PVV ''dit is ISLAM' '

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:30

Cowboy55 schreef:
Een nobel streven, maar als ik geen ouderen of allochtonen in mijn bedrijf wil dan zal als gevolg van 'anoniem solliciteren' niet veranderen. En dat hierdoor vooroordelen veranderen....ik help het je hopen maar ik geloof er niet zo in.

Ik denk dat het wel zal helpen want een buitenlandse naam op een CV kan eng lijken maar als er iemand daadwerkelijk voor je zit die "normaal" overkomt (kleding, spraak, uiterlijk) dan zullen er misschien een hoop toch geen moeite mee hebben.

pien_2010

Re: PVV ''dit is ISLAM' '

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:50

Dat denk ik ook Enzino dat het zo werkt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:01

Cowboy55 schreef:
Indestal schreef:
Cowboy ben ik het niet mee eens... anonimiseren CV is al vaker besproken...

Je zult dan nog nog steeds een fatsoenlijke op de functie gerichte brief moeten schrijven en je opleiding moet passen of aansluiten...dan zullen jong en oud wit en zwart met elkaar concurreren. Alleen zal je dan heel goed voorbereid moeten zijn. De vooroordelen zullen ook verminderen.. boven 45 dus niet perse oud versleten en futloos en allochtoon niet perse dom crimineel en ongemotiveerd...goed voor de samenleving om mensen op persoon te kwalificeren.

Een nobel streven, maar als ik geen ouderen of allochtonen in mijn bedrijf wil dan zal als gevolg van 'anoniem solliciteren' niet veranderen. En dat hierdoor vooroordelen veranderen....ik help het je hopen maar ik geloof er niet zo in.

Ik denk dat het vooral goed is om geconfronteerd te worden met je eigen vooroordelen (goh ik heb ineens veel vaker buitenlanders / vrouwen / ouderen voor me dan eerst, misschien ben ik niet zo neutraal als ik dacht)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:12

Willl65 schreef:
respect krijg je door het te geven.

Hoe bedoel je dit Will65? Zou je dit uit willen leggen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:40

Firelight schreef:
Hoe werden gastarbeiders uitgebuit?

"Gewoon" - let op de aanhalingstekens want ik vind er niets gewoons aan.
Mensen mochten destijds de taal niet leren.
Dat was makkelijk, wisten ze niets van de CAO en kon je ze onderbetalen.
De arbo wet was minder uitgebreid in de 1960er jaren (en heette anders) - maar aperte gezondheidsrisico's (voor zo ver toen bekend) mochten niet. Kon ook met coeten worden getreden.
Citaat:
Hier in de omgeving werkte gastarbeiders in fabrieken waar ook de Nederlanders werkten. Tegen een heel goed salaris, prima pensioenvoorziening en complete vergoedingen als je een bril nodig had of zelfs een nieuw bed thuis als je rugklachten had.
De Joegoslaven, Portugezen en Spanjaarden waren er superblij mee en een deel van de moslims ook.

...ik ken dit verhaal over de Surinamers.
Trouwens - Nederlanders doen het ook.
Er zal heus een kern van waarheid in zitten - 'pakken wat je pakken kan' is een zeer menselijk trekje en niet alleen werkgevers 'denken' zo, ook werknemers.
Citaat:
Een ander deel van de moslims kondigden na een aantal maanden al aan dat ze zich ziek gingen melden en dan de wao in. Dat was ze door diverse groeperingen ingefluisterd.
Die gingen terug naar hun geboorteland met behoud van de wao uitkering.

...zal best wel eens voor zijn gekomen, hoor.
Al vind ik het 'influisteren' erg tendentieus.
Remember: Nederlands leren daar stond strafontslag op - tot de vakbond ter plekke kwam.
Gebeurde een paar jaar terug met nota bene EU burgers (Polen, Roemenen).

En ook toen kreeg je die woa echt niet cadeau.
Dat je je wao in het buitenland mag genieten: kijk maar aan de Spaanse costa's.
Citaat:
Ik heb in die tijd werkelijk nog nooit gehoord van uitbuiting van gastarbeiders en er kwamen er heel wat over de vloer bij ons thuis.
+:)+
Er zijn natuurlijk ook wel situaties waar het goed ging - en met oosterse beleefdheid meld je dan niet de misstanden waar je wellicht weet van hebt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:56

Janneke het komt mij totaal niet bekend voor wat jij schrijft. Zoals ik al zei kregen ze precies hetzelfde salaris (wat behoorlijk hoog was voor fabriekswerk) en ook nog eens hele goede begeleiding waaronder gratis cursussen Nederlands.....
Ook was er hier in het dorp een centrum waar vrijwilligers les gaven in Nederlands voor iedereen die het wilde leren.

Uit eigen ervaringen weet ik dat het toen heel eenvoudig was om in de wao te komen en daar in te blijven.
Dat is nu echt vele malen moeilijker. Sterker nog ik heb bij de herkeuringen persoonlijk een keuringsarts horen zeggen: Als je nu slecht Nederlands had gesproken en geschreven hadden u we in de wao kunnen houden, want dan waren er geen banen uit de computer komen rollen....

Ik heb mezelf suf gezocht naar verhalen over uitgebuitte gastarbeiders in de jaren 60 en 70 maar het enige wat ik heb kunnen vinden is dat ze allemaal het liefste naar Nederland kwamen omdat het hier goed geregeld was.
Erg vreemd ook dat de Joegoslaven, Spanjaarden en Portugezen daar nooit over geklaagd hebben... En de moslims zouden als enige niets geweten hebben terwijl er overal groepen onstonden die ze overal mee wilde helpen en ze op alle mogelijkheden wezen.

Ik vind het jammer dat er zulke onwaarheden verteld worden. Er zullen er heus wel zijn geweest die een mindere leuke werkgever hadden maar dat hadden xe Nederlanders die toen op hetzelfde bedrijf werkten dan ook.

Wat mensen die 20 jaar gewerkt hebben en dan in de wao terecht komen en later eventueel naar Spanje verhuizen te maken hebben met gastarbeiders die na een jaar al stopten met werken met als doel (hun eigen woorden) in de wao zien te komen is mij een raadsel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:30

Firelight schreef:
Wat mensen die 20 jaar gewerkt hebben en dan in de wao terecht komen en later eventueel naar Spanje verhuizen te maken hebben met gastarbeiders die na een jaar al stopten met werken met als doel (hun eigen woorden) in de wao zien te komen is mij een raadsel.

Beste Firelight:
1) ik heb niet beweerd de waarheid, de gehele waarheid en niets dan de waarheid te vertellen - ik gaf antwoord op jouw vraag 'hoe dat dan toch kon'.
Nu: ik heb andere ervaringen dan jij.
"Jammer dat er zulke onwaarheden worden verteld"....

2) Bovenstaand raadsel: dit is gewoon een aspect van de wao.
Die gewoon voor iedereen geldt, dus tja, het was mij niet erg helder waarom jij dit aanhaalde.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:32

Ik ken iemand die bij de sociale verzkeringsbank werkt en de afdeling...fraude was in de jaren 90 schering en inslag.....de leukste verhalen waren die dat mens moesr bewijzen dat ze getrouwd waren en kinderen hadden.. :D met foto’s en paspoorten etc....kinderen die dan ouder waren dan de genaamde vader _O- foto’s die duidelijk vervalst waten op kinderlijke manier....soms hadden ze 20 kinderen :roll: _O- allemaql op en kinderlijke manier gefraudeerd.

De wao was toen der tijd het beruchtste, je kreeg al na een paar weken ziektewet die je kon uitbuiten tot wao...de dames moesten dan schoonmaakster worden en na een paar maanden hadden ze allemaal rupijn en vluchten in de wao....geen controle arts kwam ooit binnen, omdat vreemde mannen niet binnen mogen komen..toen waren het nog alleen mannen die controleur van de ziektewet waren.

Vind het sneu om die tijd in het voordele van de discussie anders voor te stempelen in de hoop dat men het niet weet omdat de gemiddelde bokker daar te jong voor is..

Maar Nederland is jarenlang het walhalla geweest betreft de uitkeringen...

De taal niet mochten leren? De vrouwen bedoel je??? Nee, de taal hoefde ze niet te leren! Daar waren helpers voor het invullen en aanvragen voor van de sociale dienst zelf...

Uitbuiten kan het gevoel zijn geweest, als je nog nooit hebt gewerkt, omdat je er nooit de kans voor hebt gekregen door armoede....onze opa’s hebben allemaal hard gewerkt...de arbeider was een hardwerkend mens met weinig salaris....fabrieksarbeider was in die tijd een hard bestaan!

Om nu ineens ^) uit de kast te trekken, vind ik sneu....

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:42

Het is een aspect van de wao door in de jaren 60 als gastarbeider te komen en dan na enkele maanden tegen je collega's te vertellen dat je gaat proberen in de wao te komen?
Dat vervolgens na een jaar ook doet en dan vervolgens weer terugkeert naar je geboorteland met je wao uitkering?

Jij beweert dat alle gastarbeiders werden uitgebuit. Daar is helemaal niets over terug te vinden. Vanmiddag nog gevraagd aan een gastarbeider van toen. Die had er ook nog nooit van gehoord en die kent toch nog heel wat meer gastarbeiders dan ik. Volgens hem was Nederland met stip het beste land voor de gastarbeiders eind jaren 60 en 70.

Verder ga ik mezelf niet met dit topic bemoeien, ik erger mezelf teveel aan het selectieve quoten en het gedraai, maar door dingen erger of anders te maken dan ze werkelijk zijn help je niemand. Integedeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:24

Firelight schreef:
Verder ga ik mezelf niet met dit topic bemoeien, ik erger mezelf teveel aan het selectieve quoten en het gedraai, maar door dingen erger of anders te maken dan ze werkelijk zijn help je niemand. Integedeel.

Begrijpelijk, maar toch bedankt dat je een tegengeluid hebt laten horen.

Wat je aangeeft bevestigd ook wat ik vaker hoor maar omdat het van voor mijn tijd is geweest durf ik er geen beweringen over te maken hier.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:21

Ik ook niet, ik kon me er wel iets bij voorstellen, aangezien bedrijven nu ook werknemers uit het buitenland (Polen en andere Oost-Europese landen) uitbuiten.

Moet zeggen dat ik er ook weinig over kan vinden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:36

Ik ben van dezelfde generatie als Indestal en Ik ken wat gastarbeiders, we hadden er velen in Rotterdam, maar taalcursussen bestonden toen helemaal niet.
Daarom deden de gastarbeiders vooral ongeschoold, zwaar en vuil werk, werk waar (bijna) geen Nederlanders hun bed voor uit kwamen. Omdat het ongeschoold werk was, waren het natuurlijk geen goed betaalde banen :D waarom denk je dat de gastarbeiders vooral in goedkope woningen woonden in de achterstandswijken? Maar ze konden ook niet genoeg sparen om terug te gaan, wat eigenlijk de bedoeling was.
Bij de schoonmaak van de RET ( OV ) in Rotterdam werkten in de jaren 60/70 bijna alleen maar Spanjaarden. Die leerden ook amper Nederlands, ze konden immers gewoon Spaans spreken tijdens het werk :D
Maar in Limburg werkten ze in de kolenmijnen.
Maar de meesten werkten gewoon in de fabrieken.

Wat de WAO betreft, werknemers werden graag de WAO in geholpen door de werkgevers in de jaren 80, dat was een goedkope en gemakkelijke manier om van werknemers af te komen bijvoorbeeld tijdens noodzakelijke bezuinigingen. Niet alleen moslims, maar ook autochtonen die afgekeurd werden met een beetje rugpijn :+

Maar hoewel het een boeiend onderwerp is, is het niet echt on-topic.

Je zal als kind maar om 18 uur dit filmpje op TV voorbij zien komen, het is gewoon een haatzaaiend filmpje en heeft gelukkig de PVV weinig zetels opgeleverd.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:03

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Niet alleen omdat ze langer bestaan, maar vooral omdat een meerderheid dat nou eenmaal zo doet, én dat wel prima vindt.

En meestal is dat geen indicatie van kwaliteit.

Bestaat er dan een objectieve kwaliteitsaanduiding van gewoonten, waarden en gebruiken? Dat zou betekenen dat je die van sommige groepen als (kwalitatief) minderwaardig zou kunnen beschouwen, en ik heb de indruk dat dat níet is wat je bedoelt.
Je zou ook kunnen zeggen dat als iets werkt, het werkt, en als een gemeenschap (/vereniging/organisatie) zich in meerderheid daar prettig bij voelt, er geen reden is om daar tegenaan te gaan schoppen.
Citaat:
Citaat:
en als nieuwkomer ineens begint te roeptoeteren dat het allemaal anders moet omdat alles nou eenmaal bevraagd zou moeten mogen worden. Dat bevragen en becommentariëren is pas iets voor veel later, wanneer je je als nieuwkomer hebt bewezen en ook daadwerkelijk bent geaccepteerd.
Je woordkeuze geeft denk ik wel aan hoe je daar tegenover staat. Maar ik zie dat dus fundamenteel anders en bovendien is het vaak zo dat je in dergelijke gesloten gemeenschappen nooit het stadium bereikt van "je hebt je bewezen en bent daadwerkelijk geaccepteerd."

Want zodra je wat oppert bewijs je daarmee dat je je toch nog niet hebt aangepast en dus de buitenstaander, de roeptoeterende nieuwkomer bent. In fundamenteel gesloten gemeenschappen is er nooit een goed moment om iets aan te kaarten of te veranderen. Een meer open houding merk je meteen. (En nee, dat betekent dus niet dat iedereen die 5 minuten langskomt de hele structuur om kan gooien, maar wel dat er een fundamenteel andere manier is om met vragen en verschillen om te gaan.)

Het is niet zo dat je als nieuwkomer in gesloten gemeenschappen nooit het stadium bereikt waarop je commentaar kunt leveren. Het is hoogstens zo dat je daarvoor eerst een goede naam moet hebben opgebouwd en ook echt onderdeel moet zijn geworden van die gemeenschap. Dat kan soms langer duren en soms korter, en dat is grotendeels afhankelijk van hoe goed je je weet aan te passen. En soms, dan duurt dat inderdaad meerdere generaties. Het duurt nou eenmaal even voordat mensen over je kunnen zeggen: "Die en die? Mijn vader heeft vaak met zijn vader samengewerkt. Harde werkers zijn dat. Prima mensen die je kunt vertrouwen."
Op zo'n manier een positie opbouwen dat je echt verweven bent met een gemeenschap, dat heeft nu eenmaal tijd nodig.

Citaat:
Citaat:
Dat tolereren van personen, wat jou vreemd overkomt, is iets wat we hier inmiddels als vanzelfsprekend ervaren,

Dat schreef ik niet helemaal :) Ik vind het vooral vreemd dat je denkt dat het 'tolereren' is als een positieve eigenschap dat je een ander niet veroordeelt op wie iemand is. Maar mij lijkt dat echt een basisstap die je allang gezet moet hebben voor je uberhaupt kunt nadenken over werkelijke tolerantie. Ik leg de lat wat hoger dan dat.
Het is je goed recht om de lat hoger te leggen, maar dat is geen reden om die basale tolerantie weg te zetten alsof dat geen tolerantie zou zijn.
Citaat:
Citaat:
Dat is bijvoorbeeld heel anders in een land als Hongarije, waar niet-(etnisch-)Hongaren überhaupt met wantrouwen worden bekeken en Roma, Turken en (andere) moslims zelfs ronduit vijandig.
Voor we onszelf heel erg op de borst kloppen - nog maar een tiental jaren geleden hielden gemeentes hier in Nederland ook administratie van Roma bij om die extra te controleren. Dit verhaal doet een beetje denken aan Buma die het had over een 'christelijke traditie van duizenden jaren van gelijkheid tussen man en vrouw.' Een klein beetje zelfrelativering is ook niet verkeerd.
Dat voorbeeld heeft weinig met op de borst kloppen te maken. Het was vooral bedoeld om te laten zien dat dat basisniveau van tolerantie, waar jij zó vér boven staat dat je het niet eens opmerkt, helemaal niet overal vanzelfsprekend is.
Je hebt gelijk dat de Roma niet echt het beste voorbeeld zijn, omdat wie iemand is en hoe iemand doet daarbij nogal samenvallen. Het is dan ook lastig onderscheid te maken of iemand een probleem heeft met de mensen an sich, of met het vormen van een parallelle samenleving met een eigen cultuur die niet willen/kunnen settelen en opgaan in de rest van de maatschappij.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:08

Nou Electra, misschien ben ik meer geintergreerd in een omgeving waarin de arbeider, in die tijd zwaar en hard werkte voor weinig geld...dat was toen zo zo...

Maar aangezien jij altijd zo snel gevoelig reageert vanwege je eigen achtergrond, vind ik het moeilijk te discussieren met je.

Ik ken iemand die zelf als jonge kerel naar de havens ging voor een paar weken en zakken tillen, schepen schoonmaken, dat betaalde toen erg goed, was enorm zwaar werk, was ook een flinke sterke kerel....Rotterdam heeft altijd de beste salarissen in die tijd gehad van heel Nederland.

Overigens als je nul scholing hebt gehad, is eleganter werk wel erg moeilijk te vinden, als je okk de taal niet kent..

En nee, taalprogramma’s waren er niet, en dat zeg ik ook niet, ik zeg juist dat ze de taal niet hoefde te leren, maar hoeven en mogen en moeten zijn 3 verschillende dingen.

De gevoelige tenen zijn weer geraakt, de discussie gaat weer de bekende richting uit.... :O

En ineens is het allemaal weer niet waar......

En inderdaad veel Nederlanders zijn vies voor vuil en zwaar werk, maar dat is tegenwoordig meer een issue als in de jaren 70 en 80....
Ik werk momenteel in de produktie met alleen buitenlanders, ben de enige witte, maar ik weet niet hoelang nog aangezien ik behoorlijk wat tegenwerking krijg van mijn buitenlandse chefs....maw ik word er uit gewerkt en doe hetzelfde als de collega’s, zwaar en onelegant werk....ben een aanpakker dus dat zieleige gedoe daar ben ik alleegisch voor.

Jij weet heel goed dat er massaal fraude over WAO en kinderbijslag in die tijd was! Maar ja jij voelt je weer aangesproken he?

En ik zal wel weer de bekende groep op mij nek nu krijgen, de moddies weer die moj op de vingers tikken..

Dames veel plezier....

Electra63

Re: PVV ''dit is ISLAM' '

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:11

Indestal,
Ik ben benieuwd wat mijn achtergrond is?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:14

Cowboy55 schreef:
Indestal schreef:
Cowboy ben ik het niet mee eens... anonimiseren CV is al vaker besproken...

Je zult dan nog nog steeds een fatsoenlijke op de functie gerichte brief moeten schrijven en je opleiding moet passen of aansluiten...dan zullen jong en oud wit en zwart met elkaar concurreren. Alleen zal je dan heel goed voorbereid moeten zijn. De vooroordelen zullen ook verminderen.. boven 45 dus niet perse oud versleten en futloos en allochtoon niet perse dom crimineel en ongemotiveerd...goed voor de samenleving om mensen op persoon te kwalificeren.

Ja die groep blijft bestaan! Maar je zou maar van de 40 sollicitanten 20 ouderen en 17 allochtonen krijgen en 3 flapdrollen binnen je doelgroep, wat moet je dan? Je vooroordelen op zij zetten en toch een keuze maken die wel eens een super keuze blijkt te zijn? En je helaas moet gaan inzien dat je een betere visvijver hebt ontdekt?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:26

Firelight schreef:
Het is een aspect van de wao door in de jaren 60 als gastarbeider te komen en dan na enkele maanden tegen je collega's te vertellen dat je gaat proberen in de wao te komen?
Dat vervolgens na een jaar ook doet en dan vervolgens weer terugkeert naar je geboorteland met je wao uitkering?

Jij beweert dat alle gastarbeiders werden uitgebuit. Daar is helemaal niets over terug te vinden. Vanmiddag nog gevraagd aan een gastarbeider van toen. Die had er ook nog nooit van gehoord en die kent toch nog heel wat meer gastarbeiders dan ik. Volgens hem was Nederland met stip het beste land voor de gastarbeiders eind jaren 60 en 70.

Exact :j

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:30

Let wel, als je hier kritiek geeft wat kritisch rechts is, dan word je hele tekst per regel ontkracht.
En moet je met feiten komen.
Die er andersom niet komen.

Anyway,
Inmiddels is het zo dat de fatwa boven de Nederlandse wet staat.
Aboutaleb wordt als afvallige uitgeroepen door een pure haatimam.
Die overigens beweert vanaf 1996 het Nederlanderschap te hebben, toch typisch dat ik hem vooral in een andere taal hoor spreken :o .
En dat door vrijheid van meningsuiting die kerel nu niet gestopt of uitgezet kan worden.
Hoop dat er in dit geval wel een maas in de wet gevonden wordt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:37

Firelight schreef:
Jij beweert dat alle gastarbeiders werden uitgebuit.

Ik vraag je expliciet hier mee op te houden.

Nergens heb ik beweerd dat dit altijd en alle gastarbeiders gold.

Bovenstaande post was antwoord op jouw vraag 'hoe dan?'
Mijn antwoord 'Nou gewoon: houd ze dom, houd ze afhankelijk.'
Oma vertelt: Nederlands leren is nu verplicht voor hen die van buiten de EU komen (wat zo'n stomme maatregel niet is, al heb ik kritiek op sommige aspecten van de uitvoeringspraktijk) - maar dat was in de 1960er jaren beslist anders.
Citaat:
Daar is helemaal niets over terug te vinden. Vanmiddag nog gevraagd aan een gastarbeider van toen. Die had er ook nog nooit van gehoord en die kent toch nog heel wat meer gastarbeiders dan ik.

Aarchieven van de vakbond geprobeerd...?

Citaat:
Volgens hem was Nederland met stip het beste land voor de gastarbeiders eind jaren 60 en 70.

Dat geloof ik grif.
Afgezien van 'oosterse' beleefdheid: ook een Poolse vrachtwagen chauffeur die anno 2016 onder het CAO loon wordt betaald via een schijnconstructie verdient 'hier' (op papier werkt hij in Polen voor een Nederlands bedrijf en in praktijk werkt hij all over Europe) meer dan in Polen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:54

In de jaren 70 werden gastarbeiders gewoon betaald volgens de wet en ze waren er maar wat blij mee. Het verdiende geld werd samen met vw bus vol goederen richting thuisland gereden. En je wil niet weten hoeveel rijkdom het daar voor ze gegeven heeft. Grond bezit en huis bezit. En net als in alle andere landen waar je als nieuwkomer komt zul je het met het werk moeten doe dat je aangeboden krijgt. Denk je als Nederlander meteen goed te zitten als je besluit je geluk elders te vinden??
Dat weg met de Nederlanders en hun cultuur begint mij de strot uit te hangen. Wat een vreselijk slachtoffer gedrag zeg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:15

ravellie schreef:
Let wel, als je hier kritiek geeft wat kritisch rechts is, dan word je hele tekst per regel ontkracht.

Anyway,
Die overigens beweert vanaf 1996 het Nederlanderschap te hebben, toch typisch dat ik hem vooral in een andere taal hoor spreken :o .
En dat door vrijheid van meningsuiting die kerel nu niet gestopt of uitgezet kan worden.

Ravellie ik heb juist begrepen dat de haat imam juist niet boven de wet staat maar dat de wet ontoereikend zou zijn om die man aan te pakken. Of anders gezegd er gaat gezocht worden hoe die man aangepakt kan worden, wel binnen onze wettelijke kaders anders gooi je het kind (onze democratie ) met het badwater weg.

Over integratie het volgende. Ik woon in Zuid-Frankrijk en praat / versta redelijk goed Frans. 23 %van de bevolking is Engels en 95 %praat slecht of geen Frans. De Engelse zijn slecht geintegreerde mensen en de eenvoudig boerenbevolking hier die geen Engels praten vinden dat niet fijn. Wij zijn echt veel meer geïntegreerd.

Wat integratie van de moslim bevolking betreft het volgende : je kunt niet generaliseren. Ik woonde in Nederland in een moslim wijk met erg veel plezier. De meeste mensen spreken goed Nederlands, de oudere traditionele vrouwen amper de jongeren perfect en zijn gewoon Nederlanders en hebben vanuit (groot) ouders ook nog een andere cultuur. Er woonden in onze wijk een zeer traditioneel Arabisch gezien en die vond unaniem iedereen erg vervelend met gedrag als vrouwen niet laten groeten door kinderen etc. De rest deed normaal. Ik kreeg Kerstkaart van mijn buurtjes, zij felicitatie kaart vlak voor suiker feest waarna zij vervolgens mijn suikervrije opvoeding teniet deden door met grote schalen hapjjes ons huis binnen te stappen tot grote hilariteit en vreugde van mijn kinderen. Toen ik gegeneerd piepte dat mijn kinderen niet snoepen zei den de dames in koor : "maar nu wel, Pien". Is toch enig zo'n invatie. ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:27

ravellie schreef:

...waarvan akte.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... yyk2gdhuDi

Let bijvoorbeeld op de alinea 'Veel werkgevers vonden die procedure veel te tijdrovend en gingen daarom op grote schaal illegalen, een nieuwe fenomeen, aannemen. Hun aantal liep snel op tot zo’n 20.000 begin jaren zeventig. In 1973 werd de werving gestopt en kwam er een restrictief vreemdelingenbeleid voor in de plaats. Uiteindelijk zouden er met de regularisatie van illegalen in 1975 nog circa 15.000 extra gastarbeiders een verblijfsvergunning krijgen.'
(Het woord illegaal slaat hier op afwezigheid van de MVV, de vergunning waarmee gewerkt kon = mocht worden.)
Het kabinet Den Uyl vreesde voor hun rechtspositie - en voor gelijke betaling.
Contra alle gezeur over 'links': links beteugelt hier de vrije markt omdat men problemen voorziet...!
Citaat:
Anyway,

In my mind: religieuze systemen staan 'naast' het Nederlandse (europese, etc.) recht. En ik heb als burger het recht om Goede Vrijdag op manier X of Y zwaarder te laten wegen dan 'het is vrijdag 30 maart'.
En een Nederlandse staatsburger heeft het volste recht zich van allerlei talen te bedienen, inclusief het Nederlands.

Uiteraard: wat deze meneer suggereert tav Aboutaleb is zorgwekkend. ('Uitroepen' zou een volgend stadium zijn en de slimmerik heeft diede stap bij mijn weten niet gezet.)
Citaat:

Een middeleeuwse straf, verbanning.
Door Napoleon geschrapt.
Ofwel: wie staatsburger is wordt niet uitgezet.
Anno 2018 zou het ook weinig om het lijf hebben.

En kruip niet zo in de slachtoffer/ zielepietenrol:"Ach, wat naar dat ze nou geen maas in de wet kunnen vinden, wat naar toch!"
Het kabinet is bezig
niet met een maas, we zijn een rechtsstaat
maar met een extra bepaling waardoor hij toch strafbaar kan worden.

@Willie:
in grote lijnen ben ik het met je eens - zij het dat er wel degelijk sprake geweest is van onderbetaling.

Verder heb ik geen idee van de 'weg met ons' mentaliteit.
(Zij het dat ik wel eens schrik van extreem rechts: met erg weinig kennis van de Nederlandse cultuur, geschiedenis en identiteit onze verworvenheden zo snel mogelijk willen afschaffen. Ik ben het 'ontsla zo'n Kamerlid' nog niet vergeten ...)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-03-18 12:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:29

Willl65 schreef:
In de jaren 70 werden gastarbeiders gewoon betaald volgens de wet en ze waren er maar wat blij mee. Het verdiende geld werd samen met vw bus vol goederen richting thuisland gereden. En je wil niet weten hoeveel rijkdom het daar voor ze gegeven heeft. Grond bezit en huis bezit. En net als in alle andere landen waar je als nieuwkomer komt zul je het met het werk moeten doe dat je aangeboden krijgt. Denk je als Nederlander meteen goed te zitten als je besluit je geluk elders te vinden??
Dat weg met de Nederlanders en hun cultuur begint mij de strot uit te hangen. Wat een vreselijk slachtoffer gedrag zeg

Precies, van helemaal niets, nakkes nada naar een heleboel.. de meesten, de Berbers hadden niet eens een huis....ineens hadden ze alles en genoeg om hun familie van mee te laten genieten....

Werken geeft een mens status en genoegdoening, je telt mee.....

Alleen diegenen die kritisch op werk zijn, gaan slachtoffers maken van mensen die dar niet zijn, maar gemaakt worden.

En hand vol mensen die sociale praatjes voeren, maar ondertussen niks doen om zich sociaal in te zetten...
Dan een hand vol dat geld verdienen als geld verdienen ziet en niet kijkt naar de status ervan, maar kennelijk wel in ee hokje geduwd worden omdat de beter verdienenden en opgeleiden dat nodig vinden..

Al die seizoensarbeiders, gastarbeiders, you name it, hebben status van leven gekregen, die ze anders niet hadden! Alleen de sfeer van ohhhhh ergggggg, hebben nu ineens een soort schaamtecultuur gecreëerd? Zij die terug wilden, zijn gegaan, zij die blijven, blijven om een reden...hier is het beter dan daar...

En ongeschoold werk is nu eenmaal fysiek werk en nu eenmaal slecht betaald, daar zijn de subsidies voor in het leven geroepen, waardoor de netto-bruto verhouding een smal pad is geworden...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:31

Pien, juist daarom!.
Natuurlijk bijt iedereen van frustratie....
Maar voor nu valt het niet mee die engerd aan te pakken.

Wel mooi overigens de voorbeelden die jij noemt, goed te lezen.
Ik heb er zelf wat minder ervaring mee.
Natuurlijk heb ik ook Turkse collega's en speelt mijn kind met alle culturen samen zonder problemen.
Maar anderzijds zie ik ook zoveel problemen van non-integratie om mij heen.
Ik kan mij daar zo gruwelijk aan ergeren, alsof mensen hier alleen maar voor het goede systeem wonen en het zal ze verder een rotzorg zijn.

Edit:Lees net dat ik een zielepiet ben en in de slachtofferrol zit.
Gelukkig weet Janneke overal een antwoord op en overal raad mee.
Ik kan weer lekker slapen vannacht :+
Laatst bijgewerkt door ravellie op 30-03-18 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:33

Laat die vent kwekken.....toch al lang duidelijk dat Nederland zijn eigen ding doet...wij zijn een zorgstaat met een sociale inslag en dat blijft! Wij hebben het met alles hier oneindig beter dan elders en dat geld voor elke groep in deze samenleving...