[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:31

Berdien schreef:
Ik zag iets van BIJ1 voorbij komen door iemand op FB, en heb hun programma er eens bij gepakt. Nou :=

Iedereen een 30-urige werkweek met behoud van loon. Menstruatieverlof voor vrouwen. Onbetaald werk dat nu nog als 'vrouwenwerk' wordt gezien zoals huishoudelijke taken wordt betaald werk. Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Hou even op met me :') Wat een waanzinnig programma, wie trapt daar in? Er staat overigens niet bij door wie dit allemaal betaald gaat worden, en ook hoe dingen geregeld kunnen gaan worden. Maar het trekt vast stemmers..

Alleen hier ben ik wel voor, gelijke functies moeten gelijk betaald worden of je nu man, vrouw, geel, paars of zwart bent.

Voor de rest, menstruatieverlof..er zijn vrouwen die heel erg last hebben deze zouden best ontzien mogen worden in die tijd van de maand lijkt me. (in overleg met bedrijfsarts oid zodat ze niet ontslagen worden als ze zich iedere maand ziek moeten melden maar werk anders ingepland kan worden oid)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:38

Berdien schreef:
Ik zag iets van BIJ1 voorbij komen door iemand op FB, en heb hun programma er eens bij gepakt. Nou :=

Iedereen een 30-urige werkweek met behoud van loon. Menstruatieverlof voor vrouwen. Onbetaald werk dat nu nog als 'vrouwenwerk' wordt gezien zoals huishoudelijke taken wordt betaald werk. Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Hou even op met me :') Wat een waanzinnig programma, wie trapt daar in? Er staat overigens niet bij door wie dit allemaal betaald gaat worden, en ook hoe dingen geregeld kunnen gaan worden. Maar het trekt vast stemmers..

Ik dacht dat ik een artikel van De Speld las toen ik een aantal van haar partijpunten voorbij zag komen :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:43

Elisa2 schreef:
Berdien schreef:

Alleen hier ben ik wel voor, gelijke functies moeten gelijk betaald worden of je nu man, vrouw, geel, paars of zwart bent.

Voor de rest, menstruatieverlof..er zijn vrouwen die heel erg last hebben deze zouden best ontzien mogen worden in die tijd van de maand lijkt me. (in overleg met bedrijfsarts oid zodat ze niet ontslagen worden als ze zich iedere maand ziek moeten melden maar werk anders ingepland kan worden oid)

Gelijke functies moeten inderdaad gelijk betaald worden mits hetzelfde aantal uren wordt gedraaid.
Maar dat menstruatieverlof vind ik echt iets onzinnigs. Hoe wil je dat ook bewerkstelligen? Iedere vrouw mag één week per maand thuisblijven? Hoe ga je controleren of iemand daadwerkelijk op dat moment menstrueert? Misschien heeft iemand wel een spiraal maar beweert toch iedere maand kapot te gaan van de menstruatiepijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:44

brokjes schreef:
Nou ja, ik heb me niet verdiept in hun programma maar opzich wordt het wel eens tijd voor een echte emancipatie van de vrouw.

Vrouwen worden toch wel vaak gezien dat ze niet werken (dat ze een huishouden draaien is geen werk) mantelzorgen voor ouders is geen werk. Als je er iemand voor inhuurt, schoonmaker, kinderopvang of thuiszorg, dan is het wel werk.

Mannen werken en vrouwen hebben een deeltijdbaantje. Ik zie dat enorm veel om me heen. Vrouwen worden geacht verzorgende taken meer op zich te nemen dan mannen.

Mannen die het huis verbouwen, de tuin onderhouden, de auto etc. doen dat ook in hun vrije tijd (en dat meestal naast een fulltime baan) En dat zijn ook duur betaalde banen als je daar iemand voor in moet huren. Het helpt de positie van de vrouw niet bepaald mee de taken die de vrouw thuis doet op een andere manier te benaderen dan de taken die de man op zich neemt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:47

Shaggy09 schreef:
Gelijke functies moeten inderdaad gelijk betaald worden mits hetzelfde aantal uren wordt gedraaid.
Maar dat menstruatieverlof vind ik echt iets onzinnigs. Hoe wil je dat ook bewerkstelligen? Iedere vrouw mag één week per maand thuisblijven? Hoe ga je controleren of iemand daadwerkelijk op dat moment menstrueert? Misschien heeft iemand wel een spiraal maar beweert toch iedere maand kapot te gaan van de menstruatiepijn.

Precies, je kan dit niet controleren en het plaatst vrouwen juist verder in een negatieve uitzonderingspositie waar ze juist uit willen. Eigenlijk zou het uurloon van een fulltimer (m/v) standaard hoger moeten liggen dan van een parttimer (m/v), omdat fulltimers altijd de rotzooi op moeten ruimen van degenen die maar 3 dagen per week werken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 14:51

Shaggy09 schreef:

Ik denk dat de kern van dat menstruatieverlof niet zozeer zit in 'oh ik ga elke maand thuisblijven' maar dat ernstige menstruatiepijn ook gewoon als 'ziek' wordt gezien.
Dat controle, tja. Hoe controleer je dat iemand gewoon ziek is als diegene zich ziek meldt?

Als het echt standaard elke maand is kan ik me voorstellen dat een doktersbriefje wel van pas komt. Is vast een mouw aan te passen. Bijv. verklaring dat je bijv. PCOS hebt (of, gezien privacy, een verklaring dat het 'normaal' is dat je elke maand 1 dag ziek meldt).

Ik vind het menstruatieverlof niet eens zo'n groot probleem. Denk dat het goed is als emancipatie meer aandacht krijgt, en dankzij zulke stellige partijprogrammapunten breng je het wel ter sprake. Maar ik denk wel dat je moet inzien dat het inderdaad niet realistisch is dat al deze punten 1:1 terug gaan komen als wet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:54

brokjes schreef:
Berdien schreef:

Nou ja, ik heb me niet verdiept in hun programma maar opzich wordt het wel eens tijd voor een echte emancipatie van de vrouw.

Vrouwen worden toch wel vaak gezien dat ze niet werken (dat ze een huishouden draaien is geen werk) mantelzorgen voor ouders is geen werk. Als je er iemand voor inhuurt, schoonmaker, kinderopvang of thuiszorg, dan is het wel werk.

Mannen werken en vrouwen hebben een deeltijdbaantje. Ik zie dat enorm veel om me heen. Vrouwen worden geacht verzorgende taken meer op zich te nemen dan mannen.

Het is toch ook niet te vergelijken met een baan voor een baas?
Tuurlijk is een huishouden en gezin draaiende houden een verantwoordelijkheid en veel werk (hoewel dat tegenwoordig echt meevalt aangezien er overal apparaten voor zijn)

We hebben hier gelukkig meestal de keuze in hoeveel uren we werken. Ik heb idd een deeltijdbaantje, maar dat had ik ook zonder kinderen. Om de doodeenvoudige reden dat ik 40uur werken veel te veel vind en zonde van mijn vrije tijd. Ik werk er 2 en doe een studie. Mijn man werkt 4 dagen. En dat vond zijn baas in het begin een beetje raar, want mannen horen idd fulltime te werken, maar het mag gewoon gelukkig.

Ik ben het met je eens dat de emancipatie ver te zoeken is, maar om nou een huishouden te vergelijken met een baan en daar geld voor te moeten krijgen vind ik schromelijk overdreven :+

Vroeger, toen iedereen nog 10 kinderen had, en geen vaatwasser, wasmachine, droger, stofzuiger, inductiekookplaat en er geen supermarkten waren die thuisbezorgden, toen was een huishouden en een gezin runnen een onderschatte baan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:57

IMANDRA schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik denk dat de kern van dat menstruatieverlof niet zozeer zit in 'oh ik ga elke maand thuisblijven' maar dat ernstige menstruatiepijn ook gewoon als 'ziek' wordt gezien.
Dat controle, tja. Hoe controleer je dat iemand gewoon ziek is als diegene zich ziek meldt?

Als het echt standaard elke maand is kan ik me voorstellen dat een doktersbriefje wel van pas komt. Is vast een mouw aan te passen. Bijv. verklaring dat je bijv. PCOS hebt (of, gezien privacy, een verklaring dat het 'normaal' is dat je elke maand 1 dag ziek meldt).

Ik vind het menstruatieverlof niet eens zo'n groot probleem. Denk dat het goed is als emancipatie meer aandacht krijgt, en dankzij zulke stellige partijprogrammapunten breng je het wel ter sprake. Maar ik denk wel dat je moet inzien dat het inderdaad niet realistisch is dat al deze punten 1:1 terug gaan komen als wet.

Het is naar mijn idee het tegenovergestelde van emancipatie, want de vrouw kruipt steeds verder in een uitzonderingspositie en kun je niet serieus nemen doordat ze 25% van de tijd hormonaal is of ziek, zwak en misselijk (en ja, ik heb zelf ook menstruaties from hell gehad tot ik mijn baarmoeder liet verwijderen, maar dan ben je dus geen gelijkwaardige kandidaat als het op carriere maken aankomt)

IMANDRA

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 15:01

Maar Elnienjo, het gaat niet om 'ik voel me niet zo lekker'. Het gaat bij dat menstruatieverlof echt om crippling pijnen. Die hebben gelukkig niet alle vrouwen. Dan meldt je je sowieso ziek. Het lijkt me dat zo'n verlof alleen extra bescherming geeft in die gevallen, dat ze niet kunnen zeggen van 'joh je meldt je elke maand een dag ziek dat kan echt niet'

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:03

"There is a special place in hell for women who don't help other women."

Madeleine Albright

Pas maar op, dames! :=
Laatst bijgewerkt door Boras op 10-03-21 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:04

@verootje,

Ben het met je eens dat huishouden niet zoveel uren hoeft te kosten. Maar ik kan me best voorstellen dat als je kinderen nog thuis komen voor de lunch, ze naar 5 verschillende sport en muziek activiteiten moeten, het moeilijk is te combineren.
Dus in die zin is de zorg niet alleen het huishouden maar alles eromheen.

Ik ben trouwens geen moeder :+ maar ik kan het me wel voorstellen.

Lijkt me daarom ook goed als schooltijden gelijk worden getrokken met werktijden.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:04

Ik ben 16 en kan nog niet stemmen, maar vind het leuk om me hierin te verdiepen dus ik kijk mee!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:09

brokjes schreef:
@verootje,

Ben het met je eens dat huishouden niet zoveel uren hoeft te kosten. Maar ik kan me best voorstellen dat als je kinderen nog thuis komen voor de lunch, ze naar 5 verschillende sport en muziek activiteiten moeten, het moeilijk is te combineren.

Lijkt me daarom ook goed als schooltijden gelijk worden getrokken met werktijden.

Je kunt je kind ook één sport/hobby laten kiezen natuurlijk.

Op diverse Australische en Amerikaanse scholen kunnen kinderen een helehoop nevenactiviteiten en sporten doen. Kost wel wat natuurlijk maar je kind is van straat en je krijgt hem/haar 's avonds afgepeigerd terug. Ze hebben 's middags op school al een warme maaltijd op dus dan heb je er als werkende ouders een stuk minder werk aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:48

brokjes schreef:
@verootje,

Ik ben wel moeder, maar ervaar het niet als zwaar. Maar mijn kids zitten dan ook niet op 5 clubjes := En wij werken beiden niet superveel.

Schooltijden gelijk trekken met werk lijkt me echt niks. Nu kan je het iig flexibel trekken en hebben mijn kinderen maar 2 lange dagen. Meerdere lange dagen lijkt me ook echt te veel voor hem, hij is nu regelmatig al doodmoe.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:56

Elisa2 schreef:
November108 schreef:
Ik ben bestuurskundige en ik kies zeer bewust voor de VVD hoor, ik weet opzich wel wat van politiek en machtsdenken en theorieën af, dus weinig intrappen bij :'). Dat jij van mening bent dat de marktwerking in de zorg weg zou moeten en de inkomens verdeeld moeten worden ben ik het grondig mee oneens, maar dat mag en dan ga ik niet insinueren dat je dan maar trapt in 'de leugens van links' of wat anders spannends wat flink klinkt.

Verdiep je eens goed zou ik zeggen ;)

Ik zeg niets over inkomens die verdeeld moeten worden, wel dat de marktwerking in de zorg weg moet en de macht van de farmaceutische bedrijven weg zou moeten.

Werken moet lonen en gestimuleerd worden, belastingen eerlijker en beter verdeeld etc.

Ik heb me zeer goed verdiept. En ik ben het niet met je eens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:11

IMANDRA schreef:
Maar Elnienjo, het gaat niet om 'ik voel me niet zo lekker'. Het gaat bij dat menstruatieverlof echt om crippling pijnen. Die hebben gelukkig niet alle vrouwen. Dan meldt je je sowieso ziek. Het lijkt me dat zo'n verlof alleen extra bescherming geeft in die gevallen, dat ze niet kunnen zeggen van 'joh je meldt je elke maand een dag ziek dat kan echt niet'

Ik denk dat wanneer vrouwen echt worden gezien als waardevol voor de arbeidsmarkt er ook goed onderzoek zou worden gedaan naar dit fenomeen. Volgens mij is het niet normaal en natuurlijk dat een menstruatie iedere maand voor "crippling pijnen" zou moeten zorgen.
Hier mist m.i. echt een stukje emancipatie van de samenleving.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:29

Elisa2 schreef:
Berdien schreef:

Mwah vind ik niet. Ik heb bij meerdere (grote) bedrijven gewerkt, en functies werden niet zozeer betaald naar je geslacht, maar wel naar je ervaring en functioneren. Zo kan ik meer verdienen dan een mannelijke collega in dezelfde functie omdat ik beloond ben nav goed functioneren. Of andersom :)) Dat staat los van je geslacht, maar wel naar wat je laat zien op de werkvloer. En dat is maar goed ook, want anders zou een collega die de kantjes er vanaf loopt even veel verdienen als iemand die er echt voor staat en een stapje harder zet. En dat is niet perse motiverend...

Natuurlijk moet je niet als vrouw standaard minder betaald krijgen dan een man, dat staat buiten elke discussie. Maar ik vind dus ook niet dat iedereen binnen dezelfde functie ook standaard hetzelfde betaald zou moeten krijgen, er mag van mij echt wel gekeken worden naar inzet en ervaring/dienstjaren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:39

Misschien is het beter om anders te verwoorden, bij aanvang hetzelfde loon en voor de rest gewoon loon omhoog bij goed functioneren.
Inderdaad moet goed je werk doen motiverend zijn.

Mee eens Irmaz, maar zolang gynacologen voor ieder probleem de AC voorschrijven wat sommige problemen alleen maar groter maakt blijf je met deze problemen zitten. (schrijf het even zwart/ wit uiteraard zijn er vele nuances)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:42

elnienjo schreef:
Het is naar mijn idee het tegenovergestelde van emancipatie, want de vrouw kruipt steeds verder in een uitzonderingspositie en kun je niet serieus nemen doordat ze 25% van de tijd hormonaal is of ziek, zwak en misselijk (en ja, ik heb zelf ook menstruaties from hell gehad tot ik mijn baarmoeder liet verwijderen, maar dan ben je dus geen gelijkwaardige kandidaat als het op carriere maken aankomt)

Hoezo? mannen zijn toch ook weleens ziek? er is prima omheen te plannen lijkt me. Het gaat inderdaad om echt ernstige en invaliderende pijn en ellende. Wat prima met een huisarts brief te onderscheiden is lijkt me. Ik ben voor gelijkwaardigheid maar mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Het vrouwenlichaam werkt nu eenmaal heel anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:50

elnienjo schreef:

Collega van mijn man heeft heel veel last.. de weken erom heen werkt zij meer uren waardoor ze op de 2 a 3 dagen dat zij veel last heeft wat korter kan werken.
Zij is, omdat dit zo geregeld kon worden, zonder dat er raar over werd gedaan, juist veel productiever over een gehele maand.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:27

Citaat:
Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Waar ik werk hebben we een bedrijfs-CAO. Een overeenkomst die alleen van toepassing is op ons bedrijf. Al onze functies zijn beschreven en ingeschaald met een minimum en maximum uurloon. Iedereen met de functie X krijgt betaald in de range die is vastgelegd: uren x uurloon. Of je nou jong, oud, groot, klein, dik, dun, man, vrouw, geel, paars, zwart of groen bent. Elke functie kent een aantal tredes, en inschaling vindt plaats op basis van ervaring. Tenzij je volledig disfunctioneel bent krijg je er jaarlijks een trede bij tot je aan het maximum van je schaal zit. De enige onderhandeling die erin zit als je nieuw wordt aangenomen, is in welke trede van je functieschaal je binnenkomt. Ook heel handig bij roulatie en interne sollicitaties. Iedereen kan precies zien in welke schaal die nu zit en in welke schaal de andere functie is ingedeeld.

Dus wat ik mij afvraag, om ongelijkheid in betaling op te heffen, zou hier geen mogelijkheid liggen voor uitbreiding, of misschien zelfs verplichting tot een CAO? Dat idealiter iedereen onder een CAO werkt? Een bedrijfs-CAO voor de grotere bedrijven, en (verplicht) aansluiten bij een bedrijfstak-CAO voor kleinere bedrijven? Zou dat niet veel transparanter zijn voor de medewerkers en beter zijn dan dreigen met boetes en vervolging? Hoe denken jullie daarover?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:57

Als antwoord op de vraag in de OP; geen idee.
Ik stem doorgaans nooit omdat ik er te weinig vanaf weet en geen enkele interesse in politiek heb.
Dit keer vind ik wel dat we op een belangrijk punt staan, dus ik ben iets meer aan het lezen, maar dan alsnog kom ik er niet uit.
Heb 4 verschillende stemwijzers gedaan met 4 verschillende uitkomsten op plek 1 en 2 :+
Heb me vervolgens ingelezen in standpunten van 3 verschillende partijen en het enige dat ik dan denk is "goh, mooie praatjes, maar waar is het concrete verhaal dan? het concrete plan van aanpak?"
Daarnaast vind ik, als ik zo die standpunten lees, dat ze dan weer flink overeenkomen met elkaar.

Ik vraag me serieus af hoe jullie zo overtuigend voor 1 partij kunnen kiezen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:59

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Precies, je kan dit niet controleren en het plaatst vrouwen juist verder in een negatieve uitzonderingspositie waar ze juist uit willen. Eigenlijk zou het uurloon van een fulltimer (m/v) standaard hoger moeten liggen dan van een parttimer (m/v), omdat fulltimers altijd de rotzooi op moeten ruimen van degenen die maar 3 dagen per week werken.

Een salaris wordt fulltime bepaald en vastgelegd en als je parttime werkt, dan wordt het 100% bruto loon omgerekend pro rato. Het bruto uurloon is altijd gelijk.
Alleen wordt er verschil gemaakt in bijv. de trede van een schaal als er sprake is van een cao of bii vrije salarissen, onderhandelen mannen beter dan vrouwen, over het algemeen.

Wat betreft jouw laatste alinea, daar reageer ik niet eens op.

Als ik mij goed herinner, werk jij al jaren niet en weet je het toch altijd goed te vertellen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:00

Goof schreef:
Als antwoord op de vraag in de OP; geen idee.
Ik stem doorgaans nooit omdat ik er te weinig vanaf weet en geen enkele interesse in politiek heb.
Dit keer vind ik wel dat we op een belangrijk punt staan, dus ik ben iets meer aan het lezen, maar dan alsnog kom ik er niet uit.
Heb 4 verschillende stemwijzers gedaan met 4 verschillende uitkomsten op plek 1 en 2 :+
Heb me vervolgens ingelezen in standpunten van 3 verschillende partijen en het enige dat ik dan denk is "goh, mooie praatjes, maar waar is het concrete verhaal dan? het concrete plan van aanpak?"
Daarnaast vind ik, als ik zo die standpunten lees, dat ze dan weer flink overeenkomen met elkaar.

Ik vraag me serieus af hoe jullie zo overtuigend voor 1 partij kunnen kiezen :+

Ik ben niet zo overtuigd hoor, maar je moet kiezen uiteindelijk en ik heb voor mezelf gewoon bepaalde dingen in acht genomen die ik belangrijk vind. Je gaat het nooit 100% eens zijn met een partij.
Die stemwijzers vind ik trouwens niet per se een goede tool, ik kom daar ook nergens boven de 52% uit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 18:02

Roodvos schreef:
Citaat:
Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Waar ik werk hebben we een bedrijfs-CAO. Een overeenkomst die alleen van toepassing is op ons bedrijf. Al onze functies zijn beschreven en ingeschaald met een minimum en maximum uurloon. Iedereen met de functie X krijgt betaald in de range die is vastgelegd: uren x uurloon. Of je nou jong, oud, groot, klein, dik, dun, man, vrouw, geel, paars, zwart of groen bent. Elke functie kent een aantal tredes, en inschaling vindt plaats op basis van ervaring. Tenzij je volledig disfunctioneel bent krijg je er jaarlijks een trede bij tot je aan het maximum van je schaal zit. De enige onderhandeling die erin zit als je nieuw wordt aangenomen, is in welke trede van je functieschaal je binnenkomt. Ook heel handig bij roulatie en interne sollicitaties. Iedereen kan precies zien in welke schaal die nu zit en in welke schaal de andere functie is ingedeeld.

Dus wat ik mij afvraag, om ongelijkheid in betaling op te heffen, zou hier geen mogelijkheid liggen voor uitbreiding, of misschien zelfs verplichting tot een CAO? Dat idealiter iedereen onder een CAO werkt? Een bedrijfs-CAO voor de grotere bedrijven, en (verplicht) aansluiten bij een bedrijfstak-CAO voor kleinere bedrijven? Zou dat niet veel transparanter zijn voor de medewerkers en beter zijn dan dreigen met boetes en vervolging? Hoe denken jullie daarover?

Ja eens. Ik vind zo'n opbouw echt best prima, zo lang er binnen die schalen inderdaad ruimte is om bijv. ervaring/inzet mee te tellen. Zoals je ook al aangeeft :))

dus bijv:

Schaal 1: Bruto loon tussen de 2000 en 2400€
> waarbij je dus naar inzet, ervaring en onderhandelingsvermogen toch nog wat extra's eruit kan halen, maar de lonen toch relatief gelijk liggen.

Ik werk zelf in de creatieve industrie waar dus geen CAO is, dus de lonen kunnen echt heeeeeeel erg verschillen, zeker van bedrijf tot bedrijf. En het is super lastig altijd om dat gesprek over salaris aan te gaan.

Dat is overigens ook een van de redenen waarom vrouwen minder verdienen: mannen onderhandelen makkelijker over het salaris (algemeen genomen).
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 10-03-21 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt