To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:11

superlotje schreef:
Meningen presenteren als feiten is ook erg jammer Pmarena.
De tweede kamer heeft de wet nl. juist op ethiek getoetst.

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat je hebt geschreven dat het kiezen van 'ja' ook een goede keuze is. Indien wel, dan kijk ik uit naar je quote. En anders ben ik benieuwd naar jouw definitie van een 'nee'-campagne.

Het is niet zo dat als een groepje mensen besluit iets ethisch te noemen, dat dat het ook is ;)

Voor het zuiver houden van het topic is het handiger als je zelf even mijn berichten terugleest, die zijn namelijk echt doorspekt met respect voor mensen die ervoor kiezen te doneren. Gewoon even hier rechtsboven klikken op het zwarte woordje "geplaatst" en dan zie je alleen mijn berichten als je graag wilt gaan uitpluizen wat voor kwade genius met oh zo slechte bedoelingen ik ben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:14

Tieme schreef:
pmarena schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd over welke horror filmpjes en verhaaltjes het nu eigenlijk gaat en wàt daar nu precies niet aan zou kloppen.

Want dat vind ik dan weer respectloos, om zonder verdere uitleg voor de gemiddelde lezer te suggereren (immers er wordt niks specifiek gezegd dus het kan alles wel zijn...) dat alles dat een andere kant van het donorschap wil belichten, verzonnen is ofzo -O-

Wat ik me trouwens ook nog steeds oprecht afvraag, is hoe het met dat narcose / pijnstilling verhaal zit, dat de donor dat niet zou krijgen. Daar hoor je toch ook vrij veel mensen over als reden om een NEE in te vullen omdat ze dat een doodeng idee vinden.

Vorige week heb ik even kort gezocht op wat van de meest voor de hand liggende pro-websites en heb ik daarop eerlijk gezegd geen geruststellend antwoord kunnen vinden...terwijl je toch zou hopen / verwachten dat juist dit een onzinbewering is :=

Overigens goede vraag Shirley! :)

Nu is mijn nee sowieso een nee omdat ik het zelf gewoon echt niet zie zitten om te overlijden tijdens / na een uitname-operatie. Ik wil geen gerommel aan mijn lijf tijdens mijn dood. Ook liever niet bij leven trouwens ;) En nee die keuze heb je niet altijd, maar in het geval van donatie dus wel.

Helemaal mee eens. ik heb ook nee gestemd. niet omdat ik tegen doneren ben maar wel op de manier waarop. Ook ik vindt het een doodeng idee en de andere reden voor mij is dat IK persoonlijk, hersendood niet dood vindt. en zo denken met mij er meerderen over. ten eerste geloof ik nog steeds niet dat hersendood echt dood is. en dan kunnen ze met allerlei wetenschappelijke verhalen en testen komen dat het echt zo is.. er is nog zo verschrikkelijk veel wat ze van de hersenen nog niet weten... er zijn al zoveel wetenschappelijke onderzoeken geweest die later toch net iets anders bleken te liggen dus dat zou ook zomaar eens met hersenen kunnen zijn. NIEMAND!! weet nog steeds voor 100% hoe het werkelijk met hersenen zit. dus ja, het zou zomaar kunnen zijn dat mensen die donoren en hersendood verklaard zijn, WEL nog dingen kunnen voelen. wel apart he, dat er verhalen bekend zijn dat er bij donaties hartslagene n bloeddruk omhoog gaan terwijl er geopereerd wordt.
ik vindt het ook heel erg naief dan mensen alles van de overheid en pro/donor sites geloven. ERG naief...
denk je nu werkelijk dat die in alles open en eerlijk zijn?? echt niet hoor.
EN ja, de term hersendood is alleen maar in het leven geroepen om legaal organen uit te kunnen nemen. dit is nu eenmaal een gegeven die vast ligt.
tijdens mn opleiding kregen we les in pathologie en zelfs deze docenten waren tegen donatie tijdens hersendood om bovenstaande. zelfs hun geloofden er in dat we nog zoveel van de hersenen konden leren en dat er nog zoveel niet ontdekt was. lijkt me ook een verschrikkelijk idee wanneer je er bij een familie lid organen geoogst zijn en dat later uit onderzoeken blijkt dat die personen tijdens de uitname WEL nog dingen voelen....
ook een reden voor veel mensen om niet te doneren, er wordt geen pijnstilling gegeven.

volgende reden: voor mij voelt dood pas als iemand van de machines af is gehaald en niet meer ademt. kan me niet schelen of die machines diegene nog in leven houdt of niet. zolang iemand warm is en ademt (ja, misschien door machines) dan leeft diegene voor mij nog). ik zou het een verschrikkelijk idee vinden dat ik diegene dan dus, voor mijn gevoel, levend naar de OK zie gaan en dood en koud terug krijg. waarschijnlijk nog eens met een ander uiterlijk. en ja, dat kan zeker. kindje van een collega van me was een paar maanden oud en kwam te overlijden. die heeft dit mee gemaakt en die vondt het verschrikkelijk! en heeft er ook achteraf gezien spijt van en een waar trauma aan opgelopen. alleen het idee al dat haar kindje warm de Ok in ging en daar dr laatste adem uitgeblazen heeft terwijl papa en mama daar niet bij waren. en daarna kregen ze hun kindje terug met een ander uiterlijk. veel organen uitgenomen en die ruimte wordt vervolgens opgevuld wat totaal niet meer leek op het kindje wat ze lieten gaan. iets waar ze wel voor gewaarschuwd waren maar op dat moment niet goed beseft hadden. enige troost die ze hadden was het feit dat er een aantal kinderen gered waren. maar verder??

en zo sta ik er ook in. ik wil dat mijn familie gewoon afscheid van mij kunnen nemen en dat ik bij hersendood in HUN bijzijn mijn laatste adem uitblaas.
hetzelfde met mijn kinderen. ik hoop het nooit mee te hoeven maken maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze tijdens het sterven alleen te laten. mochten ze van de machines afgehaald moeten worden dan is dat in MIJN bijzijn en dan blazen ze in MIJN armen hun laatste adem uit. en niet op een operatie tafel....
de pro donors: zouden jullie dit werkelijk over jullie hart kunnen krijgen? dat je kindje zn laatste adem op de ok uitblaast? zonder jou in de buurt? Ik kan me dat werkelijk niet voorstellen :n

en heel apart, deze donor discussie is ook bezig op een kindersite. ook veel pro-donors die hersendood gewoon dood vonden. die het belachelijk vonden dat mensen zoals ik het niet zagen zitten om warm de OK op te gaan en daar de laatste adem uit te blazen. was onzin want je was toch al dood...
daar is ook de vraag gesteld: wat zou je dan doen als het je kind was. zou je die dan op de OK zn laatste adem uit laten blazen? afscheid nemen wanneer het nog warm is? en praktisch iedereen die antwoorde dat ze dat niet wisten of waarschijnlijk niet toelieten. heel apart. zo ervan overtuigd dat hersendood echt dood is, mensen met andere ideeen erop afkraken maar dan zelf niet kunnen beslissen.

Als ze een CT-angio van je hersenen nemen en er stroomt geen bloed meer door je hersenen, ben je morsdood. Je hart klopt autonoom en heeft geen besturing van je hersenen nodig in de eerste fase, nadien zal het wel stil vallen. Hersendood is onomkeerbaar. Het enige wat men doet om tijd te winnen, is het hart ondersteunen zodat het blijft kloppen en beademen. Zet men alles af, is de patiënt binnen het uur dood. Pijnstilling en verdoving blijft overigens gewoon lopen, dat is gewoon verplicht vanuit de ethische commissie. Al de hororverhalen zijn gewoon onzin van de anti lobby.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:15

Shaggy09 schreef:
Waar ik vooral moeite mee heb is dat sommige het egoïstisch vinden om te kiezen om geen donor te worden.
Ik heb alle respect voor iedereen zijn keuze, wel of geen donor, wel of geen donororganen nemen wanneer nodig. Dat mag iedereen toch zelf weten? Waarom is het egoïstisch om niet te doneren? Waarom mag iemand gewoon weg het niet willen? Daar verlies ik respect. Waarom moet iemand een kei harde reden hebben om met een geheel eigen lichaam te sterven? We zijn toch allemaal baas in eigen lijf?

Als ik argumenten lees zoals 'jij ontneemt dan iemand zijn leven' of 'jij wilt niet een mensenleven redden' vind ik ontzettende dooddoeners. Als ik iemand kan redden van de dood of iig iemand medisch kan ondersteunen dan doe ik dat. We're all human beings. Daar hoef ik niet per se mijn organen voor te doneren als mijn tijd daar is..

Overigens vind ik het goed doordacht om juist een keuze voor wel of niet doneren in te vullen, als je weet dat je nabestaanden het een lastige keuze gaan vinden en er moeite mee hebben. Vooral wanneer het jongere kinderen/broers en zussen zijn vind ik het goed dat je het heft in eigen handen neemt om zo maar te zeggen. Je hebt immers al genoeg aan je hoofd wanneer plots een dierbare overlijd. :(
Er labels/waardes/oordelen aan hangen lijkt me inderdaad niet de bedoeling.

Ik val nu in herhaling, maar dit was en is nog steeds mijn doel van het topic: Wáárom komt iemand tot zo'n besluit. Dus zonder verdere reden een nee, ik begrijp dat niet en wil het wel graag begrijpen.

Zo kwam ik bijv. een bericht tegen van iemand die geen donor wil zijn, maar wel haar (?) lichaam afstaat aan de wetenschap. Voor mij is het beide goede, donatie voor leven of de wetenschap. In beide gevallen heeft diegene namelijk zelf niets meer aan het lichaam, waarom dan niet een ander/de wetenschap - en dus in het verlengde de ander, helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:22

Askja schreef:
Gast3289, begrijp jij eerlijk waar niet dat die ouders die oproep doen? Dàt vind ik dan weer onbegrijpelijk. Hun kind had gered kunnen worden met een donorhart, met het hart van iemand die het niet meer nodig had. Duidelijker kan het belang van orgaandonatie niet aangegeven worden. Deze mensen zeggen overigens nergens dat ze de keuze van mensen die geen donor willen zijn, niet respecteren.

Persoonlijk vind ik de lelijke kant van deze discussie juist de stemmingmakerij en angstzaaierij door een klein maar blijkbaar zeer fanatiek deel van de nee-stemmers.

Ik kan de oproep wel begrijpen, maar je vraagt wel van een andere ouder om een kind op te geven. En dát vind ik heel moeilijk.

Ik heb het ook niet over de bewuste familie die de ‘niet-donors’ respecteren, maar dat het ‘pro-doneren’ kamp soms best íets respectvoller mag zijn naar ‘de andere kant’.

Natuurlijk snap ik dat er een gigantisch donorentekort is. En juist voor die kleinere kindjes ook.
Maar, dan kijk ik naar m’n eigen zoontje, en moest hem wat overkomen, dan zou ik, hoe verdrietig ook, ook zijn organen niet doneren. Omdat ík ervan overtuigd ben dat dat mijn eigen afscheid aan hem en mijn éigen verwerking in de weg zou staan. Egoïstisch? Ongetwijfeld. Maar ik ben nog geen enkel persoon tegen gekomen die in zijn hele leven nog nooit een egoïstische keuze heeft gemaakt.

Ik zeg daarmee niet dat ik niet om andere mensen geef, en ik ben ontzettend dankbaar voor hoever de medische wetenschap nu al is overigens. Maar ik ben ook een groot voorstander van dicht bij je eigen gevoel blijven.

En ik begrijp echt dat die ouders dan een oproep doen, maar je kan toch geen volgroeid hart in het lijfje van een 2-jarige stoppen? Voor mijn gevoel vraag je dan van andere ouders het onmogelijke; om het kind níet in het bijzijn van de ouders te laten overlijden.

Nobel als je het kan, absoluut! Ik zou het alleen niet kunnen en daar kom ik eerlijk voor uit. Als ons kind vroegtijdig komt te overlijden, dan wil ik dat hij in dat proces dicht bij me blijft. En dus niet weggereden wordt, hoe verdrietig dat ook is voor andere ouders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:24

SVRL schreef:
Als ze een CT-angio van je hersenen nemen en er stroomt geen bloed meer door je hersenen, ben je morsdood. Je hart klopt autonoom en heeft geen besturing van je hersenen nodig in de eerste fase, nadien zal het wel stil vallen. Hersendood is onomkeerbaar. Het enige wat men doet om tijd te winnen, is het hart ondersteunen zodat het blijft kloppen en beademen. Zet men alles af, is de patiënt binnen het uur dood. Pijnstilling en verdoving blijft overigens gewoon lopen, dat is gewoon verplicht vanuit de ethische commissie. Al de hororverhalen zijn gewoon onzin van de anti lobby.

Kijk, dat zou ik nou graag weten hoe het precies zit met die pijnstilling / verdoving / narcose omdat ik dat zo'n bijzonder verhaal vind vanuit de KRITISCHE (niet anti!!!) hoek :j

Kan iemand in alle eerlijkheid en vanuit praktijkervaring zeggen dat een donor tijdens de testen vooraf en tijdens de uitname-operatie, dezelfde soort en hoeveelheid pijnstilling e.d. krijgt, die de ontvangers van de organen krijgen?

Of zijn er zaken anders door dat stempel hersendood, of vanwege het behouden van een betere conditie van de organen ofzo, dan als ze dezelfde (hoeveelheid) middelen toe zouden dienen?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-02-18 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:24

Ik snap jou gedachte gang ailil :j
Ik vind het ook heel erg mooi wanneer mensen hun lichaam willen afstaan voor idd wetenschap bijvoorbeeld.
Alleen het viel me op in dit topic dat wanneer men dit niet doet er nogal wat oordelen vielen.

Maar als mensen zonder verdere reden een NEE invullen zit ook daar nog vaak een reden achter. Weliswaar geen interessante of belangrijke reden maar iedereen maakt een keuze met zijn bewustzijn. Dus ik geloof niet dat er een goed of fout kan zijn in de gehele keuze wel of niet doneren. Waarom? Omdat zoiets totaal persoonlijk is. Omdat het om een eigen lichaam gaat, dat van jou is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:27

Shaggy09 schreef:
Ik snap jou gedachte gang ailil :j
Ik vind het ook heel erg mooi wanneer mensen hun lichaam willen afstaan voor idd wetenschap bijvoorbeeld.
Alleen het viel me op in dit topic dat wanneer men dit niet doet er nogal wat oordelen vielen.

Maar als mensen zonder verdere reden een NEE invullen zit ook daar nog vaak een reden achter. Weliswaar geen interessante of belangrijke reden maar iedereen maakt een keuze met zijn bewustzijn. Dus ik geloof niet dat er een goed of fout kan zijn in de gehele keuze wel of niet doneren. Waarom? Omdat zoiets totaal persoonlijk is. Omdat het om een eigen lichaam gaat, dat van jou is.
Eens, uiteindelijk zal iedereen er een reden voor hebben, althans dat hoop ik dan maar.

Echter, een voorbeeld, vult men die nee in omdat ze anders een product v.d. overheid worden, dan kan ik dat moeilijk naast me neerleggen. Aan de andere kant, ik zal wel moeten en ik respecteer het ook, dat is dan weer het mooie van Nederland. Of althans, dat was het ;)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:28

pmarena schreef:
superlotje schreef:
Meningen presenteren als feiten is ook erg jammer Pmarena.
De tweede kamer heeft de wet nl. juist op ethiek getoetst.

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat je hebt geschreven dat het kiezen van 'ja' ook een goede keuze is. Indien wel, dan kijk ik uit naar je quote. En anders ben ik benieuwd naar jouw definitie van een 'nee'-campagne.

Het is niet zo dat als een groepje mensen besluit iets ethisch te noemen, dat dat het ook is ;)

Voor het zuiver houden van het topic is het handiger als je zelf even mijn berichten terugleest, die zijn namelijk echt doorspekt met respect voor mensen die ervoor kiezen te doneren. Gewoon even hier rechtsboven klikken op het zwarte woordje "geplaatst" en dan zie je alleen mijn berichten als je graag wilt gaan uitpluizen wat voor kwade genius met oh zo slechte bedoelingen ik ben :P

Dat gaat mij niet lukken vandaag. Jouw posts zijn namelijk vrij lang en ik moet zo weer het minder gezonde deel van de bevolking bijstaan met raad en daad. Lijkt mij heel ethisch.

SVRL schreef:

Volledig mee eens. Geen speld tussen te krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:29

Ailill schreef:
Zo kwam ik bijv. een bericht tegen van iemand die geen donor wil zijn, maar wel haar (?) lichaam afstaat aan de wetenschap. Voor mij is het beide goede, donatie voor leven of de wetenschap. In beide gevallen heeft diegene namelijk zelf niets meer aan het lichaam, waarom dan niet een ander/de wetenschap - en dus in het verlengde de ander, helpen?

Ik ken iemand die hier zeer bewust voor gekozen heeft.

Die wil gewoon een zo normaal mogelijk overlijdensproces, vind het idee van overlijden op de operatietafel maar niks. Maar als ze ècht dood is, dan vind ze het prima dat "de wetenschap" nog iets aan haar lichaam heeft.

Dat niet willen overlijden op een operatietafel moet toch helemaal niet zo moeilijk te begrijpen zijn...? :)

Zij is overigens bij leven wel regelmatig donor.

Ailill

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:31

Klopt, het idee dat je doneert bij leven is een bizarre gedachte. Echter, mits daadwerkelijk hersendood, is diegene in mijn optiek wel zo goed als dood en dit zal zeer waarschijnlijk ook niet meer veranderen.

Nu maar heel hard hopen dat ik niet net de uitzondering op de regel ga worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:36

Dat vind ik ook net het kwalijke aan het hele gebeuren Ailill, dat het woord "dood" vaak gebruikt wordt in plaats van het woord "hersendood". Om de discussie en het onderwerp zuiver te houden zou ik het veel eerlijker vinden om het beestje bij de naam te noemen zodat mensen wel beseffen dat ze pas echt helemaal overlijden op de operatietafel.

Dan is het wellicht ook wat beter te begrijpen waarom mensen het liever niet willen :)

Nu wordt te vaak iets gezegd als "na mijn dood mogen ze mijn organen hebben want ik heb er dan toch niks meer aan" en ik vraag me dan toch altijd of of iemand die dat zegt, wel beseft dat alles behalve de hersenen het nog doet op het moment dat er gesneden wordt...

En dat vind ik zo fout aan die informatieve sites, die het maar hebben over "na overlijden" enzo terwijl dat veel te suggestief is vind ik.

Zeg dan gewoon eerlijk "na de diagnose hersendood".

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:25

Ik vind het helemaal niet egoïstisch als iemand geen donor wilt zijn om wat voor reden dan ook. En zie eigenlijk ook niet waar in het topic dat wel gebeurt.

Maar de vraagstelling van TS gaat over ontvangen als je niet doneert.
Van mij zou een Nee wel mogen betekenen; nee ik doe niet mee aan dit systeem. Dus kan ook niet ontvangen.

Hoe zien jullie dat? Pmarena en Nikass in het bijzonder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:31

pmarena schreef:
SVRL schreef:

Kijk, dat zou ik nou graag weten hoe het precies zit met die pijnstilling / verdoving / narcose omdat ik dat zo'n bijzonder verhaal vind vanuit de KRITISCHE (niet anti!!!) hoek :j

Kan iemand in alle eerlijkheid en vanuit praktijkervaring zeggen dat een donor tijdens de testen vooraf en tijdens de uitname-operatie, dezelfde soort en hoeveelheid pijnstilling e.d. krijgt, die de ontvangers van de organen krijgen?

Of zijn er zaken anders door dat stempel hersendood, of vanwege het behouden van een betere conditie van de organen ofzo, dan als ze dezelfde (hoeveelheid) middelen toe zouden dienen?

Waar ik werkte stonden alle beademde patiënten op propofol en ultiva of midazolam en ultiva. Het eerste zorgt voor de narcose, het 2de is een pijnstiller. Wanneer iemand hersendood was, bleven deze producten gewoon verder lopen. Bij niet donoren bleef ook alles opstaan, zelfs de beademing, tot ze overleden waren. Het enige wat gestopt werd bij niet donoren, was de hart en bloeddruk ondersteunende medicatie, bij potentiële donoren bleef die wel gewoon doorlopen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:34

Je valt in herhaling pmarena.

'Alles doet het nog'. Inderdaad, met behulp van machines en zonder bewustzijn, gevoel of wat voor perspectief dan ook op herstel.
Door steeds maar te hameren op dat nog levende lichaam en termen te gebruiken als oogsten en snijden ben je voortdurend bezig met te proberen mensen bang te maken voor orgaandonatie. Je maakt een horrorfilm van wat een zorgvuldige procedure is waarbij het lichaam van de donor met zorg en respect wordt behandeld. Waarbij de nabestaanden vooraf altijd het laatste woord hebben over wat er gaat gebeuren en zij vervolgens de kans krijgen om.afscheid te nemen van hun dierbare (die daar overigens niets meer van meekrijgt).

Door die aanhoudende stemmingmakerij kun je m.i. moeilijk beweren dat je respect hebt voor de ja-stemmers en degenen die kiezen voor donatie. Jij ziet het blijkbaar als een missie om zo veel mogelijk mensen te waarschuwen tegen orgaandonatie.
Het zou anders zijn als je jouw overduidelijke standpunt in dezen nadrukkelijk in zou kaderen als zijnde jouw mening en jouw keuze, en niet als de waarheid.

Ook ik vind het niet egoïstisch als iemand niet kiest voor orgaandonatie. Ik kan me de bezwaren goed voorstellen, al kijk ik er zelf anders tegenaan. Discussiëren, de voors en tegens afwegen, is belangrijk voor een ieder om zijn/haar standpunt in deze gevoelige kwestie te bepalen. Maar wel steeds met respect voor de keuze van een ander en zonder stemmingmakerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:37

Wat hier enkel besproken wordt, zijn de hartbeating donoren. Maar wat vinden jullie van de non-hartbeating donatie? Bij het laatste wordt de patiënt van alles behalve de comforttherapie afgesloten en mag de familie erbij blijven tot het hart stopt. Dan gaat de familie weg en worden de organen verwijdert. Men geeft dit max een uur, is de patiënt na een uur niet overleden, gaat de donatie niet door en wordt de patiënt terug naar de inzo afdeling gebracht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:38

pmarena schreef:
Ersina: er reageren andere mensen wel vaker in het topic dan ik hoor. Zo gaat dat in een discussie ;)

En ik voer geen Nee campagne, wat een belachelijke opmerking :+
Ook niet charmant trouwens om iemand daarvan te beschuldigen :n

Je voert misschien niet letterlijk een Nee-campagne, maar het zit er niet ver vanaf. De boodschap in je posts is zeer duidelijk en behoorlijk opdringend.

En nee, er reageren geen mensen vaker in het topic dan jij. Je bent de enige met 2 pagina's aan reacties, 1 op 9 reacties in dit topic zijn van jou (je hebt er 38 om precies te zijn). Het komt neer op dat je minimaal 2x zo veel schrijft als de rest van de actieve discussiepartners.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:14

Qerty schreef:
Ik vind het helemaal niet egoïstisch als iemand geen donor wilt zijn om wat voor reden dan ook. En zie eigenlijk ook niet waar in het topic dat wel gebeurt.

Van mij zou een Nee wel mogen betekenen; nee ik doe niet mee aan dit systeem. Dus kan ook niet ontvangen.

Ik kan me best voorstellen dat men een systeem in zou willen voeren waarin mensen die JA hebben gezegd, voorrang krijgen ofzo. Kan dat sentiment goed begrijpen :)

Maar heel bot zeggen: als je NEE zegt tegen doneren, dan mag (als je dat bedoelt?) je ook niks ontvangen, dat vind ik te ver gaan. Alleen bvb. al omdat je helemaal niet weet of iemand later de NEE (of de JA :)* ) nog zal gaan veranderen.

En ook omdat als je die lijn doortrekt van "je wilt niet de lasten? Dan krijg je ook de lusten niet" dan kan je ook wel gaan zeggen dat iemand die bvb. nooit bij de vrijwillige brandweer heeft gezeten, pech heeft als zijn huis in de fik staat want dan komen we niet blussen.

Of iemand die nooit oude-van-dagen heeft geholpen, ook pech heeft als die zelf verzorging nodig heeft.
Dat soort dingen.

Dat vinden we toch ook heel normaal, dat je van dat soort zaken gebruik kan maken :)

Askja schreef:
Je valt in herhaling pmarena.

Dat klopt. Maar dat hoef je niet op mij af te wentelen, dat is de ontwikkeling van het topic waarbij steeds weer dezelfde vragen worden gesteld :)

Askja schreef:
'Alles doet het nog'. Inderdaad, met behulp van machines en zonder bewustzijn, gevoel of wat voor perspectief dan ook op herstel.

Nu ga ik weer in herhaling vallen, omdat jij dat hierboven ook doet :P
Of er wel of geen perspectief op herstel is, betekent nog niet dat iemand die HERSENDOOD is, dóód is.

Weet je wie dood is? Iemand die al een dag of wat op koeling in een kist ligt, en rare vlekken begint te krijgen. DIE is dood.

Waarom is het zo'n probleem om iemand die hersendood is, ook gewoon hersendood te noemen? Het lijkt wel alsof pro mensen bewust graag dat woord vermijden omdat het te eerlijk is over de situatie die nog geen echte voltooide dood is...?

Citaat:
Door steeds maar te hameren op dat nog levende lichaam en termen te gebruiken als oogsten en snijden ben je voortdurend bezig met te proberen mensen bang te maken voor orgaandonatie. Je maakt een horrorfilm van wat een zorgvuldige procedure is waarbij het lichaam van de donor met zorg en respect wordt behandeld.

Waarbij de nabestaanden vooraf altijd het laatste woord hebben over wat er gaat gebeuren en zij vervolgens de kans krijgen om.afscheid te nemen van hun dierbare (die daar overigens niets meer van meekrijgt).

Door die aanhoudende stemmingmakerij kun je m.i. moeilijk beweren dat je respect hebt voor de ja-stemmers en degenen die kiezen voor donatie. Jij ziet het blijkbaar als een missie om zo veel mogelijk mensen te waarschuwen tegen orgaandonatie.
Het zou anders zijn als je jouw overduidelijke standpunt in dezen nadrukkelijk in zou kaderen als zijnde jouw mening en jouw keuze, en niet als de waarheid.

Ook ik vind het niet egoïstisch als iemand niet kiest voor orgaandonatie. Ik kan me de bezwaren goed voorstellen, al kijk ik er zelf anders tegenaan. Discussiëren, de voors en tegens afwegen, is belangrijk voor een ieder om zijn/haar standpunt in deze gevoelige kwestie te bepalen. Maar wel steeds met respect voor de keuze van een ander en zonder stemmingmakerij.

Wat jij hierboven zegt, DAT is pas stemmingmakerij!

Het woord oogsten wordt veelvuldig door het JA kamp gebruikt, dat is volgens mij niet beperkt tot de 1 of andere aanhang :) En snijden, wat is daar nou weer mis mee :roll: Komt dit nou ook weer neer op zaken willen verhullen ofzo, het beestje niet bij zijn naam willen noemen omdat het te confronterend is?

En dat ik er een horrorfilm van probeer te maken, doe even normaal zeg... ik wordt van zulke potige uitspraken toch erg benieuwd wat voor uitspraken ik heb gedaan die jij denkt te moeten benoemen als dat ik er een horrorfilm van maak :P

Daar zal een mooie berg fantasie en vooroordelen bij komen kijken namelijk :=

Aan de andere kant, als je woorden als oogsten en snijden al te ver vind gaan... zou ik het nou hebben over veel grovere bewoordingen dan kan je nog een punt hebben, maar dit is wel heel erg zoeken naar dingen om je gal over te spuwen...

Mizora schreef:
pmarena schreef:
Ersina: er reageren andere mensen wel vaker in het topic dan ik hoor. Zo gaat dat in een discussie ;)

En ik voer geen Nee campagne, wat een belachelijke opmerking :+
Ook niet charmant trouwens om iemand daarvan te beschuldigen :n

Je voert misschien niet letterlijk een Nee-campagne, maar het zit er niet ver vanaf. De boodschap in je posts is zeer duidelijk en behoorlijk opdringend.

En nee, er reageren geen mensen vaker in het topic dan jij. Je bent de enige met 2 pagina's aan reacties, 1 op 9 reacties in dit topic zijn van jou (je hebt er 38 om precies te zijn). Het komt neer op dat je minimaal 2x zo veel schrijft als de rest van de actieve discussiepartners.

Als ik vaak gequote wordt en er vaak mensen iets menen te moeten vinden over mij, of iets aan mij vragen, vind ik het beleefd om antwoord te geven.

Dus daarom reageer ik nu ook maar weer. Met het risico dat IK het dan weer gedaan heb :P
Maarja als ik niet reageer dan zal ook moeiteloos een manier gevonden worden om het negatief uit te leggen :P

Veel mensen beginnen er al niet eens aan door dit soort flauwe gedoe. Nou dan heb je 2 pagina's met mensen die het volkomen met elkaar eens zijn, en dan is het einde topic. Dat is natuurlijk véél beter...

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:18

Ik heb het geprobeerd, maar dit ronddraaien in steeds hetzelfde kringetje leidt nergens toe.
Ik ben weg hier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:34

Sommigen gebruiken het "niet dood zijn" alsof het gaat om een gezond persoon, ipv iemand waarvan het lichaam kunstmatig werkend wordt gehouden en er zijn mensen die doen alsof artsen staan te popelen om je organen te oogsten (en ja dat is een normaal woord in de donorwereld, daar heb ik geen probleem mee) en je daarom wellicht niet zouden proberen te redden. Terwijl je behandelend arts niets met de procedure te maken heeft.
Mijn zus (Ersina) is trouwens een levend voorbeeld van iemand die ze opgegeven hadden en een donorcodicil had, die ze toch hebben gered, met hoe ironisch, een nieuw orgaan. Zij heeft een en ander dus van dichtbij van twee kanten beleefd en wij als familie ook.

Mensen moeten hun keuze maken op grond van de gegevens die er nu zijn in de wetenschap rondom orgaan donatie en niet op grond van dingen die opgezocht zijn van anti sites en niet eens kloppen of niet meer zo kan gebeuren.

Als iemand een persoon waarvan het lichaam kunstmatig in leven wordt gehouden nog vindt leven, dan moet die persoon afzien van donatie.
Maar dan moet die persoon ook geen orgaan aannemen.
Want als je werkelijk gelooft dat de persoon pas "echt" dood gaat op de operatie tafel, ben je dan zelf ook medeplichtig aan moord als je een orgaan aanneemt.... Of op z´n minst ben je schuldig aan het uitvoeren van iets dat je etisch niet okee vindt...

Dat is echt niet hetzelfde als de voorbeelden die pmarena noemt.

Persoonlijk vind ik het prima als men niet geeft en wel wil ontvangen, maar dus niet om de redenen die opgegeven worden tégen het oogsten van organen bij hersendode mensen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:38

SVRL schreef:

Voor mij is het zo dat als het hart van mijn geliefde nog klopt, ook al is dat zoals jij beschrijft nog maximaal een uur en stroomt er geen bloed meer door de hersenen, dan leeft hij nog voor mij. En hoop ik bij hem te kunnen zijn tot de laatste hartslag (en wellicht nog een poosje daarna)

Daarnaast het feit dat er nog vele malen méér niet bekend is over de hersenen dan wèl, maakt het voor mij geen zekerheid over wat er gebeurt in de hersenen en wat men wel of niet mee krijgt.
Daarmee zeg ik niet dat er nog van alles gebeurt, of dat men iets meekrijgt -ik snap echt wel dat dat onwaarschijnlijk is - ik wéét het gewoon niet. En ook "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" is voor mij onvoldoende om een essentiële beslissing op te maken.

Wat mij betreft geen anti lobby; ik ben alleen maar blij dat mensen die een donor nodig hebben niet van mij alleen afhankelijk zijn. Ik gun iedereen een nieuwe kans en ik ben daarom ook vanaf mijn 18e wèl donor geweest. Maar mijn persoonlijke levenservaring maakt dat ik er nu voor mezelf anders in sta.

Wat mij betreft staat ook de integriteit van de artsen niet ter discussie.

Het systeem wat nu gaat worden ingevoerd vind ik principieel onjuist en mijn angst is dat er - bewust of onbewust - misbruik zal worden gemaakt van kwetsbare groepen mensen.
Voor mij persoonlijk is het systeem in de praktijk geen probleem.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:45

Resistance schreef:
Ik wil geen donor zijn en wil ook geen organen ontvangen. Ik heb het al in een ander topic gedeeld, maar wij kennen iemand met een donorhart, en als ik hoor hoe hij leeft zou ik het zelf ook niet willen. Elke dag 57 pillen, mag niet lang van huis en kan nooit op vakantie, is arbeidsongeschikt, etc... Lijkt me niets. :n

Sterf je liever? Want dat is de consequentie.

Ik schrik er eigenlijk van hoeveel mensen zeggen dat wanneer iemand geen donor is, ook niet mag ontvangen. Wie weet wat de redenen daarvoor zijn. Ik vind niet dat wij het recht hebben om een ander het leven te ontzeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:52

De dood kan ook als verlossing komen. Het hoeft niet vreselijk te zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:53

Qerty schreef:

Ik heb hier eerder in het topic al wat over gezegd, maar ik zal er wat uitgebreider op ingaan.

Principieel gezien vind ik het los van elkaar staan. Ik vind dat het geen ruilhandel moet zijn, of dat mensen maar JA registeren uit angst dat ze zelf niet gered kunnen worden mocht dat ooit nodig zijn. Dat lijkt me geen goede zaak.

Persoonlijk kan ik hier geen 100% zeker antwoord op geven. Simpelweg omdat ik niet volledig kan inschatten hoe ik ben wanneer ik in de situatie zou komen te staan dat orgaandonatie mijn leven zou kunnen redden.
Om je toch een richting te geven: ik hoop dat ik sterk genoeg ben om te kiezen voor wat mijn hart me nu ingeeft: niet ontvangen. Maar het is bijna arrogant om te stèllen dat ik dat zou doen. Dat doet geen recht aan mensen die in de situatie zitten of hebben gezeten, dus een stellige uitspraak hierover kan ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:11

Mijn mond valt hier open van verbazing, echt. Een orgaan, en hersenen zijn een orgaan, heeft bloed nodig om in leven te blijven. Bloed levert zuurstof en voedingsstoffen, cellen sterven af als ze dit niet krijgen. 30 minuten zonder circulerend bloed en je bent morsdood doordat er in je lichaam te veel cellen afgestorven zijn. Onze hersenen gebruiken masaal veel zuurstof en glucose en sterven nog sneller af als ze dat niet krijgen. Ik dacht dat dit algemene kennis was, dat op school in een fatsoenlijke anatomieles aan het bod komt. Snap dus niet hoe mensen dan nog kunnen denken dat hersenen kunnen herstellen als ze uren zonder bloed gezeten hebben. Want dat gebeurd er bij hersendood, al het hersenweefsel zit zonder bloed en sterft. En niet slechts een deeltje zoals bij bv een hersenbloeding, wat dus een hemelsbreed verschil is.

Bij geen doorbloeding in de hersenen is herstel onmogelijk en is al het hersenweefsel dood, er is niets over om nog functies over te nemen, dus herstel is onmogelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:39

Nikass schreef:
Daarnaast het feit dat er nog vele malen méér niet bekend is over de hersenen dan wèl, maakt het voor mij geen zekerheid over wat er gebeurt in de hersenen en wat men wel of niet mee krijgt.

Al krijg je alles mee, wat is daar dan nog mis mee? Als je luistert naar mensen die schijndood zijn geweest (die komen terug en hadden dus geen dode hersenen), dan is de grote overeenkomst wel een enorm gevoel van vrede en los zijn van het lichaam. Als je hersenen dood zijn heb je theoretisch alleen nog te maken met een ziel en die is ook los van het stoffelijke.
Als je werkelijk iedereen een kans gunt kun je het als ziel ook alleen maar mooi vinden dat de organen van het stoffelijke dat je achterlaat, een aantal levens kan redden. Lijkt mij.