Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Asciugamano schreef:Wie kruipt er nu in een slachtofferrol?
Citaat:Het was een oprechte vraag!
We hadden toch al vastgesteld dat een klein kind, dat haar klasgenootje ‘zwarte Pietje’ noemt, onschuldig is? Dat waren we toch eens?
Citaat:Dan is mijn vraag aan jou wat je dan vervolgens zou doen? Ik suggereer niks, dat is jouw invulling, denk ik.
sneeuwpop schreef:Ik vind het vooral bijzonder dat het nog steeds speelt omdat het begon door Quinsy Gario. Omdat hij dacht op deze manier een schadevergoeding eruit kon trekken.
Een profiteur van de samenleving en ondertussen enkel maar liep te schoppen wegens zijn onvrede in vanalles. (IPV gewoon werken!)
"Niemand" dacht aan rasisme.
Mensen die gekwetst zijn, zouden eens even moeten nadenken en het misschien wat luchtiger moeten bekijken. Zwarte piet is namelijk positief.
Kindervriend en geeft kadootjes...
Mijn donkere vrienden zijn pro zwarte piet, juist omdat ze het veel te ver gezocht vinden. Ze lijken er niet op en de mini kinderen die een foutje maken, die zijn juist positief over hun donkere kleur. Mijn vrienden vinden dat grappig en kletsen dan leuk tegen die kindjes![]()
Heel de discussie zorgt juist voor 2 kampen en wakkert de discriminatie aan.
Bijzonder ook dat veel blanke mensen zo lopen te protesteren tegen zwarte piet
Iedereen kan zich bij vanalles gekwetst voelen, misschien eens wat meer relativeren...
sneeuwpop schreef:Ik vind het vooral bijzonder dat het nog steeds speelt omdat het begon door Quinsy Gario. Omdat hij dacht op deze manier een schadevergoeding eruit kon trekken.
Een profiteur van de samenleving en ondertussen enkel maar liep te schoppen wegens zijn onvrede in vanalles. (IPV gewoon werken!)
"Niemand" dacht aan rasisme.
Mensen die gekwetst zijn, zouden eens even moeten nadenken en het misschien wat luchtiger moeten bekijken. Zwarte piet is namelijk positief.
Kindervriend en geeft kadootjes...
Mijn donkere vrienden zijn pro zwarte piet, juist omdat ze het veel te ver gezocht vinden. Ze lijken er niet op en de mini kinderen die een foutje maken, die zijn juist positief over hun donkere kleur. Mijn vrienden vinden dat grappig en kletsen dan leuk tegen die kindjes![]()
Heel de discussie zorgt juist voor 2 kampen en wakkert de discriminatie aan.
Bijzonder ook dat veel blanke mensen zo lopen te protesteren tegen zwarte piet
Iedereen kan zich bij vanalles gekwetst voelen, misschien eens wat meer relativeren...
Asciugamano schreef:Gini schreef:Ik vind het altijd zo erg dat zulke dingen altijd met enorme negativiteit gepaard moet gaan. Dat je vurig achter een punt staat, is alleen maar goed. En dat je af en toe moet roepen om gehoord te worden, dat weten we. Maar roepen kan inspirerend zijn en roepen kan verwijtend en storend zijn. Het ene roepen is het andere niet. Met spandoeken en een hart vol frustratie in een zee van kinderen gaan staan om je punt te maken, schaar ik onder de laatste vorm van roepen. Al die negativiteit die eromheen hangt, daar word ik misselijk van. En het hokjesdenken, je bent pro of je bent anti. Wat nu als je een volwassene bent die weekhartig terugkijkt naar een oude traditie die hem of haar zelf als kind zoveel vreugde heeft bezorgd, maar tegelijkertijd begrijpt dat het misschien beter is om afscheid te nemen van die traditie? Ben ik een racist omdat ik even de tijd nodig heb om aan te passen? Ben ik een racist omdat ik het nu nog best wel een gek zicht vind om een roetpiet langs de Sint te zien staan? Als ik het geroep van de anti-Pieters mag geloven, wel. En dat kwetst mij ook. Ik wil geen racist zijn en ik snap wat er gezegd wordt, maar krijg ik alsjeblieft de tijd om afscheid te nemen van een jarenlange traditie? Krijg ik alsjeblieft de mogelijkheid om zelf te evolueren naar dat nieuwe inzicht en mij aan te passen naar de nieuwe situatie? Of gaat vanaf nu ieder Sinterklaasfeest gepaard met protest en rookbommen en politieagenten en een groot schaamtegevoel? Want dan hoeft het voor mij allemaal niet meer.
Euh... sorry hoor maar volgens mij is het feest niet voor jou.
(So get over it!)
Cer schreef:Asciugamano schreef:Wie kruipt er nu in een slachtofferrol?
Geen idee wat je hier weer mee bedoelt, en ik heb het niet eerder over een slachtoffer rol gehad...
Dus deze suggestie raakt echt kant nog wal...Citaat:Het was een oprechte vraag!
We hadden toch al vastgesteld dat een klein kind, dat haar klasgenootje ‘zwarte Pietje’ noemt, onschuldig is? Dat waren we toch eens?
Ik hou niet van dit soort passief-aggresieve suggestieve bewoordingen en het 'we' gebruik in deze..
En ik had het over het artikel en de link tussen racisme en zwarte piet.. niet over het 'corrigeren' van jonge kinderenCitaat:Dan is mijn vraag aan jou wat je dan vervolgens zou doen? Ik suggereer niks, dat is jouw invulling, denk ik.
Jij schrijft: Jij zou dergelijk gedrag niet corrigeren?
Het is dat er een vraagteken achter staat, maar je suggereert dat ik dergelijk gedrag niet zou corrigeren. De juiste bewoording zou zijn "corrigeer je zulk gedrag?" zonder vooringevuld antwoord in de zin (lees hier bv stukken over betreffende ondervragingstechnieken)
Ik vind "corrigeren" een streng woord.. ik zou in het geval van jonge kinderen die zich van geen kwaad bewust zijn, kiezen voor 'uitleg'... dus nee, niet corrigeren. Corrigeren zou imo betekenen dat ze een fout maken, en dat vind ik in deze niet juist.
@Janneke2: fijne posten, fijn dat je deze dialoog openhoudt
Cer schreef:Is het openlijk uiten van racistische uitingen tegen voetballers erger geworden?
En wie heeft zwarte piet beladen gemaakt?
En ik denk dat er met roetveegpieten bij de landelijke intocht al best wel wat bereikt is. Als ik de post van Askja lees, lijkt het alsof er niks verandert is, maar dat is denk ook niet waar. Dat is het negatieve beeld waar ik persoonlijk stekelig van wordt.
Ja we zijn er nog niet, maar er gebeurt wel wat, dat is toch ook goed? Of stelt dat niks voor?
Electra63 schreef:Ik kan niet geloven, hoe racisme door sommigen hier gebagatelliseerd wordt. De discussie van zondag en maandag gemist over donkere voetballers? En kijk eens op sociaal media als er een politiek besluit wordt genomen. Werkelijk alles is de schuld van migranten en asielzoekers.
Ik vind het triest als mensen dan zeggen dat zij ook weleens gepest zijn omdat ze dik of blond waren.
Nikass schreef:Electra63 schreef:Ik kan niet geloven, hoe racisme door sommigen hier gebagatelliseerd wordt. De discussie van zondag en maandag gemist over donkere voetballers? En kijk eens op sociaal media als er een politiek besluit wordt genomen. Werkelijk alles is de schuld van migranten en asielzoekers.
Ik vind het triest als mensen dan zeggen dat zij ook weleens gepest zijn omdat ze dik of blond waren.
Nou inderdaad. Zo onbegrijpelijk dat ik niet eens kan bedenken hoe ik er op zou moeten reageren. Misschien kom ik van een andere planeet ofzo, maar ik heb in mijn opvoeding toch heel duidelijk meegekregen dat er geen enkel excuus is voor racisme. Nooit.
Magrathea schreef:Wat ik me dan afvraag: als je zelf ook discriminatie ervaart, dan zou elk initiatief om iets discriminerend uit te bannen toch iets zijn om toe te juichen?
Leed is geen wedstrijdje. En de bestrijding van leed is niet of-of.
Popstra schreef:zolang men er over blijft door gaan zullen er alleen maar meer tegengas geven. En harder ook.
Denk dat we inderdaad blij moeten zijn met wat nu al bereikt is. Namelijk roetveeg pieten en geen winkelier die meer zijn etalage rijkelijk versiert want die kijken ook wel uit!
Het is geven en nemen. Mensen moeten eens niet zo blijven doorzagen.
Magrathea schreef:Popstra schreef:zolang men er over blijft door gaan zullen er alleen maar meer tegengas geven. En harder ook.
Denk dat we inderdaad blij moeten zijn met wat nu al bereikt is. Namelijk roetveeg pieten en geen winkelier die meer zijn etalage rijkelijk versiert want die kijken ook wel uit!
Het is geven en nemen. Mensen moeten eens niet zo blijven doorzagen.
Zo kan je nog wel even doorgaan he? Feminisme, ook zoiets, vrouwen hebben toch al kiesrecht, waarom zou je ook nog het glazen plafond willen doorbreken en de ongelijkheid op de werkvloer willen oplossen?
Karl66 schreef:Cer schreef:Is het openlijk uiten van racistische uitingen tegen voetballers erger geworden?
En wie heeft zwarte piet beladen gemaakt?
En ik denk dat er met roetveegpieten bij de landelijke intocht al best wel wat bereikt is. Als ik de post van Askja lees, lijkt het alsof er niks verandert is, maar dat is denk ook niet waar. Dat is het negatieve beeld waar ik persoonlijk stekelig van wordt.
Ja we zijn er nog niet, maar er gebeurt wel wat, dat is toch ook goed? Of stelt dat niks voor?
Ja en dat is niet zo gek. Als we de rassenstrijd en de polarisatie uit de VS naar hier importeren, dan trek je dat soort zwarthemden uit hun holen. Aan de ene kant omdat ze denken dat dit hun strijd is en aan de andere kant omdat ze denken, omdat heel veel mensen niet zoveel problemen met zwarte piet hebben, dat er voedingsbodem voor hun ideeën is. En dat laatste is natuurlijk onzin, want de meerderheid heeft niks met extremisme en dat geldt voor beide zijden.
Laten we trouwens ophouden te doen alsof na de kritiek van Gerda Havertong er niks veranderd is. Voor die tijd veranderde zwarte piet al en na die tijd is hij gewoon door blijven veranderen. Dat doen tradities namelijk, die groeien mee met de samenleving waar ze in bestaan. En ook zonder KOZP was die traditie gewoon door blijven veranderen en was zwarte piet ook verdwenen. Misschien net zo snel als nu en misschien wat langzamer, maar dan wel in het hele land. Maar het grote verschil was dat je dan de polarisatie geen handje had geholpen, dan hadden we de rechtsextremisten geen podium geboden, dan waren we op weg naar meer begrip voor elkaar geweest in plaats van minder begrip. En wat misschien nog wel het belangrijkste is, dan hadden we de tijd en energie die we in zwarte piet hadden gestoken in andere vormen van racisme kunnen steken, die meer invloed op het leven van mensen hebben.
Strijd is niet de beste oplossing. Strijd gaat om win-lose, terwijl je als samenleving moet gaan voor win-win, voor samenwerking, voor samen groeien.
Cer schreef:Askja, ik denk dat je daar iets heel zinnigs zegt..
De racistens gebruiken de Zwarte Piet discussie voor zichzelf.
Zijn wij als Nederland dan racistisch, of laten we dit bepalen door een (gelukkig) kleine groep racisten?
Sommige mensen hier doen het lijken alsof veel Nederlanders rot zijn van binnen, en ik denk dat dat een te negatief beeld is. Ik hoop dat dat een te negatief beeld is. En ik vind het jammer dat het zo geschetst wordt.
Ik mag hopen dat ik niet vertegenwoordigd wordt door deze racistische mensen, maar mij wordt wel het gevoel gegeven dat ik 'daarbij' hoor en dat zint mij heel niet.
MCE, jouw post snap ik niet?