Mars schreef:Fair enough, of het mooi is laten we in het midden.
Dan nog, wat mij tegenstaat is het 'glamourizen' van (zeer) ernstig overgewicht en het accepteren ervan. Exact hetzelfde als hoe de mode/beauty industrie datzelfde decennia gedaan heeft met ernstig ondergewicht met alle gevolgen van dien.
En daarnaast wordt de nadruk steeds meer gelegd op acceptatie dan op eigen verantwoordelijkheid van mensen. Overgewicht ligt aan genen, vocht, schildklierproblemen, ziektes, hormonen, medicatie, etc etc. Elke oorzaak mag benoemd worden behalve dat iemand misschien meer calorieën in zijn/haar lijf stopt dan er gebruikt worden. Dan ben je aan het bodyshamen, dan ben je een pester etc.
En ja, ziektes en medicatie kunnen echt wel overgewicht veroorzaken, je hoort mij niet zeggen van niet. Maar iemand die 100kg of meer te zwaar is die krijgt meer binnen dan ie verbrand, je komt niet aan van zuurstof en water en je lichaam creëert geen vet uit het niets.
En ik heb zelf 99kg gewogen bij een lengte van 1.73 dus ik weet wat het is om dik te zijn.
Dit is echt een enorm vooroordeel, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Denken dat je alle waarheid in pacht hebt.
Er bestaat namelijk ook zoiets als te zwaar worden van te weinig calorieën eten.
Ik ben hier toevallig een voorbeeld van en het is inderdaad heel zeldzaam, maar kan toch echt gebeuren.
Mijn lichaam heeft ongeveer 1600 calorieën nodig en ik eet al zolang als dat ik leef (28 jaar) minder dan 800 calorieën, elke dag. Geen uitstapjes, geen emotie eten, gewoon standaard elke dag minder dan 800 calorieën.
Maar ik eet wel. Wat er dan gebeurt is dat je lichaam in een soort van winterstand komt. Alles wat je eet slaat je lichaam op en houd het vast. In plaats van af te vallen, wat normaal zou zijn met dit aantal calorieën gaat je lichaam vet produceren omdat het niet weet wanneer de volgende maaltijd zal zijn en vet is een goede brandstof op lange termijn. Dit merk je dan bijvoorbeeld ook aan je ontlasting, want dat is er gewoon niet 
Uit dit patroon komen is enorm lastig, zeker omdat ik met dit patroon dus een eetstoornis (ARFID) heb ontwikkeld, of nou ja, wellicht komt dit patroon wel door de eetstoornis... Het is een cirkel dus dat weet ik niet.
De afgelopen 3 weken ben ik redelijk op de goede weg door 6 maaltijden per dag te eten met tussen elke maaltijd 2,5 uur zodat mijn suikerspiegel in balans hou. Dit is enorm lastig want door mijn eetstoornis vast ik liever dan dat ik eet. Ik HAAT eten dus echt, ook al zou niemand dat zeggen als ze mij zien want ik ben dat dikke vette meisje dus ik eet standaard te veel (hoor je hier jezelf niet een beetje in terug?) Door dit soort oordelen wordt mijn eetstoornis juist getriggert en wil ik het liefste niet die 4 boterhammen eten die ik van mijn voedingsconsulente moet eten als lunch. Want iedereen vind toch al dat ik zoveel eet dus dat kan ik beter niet doen.
Punt is dat ik na 1,5 week bij mijn voesingconsulente op de weegschaal heb gestaan en wel al 1,3 kilo kwijt ben. Alleen door te eten, door mijn calorieën opname te verhogen... En ik eet echt geen andere producten dan ik al deed hoor.
Ik mag mijn gewicht niet weten want dat triggert het vasten. Ik mag geen calorieën tellen want dat triggert het vasten. Het enige wat ik mag, of eigenlijk moet, is eten en alles wat ik eet bijhouden in een dagboek zodat mijn consulente dit beoordeeld. oh en minder drinken want dat deed ik te veel.
Ik weet dat ik mij met deze post enorm bloot geef maar ik wil je graag de andere kant laten zien. Je wordt niet alleen dik van je vol stoppen met eten. Je wordt ook dik van te weinig eten, maar ik zie aan jou posts niet terug dat je dit weet of begrijpt. Ik hoop dat dit je ogen opent en dat je begint te beseffen dat je best de 100 kilo kan passeren zonder te over eten.