pmarena schreef:Ik ben nog steeds benieuwd over welke horror filmpjes en verhaaltjes het nu eigenlijk gaat en wàt daar nu precies niet aan zou kloppen.
Want dat vind ik dan weer respectloos, om zonder verdere uitleg voor de gemiddelde lezer te suggereren (immers er wordt niks specifiek gezegd dus het kan alles wel zijn...) dat alles dat een andere kant van het donorschap wil belichten, verzonnen is ofzo
Wat ik me trouwens ook nog steeds oprecht afvraag, is hoe het met dat narcose / pijnstilling verhaal zit, dat de donor dat niet zou krijgen. Daar hoor je toch ook vrij veel mensen over als reden om een NEE in te vullen omdat ze dat een doodeng idee vinden.
Vorige week heb ik even kort gezocht op wat van de meest voor de hand liggende pro-websites en heb ik daarop eerlijk gezegd geen geruststellend antwoord kunnen vinden...terwijl je toch zou hopen / verwachten dat juist dit een onzinbewering is

Overigens goede vraag Shirley!

Nu is mijn nee sowieso een nee omdat ik het zelf gewoon echt niet zie zitten om te overlijden tijdens / na een uitname-operatie. Ik wil geen gerommel aan mijn lijf tijdens mijn dood. Ook liever niet bij leven trouwens

En nee die keuze heb je niet altijd, maar in het geval van donatie dus wel.
Helemaal mee eens. ik heb ook nee gestemd. niet omdat ik tegen doneren ben maar wel op de manier waarop. Ook ik vindt het een doodeng idee en de andere reden voor mij is dat IK persoonlijk, hersendood niet dood vindt. en zo denken met mij er meerderen over. ten eerste geloof ik nog steeds niet dat hersendood echt dood is. en dan kunnen ze met allerlei wetenschappelijke verhalen en testen komen dat het echt zo is.. er is nog zo verschrikkelijk veel wat ze van de hersenen nog niet weten... er zijn al zoveel wetenschappelijke onderzoeken geweest die later toch net iets anders bleken te liggen dus dat zou ook zomaar eens met hersenen kunnen zijn. NIEMAND!! weet nog steeds voor 100% hoe het werkelijk met hersenen zit. dus ja, het zou zomaar kunnen zijn dat mensen die donoren en hersendood verklaard zijn, WEL nog dingen kunnen voelen. wel apart he, dat er verhalen bekend zijn dat er bij donaties hartslagene n bloeddruk omhoog gaan terwijl er geopereerd wordt.
ik vindt het ook heel erg naief dan mensen alles van de overheid en pro/donor sites geloven. ERG naief...
denk je nu werkelijk dat die in alles open en eerlijk zijn?? echt niet hoor.
EN ja, de term hersendood is alleen maar in het leven geroepen om legaal organen uit te kunnen nemen. dit is nu eenmaal een gegeven die vast ligt.
tijdens mn opleiding kregen we les in pathologie en zelfs deze docenten waren tegen donatie tijdens hersendood om bovenstaande. zelfs hun geloofden er in dat we nog zoveel van de hersenen konden leren en dat er nog zoveel niet ontdekt was. lijkt me ook een verschrikkelijk idee wanneer je er bij een familie lid organen geoogst zijn en dat later uit onderzoeken blijkt dat die personen tijdens de uitname WEL nog dingen voelen....
ook een reden voor veel mensen om niet te doneren, er wordt geen pijnstilling gegeven.
volgende reden: voor mij voelt dood pas als iemand van de machines af is gehaald en niet meer ademt. kan me niet schelen of die machines diegene nog in leven houdt of niet. zolang iemand warm is en ademt (ja, misschien door machines) dan leeft diegene voor mij nog). ik zou het een verschrikkelijk idee vinden dat ik diegene dan dus, voor mijn gevoel, levend naar de OK zie gaan en dood en koud terug krijg. waarschijnlijk nog eens met een ander uiterlijk. en ja, dat kan zeker. kindje van een collega van me was een paar maanden oud en kwam te overlijden. die heeft dit mee gemaakt en die vondt het verschrikkelijk! en heeft er ook achteraf gezien spijt van en een waar trauma aan opgelopen. alleen het idee al dat haar kindje warm de Ok in ging en daar dr laatste adem uitgeblazen heeft terwijl papa en mama daar niet bij waren. en daarna kregen ze hun kindje terug met een ander uiterlijk. veel organen uitgenomen en die ruimte wordt vervolgens opgevuld wat totaal niet meer leek op het kindje wat ze lieten gaan. iets waar ze wel voor gewaarschuwd waren maar op dat moment niet goed beseft hadden. enige troost die ze hadden was het feit dat er een aantal kinderen gered waren. maar verder??
en zo sta ik er ook in. ik wil dat mijn familie gewoon afscheid van mij kunnen nemen en dat ik bij hersendood in HUN bijzijn mijn laatste adem uitblaas.
hetzelfde met mijn kinderen. ik hoop het nooit mee te hoeven maken maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om ze tijdens het sterven alleen te laten. mochten ze van de machines afgehaald moeten worden dan is dat in MIJN bijzijn en dan blazen ze in MIJN armen hun laatste adem uit. en niet op een operatie tafel....
de pro donors: zouden jullie dit werkelijk over jullie hart kunnen krijgen? dat je kindje zn laatste adem op de ok uitblaast? zonder jou in de buurt? Ik kan me dat werkelijk niet voorstellen
en heel apart, deze donor discussie is ook bezig op een kindersite. ook veel pro-donors die hersendood gewoon dood vonden. die het belachelijk vonden dat mensen zoals ik het niet zagen zitten om warm de OK op te gaan en daar de laatste adem uit te blazen. was onzin want je was toch al dood...
daar is ook de vraag gesteld: wat zou je dan doen als het je kind was. zou je die dan op de OK zn laatste adem uit laten blazen? afscheid nemen wanneer het nog warm is? en praktisch iedereen die antwoorde dat ze dat niet wisten of waarschijnlijk niet toelieten. heel apart. zo ervan overtuigd dat hersendood echt dood is, mensen met andere ideeen erop afkraken maar dan zelf niet kunnen beslissen.