Vulkaanuitbarsting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:33

marrlinde schreef:
Is de lavastroom ook ergens te zien? Ik vind enkel de vulkaan zelf in beeld.

Hoe snel kan zo'n stroom eigenlijk gaan? Ik had altijd een enorme snelheid van vloeibaar spul in mijn hoofd na lessen over Pompeii op de basisschool, maar deze hoeveelheid dikke traag stromende brok strookt daar niet zo mee :=

c_alsemgeest schreef:
Inwoners van pompeii ginge dood door het hete gas en daarna een dikke laag as er over.

Een Pyroclastische stroom (gloedgolf), een combinatie van half vloeibare lava, gas, steen en as, is een fenomeen die zich vaak - niet altijd - voordoet bij een uitbarsting. Die ontstaat als de boven de vulkaan uitstijgende wolk naar beneden slaat. Kan een snelheid hebben van meer dan 700 km per uur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyroclastische_stroom

Anoniem

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:46

Babootje schreef:
marrlinde schreef:
Is de lavastroom ook ergens te zien? Ik vind enkel de vulkaan zelf in beeld.

Hoe snel kan zo'n stroom eigenlijk gaan? Ik had altijd een enorme snelheid van vloeibaar spul in mijn hoofd na lessen over Pompeii op de basisschool, maar deze hoeveelheid dikke traag stromende brok strookt daar niet zo mee :=

c_alsemgeest schreef:
Inwoners van pompeii ginge dood door het hete gas en daarna een dikke laag as er over.

Een Pyroclastische stroom (gloedgolf), een combinatie van half vloeibare lava, gas, steen en as, is een fenomeen die zich vaak - niet altijd - voordoet bij een uitbarsting. Die ontstaat als de boven de vulkaan uitstijgende wolk naar beneden slaat. Kan een snelheid hebben van meer dan 700 km per uur.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyroclastische_stroom

Waarbij Pompeii inderdaad eerst bedekt is door m.n. puimsteen en as, terwijl Herculaneum de volle laag pyroclastic surges te pakken had. Dat is ook de reden dat de twee steden anders bewaard zijn gebleven (in Herculaneum is bijvoorbeeld meer hout teruggevonden dat door de hoge temperaturen meteen verkoold is).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:31

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:51

Wow, ik vind het zo op beeld prachtig om te zien maar je krijgt eigenlijk niets mee van het verwoestende geweld. En hoe verwoestend dat is, dat kun je in dit topic lezen waar eilandbewoners worden geconfronteerd met de desastreuze gevolgen. Heftig!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:02

Cayenne schreef:
Een nieuwe breuklijn en aardbevingen op La Palma :
https://nos.nl/artikel/2399950-nieuwe-b ... p-la-palma

Deze cijfers uit het artikel zijn ook niet erg hoopgevend. |o

"Het is niet duidelijk hoelang de uitbarsting nog gaat duren. De langste uitbarsting op La Palma vond plaats in 1585 en duurde 84 dagen, de kortste was in 1971 en duurde 24 dagen."

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:56

Maflinger_S schreef:
Wow, ik vind het zo op beeld prachtig om te zien maar je krijgt eigenlijk niets mee van het verwoestende geweld. En hoe verwoestend dat is, dat kun je in dit topic lezen waar eilandbewoners worden geconfronteerd met de desastreuze gevolgen. Heftig!

Idd mooi natuurgeweld om te zien, volg via youtube de livestream. Maar wat heeft het al veel verwoest |(
Dyphusion schreef:
Cayenne schreef:

"Het is niet duidelijk hoelang de uitbarsting nog gaat duren. De langste uitbarsting op La Palma vond plaats in 1585 en duurde 84 dagen, de kortste was in 1971 en duurde 24 dagen."

Laten we hopen dat deze de kortste gaat worden en niet de langste

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:12

Ik vind het ook prachtig om te zien op Youtube, maar ik vind het vreselijk voor de mensen daar..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 02:40

Er was bij het 18:00 uur journaal een korte reportage over de bananentelers die hun oogst proberen te redden.
Het geluid van de vulkaan op de achtergrond was echt angstaanjagend.. :\

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:28

kiki1976 schreef:
Maflinger_S schreef:

Idd mooi natuurgeweld om te zien, volg via youtube de livestream. Maar wat heeft het al veel verwoest |(
Dyphusion schreef:
Cayenne schreef:

Laten we hopen dat deze de kortste gaat worden en niet de langste

Ik zag van de week een filmpje van de correspondent van de NOS dat ze zelf op het eiland (?) Berekend hadden dat het tussen 24 dagen en nog tot wel 3 maand kon duren..

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:34

Ik ben al een tijd benieuwd of het hele eiland last heeft van de vulkaan, of alleen het gebied rondom de lavastroom. Zal de andere kant van het eiland weinig meekrijgen van de uitbarstingen, of is het eiland dusdanig klein dat het hele eiland de as, rook en lava ziet?

Ik vind het zo erg voor alle mensen daar. Onvoorstelbaar hoe het moet zijn als je huis is verwoest door lava en je er misschien de komende (tientallen) jaren niet heen kan :n

Ik zat pas de livestream van de vulkaan te kijken en de geluiden die daaruit komen zijn haast onwerkelijk. Heel beangstigend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:08

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:54

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 06:35

Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:59

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:16

Nou daar ben ik even. Jullie zijn hartverwarmend, dat als eerste. <3

Het is een emococktail, een rouwproces. Beetje bij beetje dringt door wat er, behalve de fijnste woning ooit, allemaal weg is. En dan heb ik het niet over alles wat vervangbaar is, maar over foto's, boeken, schildrtijen, de bril en messenset van mijn overleden lief, etc, etc. Dat doet verdomt veel pijn.

Afbeelding
Dit is nu de straat waar ik vroeger woonde, ergens links op de foto.
Inmiddels heb ik voor 2 maanden woonruimte mrt de honden, dus het blijft verder zoeken naar iets nieuws. Niet makkelijk, met mij heel veel anderen, en 3 honden hebben telt als handicap, helaas.

De vulkaan raast door, en lijkt niet van plan op te houden voorlopig. Wetenschappers blijven volhoudrn dat hij doodnornaal gedrag vertoont. Aardbevingen gaan ook door, van kwaad tot erger, afwachten wat er nog meer gaat gebeuren.

Een vriend is een crowdfunding voor me gestart, omdat mijn gidswerk ook stil staat en ik na covid nog niet aan het opbouwen van een reserve was toegekomen.

MarlindeRooz heeft de link, ik geloof dat ik het hier niet mag plaatsen. Ik ben zwlf nogal weinig op bokt, od hooguit voor wat niet al te inspannend leesvoer.

Nogmaals dank voor alle interesse en lieve wooeden, jullie zijn top! :*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:43

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd, doneeracties zijn niet toegestaan op Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 06-10-21 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:53

Palmera schreef:
Nou daar ben ik even. Jullie zijn hartverwarmend, dat als eerste. <3

Het is een emococktail, een rouwproces. Beetje bij beetje dringt door wat er, behalve de fijnste woning ooit, allemaal weg is. En dan heb ik het niet over alles wat vervangbaar is, maar over foto's, boeken, schildrtijen, de bril en messenset van mijn overleden lief, etc, etc. Dat doet verdomt veel pijn.

[ [url=m/hZ3OmB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is nu de straat waar ik vroeger woonde, ergens links op de foto.
Inmiddels heb ik voor 2 maanden woonruimte mrt de honden, dus het blijft verder zoeken naar iets nieuws. Niet makkelijk, met mij heel veel anderen, en 3 honden hebben telt als handicap, helaas.

De vulkaan raast door, en lijkt niet van plan op te houden voorlopig. Wetenschappers blijven volhoudrn dat hij doodnornaal gedrag vertoont. Aardbevingen gaan ook door, van kwaad tot erger, afwachten wat er nog meer gaat gebeuren.

Een vriend is een crowdfunding voor me gestart, omdat mijn gidswerk ook stil staat en ik na covid nog niet aan het opbouwen van een reserve was toegekomen.

MarlindeRooz heeft de link, ik geloof dat ik het hier niet mag plaatsen. Ik ben zwlf nogal weinig op bokt, od hooguit voor wat niet al te inspannend leesvoer.

Nogmaals dank voor alle interesse en lieve wooeden, jullie zijn top! :*

Jeetje die foto’s :(:) alles weg, ik kan het me gewoon niet voorstellen (godzijdank). Heel veel sterkte, hang in there!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:56

Gedoneerd! Fijn iets te horen Palmera, maar voorlopig is alles dus nog onzeker.. :(:)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:57

Jemig Palmera, wat ziet dat er vreselijk uit. Wat verschrikkelijk dat je die persoonlijke spullen kwijt bent. Ik heb zo met je te doen. Sterkte ermee.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:15

Al die tijd met IJsland al stil meegelezen, maar wil je bij deze ook heel veel sterkte wensen Palmera :knuffel: verschrikkelijk. Hopelijk kunnen alle kleine beetjes je weer een beetje op weg helpen straks. Het is gewoon niet voor te stellen..

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:48

Jemig... die foto's zeggen alles... wat een ellendige PIEP-zooi is het!

Ik kan me heel goed voorstellen dat het een rouwproces is, zeker omdat je verder geen spullen mee hebt kunnen nemen. Zo triest dat dingen waar je zulke warme herinneringen aan hebt zomaar ineens weg zijn.

Ik heb ook gedoneerd, alle kleine beetjes helpen! Veel sterkte de komende tijd! :knuffel:

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:02

Wow, die muur van lava, bijna niet voor te stellen.

Zo triest om op deze manier alles wat je "thuis" is te verliezen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:04

Ik heb gedoneerd Palmera. Wat vreselijk waar je doorheen gaat. En soms die kleine spulletjes zijn van meest grote waarde en dat is allemaal weg. Sterkte nogmaals!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:55

Oh Palmera, wat een nachtmerrie zeg :knuffel: Niet te bevatten... Die foto's zien er enorm heftig uit.

Nogmaals heel veel sterkte!