Firelight schreef:Hoe werden gastarbeiders uitgebuit?
"Gewoon" - let op de aanhalingstekens want ik vind er niets gewoons aan.
Mensen mochten destijds de taal niet leren.
Dat was makkelijk, wisten ze niets van de CAO en kon je ze onderbetalen.
De arbo wet was minder uitgebreid in de 1960er jaren (en heette anders) - maar aperte gezondheidsrisico's (voor zo ver toen bekend) mochten niet. Kon ook met coeten worden getreden.
Citaat:
Hier in de omgeving werkte gastarbeiders in fabrieken waar ook de Nederlanders werkten. Tegen een heel goed salaris, prima pensioenvoorziening en complete vergoedingen als je een bril nodig had of zelfs een nieuw bed thuis als je rugklachten had.
De Joegoslaven, Portugezen en Spanjaarden waren er superblij mee en een deel van de moslims ook.
...ik ken dit verhaal over de Surinamers.
Trouwens - Nederlanders doen het ook.
Er zal heus een kern van waarheid in zitten - 'pakken wat je pakken kan' is een zeer menselijk trekje en niet alleen werkgevers 'denken' zo, ook werknemers.
Citaat:
Een ander deel van de moslims kondigden na een aantal maanden al aan dat ze zich ziek gingen melden en dan de wao in. Dat was ze door diverse groeperingen ingefluisterd.
Die gingen terug naar hun geboorteland met behoud van de wao uitkering.
...zal best wel eens voor zijn gekomen, hoor.
Al vind ik het 'influisteren' erg tendentieus.
Remember: Nederlands leren daar stond strafontslag op - tot de vakbond ter plekke kwam.
Gebeurde een paar jaar terug met nota bene EU burgers (Polen, Roemenen).
En ook toen kreeg je die woa echt niet cadeau.
Dat je je wao in het buitenland mag genieten: kijk maar aan de Spaanse costa's.
Citaat:
Ik heb in die tijd werkelijk nog nooit gehoord van uitbuiting van gastarbeiders en er kwamen er heel wat over de vloer bij ons thuis.
Er zijn natuurlijk ook wel situaties waar het goed ging - en met oosterse beleefdheid meld je dan niet de misstanden waar je wellicht weet van hebt.