Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:00

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:13

Alcohol en kinderen zijn geen onderwerp van discussie bij dit wetsvoorstel.

Mijn ouders rookten vroeger ook binnen. Men wist niet beter. Uiteindelijk beide gestopt. Ik ben wel mijn moeder aan longkanker verloren toen ze 45 was. Ik hoop met heel mijn hart dat mijn kinderen (1,5 en 0,5 jaar) rookvrij kunnen opgroeien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:25

verbieden? ik weet niet, ik hou niet van nog meer regels en ingrijpen door de overheid. In mijn ideale wereld zouden er geen rokers zijn.

Mijn ouders hebben allebei veel gerookt, uiteraard ook tijdens de zwangerschap, in de auto waar de kinderen bij zaten, overal in huis stonden asbakken, we wisten niet beter.
Mijn vader is 59 jaar geworden.
Mijn moeder is 68 jaar geworden, haar laatste jaren waren echt een lijdensweg, COPD in de ergste vorm, zuurstofapparaat voor dag en nacht. Uiteindelijk heb ik haar zien stikken... geloof me, geen fijn vooruitzicht en best heel traumatisch.
Inmiddels is bij mij ook de diagnose COPD gesteld, ik heb in mijn leven nog nooit zelf gerookt en vanaf mijn tienerjaren ben ik astmatisch en afhankelijk van medicijnen. Ik neem het mijn ouders wel kwalijk dat ze zoveel gerookt hebben en dat ik daar dus nu nog de gevolgen van ondervind.

En toch, voor mij hoeft niemand te stoppen, maar ik hoop wel dat ze het wel doen, omdat ze het zelf willen, omdat ze hun eigen gezondheid en die van hun omgeving belangrijk vinden.
Ik begrijp dat het heel moeilijk is, want verslavend, maar als je geen doodswens hebt.....

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:28

veerledec schreef:
Alcohol en kinderen zijn geen onderwerp van discussie bij dit wetsvoorstel.

Mijn ouders rookten vroeger ook binnen. Men wist niet beter. Uiteindelijk beide gestopt. Ik ben wel mijn moeder aan longkanker verloren toen ze 45 was. Ik hoop met heel mijn hart dat mijn kinderen (1,5 en 0,5 jaar) rookvrij kunnen opgroeien.

Nou ik ben op zich best voor een zone afzetten, want het kan zeker storend zijn. Lees hier wel mensen die er rekening mee houden, dat is heel goed, maar toch is er een gros deel die dat niet doet helaas. Alleen ik snap wel de reacties over drank, uitlaatgassen en kinderen op zich wel. De reden dat mensen een verbod erop willen is dat het de gezondheid beschadigt van de niet-rokers. Reden is dus gezondheid, terwijl er heel veel meer dingen gezondheid aantasten, dus waarom alleen het roken willen aanpakken?
Daarnaast wordt ook als argument genoemd dat het overlast brengt, dat het je eetlust verpest. Zelf geen kinder-hater of wat dan ook, voor dat gesuggereerd zal worden, maar ik kan me zeker voorstellen dat als jij in een restaurant zit of op een terrasje en kinderen lopen in de rondte of lopen hard te schreeuwen, dat dit zeker ook overlast kan zijn.

Kijk ik snap dat het vervelend is voor sommige mensen en dat er mensen goed ziek van kunnen worden (longpatienten, welke je niet van buiten ziet). Maar ik vind het jammer dat dan alleen roken wordt aangekaart. Ik bedoel, ik kan doodziek worden van mensen die dieetadviezen aan mij gaan geven, en geloof me, dat gebeurt nog heel vaak. Wat mijn leven kan kosten.

Maar goed, komt er op neer, de argumenten gezondheid en overlast is een goed argument, maar niet staand omdat je deze argumenten in heel veel situaties kunt gebruiken. Gewoon wat meer tolerantie en inleving naar andere mensen toe. Aanpassen daar waar mogelijk, want aanpassen is het sterkte punt van het hele menselijk bestaan, zoals ik laatst nog hoorde in de trein. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:52

Maar het is toch niet dat men alleen het roken wil aanpakken? Op andere gebieden worden ook veranderingen doorgevoerd. Niet altijd tegelijk en ook niet altijd even voortvarend, maar toen ik 14 was kon ik nog een fles Aldiretto kopen zonder enige vragen, en dat gaat nu toch niet meer zo makkelijk.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:57

ik vind dat een rare manier van ‘vergelijken’ die je in de paardensport ook vaak terugziet. Stel een springruiter wordt betrapt op het afranselen van zijn paard en hij wordt hiervoor gestraft, dan hoor je al heel snel mensen zeggen. Maar die dressuursport! Dat is veel erger! Laat ze daar eerst eens wat aan doen!

En omgekeerd ook. Dan denk ik altijd: huh???? Doet iemand eens iets goed, gaan ze bedenken dat er iets anders is dat erger is dat eerder aangepakt had moeten worden. Stel een agent ziet een boef een oud omaatje in elkaar slaan en hij arresteert de boef, gaan we dan ook zeggen: “Tsssss, wat er in Syrië gebeurt is veel erger, die agent had veel beter daar zijn tijd aan kunnen besteden.”

Of gaan we een hoop geleerden bij elkaar zetten die dan jarenlang gaan vergaderen over wat het ergste probleem op aarde is en als ze eruit zijn gaan we dat probleem aanpakken en de rest pakken we dan in de juiste volgorde aan? Zoiets is toch niet realistisch? We zijn toch in staat meerdere problemen tegelijk aan te pakken?

Sommigen zeggen: auto’s vervuilen ook. Ja, en daar is men al jaren mee bezig om dat minder te maken. De eisen van nu zijn echt niet meer hetzelfde als die van 10 jaar geleden. En daar komt nog bij dat auto’s, of we dat fijn vinden of niet, een belangrijke rol spelen in de samenleving. Als er morgen opeens geen auto’s meer zijn hebben we een hoop problemen te overwinnen (ik zou overigens voor zijn maar dat is een ander verhaal). Als er
Morgen opeens geen sigaretten meer zijn, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Naar voor de verslaafden maar na een paar weken ontwennen ook voor iedereen beter.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:10

Ik ben een voorstander! Als ik lekker op een terrasje zit en iemand aan het tafeltje naast me begint te roken, smaakt mijn broodje echt minder lekker. Lijkt me heel normaal om, als je zin hebt in een sigaret, even weg te lopen van het terras, net als in een restaurant eigenlijk al gebruikelijk is. Kan de roker gewoon roken en hebben de niet-rokers er geen last van.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:14

arno8 schreef:
ik vind dat een rare manier van ‘vergelijken’ die je in de paardensport ook vaak terugziet. Stel een springruiter wordt betrapt op het afranselen van zijn paard en hij wordt hiervoor gestraft, dan hoor je al heel snel mensen zeggen. Maar die dressuursport! Dat is veel erger! Laat ze daar eerst eens wat aan doen!

En omgekeerd ook. Dan denk ik altijd: huh???? Doet iemand eens iets goed, gaan ze bedenken dat er iets anders is dat erger is dat eerder aangepakt had moeten worden. Stel een agent ziet een boef een oud omaatje in elkaar slaan en hij arresteert de boef, gaan we dan ook zeggen: “Tsssss, wat er in Syrië gebeurt is veel erger, die agent had veel beter daar zijn tijd aan kunnen besteden.”

Of gaan we een hoop geleerden bij elkaar zetten die dan jarenlang gaan vergaderen over wat het ergste probleem op aarde is en als ze eruit zijn gaan we dat probleem aanpakken en de rest pakken we dan in de juiste volgorde aan? Zoiets is toch niet realistisch? We zijn toch in staat meerdere problemen tegelijk aan te pakken?

Sommigen zeggen: auto’s vervuilen ook. Ja, en daar is men al jaren mee bezig om dat minder te maken. De eisen van nu zijn echt niet meer hetzelfde als die van 10 jaar geleden. En daar komt nog bij dat auto’s, of we dat fijn vinden of niet, een belangrijke rol spelen in de samenleving. Als er morgen opeens geen auto’s meer zijn hebben we een hoop problemen te overwinnen (ik zou overigens voor zijn maar dat is een ander verhaal). Als er
Morgen opeens geen sigaretten meer zijn, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Naar voor de verslaafden maar na een paar weken ontwennen ook voor iedereen beter.

Het gaat om het argument dat er gebruikt wordt. Laten we een nemen die meest gezegd wordt: gezondheid. Het is slecht voor de gezondheid en longen. Klopt, maar luchtvervuiling accepteert gros deel van de bevolking wel. En dat slaat ook op je longen en je gezondheid. Als je het voor je gezondheid wilt afschaffen, dat is prima, maar er zijn genoeg andere dingen die net zo, of zelfs schadelijker zijn voor je gezondheid dan misschien die paar keer per jaar een rooklucht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:39

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:50

Maureen_M schreef:
Vanmiddag op het terras gezeten met een ‘kritische’ blik naar aanleiding van dit topic. Toch zaten er met mijzelf meegeteld continue 6 a 7 rokers. Het was druk dus de ene plek was leeg en de volgende vulde zich al op. Ook mensen die rookte naast gezinnen met kinderen of baby’s. Daar werd voor zo ver als ik kon zien niks van gezegd.

Het lijkt me dus dat als ze dit verbod er echt door duwen het nog redelijke opstand kan opleveren. Ondanks deze ‘rookvrije’ generatie roken er echt nog kei veel mensen!

En dat baseer jij op een middag op het terras? Er rookt nog maar 24% van de mensen boven de 25, dus dat is hartstikke netjes.

Ik zag de vergelijking roken met alcohol weer. Appels met peren...

Elk argument voor roken kan zo makkelijk van tafel worden geveegd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:19

Quote: Wat mij betreft is en blijft het beste plan om het vanaf (bijvoorbeeld) iedereen die geboren is in 2010 te verbieden tabak te verkopen en te gebruiken.
Dan krijg je uiteindelijk een rookvrij land zonder dat de rokers die er al zijn gepest hoeven te worden.

Een rookvrij land? dan moet je toeristen die roken weren.Wat zal het stil worden dan in Amsterdam, ook Blowen is roken en daar komen veel toeristen voor naar Amsterdam.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:38

gohya schreef:
Quote: Wat mij betreft is en blijft het beste plan om het vanaf (bijvoorbeeld) iedereen die geboren is in 2010 te verbieden tabak te verkopen en te gebruiken.
Dan krijg je uiteindelijk een rookvrij land zonder dat de rokers die er al zijn gepest hoeven te worden.

Een rookvrij land? dan moet je toeristen die roken weren.Wat zal het stil worden dan in Amsterdam, ook Blowen is roken en daar komen veel toeristen voor naar Amsterdam.

en dat mogen de toeristen natuurlijk ook nog prima, in de daarvoor bestemde cafes

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:44

Je kunt ook wiet gebruiken zonder te blowen hoor, geen probleem

Verder zou een Amsterdam zonder drugstoerisme echt een gemis zijn voor Nederland ja :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:49

Ik heb liever dat mensen gaan roken op een terras, dan deodorant spuiten.
Brrr... Dáár word ik pas benauwd van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:01

Matheno schreef:
Ik heb liever dat mensen gaan roken op een terras, dan deodorant spuiten.
Brrr... Dáár word ik pas benauwd van.

En wat denk je van de vuurwerk dampen? je longen slaan er dicht van!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:02

Magrathea schreef:
Je kunt ook wiet gebruiken zonder te blowen hoor, geen probleem

Verder zou een Amsterdam zonder drugstoerisme echt een gemis zijn voor Nederland ja :')

Je bedoelt Wiet olie? maar daar komen ze niet voor he,ze komen echt om te blowen want dat mag je hier.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:07

Ik ken iemand die thee trekt van wiet. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die hordes toeristen komen voor een theekransje. :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:13

_Reneee schreef:
Maureen_M schreef:
Vanmiddag op het terras gezeten met een ‘kritische’ blik naar aanleiding van dit topic. Toch zaten er met mijzelf meegeteld continue 6 a 7 rokers. Het was druk dus de ene plek was leeg en de volgende vulde zich al op. Ook mensen die rookte naast gezinnen met kinderen of baby’s. Daar werd voor zo ver als ik kon zien niks van gezegd.

Het lijkt me dus dat als ze dit verbod er echt door duwen het nog redelijke opstand kan opleveren. Ondanks deze ‘rookvrije’ generatie roken er echt nog kei veel mensen!

En dat baseer jij op een middag op het terras? Er rookt nog maar 24% van de mensen boven de 25, dus dat is hartstikke netjes.

Wat goed dat jij boven de 25 al zegt, want in de catogorie (eigenlijk 14)18-25 zitten ook ontzettend veel rokers. Meer dan 25% als ik zo kijk tijdens het uitgaan en op mijn school.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:18

Palmera schreef:
Ik ken iemand die thee trekt van wiet. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die hordes toeristen komen voor een theekransje. :')

Theekransje, edible erbij. Jammie :Y)

Ik doelde niet op wietolie, maar dus edibles, thee, waterpijp, vapen... De mogelijkheden zijn eindeloos

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:30

_Reneee schreef:
Maureen_M schreef:

Wat goed dat jij boven de 25 al zegt, want in de catogorie (eigenlijk 14)18-25 zitten ook ontzettend veel rokers. Meer dan 25% als ik zo kijk tijdens het uitgaan en op mijn school.[/quote]

Dat is dus ook niet waar. Zie: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... le?dl=C79D Ook dat neemt gelukkig heel erg hard af.

Je kunt geen conclusies trekken met zo'n kleine groep.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:20

Laten we wel wezen, of we het er mee eens zijn of niet, dat rookverbod op het terras komt er echt wel. Ik denk dat het er in 2020 zeker door is. Ik ben heel benieuwd wat het volgende is dat de overheid gaat inperken, wat mij betreft wordt het gebruik van alcohol verder aan banden gelegd.

Ik zag gister op het nieuws dat er steeds meer verkeersdoden zijn door alcoholmisbruik sinds het omstreden alcoholslot twee jaar terug buiten gebruik is gesteld. Het zijn regelmatig dezelfde mensen die met een slok op achter het stuur kruipen. Wat mij betreft is dat veel erger dan een sigaretje in de buitenlucht, want als iemand last heeft van de rook kan die persoon tenminste nog beslissen ergens anders te gaan staan/zitten, maar met een dronken chauffeur kan het in 1x over zijn als jij je op zijn pad bevind...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:30

Maar alcohol in het verkeer is al verboden. Daar gaat het enkel om handhaving. En alcohol gaan ze niet verbieden hoor, want dan ga je alleen maar criminaliteit en de zwarte markt in de hand werken. Met het legaliseren van wietteelt gaan ze ook veel problemen oplossen ;)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:40

_Reneee schreef:
Maar alcohol in het verkeer is al verboden. Daar gaat het enkel om handhaving. En alcohol gaan ze niet verbieden hoor, want dan ga je alleen maar criminaliteit en de zwarte markt in de hand werken. Met het legaliseren van wietteelt gaan ze ook veel problemen oplossen ;)

Natuurlijk is het verboden, maar ik zie het als een veel groter probleem dan iemand die af en toe op een terras een peukje op steekt en zou graag zien dat er een oplossing komt tegen al die idioten die met drank op achter het stuur kruipen.
Ik hoop dat de overheid meet tijd, energie en geld in dat probleem gaat steken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:50

_Reneee schreef:
Maureen_M schreef:

Gelukkig zit ik er vrijwel ieder weekend :') dus ja, vind het goed te basseren.

Nu heb ik wel het gevoel dat het hier in het zuiden misschien erger is. Er zaten namelijk heel erg veel Duitsers, Belgen en alles wat niet van Maastricht afkomstig is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:57

Natuurlijk is dat niet te vergelijken met een onderzoek door het CBS hè :)