Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:34

Over het FvD:

Thierry Baudet, nee, ik kan echt geen greintje respect opbrengen voor die man.
Kijk hier bijvoorbeeld eens hoe hij (Baudet, pro defensie man, die toch zoooo trots is op het Nederlandse leger) een oud-militair wegzet als 'schattig' en vervolgens direct ontkent dat hij die woorden heeft gebruikt

(En echt diep respect voor Bruins-Slot dat ze haar emoties niet de overhand laat nemen, echt fantastisch)

Verder bestaat hun anti-klimaatveranderingstactiek uit het wapperen met uit de context getrokken grafiekjes:

De speld had hier ook nog wat over te zeggen overigens. https://speld.nl/2019/01/09/wie-te-gelo ... ry-baudet/ En als zij serieuze punten moeten beginnen te maken... :o

Daarnaast is deze man echt alleen maar arrogant te noemen: "[...], alhoewel, waarschijnlijk ben ik over 3 jaar premier" https://www.dagelijksestandaard.nl/2018 ... nederland/
Of optimistisch, misschien wel. Succes met eventjes het hele bestuurlijke systeem te hervormen :evaw:

Goed, ik heb het hier nu wel de hele tijd over Baudet, maar hij is natuurlijk niet verkiesbaar voor de provinciale staten. Wat je overigens niet zou zeggen als je naar de kieslijsten kijk, als ik me niet vergis staat hij in elk geval op de lijst voor Noord Holland. Ook op die van Zuid Holland - bij het station in Leiden prijkt een poster met zijn hoofd erop. Maar denk je nu echt dat hij ook daadwerkelijk gaat zetelen in de provincie? Laat me niet lachen. En dat noemt zich voorvechter van de democratie? Voorvechter van kiezersbedrog zul je bedoelen := Hij heeft dat geintje al eens geflikt in Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen en nu doet ie 't gewoon weer.

Verder is het binnen die partij ook wel interessant hoe e.e.a. er daar aan toe gaat: Baudet moest zijn partijgenoot (lijsttrekker voor de eerste kamer) er even op wijzen dat ze wél een Nexit willen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8909052/
Echt, hoe kan je zo iemand serieus nemen? Kijkt hij wel eens naar het nieuws? Ziet hij hoe de Brexit verloopt? En dan denkt hij "weet je, dat lijkt me nou echt top voor Nederland".

Oprecht, stem wat je wil. Maar als je achter je stem staat, dan moet je óók achter dit soort praktijken kunnen staan. Ik vertrouw Baudet in elk geval voor geen cent. Hij is een geniepige, respectloze, arrogante man, en verzamelt alleen maar mensen om hem heen die hem napraten - en die, for the record, net zo goed tot de elite behoren waar hij óók bij hoort maar die hij ook pretendeert te bestrijden. (Geen bouwvakker te bekennen op de lijsten van het FvD hoor. Alleen maar juristen, economen, topbestuurders, filosofen, schrijvers etc.)

Mijn stem zal hij nóóit krijgen in elk geval, en ik vind het echt doodeng dat zijn partij zo omhoog is geschoten in de peilingen. Goed, het alternatief van de VVD spreekt me nou ook bepaald niet aan, maar dit.... :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:35

Shaggy09 schreef:
Ik vind Baudet en Wilders twee hele andere politici ongeacht of ik het met hen eens zou zijn of niet. Dus dat Baudet gevaarlijker zou zijn als Wilders vind ik ook niet op gaan. Overigens vind ik Baudet ook geen vriendelijke man, althans zo komt hij niet op mij over.

Oh en pien ik hoef niet naar een congres te gaan om mij te verdiepen in een politieke partij. Ik denk dat er maar weinig stemmers zijn die dat doen.

Wilders is een wolf en Baudet een wolf in schaapskleren ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:42

Magrathea mooi inhoudelijk stukje. Het meeste kende ik.
Electra mooie beeldspraak van een wolf in schaapskleren.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:43

Pien, bedankt voor je heldere uiteenzetting +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:07

Citaat:
Oh en pien ik hoef niet naar een congres te gaan om mij te verdiepen in een politieke partij. Ik denk dat er maar weinig stemmers zijn die dat doen.

Toch wel interessant om wel eens naar dat soort bijeenkomsten te gaan. Ik heb dat jaren gedaan toen ik net mocht stemmen. Veel van geleerd, veel gezien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:57

pien_2010 schreef:
Citaat:

Toch wel interessant om wel eens naar dat soort bijeenkomsten te gaan. Ik heb dat jaren gedaan toen ik net mocht stemmen. Veel van geleerd, veel gezien.

De partij waar ik lid van ben doet helaas niet aan openbare congressen :(
Maar ik weet niet of dat gebruikelijk is.

Het is zeker wel nuttig om gewoon eens te kijken wat voor sfeer er hangt en of dat iets is wat je wil ondersteunen met jouw stem.

Electra63

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:23

Ik hou niet van zulke bijeenkomsten. Ik ben ook geen lid van een politieke partij.
Ik lees partijprogramma's, ik kijk en lees interviews met politici en probeer het stemgedrag in de Kamer te volgen. En ik probeer te achterhalen of beloftes überhaupt waargemaakt kunnen worden of haalbaar zijn. Een belofte als geen belasting betalen bijv. kan nooit waargemaakt worden, ook al willen wij dat allemaal :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:24

Shaggy09 schreef:
Daarbij vind ik het enorm respectloos en verdrietig dat je gebeurtenissen als de holocaust en de jodenvervolging vergelijkt met deze politieke partij. Enorm respectloos. Jammer, dat had ik niet van jou verwacht.

Dank je wel Shaggy09 voor deze opmerking. Ik ga hieronder uitleggen waarom ik en met mij heel veel mensen zo bezorgd zijn en als "een waar soldaatje" gaan staan voor onze democratie en dit soort vergelijkingen maakt. Dat heeft te maken dat ik altijd probeer met afstand te kijken naar wat er nu werkelijk aan de hand is.

Bezorgdheid voor onze democratie

Waar komt dit vandaan en waarom de vergelijking met de 40 ger jaren. Een oorlog zoals in 1940 – 1945 heeft een lange voorgeschiedenis en is lang daarvoor begonnen. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis kunnen dit eens nalezen: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-eeu ... tionalisme en misschien nog overzichtelijker https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorzaken_ ... reldoorlog

Op dit moment zie je zo’n zelfde ontwikkeling die al jaren geleden is ingezet rondom het populisme. Kijk naar Frankrijk Marie Le Pen met Front national. Deze partij heeft in april 2017 een ongekend hoog aantal stemmen gekregen namelijk het record van 7,65 miljoen https://www.hln.be/nieuws/le-pen-wint-h ... gle.com%2F

Kijk naar Wilders PVV in Nederland in maart 2017 de PVV wordt tweede partij met een sprong van 15 naar 20 zetels. Ongekend. Kijk naar de ongekende opkomst van het populisme in Europa in allerlei landen https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf0524e4/

De Britten zijn in een nare Brexit strijd verwikkeld en het volk is tot op het bot verdeeld. Mede dankzij populistische leugens is het land nu in een grote crisis. Van het grote oude verenigd koninkrijk is op dit moment weinig over.

Kijken we naar een oude bondgenoot, namelijk de Verenigde staten, dan zien we een populist Trump (ook gekozen door veel mensen die hopen op meer welvaart voor hunzelf) die liegt, die bedriegt en die gaat voor zijn eigen macht en roem. Fake nieuws is aan de orde van de dag en de gekkigheid kent blijkbaar geen grenzen.

De spanning tussen Europa en de Verenigde staten loopt meer en meer op en Trump heeft al een paar keer aangegeven om uit de Navo te willen stappen!! https://www.dagelijksestandaard.nl/2018 ... -loopt-op/

De machtsverhoudingen zijn enorm aan het veranderen. China breidt zijn invloed ook in Europa meer en meer uit en de Chinese economie draait overuren.

Poetin blijkt zoals steeds duidelijker wordt, meegewerkt te hebben aan het verspreiden van fake nieuws in VS en het lekken van belastende mailtjes van Clinton waardoor de verkiezingen ten gunste van Trump zijn beïnvloed. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat deze hele soap met al zijn in- en outs op tafel ligt. De VS is tot op het bot verdeeld tot in de families toe.

Zo ook in het verenigd koninkrijk.

Erdogan
hebben we in Turkije en ook hij neemt het niet zo met de waarheid en Turkije zie je meer en meer afglijden naar een islamitische staat waar mensen via populistische methodieken tegen elkaar worden opgezet. Een van de laatste leugen van Erdogan is dat de groenteverkopers in zijn land de prijzen van de groenten en fruit kunstmatig hoog houden om zich zelf te verrijken ten koste van de gewone man.
De prijzen zijn inderdaad te hoog dat alles te maken heeft met het falende beleid van Erdogan waardoor de inflatie de pan uit rijst en dus de prijzen veel en veel te hoog worden. Erdogan heeft nu met subsidie van de overheid groente en fruit verkoop punten waardoor de prijzen kunstmatig lager worden gehouden.

Erdogan, Poetin zitten dichter bij dan je wellicht denkt en het zijn zeker mogendheden om kritisch in de gaten te houden. Ik denk dat o.a Poetin met veel plezier kijkt naar het uiteenvallen van de eenheid in de VS en Verenigd Koninkrijk en naar de opkomst van het populisme in Europa.

Waar kennen we dit van?

De onvrede van de mensen, het opkomst van het populisme, partijen die leugens verspreiden en groepen tegen elkaar op zetten. Precies ja, dit is ook gebeurd in de 30 tiger jaren, tien jaar voordat de oorlog uitbrak (de 1ste WO laat ik even buiten beschouwing want Nederland heeft daar te weinig mee daar het niet erbij betrokken was).

Dus zorgen over deze ontwikkeling zijn zeker terecht want in Europa stemmen inmiddels een op de vier populistisch zo blijkt uit een onderzoek van de Guardian https://sceptr.net/2018/11/het-populism ... in-europa/ .

De geschiedenis heeft geleerd dat dit soort ontwikkelingen (zie nationalisme opkomst in de 30 tiger jaren in Europa) opeens heel snel zaken in een stroomversnelling kan brengen met alle rampzalige gevolgen van dien.

Dus ben wijs, prik door die partijen heen en leer van de geschiedenis. Dat is eigenlijk mijn boodschap. Laat je niet opnaaien door allerlei retoriek, leugens en snelle oplossingen die uiteindelijk geen oplossingen zijn. Leer je geschiedenis, controleer nieuws, geloof facebook niet en kijk naar gecontroleerde nieuwszenders (NPO 1,2,3, BBC, CNN, La Monde, Canvas nieuws, Ter zake, Duits nieuws e.a.) en lees gerenommeerde kranten (Trouw, AD, NRC, Volkskrant) . Kortom ben alert en ga voor de waarheid en ben zuinig op onze democratie en onze waarde en normen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:26

Goed verhaal Pien +:)+ +:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:38

Pien dank je wel voor deze mooie en inhoudelijke uiteenzetting. Jij verwoord precies waar ik me zorgen om maak. Als je alles zo bij elkaar ziet extra belangrijk om ook een positief tegengeluid te geven door niet te stemmen op schreeuwers, maar op doeners. Moet er eerlijk bij zeggen dat ik die van Rutte heb geleend. Ben het niet vaak eens met hem en zijn uitspraken maar in die uitspraak kon ik me heel goed vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:48

Ik wil gewoon fatsoenlijke beleefde politici, die niet schreeuwen en mensen buitensluiten, geen nep-nieuws verspreiden en niet mensen tegen elkaar opzetten.
Verder maakt de partij mij dan niet zoveel uit waarop iemand stemt. Iedereen heeft nu eenmaal een andere achtergrond en belang.
Politiek is compromissen maken, waarin zoveel mogelijk mensen zich vertegenwoordigd voelen.
Daarin moet vooral naar de toekomst gekeken worden en moet een evenwichtige maatschappij met draagkracht het doel zijn. En niet het uitspelen van groepen mensen en onverdraagzaamheid vergroten.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:57

Ik heb de stemwijzer ook ingevuld, ik kwam op SP. Opzich kan ik mezelf redelijk vinden in de standpunten. VVD vind ik niks want Rutte beloofd dat iedereen er op vooruit gaat terwijl dit in de praktijk niet is.

Ik vind politiek ook echt niks :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:05

SusanH schreef:
Pien dank je wel voor deze mooie en inhoudelijke uiteenzetting. Jij verwoord precies waar ik me zorgen om maak. Als je alles zo bij elkaar ziet extra belangrijk om ook een positief tegengeluid te geven door niet te stemmen op schreeuwers, maar op doeners. Moet er eerlijk bij zeggen dat ik die van Rutte heb geleend. Ben het niet vaak eens met hem en zijn uitspraken maar in die uitspraak kon ik me heel goed vinden.

Hier sluit ik me graag bij aan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:00

Maar dames, even serieus.. ze liegen ALLEMAAL. De een nog beter dan de ander, de een sneaky, de ander achter gesloten deuren, de volgende openbaar..

Vandaag is er besloten tot een parlementaire enquête over Groningen. Dat komt ze allemaal wel zéér goed uit. Het is puur zieltjes winnen om de burger daarna te naaien.

Want Rutte heeft van zijn hele programma ook zat laten vallen.

Dus als we het hebben over liegen, dan zal je uit moeten zoeken wie uit die hele roversbende het minst liegt. :')

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:04

Mijn keuze valt op GroenLinks of de Partij voor de Dieren. Ga me voor de twintigste nog in beide goed (beter) en gedetailleerder inlezen voor ik een definitieve keuze maak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:18

Tallie1979 schreef:
Maar dames, even serieus.. ze liegen ALLEMAAL. De een nog beter dan de ander, de een sneaky, de ander achter gesloten deuren, de volgende openbaar..

Vandaag is er besloten tot een parlementaire enquête over Groningen. Dat komt ze allemaal wel zéér goed uit. Het is puur zieltjes winnen om de burger daarna te naaien.

Want Rutte heeft van zijn hele programma ook zat laten vallen.

Dus als we het hebben over liegen, dan zal je uit moeten zoeken wie uit die hele roversbende het minst liegt. :')

Dat is compromissen sluiten om te kunnen regeren met andere partijen. Dat is water bij de wijn doen.
En daar worden fouten gemaakt en regeringspartijen ook op afgestraft.

Maar PVV, Denk en FvD verspreiden (en maken) nep-nieuws, laten zich alle 3 beïnvloeden en ook nog betalen door andere landen.
En komen met niet-haalbare oplossingen. Daarbij sluiten ze mensen uit, ruien de boel op en vergroten het gevoel van onvrede bij mensen. Daarbij stemmen ze regelmatig in de kamer anders dan b beloofd. Zij zitten niet in de regering, hoeven geen compromissen te sluiten, dus waarom?

Daarbij vind ik het sneu dat een bijstandsmoeder of bejaarde met alleen AOW denkt dat zij goed worden vertegenwoordigd door dit soort partijen. Geert, die uit de rechter, conservatieve kant van de VVD komt en Thierry en Hiddema, de intellectueel en de advocaat.... :D
Droom rustig verder.
Als je ontevreden bent kan je toch op een oppositiepartij stemmen, waar jij je het meest mee verbonden voelt, maar wel de eenheid in Nederland wil behouden of vergroten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:32

Alle mensen liegen. Mensen die zeggen dat ze dat niet doen liegen ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:50

Waarom zouden alleen bijstandsmoeders en bejaarden pvv of fvd stemmen? Ik zie dit juist ook veel in de hogere intellectuele groepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:52

Magrathea schreef:
Mijn stem zal hij nóóit krijgen in elk geval, en ik vind het echt doodeng dat zijn partij zo omhoog is geschoten in de peilingen. Goed, het alternatief van de VVD spreekt me nou ook bepaald niet aan, maar dit.... :n

Wat betreft Baudet moet ik je wel gelijk geven. Die man heeft een hele vlotte babbel net als Mark Rutte overigens. Helaas werkt het hebben van een vlotte babbel in de politiek beter dan het hebben van inhoud.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:58

germie schreef:
Waarom zouden alleen bijstandsmoeders en bejaarden pvv of fvd stemmen? Ik zie dit juist ook veel in de hogere intellectuele groepen.

Nou echt hoor, lekker vooroordeel. :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:07

Nathalie18x schreef:
germie schreef:

Dat wordt ook van de SP gezegd. er zijn ook nog SP stemmers uit principe.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:17

Nathalie18x schreef:
germie schreef:

Dat staat er toch helemaal niet? Er staat dat ze het sneu vind dat die mensen er op stemmen, omdat die partijen in hun werkelijke gedrag heel duidelijk niet voor het gepeupel zijn.

Ik kwam gisteren langs en aanplakbord en die van de PVV viel me nogal op. Niets inhoudelijks ofzo, maar 'Stem tegen Rutte' of iets in die trant. Laat wel heel goed hun instelling en die van hun stemmers zien. :') Waarom iets inhoudelijks zeggen als je ook als een boze kat kan blazen. :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:47

We houden er wel van om mensen in hokjes te duwen zeg. Hoe bedoel je generaliseren. Je bent niet meteen laagopgeleid, arm en dom als je PVV of FvD wil stemmen. En niet rijk en een eigen bedrijf hoeft te hebben als je VVD stemt. Of uit de biblebelt moet komen om SGP of CU te stemmen.
Waarom zo veroordelend hier?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:56

Het zou al zoveel helpen als de kiezers zich verdiepen in de verschillende partijen. Maar ook in een stukje geschiedenis en kunnen snappen dat degene die het meest met 'het volk' mee praat niet degene is die met de juiste intentie een land kan besturen.
Wat dat betreft vind ik wel dat het bij veel kiezers te maken heeft met een stukje intelligentie. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als je je verdiept in zaken als de geschiedenis van NL, hoe WO2 ooit tot stand is gekomen, hoe de politiek werkt en een stukje inzicht hebben in de acties en uitingen van de partijleiders.. je gaat stemmen op partijen als de PVV en de FvD.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:18

germie schreef:

Dat zeg ik niet. ;) ik zeg nergens alleen!
Maar veel ontevreden mensen stemmen op PVV of FvD. Vaak als tegenstem tegen het huidige beleid, is het argument.
Lees eens een tijdje mee op de Social Media pagina's van deze partijen :D en lees de opmerkingen en berichten en argumenten.
Of kijk eens na de verkiezingen waar op welke partij is gestemd.

Ontevreden mensen zijn vaak mensen met een laag inkomen. Als je dan op 1 van deze 2 partijen stemt, zal je daar niets mee opschieten. Immers dit zijn rechtse partijen.
Wilders heeft het pas de laatste paar jaar over "onze ouderen die Nederland hebben opgebouwd" en de zorg, met name door Fleur Agema. Dit is pas van de laatste paar jaar, omdat zijn enige issue: anti-islam niet meer zo aansloeg. Hij moest dus met een ander argument komen om weer stemmen te trekken. Waar zijn veel mensen ontevreden over: de zorg. Dus het is niet zo moeilijk om te vertellen wat er mis is met de zorg, maar met een haalbare oplossing komen, dat staat niet op dat A4-je van de PVV.

Als je tegen het huidige beleid bent, kan je ook blanco of op een kleine partij stemmen met bepaalde uitgangspunten die je aanspreken.

Maar stemmen op populisten als Wilders en Baudet vind ik gevaarlijk en kunnen grote gevolgen hebben voor onze samenleving, zoals pien_2010 al op de vorige pagina uitgebreid besprak.

Daarbij vind ik verspreiden van nep-nieuws en gelieerd zijn aan andere landen, not-done.