Abortus verboden in Alabama...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:31

anjali, je sluit echt je ogen voor alle problemen die er komen kijken bij adoptiekinderen. Waarom? Waarom zou religie een excuus zijn voor zoveel ellende?

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:35

__Sannne schreef:
En vanuit gelovig opzicht gezien, is het echt zo erg voor een foetus om weggehaald te worden? Dat "kindje" is nog geen zondes begaan, dus komt sowieso in de hemel. Dat is toch het paradijs? Als je moet kiezen tussen een leven met een moeder die je niet wil hebben en een verkrachter als vader, of een plekje in het paradijs bij god, dan kies je toch voor het laatste?

Ik ben totaal niet gelovig hoor. Maar dat is toch een veel fijnere plek voor zo'n hoopje cellen?

Vanuit theologisch oogpunt geeft de Bijbel aan dat het leven begint bij de eerste ademtocht.

Verder is er dit: Exodus 21:22-25

Wanneer mannen vechten en daarbij een zwangere vrouw zó treffen dat haar kind geboren wordt,21:22 haar kind geboren wordt - Letterlijk: een miskraam heeft - maar er geen dodelijk letsel is, dan moet de schuldige zeker een boete betalen, zo groot als de echtgenoot van de vrouw hem oplegt. Hij moet die betalen via de rechters.
23Maar als er wel dodelijk letsel is, moet u geven leven voor leven,
24Lev. 24:20; Deut. 19:21; Matt. 5:38oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet,
25brandwond voor brandwond, wond voor wond, striem voor striem.

Blijkbaar....... ziet de bijbel abortus niet als moord....... als de vrouw overlijdt of dodelijk letsel heeft, is er wel sprake van moord en moet dat ook bestraft worden.

De rest van wat je zegt klopt ook. Al ziet de Bijbel het nog niet als mens, en er is discussie wanneer het is dat een kind een ziel heeft. Maar we gaan ervan uit dat dat pas na de geboorte is.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:39

DeMolenhoek schreef:
__Sannne schreef:
Mijn bericht was serieus bedoeld, en ben dan oprecht benieuwd naar de antwoorden van gelovigen.


Ga je niet krijgen. Op mijn vraag antwoorden ze ook niet. Het moment dat het ze te heet wordt zwijgen ze.

Ik heb jouw vraag gemist, maar ik wil daar gerust antwoord op geven hoor. Stel hem nog een keer? :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:43

Suzanne F. schreef:
Toch hoor je daar verschillende verhalen over. Iemand van mijn werk heeft een tijdje als expat in Ghana gewoond en gewerkt en vond toen een vondeling meisje langs de weg. Deze heeft ze mee naar Nederland kunnen nemen zonder problemen.

Mijn nichtje is inmiddels 16 (en was 4 mnd toen ze kwam), dus ik heb geen weet van nu, maar toen was het echt slopend

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:44

De vraag naar adoptiekinderen is in Amerika inderdaad groot. Maar dan wel graag blank, kersvers uit de buik van ma en zonder enige problemen van drugs en alcohol etc.

Zwart, Aziatisch, ouder en een paar maanden/jaar en bijbehorend trauma's en problemen. Dat hoeft allemaal niet. Die komen in het foster system terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:48

DeMolenhoek schreef:
Wat ik mij ook afvraag: De verkrachter moet gestraft worden. Het kind mag niet gestraft worden en het moet blijven leven, want het is een slachtoffer.

Maar de vrouw/tiener/meisje is ook een slachtoffer. Waarom wordt zij wel gestraft? Waarom wordt zij gestraft, ongeacht leeftijd, om 9 maand een kind te moeten dragen en hoogst waarschijnlijk ook haar hele leven voor te zorgen. Waarom is het wel ok om dit slachtoffer te straffen?

Blokje? J_E? Iemand die voor deze wet is die hierop wil antwoorden?



Dat was deze avalanche :) Ik vraag mij af waarom het wel ok is om de moeder te straffen.

Amado7

Berichten: 10751
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:54

Resistance schreef:
MariekeTV schreef:
_O- :=




[ [url=m/t3QKLQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Walgelijk. Echt waar.

Ik heb zeker respect voor andere meningen. Maar echt, dan kunnen jullie mijn mening verschrikkelijk raar vinden, maar hoe tegenstrijdig jouw OP is, dat is pas walgelijk. Ik dacht dat bokt af en toe nog redelijk respectvol kon zijn.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:24

DeMolenhoek schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wat ik mij ook afvraag: De verkrachter moet gestraft worden. Het kind mag niet gestraft worden en het moet blijven leven, want het is een slachtoffer.

Maar de vrouw/tiener/meisje is ook een slachtoffer. Waarom wordt zij wel gestraft? Waarom wordt zij gestraft, ongeacht leeftijd, om 9 maand een kind te moeten dragen en hoogst waarschijnlijk ook haar hele leven voor te zorgen. Waarom is het wel ok om dit slachtoffer te straffen?

Blokje? J_E? Iemand die voor deze wet is die hierop wil antwoorden?



Dat was deze avalanche :) Ik vraag mij af waarom het wel ok is om de moeder te straffen.

Ok dank je.
Bijbels gezien: verkrachters moeten met de dood gestraft worden. Zij heeft geen schuld, en heeft dus ook geen straf. Zo simpel is het eigenlijk. Concreet: zoals in mijn vorige post ziet de Bijbel een abortus niet als moord, maar wel letsel, maar dan naar de moeder toe, niet de vrucht.

Dus nee, het is niet ok om een slachtoffer te straffen. Zij heeft immers geen schuld.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:27

Ik vind abortus niks. Als je seks hebt is er een risico en ik vind dat je dan een kind een leven moet gunnen ALS je het kunt onderhouden. Bij verkrachting vind ik het wrl goed

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:28

Dat is nog steeds geen antwoord.


Het is niet oke om de vrouw te straffen, maar de vrouw wordt gestraft omdat ze perse dat kind moet voldragen.
Daar gaat het om.


Horseloverl schreef:
Ik vind abortus niks. Als je seks hebt is er een risico en ik vind dat je dan een kind een leven moet gunnen ALS je het kunt onderhouden. Bij verkrachting vind ik het wrl goed


Dus geen seks meer hebben?
Ik kan misschien een kind onderhouden (weet ik niet, geen idee wat zoiets kost) maar ik wil het niet. Wat dan?


Valt op dat alle mensen die tegen abortus zijn met geen enkel alternatief komen voor vrouw en ongewenst kind.
Laatst bijgewerkt door Onali op 18-05-19 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:30

Horseloverl schreef:
Ik vind abortus niks. Als je seks hebt is er een risico en ik vind dat je dan een kind een leven moet gunnen ALS je het kunt onderhouden. Bij verkrachting vind ik het wrl goed



Dus dan moeten we maar geen seks meer hebben? Want zelfs met anticonceptie kan het fout gaan.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:08

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen mijn mening. Als ik zoiets zou hebben zou het mijn keuze niet zijn. Ieder moet het voor zich weten. Ik vind het alleen niet oke als je het onveilig doet en dan ineens bedenkt ik wil geen kind. Dit vind ik ook met bijvoorbeeld een kind met down syndroom wat dan weggehaald word. Ik vind het schandalig dat mensen dit soort kinderen niet willen omdat de zorg groot is. Ook dit is weer mijn mening. Misschien heel primitief maar ik zou me er absoluut niet lekker bij voelen

xxCYNNxx

Berichten: 5665
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:11

Drifter schreef:
zonnebloem18 schreef:
Het lijkt me dan ook weer niet gepast om hier grapjes over te maken. Laten we anderen wel respecteren ongeacht welke mening ze hebben.


In principe heb je gelijk, mijn excuses als ik hier te ver ga.

Aan de andere kant is de wet waar de OP over gaat geboren uit disrespect. Het is namelijk behoorlijk respectloos om vanuit aleen vanuit 1 mening en wereldvisie te denken en daar wetten naar te maken, terwijl door die wetten enorm veel moeders (en kinderen) gaan lijden.

Dat wordt gemakshalve door de conservatieven genegeerd. Uiteindelijk als je kijkt naar de richting de US in gaat is de vraag: Moet je altijd tolerant zijn tov intolerantie? Moet je fundamentele respectloosheid wel met respect behandelen?

Ik ben een beetje erg bang dat als we allemaal te lief en aardig willen zijn we hetzelfde probleem hier gaan zien. Dat mensen met dit soort visies voor de wereld de macht gaan krijgen omdat "respectfully, i disagree" ze niet heel veel doet.


nee, dat moet je juist niet, want dan zal uiteindelijk tolerantie ten onder gaan aan intolerantie, dus nope je moet juist niet tolerant zijn tegenover intolerantie.....niet als je je land tolerant wil houden.


om de vraag te beantwoorden of ongeboren baby's direct naar de hemel gaan want elk kind is onschuldig....dat ligt er maar net aan welk geloof.
Als ik me goed herinner van de katholieke kerk ( ben alleen op papier katholiek, in de praktijk overtuigt atheist) wordt ieder kind geboren in zonde...iets met Eva en de appel en de zondeval ten gevolge van het eten van die appel. Dus ook een ongedoopte baby die overlijd komt in het vagevuur terecht ( dus niet direct straight to hell) en niet de hemel...

Maar een praktiserende gelovige mag me direct corrigeren als ik het mis onthouden heb, zoals ik al zei; ben atheist zo goed als mijn hele leven.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-05-19 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:19

Horseloverl schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen mijn mening. Als ik zoiets zou hebben zou het mijn keuze niet zijn. Ieder moet het voor zich weten. Ik vind het alleen niet oke als je het onveilig doet en dan ineens bedenkt ik wil geen kind. Dit vind ik ook met bijvoorbeeld een kind met down syndroom wat dan weggehaald word. Ik vind het schandalig dat mensen dit soort kinderen niet willen omdat de zorg groot is. Ook dit is weer mijn mening. Misschien heel primitief maar ik zou me er absoluut niet lekker bij voelen


Maar zo zwart-wit is het niet.
Ook met veilige seks kan je zwanger worden. De pil, condoom en spiraal zijn niet 100% veilig.

En leuk hoor Down met Johnny maar het gros van de downies zie je niet op tv. Agressief, hartproblemen, autisme en een bijna complete medische encyclopedie. Vaak wonen ze in speciale woongroepen en ze zullen altijd zorgenkindjes blijven, ook al ben je als ouder 80+
Is het niet eerlijker om het dan niet geboren te laten worden?

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:23

Horseloverl schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen mijn mening. Als ik zoiets zou hebben zou het mijn keuze niet zijn. Ieder moet het voor zich weten. Ik vind het alleen niet oke als je het onveilig doet en dan ineens bedenkt ik wil geen kind. Dit vind ik ook met bijvoorbeeld een kind met down syndroom wat dan weggehaald word. Ik vind het schandalig dat mensen dit soort kinderen niet willen omdat de zorg groot is. Ook dit is weer mijn mening. Misschien heel primitief maar ik zou me er absoluut niet lekker bij voelen


Maar je weet dat geen een voorbehoedsmiddel 100% zeker effectief is he?
Zelfs een sterilisatie niet..

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:27

Onali schreef:
Het is niet oke om de vrouw te straffen, maar de vrouw wordt gestraft omdat ze perse dat kind moet voldragen.
Daar gaat het om.

Dat heb ik niet gezegd :)

Ik heb eerst aangetoond dat anti-abortus zijn geen bijbels standpunt is, dus abortus is (hoewel misschien niet de meest wenselijke optie) niet verboden.

Daarna heb ik gezegd dat het niet oke is om het slachtoffer te straffen. Volgens mij kunnen we prima aantonen dat een verkrachting, en dan daarop volgend een zwangerschap en bevalling ongelooflijk traumatisch is, en daarmee inherent een straf voor het slachtoffer.

Daarmee zeg ik dus ook dat het simpelweg niet oke is om een vrouw daartoe te dwingen, en omdat zij het recht heeft abortus te laten uitvoeren, heeft zij het recht daarvoor te kiezen en is het niet oke haar dat te verbieden.

Begrijp je me nu beter? :)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:33

Horseloverl schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen mijn mening. Als ik zoiets zou hebben zou het mijn keuze niet zijn. Ieder moet het voor zich weten. Ik vind het alleen niet oke als je het onveilig doet en dan ineens bedenkt ik wil geen kind. Dit vind ik ook met bijvoorbeeld een kind met down syndroom wat dan weggehaald word. Ik vind het schandalig dat mensen dit soort kinderen niet willen omdat de zorg groot is. Ook dit is weer mijn mening. Misschien heel primitief maar ik zou me er absoluut niet lekker bij voelen


Oprechte vraag: heb je zelf ervaring met iemand met Down in je dichte omgeving?

Ik wel op professioneel vlak. En ik zal nooit roepen dat bij voorbaat een kind met Down niet mag leven. Ik ken de verhalen ook van mooie kinderen en hechte gezinnen en ondanks de soms enorm zware zorg toch zoveel blijdschap. En ik vind het mooi dat ze er zijn.

Maar er zijn ook veel keerzijdes en ik begrijp daarom juist heel, heel goed als iemand hiervoor niet wil kiezen. Het is een hele persoonlijke afweging want het is vaak niet zomaar eventjes harder je best doen met je goede zorgen en dan kom je er wel.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:38

Kwanyin schreef:
Horseloverl schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen mijn mening. Als ik zoiets zou hebben zou het mijn keuze niet zijn. Ieder moet het voor zich weten. Ik vind het alleen niet oke als je het onveilig doet en dan ineens bedenkt ik wil geen kind. Dit vind ik ook met bijvoorbeeld een kind met down syndroom wat dan weggehaald word. Ik vind het schandalig dat mensen dit soort kinderen niet willen omdat de zorg groot is. Ook dit is weer mijn mening. Misschien heel primitief maar ik zou me er absoluut niet lekker bij voelen


Oprechte vraag: heb je zelf ervaring met iemand met Down in je dichte omgeving?

Ik wel op professioneel vlak. En ik zal nooit roepen dat bij voorbaat een kind met Down niet mag leven. Ik ken de verhalen ook van mooie kinderen en hechte gezinnen en ondanks de soms enorm zware zorg toch zoveel blijdschap. En ik vind het mooi dat ze er zijn.

Maar er zijn ook veel keerzijdes en ik begrijp daarom juist heel, heel goed als iemand hiervoor niet wil kiezen. Het is een hele persoonlijke afweging want het is vaak niet zomaar eventjes harder je best doen met je goede zorgen en dan kom je er wel.


Ik snap wat je zegt. Het is ook een persoonlijke keuze of je daarvoor kiest of niet. Ik ken verschillende kinderen met down en ik vind het echt super mooie mensen. Ik snap ook dat het later zorgenkindjes zijn vooral als je zelf ouder word. Je weet dat je niet eeuwig kan leven en dat lijkt me als ouder zijnde ook erg zwaar. Maar dan denk ik er zijn ook kinderen met zware autisme, daar is geen test voor en die kinderen mogen ook leven. Waarom zou je dan een test hebben voor kinderen met down en dan wel het recht hebben om te kiezen? Dat vind ik best apart namelijk. Iedere vrouw is baas over haar eigen lichaam laat ik dat voorop stellen

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:43

Onali en sanso. Dat weet ik ook wel maar ik heb het over onveilige seks. Als je het veilig doet en dan zwanger raakt is het domweg pech te noemen. Ik zou zelf niet kiezen om het dan weg te halen omdat ik mezelf Mn leven lang schuldig zou voelen tegenover dat kind. Maar als anderen er geen moeite mee hebben en ze kunnen/willen niet voor een kind zorgen en hebben een abortus vind ik dat ook een eigen keuze.
Misschien vind ik het ook een punt van verantwoordelijkheid nemen. Als je seks hebt kun je zwanger worden, zo simpel is het hoe veilig je het ook doet. Hoezo neem je dan niet de verantwoordelijkheid (als het mogelijk is om de zorg te dragen) om voor een kindje te zorgen? Nu wil ik niemand op zn tenen trappen maar ik denk er gewoon zo over. Als ik zwanger zou raken ongepland zou ik er wel voor willen zorgen omdat ik dan zelf voor de situatie heb gezorgd.

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:50

Je zegt echt heel schattig kindje, maar dat kindje daar zit je wel minstens 18 jaar aan vast.


En niet iedereen gebruikt seks om zich voort te planten.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Abortus verboden in Alabama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:55

Juist heel goed dat er tests rondom down beschikbaar zijn. Ja, ook die mensen kunnen mooi en liefdevol leven. Maar ga er maar aan staan de zorg voor zo’n kind. Als je van tevoren al weet dat fysiek, mentaal, financieel etc niet te gaan trekken dan snap ik volledig dat je voor abortus zou gaan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:10

Je mag echt een kind met een (mentale) beperking op de wereld zetten. Liefhebben. Ik heb geloof je als je zegt dat je er van zal houden. Ook als je dat zegt van een kind uit een ongewenste zwangerschap. Je hebt de keuze en fijn dat je het kan.

Maar je kan een kind gerust in leven houden, er zijn echter dingen die je niet zomaar kan geven. En dat zijn liefde, genegenheid, veiligheid, bescherming, de wil om een goed en ontwikkeld mens van je kind te maken

En als jij een ongewenste zwangerschap zou hebben en je voelt dat je het moet doorzetten "omdat je nu eenmaal voor de situatie gezorgd hebt", dan mag je dat gerust doen. Maar ik hoop dat daarmee samenhangt dat je ondanks het begin je het doet omdat je van plan bent je kind het beste te geven wat je kan en je het als een prachtig geschenk ziet.

En niet zoals het treurige verhaal van een bokker vandaag omdat het nu eenmaal zo was en je het liever anders zag maar he, kind is er dus je moet op de blaren zitten he.

Je kan elk mens dwingen een kind brood te geven maar je kan geen mens dwingen er van te houden. En geen kind zou moeten opgroeien in die laatste omgeving.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:34

Horseloverl schreef:
n. Als je seks hebt kun je zwanger worden, zo simpel is het hoe veilig je het ook doet. Hoezo neem je dan niet de verantwoordelijkheid (als het mogelijk is om de zorg te dragen) om voor een kindje te zorgen? Nu wil ik niemand op zn tenen trappen maar ik denk er gewoon zo over. Als ik zwanger zou raken ongepland zou ik er wel voor willen zorgen omdat ik dan zelf voor de situatie heb gezorgd.


Omdat ik geen behoefte heb aan een kind? Zo simpel kan het ook zijn. Ik wil geen kind opvoeden, klaar. Dus als je dan ondanks voorbehoedsmiddelen zwanger zou worden, dan kan je daar gelukkig zelf voor kiezen of je het wel of niet wil houden. Zou toch wat zijn dat je een kind maar moet houden, omdat je (veilige) sex hebt gehad. Dus jij kan die keuze maken om het te houden, ik om het weg te halen, mooi toch? Ik kan er niets aan doen, dat mijn lijf zo gemaakt is dat ik zwanger kan worden. :+

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:43

Ianthe schreef:
Ik kan er niets aan doen, dat mijn lijf zo gemaakt is dat ik zwanger kan worden. :+


Nee? :oo Heb jij geen vragenformulier moeten invullen bij je verwekking?


:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:56

Ik denk dat wanneer vaccineren verplicht wordt in Nederland, omdat men uit alle macht kinderlevens wil veiligstellen en redden, dan abortus tegelijkertijd verboden moet worden.
Anders ben je als maatschappij wel heel dubbel en hypocriet bezig.