en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:07

Herfstwind schreef:
Waarom zijn “onze” normen en waarden meer waard dan de normen en waarden van deze jongen? Het gros van de mensen hier vindt het niet kunnen dat deze jongen een vrouw geen hand geeft omdat mannen en vrouwen in Nederland gelijkwaardig zijn, maar diezelfde mensen vinden ook dat hun normen en waarden meer waard zijn dan normen en waarden die afwijken van de normen en waarden die zij hanteren. Een beetje krom misschien?

Absoluut mee eens.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:23

Herfstwind schreef:
Waarom zijn “onze” normen en waarden meer waard dan de normen en waarden van deze jongen? Het gros van de mensen hier vindt het niet kunnen dat deze jongen een vrouw geen hand geeft omdat mannen en vrouwen in Nederland gelijkwaardig zijn, maar diezelfde mensen vinden ook dat hun normen en waarden meer waard zijn dan normen en waarden die afwijken van de normen en waarden die zij hanteren. Een beetje krom misschien?

Ik had me er absoluut niet druk om gemaakt en zou zijn beweegreden(en) graag aanhoren. Het kan best dat hij door zijn (geloofs)overtuiging niet binnen jullie bedrijfscultuur past, maar ik vind het van weinig respect getuigen om om zoiets niet bij het gesprek aanwezig te willen zijn.

Waarom zijn zijn normen en waarden meer waard dan die van “ons”?

Hoe meer ik er over na denk hoe vreemder ik het vind dat iemand ergens binnen komt en vertelt: dit is mijn gewoonte; zo ga ik het doen; hier heb je het mee te doen, punt. Imo is er dan geen open gesprek meer over mogelijk.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:25

Celiien schreef:
Palmera schreef:
Ik zie ieder mens als gelijk. Ongeacht man, vrouw, zwart, blank, dik, dun, etc.

Het doet mij oprecht pijn dat sommige bokkers het zo fanatiek opnemen voor een bevolkingsgroep die blijkbaar al een verschil tussen mannen en vrouwen ziet ( = níet iederéén als gelijk zien en gelijk behandelen) en eigenlijk word ik daar gewoon een beetje bang van.

Nederland veranderd steeds meer in een omgekeerde wereld.

Nogmaals, het geld voor zowel mannen als vrouwen... wat is daar ongelijk aan? Ik kan mezelf wel quoten, maar lees eens mijn berichten terug..

Maar waarom moeten wij "Nederlanders" altijd maar ons verdiepen in andere culturen en daarvoor onze eigen normen en waarden op zij zetten?

Een hand geven is gewoon een beleefdheidsvorm in Nederland, als je die weigert vind ik het inderdaad het tonen van geen respect.
Als je hier woont en je hebt een ander idee en je wilt meegaan in de Nederlandse samenleving hoor je hier aan aan te passen is mijn idee.

Als wij in een ander land zijn en een tempel of moskee bezoeken, bekleden wij ons ook helemaal, uit respect.
Ik ben veel bij een Syrische familie op bezoek geweest en dan zorgde ik er ook altijd voor dat ik netjes mijn schoenen uittrok bij binnenkomst en mijn armen en benen bedekt waren.
Uit respect voor hun cultuur.

Ik verwacht dat als mensen mee willen draaien in de Nederlandse samenleving zij zich ook aanpassen en dus een hand geven.

Mars

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:33

Geloof vind ik een privé aangelegenheid, heeft op een werkvloer niks te zoeken. En al helemaal niet als er onderscheid man/vrouw voor gemaakt moet worden. Als een vrouw een hand geven teveel gevraagd is solliciteer dan ergens waar je dat niet hoeft te doen.
Persoonlijk had ik de jongen direct weer laten vertrekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:34

Maar wat zijn Nederlandse normen en waarden in een multiculturele samenleving?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:00

LadyMadonna schreef:

En in hoeverre is die multiculturele samenleving een voldongen feit? Of is het slechts iets wat in het verleden geprobeerd is en toch wat haken en ogen blijkt te hebben?

Een beetje als zelf onze verzuilde samenleving met veel moeite 'ontzuilen', en vervolgens tegen nieuwkomers zeggen: "Doe maar net als je thuis gewend bent en begin vooral allemaal jullie eigen zuil."

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:18

Maar waarom worden wij toch steeds aangekeken? Alsof de nieuwkomers zo graag met ons willen buitenspelen en wij dit niet willen....ooit wel eens bedacht dat zij niet eens met ons samen willen zijn? Ze ons niet eens de moeite waard vinden? Ons zelf een raar, naar en belachelijk volkje vinden en zeker onze vrije vrouwen bijzonder irritant en onbehoorlijk vinden...

Dat intergreren is vragen om appels en peren tot een nieuwe vrucht te maken, waar nog maar bitter weinig, vanwege verschil in opvatting vanuit de paplepel ingegoten, mensen behoefte aan hebben....juist diegenen die alles over boord hebben gezet, blijken zich bijzonder goed aan te passen en kunnen de problemen haarfijn belichten....maar dat is vanuit hun eigen inzet! En kennelijk moeiteloos inpasbaar tussen het autochtone gepeupel....een kleine groep...

Ook de nieuwkomers uit Afrika, vergeet niet dat ze overwegend moslim zijn, trekken zich van alles wat niet binnen hun hokjesdenken past, terug..

Het ontstaan van verschillende culturele groepen, is iets wat de groepen zelf is aan te rekenen..

Kijk maar eens wat er in die massale distributiecenters aan de gang is..daar werken duizenden buitenlanders, veelal rechtstreeks geimporteert uit bv de oostbloklanden en verder een overgroot deel uit Afrikaanse landen, totale scheiding van groepen en de Ollander, veruit in de minderheid wordt net als ze andere nationaliteiten, volkomen genegeerd....deze mensen hebben allemaal een legale werkstatus, dus de grootste groep zal ook een Nederlands paspoort hebben, Nederlands spreken is geen vereiste voor dit werk, men spreekt frans of een paar woorden engels, de chefs met geluk een paar woorden Nederlands.

Dit is het werk van de toekomst! De nieuwe slavenij en importeren van EU arbeiders is dagelijkse koek, immers de Poolse Randstad heeft kantoor binnen deze centra..

Multicultureel? jazeker! Samenleven? Neezeker! Totale desintresse..

Zeer benieuwd wie in dit topic ook in deze centra werkt of gewerkt heeft en dit fenomeen herkent....dit oet je echt zelf omdervinden, anders blijft het wollig kletsen met de bekende nenderlandse vingerwijzing dat wij die tokkieNederlander echt zo slecht zijn naar onze medelanders...en de nieukomers zoooo graag willen meespelen...echt niet! Hoeft ook niet....

Alles staat in het Pools, een ander kan het niet eens lezen...de Afrikaners zien alleen elkaar, klitten samen en de groep moslim Afrikaners kijken je als vrouw vies aan, of helemaal niet als je niet opzij stapt, lopen ze over je heen kijkend tegen je aan....

Een zeer aparte ervaring....voelde me alsof ik van Mars kwam.....wat is een android telefoon toch een uitvinding in de pauze :D

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:51

Mandarijn12 schreef:
Herfstwind schreef:

Absoluut mee eens.

Begrijp niet wat er krom aan is om eerlijk te zijn.
Er is ook zoiets als een gedragscode als je ergens aan de slag wilt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:58

Resistance schreef:
Dammie schreef:
Het punt is dat deze groep mannen vrouwen niet als mens zien, met een beroep, ideeën en gevoelens, maar alleen als een sexobject. Dat element weegt het zwaarste blijkbaar, en dáárom wil hij een vrouw de hand niet schudden.

Japanners buigen voor mannen en vrouwen. Dat vind ik een groot verschil.

En dan komen we nu op het volgende punt over dat gros van de bokkers "buitenlanders" kennelijk ook niet als mens zien, maar eerder als beest. Althans, zo wordt er hier over gesproken.

Wat heeft dat met elkaar te maken. Het gaat hier over godsdienst. Waar lees jij dat de helft van bokt buitenlanders als beesten beziet.

Indestal

Dus we gaan afwachten hoe iemand zijn fatsoen wil uitdrukken en passen ons daaraan aan...en als iemand die zijn geloof zo belangrijk vind en dan volgens zijn geloof vind dat een vrouw omdergeschikt is aan een man, dan zorgen we dat deze man geen opdrachten via zijn vrouwelijke chef krijgt, maar spelen we het via de mannelijke collega, omdat we deze man graag met respect willen behandelen..
Ok, ik snap het..

Het respect naar de vrouwelijke leidinggevende geven we dan voorts door haar te verzoeken rekening te houden met de gevoelens van haar medemens en dit vooral met respect te behandelen...zich in haar positie opzij gezet te voelen een motie van zwakte is en onprofessioneel handelen..
Ok, ik snap het...

Hoe was het alweer? Als vrouw moest je stoppen met werken als je ging trouwen...dat was toen mijn moeder ging trouwen...o hemel zo kort geleden nog maar?

Anoniem

Nessie schreef:
Er zijn wel heel veel (voor)oordelen die hier langskomen. Mijn ervaring met mensen uit 'deze cultuur' is dat ze juist beleefd, trots en respectvol naar hun eigen vrouw en 'andere'vrouwen zijn. Dat je de hand van de vrouw van een ander niet schud uit respect, dan maakt dat niet voor iedere functie geschikt maar dat is dan toch geen onbeleefdheid? Ik moet wel zeggen dat ik veel ervaring heb met mensen uit andere culturen en uit meerdere generaties, maar wel iedereen me de hand schud en in werkniveau, omgang etc als gelijkwaardige ziet.

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:01

Loretta schreef:
Resistance schreef:

En dan komen we nu op het volgende punt over dat gros van de bokkers "buitenlanders" kennelijk ook niet als mens zien, maar eerder als beest. Althans, zo wordt er hier over gesproken.

Wat heeft dat met elkaar te maken. Het gaat hier over godsdienst. Waar lees jij dat de helft van bokt buitenlanders als beesten beziet.

Moet jij eens even teruglezen wat sommige mensen uit de kast halen over waarom de beste man geen hand wilde schudden. :+

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:03

Ik heb juist mindere ervaringen opgedaan en het gekke is, juist met de jongere generatie, niet met de oudere, maar de generatie 25-35 en die zijn alles behalve respectvol...de 50-70 jarigen zijn wellicht minder mondig en durven openlijk minder, maar vanuit huis hebben ze nog steeds de meeste invloed.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:03

Herfstwind schreef:
Dat heeft niets te maken met meer of minder waard, maar met 'bij ons doen we het op onze manier, en bij jullie op jullie manier'. Bij jullie is hier overigens het land waar de betreffende etnisch-culturele groep vandaan komt, voordat men weer begint over 'er is geen bij jullie, want hier geboren (in een gesloten parallelle samenleving, dat wel)'

Men moet als men hierheen komt niet moeilijk doen over de gebruiken van hier, net zoals wij ons daar niet met hun lokale gebruiken moeten bemoeien. Je gaat erheen en je past je aan, of je gaat er niet heen.
Wat wij doen, onze gebruiken niet dwingend opleggen aan anderen hier, maar wel vingerwijzend eisen dat men 'daar' een democratische rechtsstaat invoert, vrouwen gelijk behandelt of persvrijheid toestaat, dat is op zijn zachtst gezegd nogal apart, toch?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:04

Resistance schreef:
Moet jij eens even teruglezen wat sommige mensen uit de kast halen over waarom de beste man geen hand wilde schudden. :+

Dit inderdaad.. Ik word hier best verdrietig van eigenlijk, dat sommige mensen zo bekrompen en kortzichtig zijn.

Je hoeft het zeker niet met alle gebruiken van andere mensen (en hun geloof) eens te zijn, maar wees dan wel zo redelijk om te accepteren dat een ander dat bij jou ook niet hoeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:05

Indestal schreef:
Ik heb juist mindere ervaringen opgedaan en het gekke is, juist met de jongere generatie, niet met de oudere, maar de generatie 25-35 en die zijn alles behalve respectvol...de 50-70 jarigen zijn wellicht minder mondig en durven openlijk minder, maar vanuit huis hebben ze nog steeds de meeste invloed.

Hoppa, scheer het weer over één kam. Want waarom ook niet... :Y)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:08

Wat is scheren voor jouw, die ene die het niet doet? Heb je je wel eens afgevraagd hoe het toch komt dat die hele integratie is mislukt?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:09

TS, erg benieuwd of je sollicitant je met een vriendelijke wijze met zijn hand op zijn hart je heeft begroet nadat hij je de hand niet wild schudden...dat vind ik nl wel een cruciaal verschil...botweg weigeren of je wel begroeten oo zijn eigen manier...komt niet in je verhaal naar voren

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:09

Frummels schreef:
Resistance schreef:

Dit inderdaad.. Ik word hier best verdrietig van eigenlijk, dat sommige mensen zo bekrompen en kortzichtig zijn.

Je hoeft het zeker niet met alle gebruiken van andere mensen (en hun geloof) eens te zijn, maar wees dan wel zo redelijk om te accepteren dat een ander dat bij jou ook niet hoeft. :)

Ook eens :+ Nederland is niet 'van ons' en er is geen wetboek die staat dat alleen onze normen en waarden getolereerd moeten worden. Laten we eens lekker wat toleranter zijn, als hij aangeeft dat dat zijn normen en waarden zijn, lekker prima toch. Leven en laten leven, zolang het een ander geen kwaad doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:10

Indestal schreef:
Wat is scheren voor jouw, die ene die het niet doet? Heb je je wel eens afgevraagd hoe het toch komt dat die hele integratie is mislukt?

Waarom heb je het idee dat ik me dat niet heb afgevraagd? :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:12

Totdat ze niet willen samenwerken met je, dan piep je anders...die sabotage gaat ook heel slinks...kennelijk heb je daar nog niet mee te maken gehad...eenmalig is tant pis, maar als het al verschillende keren is gebeurd, dan krijg je de pis in...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:13

Als 20 jarige verwacht ik ook nog geen ervaren maatschappelijke beeldvorming...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:14

Interresant topic vooral hoe verschillend er gedacht wordt in Nederland.

Ik woon en heb gewerkt in Belgie .
Daar werkten vele buitenlanders, van verschillende landen en culturen.
Verplichting was dat er Nederlands/Vlaams werd gesproken op de werkvloer.
Geen hoofddoekjes of andere geloofstoestanden.

Deze hele discussie zou daar niet eens gevoerd hoeven worden want ook de buitenlanders(al waren de meeste gewoon in Belgie geboren en getogen) vonden het heel normaal dat ze zich moesten aanpassen aan de normen binnen het bedrijf.

Op het werk werkte iedereen met elkaar samen, na het werk gingen bij de moslimvrouwen de hoofddoeken weer om en bedekte ze zich weer helemaal(geen burka) en werden ze door hun familie bekende of familie mannen begeleid naar huis.
Je kon trouwens goed merken dat die vrouwen/meiden zich bevrijd voelden van hun juk , op het werk.

Bidden mocht je trouwens in je eigen tijd/pauze doen en er werd verwacht dat je gewoon werkte met de ramadan, anders nam je maar verlofdagen op.
Dat gold natuurlijk ook voor rokers bv, in je pauze ben je vrij te doen wat je wil.

Ik heb veel met zowel de mannen als de vrouwen gewerkt, was immers ook een buitenlander en ze werkte juist graag met mij samen omdat ik veel vriendelijker met hun omging als de gemiddelde Belg.
Wat ik begreep was dat er veel gebruiken van moslims in Nederland, helemaal niet zo gebruikelijk zijn in hun geloof .
Als ik iets vertelde van problemen in Nederland, kreeg ik vaak te horen dat dat meer landsgebruik was als een geloofskwestie.

Persoonlijk zou ik zo'n man niet aannemen, zijn geloof is blijkbaar zo sterk dat ik bijna zeker kan stellen dat naast het handen schudden, er meer opvatingen zullen zijn die niet aansluiten bij mijn of het bedrijf zijn opvattingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:15

LadyMadonna schreef:

Goede vraag.

Als gezegd: normen zijn regels. Wetten, bepalingen, eisen en vooral: vormen.
Nuttig op hun tijd, maar verder hoeft het van mij niet zo.

Waarden zijn veel 'warmer', menselijker en belangrijker in mijn gevoel.

De waarde: gelijkwaardigheid kun je op een boel manieren invullen. Hollanders onder elkaar: we geven elkaar een hand, kijken elkaar aan - bij Amerikanen noem je elkaar subiet bij de voornaam. Er zijn culturen waarin meer dan tersluiks (= zo ervaar ik dat dus) oogcontact hondsbrutaal is.

Om de waarde respect uit te drukken zijn ook honderden vormen mogelijk. Respect 'zit dicht bij' gelijkwaardigheid, maar bij respect voel ik dat iemands eigenheid veel nadruk hoort te krijgen.

En tja - aangezien Nederland altijd al een immigratie land geweest is en bestaat uit zeer veel verschillende streken en gewesten (ik denk als import Drent aan de verschillen met Gruns en Fryslân - om over gene zijde van de grote rivieren nog te zwijgen) zeg ik het Maxima maar na: "de" Nederlander bestaat niet - en behoudens de wet zijn er verder ook niet zo vreselijk veel gemeenschappelijke regels...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:15

Resistance schreef:
Loretta schreef:

Het gekke met dit soort zaken vind ik altijd dat als het over een moslim gaat en je bent het niet met bepaalde denkbeelden uit dat geloof eens dat je dan gelijk een racist bent. Maar als het over de achterlijke denkbeelden van de SGP gaat dan zegt er niemand dat je een racist bent. Dat blijf ik toch vreemd vinden.