tammiebels schreef:pmarena schreef:Sowieso vind ik dat echt oogkleppen werk, denken dat "jouw partij" even alles er doorheen gaat drukken dat ze gezegd hebben te willen gaan doen. Zo werkt dat gewoon niet....
Hier ben ik het mee eens maar ik plaats er wel een kanttekening bij. Een partij moet altijd schipperen, anders kom je niet tot een gezamelijk beleid. Maar het verschil zit hem voor mij erin hoelang ze blijven vechten voor hun eigen standpunt. De partij waar ik normaliter op stemde vond ik persoonlijk afgelopen periode te snel "toegeven". Ik zie graag een partij die tot het einde "doorvecht" voor waar hun voor staan en dan uiteindelijk tot een compromise komen waarbij ze voor hun het onderste uit de kan hebben gehaald
Ik las net een interessant artikel over hoe het normaal werkt en hoe het nu werkt. Je weet het, en toch verbaast het je

Opeens zijn er heel andere meerderheden in de Kamer dan lang werd gedacht -
26 februari 2021
‘D66, CDA, PvdA, GroenLinks…’ Een voor een gaan de handen omhoog terwijl voorzitter Arib doordreunt: ‘SP, Denk, SGP, ChristenUnie, Partij voor de Dieren. De motie is aangenomen.’ En daar legt het Nederlandse parlement officieel vast dat China genocide pleegt op de Oeigoeren. Zomaar op een donderdagavond in februari.
Nog voordat het bericht de Chinese ambassade heeft kunnen bereiken, is de bijstand aan de beurt. Voortaan moet 1.200 euro per jaar aan giften mogelijk zijn zonder dat de uitkering wordt gekort. ‘SP, ChristenUnie, PvdA…’, ratelt Arib. ‘Aangenomen.’ Volgende voorstel: de pil terug in het basispakket. Aangenomen. En door weer. De bedenktijd moet geschrapt voor vrouwen die een abortus willen. Aangenomen.
Wie op deze avond de stemmingen in de nationale vergaderzaal volgt, zou makkelijk onder de indruk kunnen raken: daar wordt het land herschapen! Maar evengoed ligt teleurstelling op de loer voor wie over drie maanden nog eens vraagt hoe het ervoor staat met de bijstand, de pil en de Oeigoeren. De kans is groot dat het stotterende Kamerleden oplevert, die er nu even niets meer over kunnen zeggen, omdat hun partijleider in een vergrendelde kamer elders op het Binnenhof onderhandelt over een nieuw regeerakkoord. Radiostilte.
Want daar komen al die aangenomen, verstrekkende moties opeens vandaan: in het politieke niemandsland tussen de val van het kabinet en de verkiezingen doen alle fracties alleen even waar ze zelf zin in hebben. Vooral D66 en ChristenUnie, en in mindere mate het CDA, voelen zich bevrijd van de coalitiedwang en stemmen naar hartenlust met de oppositie mee. Toen ze nog regeerden hielden ze maandenlang de moties tegen voor verhoging van de zorgsalarissen, inmiddels hebben ze voor gestemd. En ook voor het ophalen van die vijfhonderd kinderen uit de Griekse asielkampen bleek onlangs opeens tóch een meerderheid te bestaan.
De buitenwereld krijgt zo opeens een zeldzaam inkijkje in wat de in 2017 gekozen volksvertegenwoordiging écht vindt. Kamerleden vrolijken er van op. Geen moeizame verontschuldigingen meer over compromissen of over meloenen die ze moeten doorslikken, maar gewoon trots hun aangenomen moties rondtwitteren.
Tegenstanders van dichtgetimmerde regeerakkoorden – en dat zijn er ook op het Binnenhof steeds meer – zien zo hun gelijk volop bevestigd: al die coalitiepolitiek, waarin soms piepkleine fracties hun wil opleggen aan het hele parlement, ontneemt zuurstof aan de democratie. De vraag klinkt ook daarom steeds luider: wat als het volgende kabinet nou eens gewoon op hoofdlijnen gaat regeren en eens wat vaker doet wat een Kamermeerderheid wenst?
Het zou op z’n minst een interessant experiment zijn, maar er zal nog heel wat tegenstand moeten worden overwonnen. In elk geval tot in het Torentje, want daar zit nu iemand die helemaal niet houdt van onvoorspelbaarheid. Donderdagavond kreeg hij pardoes in een motie te horen dat hij wordt geacht niet naar het WK voetbal in Qatar te gaan, vanwege de wantoestanden daar. En de koning trouwens ook niet. SP, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, D66, SGP, 50Plus en PVV stemden voor. Aangenomen.
Raoul du Pré https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bde0b85f/