Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:24

troi schreef:
Palmera schreef:
Maar waarom mogen er dan geen rokende mensen meer in advertenties?
Rokers zijn toch óók een deel van de samenleving?

Omdat roken dodelijk is, beetje vergelijkbaar met een model die harddrugs spuit. Doen ook zat mensen, evenals dieren kwellen en kinderen slaan. Willen we ook niet in een advertentie zien immers.

Zwaar overgewicht en zwaar ondergewicht is ook dodelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:28

__troi schreef:
Sannne schreef:

Maar waarom mogen er dan geen rokende mensen meer in advertenties?
Rokers zijn toch óók een deel van de samenleving?

Omdat roken dodelijk is, beetje vergelijkbaar met een model die harddrugs spuit. Doen ook zat mensen, evenals dieren kwellen en kinderen slaan. Willen we ook niet in een advertentie zien immers.

Zwaar overgewicht en zwaar ondergewicht is ook dodelijk.[/quote]

Klopt, al is het een stuk minder zwart-wit dan roken natuurlijk (in die lijn valt wat mij betreft bijv ook alcohol gebruik om maar een zijweg te noemen).

Om even naar het hoofdonderwerp te gaan, obesitas is een ziekte (en bepaald geen ‘eigen schuld’). Willen we zieke mensen weren van een cover?

__Sannne

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:34

Anorexia is ook een ziekte, en daarvan wordt juist het hardst geroepen dat we ze niet meer op de cover willen zien.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 10:57

__Sannne schreef:
Anorexia is ook een ziekte, en daarvan wordt juist het hardst geroepen dat we ze niet meer op de cover willen zien.

Klopt, ik heb ook het antwoord niet hoor.

Zit er een verschil tussen ‘zelf aangedane’ ziektes (onzin hoor, vandaar tussen aanhalingstekens, maar velen denken wel zo), en andere ziektes? Geen anorexia maar wel een vrouw met 1 borst dankzij kanker? Of dan beide niet? Wel te dik maar niet te dun? Of wel iets te dik, maat 44, maar niet heel dik?

Ik ben vooral heel blij dat ik er niet over hoef te beslissen :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:37

Zieke mensen weren van een cover is iets heel anders dan bepaalde lichamen ter promotie op een cover zitten in het kader van acceptatie. Overgewicht of ondergewicht is beide niet mooi of normaal en moet ook niet zodanig in een glamourblad gepromoot worden imo. En die Tess Holliday heeft toch echt wel haar eigen hand in haar gewicht. Er bestaat geen enkele ziekte waar je dit gewicht van krijgt. En dat filmpje dat ze die taart naar binnen zit te werken vind ik ook bijzonder kinderlijk en provocerend.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:43

Mars schreef:
Zieke mensen weren van een cover is iets heel anders dan bepaalde lichamen ter promotie op een cover zitten in het kader van acceptatie. Overgewicht of ondergewicht is beide niet mooi of normaal en moet ook niet zodanig in een glamourblad gepromoot worden imo. En die Tess Holliday heeft toch echt wel haar eigen hand in haar gewicht. Er bestaat geen enkele ziekte waar je dit gewicht van krijgt. En dat filmpje dat ze die taart naar binnen zit te werken vind ik ook bijzonder kinderlijk en provocerend.

Wat je stelt als feiten zijn toch voor een flink deel meningen, zoals of dun of dik wel of niet mooi zijn. Dat lijkt me bij uitstek nooit een feit.

En de vraag of dik zijn niet juist wel een ziekte an sich is. Echt niemand wordt voor de pret zo dik dat je fysiek gehandicapt raakt. Daar zitten heel wat fysieke (en geestelijke, maar hersenen zijn ook lichaam waarmee voor mij daar geen onderscheid tussen zit) problemen achter. Er wordt mn daar momenteel heel veel onderzoek naar gedaan. Waarbij de radar steeds meer naar ziekte gaat. Er worden ook niet voor niks momenteel een record aantal gastric bypasses uitgevoerd..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:48

Mars schreef:

Dit bericht staat vol met foute aannames, vooroordelen en meningen gepresenteerd als feiten.

Dat is ook wel een prestatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:59

Fair enough, of het mooi is laten we in het midden.

Dan nog, wat mij tegenstaat is het 'glamourizen' van (zeer) ernstig overgewicht en het accepteren ervan. Exact hetzelfde als hoe de mode/beauty industrie datzelfde decennia gedaan heeft met ernstig ondergewicht met alle gevolgen van dien.

En daarnaast wordt de nadruk steeds meer gelegd op acceptatie dan op eigen verantwoordelijkheid van mensen. Overgewicht ligt aan genen, vocht, schildklierproblemen, ziektes, hormonen, medicatie, etc etc. Elke oorzaak mag benoemd worden behalve dat iemand misschien meer calorieën in zijn/haar lijf stopt dan er gebruikt worden. Dan ben je aan het bodyshamen, dan ben je een pester etc.
En ja, ziektes en medicatie kunnen echt wel overgewicht veroorzaken, je hoort mij niet zeggen van niet. Maar iemand die 100kg of meer te zwaar is die krijgt meer binnen dan ie verbrand, je komt niet aan van zuurstof en water en je lichaam creëert geen vet uit het niets.

En ik heb zelf 99kg gewogen bij een lengte van 1.73 dus ik weet wat het is om dik te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:06

Ja vocht vasthouden zorgt ook niet dat je zwaarder wordt. Water weegt niks. Oedeem is toch net als een vetzak, gewoon minder eten.

Praat eens met mensen die dagelijks voor langere periode prednison moeten slikken.

Jij zegt dat er geen enkele ziekte bestaat waar je 120 kg van gaat wegen, ik weet uit eigen ervaring dat die aandoeningen waar bijvoorbeeld Prednison voor geslikt moet worden, wel bestaan.

Dus zeggen dat je door ziekte niet morbide obees kan worden is gewoon pertinent niet waar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:23

Ik heb het niet over 120kg wegen, ik heb het over 100kg bovenop wat voor je lengte een gezond gewicht zou zijn. En de discussie over je met puur medicatie tot zo'n gewicht gaat komen vind ik minder interessant dat het gegeven dat dit niet het overgrote deel van de mensen met overgewicht betreft. Bijna 14% van de volwassen Nederlanders heeft obesitas (BMI boven 30) dat zijn geen aantallen die allemaal alleen maar door ziekte of medicatie veel te zwaar zijn. Er bestaat een groot deel van die groep die meer eet dan ze verbranden en ik geef zelf alvast maar toe: dat was bij mij ook het geval.

Maar je merkt ook in dit topic: echt elke reden voor overgewicht mag uit de kast getrokken worden maar o wee als je eens benoemd dat iemand misschien eens naar zijn eigen leefstijl moet kijken. Dan is het huis te klein en krijg je van alle kanten kritiek en hoe kun je in vredesnaam op zo'n belachelijk idee komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:26

Tess weegt 130 kilo.

En ik vind wel dat je eetstijl mag benoemen. Echter speelt er bij Tess blijkbaar nog wat gezondheidsproblematiek waardoor ze overgewicht heeft. Waarom zo iemand wegstoppen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:37

Mars schreef:

Dan nog, wat mij tegenstaat is het 'glamourizen' van (zeer) ernstig overgewicht en het accepteren ervan. Exact hetzelfde als hoe de mode/beauty industrie datzelfde decennia gedaan heeft met ernstig ondergewicht met alle gevolgen van dien.

En daarnaast wordt de nadruk steeds meer gelegd op acceptatie dan op eigen verantwoordelijkheid van mensen. Overgewicht ligt aan genen, vocht, schildklierproblemen, ziektes, hormonen, medicatie, etc etc. Elke oorzaak mag benoemd worden behalve dat iemand misschien meer calorieën in zijn/haar lijf stopt dan er gebruikt worden. Dan ben je aan het bodyshamen, dan ben je een pester etc.
En ja, ziektes en medicatie kunnen echt wel overgewicht veroorzaken, je hoort mij niet zeggen van niet. Maar iemand die 100kg of meer te zwaar is die krijgt meer binnen dan ie verbrand, je komt niet aan van zuurstof en water en je lichaam creëert geen vet uit het niets.

En ik heb zelf 99kg gewogen bij een lengte van 1.73 dus ik weet wat het is om dik te zijn.

Dit is echt een enorm vooroordeel, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Denken dat je alle waarheid in pacht hebt.

Er bestaat namelijk ook zoiets als te zwaar worden van te weinig calorieën eten.
Ik ben hier toevallig een voorbeeld van en het is inderdaad heel zeldzaam, maar kan toch echt gebeuren.

Mijn lichaam heeft ongeveer 1600 calorieën nodig en ik eet al zolang als dat ik leef (28 jaar) minder dan 800 calorieën, elke dag. Geen uitstapjes, geen emotie eten, gewoon standaard elke dag minder dan 800 calorieën.
Maar ik eet wel. Wat er dan gebeurt is dat je lichaam in een soort van winterstand komt. Alles wat je eet slaat je lichaam op en houd het vast. In plaats van af te vallen, wat normaal zou zijn met dit aantal calorieën gaat je lichaam vet produceren omdat het niet weet wanneer de volgende maaltijd zal zijn en vet is een goede brandstof op lange termijn. Dit merk je dan bijvoorbeeld ook aan je ontlasting, want dat is er gewoon niet :n

Uit dit patroon komen is enorm lastig, zeker omdat ik met dit patroon dus een eetstoornis (ARFID) heb ontwikkeld, of nou ja, wellicht komt dit patroon wel door de eetstoornis... Het is een cirkel dus dat weet ik niet.

De afgelopen 3 weken ben ik redelijk op de goede weg door 6 maaltijden per dag te eten met tussen elke maaltijd 2,5 uur zodat mijn suikerspiegel in balans hou. Dit is enorm lastig want door mijn eetstoornis vast ik liever dan dat ik eet. Ik HAAT eten dus echt, ook al zou niemand dat zeggen als ze mij zien want ik ben dat dikke vette meisje dus ik eet standaard te veel (hoor je hier jezelf niet een beetje in terug?) Door dit soort oordelen wordt mijn eetstoornis juist getriggert en wil ik het liefste niet die 4 boterhammen eten die ik van mijn voedingsconsulente moet eten als lunch. Want iedereen vind toch al dat ik zoveel eet dus dat kan ik beter niet doen.

Punt is dat ik na 1,5 week bij mijn voesingconsulente op de weegschaal heb gestaan en wel al 1,3 kilo kwijt ben. Alleen door te eten, door mijn calorieën opname te verhogen... En ik eet echt geen andere producten dan ik al deed hoor.

Ik mag mijn gewicht niet weten want dat triggert het vasten. Ik mag geen calorieën tellen want dat triggert het vasten. Het enige wat ik mag, of eigenlijk moet, is eten en alles wat ik eet bijhouden in een dagboek zodat mijn consulente dit beoordeeld. oh en minder drinken want dat deed ik te veel.

Ik weet dat ik mij met deze post enorm bloot geef maar ik wil je graag de andere kant laten zien. Je wordt niet alleen dik van je vol stoppen met eten. Je wordt ook dik van te weinig eten, maar ik zie aan jou posts niet terug dat je dit weet of begrijpt. Ik hoop dat dit je ogen opent en dat je begint te beseffen dat je best de 100 kilo kan passeren zonder te over eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:39

_San87_ schreef:
Tess weegt 130 kilo.

En ik vind wel dat je eetstijl mag benoemen. Echter speelt er bij Tess blijkbaar nog wat gezondheidsproblematiek waardoor ze overgewicht heeft. Waarom zo iemand wegstoppen?

Waarom een model wat van zichzelf maat 32 heeft wegstoppen? En ja, er zijn er genoeg.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:40

_San87_ schreef:
Tess weegt 130 kilo.

Ze is maar 1,65 als je dan uit gaat van een BMI van 21 is 60kg een gezond gewicht daarbovenop dus 70 kg te zwaar.

Wegstoppen hoeft voor mij niet maar tussen wegstoppen en glamourizen zit toch nog een heel gebied?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:07

Resistance schreef:
_San87_ schreef:
Tess weegt 130 kilo.

Waarom een model wat van zichzelf maat 32 heeft wegstoppen? En ja, er zijn er genoeg.

Hoeft voor mij ook niet :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:08

Mars schreef:
_San87_ schreef:
Tess weegt 130 kilo.

Ze is maar 1,65 als je dan uit gaat van een BMI van 21 is 60kg een gezond gewicht daarbovenop dus 70 kg te zwaar.

Wegstoppen hoeft voor mij niet maar tussen wegstoppen en glamourizen zit toch nog een heel gebied?

Maar wordt ze op die cover echt geglamourized? Ik heb het bijbehorende artikel niet gelezen, maar het lijkt mij te gaan om accepteren hoe je bent. En daar is imo niks mis mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:29

Zeggen dat een dikkerd het aan zichzelf te danken heeft, heeft (net als bij een roker!) een hoog blaming the victim gehalte. De werkelijk is zo complex dat het meer zeer te betwijfelen valt of hier nog sprake is van vrije keuze. Daarom zeg ik dat obesitas een ziekte is. Pracht dat Mars het overwonnen heeft (er van uitgaande dat je niet heel regelmatig nog keihard vecht..) maar dat is bij ernstig obesitas net zo uitzondelijk als bij een andere ernstige ziekte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 17:31

Ja ik vind het wel glamourizen als je zo iemand op de cover van zo'n groot tijdschrift plaatst. En dan ook nog in badpak. En daar ben ik gewoon niet voor net zoals ik er ook niet voor zou zijn om Eugenia Cooney op de cover van zo'n blad te zetten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 03:54

M_D_H schreef:
Mars schreef:

Dit is echt een enorm vooroordeel, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Denken dat je alle waarheid in pacht hebt.

Er bestaat namelijk ook zoiets als te zwaar worden van te weinig calorieën eten.
Ik ben hier toevallig een voorbeeld van en het is inderdaad heel zeldzaam, maar kan toch echt gebeuren.

Wat Mars zegt klopt: je komt niet aan van lucht. Als je aankomt wil zeggen dat je lichaam een energieoverschot heeft die deze dan opslaat. En dat geldt voor iedereen, medicatie/ziekte/te veel eten. Simpel. Je lichaam kan niet van niets iets maken... Elk pondje komt door het mondje.

Wat echter wél ingewikkeld is, is je lichaam, en hoe deze zich aanpast aan bepaalde situaties. Medicatie/ziektes kunnen je lichaam uiteraard beïnvloeden waardoor je wellicht minder verbrandt dan zou horen (dus een gemiddelde vrouw verbrandt 2000kcal, maar door een ziekte verbrandt iemand bijv. maar 1500. Als je dan 1800 eet, dan eet je dus 300kcal meer dan je lichaam 'nodig heeft' en wordt dit opgeslagen, met als resultaat dat je aankomt).

Je lichaam is een ingewikkeld iets, maar van lucht aankomen bestaat niet ;). Veruit de meeste mensen met overgewicht eten simpelweg meer dan ze denken. Een heel klein percentage verbrandt ook daadwerkelijk minder door medicatie. Maar oh wee als je er wat van zegt, dan is het huis te klein...

Over de discussie: ik ben helemaal voor de doorsnee mens op de cover. Wat rimpeltjes, oneffenheden, maatje meer. Maar deze cover is helemaal de verkeerde richting uit en volgt de trend van het accepteren van zulk ernstig overgewicht. En die acceptatie is het probleem, niet Tess als individu.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:44

Lees mijn gehele verhaal nog maar eens en kom dan maar terug.

Ik zeg namelijk nergens dat je aankomt van lucht, ik zeg dat je door structureel te weinig te eten (in mijn geval maar maximaal 1 maaltijd per dag) de verbranding in je lichaam stopt.

Overigens eet/at ik daadwerkelijk te weinig en wist ik wel wat ik in mijn mond stopte, je hebt een eetstoornis of je hebt het niet ;).

Daarbij ben ik meerdere malen onderzocht en klopt mijn verhaal daadwerkelijk, maar nogmaals... Ik ben wel zeldzaam daarin...
Maar je kan dus wel dik worden van te weinig eten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:52

Dan ligt het dus alsnog aan je eigen leefstijl... En verder ben jij een uitzondering zoals je zelf schrijft.

De overgrote meerderheid van mensen met obesitas krijgt meer binnen dan ze verbranden en dat is een enorm taboe om te benoemen. Het is gemakkelijker om de oorzaak elders te zoeken ipv bij jezelf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:08

Mars schreef:
Dan ligt het dus alsnog aan je eigen leefstijl... En verder ben jij een uitzondering zoals je zelf schrijft.

De overgrote meerderheid van mensen met obesitas krijgt meer binnen dan ze verbranden en dat is een enorm taboe om te benoemen. Het is gemakkelijker om de oorzaak elders te zoeken ipv bij jezelf.

Ik heb ook nooit gezegd dat het niet aan mijn leefstijl ligt en ik heb zelfs al eerder in dit topic gezegd dat het wel aan mijn eetgedrag ligt want ik eet gewoon te weinig.

Maar waar het mij om gaat is dat je niet meer hoeft te eten dan je beweegt om dik te worden, want ik beweeg veel meer dan ik eet alleen mijn verbranding is totaal ontregeld, dat zie je dus ook terug aan mijn ontlasting...

De toeval wil dat ik laatst nog iemand tegen kwam die te weinig at, het verschil tussen haar en mij was echter dat de momenten die zij at besteed werden aan chips en dat soort zooi en hoewel ik chips op zijn tijd dus wel lekker vind gingen mijn eet moment op aan een avond maal, 100 gram aardappels op rijst, 100 gram vlees en 200 gram groente... elke dag :j
En dat is dus weer een ander uiterste, dan eet je te weinig maar is de keuze voor wat je eet verkeerd. Bij mij was de keuze voor wat ik at niet verkeerd, alleen werkte het gewoon niet meer.

Nu moet ik dus bijvoorbeeld enorm veel gaan eten en echt om de 2,5 uur. Dat is voor mij echt enorm lastig, maar tot nu toe werkt het wel :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:57

Een perpetuum mobile bestaat niet. Als je meer verbruikt dan dat je eet, dan val je af en daarbij maakt het niet uit in welke vorm je die energie erin gooit. Of je nou 1000 Kcal uit chips haalt of uit een gezonde maaltijd, dat maakt niet uit. Het blijft 1000 Kcal. het verschil is dat je met die gezonde maaltijd ook nog allerlei belangrijke mineralen en vitamines binnenkrijgt en bij de chips niet. Maar in beide gevallen kom je evenveel aan of val je evenveel af. Het is namelijk evenveel energie dat je lichaam binnenkrijgt.

Trouwens als je van te weinig eten aankomt, dan vraag ik me af waarom al die anorexiapatiënten allemaal griezelig dun zijn. Hun lichaam zou helemaal in de spaarstand moeten springen en zij zouden dus helemaal vet moeten gaan aanmaken. Dat je aankomt door een spaarstand is echt een fabel: https://drogespieren.nl/afvallen/spaarstand-fabel

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:10

Oh is dat echt een fabel?

Leg dat de artsen dan maar uit die mij onder behandeling hebben.

Maar als jij het beter weet dan die artsen zou ik wel eens willen weten hoe het kan dat ik nu begin af te vallen nu ik een redelijk aantal aan calorieën binnen krijg.

Anorexia patienten eten trouwens helemaal niet, die krijgen dus niks binnen dus hun lichaam kan ook niks opslaan. Ik daarin tegen kreeg 1 maaltijd per dag binnen. Hierdoor kon mijn lichaam wel opslaan.

Daarbij heb ik al aangegeven (maar dat is best lastig om te lezen denk ik) dat mijn geval niet vaak voorkomt en daardoor behoorlijk uniek is, een zeldzaamheid dus. Maar dat betekend niet dat het niet kan.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:12

Dat is trouwens ook niet helemaal waar, anorexia patiënten eten in sommige gevallen ook heel weinig. Dus helemaal niet eten is echt niet altijd aan de orde. Verder ben ik het met Karl eens.