Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:18

8nnemiek schreef:
Ik vind het ook erg interessant waarom mensen besluiten om in zo'n complottheorieën te gaan geloven.
Maar dan denk ik.. als je een lastige kwestie simpeler wil maken om het te kunnen begrijpen.. wát is er dan simpeler aan een platte aarde tov een ronde aarde. Hoe kunnen mensen dat logischer vinden?
Ik snap dat men dat vroeger dacht.. toen zag je de zee, en daar achter niks meer, dus daar houdt het op en val je eraf. Dat idee was gewoon gebaseerd op visuele perceptie. Maar tegenwoordig zien we gewoon de ronding van de aarde als je hoog genoeg zit.
En er zijn zo veel meer van die theorieën die bepaalde feiten of gebeurtenissen helemaal niet logischer maken.

Ik denk dat complotdenkers echt iets anders zien dan anderen. Denk aan de gestreepte jurk; de ene mens zag wit goud gestreept, de ander zwart goud (als ik me niet vergis, maar goed, je snapt mijn punt).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:29

rien10 schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het ook erg interessant waarom mensen besluiten om in zo'n complottheorieën te gaan geloven.
Maar dan denk ik.. als je een lastige kwestie simpeler wil maken om het te kunnen begrijpen.. wát is er dan simpeler aan een platte aarde tov een ronde aarde. Hoe kunnen mensen dat logischer vinden?
Ik snap dat men dat vroeger dacht.. toen zag je de zee, en daar achter niks meer, dus daar houdt het op en val je eraf. Dat idee was gewoon gebaseerd op visuele perceptie. Maar tegenwoordig zien we gewoon de ronding van de aarde als je hoog genoeg zit.
En er zijn zo veel meer van die theorieën die bepaalde feiten of gebeurtenissen helemaal niet logischer maken.

Ik denk dat complotdenkers echt iets anders zien dan anderen. Denk aan de gestreepte jurk; de ene mens zag wit goud gestreept, de ander zwart goud (als ik me niet vergis, maar goed, je snapt mijn punt).

En dan zijn er nog de experts die uitleggen waarom die verschillen worden waargenomen :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:29

8nnemiek schreef:

Wat ik me afvraag is waarom het boeiend is dat de aarde plat zou zijn.
Zolang ik er niet afval is t toch goed? :Y)

rien10

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:33

Maar sommigen willen ook wat te rellen hebben, vergeet dat niet. Als iedereen, werkelijk iedereen, zou accepteren dat de aarde plat zou zijn, verlaten ze die theorie denk ik weer voor wat anders.
Sommigen moeten echt iets hebben om tegen aan te schoppen. Ook hier in dit topic. Er is hier iemand die van alles, van echt elke opmerking een probleem maakt. Linksom -> probleem. Rechtsom -> probleem. Van bovenaf -> probleem. Dat zit in hen en is denk ik niet te veranderen. Zo werkt hun brein, hun persoonlijkheid. Dat er gewoon meningen naast elkaar kunnen bestaan, dat kan niet in hun ogen. Om over onomstotelijk bewezen feiten maar helemaal te zwijgen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:35

De mensen die denken dat de aarde plat is neem ik ook met een korreltje zout.
Maar nemen we daarom iedereen die niet altijd maar geloofd in een theorie aangedragen door een overheid maar met een korrel zout?
Dat klopt toch ook niet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:37

Solistar schreef:
In het kader van Amerika, wel bijzonder dat de resultaten van autopsie van de autoriteiten anders zijn dan die uitgevoerd zijn in opdracht van de familie. Zulk soort dingen werken conspiracies ook wel in de hand.. Autoriteiten die eigenbelang boven algemeen belang stellen.

Niet alleen in Amerika.
Op kleine schaal op de werkvloer zie je zit al gebeuren. Waarheden worden opzettelijk vervormd zodat bepaalde mensen buiten schot blijven, dure noodzakelijkw aanpassingen toch vermeden kunnen worden, of een melding naar buiten niet nodig is.
Hoeveel vertrouwen moet je dan precies hebben in mensen die beslissingen nemen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:53

Het moet toch ook best beangstigend zijn dat je er altijd vanuit gaat dat de overheid, de elite, weetikveel er altijd op uit is om jou kwaad te doen of schade te berokkenen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:29

Sizzle schreef:
Solistar schreef:
In het kader van Amerika, wel bijzonder dat de resultaten van autopsie van de autoriteiten anders zijn dan die uitgevoerd zijn in opdracht van de familie. Zulk soort dingen werken conspiracies ook wel in de hand.. Autoriteiten die eigenbelang boven algemeen belang stellen.

Niet alleen in Amerika.
Op kleine schaal op de werkvloer zie je zit al gebeuren. Waarheden worden opzettelijk vervormd zodat bepaalde mensen buiten schot blijven, dure noodzakelijkw aanpassingen toch vermeden kunnen worden, of een melding naar buiten niet nodig is.
Hoeveel vertrouwen moet je dan precies hebben in mensen die beslissingen nemen?

Dat is ook het probleem denk ik. Dat soort ontwikkelingen/incidenten wekt wantrouwen. Maar waar sommigen zich daardoor gewoonweg alerter, kritischer en autonomer opstellen ten aanzien van bepaalde informatie, en bijvoorbeeld actief de bronnen checken en/of zich breder gaan oriënteren wat betreft te raadplegen nieuwsbronnen/media, is het voor anderen reden ergens een complot achter te vermoeden, en die gaan vervolgens op zoek naar bevestiging voor dat vermoeden. Hetgeen een diametraal andere houding is, want in plaats van hun focus te verbreden, versmallen ze deze juist.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:33

_Penotti schreef:
Maar wat als er ook experts zijn die aan de toedracht twijfelen?

Dus niet toevallig je buurman die pakketbezorger is.
Dan gaat het niet over het niet snappen in wat er gebeurt, dan gaat het om dat je de ene verklaring logischer vind dan de andere.
Beide door experts gebracht.

Maar dan nog geloof je de verklaring van één van de experts , complotdenkers geloven geen van beide .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:05

Is dat zo dat ze geen expert geloven?

Ik denk een andere expert dan die de regering wil.
En natuurlijk heb je rare mensen die inderdaad de gekste mafste dingen geloven, zoals die wereld is plat mensen.
Maar je kunt toch niet iedereen over 1 kan gaan scheren omdat die paar mensen bestaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:23

Ach, je kan wat vinden van mensen die bepaalde ideeën hebben.
Net zoals je wat kan vinden van de mensen die wat vinden van die mensen :P

Die platte aarde: geweldig creatief toch, compleet met allerlei verklaringen voor allerlei zaken +:)+

Of over die maanlanding enzo. Ik ga er vanuit dat het gewoon allemaal echt gebeurd is. Maar vind het ook wel realistisch om te beseffen dat het niet 100% onmogelijk is dat je met dit soort dingen voor de gek gehouden kan worden. Er zijn wel meer dingen die niet zijn wat ze lijken, of waar je best wat twijfel over mag hebben omdat je nu eenmaal niet alles zeker kan weten en er best wat lui op de wereld zijn die anderen graag voor hun eigen gewin een beetje (of een beetje veel) voor de gek houden.

Soms met slechte bedoelingen, soms met goede bedoelingen.

Ik heb wel respect voor mensen die ergens op een andere manier naar kijken, kan best interessant zijn om je daar eens nader in te verdiepen want wellicht zit er een keer ergens een kern van waarheid in die je als mogelijkheid open zou kunnen houden zodat je een beetje alert blijft :)

Op het moment dat mensen het nodig vinden om anderen domme schapen te noemen, gaat het mij te ver. Ook wanneer wéér anderen hèn weer domme schapen noemen. Stom arrogant gezeur vind ik dat. Laat het toch lekker dat verschillende mensen op verschillende manieren ergens naar kijken en andere conclusies trekken.

Dat kan je bijzonder vinden, je kan zeggen dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht, maar waarom nou meteen zo belachelijk maken als iemand bvb. denkt dat het filmpje van de maanlanding in een studio opgenomen is. Dan ben je imo geen haar beter.... met zo'n "zij zijn gek" mentaliteit.

Bestaat de mogelijkheid dat "we" inderdaad voor de gek gehouden worden? Hoe klein ook? Laat het dan lekker :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:25

Precies dat bedoelde ik eerder maar jij schrift het veel beter :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:35

Ik zie op Facebook ook wel bijzondere dingen langskomen waarvan ik dan wat denk. Je trekt je wenkbrauwen een keer op, denkt: nou verder is die persoon wel gewoon een goede gast, boeiend dat die er op dat gebied hele andere ideeën op nahoudt dan ik zelf.

Dat onderwerp daar moet je het op een verjaardag dus gewoon niet over hebben...om het gezellig te houden.... :P .... en dóór met je leven :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 16:38

Maar het zijn dus heel vaak de complotdenkers die de mensen die netjes om antwoord vragen uitmaken voor schapen. Dat , in combinatie met zoek het zelf op is de basiskennis van elke complotdenker .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:43

Mwoah, wellicht vragen die mensen het stiekem best vaak minder netjes dan ze denken.
Zo'n "elke complotdenker" vind ik dezelfde soort mentaliteit van "zij zijn domme schapen, denken ze nou echt niet na ofzo :?"

Want wanneer is iemand dan precies "elke complotdenker". Ben je al een complotdenker als je de optie open houdt (let op: je houdt alleen de optie open dat het niet geheel onmogelijk is :)* ) dat dat maanlandfilmpje in een studio opgenomen is?

(aanvulling hierop: als je de optie open houdt dat het niet geheel onmogelijk is dat dat filmpje helemaal niet op de maan maar in een studio opgenomen is, wil dat ook nog niet zeggen dat je niet gelooft dat er mensen op de maan geweest zijn hè, dat kan naast elkaar bestaan :) )

En zal iedereen die denkt dat de aarde plat is, ook in zijn vrije tijd 5G masten platbranden en de hele riedel die er bij schijnt te horen? Ofwel: waarom nou die behoefte om mensen weg te zetten als "elke complotdenker".

Daar heeft toch werkelijk niemand wat aan.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-06-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:55

bigone schreef:
Maar het zijn dus heel vaak de complotdenkers die de mensen die netjes om antwoord vragen uitmaken voor schapen. Dat , in combinatie met zoek het zelf op is de basiskennis van elke complotdenker .

Hoeveel complotdenkers ken jij? Of wanneer zijn ze dat?

Ik ken niemand die geloofd in een platte aarde, of dat in ieder geval niet hardop zegt.

Eigenlijk ken ik ook niemand die denkt dat de maanlanding nep is, of dat hardop zegt.
Dus hoor daar ook geen opmerkingen van dat die anders denken maar domme schapen zijn.

Kom ik op bokt in dit topic zie ik nog steeds geen mensen die in een platte aarde geloven, of ze durven het niet te uiten. Wat ik niet eens vreemd zou vinden.

Betreft de maanlanding zie ik mensen die zeggen ik denk wel dat het echt was,maar het zou me misschien niet verbazen als het anders in elkaar steekt.
Zelf heb ik me daar nooit echt in verdiept, maar ik zie zelf nog wel dat Amerika zo gek zou kunnen zijn om het op te zetten. Want laten zien hoe machtig ze zijn is altijd wel heel belangrijk voor ze.
Maar nog steeds denkt het meeste deel van me dat het nog wel echt was :D

Betreft 9/11, ben ik nu een complotdenker?
Volgens dit topic wel vermoed ik?
Ik heb in die tijd te veel gelezen van bouw ingenieurs, brandexperts, dat ik inderdaad denk dat het niet 100% is wat ze ons willen laten geloven.
Alleen Wtc7 al, die uren later zonder geraakt te zijn ook instort.
Maar ik ben niet iemand die daar op straat mee gaat staan leuren. En een ander die vind dat het wel 100% door terroristen is gedaan ga ik niet lopen bekritiseren want ik vind hun gedachte daarover prima.
Andersom lijkt het dan wel te kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:02

pmarena schreef:
Laat het toch lekker dat verschillende mensen op verschillende manieren ergens naar kijken en andere conclusies trekken.

Dat kan je bijzonder vinden, je kan zeggen dat je het hoogst onwaarschijnlijk acht, maar waarom nou meteen zo belachelijk maken als iemand bvb. denkt dat het filmpje van de maanlanding in een studio opgenomen is. Dan ben je imo geen haar beter.... met zo'n "zij zijn gek" mentaliteit.

Bestaat de mogelijkheid dat "we" inderdaad voor de gek gehouden worden? Hoe klein ook? Laat het dan lekker :j

Nee, nee, dit is dus niet okee. Het is eerder al beter uitgelegd in dit topic, maar dit is dus waar gezond kritiek verandert in actief wantrouwen in overheden / wetenschap voeden. Oók bij theorieën waarbij het in eerste instantie niet lijkt alsof het kwaad kan.

Edit: hier de quote voor de volledigheid
Karl66 schreef:
Zogenaamd onschuldige complottheorieën, zoals dat de maanlanding een hoax is of dat 9/11 door de overheid is uitgevoerd, zijn zeker wel schadelijk. Wat dit soort theorieën doen, is een wantrouwen in de overheid creëren. Voor alle duidelijkheid, er gaat genoeg mis bij de overheid, denk bijvoorbeeld aan de aardbevingsschade in Groningen of de toeslagenaffaire. Daarnaast hebben overheden al gauw de neiging te denken dat de burgers er voor hun zijn in plaats van dat zij er voor de burger zijn. Maar door dit soort complottheorieën wordt de kloof nog verder vergroot, zonder dat dit nodig is. Met als gevolg wantrouwen dat onnodig vergroot wordt, minder democratische betrokkenheid, mensen die zich actief gaan afzetten tegen de overheid, etc. etc. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld een land als Rusland dit soort theorieën actief promoot om op die manier de kracht van West Europa en de EU te verzwakken.

Complottheorieën, ook al lijken ze nog zo dom en onschadelijk, hebben echt meer risico in zich dan het op het eerste gezicht lijkt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:42

Punt blijft dat een ieder er zijn eigen mening op mag nahouden, vrijheid van meningsuiting heeft en dat het nòg enger is als je dat wilt verbieden. Want "jij" zal wel even bepalen wat wel of niet "goede" informatie is.

Dat is nog veel enger dan Jantje, Pietje en Marietje waarbij de fantasie een beetje op hol slaat.

De 1 zegt iets dat de ander raar vindt. Daar kan die ander dan weer op reageren en zijn eigen visie op geven. Weer een ander geeft daar weer een visie op. En nr. XXX kan al die visies tot zich nemen en voor zichzelf bepalen wat hij / zij de meeste logische visie vindt. Zo hoort het te zijn imo :)

Het lijkt wel weer een beetje een herhaling van dat topic over ingrijpen door mods joh :=

Prima als je een "bijsluiter" ergens bij zet over wat de algemene consensus is, maar niet mensen die iets anders denken, hoe vergezocht ook, belachelijk en monddood maken want dat is echt een enòrm zwaktebod en past niet bij een ontwikkelde, vrije, open maatschappij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 19:10

Maar dat belachelijk maken zie je dus heel vaak wanneer je een oprechte vraag aan iemand stelt of ze kunnen onderbouwen waarom ze de theorien verkondigen van iemand die al keer op keer als fantast, charlatan, leugenaar is ontmaskerd, ook zijn beweringen . Dan vraag je netjes of er nog meer onderzoeken zijn die hun mening staven want jij hebt een andere visie /bewijs voor hun theorie . Dan ben je meteen een schaap , zonder uitzondering , die opmerking komt altijd terug .
Ik had op insta iemand die elke keer een video stuurde met de opmerking zie en leer, wanneer ik dat onderuit haalde kwam de volgende visie . Tot hij niets meer had en in één keer was ik het schaap wat achter de wetenschap aanholde. Ik heb hem maar een goede dag gewenst . Valt niet tegen te praten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:12

pmarena schreef:
Punt blijft dat een ieder er zijn eigen mening op mag nahouden, vrijheid van meningsuiting heeft en dat het nòg enger is als je dat wilt verbieden. Want "jij" zal wel even bepalen wat wel of niet "goede" informatie is.

Dat is nog veel enger dan Jantje, Pietje en Marietje waarbij de fantasie een beetje op hol slaat.

De 1 zegt iets dat de ander raar vindt. Daar kan die ander dan weer op reageren en zijn eigen visie op geven. Weer een ander geeft daar weer een visie op. En nr. XXX kan al die visies tot zich nemen en voor zichzelf bepalen wat hij / zij de meeste logische visie vindt. Zo hoort het te zijn imo :)

Het lijkt wel weer een beetje een herhaling van dat topic over ingrijpen door mods joh :=

Prima als je een "bijsluiter" ergens bij zet over wat de algemene consensus is, maar niet mensen die iets anders denken, hoe vergezocht ook, belachelijk en monddood maken want dat is echt een enòrm zwaktebod en past niet bij een ontwikkelde, vrije, open maatschappij.

Waar zeg ik dan precies dat het OK is om mensen belachelijk te maken? Volgens mij zeg ik juist dat je ervoor moet waken dat je in zo'n geval juist het idee moet bekritiseren en niet de mens. (Ja, tenzij het gaat om gevallen als wat Karl al eerder aanhaalde, het stalken van de familie van Marianne Vaatstra :n dat kan écht niet)

En dat is nu net wat er wel vaak gebeurt aan de kant van aanhangers van complottheorieën (of theorie X, wat je wil). Mensen die worden weggezet als idioten omdat ze dezelfde conclusies trekken als de "mainstream media" (zie bijvoorbeeld het gesprek dat Danique had op Facebook).
Het beeld dat jij lijkt te schetsen is dat elke mening evenveel waarde heeft. Dat is niet zo. Als jouw mening lijnrecht staat tegenover zaken waarover wetenschappelijke consensus bestaat is het op zijn minst onwenselijk als je die op grote schaal ventileert, om redenen die ik in mijn vorige post noemde. Ik zeg niet dat dergelijke mensen monddood gemaakt moeten worden, maar jouw aanpak van "wat fijn dat wij een andere mening hebben, ik respecteer jouw andere mening en daarmee is het afgedaan" is het andere uiterste. Ik vind het terecht als men tegen dergelijke uitingen in gaat, het is namelijk niet normaal of OK om te normaliseren dat "de wetenschap" of "de overheid" erop uit is om ons allemaal te doden/ op grote schaal te onderdrukken (ofzoiets). Dat is namelijk gewoon niet waar. Die stelling verdedigen is het bewust willen creëeren van onrust en daar is niemand mee geholpen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:13

Maar als je al weet dat iemand elke keer zo'n video opstuurt dan reageer je daar toch niet meer op?
Ik gebruik insta erg weinig, maar daar zie je toch helemaal niet van alles als je dat niet wilt?
Dan moet je die toch zelf al bewust volgen?
Zo'n mensen zou ik niet volgen.
Ik heb ook eens zo'n overdreven veganist als fb vriendin gehad. Ik heb niets tegen veganisten, zelf weten. Wel als je een foto maakt dat de familie bbq gezellig was en zij haar mening weer op drong.
Doei en daag.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:15

Maar er word hier ook netjes gediscussieerd over verschillende complottheorieen, dat is het probleem ook niet. Pas wanneer er niet meer gediscussieerd word en niet op vragen gereageerd word en er weer een nieuwe theorie geplempt word, dan word de sfeer vervelend en is de discussie doodgeslagen.
Dus prima dat je een andere mening hebt, maar als je die op een discussieforum zet, moet je niet zeuren dat er over gediscussieerd word en is het wel zo netjes om daar aan mee te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 19:37

_Penotti schreef:
Maar als je al weet dat iemand elke keer zo'n video opstuurt dan reageer je daar toch niet meer op?
Ik gebruik insta erg weinig, maar daar zie je toch helemaal niet van alles als je dat niet wilt?
Dan moet je die toch zelf al bewust volgen?
Zo'n mensen zou ik niet volgen.
Ik heb ook eens zo'n overdreven veganist als fb vriendin gehad. Ik heb niets tegen veganisten, zelf weten. Wel als je een foto maakt dat de familie bbq gezellig was en zij haar mening weer op drong.
Doei en daag.

Geen enkel probleem mee hoor zolang hij dat via pb deed . Er was ook gewoon sprake van een gezonde discussie tot zijn bronnen op waren en de mijne niet, toen was ik een schaap . Kan er wel om lachen omdat, ondanks dat hij keurig netjes bleef , zich toch ontzettend liet kennen. Hij heeft nooit weer contact gezocht aangezien ik blijkbaar niet te redden was. En op insta hoef je iemand niet te volgen om toch een vraag te stellen, hangt van hun instellingen af.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:35

Ik vind dat Pmarena het goed verwoord. Daarnaast DE complotdenker bestaat niet. Wat te denken van klokkenluiders als Assange, Snowden.. Ook allemaal onzin, of het valt wel mee, of toevallig, want de staat heeft het zo goed met ons voor? En zouden zij de uitzonderingen naar buiten hebben gebracht, of is dat het puntje van de ijsberg? Nogmaals, ik zeg niet dat ikzelf de staat wantrouw of een complotdenker ben zoals hier wordt omschreven, maar wel dat er dingen zijn waardoor ik begrijp dat de goede bedoelingen van overheden door sommigen betwijfeld worden. En dat complotdenkers door dat wantrouwen doorslaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 20:39

Het zijn ook de mensen die zo opgaan in hun werkelijkheid dat alles wat anders is compleet fout is, alleen zij hebben de waarheid in pacht en dat maakt het zo link. De stelligheid waarmee ze zaken op het net deponeren . Zoals houd je van je kinderen dan laat je ze niet vaccineren . Daar erger ik me kapot aan .
Mensen die geloven dat de aarde plat/hol is, dat het einde der tijden nadert , dat er niet werkelijk een maanlanding is geweest, geen enkel probleem mee maar wanneer het om gezondheid gaat en mensen voor moordenaar uitmaken wanneer je bvb vaccineert , dan ga je veel te ver.