Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 23:59

Janneke2 schreef:
Scheiden is een contract ontbinden en dat heeft voeten in de aarde.

Maar is dat niet gedekt door je rechtsbijstandsverzekering?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 01:21

Electra63 schreef:
tamary schreef:
Dat arbeid van elders importeren heeft 2 grote problemen. 1. Er moet elders genoeg overschot zijn die naar een ander land wil verhuizen (al dan niet tijdelijk) 2. die mensen moeten het werk wat hier open staat willen en kunnen doen. Dat betekent o.a. taal beheersen en genoeg van de cultuur begrijpen om aan te sluiten op de klanten. Die vijver is niet zo groot en krimpende naar mate de geboortecijfers overal ter wereld dalen en de welvaart (en dus goede banen) in steeds meer landen bereikbaar worden.

Het op goed geluk de poort open zetten zoals nu de methode is, werkt niet. We zien die mensen om verschillende redenen grotendeels juist in ons sociale vangnet terecht komen, terwijl het de bedoeling was dat zij hier zouden gaan werken en daarmee juist bijdragen aan het financieren van dat vangnet. Voeg daar economische crisis & verminderde groei aan toe en je moet noodgedwongen blijven bezuinigen, terwijl de vraag naar hulp vanuit dat vangnet stijgende blijft.

Er is een verschil tussen vluchtelingen en arbeids - of kennismigranten.

Ja, COA-aankomst of expat met arbeidscontract op zak. 1e groep is de hopen dat er wat geschikts tussen zit gok, 2e groep is de mensen die elke overheid graag ziet komen. Die hebben nl al bewezen de kennis te hebben en er is al een bedrijf dat ze wegwijs maakt, etc.
Geen enkele politieke partij doelt op die 2e groep als er gewezen wordt op problemen in dit kader of dat we er meer voor moeten doen. Het gaat om de 1e groep die nog steeds door de roze bril van zij gaan ons helpen gezien wordt hoeveel bewijs er helaas ook is tegen dit optimisme.
Waar de "schuld" zit is daarbij niet relevant, wel dat het politiek correct neuzelen en blijven drammen dat we deze mensen moeten helpen op zijn minst problematisch is gezien zowel de essentiele culturele verschillen als de krimpende capaciteit van ons sociale vangnet en infrastructuur. Er zijn grenzen aan wat mogelijk is, we zien door heel west-europa problemen ontstaan door de segregatie die ontstaan is door teveel mensen in 1 wijk, geen focus op taal en gebruiken van hier leren vanaf dag 1 (dus al zeg jaren 50-60) en mede daardoor kinderen die worden opgevoed met de normen en waarden van land van herkomst ouders/grootouders ipv de Nederlandse. Dan lopen er inderdaad 2e, 3e, 4e generatie kinderen vast omdat die in spagaat zitten qua wat hoort, waarbij de Nederlandse er vaak bij hangen ivm later leren en enkel van de leraar, want andere kinderen op school hebben zelfde opvoeding gehad. En dan gaat het mis zodra ze een baan moeten zoeken, dan botst het door houding en misverstanden en worden ze bij sollicitatie afgewezen. Om vervolgens troost & antwoorden te zoeken bij koran en familie met idealisering van die waardes tot gevolg. Hoe gematigd vele moslims hier ook zijn, de cijfers qua wil sharia ligt wel op zo'n 70% en dat is nu niet bepaald te verenigen met Nederlandse waarden, wetten en dus ook aansluiting/gevoel van horen bij, zijn van nederlander.

Er zijn door de overheden grote fouten gemaakt qua immigranten en stappen zetten naar een oplossing gebeurt eigenlijk gewoon niet. Er is verdorie al in 1856 een goede nederlandse Koran vertaling gemaakt ivm begrijpen bevolking Indonesie omdat dat toen een kolonie was en het bestuur moest kunnen inschatten wat voor (ongewenste) impact beslissingen konden hebben. Kennelijk staat die vertaling sindsdien stof te vergaren, en hebben noch onze politici hem gelezen, noch is ervoor gezorgd dat deze mensen hier toegang toe kregen. Groot deel van onze ontkerkelijking is ook gevolg geweest van zelf kunnen lezen van de Bijbel. Nederlandse overheid mist een groot stuk inzicht als het gaat om het religieuze aspect van deze groep en hoe dat een impact heeft op de verwerking van informatie en beslissingen. Ook al omdat voor een seculier land een religieuze gedachtenwereld moeilijk te bevatten is. De basis waarden en waarheden wijken nl nog wel eens af van de werkelijkheid en daar in kan behoorlijk volhard worden ookal staat bewijs van de realiteit recht voor ze te dansen. Alleen al omdat de imam meer zeggenschap heeft dan de leraar & wetenschap waarvoor door problemen met nederlands een stuk basis kennis ontbreekt. We zien veel achterstanden qua taal al doordat de woordenschat in de eigen taal zeer beperkt is, zowel door manier van opvoeden, als door weinig hoger onderwijs ouders (zeker de moeder) en ook geen traditie van voorlezen. Verhalen zijn niet alleen goed voor meer woorden leren, maar leiden je ook door versimpelde scenario's gewenst gedrag, wat is normaal en wat niet volgens de samenleving waarvoor de verhalen geschreven zijn. Ook dat mist deze groep daarmee qua opvoeding en ook de ouders pikken daar niks van mee. Er zijn zoveel dingen die je onbewust leert in de nederlandse maatschappij die niet op te schrijven zijn in een handboek, maar meer op gevoel gaan. Mis je dat, dan mis je ook weer een stuk aansluiting en als je dan ook nog eens niet vanuit je ouders handvaten hebt geleerd om dat aan te voelen, er naar te vragen, etc. dan is het inzicht dat dat een deel van de reden is van "uitsluiting", voelt dat als niet jouw schuld, maar opzet van de andere kant.
Er zit dus stomweg een hele grote cultuurkloof tussen de westerse samenleving(en) en die er buiten, dat oplossen zal van 2 kanten moeten komen en als we daarbij allemaal de welvaart en vrijheden willen behouden die deze mensen zo aantrekkelijk vonden dat ze wilden verhuizen, dan zal de inspanning toch echt daar vandaan moeten gaan komen nu.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:57

pien_2010 schreef:
Jullie gaan snel :j
Klopt NPS. Waarbij sommige mensen in de schuldsanering minder keuzes hebben als wij denken en andere meer keuzes hebben dan wij denken. Van beiden kan ik heel veel voorbeelden aanhalen. Ik ga met je mee, mensen kopen soms dingen dat ik denk: "What the Fu.." :oo
Het probleem is in een discussie met mij. Dat ik 42 jaar heb gewerkt. En hard en soms 2 à 3 banen tegelijk. Dat ik in de hulpverlening in de meest brede zin van het woord heb gewerkt dus wat je kunt lezen van mensen die volkomen uit de bood zijn gevallen in het labour (zwerf) circuit terecht zijn gekomen, in de schuldsanering, in de medische zorg, zelfstandig in het begeleiden van (meestal de beter gesitueerde mensen) etc etc :list: .
Dat heeft mijn kijk op zaken heel erg beïnvloed.
Ik heb dus mensen meegemaakt in het zwerfcircuit (leefde op de straat) die van zeer hoog → zeer diep zijn gevallen waar ik van geleerd heb als iemand maar genoeg pech en tegenslag heeft dan vallen alle systemen op een gegeven ogenblik en loopt dus iemand op straat. WTF→ want hij kwam wel van een super luxe villa vandaan.
Dat heeft mij nederig gemaakt. Ik ken die verhalen heel erg goed. En heb geleerd niets menselijks is ons vreemds. Er zijn mensen die niet omvallen en toch veel mee maken, er zijn mensen die vrij snel opmvallen met minder meemaken, en er zijn mensen die super tof zijn, intelligent en toch omvallen. En waarom→ omdat al jaren alles mis gaat wat mis kan gaan en vaak ook iets waar die mensen niets aan kunnen doen.
Ik heb geleerd dat er mensen zijn waarvoor de rode loper uitlag en die het fantastisch hadden kunnen hebben maar het dus niet hebben vanwege allerlei redenen (in mijn ogen "eigen schuld" stomme keuzes") maar er zijn werkelijk mensen en te grote groep, die echt zoveel tegenslag hebben. Waarbij ik het zelf ook niet meer begrijp dat ze omvallen en dat is zo vreselijk sneu.

Dus ja, ik ben het met je eens, en nee het klopt echt niet altijd.

Helemaal eens hoor, die gevallen zijn er, en daarvoor is het écht fijn dat wij ons zorgstelsel hebben. Van beide kanten zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Vanuit mijn achtergrond - ik heb altijd geleerd - als je iets wil, moet je ervoor werken. Het komt je niet aanwaaien. Wilde ik Nikes? Ga maar bij de Mac werken. Ik vind het vreselijk om afhankelijk te zijn van anderen. Daar komt misschien ook mijn wat felle formulering uit - het zit gewoon niet in mijn systeem om hulp te vragen voor dingen die ik zelf kan oplossen of waar ik zelf voor kan werken. Ik vind bijvoorbeeld het krijgen van kinderen geen voorrecht maar een keuze. Een keuze met gevolgen. Ik vind dat je minstens moet nadenken of je die kan en wil dragen, ook financieel. Als je al superlastig zit qua financien wéét je dat een kindje financieel stress gaat geven. Dat je heel goed moet gaan nadenken over waar je je geld aan uit moet gaan geven. Voor mij is het dus heel lastig voor te stellen dat je anderen gaat belasten met jouw kinderwens. Voor de voortzetting van onze soort hoef je het echt niet te doen ;). Mijn formulering was echt te scherp, het klopt dat als je hier strikt mee bent het voor de hardwerkende mensen die nooit veel zullen verdienen onhaalbaar wordt om kinderen te krijgen. Dat bedoelde ik niet zo - ik zou alleen willen dat iedereen er érg goed over nadenken en niet de staat als voorwaarde zien om eraan te beginnen.

pien_2010 schreef:
Zoals ook de opmerking dat wijd verbreid is bij echtscheidingen → waar twee kijven hebben twee schuld. INderdaad vaak wel. Maar ik ken genoeg situaties waarbij dat echt en totaal niet klopt. Waarbij één de ander helemaal leegzuigt eigenlijk wel met behoorlijk psychopathisch gedrag. Of anders gezegd er zijn daders en er zijn slachtoffers. Helaas.
Alleen er zijn ook mensen die het samen kapot maken.

Dat maakt deze discussies over allerlei zo lastig. Je kunt er niet één plaatje op plakken. Mensen zijn ingewikkeld en gecompliceerd en soms totaal niet.

Maar dan alsnog - bovenstaand voorbeeld zou, als echtscheidingen geheel gefinancieerd moeten worden door de overheid - erg duur worden. Eigenlijk stel je iemand dan in staat zijn psychopatische gedrag voort te zetten - als diegene zelf moet gaan betalen na een x aantal uur is er een stuk meer motivatie om er toch uit te gaan komen (of, als het naar de verkeerde kant toe doorslaat, de politie te bellen ;)).

Je laatste zin kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het is lastig om al die mensen in 1 sluitend setje regels te vatten en dat moeten we ook niet willen. Neemt niet weg dat ik erbij blijf dat soms een beetje beter nadenken een hoop leed kan voorkomen en dat zelfredzaamheid, ook financieel altijd een uitgangspunt zou moeten zijn. En hey, zijn we toch nog een beetje tot elkaar gekomen ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:45

Volgens mij zijn we het zelfs volkomen met elkaar eens. Eigenlijk ook hoe je achtergrond beschrijft herken ik.
Hard werken zit in mijn familie op het gen en ik ben zo dankbaar dat mijn kinderen dat ook geerfd hebben.
:j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:47

Citaat:
(mbt immigratie/ integratie, J.) Dan lopen er inderdaad 2e, 3e, 4e generatie kinderen vast omdat die in spagaat zitten qua wat hoort, waarbij de Nederlandse er vaak bij hangen ivm later leren en enkel van de leraar, want andere kinderen op school hebben zelfde opvoeding gehad. En dan gaat het mis zodra ze een baan moeten zoeken, dan botst het door houding en misverstanden en worden ze bij sollicitatie afgewezen. Om vervolgens troost & antwoorden te zoeken bij koran en familie met idealisering van die waardes tot gevolg.

Ja, als dingen mislopen, dan gaat het vaak zo.

Citaat:
Hoe gematigd vele moslims hier ook zijn, de cijfers qua wil sharia ligt wel op zo'n 70% en dat is nu niet bepaald te verenigen met Nederlandse waarden

? Ik zou niet weten waarom niet.
Heb jij die in het Nederlands vertaalde Koran gelezen?
In vele opzichten veel vooruitstrevender dan de Bijbel.

Het grote punt is de kidnapping van de taal door extremisten.
'Jihad' is bijvoorbeeld de strijd tussen goed en kwaad in je eigen innerlijk. Bijna zoals sommige Engelse meisjes van puriteinse huize Prudence heten van haar voornaam. (Er zijn ook hele gewone, enigzins puriteinse meisjes die de voornaam Jihad dragen, maar die haar eigen naam inmiddels niet meer kunnen gebruiken....)

En de complete vraag lijkt mij ook raar, vraag een christen of hij/ zij onder christelijke wetten wil leven - natuurlijk hoor je dan 'ja'.
So what...?
Citaat:
Er zijn door de overheden grote fouten gemaakt qua immigranten en stappen zetten naar een oplossing gebeurt eigenlijk gewoon niet. Er is verdorie al in 1856 een goede nederlandse Koran vertaling gemaakt ivm begrijpen bevolking Indonesie omdat dat toen een kolonie was en het bestuur moest kunnen inschatten wat voor (ongewenste) impact beslissingen konden hebben. Kennelijk staat die vertaling sindsdien stof te vergaren, en hebben noch onze politici hem gelezen, noch is ervoor gezorgd dat deze mensen hier toegang toe kregen.

Behalve godsdienst was er natuurlijk ook het neerkijken op 'het volkje'. Zo werd er nu eenmaal gepraat over de 'inlanders' van Ons Indië.
Veel meer cultuur, meaning westerse arrogantie.
Citaat:
Groot deel van onze ontkerkelijking is ook gevolg geweest van zelf kunnen lezen van de Bijbel.

Wellicht ten zuiden van de grote rivieren.
In de Noordelijke Nederlanden (die acht provincies de een republiek werden en verschrikkelijk rijk, nu ja, de bovenlaag) werd de bijbel al in de zeventiende eeuw vertaald en alle kinderen moesten naar school en leerden de Bijbel lezen.
Ook de armste gezinnen beschikten over een familiebijbel (en op de schutbladen werden belangrijke gebeurtenissen zoals geboorten, huwelijken etc geschreven).

Bezuiden de grote rivieren was het verboden tot het Tweede Vaticaanse concilie (begonnen in 1962).
(Maar dat was dus al in de roemruchte jaren zestig...)
Citaat:
Nederlandse overheid mist een groot stuk inzicht als het gaat om het religieuze aspect van deze groep en hoe dat een impact heeft op de verwerking van informatie en beslissingen. Ook al omdat voor een seculier land een religieuze gedachtenwereld moeilijk te bevatten is.

De meerderheid van de Nederlanders behoort niet tot een kerk, dat klopt. Zoiets als 55%.
En diegenen die tot deze meerderheid horen weten betreurenswaardig weinig van het verschijnsel godsdienst af.
Citaat:
De basis waarden en waarheden wijken nl nog wel eens af van de werkelijkheid

Oejjjjjj

Citaat:
En daar in kan behoorlijk volhard worden ookal staat bewijs van de realiteit recht voor ze te dansen.
_/-\o_

Citaat:
Alleen al omdat de imam meer zeggenschap heeft dan de leraar & wetenschap waarvoor door problemen met nederlands een stuk basis kennis ontbreekt.

Ehm...
In sommige gezinnen zal het zo zijn dat het woord van de imam zwaarder weegt dan het woord van de leraar.

En trouwens, voor mij geldt dat in bepaalde opzichten net zo goed, (al gaat het dan over een gesprek met de dominee) 'dus' :) het problematische ontgaat mij.

Ik snap best dat je doelt op extremisten.
Maar ZEG DAT DAN.
Godsdienst, zelfs de islam, is echt geen probleem.
In de verste verte niet.

En lang niet iedere imam weet nul nada noppes van Nederland, de Nederlandse taal, cultuur etc etc etc.
Dat zijn doorgaans niet degenen die de krantenkoppen halen, maar ze vormen wel de meerderheid.

Citaat:
We zien veel achterstanden qua taal al doordat de woordenschat in de eigen taal zeer beperkt is, zowel door manier van opvoeden, als door weinig hoger onderwijs ouders (zeker de moeder) en ook geen traditie van voorlezen. Verhalen zijn niet alleen goed voor meer woorden leren, maar leiden je ook door versimpelde scenario's gewenst gedrag, wat is normaal en wat niet volgens de samenleving waarvoor de verhalen geschreven zijn. Ook dat mist deze groep daarmee qua opvoeding en ook de ouders pikken daar niks van mee.

... het drama waar je hier over spreekt
zijn de goedwillende ouders, die hun kind in het Nederlands opvoeden.
Terwijl we weten dat het beter is om voluit de rijkdom van je Moets taal te kennen, inclusief sprookjes, kinderliedjes, spreekwoorden etc etc en daarnaast Nederlands meteen als tweede taal.
Die kinderen groeien op met een nare breuk (geen contact met grootouders) en in grote taalarmoede.
Citaat:
Er zijn zoveel dingen die je onbewust leert in de nederlandse maatschappij die niet op te schrijven zijn in een handboek, maar meer op gevoel gaan. Mis je dat, dan mis je ook weer een stuk aansluiting en als je dan ook nog eens niet vanuit je ouders handvaten hebt geleerd om dat aan te voelen, er naar te vragen, etc. dan is het inzicht dat dat een deel van de reden is van "uitsluiting", voelt dat als niet jouw schuld, maar opzet van de andere kant.

ALS je idd geen vermogen hebt die breuk aan te voelen, ben je zuur.

Vraag je er naar, krijg je een berg vooroordelen over je heen.
Citaat:
Er zit dus stomweg een hele grote cultuurkloof tussen de westerse samenleving(en) en die er buiten, dat oplossen zal van 2 kanten moeten komen

... een beetje minder westerse arrogantie zou enorm helpen.

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:52

Ik heb mij aangemeld om te helpen op een stembureau volgend jaar. Ben benieuwd

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:34

Karl66 schreef:
Boeren tegenover Tatasteel of andere grote bedrijven plaatsen is gewoon een valse voorstelling van zaken. Ja we moeten die bedrijven net zo goed reguleren, maar dat wil niet zeggen dat we boeren niet moeten reguleren.

Deze post was me helaas ontgaan, maar wil er toch nog even op reageren. Als het verband tussen stikstof uit de industrie en stikstof uit de veehouderij je onbekend is, vraag ik me af hoeveel kaas je van de kwestie gegeten hebt en voel ik een plaatsvervangende schaamte bij een uitspraak als deze. Je weet dat er extern gesaldeerd wordt? Dat industrie stikstofrechten opkoopt van boeren, zodat zij kunnen uitbreiden? En dat er tegelijkertijd nog steeds geen oplossing is voor duizenden PAS-melders?

|(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:38

purny schreef:

+:)+

Goede actie, Purny!
Het is belangrijk genoeg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:03

Tiepfoudt schreef:
Karl66 schreef:
Boeren tegenover Tatasteel of andere grote bedrijven plaatsen is gewoon een valse voorstelling van zaken. Ja we moeten die bedrijven net zo goed reguleren, maar dat wil niet zeggen dat we boeren niet moeten reguleren.

Deze post was me helaas ontgaan, maar wil er toch nog even op reageren. Als het verband tussen stikstof uit de industrie en stikstof uit de veehouderij je onbekend is, vraag ik me af hoeveel kaas je van de kwestie gegeten hebt en voel ik een plaatsvervangende schaamte bij een uitspraak als deze. Je weet dat er extern gesaldeerd wordt? Dat industrie stikstofrechten opkoopt van boeren, zodat zij kunnen uitbreiden? En dat er tegelijkertijd nog steeds geen oplossing is voor duizenden PAS-melders?

|(

Zo, jij schaamt je wel heel gemakkelijk...

Alleen ging dat bericht niet over stikstof, maar over het feit dat bedrijven, inclusief boeren, zich aan de regels moeten houden.

En verder word ik een beetje flauw van die mensen, die vanuit hun gekleurde standpunt wel even bepalen of iemand voldoende kennis heeft. Waarbij voldoende kennis inhoudt dat je het met ze eens moet zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:55

Tiepfoudt schreef:
Karl66 schreef:

|(

Dat extern salderen is helemaal zo simpel nog niet:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/766086/G ... n-stikstof

En volgens mij staat het andere boeren / agrarische bedrijven vrij om ook stikstofrechten te kopen van collega's die willen stoppen om te kunnen uitbreiden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 01:18

Karl66 schreef:
Zo, jij schaamt je wel heel gemakkelijk...

Het zij dan zo.

Karl66 schreef:
Alleen ging dat bericht niet over stikstof, maar over het feit dat bedrijven, inclusief boeren, zich aan de regels moeten houden.

Eh, nee hoor? Het ging over de macht van grote industrieën vs. individuele boeren. Het extern salderen van stikstof is volgens mij juist een zeer actueel voorbeeld daarvan.

Karl66 schreef:
En verder word ik een beetje flauw van die mensen, die vanuit hun gekleurde standpunt wel even bepalen of iemand voldoende kennis heeft. Waarbij voldoende kennis inhoudt dat je het met ze eens moet zijn.

Dat laatste maak je er echt zelf van, kom vooral met inhoudelijke argumenten om mij te overtuigen dat ik er compleet naast zit met mijn vooroordeel.

Mij is geleerd dat als je ergens een mening over hebt en die verkondigt, je op zijn minst moet zorgen dat je enige achtergrondkennis over de kwestie hebt. Heel eerlijk, als ik jou post lees dan bekruipt mij het gevoel dat je geen idee hebt van de duizenden PAS-melders, die werkelijk niets maar dan ook niets fout hebben gedaan, waar maar geen oplossing voor komt. Anders begrijp ik niet dat je de relevantie van extern salderen niet ziet.

Want ondertussen kan stikstofreductie (gerealiseerd door stoppende veehouders) opgekocht worden om uitbreiding van industrie mogelijk te maken. Logistiek Park Moerdijk is daar een zeer recent voorbeeld van. Of de Amercentrale, niet zozeer een voorbeeld van extern salderen maar het idee en de gevolgen zijn gelijkaardig. Die kreeg namelijk op 7 mei 2019 (vlak voor de PAS-uitspraak) een vergunning van de provincie om ruim 80.000 kg NH3 en 1,6 miljoen kilo NOx uit te stoten. Alleen de ammoniakuitstoot staat al gelijk aan 400 gemiddelde melkveebedrijven. Tegelijkertijd wordt de Brabantse boer verplicht om binnen 2 jaar een emissiearme vloer à €100.000 in de stal te leggen. De boer, maar ook de natuur komen er nogal bekaaid van af en de industrie is de lachende derde.

Het gaat mijn pet in ieder geval te boven dat stikstofreductie gerealiseerd door de veehouderij naar de industrie overgeheveld mag worden, terwijl PAS-melders in de steek worden gelaten. En, op deze manier zie ik Nederland niet uit de stikstofcrisis komen, maar dat kan aan mij liggen met mijn gekleurde standpunt.

Goed, dat is wat er allemaal aan de hand is en waarom ik het wel degelijk zeer relevant vind om het over extern salderen te hebben.

Roodvos schreef:
Dat extern salderen is helemaal zo simpel nog niet:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/766086/G ... n-stikstof

In Noord-Brabant is het blijkbaar te simpel, zie de link over Logistiek Park Moerdijk ;)

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... n-moerdijk

Roodvos schreef:
En volgens mij staat het andere boeren / agrarische bedrijven vrij om ook stikstofrechten te kopen van collega's die willen stoppen om te kunnen uitbreiden.

Dat klopt, maar je kunt je afvragen of er sprake is van eerlijke concurrentie: de boer tegenover industrie. En, daarmee is het probleem waarmee PAS-melders kampen nog niet opgelost.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:09

Janneke2 schreef:
purny schreef:

+:)+

Goede actie, Purny!
Het is belangrijk genoeg.

Ik las dat er iets van 70.000 mensen nodig waren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:41

Interessante post Tiepfoudt. Begrijp ik nu goed, even kort door de bocht, dat boeren als ze stoppen hun gehalte dat ze uitstoten aan stikstof overgeheveld mag worden als het ware naar de zware industrie .
Ik had nog nooit gehoord over dit salderen en ik vind dat best wel schokkend. Blijkbaar is daar een handel in.
Citaat:
Alleen de ammoniakuitstoot staat al gelijk aan 400 gemiddelde melkveebedrijven. Tegelijkertijd wordt de Brabantse boer verplicht om binnen 2 jaar een emissiearme vloer à €100.000 in de stal te leggen. De boer, maar ook de natuur komen er nogal bekaaid van af en de industrie is de lachende derd

Ik vind het bizar en ook sneu voor de boeren en dan met name dit citaat.

Want we willen juist minder stikstof uitstoot en in mijn ogen dat alle partijen (dus niet alleen de boeren) daar aan mee gaan doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:07

Zo lijkt het alsof de boeren door zowel links (natuur) als rechts (industrie) in de mangel worden genomen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:36

juval schreef:
Zo lijkt het alsof de boeren door zowel links (natuur) als rechts (industrie) in de mangel worden genomen..

Boeren zijn 1 van de groepen die het gigantisch moeilijk hebben. Niet de enige groep. Maar de huidige tendens is wel eentje van de industrie voordeeltjes geven ten opzichte van het MKB, boeren, arbeiders en lage inkomens.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:09

pien_2010 schreef:
Interessante post Tiepfoudt. Begrijp ik nu goed, even kort door de bocht, dat boeren als ze stoppen hun gehalte dat ze uitstoten aan stikstof overgeheveld mag worden als het ware naar de zware industrie .
Ik had nog nooit gehoord over dit salderen en ik vind dat best wel schokkend. Blijkbaar is daar een handel in.
Citaat:
Alleen de ammoniakuitstoot staat al gelijk aan 400 gemiddelde melkveebedrijven. Tegelijkertijd wordt de Brabantse boer verplicht om binnen 2 jaar een emissiearme vloer à €100.000 in de stal te leggen. De boer, maar ook de natuur komen er nogal bekaaid van af en de industrie is de lachende derd

Want we willen juist minder stikstof uitstoot en in mijn ogen dat alle partijen (dus niet alleen de boeren) daar aan mee gaan doen.

Dat klopt Pien, in een aantal provincies wordt extern salderen toegestaan. Naar mijn weten momenteel in Noord-Brabant, Zeeland, Flevoland en Groningen. Met name voor PAS-melders vind ik het onverteerbaar dat dit gebeurt.

Loretta schreef:
Boeren zijn 1 van de groepen die het gigantisch moeilijk hebben. Niet de enige groep. Maar de huidige tendens is wel eentje van de industrie voordeeltjes geven ten opzichte van het MKB, boeren, arbeiders en lage inkomens.

Inderdaad, dat is het grotere plaatje. De horeca dicht en Schiphol open -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:29

Je bedoelt dat boeren hun rechten verkopen voor een heel leuk bedrag.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:22

Karl66 schreef:

Klopt, een van de weinige voordelen van extern salderen is dat er meer mogelijkheden zijn om schuldenvrij bedrijfsbeëindiging mogelijk te maken.

Jammer dat je er, wederom, verder inhoudelijk niet op in gaat. Je negeert mijn eerdere post op pagina 10, op een volgende post reageer je geïrriteerd en niet op de inhoud. En als er wederom een inhoudelijke post wordt geplaatst, geef je niet thuis. Misschien is het een idee om je in het vervolg eerst te verdiepen in een bepaald onderwerp, voordat je er stevige uitspraken over doet. Want roeptoeteren over de sector doen er al genoeg ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:23

Loretta schreef:
juval schreef:

zeker mee eens! er zijn heel veel problemen die opgelost moeten worden.

Er wordt hier nogal neerbuigend/lacherig gedaan over het feit dat ik als boerin als enige optie de BBB zie om op te stemmen op dit moment. Deze partij komt het dichtstbij waar ik op dit moment behoefte aan heb. Bij andere partijen heb ik niet het vertrouwen dat ze de specifieke problemen van mijn sector begrijpen of aan constructieve oplossingen willen werken. }:0

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:46

juval schreef:
Er wordt hier nogal neerbuigend/lacherig gedaan over het feit dat ik als boerin als enige optie de BBB zie om op te stemmen op dit moment. Deze partij komt het dichtstbij waar ik op dit moment behoefte aan heb. Bij andere partijen heb ik niet het vertrouwen dat ze de specifieke problemen van mijn sector begrijpen of aan constructieve oplossingen willen werken. }:0

Dat klopt, ik zag het ook gebeuren. Trek het je vooral niet aan want het gebeurt vooral door mensen die de plannen van BBB onrealistisch noemen en tegelijkertijd vinden dat we moeten produceren voor een markt die er niet is :+

Voor mij persoonlijk zou het een verademing zijn als de roeptoeters van GL en D66 eens fatsoenlijk weerwoord krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 01-12-20 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:46

juval schreef:
Er wordt hier nogal neerbuigend/lacherig gedaan over het feit dat ik als boerin als enige optie de BBB zie om op te stemmen op dit moment. Deze partij komt het dichtstbij waar ik op dit moment behoefte aan heb. Bij andere partijen heb ik niet het vertrouwen dat ze de specifieke problemen van mijn sector begrijpen of aan constructieve oplossingen willen werken.
In ieder geval niet door mij want ik begrijp dit heel erg goed.
Mijn neefje ( := → boom van een vent inmiddels) daar hoor ik wel eens iets van. Hij heeft een loonwerkers bedrijf dus oa met mest uitrijden en wetgeving te maken. Als je hoort hoeveel hij iedere keer moet investeren om aan regelgeving te voldoen en dat het dan een jaar later weer totaal veranderd, dan denk ik ook wel eens: "Den Haag kom eens met goed vaststaand doordacht beleid. Want het gaat wel ergens over en mijn neefje heeft al heel veel geld weggegooid door wiebelend en veranderend beleid". Vind ik schandalig.

GL krijgt er behoorlijk van langs in dit topic en dat begrijp ik. De kanttekening die ik er wel bij wil maken is dat GL al jaren en jaren niet in de regering zit. Het CDA levert de minister van landbouw. Dus ik denk dat het goed is om ook eens die regeringskant op te kijken en niet alsmaar lopen te kakken op GL. Want als de regering zaken niet wil, dan gaat het toch echt niet gebeuren.
Wat wel opmerkelijk is dat nogal wat biologische en/ of biologisch dynamische boeren juist wel op GL stemmen. Dus het is erg kort door de bocht om GL "de schuld te geven van alle ellende". Ik denk nl dat juist GL het totaal niet eens is met het feit dat de industrie en grote bedrijven zoveel ruimte krijgen en de boeren elke keer weer in de spotlights staan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:51

pien_2010 schreef:
Citaat:

En naar de bouw. Dus boeren wegpesten en hun landerijen volbouwen met beton om weer stikstofuitstotende mensen te huisvesten. Doe mij dan maar liever die boer en z'n landbouwgrond en weilanden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:06

pien_2010 schreef:
juval schreef:
Er wordt hier nogal neerbuigend/lacherig gedaan over het feit dat ik als boerin als enige optie de BBB zie om op te stemmen op dit moment. Deze partij komt het dichtstbij waar ik op dit moment behoefte aan heb. Bij andere partijen heb ik niet het vertrouwen dat ze de specifieke problemen van mijn sector begrijpen of aan constructieve oplossingen willen werken.
In ieder geval niet door mij want ik begrijp dit heel erg goed.
Mijn neefje ( := → boom van een vent inmiddels) daar hoor ik wel eens iets van. Hij heeft een loonwerkers bedrijf dus oa met mest uitrijden en wetgeving te maken. Als je hoort hoeveel hij iedere keer moet investeren om aan regelgeving te voldoen en dat het dan een jaar later weer totaal veranderd, dan denk ik ook wel eens: "Den Haag kom eens met goed vaststaand doordacht beleid. Want het gaat wel ergens over en mijn neefje heeft al heel veel geld weggegooid door wiebelend en veranderend beleid". Vind ik schandalig.

GL krijgt er behoorlijk van langs in dit topic en dat begrijp ik. De kanttekening die ik er wel bij wil maken is dat GL al jaren en jaren niet in de regering zit. Het CDA levert de minister van landbouw. Dus ik denk dat het goed is om ook eens die regeringskant op te kijken en niet alsmaar lopen te kakken op GL. Want als de regering zaken niet wil, dan gaat het toch echt niet gebeuren.
Wat wel opmerkelijk is dat nogal wat biologische en/ of biologisch dynamische boeren juist wel op GL stemmen. Dus het is erg kort door de bocht om GL "de schuld te geven van alle ellende". Ik denk nl dat juist GL het totaal niet eens is met het feit dat de industrie en grote bedrijven zoveel ruimte krijgen en de boeren elke keer weer in de spotlights staan.

Mw Schouten is van de CU.. maar dat maakt verder niet uit.
Zij heeft (samen met de regeringspartijen) meer 'schuld' aan de ontstane problemen dan GL.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:13

Tiepfoudt schreef:
juval schreef:

Dat klopt, ik zag het ook gebeuren. Trek het je vooral niet aan want het gebeurt vooral door mensen die de plannen van BBB onrealistisch noemen en tegelijkertijd vinden dat we moeten produceren voor een markt die er niet is :+

Voor mij persoonlijk zou het een verademing zijn als de roeptoeters van GL en D66 eens fatsoenlijk weerwoord krijgen.

Mwah ik moet nog zien hoe fatsoenlijk zo'n weerwoord is. Het komt op mij over als een partij maar wat roept om maar een stem te hebben, maar geen inhoudelijk goed plan heeft wbt hoe ze het gaan financieren of uberhaupt goede redenering/onderbouwing. Die zag ik in ieder geval niet op de website staan. En om daadwerkelijk verschil te maken in de politiek moet die onderbouwing over het algemeen wel erg goed staan.

Bedoel, prima als het boerenperspectief een stem krijgt. Dat er dingen moeten veranderen. Maar hóé dat dan moet gebeuren zijn ze niet duidelijk over.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:15

Tiepfoudt schreef:
Karl66 schreef:

Klopt, een van de weinige voordelen van extern salderen is dat er meer mogelijkheden zijn om schuldenvrij bedrijfsbeëindiging mogelijk te maken.

Jammer dat je er, wederom, verder inhoudelijk niet op in gaat. Je negeert mijn eerdere post op pagina 10, op een volgende post reageer je geïrriteerd en niet op de inhoud. En als er wederom een inhoudelijke post wordt geplaatst, geef je niet thuis. Misschien is het een idee om je in het vervolg eerst te verdiepen in een bepaald onderwerp, voordat je er stevige uitspraken over doet. Want roeptoeteren over de sector doen er al genoeg ;)

Om te beginnen gaat dit topic niet over boeren maar over de politiek. Er is volgens mij een topic over boeren en stikstof. Een van de redenen waarom ik niet in dat topic actief ben, is omdat ik er geen enkele behoefte aan heb om me te ergeren aan mensen met een ongelofelijke ééndimensionale kijk op de zaken.

Verder straalde jouw eerste post zo'n gigantische dedain uit met je "jij hebt er duidelijk geen verstand van, want jij zegt niet wat de boeren willen horen en dus schaam ik me voor jouw mening.", dat ik eigenlijk totaal geen behoefte heb om verder de discussie met jou aan te gaan. En verder als jij produceert voor een markt die er niet is, dan kan ik je maar één ding adviseren en dat is snel stoppen met produceren en wat anders gaan doen, waar wel vraag naar is.