Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:09

Gewoon volwassen zijn en stoppen elkaar openlijk aan te vallen. Kleine moeite groot plezier. Ik open een topic niet om persoonlijke moddersmijtingen te lezen. :n

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:12

karuna schreef:
Gewoon volwassen zijn en stoppen elkaar openlijk aan te vallen. Kleine moeite groot plezier. Ik open een topic niet om persoonlijke moddersmijtingen te lezen. :n

K mis de like optie dus dan maar Zo _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:13

Maar even serieus mensen.
Zolang je niet met Bijstand oid te maken hebt gehad kan je niet oordelen over hoe het voelt werkt of gaat.
Heb vanuit mijn werk met deze materie te maken en heus zelfs met een beetje bek en je niet laat intimideren voel je je soms erg machteloos. De Wet is een gedrocht en er werd bij aangaan al gezegd dat deze wet niet gaat werken.
De evaluatie is ook snoeihard
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... tiewet-scp

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:31

Morganlefay schreef:
Zolang je niet met Bijstand oid te maken hebt gehad kan je niet oordelen over hoe het voelt werkt of gaat.
Heb vanuit mijn werk met deze materie te maken en heus zelfs met een beetje bek en je niet laat intimideren voel je je soms erg machteloos. De Wet is een gedrocht en er werd bij aangaan al gezegd dat deze wet niet gaat werken.

Ik mocht geen bijstand en moest daarom maar zelf rondkomen van 800 euro in de maand, telt dat ook? :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:42

Apple schreef:
Het komt er eigenlijk op neer dat je voor de Bijstand er voor moet zorgen dat alles er een beetje logisch uit ziet op je bankafschriften. Inkomen, toeslagen, huur, energie, zorgverzekering, boodschappen.

Het komt nog wel voor dat iemand in de bijstand een auto rijdt die op naam staat van een moeder/vader/vriend, maar dat zie je verder niet terug in de bankafschriften. Op die manier had de moeder haar dochter wellicht kunnen helpen.

Als moeders alle boodschappen doet dan valt dat op (en niet af en toe wat toestopt zoals vaker zal gebeuren).

Lijkt me makkelijk te omzeilen. Je neemt elke maand €150 contant op en bewaart de bonnetjes van de boodschappen van moeder.

Daarom denk ik dat deze vrouw slachtoffer is van de regels. Anders had ze het wel wat verborgen weten te houden, als ze per se wilde frauderen.

Ook triest dat daar een boete van 7000€ aan vast zit; snap ook niet hoe ze denken dat die vrouw dat wel terug kan betalen eigenlijk :7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:49

verootjoo schreef:
Lijkt me makkelijk te omzeilen. Je neemt elke maand €150 contant op en bewaart de bonnetjes van de boodschappen van moeder.

Daarom denk ik dat deze vrouw slachtoffer is van de regels. Anders had ze het wel wat verborgen weten te houden, als ze per se wilde frauderen.

Ook triest dat daar een boete van 7000€ aan vast zit; snap ook niet hoe ze denken dat die vrouw dat wel terug kan betalen eigenlijk :7

Ik denk ook te naief. Ik heb een vriendin die een uitkering ontvangt en ik heb haar meermaals stevig op het hart gedrukt dat ze uit moet kijken met wat ze loslaat. Niet enkel bij instanties maar ook bij buren en andere kennissen en vrienden. Ze wordt gelukkig steeds voorzichtiger.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:50

Jammer dat ook het beeld geschetst wordt dat mensen in de bijstand constant bang moeten zijn dat de sociale recherche op huisbezoek komt, bankrekening op gaat vragen of je maandenlang stiekem bespioneerd.

Als ik zou moeten gokken krijgt waarschijnlijk maar een heel klein deel daar mee te maken en dan moeten daar ook signalen voor zijn.

Ik heb in het verleden 2 keer gebruiken moeten maken van de bijstand. Alleen na mijn tweede aanvraag is er iemand op huisbezoek geweest. Dat was omdat mijn ex en ik toen net uit elkaar waren en hij nog was ingeschreven op het adres toen ze de controle deden. Ze konden duidelijk zien dat ik er alleen woonde en gaven het advies die overschrijving van mijn ex snel te regelen. Spannender dat was het niet en het ging met veel respect. Ik vond het toen gezien de situatie begrijpelijk dat ze kwamen controleren en had daar totaal geen problemen mee.

MyWishMax

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:53

Nou zonnebloem, die rekeningen controleren is hier al vaker gedaan zonder aanleiding hoor. Huisbezoek idd nog nooit.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:53

Morganlefay schreef:

Dat mag best, je machteloos voelen, de meeste mensen kiezen niet voor zo'n situatie. Vaak is er van alles aan de hand naast het financiële. Ik denk dat het gros van mensen zijn eigen rekeningen wil betalen. En nogmaals het is allemaal niet perfect qua wet en regelgeving. Toch, we hebben dit vangnet wel, in tegenstelling tot heeeeeel veel landen. Hopelijk kan het verder ontwikkeld worden. Qua sociale zorg staat Nederland er samen met een handvol Scandinavische landen wel als beste jongetje van de klas voor. Dat wordt nog wel eens vergeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:57

Magrathea schreef:
Morganlefay schreef:

Ik mocht geen bijstand en moest daarom maar zelf rondkomen van 800 euro in de maand, telt dat ook? :D

Als je niet te maken heb met een inkomen op Bijstandsnivo.
Geen Bijstand maar wel Toeslagen of tegemoetkomingen??
Als het linksom niet lukt lukt het soms wel eens rechtsom.
Er zijn genoeg redenen waarom iemand geen Bijstand krijgt.
Participatiewet is lastig.
Overigens heb je wel hulp gehad want 800 is weinig Stufi?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:05

Nope, geen hulp gehad. Ik had een flexbaantje, toeslagen enzo, en vaak eten op werk, daarmee redde ik het net. Maar ik studeerde (kreeg geen studiefinanciering meer) en als je dan bijstand vraagt moet je beschikbaar zijn voor fulltime werk en dat was ik niet :)
Heb het uiteindelijk wel gered maar vond het een beetje belachelijk dat ik niet wat steun kreeg. Dan had ik veel eerder (ca halfjaar) kunnen afstuderen en was ik eerder begonnen met belasting betalen :D Maar ach. Doe je niks aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:08

verootjoo schreef:
Apple schreef:
Het komt er eigenlijk op neer dat je voor de Bijstand er voor moet zorgen dat alles er een beetje logisch uit ziet op je bankafschriften. Inkomen, toeslagen, huur, energie, zorgverzekering, boodschappen.

Het komt nog wel voor dat iemand in de bijstand een auto rijdt die op naam staat van een moeder/vader/vriend, maar dat zie je verder niet terug in de bankafschriften. Op die manier had de moeder haar dochter wellicht kunnen helpen.

Als moeders alle boodschappen doet dan valt dat op (en niet af en toe wat toestopt zoals vaker zal gebeuren).

Dat is geen boete, dat is terugbetalen wat je teveel hebt gehad. Als je het vonnis leest staat er ook duidelijk in dat er geen boete opgelegd wordt.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:13

Er staat in de uitspraak niet of er afgezien is van een boete, of dat dit nog niet behandeld is in afwachting van het beroep. Als ze stellen dat ze de inlichtingenverplichting geschonden heeft kunnen ze een boete geven. Maar dit is niet meer zomaar 100 of 50%, daar zijn ze al van terug gekomen. Er wordt rekening gehouden met draagkracht en ze hebben als uitgangspunt dat iemand na 3 jaar klaar moet kunnen zijn met aflossen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:31

Rytir schreef:
Morganlefay schreef:

Dat mag best, je machteloos voelen, de meeste mensen kiezen niet voor zo'n situatie. Vaak is er van alles aan de hand naast het financiële. Ik denk dat het gros van mensen zijn eigen rekeningen wil betalen. En nogmaals het is allemaal niet perfect qua wet en regelgeving. Toch, we hebben dit vangnet wel, in tegenstelling tot heeeeeel veel landen. Hopelijk kan het verder ontwikkeld worden. Qua sociale zorg staat Nederland er samen met een handvol Scandinavische landen wel als beste jongetje van de klas voor. Dat wordt nog wel eens vergeten...

Dit zogenaamde zaligmakende systeem is de afgelopen jaren dusdanig uitgekleed dat er weinig meer van over is dan zoals het in de vorige eeuw is opgetuigd. Afgezien van het financiele, belanden mensen in een wereld waar ze afhankelijk zijn van de grillen van instanties en nog maar te zwijgen over de eindeloze ondoorzichtige papiermolen en het “ recht “ dat instanties vinden te hebben om te wroeten in privé aangelegenheden.

Mensen trekken zich uit schaamte terug, want die schaamte wordt aangewakkerd door de arogantie van sommige instanties. Je bent tenslotte toch een loser als je je eigen broek niet kunt ophouden? Het is dié arrogantie die de overhand heeft gekregen en dat maakt dat menselijk maatwerk steeds verder naar de achtergrond wordt verdrongen.

1 miljoen mensen in NL onder de armoede grens! Jáh, het beste jongetje van de klas! Vroeger ja in de vorige eeuw. NL teert wat dat betreft op oude glorie. Van de verzorgingsstaat is weinig meer over.
Begin maar eens met mensen de mogelijkheid te geven hun schulden weg te werken ipv steeds verder te laten groeien door woekerboetes....

Verleen hulp in financieel moeilijke situaties, maar sta niet met een wijzend vingertje.
Dan zijn er veel minder mensen in de bijstand en hoeven er niet dit soort bedroevende berichten op Inet te verschijnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:42

Devic schreef:
Er staat in de uitspraak niet of er afgezien is van een boete, of dat dit nog niet behandeld is in afwachting van het beroep. Als ze stellen dat ze de inlichtingenverplichting geschonden heeft kunnen ze een boete geven. Maar dit is niet meer zomaar 100 of 50%, daar zijn ze al van terug gekomen. Er wordt rekening gehouden met draagkracht en ze hebben als uitgangspunt dat iemand na 3 jaar klaar moet kunnen zijn met aflossen.

Hoe kan dat met een bijstandsuitkering? Vooropgesteld dat ze nog een bijstandsuitkering ontvangt uiteraard.
Dat is toch al het absolute minimum? 7000 euro + een eventuele boete in 3 jaar... En je leven moet in die tijd ook doorgang vinden. Dan werk je in zulk gevallen als dit toch ( extra) fraude in de hand?

Hoe werkt dit in de praktijk, daar ben ik echt benieuwd naar.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:44

Ineke2 schreef:
Devic schreef:

Hoe kan dat met een bijstandsuitkering? Vooropgesteld dat ze nog een bijstandsuitkering ontvangt uiteraard.
Dat is toch al het absolute minimum? 7000 euro + een eventuele boete in 3 jaar... En je leven moet in die tijd ook doorgang vinden. Dan werk je in zulk gevallen als dit toch ( extra) fraude in de hand?

Het werkt niet! Mensen komen er nooit meer uit, worden ziek van ellende en kosten de staat nog meer geld

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:49

Vind het verschrikkelijk dat je in de bijstand zo genaaid wordt.

Merk het ook vaak met betalingen in delen. Ben je een keer te laat met betalen, omdat bvb je uitkering wat later is, dan moet je het volledige bedrag in 1x betalen. Euhm, mensen hebben die regeling juist omdat in 1x betalen niet ging...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:50

Je schamen doet iemand echt zelf. Ik ken vanuit mijn werkhoek heel veel mensen die te maken hebben met mensen die het echt heel moeilijk hebben. Financieel, fysiek en psychisch. Op een uitzondering na doen ze echt hun best om iemand verder te helpen. In andere landen doet de familie dat, wij blijkbaar niet meer.

Dat het systeem is uitgekleed; ja! Zelfs dan hebben we het echt goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:52

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:

Dat is geen boete, dat is terugbetalen wat je teveel hebt gehad. Als je het vonnis leest staat er ook duidelijk in dat er geen boete opgelegd wordt.

Vind ik bijna hetzelfde... hoe gaat ze dat betalen dan?
Komt meer op €200 per maand teveel, hoe hoog is de bijstand dan als je dat in mindering krijgt als iemand boodschappen voor je haalt?
Dat klinkt mij erg onredelijk :\

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:53

Ineke2 schreef:
Devic schreef:

Oh nee alleen de boete heb ik het dan over, dus niet de schuld en de boete. De hoogte van de boete wordt afgestemd op het inkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:57

Pareltjes schreef:
Mensen trekken zich uit schaamte terug, want die schaamte wordt aangewakkerd door de arogantie van sommige instanties. Je bent tenslotte toch een loser als je je eigen broek niet kunt ophouden? Het is dié arrogantie die de overhand heeft gekregen en dat maakt dat menselijk maatwerk steeds verder naar de achtergrond wordt verdrongen.

Daarbij is het ook steeds moeilijker geworden om nog je eigen broek op te houden. Behalve armoede in de bijstand hebben we inmiddels ook al een enorm probleem met werkende armen. Flexbaantjes zonder enige zekerheid. Een vaste baan wordt steeds zeldzamer en vast is ook niet meer zo vast. Daarbij is de WW ook enorm verkort. Ook de AOW leeftijd is verhoogt terwijl bijna geen werkgever nog zit te wachten op oudere werknemers. Al met al is het onzekerheid troef. Om die reden kies ik er dan ook bewust voor om iemand die fraudeert in de bijstand er dan ook in geen geval bij te lappen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:00

Rytir schreef:
Je schamen doet iemand echt zelf. Ik ken vanuit mijn werkhoek heel veel mensen die te maken hebben met mensen die het echt heel moeilijk hebben. Financieel, fysiek en psychisch. Op een uitzondering na doen ze echt hun best om iemand verder te helpen. In andere landen doet de familie dat, wij blijkbaar niet meer.

Dat het systeem is uitgekleed; ja! Zelfs dan hebben we het echt goed.

Ik vind sommige reacties in dit topic ook echt jammer :o
Alsof mensen die bij de gemeente werken wekelijks een bingo-bol laten draaien van "zo, wie zullen we deze week eens een poot gaan uitdraaien *\%/* "

Tuurlijk gaat er wel eens wat fout en dat is vreselijk, maar bedenk je dat het ook heel vaak niet fout gaat. Ik heb jarenlang gewoon huur- en zorgtoeslag gehad zonder problemen, zonder torenhoge terugvorderingen, ik ben zelfs een keer (veel) te laat geweest met mijn aangifte en toch kon ik nog ergens tussen geschoven worden zodat ik niet elke maand 300 euro mis zou lopen. Maar ja, daar schrijft de Televaag niet over :)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:01

Rytir schreef:
Je schamen doet iemand echt zelf.

En precies DIT bedoel ik met arrogantie! Van nature bezit de mens geen enkele schaamte. Het wordt je op jonge leeftijd aangeleerd om je in de pas te laten lopen. Door ouders, school ( in de hoek ), omgeving en geloof. Dit mechanisme van iemand het gevoel te geven zich te moeten schamen is een machtig en veel toegepast instrument. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

Ik woon zelf al jaren in BE en ooit stond hier een deurwaarder aan de deur. Op hoge poten bij hoog en bij laag te beweren dat we een rekening open hadden staan en dat we hem maar beter binnen konden laten, want wat zouden de buren er wel niet van denken.

“ Geen voet komt U hier binnen, want u heeft de verkeerdere persoon, en idd wat zullen de buren denken dat u uw ambt niet goed uitoefent en de verkeerde probeert te intimideren!”

Inspelen op schaamte! En gewoon gebruik maken van de macht die het geeft.

Schaamte is aangeleerd en mensen een schaamtegevoel bezorgen wordt veelvuldig misbruikt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:04

Devic schreef:
Oh nee alleen de boete heb ik het dan over, dus niet de schuld en de boete. De hoogte van de boete wordt afgestemd op het inkomen.

Oke... In mijn optiek kan deze persoon waar het nu omgaat de 7000 euro al niet “ zomaar even terugbetalen”
Blijft mijn vraag staan hoe dat werkt dan?
Zo gaat iemand toch diep de schulden in waar ze niet meer uitkomt?

Kun je wel zeggen ‘ eigen schuld dikke bult’ maar dat vind ik erg ver gaan in dit geval.

Ik ga vanaf 4 januari stage lopen bij een bewindvoerder en zal met deze problematiek te maken gaan krijgen. Ik hoop daarmee wel meer inzicht te krijgen in hoe alles werkt en ga mijn best doen om mensen echt te helpen voor zover dat in mijn macht ligt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:09

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind ik bijna hetzelfde... hoe gaat ze dat betalen dan?
Komt meer op €200 per maand teveel, hoe hoog is de bijstand dan als je dat in mindering krijgt als iemand boodschappen voor je haalt?
Dat klinkt mij erg onredelijk :

Ze gaan uit van de nibud norm: die is €5,97 voor een vrouw tussen de 14 en 50 jaar, in een tweepersoons huishouden
Afbeelding

Omdat mevrouw een één persoonshuishouden voert, rekenen ze daar nog 10% bovenop, omdat voor meer mensen tegelijk koken altijd goedkoper is.
Afbeelding

En dan kom je dus uit op €6,567 aan eten per dag. Dat bedrag maal het aantal dagen in de periode dat mevrouw boodschappen van haar moeder ontving, en dan kom je dus op dat bedrag uit.