steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:51

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:52

Esaqar schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik ben niet zozeer 'tegen', ik begrijp goed waarom ze in protest gaan. Maar boeren zijn niet zo heilig als dit topic doet lijken.

Boeren zorgen inderdaad voor eten en werkgelegenheid, en dat is natuurlijk super belangrijk. We kunnen niet niet zonder! Maar ze zorgen ook voor uitstoot, een deel van de boeren voor slecht dierenwelzijn, etc.

Er zou een balans gevonden moeten worden. Niet het ene uiterste zoals in dit topic, of het andere uiterste zoals in de politiek.

Maar dan moeten ze de boeren die niet goed met hun vee om gaan straffen, en niet de boeren die alles doen voor een goed bedrijf en hun dieren.

Want als al die boeren stoppen omdat dat moet, verliezen de melkfabrieken ook de helft van hun klanten dus kunnen daar de helft van de medewerkers ook kappen. Vervolgens is er door de werkloosheid en het tekort aan banen minder geld te spenderen. Daardoor gaan kledingwinkels, ruitersportzaken, autodealers etc. ook failliet.

En oké, iets anders, dus de helft van de boeren stopt. Dan wordt er ook de helft minder aan gewassen verbouwd. Die gewassen nemen onder andere uitstoten op.
Wanneer de bende volgebouwd wordt met meer en meer bedrijven die schadelijke stoffen uitstoten. Waar wordt dat dan door opgenomen?

Iedereen weet toch dat dieren en natuur het allerbeste is voor het milieu?

Heb je hier echt bronnen van? Ik begrijp heus wel wat je bedoelt, maar alles wat je hierboven noemt lijkt uit de lucht gegrepen.

Als een aantal melkfabrieken stopt en mensen werkloos raken, gaat heus niet ineens een kledingwinkel of autodealer failliet lijkt mij. Dus nu 200 werknemers van Thomas Cook geen werk meer hebben, hebben we binnenkort ineens minder ruitersportzaken?
Mensen blijven niet altijd werkloos he, veel zoeken ook weer een nieuwe baan.

En geen gewassen betekent niet automatisch dat het wordt volgeplempt met schadelijke fabrieken. Hier kunnen misschien ook wel groene, energieneutrale woonwijken of gewoon natuur voor terugkomen.

Ik snap wat je zegt, maar ik vraag me af waar je alles vandaan hebt gehaald.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:53

Diertjec schreef:
Even hѐ
https://www.nu.nl/binnenland/6000939/fl ... weren.html

Weer worden boeren negatief afgeschilderd. Alsof het mega slopers/vechtersbazen zijn ofzo. Dat idee krijg ik een beetje met dat ze zoveel politie enzo hebben ingezet.

Het lijkt me vooral dat er zoveel politie is om het verkeer in goede banen te leiden. Tienduizend boeren die zometeen weer de weg op gaan, samen met de avondspits, is natuurlijk enorm chaotisch.

Daarnaast is ook iemand met zijn trekker door hekken gereden, dus best wel een sloper :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:55

Danielleeee_ schreef:
En geen gewassen betekent niet automatisch dat het wordt volgeplempt met schadelijke fabrieken. Hier kunnen misschien ook wel groene, energieneutrale woonwijken of gewoon natuur voor terugkomen.

Uh. Op een aantal HA land de boel volzetten met stenen en asfalt? Gaat goed helpen wel tegen onze waterproblematiek :))

Misschien even een interessante over CO2 vastleggen: https://www.boerderij.nl/Akkerbouw/Blog ... k-229069E/

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:55

Diertjec schreef:
Even hѐ

Weer worden boeren negatief afgeschilderd. Alsof het mega slopers/vechtersbazen zijn ofzo. Dat idee krijg ik een beetje met dat ze zoveel politie enzo hebben ingezet.

Hoe kan dat nou?

Farmers Defense Force: ‘Zolang het nodig is gaan we door’

"Het wordt tijd dat mensen en de politiek voor ons gaan zorgen, anders gaan wij ook niet meer voor hen zorgen", zegt Mark van den Oever, oprichter van de Farmers Defense Force. Deze Facebookgroep werd de stalbezettingen van afgelopen mei en telt inmiddels al 16.000 leden.

Bij het protest op het Malieveld heeft Van den Oever laten weten dat zij willen dat er binnen vier weken een aantal dingen veranderen. "Er moet geen vee worden ingeleverd, de boeren wensen fatsoenlijke gewasbeschermingsmiddelen en goede stikstofmetingen", vertelt hij. Als dat niet gebeurt, volgen er volgens de Farmers Defense Force 'harde acties'. "Dan leggen we de voedselvoorziening en Schiphol plat, en gaat de Formule 1 niet door. Zolang het nodig is gaan we door."

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:56

Hier ook steun!
Zelf een jaar op een boerderij gewoond, en veel vrienden/kennissen die boer(in) zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:56

Al met al kun je wel zeggen dat dit protest bijzonder geslaagd was en ook dat er een enorme opkomst was.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:57

secricible schreef:
Ik snap dat publiciteit zorgt dat mensen meer informatie krijgen en die kant had ik misschien niet voldoende beseft, maar ik denk nog steeds niet dat je mensen er meer positief voor krijgt voor boeren. Hoogstens de mensen die al positief was nog positiever en de neutrale mensen meer geïnformeerd.

Nu dat er zoveel mensen positief reageren op de boeren, terwijl hier ook heel veel mensen last van hebben, geeft kracht en macht.
Dit zijn allemaal kiezers en de politiek ziet nu dat er een hoop mensen achter de boeren staan.
Dat de politiek een ander zondebok moet gaan zoeken (helaas verwacht ik dat) die minder groot is en minder verzet geeft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:58

Loretta schreef:
Al met al kun je wel zeggen dat dit protest bijzonder geslaagd was en ook dat er een enorme opkomst was.

Eens. Maar: Nu komt het meest spannende: De terugtocht uit Den Haag. Hopelijk gaat dat allemaal zonder gekke dingen en op een goede manier.

En eerlijk is eerlijk: Ik hoop dat het Malieveld niet een te groot zooitje is. Alles braaf opruimen en de rug rechthouden :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:08

sneeuwpop schreef:
secricible schreef:
Ik snap dat publiciteit zorgt dat mensen meer informatie krijgen en die kant had ik misschien niet voldoende beseft, maar ik denk nog steeds niet dat je mensen er meer positief voor krijgt voor boeren. Hoogstens de mensen die al positief was nog positiever en de neutrale mensen meer geïnformeerd.

Nu dat er zoveel mensen positief reageren op de boeren, terwijl hier ook heel veel mensen last van hebben, geeft kracht en macht.
Dit zijn allemaal kiezers en de politiek ziet nu dat er een hoop mensen achter de boeren staan.
Dat de politiek een ander zondebok moet gaan zoeken (helaas verwacht ik dat) die minder groot is en minder verzet geeft.

daar heb je inderdaad een heel goed punt. Helaas werkt het wel zo.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:08

Danielleeee_ schreef:
Diertjec schreef:
Even hѐ

Het lijkt me vooral dat er zoveel politie is om het verkeer in goede banen te leiden. Tienduizend boeren die zometeen weer de weg op gaan, samen met de avondspits, is natuurlijk enorm chaotisch.

Daarnaast is ook iemand met zijn trekker door hekken gereden, dus best wel een sloper :+

Goed punt van het hek _O-
Maar kan me niet voorstellen dat ze moedwillig de stad in trekken om de boel te slopen.
Ga er maar vanuit dat het is om de uittocht goed te begeleiden

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:12

Winged schreef:
Loretta schreef:

Eens. Maar: Nu komt het meest spannende: De terugtocht uit Den Haag. Hopelijk gaat dat allemaal zonder gekke dingen en op een goede manier.

En eerlijk is eerlijk: Ik hoop dat het Malieveld niet een te groot zooitje is. Alles braaf opruimen en de rug rechthouden :)

Dat malieveld zal wel een groot zootje zijn en er worden nogal wat evenementen gehouden daar. Weer andere groepen worden daar de dupe van.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:12

Ninx schreef:
tadaaaaa..... dit is het juiste antwoord

Zondagavond in "onze boerderij" nog een voorbeeld van hoe de consument echt niet kiest voor 'duurder' vlees. Varkensboer in de provincie Groningen, miljoenen geïnvesteerd, 2-sterren vlees, heeft maar heel even als zodanig in de winkels gelegen, werd niet verkocht. Nu ligt het voor de gangbare prijs in de supermarkt.
Het zijn niet alleen de inkooporganisaties, het is ook echt de consument zelf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:21

Diertjec schreef:
Even hѐ

Welkom in de wereld van de voetbalsupporter :Y)

Als er zoveel mensen samen komen heb je altijd kans dat er een paar raddraaiers tussen zitten. Pf emoties lopen hoog op. Gemeentes spelen liever op safe en zetten voldoende politie in. Wil uiteraard niet zeggen dat het met minder ook niet goed was gegaan.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:26

capopjekop schreef:
Diertjec schreef:
Even hѐ

Als er zoveel mensen samen komen heb je altijd kans dat er een paar raddraaiers tussen zitten. Pf emoties lopen hoog op. Gemeentes spelen liever op safe en zetten voldoende politie in. Wil uiteraard niet zeggen dat het met minder ook niet goed was gegaan.

Daar deed het me aan denken ja, voetbalhooligans -O-
Begrijpelijk ook wel dat ze op safe spelen, maar toch vind ik het extreem :')

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:32

Diertjec schreef:
Even hѐ

Ook de heli vliegt al de hele dag hierboven...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:33

Jaan81 schreef:
cp112 schreef:
Ik ben weer op de terugweg 8-)
[ [url=m/hXYvv0.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_
Die vrachtwagens blijven zó gaef! Hopelijk rijden ze nog een tijdje zo rond.
Heinoos al geweest?

Ik ben voor de heinoos weggegaan ivm drukte station.

De sfeer was super! Nu afwachten of er wat mee gedaan wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:33

Belachelijk dat een transportbedrijf een verklaring op Facebook moet schrijven om duidelijk te maken dat ze niets met blokkades te maken hebben.
Bedrijf heeft er in een dag tig negatieve recensies bij gekregen omdat er fotos geplaatst zijn van eerdere evenement (bijv Prinsjesdag) waarbij hun vrachtwagens wel gebruikt worden om blokkades te maken....
Rare wereld leven we toch in....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:34

Citaat:
Dat malieveld zal wel een groot zootje zijn en er worden nogal wat evenementen gehouden daar. Weer andere groepen worden daar de dupe van.

Nee joh, zag dat ze netjes alle sporen hebben ingezaaid met groenbemester :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:34

gillian schreef:
Citaat:

Nee joh, zag dat ze netjes alle sporen hebben ingezaaid met groenbemester :D

Met gerst als ik het goed begreep :')

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:35

In 1971 en 2015 tijdens de boerenbetoging in Brussel ging het er grimmig aan toe.
Niets om trots op te zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:35

Citaat:

Ben je er geweest dan??! Het ziet er prima uit.

Tuurlijk wat sporen. Maar het is niet 1 mega bagger bende. En zowel, wordt dat netjes glad gemaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:39

tweebelgen schreef:
In 1971 en 2015 tijdens de boerenbetoging in Brussel ging het er grimmig aan toe.
Niets om trots op te zijn.

En het heeft geen zak geholpen. Ik denk dat de actievoerders alles zo netjes mogelijk doen. Gedonder heb je niets aan en de politiek zal nu echt wel door hebben in hun bureaucratische ivoren toren dat de boeren, als ze dat willen het hele land in no time plat kunnen leggen. Dat willen ze zeker niet maar wanneer er nu weer geen zinnige reactie uit de politiek komt kan ik me voorstellen dat het nog wel een keer zover komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:47

capopjekop schreef:
Diertjec schreef:
Even hѐ

Hier ga ik in mee. En probeer maar een risicoanalyse te maken van een groep die bijna nooit demonstreert. De laatste keer was bijna 30 jaar terug, en dat is lang geleden. Het is dan erg lastig om in te schatten hoe vredig iets verloopt. Juist omdat er zo weinig ervaring mee is. Bij voetbalwedstrijden kunnen ze dit makkelijker inschatten, want het is een bekend onderdeel van het werk.

Ze moeten bedenken in hoeverre de gemoederen zijn opgelopen bij de demonstranten, en of er 'rotte appels' tussen zitten die de vlam in de pan gooien. (Ofwel, de relschoppers). Daarnaast is een club sterke 30-jarigen weer anders dan gammelige 90-jarigen. Ik kan me voorstellen dat de driehoek (Gemeente, OM, politie) liever op safe speelt en veel mankracht (en een sneeuwschuiver van de K-Mar, mooi spul :P) inzet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:51

LadyMadonna schreef:
Belachelijk dat een transportbedrijf een verklaring op Facebook moet schrijven om duidelijk te maken dat ze niets met blokkades te maken hebben.
Bedrijf heeft er in een dag tig negatieve recensies bij gekregen omdat er fotos geplaatst zijn van eerdere evenement (bijv Prinsjesdag) waarbij hun vrachtwagens wel gebruikt worden om blokkades te maken....
Rare wereld leven we toch in....

En dat komt omdat de "gele hesjes" foutieve info heeft geplaatst