Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:Jep Popstra. Zo zijn alle Duitsers ook schuldig aan het uitmoorden van o.a. de Joden
Quebelle schreef:Gini, ik dacht ik al geantwoord had met informatieve links naar naarwoom de 'ik zie geen kleur' retoriek een slechte is, heb je die eens bekeken?
Pantykous schreef:Quebelle schreef:Ga dan zeker die gesprekken voeren! Doe het alsjeblieft!
Je houding helpt totaal niet. Wat we willen is dat mensen naar zichzelf gaan kijken, hoe wit privilege onderdeel is van de samenleving, hoe ze daar zelf aan bijdragen. Je gaat hier nu een paar pagina´s met gestrekt poot in, maakt je letterlijk hard voor de zaak, maar wat bereik je er precies mee?
Destination schreef:Quebelle schreef:Gini, ik dacht ik al geantwoord had met informatieve links naar naarwoom de 'ik zie geen kleur' retoriek een slechte is, heb je die eens bekeken?
Naarwoom?
Mag je volgens jou nou wel of niet kleur zien?
Pantykous schreef:Quebelle schreef:Gini, ik dacht ik al geantwoord had met informatieve links naar naarwoom de 'ik zie geen kleur' retoriek een slechte is, heb je die eens bekeken?
Maar Gini zegt juist het tegenovergestelde, dat is het hele punt. Ze zegt juist: het is helemaal niet slecht om kleur te zien, dat moet ook. Begrijpend lezen is belangrijk.
Niet alle witte mensen zijn schuldig aan racisme net zo min als alle Duitsers schuldig waren aan het uitmoorden van mensen. Wat wel een feit is, is dat je als wit persoon altijd profiteert van wit privilege. Daar hoef je niet actief iets voor te doen, zo is het systeem op dit moment. En dat moet -en kan- veranderen.
Quebelle schreef:Pantykous schreef:
Maar Gini zegt juist het tegenovergestelde, dat is het hele punt. Ze zegt juist: het is helemaal niet slecht om kleur te zien, dat moet ook. Begrijpend lezen is belangrijk.
Niet alle witte mensen zijn schuldig aan racisme net zo min als alle Duitsers schuldig waren aan het uitmoorden van mensen. Wat wel een feit is, is dat je als wit persoon altijd profiteert van wit privilege. Daar hoef je niet actief iets voor te doen, zo is het systeem op dit moment. En dat moet -en kan- veranderen.
Maar het is wel slecht, en dat word hier blijkbaar niet begrepen.
Magrathea schreef:Dat JIJ geen kleur ziet is leuk. Als je in je dagelijkse omgang echt, zeker weten, 100%, geen onderscheid maakt tussen ethniciteit, chapeau. Al is het inherent aan de menselijke psychologie dat je stereotiepen hebt en daarnaar handelt. Doe je heel weinig aan, behalve bewust ervan zijn dat het er is en proberen jezelf te verbeteren. Ik merk hier het tegenovergestelde: "ik zie geen kleur, ik ben geen racist, klaar". Ik vraag me af hoeveel van deze mensen echt bewust hebben gereflecteerd op de problematiek rondom racisme, het gaat namelijk niet alleen om jou. Ik kan bijvoorbeeld niet van mezelf zeggen dat ik altijd zelfverzekerd genoeg ben om mensen aan te spreken op ongepaste grappen of vooroordelen. Mijn bijdrage aan het probleem is daarmee niet heel significant maar deel van de oplossing ben ik daarmee ook niet.
En dat is nu net het probleem. Doordat (hier) veel mensen zeggen "hoor eens, ik ben geen racist, dus het moet maar eens klaar zijn met de zwarte piet discussie" (bijvoorbeeld) zeg je eigenlijk: ik geloof niet dat die mensen veelvuldig racisme ervaren, want ik doe er zelf niet aan mee. Dat zie je ook bij het goedpraten van seksisme, en het welbekende "ik vind het niet erg als mensen homo zijn maar ik hoef het niet te zien". Je DENKT dat je geen onderdeel bent van het probleem, maar ben je dat echt niet? Ben je echt onderdeel van de oplossing?
Magrathea schreef:Dat JIJ geen kleur ziet is leuk. Als je in je dagelijkse omgang echt, zeker weten, 100%, geen onderscheid maakt tussen ethniciteit, chapeau. Al is het inherent aan de menselijke psychologie dat je stereotiepen hebt en daarnaar handelt. Doe je heel weinig aan, behalve bewust ervan zijn dat het er is en proberen jezelf te verbeteren. Ik merk hier het tegenovergestelde: "ik zie geen kleur, ik ben geen racist, klaar". Ik vraag me af hoeveel van deze mensen echt bewust hebben gereflecteerd op de problematiek rondom racisme, het gaat namelijk niet alleen om jou. Ik kan bijvoorbeeld niet van mezelf zeggen dat ik altijd zelfverzekerd genoeg ben om mensen aan te spreken op ongepaste grappen of vooroordelen. Mijn bijdrage aan het probleem is daarmee niet heel significant maar deel van de oplossing ben ik daarmee ook niet.
En dat is nu net het probleem. Doordat (hier) veel mensen zeggen "hoor eens, ik ben geen racist, dus het moet maar eens klaar zijn met de zwarte piet discussie" (bijvoorbeeld) zeg je eigenlijk: ik geloof niet dat die mensen veelvuldig racisme ervaren, want ik doe er zelf niet aan mee. Dat zie je ook bij het goedpraten van seksisme, en het welbekende "ik vind het niet erg als mensen homo zijn maar ik hoef het niet te zien". Je DENKT dat je geen onderdeel bent van het probleem, maar ben je dat echt niet? Ben je echt onderdeel van de oplossing?
_Penotti schreef:In Amerika zul je als kleurling daar echt wel meer kans op hebben.
Maar hey, daar wonen wij niet. Hier word je niet zomaar afgeknald door de politie.
Wat hier afgeknald word zijn de afrekeningen van criminelen onder elkaar. Wel dan vaak weer met een kleurtje, dus daar zullen de cijfers vast laten zien dat gekleurde mensen hier eerder door een kogel om het leven komen. Maar niet door de politie!
Zoals Karl het ook al zo mooi zei, haal Amerika niet hierheen om een discussie te winnen.
Hier moeten zeker dingen veranderen, ook juist het maar wegstoppen van feiten die te maken hebben met bepaalde groepen mensen hier in Nederland.
Ga eens aan de slag wat er hier mis is, is genoeg. En laat Amerika erbuiten.
_Penotti schreef:Omdat het met de demonstraties hier in Nederland naar hier gehaald word.
Daarom ben ik hier.
Sowieso word discriminatie in Nederland altijd Amerika bij gehaald, dat klopt gewoon niet.
Resistance schreef:Ja, maar niet vanwege hun huidskleur.En dat is waar het nu nou net over gaat.