George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:37

Gini, ik dacht ik al geantwoord had met informatieve links naar naarwoom de 'ik zie geen kleur' retoriek een slechte is, heb je die eens bekeken?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:40

Kinke schreef:
Jep Popstra. Zo zijn alle Duitsers ook schuldig aan het uitmoorden van o.a. de Joden ;)

Het antisemitisme is iets wat ontstaan is vanuit de witjes ja, en de eerste gedocumenteerde gevallen van geweldadig semitisme komen uit Duitsland al ver voor de Wereldoorlogen. Ik spreek over het witte systeem algemeen, als jij jou daar persoonlijk op aangesproken voelt is dat een persoonlijk probleem, niet het mijne.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:41

Quebelle schreef:
Gini, ik dacht ik al geantwoord had met informatieve links naar naarwoom de 'ik zie geen kleur' retoriek een slechte is, heb je die eens bekeken?

Maar Gini zegt juist het tegenovergestelde, dat is het hele punt. Ze zegt juist: het is helemaal niet slecht om kleur te zien, dat moet ook. Begrijpend lezen is belangrijk.

Niet alle witte mensen zijn schuldig aan racisme net zo min als alle Duitsers schuldig waren aan het uitmoorden van mensen. Wat wel een feit is, is dat je als wit persoon altijd profiteert van wit privilege. Daar hoef je niet actief iets voor te doen, zo is het systeem op dit moment. En dat moet -en kan- veranderen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:41

Quebelle schreef:

Naarwoom?
Mag je volgens jou nou wel of niet kleur zien?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:45

Pantykous schreef:
Quebelle schreef:
Ga dan zeker die gesprekken voeren! Doe het alsjeblieft!

Je houding helpt totaal niet. Wat we willen is dat mensen naar zichzelf gaan kijken, hoe wit privilege onderdeel is van de samenleving, hoe ze daar zelf aan bijdragen. Je gaat hier nu een paar pagina´s met gestrekt poot in, maakt je letterlijk hard voor de zaak, maar wat bereik je er precies mee?

Kijk, we zijn 2020. En dit is pas de laatste van opstanden in de VS en Europa. Die waren er vorig jaar ook, die waren het jaar daarvoor ook en alle jaren daarvoor ook. Er is op heel vreedzame manier met campagnes en petities en bijeenkomsten uitvoerig gepraat over het probleem van institutionele racisme en de gevolgen daarvan op mensen die niet 'wit, hetero en christelijk' zijn. Op een bepaald punt moet iedereen, en dan spreek ik over de witte bevolking, gewoon eens luisteren en reflecteren op wat hen toegefluisterd, toegeroepen en geschreeuwd word vanuit de hele wereld. Jarenlang. Decennialang. Dus je kunt hier zitten mopperen dat ik te hardhandig ben, maar wie is hier de koppige met oogkleppen op die zich automatisch defensief opstellen en niet kunnen zien dat hoewel ze niet perse openlijk racistisch zijn, ze ook een vitaal onderdeel zijn van het probleem?
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 03-06-20 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:46

Destination schreef:
Quebelle schreef:

Naarwoom?
Mag je volgens jou nou wel of niet kleur zien?

Volgens verschillende standpunten van verschillende mensen van verschillende etniciteiten die veel meer weten van de problematiek dan jij en ik, is dat een problematisch standpunt - een waarmee ik volledig mee akkoord ga.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:46

Pantykous schreef:
Quebelle schreef:

Maar Gini zegt juist het tegenovergestelde, dat is het hele punt. Ze zegt juist: het is helemaal niet slecht om kleur te zien, dat moet ook. Begrijpend lezen is belangrijk.

Niet alle witte mensen zijn schuldig aan racisme net zo min als alle Duitsers schuldig waren aan het uitmoorden van mensen. Wat wel een feit is, is dat je als wit persoon altijd profiteert van wit privilege. Daar hoef je niet actief iets voor te doen, zo is het systeem op dit moment. En dat moet -en kan- veranderen.

Maar het is wel slecht, en dat word hier blijkbaar niet begrepen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:47

Quebelle schreef:
Volgens verschillende standpunten van verschillende mensen van verschillende etniciteiten die veel meer weten van de problematiek dan jij en ik, is dat een problematisch standpunt - een waarmee ik volledig mee akkoord ga.

Het is problematisch dat mensen kleur zien?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:49

Ik lees wat je zegt, je komt alleen nergens met je houding. Mensen die de deur al dicht hebben gaan m niet open doen als je er met grof geweld op gaat staan rammen. Zeker niet op internet.

Maar ik zie dat je niet zo goed begrijpend kunt lezen, dat maakt het al wel wat lastiger en bovendien doen dat niks voor de discussie.

Om maar even OT te gaan:
Wie voelt zich als blanke wel aangesproken? Of is in ieder geval meer na gaan denken? Ik wel namelijk, er is nog heel veel wat ik niet weet en besef. Wel ben ik me nu veel meer bewust van mijn privilege. Dat probeer ik ook uit te dragen naar bijvoorbeeld familie en vrienden, want ik denk dat de verandering bij ons vandaan moet komen.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:49

Quebelle schreef:
Pantykous schreef:

Maar het is wel slecht, en dat word hier blijkbaar niet begrepen.

Maar wat is het nu dan? Net zeg je dat het "ik zie geen kleur" slecht is, maar nu dat kleur zien ook slecht is? Moet ik dan maar met een vork in m'n ogen prikken zodat ik helemaal niks meer zie??? Ik probeer het te snappen, maar kan hier totaal niks meer van maken

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:50

Wel kleur zien he, geen kleur zien negeert alle problematiek rond kleur.

Afbeelding

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:51

@escamilla, er zijn op de vorige paginas al wat links gepost met informatie, bekijk die eens :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 12:52

Ik wel Pantykous, ik kom uit een dorp en mijn ouders zijn redelijk racistisch. Maar echt overtuigen van een andere denkwijze gaat bijna niet, want ze zijn echt nog van 'de oude stempel'. Ik ben eigenlijk sinds ik op mezelf ben gegaan heel anders gaan denken, maar betrap mezelf nog steeds wel eens op iets wat eigenlijk niet kan kwa denkwijze.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:54

Quebelle schreef:

[ [url=m/pWDHUE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is ook wat misleidend, er worden genoeg witte mensen gedood door politie.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:55

Quebelle schreef:

En wat met de witte/blanke mensen die worden gedood door de politie? Of tellen die niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:59

Dat JIJ geen kleur ziet is leuk. Als je in je dagelijkse omgang echt, zeker weten, 100%, geen onderscheid maakt tussen ethniciteit, chapeau. Al is het inherent aan de menselijke psychologie dat je stereotiepen hebt en daarnaar handelt. Doe je heel weinig aan, behalve bewust ervan zijn dat het er is en proberen jezelf te verbeteren. Ik merk hier het tegenovergestelde: "ik zie geen kleur, ik ben geen racist, klaar". Ik vraag me af hoeveel van deze mensen echt bewust hebben gereflecteerd op de problematiek rondom racisme, het gaat namelijk niet alleen om jou. Ik kan bijvoorbeeld niet van mezelf zeggen dat ik altijd zelfverzekerd genoeg ben om mensen aan te spreken op ongepaste grappen of vooroordelen. Mijn bijdrage aan het probleem is daarmee niet heel significant maar deel van de oplossing ben ik daarmee ook niet.

En dat is nu net het probleem. Doordat (hier) veel mensen zeggen "hoor eens, ik ben geen racist, dus het moet maar eens klaar zijn met de zwarte piet discussie" (bijvoorbeeld) zeg je eigenlijk: ik geloof niet dat die mensen veelvuldig racisme ervaren, want ik doe er zelf niet aan mee. Dat zie je ook bij het goedpraten van seksisme, en het welbekende "ik vind het niet erg als mensen homo zijn maar ik hoef het niet te zien". Je DENKT dat je geen onderdeel bent van het probleem, maar ben je dat echt niet? Ben je echt onderdeel van de oplossing?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:00

In Amerika zul je als kleurling daar echt wel meer kans op hebben.

Maar hey, daar wonen wij niet. Hier word je niet zomaar afgeknald door de politie.
Wat hier afgeknald word zijn de afrekeningen van criminelen onder elkaar. Wel dan vaak weer met een kleurtje, dus daar zullen de cijfers vast laten zien dat gekleurde mensen hier eerder door een kogel om het leven komen. Maar niet door de politie!
Zoals Karl het ook al zo mooi zei, haal Amerika niet hierheen om een discussie te winnen.

Hier moeten zeker dingen veranderen, ook juist het maar wegstoppen van feiten die te maken hebben met bepaalde groepen mensen hier in Nederland.
Ga eens aan de slag wat er hier mis is, is genoeg. En laat Amerika erbuiten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:01

Magrathea schreef:
Dat JIJ geen kleur ziet is leuk. Als je in je dagelijkse omgang echt, zeker weten, 100%, geen onderscheid maakt tussen ethniciteit, chapeau. Al is het inherent aan de menselijke psychologie dat je stereotiepen hebt en daarnaar handelt. Doe je heel weinig aan, behalve bewust ervan zijn dat het er is en proberen jezelf te verbeteren. Ik merk hier het tegenovergestelde: "ik zie geen kleur, ik ben geen racist, klaar". Ik vraag me af hoeveel van deze mensen echt bewust hebben gereflecteerd op de problematiek rondom racisme, het gaat namelijk niet alleen om jou. Ik kan bijvoorbeeld niet van mezelf zeggen dat ik altijd zelfverzekerd genoeg ben om mensen aan te spreken op ongepaste grappen of vooroordelen. Mijn bijdrage aan het probleem is daarmee niet heel significant maar deel van de oplossing ben ik daarmee ook niet.

En dat is nu net het probleem. Doordat (hier) veel mensen zeggen "hoor eens, ik ben geen racist, dus het moet maar eens klaar zijn met de zwarte piet discussie" (bijvoorbeeld) zeg je eigenlijk: ik geloof niet dat die mensen veelvuldig racisme ervaren, want ik doe er zelf niet aan mee. Dat zie je ook bij het goedpraten van seksisme, en het welbekende "ik vind het niet erg als mensen homo zijn maar ik hoef het niet te zien". Je DENKT dat je geen onderdeel bent van het probleem, maar ben je dat echt niet? Ben je echt onderdeel van de oplossing?

Huh, tegen wie heb je het nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:01

Niobe schreef:
Quebelle schreef:

Dat is ook wat misleidend, er worden genoeg witte mensen gedood door politie.

Ja, maar niet vanwege hun huidskleur. :+ En dat is waar het nu nou net over gaat.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:02

Magrathea schreef:

Uitstekend verwoord.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:03

_Penotti schreef:
In Amerika zul je als kleurling daar echt wel meer kans op hebben.

Maar hey, daar wonen wij niet. Hier word je niet zomaar afgeknald door de politie.
Wat hier afgeknald word zijn de afrekeningen van criminelen onder elkaar. Wel dan vaak weer met een kleurtje, dus daar zullen de cijfers vast laten zien dat gekleurde mensen hier eerder door een kogel om het leven komen. Maar niet door de politie!
Zoals Karl het ook al zo mooi zei, haal Amerika niet hierheen om een discussie te winnen.

Hier moeten zeker dingen veranderen, ook juist het maar wegstoppen van feiten die te maken hebben met bepaalde groepen mensen hier in Nederland.
Ga eens aan de slag wat er hier mis is, is genoeg. En laat Amerika erbuiten.

Maar dit topic gaat over George Floyd en wat er gebeurt in Amerika, waarom kom je hier dan? :=

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:05

De protesten en deze discussie aarden in een wereldwijde beweging die in Amerika nu is begonnen. Mensen hier tonen solidariteit en nemen de gelegenheid om op zichzelf te reflecteren en minder passief te worden in hun denken. Qua klimaatmarsen komt het ook allemaal van een Zweeds meisje, maar dan hoor ik ook niemand zeggen "we zijn Zweden niet". Hoe moeilijk is het om in te zien dat racisme een wereldwijd probleem is, net zoals klimaat een wereldwijd probleem is?

Trouwens, petje af Margrathea en Quebelle.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:06

Omdat het met de demonstraties hier in Nederland naar hier gehaald word.
Daarom ben ik hier.

Sowieso word discriminatie in Nederland altijd Amerika bij gehaald, dat klopt gewoon niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 13:08

_Penotti schreef:
Omdat het met de demonstraties hier in Nederland naar hier gehaald word.
Daarom ben ik hier.

Sowieso word discriminatie in Nederland altijd Amerika bij gehaald, dat klopt gewoon niet.

Maar jij haalt nu het protest op de dam topic in de war met deze, want volgens mij heeft Karl zin of haar mening daar gegeven en niet hier.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:09

Resistance schreef:
Ja, maar niet vanwege hun huidskleur. :+ En dat is waar het nu nou net over gaat.

Nee, er wordt gesuggereerd dat blanke mensen altijd gerespecteerd worden door politie, dat is dus niet geheel waar.
Ook niet elke donkere huidskleur zal puur vanwege hun huidskleur gedood worden. (Dat het wél gebeurt zal ik niet ontkennen, er is gewoon fundamenteel iets mis daar)

Dat heeft naar mijn mening allemaal meer te maken met angst. Er zijn genoeg rotte agenten daar, heus, er moet iets veranderen. Maar het gros is toch een normaal werkend persoon die ook graag weer naar huis wil. Feit is dat wapens daar veel makkelijker te verkrijgen zijn, dus als je daar als agent over straat gaat, wie heeft er een wapen, wie niet? Dus agenten trekken veel makkelijker hun eigen wapen bij een dreigende situatie. Bij zowel blank als zwart.

Dus ik vind dat plaatje niet bij deze situatie passen. Het is weer té zwart/wit om dit statement te maken.