Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Rivendell schreef:@achterom, wij hebben aparte rekeningen en betalen onze eigen lasten. Vriend betaald alle vaste kosten. Ik kom zonder toeslag tekort, dus moet hij nu bijspringen naast alle vaste kosten. Hij moet nu dus en mijn verzekering betalen en de terugbetaling
Achterom schreef:Ik geef simpelweg mijn mening... je hebt minder kosten als je samenwoont en profiteert mee van het inkomen van de ander. Samenwonen is goedkoper dan alleen.
Dus: als een stel samenwoont, wat mij betreft ook automatisch toeslagpartner ja. Tenzij er sprake is van een verhuursituatie oid.
Ailill schreef:Maar hoezo dan wel recht op huurtoeslag? Dat is ter compensatie van een, voor diegene, te hoge hoog i.c.m. inkomsten. Blijkbaar kiezen zij er zelf voor om een huis te delen, dan is dat toch hun keuze en vervalt het recht op huurtoeslag? Die huur is immers, per individu niet meer zo hoog.
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:
Nou ja, je kunt er rekening mee houden he. Als je weet dat je in juli trouwt, dan zet je in december je zorgtoeslag stop. Het is niet dat er geheimzinnig over gedaan wordt.
Helaas wist mijn zusje dit dus niet, net zoals er wat posts terug door een aantal mensen werd beweerd dat het inkomen van de partner nooit mee telt voor de zorgtoeslag.
Het is dus lang niet bij iedereen bekend.
Als je samenwoont en geen toeslagpartner bent dan heb je er gewoon recht op, Achterom. Er zijn genoeg mensen met gescheiden inkomsten, rekeningen en uitgaven. Je kan niet zomaar aannemen dat iedereen die samenwoont ook een gezamelijke rekening heeft.
_San87_ schreef:Klopt. Ik wist het ook niet. Maar het is wel iets dat je naar mijn mening uitzoekt wanneer je gaat trouwen. Dus het is wel iets waar je in feite rekening mee kunt houden.
8nnemiek schreef:Dan verhuizen ze toch naar een goedkope(re) regioIk heb eerlijk gezegd geen idee hoe de regels zijn met huurtoeslag bij samenwonen zonder dat je toeslagpartner bent. Maar in dat geval, een huurwoning in Amsterdam, betaal je ruim meer dan de maximale huurprijs om huurtoeslag te krijgen, dus die zullen dat zeker niet krijgen.
Edit, Emma was me net voor.
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Klopt. Ik wist het ook niet. Maar het is wel iets dat je naar mijn mening uitzoekt wanneer je gaat trouwen. Dus het is wel iets waar je in feite rekening mee kunt houden.
Zeker! Zelf zou ik zo'n dingen ook tot in de puntjes uitzoeken inderdaad.
Maar ik heb toch echt al heel vaak gehoord dat mensen er totaal niet bij stil staan.
In het geval van mijn zusje was het al helemaal sneu.. Die hadden een financieel adviseur, gingen een huis kopen, en kregen de tip om voor de aankoop nog snel even te trouwen omdat dat voordelen had (voor de hypotheek gok ik?).. maar die zelfde adviseur kende ook de rest van de situatie en heeft hen helemaal verkeerd voorgelicht. Stom natuurlijk om niet zelf nog alles te dubbelchecken, maar vervelend was het wel.
8nnemiek schreef:Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de regels zijn met huurtoeslag bij samenwonen zonder dat je toeslagpartner bent. Maar in dat geval, een huurwoning in Amsterdam, betaal je ruim meer dan de maximale huurprijs om huurtoeslag te krijgen, dus die zullen dat zeker niet krijgen.
Edit, Emma was me net voor.
purny schreef:magda_90 schreef:Ik vind het vooral krom dat overheidsinstellingen als DUO er als de kippen bij zijn als er iets veranderd in je salaris maar instellingen als zorgverzekering je het wel weer handmatig moet veranderen.
Ik denk dat je de bd bedoelt? Ik heb namelijk nog nooit mijn inkomen door moeten geven aan de zorgverzekering
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Nou ja, je kunt er rekening mee houden he. Als je weet dat je in juli trouwt, dan zet je in december je zorgtoeslag stop. Het is niet dat er geheimzinnig over gedaan wordt.
Helaas wist mijn zusje dit dus niet, net zoals er wat posts terug door een aantal mensen werd beweerd dat het inkomen van de partner nooit mee telt voor de zorgtoeslag.
Het is dus lang niet bij iedereen bekend.
Als je samenwoont en geen toeslagpartner bent dan heb je er gewoon recht op, Achterom. Er zijn genoeg mensen met gescheiden inkomsten, rekeningen en uitgaven. Je kan niet zomaar aannemen dat iedereen die samenwoont ook een gezamelijke rekening heeft.
Nikass schreef:Wanneer ben je wel toeslagpartners als je samenwoont en wanneer niet? Dat is mij dan weer niet duidelijk.
Achterom schreef:Ailill schreef:
Misschien wel, maar ze leggen de vinger wel op de zere plek... de gemeentes incasseren nu de klappen en iedereen zag dit mijlenver aankomen, behalve dan misschien de gemeentes zelf, maar dat is een andere discussie.
En het kabinet geeft niet thuis, schandalig.
Ailill schreef: