Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:55

Mand schreef:
Ik denk dat de kerk juist voor nog meer verdeling zorgt. Zeker als je het over Ierland als voorbeeld hebt. Of je gelooft en doet dat goed of je zwemt tegen de stroming in en niks boeit meer. Hier in Nederland is dat met de moskee ook zo. Ik ben nog geen een moslim tegen gekomen die bijvoorbeeld wel tattoo's heeft maar geen varkensvlees eet. De meeste zijn 'all out' of 'all in'. 'Indoctrineren' heeft weinig zin denk ik dan.

In aanraking met politie of ME komen zit een groot verschil in. Aan mijn ene boete heb ik geen trauma opgelopen, die keer dat ME voor de deur stond wel :o

Ik ken er zo al 6 die tattoos hebben en geen varken eten. Niet varken eten is toch vaak wel een van de belangrijkste regels voor ze vaak. Het is niet all in of all out voor de meeste hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:31

Ailill schreef:
verootjoo schreef:
Ze worden niet verantwoordelijk gehouden, ze worden gevraagd mee te denken hoe dit soort mensen in toom gehouden kan worden.

Bij de politie staan op de moeilijkste wijken al getinte agenten omdat blanke agenten niet voor echt worden aangezien en alles wat die doen op discriminatie gegooid wordt :7

Een imam erbij betrekken vind ik zo gek nog niet, veel van de opvoeding van de islamitische kinderen/jongeren gebeurt in de moskee dus waarom niet?

En wat moet je anders? Die clubs Marokkanen zijn echt een groot probleem hoor. In Ede ging op een gegeven moment bijna dagelijks een auto in vlammen op en als de politie er wat van zegt is dat discriminatie.
En die auto’s waren overigens nooit van Marokkanen dus zelf discrimineren de mensen van die hanggroep ook.
Wat bijzonder hier in het dorp vliegen er de afgelopen (5!) jaar met enige regelmaat auto's in de brand (als in soms 2/3 per week en ruime tientallen per jaar) en het vermoeden is inmiddels dat het om een blanke groep jongeren gaat, het bewijzen lukt nog niet. De meest indrukwekkende blanke/gekleurde agenten proberen er bovenop te zitten, waarbij de eerst vermelde vaak nog wat respect krijgt, de gekleurde niet, die worden uitgescholden.

Dan stel jij dus voor dat die agenten eens een babbeltje gaan maken in de katholieke kerk hier?

Oh en de auto's die dan in de fik vliegen, staan bijna allemaal in wijken waar veel gekleurde mensen wonen. Best apart toch?

Als die bendeleden elke zondag naar de katholieke kerk gaan is dat best een goed idee :)

Die bende is toch net zo slecht als de Marokkaanse bende?

Ailill

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:48

Nah, ik denk niet dat daar de oplossing ligt, geloofshuizen zijn (imo) voor niemand goed :n

Klopt, fijn dat we het daar over eens zijn.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:01

Princess_ schreef:
Mand schreef:
Ik denk dat de kerk juist voor nog meer verdeling zorgt. Zeker als je het over Ierland als voorbeeld hebt. Of je gelooft en doet dat goed of je zwemt tegen de stroming in en niks boeit meer. Hier in Nederland is dat met de moskee ook zo. Ik ben nog geen een moslim tegen gekomen die bijvoorbeeld wel tattoo's heeft maar geen varkensvlees eet. De meeste zijn 'all out' of 'all in'. 'Indoctrineren' heeft weinig zin denk ik dan.

In aanraking met politie of ME komen zit een groot verschil in. Aan mijn ene boete heb ik geen trauma opgelopen, die keer dat ME voor de deur stond wel :o

Ik ken er zo al 6 die tattoos hebben en geen varken eten. Niet varken eten is toch vaak wel een van de belangrijkste regels voor ze vaak. Het is niet all in of all out voor de meeste hoor.

Dat kan, ik heb het over mijn ervaring hier :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:23

Ailill schreef:
Nah, ik denk niet dat daar de oplossing ligt, geloofshuizen zijn (imo) voor niemand goed :n

Klopt, fijn dat we het daar over eens zijn.

Geloof zit achter menig oorlog helaas.

Maar welke jeugd radicaliseerde dan en vertrok naar Syrie, omdat ze het in Nederland allemaal niks vonden. Jeugd die naar een moskee ging, waar ze door geradicaliseerde imams over de streep werden getrokken. Dus ook 'foute' jeugd gaat dus nog wel naar de moskee. Dus of het "all in" is of "all out", daar ben ik niet zo zeker van, ik denk dat voor sommigejeugd het geloof misschien nog het enige is wat houvast biedt, waar ze dan misschien in doorschieten.

Allochtone boefjes zijn niet erger dan autochtone boefjes, helaas wijzen de cijfers uit dat er wel meer allochtone boefjes zijn dan autochtone en als er meer zijn, zijn er gemiddeld vaker contact momenten tussen politie en allochtone boefjes dan tussen politie en autochtone boefjes. Het geweld is excessief en dat valt op, met die reden vallen voetbal hooligans ook op. Wat beide groepen doen is gewoon asociaal en onacceptabel. Ik loop om beide met een boog heen. Dat alle Marokkanen aangekeken worden op de daden van andere Marokkanen is natuurlijk harstikke fout.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:29

Mindim schreef:
Allochtone boefjes zijn niet erger dan autochtone boefjes, helaas wijzen de cijfers uit dat er wel meer allochtone boefjes zijn dan autochtone en als er meer zijn, zijn er gemiddeld vaker contact momenten tussen politie en allochtone boefjes dan tussen politie en autochtone boefjes. Dat is ook goed gekomen.
Ook dat komt wel goed en heeft tijd nodig. Ik weet nog goed dat Antillanen (2de generatie), Molukkers (2de generatie) ook voor heel erg veel problemen hebben gezorgd en criminaliteit.
Het verschil is wel, en dat is meer de tijdsgeest denk ik, dat er nu excessief geweld gebruikt wordt op jonge leeftijd en dat vind ik erg zorgelijk.
Zowel voor de slachtoffers vind ik dit erg zorgelijk→ overleven het vaak niet, als voor de daders die vaak nog zo piep jong zijn en eigenlijk door dit soort zware misdaden al klaar zijn met hun leven voordat het begonnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:46

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:
Allochtone boefjes zijn niet erger dan autochtone boefjes, helaas wijzen de cijfers uit dat er wel meer allochtone boefjes zijn dan autochtone en als er meer zijn, zijn er gemiddeld vaker contact momenten tussen politie en allochtone boefjes dan tussen politie en autochtone boefjes. Dat is ook goed gekomen.
Ook dat komt wel goed en heeft tijd nodig. Ik weet nog goed dat Antillanen (2de generatie), Molukkers (2de generatie) ook voor heel erg veel problemen hebben gezorgd en criminaliteit.
Het verschil is wel, en dat is meer de tijdsgeest denk ik, dat er nu excessief geweld gebruikt wordt op jonge leeftijd en dat vind ik erg zorgelijk.
Zowel voor de slachtoffers vind ik dit erg zorgelijk→ overleven het vaak niet, als voor de daders die vaak nog zo piep jong zijn en eigenlijk door dit soort zware misdaden al klaar zijn met hun leven voordat het begonnen is.

Wij woonden vroeger naast de molukse en turkse buurt. We hebben nooit last gehad van criminaliteit van beide groepen, het ging eigenlijk harstikke goed tussen iedereen. Alleen het incident bij de Punt waren ze bij betrokken. Er woonden ook veel Javanen in de buurt. Marokkanen kan ik me echter niet heugen van vroeger, de hoeveelste generatie is er nu?
Het was toen allemaal niet zo een issue. Het enige wat mijn moeder wel eens opviel was dat de turkse vrouwen altijd een eind achter hun man liepen en dat turkse jongetjes van 4 om 2300 nog op straat speelden. Maar dat vonden de Molukkers dan ook weer raar.
Iedereen uit de buurt ging ook naar de Pasar Malam, ook de turkse buurtgenoten.

Ik deel je zorg wat betreft het steeds jonger worden van de daders. Ik snap de jeugd wat dat betreft sowieso niet meer. Vraag me ook af waar deouders zijn in het geheel.
Maar goed ik schrik ook van filmpjes op tiktok, waar meisjes van een jaar of 17 alles laten zien wat ze in huis hebben. Dan denk ik, meid iedereen kan dit delen op whatsapp en het gaat nooit meer weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:06

Mindim toen ik 20 jaar was (41 jaar geleden) speelde het Molukse probleem echt wel. Er waren nogal wat leerlingen met Molukse roots die met mij op de sociale academie zaten, en van hen begrepen dat er echt wel hoopjes problemen waren onder die groep toen en wederom waren het de jongeren.
Maar het is allemaal opgelost.
De jongeren met Turkse roots hebben nooit zo voor problemen gezorgd. NIet meer of minder althans als de jongeren met enkel Nederlandse roots.

De Mensen met Turkse roots zijn wel heel erg trots op Turkije althans vroeger dat ik weet. Ik weet nog toen Turkije verloren hadden van de Duitsers (1 ste helft toeterende auto's door het dorp want Turkije stond voor) en wij stonden buiten om te delen in de algemene feestvreugde. Enfin helaas Turkije verloor dus groot verdriet buiten en wederom alles op straat. Zeg ik tegen buuf: "ach een troost, nu ben je echt volledig geïntegreerd, want alle mensen met enkel Nederlandse roots kennen het gevoel van verliezen tegen over de Duitsers maar al te goed. Dit moest gewoon nog gebeuren om er helemaal bij te horen". Hij keek me ongelooflijk fel aan→ totdat het grapje echt bij hem binnen kwam→ toen sloeg hij mij en mijn man op de schouders stikkend van de lach en riep er al zijn maten erbij zodat ik kon herhalen wat het grapje was. Toen werd het toch nog een leuke avond zo met zijn allen _O-

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:14

Molukse is voor mijn tijd geweest en dat waren er veel minder. Minder impact gaf dat denk ik toch wel.
Die zijn toen door de regering ook bewust in Molukse wijken gezet, dan viel er ook niet te integreren.
Eigenlijk niet eens te vergelijken met de andere mensen van oorsprong buiten af.
Ik heb het idee dat de Turkse mensen maar 1 generatie is geweest die toen voor problemen zorgden.
Het is wel een periode geweest.

Maar wel mooie voorbeelden, waarom hebben die maar weinig of in iedere geval veel kortere tijd gehad dat daar problemen waren?
Hoe heeft zich dat dan opgelost?
Met de Marokkanen is dat nu al diverse generaties aan de gang en het lijkt juist erger te worden.
Hebben toch (groot) ouders dat strenger opgepakt?
Vanuit de overheid is daar toch ook niet zoveel aan gedaan als dat er door de vele jaren heen wel is gedaan voor de Marokkanen.
Misschien wel een hele mooie lering uit te trekken.

Trots zijn op je land zijn is natuurlijk alleen maar mooi. Je hoeft je roots niet te verloochenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:54

pien_2010 schreef:
Mindim toen ik 20 jaar was (41 jaar geleden) speelde het Molukse probleem echt wel. Er waren nogal wat leerlingen met Molukse roots die met mij op de sociale academie zaten, en van hen begrepen dat er echt wel hoopjes problemen waren onder die groep toen en wederom waren het de jongeren.
Maar het is allemaal opgelost.
De jongeren met Turkse roots hebben nooit zo voor problemen gezorgd. NIet meer of minder althans als de jongeren met enkel Nederlandse roots.

De Mensen met Turkse roots zijn wel heel erg trots op Turkije althans vroeger dat ik weet. Ik weet nog toen Turkije verloren hadden van de Duitsers (1 ste helft toeterende auto's door het dorp want Turkije stond voor) en wij stonden buiten om te delen in de algemene feestvreugde. Enfin helaas Turkije verloor dus groot verdriet buiten en wederom alles op straat. Zeg ik tegen buuf: "ach een troost, nu ben je echt volledig geïntegreerd, want alle mensen met enkel Nederlandse roots kennen het gevoel van verliezen tegen over de Duitsers maar al te goed. Dit moest gewoon nog gebeuren om er helemaal bij te horen". Hij keek me ongelooflijk fel aan→ totdat het grapje echt bij hem binnen kwam→ toen sloeg hij mij en mijn man op de schouders stikkend van de lach en riep er al zijn maten erbij zodat ik kon herhalen wat het grapje was. Toen werd het toch nog een leuke avond zo met zijn allen _O-

Ik ben iets jonger dan jij, in mijn tijd en omgeving was het niet aan de orde met de molukkers. Tenminste niet bij ons, ik zat in de provincie Groningen, misschien dat het elders in het land er anders aan toe ging hoor. Molukkers daar spreken ook gronings en dat klinkt best vreemd :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:09

Ik zag net dit pareltje voorbij komen:

Afbeelding

Zo generaliserend en gewoon niet waar, terwijl ik zelf best pro zwartepiet, maar anti discussie ben. Dat terzijde, er zijn een paar mensen op mijn Facebook tijdlijn die steeds dit soort plaatjes delen en ik heb ze niet verwijderd als vriend. Ik zeg er dus niets van op Facebook, maar als ze dit soort dingen in een gesprek zouden uiten ga ik de discussie wel aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:18

:oo Aranel ........de Pieten zijn nog steeds zeer welkom alleen niet meer met dit uiterlijk.
Jeetje wat slaan die mensen die dit posten de plank mis. Ik vind dit ongelooflijk populistisch gelul. En als je mij kent dan weet je dat ik me zo gespierd normaliter niet uitdruk.
Zowel plaatje 1 als 2 klopt niet. :r zum kotsen dit soort plaatjes en wat ben ikblij dat ik niet op face book zit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:46

Dat soort plaatjes zie ik ook steeds voorbij komen op FB.
Sommigen heb ik ontvriend. ;)
Het is dan de bekende druppel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:57

Ik heb geen facebook, jippie :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:01

Mindim schreef:
Ik heb geen facebook, jippie :D

Beter, :D maar ik heb veel familie en vrienden in het buitenland en dan is het toch een leuke manier om contact te blijven houden en wat van elkaars leven mee te krijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:00

Ik vind het wel bijzonder dat jullie dus geregeld van die plaatjes krijgen, ik als zogenaamde racist nooit :)
Het enige waar ik die dingen zie is onder nieuws berichten. En daar kom ik niet zo heel vaak.
Zouden vrienden dat wel doen zijn ze inderdaad zo vriend af want daar zit ik niet voor op fb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:12

Ja en zo lang elke gek ongestraft Feestboek voltimmert met allerhande rotzooi en iedereen erop reageert, blijft dit soort zaken aan de gang.
Niet op reageren is een betere optie.
Weet nu ook waarom ik geen Feestboek heb. Heb onlangs LinkedIn leeggehaald vanwege headers die iets teveel prive waren. Heb een unieke achternaam dus het was heel snel duidelijk waar het verhaal begon.
Stelletje gieren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:32

Mand schreef:

Ik ken genoeg moslims die wel alcohol drinken maar geen varkensvlees eten bijvoorbeeld.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:51

De Islamisering van Europa is goed bezig.
Verwonderd het jullie dan dat er meer en meer racisme is.
Maar wie is de grootste racist
Al onze westerse gebruiken moeten wijken,
Kerstfeest wordt winterfeest
Kerstmarkt wordt winterland
Zwarte piet, nochtans een kindervriend mag niet meer.
Negerzoenen, ze zouden er verdorie fier op moeten zijn.
Uncle Bens rijst mag niet meer
Enz….
……
....
Wij worden gediscrimineerd in ons eigen land.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:54

:+

Wil je dat we daar serieus op in gaan? :')

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:58

Neen, maar dit moest eens gezegd worden ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:59

Isabel schreef:
Ik ken genoeg moslims die wel alcohol drinken maar geen varkensvlees eten bijvoorbeeld.

Ik ook, drinken, roken tattoo maar geen varkensvlees.
Zelfs degene die van het geloof af zijn blijven moeite hebben met varkensvlees.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:04

Ik ook :j roken, drinken, maar varkensvlees is echt een taboe :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:07

tweebelgen schreef:
Neen, maar dit moest eens gezegd worden ;-)

Het wordt al veel te vaak gezegd, dat is het hele probleem...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:20

tweebelgen schreef:
De Islamisering van Europa is goed bezig.
Verwonderd het jullie dan dat er meer en meer racisme is.
Maar wie is de grootste racist?

Wat dacht je van de oer-Hollandse Nederlander?

tweebelgen schreef:
Al onze westerse gebruiken moeten wijken,
Kerstfeest wordt winterfeest
Kerstmarkt wordt winterland

Dat was iets wat niet hoefde maar dat kwam beter uit.. mogen de markten langer staan ipv zoals vroeger alleen 2 weken rondom kerst.

tweebelgen schreef:
Zwarte piet, nochtans een kindervriend mag niet meer.

Genoeg blanke Nederlanders die er geen problemen mee hebben als ZP zou veranderen.

tweebelgen schreef:
Negerzoenen, ze zouden er verdorie fier op moeten zijn.

Dat de naam verdween had toen niks met discriminatie te maken, zij wilde een naam wat ook buiten Nederland makkelijker verkocht kon worden.

tweebelgen schreef:
Bens rijst mag niet meer

Dat is een Amerikaans bedrijf en daar ligt discriminatie veel gevoeliger dan hier.
Het staat dan ook volledig los van de discussie in Nederland.

Enz….
……
....
tweebelgen schreef:
Wij worden gediscrimineerd in ons eigen land.

Wie is "wij"?
Alsof vroeger geen discriminatie was?
Ik voel mij absoluut niet gediscrimineerd.

De meest onaangepaste mensen zijn vaak de Nederlanders.