Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:53

Maar waarom zou ik dan nee moeten registreren? Ik ben op dit moment donor en was eigenlijk gewoon van plan dat te blijven. Maar tegelijkertijd vind ik mijn grondrechten nog steeds belangrijker dan geld. Ik begrijp die preoccupatie met het geld dan ook niet zo goed, tenzij er natuurlijk verder geen inhoudelijke argumenten zijn om tegen het referendum te zijn.

En die opmerking dat je niet wilt dat het gros van de Nederlanders inhoudelijk niet mogen beslissen. Tja, dan snap ik opeens ook wel dat je geld belangrijker dan democratie vindt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:29

Ik ben wel voor democratie. Ik ben tegen het inhoudelijk mogen mee beslissen op elk wissewasje, omdat het gros van de Nederlanders nu eenmaal zich niet daadwerkelijk verdiept in de materie, maar moord en brand schreeuwt vanuit paniek en emotie. Kies iemand die dezelfde standpunten als jij hebt, laat die ervoor leren en zich erin verdiepen. Daar betalen we ze voor. En laat ze gewoon hun werk doen. Die eeuwige overal controle op willen hebben altijd.

En dat gelul over die grondrechten de hele tijd. Daar is niks aan veranderd. Je hebt nog steeds dezelfde keuzes als altijd en je naasten kunnen het nog altijd blokkeren. Dus dat is echt een non-argument.

En dan ondertussen maar zeiken dat de overheid zoveel belasting heft, en er zoveel bezuinigingen zijn in de zorg en weet ik wat. Dus ja, als ik mag kiezen tussen werkgelegenheid en een dom referendum.... doe mij dan maar werkgelegenheid.

Hoe het vinden dat veel mensen niet de capaciteit hebben om een inhoudelijke overweging te maken op specifieke onderwerpen, te maken heeft met geld vs. democratie ontgaat me werkelijk volledig.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:04

Als ik even snel de belangrijkste argumenten van de tegenstanders van dit referendum samenvat, dan zijn het dus de volgende:

-Democratie is zonde van het geld
-Mensen zijn te dom om een democratische keuze te maken
-Het zou verboden moeten worden dat mensen spontaan topics openen om mensen op hun democratische rechten te wijzen
-Opkomen voor je grondrechten is gelul

Eigenlijk is het wel een heel treurig rijtje, zo samengevat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:32

Karl66 schreef:
Als ik even snel de belangrijkste argumenten van de tegenstanders van dit referendum samenvat, dan zijn het dus de volgende:

-Het zou verboden moeten worden dat mensen spontaan topics openen om mensen op hun democratische rechten te wijzen

Wouw, de award voor het beste woorden kunnen verdraaien gaat naar.... tromgeroffel.... Karl66!

Gefeliciteerd he!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:08

Misschien moet je onder andere je eigen berichten eens teruglezen en wat je eigenlijk zegt. Maar kom dan eens met inhoudelijke argumenten, dan valt er misschien ook nog over te discussiëren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:40

Karl66 schreef:

En de belangrijkste argumenten van de voorstanders:
- een paar miljoen euro is niets, spoel het anders maar door de wc
- als er ook maar iemand in NL tegen is dan moet er een referendum komen
- democratie werkt alleen als we voor elke beslissing allemaal naar de stembus kunnen. Het liefst gaan we meerdere keren per dag, maar op zondag niet
- grondrechten zouden nooit en te nimmer mogen veranderen, ongeacht wat iedereen ervan denkt.

Ook best een treurig rijtje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:03

Wat een niveau hier :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:36

Karl66 schreef:
Misschien moet je onder andere je eigen berichten eens teruglezen en wat je eigenlijk zegt. Maar kom dan eens met inhoudelijke argumenten, dan valt er misschien ook nog over te discussiëren...

Als jij het tegen een referendum zijn op individuele onderwerpen gelijk equivalent vind aan tegen democratie zijn, dan zijn we gelijk uitgepraat. Met mensen die zo andermans woorden verdraaien valt niet mee te discussiëren.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-05-18 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 12:50

Shiloh schreef:
Ik ben wel voor democratie. Ik ben tegen het inhoudelijk mogen mee beslissen op elk wissewasje

De Donorwet afdoen als een WISSEWASJE is erg kort door de bocht.

Het is een wet die een boel commotie heeft veroorzaakt en nog steeds garant staat voor felle debatten kijk ook hier in de topic maar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:59

fleur1970 schreef:
Shiloh schreef:
Ik ben wel voor democratie. Ik ben tegen het inhoudelijk mogen mee beslissen op elk wissewasje

Het is een wet die een boel commotie heeft veroorzaakt en nog steeds garant staat voor felle debatten kijk ook hier in de topic maar.

Ook dat is een mening, ik denk daar anders over. Ik snap de commotie rond de wet sowieso niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:59

Nee maar jij zegt letterlijk:

Shiloh schreef:
En heel eerlijk wil ik helemaal niet dat het gros van de Nederlanders inhoudelijk mogen beslissen over allerlei zaken. Noem het maar arrogant, maar ik heb weinig vertrouwen in de intelligentie en evenwichtige besluitvorming capaciteiten van een groot deel van de Nederlanders.

Ik kan weinig democratisch aan die quote ontdekken.

Dat geld argument is de grootst mogelijke onzin, een land besturen kost geld, het invoeren van deze wet kost ook geld. Mensen zo lang mogelijk in leven houden kost ook geld. Maar dat zijn toch geen argumenten om deze wet dan maar niet in te voeren?

Als er iemand tegen een wet is, dan komt er geen referendum. Je zal namelijk minstens 300.000 handtekeningen moeten hebben voor een aanvraag. En als je die krijgt, dan hebben we het in Nederland wettelijk zo geregeld dat er (nog) een referendum komt. En aangezien het in dit geval om het aantasten van een grondrecht gaat, die met minimale stemmen door de 1e en 2e kamer is aangenomen, is raadpleging van de bevolking over een duidelijk en overzichtelijk onderwerp helemaal niet zo gek.

Democratie werkt als we de moeite nemen om vertegenwoordigers te kiezen. Als er bij het maken van wetten rekening gehouden wordt met de aanbevelingen van de Raad van State en als er geluisterd wordt naar wat de bevolking ervan vindt op het moment dat een grote groep van die bevolking om een volksraadpleging vraagt. Zo is de democratie in Nederland nou eenmaal vormgegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 14:15

fleur1970 schreef:

Waarom?

Citaat:

Mwah. Zelfs hier in dit topic heb ik echt niet de indruk dat er veel mensen zich werkelijk druk maken over de wetsverandering zelf. De commotie wordt opgeklopt en gehypet en heeft het blijkbaar nodig dat er heel veel niet-gerelateerde zaken en grote principes bijgehaald worden, want echt inhoudelijk komt de verontwaardiging niet echt van de grond.

Ik zie felheid genoeg inderdaad - maar niet echt om het onderwerp zelf.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 15:27

Shadow0 schreef:
fleur1970 schreef:

Waarom?

Citaat:

Mwah. Zelfs hier in dit topic heb ik echt niet de indruk dat er veel mensen zich werkelijk druk maken over de wetsverandering zelf. De commotie wordt opgeklopt en gehypet en heeft het blijkbaar nodig dat er heel veel niet-gerelateerde zaken en grote principes bijgehaald worden, want echt inhoudelijk komt de verontwaardiging niet echt van de grond.

Ik zie felheid genoeg inderdaad - maar niet echt om het onderwerp zelf.

We kunnen natuurlijk discussiëren over wat jij of ik heftige commotie vinden.
Dat is erg subjectief.

Feit is dat er overal waar dit onderwerp besproken wordt een discussie losbarst.
In kranten, op TV op fora want al met al staat dit topic vanaf vorige week woensdag strak bovenaan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:45

Karl66 schreef:
Nee maar.... bla

wel dus...

Aangezien je tegen 1 van de vele democratische mogelijkheden zijn nog altijd blijft generaliseren naar een algemene weerstand tegen democratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 15:47

fleur1970 schreef:
Feit is dat er overal waar dit onderwerp besproken wordt een discussie losbarst.
In kranten, op TV op fora want al met al staat dit topic vanaf vorige week woensdag strak bovenaan.

Dat komt mede door mensen die 20 topics hierover openen ;)

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 15:50

enzino schreef:
fleur1970 schreef:

Dat komt mede door mensen die 20 topics hierover openen ;)

Er loopt een topic over de wet en deze over de wenselijkheid van een referendum daar over.
Ik zit hier op hetzelfde Bokt.nl als jij waar tel jij die andere 18 :)

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 15:55

Pia Dijkstra moet in senaat knokken voor haar donorwet

Het is nog maar de vraag of de Eerste Kamer instemt met de omstreden donorwet van D66. Meerdere partijen zijn verdeeld. De lobbymachine draait op volle toeren.

https://www.ad.nl/politiek/pia-dijkstra ... ~acee7da9/

Zo maar een willekeurige greep uit de aanloop naar de omstreden wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:33

fleur1970 schreef:
Er loopt een topic over de wet en deze over de wenselijkheid van een referendum daar over.

Al die andere topics lopen op andere fora, waar iemand met dezelfde gebruikersnaam als dat jij hebt, of soms een andere gebruikersnaam, precies dezelfde onderwerpen start :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:34

Enzino, kan je ook nog inhoudelijk reageren?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:57

enzino schreef:
fleur1970 schreef:

Al die andere topics lopen op andere fora, waar iemand met dezelfde gebruikersnaam als dat jij hebt, of soms een andere gebruikersnaam, precies dezelfde onderwerpen start :+

Stille meelezer meldt zich.

Genoeg onderwerpen die op verschillende fora behandeld worden, wat zich niet beperken tot 1 forum.
Dat wil niet zeggen dat je dan maar geen topic meer hoeft aan te maken op fora waar het nog niet voorbij gekomen is,
omdat het dan al op andere fora behandeld wordt.

Schijnbaar is het onderwerp populair genoeg, aangezien hier ook door gediscussieerd wordt.
Dus in dat opzicht vind ik dat TS gewoon goed in haar recht staat om een topic aan te maken over dit onderwerp,
ook al komt het op andere fora ook al voor, en is het wat mij betreft ook wel klaar nu om niet verder te discussieren of het wel/niet aangemaakt had moeten worden.
Dat is totaal niet inhoudelijk discussieren aangezien het is aangemaakt om over het referendum te praten - dat doe ik dan nu ook niet met deze reactie, inhoudelijk reageren, maar goed.

De bokkers zitten hier en er zijn genoeg bokkers die willen discussieren over het onderwerp dus er is niks mis met het feit dat het topic hier aangemaakt is,
ook al is TS alleen lid geworden zodat ze hier kon discussieren over het onderwerp. Het is een super actueel onderwerp.
Momenteel gebruik ik het onderwerp om opdrachten mee te maken voor school, dus ik vind het juist wel interessant te lezen hoe verschillend de meningen zijn over het referendum.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 21:08

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:27

Door dit topic, met name door de goede inhoudelijke argumenten van Karl66 en het feit dat ik tegen de donorwet ben, heb ik besloten toch een handtekening te gaan zetten voor het referendum.
Echter nu weet ik niet meer waar ik dat kan doen; er stond toch eerder een link in de OP?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:55

Nikass schreef:
Door dit topic, met name door de goede inhoudelijke argumenten van Karl66 en het feit dat ik tegen de donorwet ben, heb ik besloten toch een handtekening te gaan zetten voor het referendum.
Echter nu weet ik niet meer waar ik dat kan doen; er stond toch eerder een link in de OP?

https://referendum.nl

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 23:35

Jan Terlouw de nestor van D'66 is tegen het afschaffen van het referendum.

Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:01

Karl66 schreef:
Als er iemand tegen een wet is, dan komt er geen referendum. Je zal namelijk minstens 300.000 handtekeningen moeten hebben voor een aanvraag.

Het punt is dan natuurlijk dat je er wel een beetje vertrouwen in moet hebben dat die 300.000 mensen ook oprecht nadenken over of een referendum wel of niet het aangewezen middel is.

In het bestuursrecht heb je oa het begrip 'proportionaliteit' - staat de maatregel in verhouding tot wat het op wil lossen.
Een referendum kan een goede aanvulling zijn op de mogelijkheden in een democratie. Maar het is ook een duur en omslachtig middel. En het is dus de verantwoordelijkheid van iedereen die een petitie tekent voor een referendum om zichzelf de vraag te stellen: 'vind ik een referendum, met alle kosten en organisatie en tijd die het kost, in verhouding staan tot het onderwerp waar het over gaat?'

En het lijkt erop dat veel mensen zich die vraag niet willen stellen. Dat 'omdat het kan' genoeg reden voor ze is en dat ze vinden dat ze niet hoeven na te denken over welke gevolgen dat heeft. En dat vind ik niet echt hoe je je als democratisch burger in een democratisch land hoort te gedragen. Een democratie is niet alleen maar dat je mag stemmen, mag oproepen voor een referendum, maar ook dat het komt met een zekere verantwoordelijkheid om die middelen in te zetten om een kwalitatief goed bestuur te krijgen.

En dit heeft toch alle kenmerken van GeenStijl die en een boel subsidie weet aan te vragen rond die referenda, en gewoon graag loopt te stangen, dan een onderwerp waar mensen zich werkelijk echt druk maken over de inhoudelijke wijziging die de donorwet doorvoert.