Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:56

Arabier schreef:
Dus mensen die depressief zijn daar houd god niet van

Waar komt die opeens vandaan? Depressie is een stoornis. Te behandelen, over het algemeen. Mensen houden wel risico, maar goed. Ik ken wel depressieve mensen die zijn geholpen door geloof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:56

Arabier schreef:

Huh? Gekke conclusie?

Ik zeg toch net dat God van iedereen houdt, onvoorwaardelijk, met al je fouten erbij?

Dus ook als je een depressie hebt.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:58

Mensen zijn vergeten dat we op aarde elkaar moeten helpen en verzorgen...feitelijk zijn we veredelde dieren, kuddedieren...alleen met elkaar en in de groep overleven we..

Laten we de liefde eens met elkaar delen, wat ik steeds meer merk is dat men de liefde voor zichzelf inzet en dit als geloof willen zien...als je gelooft heb je liefde en als je in dezelfde club leeft dan snap je elkaar tenminste, maar nog steeds is het iets wat het individu ervaart door god in welke naam ook aangeroepen.

Ieder voor zich en god voor ons allen....ik ken iemand die heel haar leven in handen van god legt, alles in haar leven is zijn wil, eigen verantwoording heeft ze niet. Wij hebben verantwoording naar elkaar en met elkaar en die scheiding van een geloof laat mensen naast elkaar leven...die scheiding zorgt er zelfs voor dat men elkaar als minder dan zichzelf gaat zien, zo erg zelfs dat men er slecht voor gaat handelen uit liefde voor zijn god en die god voelt zich dan vereert?

Ik snap steeds minder van al die geloven...woon in en zeér gelovige omgeving, maar ervaar juist geen liefde van deze mensen naar hun directe omgeving, in tegendeel zelfs.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:18

Arabier schreef:

Depressie is een “lichamelijk” probleem, in zoverre dat het zich voornamelijk geestelijk uit maar wel daadwerkelijk een lichamelijke oorzaak heeft.

Verootjoo voelt zich geliefd door de liefde van God, maar neem ik aan ook door haar omgeving (familie, vrienden?). Het is niet zo dat dat puur en alleen God is. En als je depressief bent kan het helpen om je toch geliefd te voelen, en dan kan je heel veel hebben aan het geloof. Dat heeft ze ook in haar reactie staan “zelfs als ik niets van God wil weten, weet ik dat ik terug kan komen bij hem”. Als je depressief bent door een imbalance in je hersenen kan het zijn dat je niets van God wilt weten, dit betekent niet dat je depressief bent omdat God besloten heeft dat hij niet zo veel van je houdt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:25

verootjoo schreef:
Het christendom bestaat al bijna overal. En Jezus komt pas terug als iedereen ervan gehoord heeft.

Is dat niet erg oneerlijk voor mensen die ‚te vroeg‘ dood gegaan zijn voordat Jezus hun eilandje bereikt had :?

De islam rukt ook flink op?
Wie zegt dat dit geen teken van God is dat we moslim zouden moeten zijn?
Komen moslims in de christelijke hemel?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:25

laetitia schreef:
Ailill schreef:
Interessante visie.

Maar is het niet: Actions speak louder than words?

Geldt dat ook voor de priesters die zich vergrijpen aan jonge kinderen? Komen zij in de hemel omdat zij in God geloven?
Erg goede vraag, was inderdaad mijn volgende vraag: Hoe zit het dan met mensen die God wel erkennen maar toch zondig leven? Wordt dat dan wel allemaal vergeven? Al wil ik niet perse enkel priesters benoemen, laten we het wat breder houden wat betreft groepen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:27

Shadow0 schreef:
Shenavallie schreef:
Van vergelijkbare orde: bedank niet een of andere god dat iemand een ongeval of wat ook overleefd heeft, maar degene die hem of haar werkelijk gered heeft. Bedankt niet een of andere god dat je te vreten op je bord hebt, maar de boeren die er keihard voor moeten werken om de supermarkten gevuld te houden.

(Of, inmiddels minstens zo relevant, de onderbetaalde distributiecentra-medewerkers.)

:j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:28

verootjoo schreef:
laetitia schreef:
Nieuwsgierige meelezer van dit interessante topic hier.
Wat is die liefde van God dan? Hoe voel je dat?
En komen volgens het Evangelie enkel mensenzielen in de hemel of hel of ook dierenasielen?

De liefde van God is de meest pure onvoorwaardelijke liefde. Hoe je dat voelt voel je als je gelooft in God en hem actief zoekt.

Geen idee of er ook dieren in de hemel zullen zijn.

Ik weet niet of foute priesters ook naar de hemel gaan. Gelukkig beslissen wij daar niet over. Alleen God beslist uiteindelijk.
Vero, niet banketstaaf bedoelt en ik heb niet alles gelezen, maar ben jij, net als sommige anderen binnen dit topic, van mening dat bepaalde mensen niet naar de hemel gaan? Bijv. zij die niet in God geloven/hem erkennen of er bijv. geen traditioneel huwelijk op na houden? En nu wil ik je niets in de mond leggen, maar als je het een wel kunt veroordelen, waarom het ander (wat in mijn ogen vele malen erger is) dan niet?

Als jij dit niet doet, negeer dit bericht dan. Ik lees i.i.g. wel dan sommige anderen dit wel degelijk doen en ik begrijp dat niet.
Laatst bijgewerkt door Ailill op 31-07-18 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:29

Sizzle schreef:
verootjoo schreef:
Het christendom bestaat al bijna overal. En Jezus komt pas terug als iedereen ervan gehoord heeft.

Is dat niet erg oneerlijk voor mensen die ‚te vroeg‘ dood gegaan zijn voordat Jezus hun eilandje bereikt had :?

De islam rukt ook flink op?
Wie zegt dat dit geen teken van God is dat we moslim zouden moeten zijn?
Komen moslims in de christelijke hemel?

Nee, die worden ook opgewekt. En God heeft natuurlijk wel gezien of ze zuiver van hart zijn, en je krijgt bij de opwekking nog wel de kans om alsnog met God mee te gaan.

Ik geloof niet in de Islam omdat daar Jezus niet erkend wordt als God die mens geworden is, wonderen gedaan heeft en de enige heilige mens is die de brug naar God opengemaakt heeft. Dat is een essentieel onderdeel wat alleen het christendom kent. Daarom ben ik christen, omdat ik Jezus wil volgen en niet Mohamed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:31

Ailill schreef:
Vero, niet banketstaaf bedoelt en ik heb niet alles gelezen, maar ben jij, net als sommige anderen binnen dit topic, van mening dat bepaalde mensen niet naar de hemel gaan? Bijv. zij die niet in God geloven/hem erkennen of er bijv. geen traditioneel huwelijk op na houden? En nu wil ik je niets in de mond leggen, maar als je het een wel kunt veroordelen, waarom het ander (wat in mijn ogen vele malen erger is) dan wel?

Als jij dit niet doet, negeer dit bericht dan. Ik lees i.i.g. wel dan sommige anderen dit wel degelijk doen en ik begrijp dat niet.

Alleen God beslist. God oordeelt, de mensen niet.
Dus ik heb geen flauw idee wie er goed genoeg zijn om naar de nieuwe wereld te gaan en wie God buiten laat staan. Dat wil ik eigenlijk ook niet over oordelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:32

Even een kleine anekdote van mijn jeugd:
Wij gingen regelmatig ter biecht, dat deed men in mijn familie.
Ik was echter een zeer gehoorzaam en plicht bewust en eerlijk kind. Ik kon dus oprecht vaak niets bedenken om te biechten, maar niets biechten leek mij ook niet echt de bedoeling want dan is dat nogal ijdel wat je dan weer moet biechten (ja het leven is ingewikkeld als katholiek).
De beste oplossing leek mij om gewoon wat kleine zondes uit mijn duim te zuigen.
In feite ben in dus meermaals vergeven voor niet bestaande zondes die ik aan de priester zat voor te liegen _O-

Verootje, maar dat zou dan wel redelijk pech zijn als je later voor Mohammed blijkt te staan niet? Heb je mooi op de verkeerde kaart gewed. Waarschijnlijk is het veiliger om in „iets“ te geloven. Dan heb je alle goden in in 1 pakket tevreden gehouden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:33

bigone schreef:
Dus iedereen is zondig maar wanneer je in God gelooft hoef je voor je zonden niet te boeten want dat heeft zijn zoon al gedaan. Nu ik dit zo lees is dit de grootste kolder die er is natuurlijk(imo) want even heel zwart/wit: Als gelovige kun je doen en laten wat je wil want er is toch al voor je zonden betaald. Gaat me een beetje veel te ver hoor en klinkt ook meer als een goedmaker om maar te geloven.

Nee, God (Jezus) stierf voor iedereen zijn zonden ook voor de ongelovigen. Alleen de christenen die geloven dat, en dat is een belangrijk punt in het geloof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:34

Sizzle schreef:
Even een kleine anekdote van mijn jeugd:
Wij gingen regelmatig ter biecht, dat deed men in mijn familie.
Ik was echter een zeer gehoorzaam en plicht bewust en eerlijk kind. Ik kon dus oprecht vaak niets bedenken om te biechten, maar niets biechten leek mij ook niet echt de bedoeling want dan is dat nogal ijdel wat je dan weer moet biechten (ja het leven is ingewikkeld als katholiek).
De beste oplossing leek mij om gewoon wat kleine zondes uit mijn duim te zuigen.
In feite ben in dus meermaals vergeven voor niet bestaande zondes die ik aan de priester zat voor te liegen _O-

Verootje, maar dat zou dan wel redelijk pech zijn als je later voor Mohammed blijkt te staan niet? Heb je mooi op de verkeerde kaart gewed. Waarschijnlijk is het veiliger om in „iets“ te geloven. Dan heb je alle goden in in 1 pakket tevreden gehouden.

:')

Ik wil maar een God dienen en geloof dat dat de goede is. Half geloven in vanalles wat geloof ik dan weer niet in.

Janinevv

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:36

Het aparte dan is, de islam is later gekomen dan de bijbel. Waarschijnlijk heeft de belangrijke profeet van hun mohammed? Veel opgepikt en zo zelf geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:40

Janinevv schreef:
Het aparte dan is, de islam is later gekomen dan de bijbel. Waarschijnlijk heeft de belangrijke profeet van hun mohammed? Veel opgepikt en zo zelf geschreven.

En wie zegt dat de Bijbel dan wel helemaal "origineel" is? :) Als het zo "makkelijk" is om een religie de wereld in te helpen, dan zou het ook heel makkelijk zijn om het Christendom te beginnen. Wie zegt dat zij niets hebben afgeleid van bijvoorbeeld het oude egypte? Wat al ver voor christus bestond?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:40

Janinevv schreef:
bigone schreef:
Dus iedereen is zondig maar wanneer je in God gelooft hoef je voor je zonden niet te boeten want dat heeft zijn zoon al gedaan. Nu ik dit zo lees is dit de grootste kolder die er is natuurlijk(imo) want even heel zwart/wit: Als gelovige kun je doen en laten wat je wil want er is toch al voor je zonden betaald. Gaat me een beetje veel te ver hoor en klinkt ook meer als een goedmaker om maar te geloven.

Nee, God (Jezus) stierf voor iedereen zijn zonden ook voor de ongelovigen. Alleen de christenen die geloven dat, en dat is een belangrijk punt in het geloof.

Maar als ik zondig of fouten maak los ik dat liever zelf op door me te verontschuldigen of te herstellen dan dat ik dat in de schoenen van een god schuif.

En: menig ongelovig mens leeft zeer goed, correct, met naastenliefde, respect voor alles wat leeft, etc. Alleen geloven zij niet in een god. Ik ken ook zat gelovigen die veel minder correct leven.

Waarom die laatsten dan wel naar de hemel migen en de eersten niet is mij een raadsel.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:42

Palmera schreef:
Janinevv schreef:

Maar als ik zondig of fouten maak los ik dat liever zelf op door me te verontschuldigen of te herstellen dan dat ik dat in de schoenen van een god schuif.

En: menig ongelovig mens leeft zeer goed, correct, met naastenliefde, respect voor alles wat leeft, etc. Alleen geloven zij niet in een god. Ik ken ook zat gelovigen die veel minder correct leven.

Waarom die laatsten dan wel naar de hemel migen en de eersten niet is mij een raadsel.[/quote]

Dat snap ik maar als ik iets verkeerds heb gedaan los ik het ook zeker zelf op, alleen vraag ik dan voor ik ga slapen aan God of hij me wil helpen/vergeven en dat het me spijt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:44

Resistance schreef:
Janinevv schreef:

En wie zegt dat de Bijbel dan wel helemaal "origineel" is? :) Als het zo "makkelijk" is om een religie de wereld in te helpen, dan zou het ook heel makkelijk zijn om het Christendom te beginnen. Wie zegt dat zij niets hebben afgeleid van bijvoorbeeld het oude egypte? Wat al ver voor christus bestond?

Je hebt ook het oude testament voor Christus, nieuwe testament komt na Christus. En in alle boeken gaat het over verschillende steden o.a ook Egypte dus de bijbel was er al wel. Als ik het goed begrepen heb.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:48

Ik vind het erg moeilijk om aan te horen of te lezen dat 'god almachtig' is. Alles wat positief is, dat zou door god komen. Maar alles wat negatief is, dat komt door de mens zelf. Best wonderlijk als je bedenkt dat de gelovigen beweren dat god de mens gemaakt heeft. In het geval van de depressie (maar natuurlijk alle minder fijne 'aandoeningen' waar een mens werkelijk niets aan kan doen) was hij dus niet echt goed in knutselen. En wat ik raar vind is dat elk geloof een eigen waarheid erop na houdt, het verhaal als een feit neerzet en ondertussen een ander geloof niet accepteert. Als ik aan mijn pinkstergemeente-collega een vraag stel die schijnbaar over het katholieke geloof gaat (ik wil nog wel eens het een en ander aan geloofsregels/denkwijzen per ongeluk door elkaar halen), dan verstijft ze helemaal en wordt kortaf. Waarom? Ik krijg bij die vraag dan een halfbakken antwoord dat ze er niet zoveel over weet. Wordt het dan niet eens tijd dat alle gelovigen de koppen bij elkaar steken, alle plussen en minnen tegen elkaar afstrepen, de vertaling van het verhaal laten voor wat het is en dan tot de conclusie komen dat je elkáár nodig hebt?

Mungbean

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:53

Een gereformeerde vriendin mocht vroeger van haar ouders niet bij ons in huis komen want wij waren heidenen (katholiek).
Het is gewoon 1 pot nat met exact dezelfde god met enkel een andere kleur jas. Maar nee, stel je voor dat je een midden zou moeten vinden tussen je zorgvuldig bedachte regeltjes :n

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:54

Resistance schreef:
Janinevv schreef:

Ik heb bij het verhaal het sterke gevoel dat het zo'n door-vertel-verhaal is, zoals je vroeger in de klas moest doen. Degene aan het eind van de lijn vertelde iets totaal anders dan wat er aan het begin was verteld. Dikte het ook een beetje aan naar zijn of haar eigen voorkeuren. Met als gevolg dat wat ooit met een bepaalde reden is begonnen, nu een totaal andere draai heeft gekregen. Waarom zou je zoveel stromingen hebben? Ieder geloof maakt(e) er zijn eigen versie van. Dus wat is nu de waarheid?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:55

De depressies en minder fijne aandoeningen ziektes komen door de zondeval en niet door God, de "duivel" was een engel die gevallen is, hij wilde net zoals God zijn, helaas zijn Eva en Adam er niet ingeslaagd, alles wat niet fijn is komt niet van onze lieve God, daarom kijk ik zo uit naar zijn terugkomst. God overwint het uiteindelijk, dat is zeker zo. Maar hee daar geloof ik in.

Shenavallie schreef:
Ik vind het erg moeilijk om aan te horen of te lezen dat 'god almachtig' is. Alles wat positief is, dat zou door god komen. Maar alles wat negatief is, dat komt door de mens zelf. Best wonderlijk als je bedenkt dat de gelovigen beweren dat god de mens gemaakt heeft. In het geval van de depressie (maar natuurlijk alle minder fijne 'aandoeningen' waar een mens werkelijk niets aan kan doen) was hij dus niet echt goed in knutselen. En wat ik raar vind is dat elk geloof een eigen waarheid erop na houdt, het verhaal als een feit neerzet en ondertussen een ander geloof niet accepteert. Als ik aan mijn pinkstergemeente-collega een vraag stel die schijnbaar over het katholieke geloof gaat (ik wil nog wel eens het een en ander aan geloofsregels/denkwijzen per ongeluk door elkaar halen), dan verstijft ze helemaal en wordt kortaf. Waarom? Ik krijg bij die vraag dan een halfbakken antwoord dat ze er niet zoveel over weet. Wordt het dan niet eens tijd dat alle gelovigen de koppen bij elkaar steken, alle plussen en minnen tegen elkaar afstrepen, de vertaling van het verhaal laten voor wat het is en dan tot de conclusie komen dat je elkáár nodig hebt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:56

Sizzle schreef:
Een gereformeerde vriendin mocht vroeger van haar ouders niet bij ons in huis komen want wij waren heidenen (katholiek).
Het is gewoon 1 pot nat met exact dezelfde god met enkel een andere kleur jas. Maar nee, stel je voor dat je een midden zou moeten vinden tussen je zorgvuldig bedachte regeltjes :n

Inderdaad, zo zie ik het ook. Elk geloof wil zijn eigen waarheid doordrukken en daar krijg je gewoon weerstand van. Niet alleen bij niet-gelovigen, ook bij anders gelovigen. Oorlogen ontstaan mede door ieders eigen waarheden, zonder grijs gebied.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:56

Emoe schreef:
Arabier schreef:
Wat vinden Julie van homoseksualiteit en abortus?

Iets met knuppel en hoenderhok;)
Denk niet dat dat de bedoeling van dit topic is.

Soms kan de knuppel in het hoenderhok een hoop duidelijk maken :)
En eerlijk gezegd snap ik niet waarom deze vraag niet gesteld kan worden, en vooral niet waarom deze niet beantwoord kan worden. Omdat we met zijn allen afgesproken hebben dat we het daar gewoon niet over hebben? Omdat er niet tegen ‘heilige huisjes’ getrapt mag worden? Er staan op bokt zat topics waarin het gaat over homoacceptatie e.d., over hoe erg het wel niet is dat er in 2018 nog steeds geen volledige acceptatie is, maar acceptatie onder gelovigen is nog steeds een (onnodig) taboe.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:57

Voor mij als christen zijn er genoeg kleine hints dat de bijbel het ware boek wel moet zijn.

t
Shenavallie schreef:
Janinevv schreef:

Ik heb bij het verhaal het sterke gevoel dat het zo'n door-vertel-verhaal is, zoals je vroeger in de klas moest doen. Degene aan het eind van de lijn vertelde iets totaal anders dan wat er aan het begin was verteld. Dikte het ook een beetje aan naar zijn of haar eigen voorkeuren. Met als gevolg dat wat ooit met een bepaalde reden is begonnen, nu een totaal andere draai heeft gekregen. Waarom zou je zoveel stromingen hebben? Ieder geloof maakt(e) er zijn eigen versie van. Dus wat is nu de waarheid?[/quote]