanceerd stuk niet. En vooral met statistieken is het erg makkelijk te spelen. Of zoals een predikant op het baggerschip wel eens zei: "als het om geld gaat kan je zelfs je accountant niet meer vertrouwen".

De paniek is ook hard nodig om mensen in beweging te krijgen. En gebalanceerde stukken zijn er óók, bekijk alleen maar je eigen artikel.

Dat er met statistieken makkelijk te spelen valt, verandert niets aan de feiten daaronderliggend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:27

Dinopino schreef:
Mysa geloof wat je wil. Het aantal ijsberen is in populatie toegenomen en ook is al lang bekend dat de ijsbergen groeien. Maar dat past natuurlijk niet in het verhaal, dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering. Maar ja je kunt natuurlijk altijd zeggen, de cijfers die kloppen beter dan o.a. 70 nobelpreiswinnaars.

Het ligt wat genuanceerder. Er is goed en slecht nieuws. Het leefgebied wordt kleiner (slecht nieuws) maar op dit moment gaat het positiever binnen bepaalde populaties dan verwacht (goed nieuws). De bron WWF
https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/ ... st-ijsbeer

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:41

Nou kom je bij mij niet goed met de bron WWF. Die worden van zoveel misdaden beticht, dat daar geloofwaardigheid van mij kant niet te vinden is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:54

Dinopino schreef:
Nou kom je bij mij niet goed met de bron WWF. Die worden van zoveel misdaden beticht, dat daar geloofwaardigheid van mij kant niet te vinden is.

Nieuwe poging andere bronnen, ieteat anders verhaal maar ook kritisch en er zijn zorgen

https://www.volkskrant.nl/cs-bc0b254f

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:21

Laatst bijgewerkt door Dinopino op 06-08-21 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:24

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:35

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:59

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:12

Tja wanneer Wikipedia zegt: het is niet waar, dan helpen ook geen duizend klimaatonderzoekers, waarvan 70 zelfs een nobelprijs hebben gekregen. Heeft iemand van jullie mijn link überhaupt geopend.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:16

Dinopino schreef:
Tja wanneer Wikipedia zegt: het is niet waar, dan helpen ook geen duizend klimaatonderzoekers, waarvan 70 zelfs een nobelprijs hebben gekregen. Heeft iemand van jullie mijn link überhaupt geopend.

Je geeft geen beargumentatie, dus wat moeten we precies met die link?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:23

Als je kijkt naar https://www.newscientist.com/article/dn ... ncreasing/

kun je lezen dat de ijsbeer populatie lijkt toe te nemen hetgeen vooral wordt veroorzaakt door het stoppen van de jacht. Maar ook valt te lezen dat er een afname is genoteerd
Citaat:
The best-studied population, in Canada’s western Hudson Bay, fell by 22% from 1194 animals in 1987 to 935 in 2004, according to the US Fish and Wildlife Service.

Read more: https://www.newscientist.com/article/dn ... z72mIP8wML

Tevens valt te lezen in dit artikel dat de verwachting is dat 30% van de populatie verloren gaat wegens de opwarming van de aarde
Citaat:
The World Conservation Union projects the bears’ numbers will drop by 30% by 2050 (pdf) due to continued loss of Arctic sea ice.

Read more: https://www.newscientist.com/article/dn ... z72mIYAj4J

Dan vind ik nog dit stuk waarvan het lijkt dat het heel erg positief nieuws is

https://www.canadiangeographic.ca/artic ... olar-bears

Als je dit door leest dan zie je verderop staan

Citaat:
News like this leaves climate-change deniers crowing from the rooftops. But a closer look reveals that everything may not be quite so sunny. “Some populations appear to be doing OK now, but what’s frightening is what might happen in the very near future,” says wildlife biologist Lily Peacock, who has worked with polar bears for the Government of Nunavut and the U.S. Geological Survey. “All indications are that the future does not look bright.” While population trends might appear stable, she says, “we’re picking up declines in body condition that are really frightening.” Scientists have shown a direct correlation between warm years and skinny bears. Even more distressing, one study predicted that 40 to 73 percent of pregnant females could fail to deliver healthy cubs if ice breakup happens one month earlier than in the 1990s. Polar bears are long-lived animals that reproduce slowly; counting the number of animals that are alive today might not paint an accurate picture.

Daar staat dus letterlijk dat de klimaat verandering ontkenners dit geweldig nieuws zullen vinden maar dat hier toch kanttekeningen bij te plaatsen zijn. Want de conditie van de beren is bedroevend en de vrouwtjes hebben veel al minder mogelijkheden om jongen te krijgen. Studie leert dat vrouwtjes 40 - 73 % geen gezonde jongen ter wereld kan brengen als het ijs een maand eerder dan in de 90 tiger jaren gaat breken. Dus het grote aantallen beren dat er nu nog zijn geeft wellicht geen juist beeld.

Als je het hele stuk leest dan zijn er vooral heel veel vragen en zorgen. Ook bv over het zo zichtbaar worden van de ijsbaren hetgeen geen goed teken hoeft te zijn.

Ik ga niet alles vertalen, wat ik alleen wil laten zien is dat het vele male genuanceerder ligt als dat Dinopino eventjes in een link hier neerzet.

Ik stop wel met het hele vertalen van het stuk, want ik ga niet weer erin trappen dat ik hele avonden aan het werken ben opdat jij Dinopino eventjes met een nieuwe link komt van dubieuse bronnen en sites .

Het aantal is nu niet verkeerd, alleen het victorie kraaien is echt veels te voorbarig. Er zijn terecht zorgen over de stand van de ijsberen in de toekomst gezien de opwarming van de aarde. Doordat in ieder geval de jacht drastisch verminderd is kunnen we een opleving zien op dit moment. Helaas zegt dit niet alles voor de toekomst.

Jouw link heb ik geopend en daarna ben ik zelf op zoek gegaan. Heb jij alles gelezen wat ik geplaatst heb?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-21 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:26

_/-\o_ Respect hoor Pien!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:38

Respect voor jullie beiden. Ik ben er te lui voor dus waardeer jullie inbreng des te meer.