Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche81 schreef:Ik vind de discussie over adoptie niet helemaal relevant hier. Of een kind wel of niet geadopteerd kan worden, doet niets af aan het recht van een vrouw om te bepalen of ze zwanger wil zijn, van wie en haar recht om een zwangerschap af te breken, zonder daarover verantwoording aan een ander te hoeven afleggen.
996981 schreef:Nu ik er naar aanleiding van dit topic over nadenk is het eigenlijk best gek. Abortus wordt vooral in gelovige kringen niet geaccepteerd. Zij zijn veelal voor “het leven”. Echter zien juist zij het leven in het hier en nu als niet zaligmakend en hopen zij in de hemel te komen, waar alles beter zou zijn.
Er wordt door deze groep heel bewust gestreefd naar een beter leven in het hiernamaals, omdat daar geen pijn en verdriet zou zijn. Waarom zou het dan slecht zijn, een foetus niet ter wereld te laten komen? Hij hoeft dan de beperkingen van het leven met bijhorend pijn en verdriet niet te ondergaan.
_San87_ schreef:996981 schreef:Nu ik er naar aanleiding van dit topic over nadenk is het eigenlijk best gek. Abortus wordt vooral in gelovige kringen niet geaccepteerd. Zij zijn veelal voor “het leven”. Echter zien juist zij het leven in het hier en nu als niet zaligmakend en hopen zij in de hemel te komen, waar alles beter zou zijn.
Er wordt door deze groep heel bewust gestreefd naar een beter leven in het hiernamaals, omdat daar geen pijn en verdriet zou zijn. Waarom zou het dan slecht zijn, een foetus niet ter wereld te laten komen? Hij hoeft dan de beperkingen van het leven met bijhorend pijn en verdriet niet te ondergaan.
Het is gods wil dat je als mens een leven lang lijdt.
MarcoBorsato schreef:Avalanche81 schreef:Ik vind de discussie over adoptie niet helemaal relevant hier. Of een kind wel of niet geadopteerd kan worden, doet niets af aan het recht van een vrouw om te bepalen of ze zwanger wil zijn, van wie en haar recht om een zwangerschap af te breken, zonder daarover verantwoording aan een ander te hoeven afleggen.
Nee maar het laat zien dat het iets complexer is dan simpelweg 'voldragen en afstaan'. Doet niks af aan het feit dat een vrouw nog steeds baas in eigen buik is en inderdaad geen verantwoording af hoeft te leggen.
Muppett schreef:Ik ben zelf ook gelovig. Persoonlijk vind ik abortus iets vreselijks maar ik begrijp wel dat sommige vrouwen dit als enige optie kunnen zien. Pas hoorde ik in een tv programma een aantal vrouwen over hun eigen abortus praten. Een van de vrouwen zei: ach het was niks. Ik kan daar niet zo goed bij, heb een paar keer een vroege echo gehad van mijn eigen kinderen en het was wel degelijk iets. Naar mijn mening is dat je kop in het zand steken.
Toch vind ik dat de mogelijkheid voor abortus er moet zijn en blijven. Wil je als kind geboren worden uit een moeder die geen plek heeft voor jou, zowel praktisch als in haar hart? Ik denk het niet. Ik sluit me aan bij wat jij zegt Avalance. Het lijkt me voor een vrouw vreselijk om een kind te krijgen wat je gewoon echt niet wilt. En van hulpverlening heb ik niet zo'n hele hoge pet op in zo'n geval.
Muppett schreef:Ik ben zelf ook gelovig. Persoonlijk vind ik abortus iets vreselijks maar ik begrijp wel dat sommige vrouwen dit als enige optie kunnen zien. Pas hoorde ik in een tv programma een aantal vrouwen over hun eigen abortus praten. Een van de vrouwen zei: ach het was niks. Ik kan daar niet zo goed bij, heb een paar keer een vroege echo gehad van mijn eigen kinderen en het was wel degelijk iets. Naar mijn mening is dat je kop in het zand steken.
Toch vind ik dat de mogelijkheid voor abortus er moet zijn en blijven. Wil je als kind geboren worden uit een moeder die geen plek heeft voor jou, zowel praktisch als in haar hart? Ik denk het niet. Ik sluit me aan bij wat jij zegt Avalance. Het lijkt me voor een vrouw vreselijk om een kind te krijgen wat je gewoon echt niet wilt. En van hulpverlening heb ik niet zo'n hele hoge pet op in zo'n geval.
elnienjo schreef:De 'trauma's' die sommige vrouwen elkaar lijken aan te praten over hoe zwaar zo'n abortus is lijken mij behoorlijk overdreven.
JackieLuca schreef:Ik denk dat het meer is hoe de abortus gedaan word. Meeste word onder narcose gedaan, maar sommige kiezen voor plaatselijke verdoving, vanwege het niet zelfstandig terug mogen reizen na narcose, en niet iedereen heeft iemand om mee te rijden.
En het is natuurlijk ook hoe de vrouw er zelf instaat.
Avalanche81 schreef:elnienjo schreef:De 'trauma's' die sommige vrouwen elkaar lijken aan te praten over hoe zwaar zo'n abortus is lijken mij behoorlijk overdreven.
Denk dat het niet zozeer is dat vrouwen die elkaar aanpraten, ik denk dat veel ervan te maken heeft met religieuze opvoeding. Ik vraag me serieus af of er not net zoveel trauma zou zijn als er niet zo werd gepraat over 'ongeboren kind' maar gewoon 'foetus'. We geven er een emotionele lading aan die helemaal niet nodig is. Tot de bevalling zijn er geen 2 mensen, er is er maar een en dat is de vrouw.
_San87_ schreef:Het is gods wil. Alles is gods wil.
Mizora schreef:Een vroege echo is met 7 weken. Dan zijn al meer dan de helft van de abortussen gedaan. En hoewel met 7 weken het hartje klopt, is de diersoort dan nog eigenijk niet te onderscheiden en is het 6mm groot.
De uitdrukking "het was niets", kan echter ook betekenen dat de abortus geen zware fysieke belasting was, niet zozeer dat de foetus niets was. Hoewel 6mm en nog zo ongevormd (niet diersoort specifiek) ook werkelijk nauwelijks meer is van periodevloeiing. Op de echo lijkt het veel groter.
Avalanche81 schreef:elnienjo schreef:De 'trauma's' die sommige vrouwen elkaar lijken aan te praten over hoe zwaar zo'n abortus is lijken mij behoorlijk overdreven.
Denk dat het niet zozeer is dat vrouwen die elkaar aanpraten, ik denk dat veel ervan te maken heeft met religieuze opvoeding. Ik vraag me serieus af of er not net zoveel trauma zou zijn als er niet zo werd gepraat over 'ongeboren kind' maar gewoon 'foetus'. We geven er een emotionele lading aan die helemaal niet nodig is. Tot de bevalling zijn er geen 2 mensen, er is er maar een en dat is de vrouw.
elnienjo schreef:Avalanche81 schreef:Denk dat het niet zozeer is dat vrouwen die elkaar aanpraten, ik denk dat veel ervan te maken heeft met religieuze opvoeding. Ik vraag me serieus af of er not net zoveel trauma zou zijn als er niet zo werd gepraat over 'ongeboren kind' maar gewoon 'foetus'. We geven er een emotionele lading aan die helemaal niet nodig is. Tot de bevalling zijn er geen 2 mensen, er is er maar een en dat is de vrouw.
Daar heb je denk ik gelijk in. Ik zie het zelf meer als ongewenste celdeling en die moet er gewoon uit.