Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:06

Dat is dus onmogelijk natuurlijk. Want om anders te klinken dan Limburgs, Brabants etc. moét er wel een verschil zijn, dus een accent: het Standaardnederlands.

Er zijn geen regels voor. Standaard is wat je als officieel taalgebruik hoort van instanties, op tv etc :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-02-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Caaatje

In de lessen dictie was dat met zachte G, rollende R of zachte huig r als je de rollende niet correct uitgesproken kreeg.

bruintje123

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:07

Fenrir schreef:
Dat is dus onmogelijk natuurlijk. Want om anders te klinken dan Limburgs, Brabants etc. moét er wel een verschil zijn, dus een accent: het Standaardnederlands.

Maar dat heeft wel accenten.
En is dus inderdaad standaard, maar niet het abn wat vanuit vroeger de goede taal was.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:08

Quebelle schreef:
Hier worden de West Vlamingen wel ondertiteld als we dan eens op de tv mogen :')

"Ik zin Herrit Callewoart.." :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:09

Oud artikel. Meer dan 10 jaar later is het Standaardnederlands duidelijk veranderd want die rollende r hoor je zo goed als overal in het Standaardnederlands van tegenwoordig :j

bruintje123 schreef:
Fenrir schreef:

Maar dat heeft wel accenten.
En is dus inderdaad standaard, maar niet het abn wat vanuit vroeger de goede taal was.

Zoals ik al heb gezegd zijn er ook binnen het Standaardnederlands verschillende versies en veranderd het in de loop der jaren.
Het is niet dat het vroeger beter was. Wel anders.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:11

Kwanyin schreef:
Quebelle schreef:
Hier worden de West Vlamingen wel ondertiteld als we dan eens op de tv mogen :')

"Ik zin Herrit Callewoart.." :D

Ahahaha :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:11

20 jaar terug hoorde je die rollende r net zo veel hoor. Alleen durfde men er toen voor uit te komen dat het bekakt klonk en nu mag dat blijkbaar niet meer.
Ik heb er geen moeite mee het te horen hoor als je dat soms denkt. Maar het is net zoveel een accent als een limburger die zingt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:14

ABN bestaat ook niet meer, dus dat artikel is sowieso niet meer actueel.
Het kan mij persoonlijk niks schelen of iemand het bekakt vindt of niet maar het is wel Standaardnederlands, dat is het enige wat ik zeg.

Sterker nog wij grappen regelmatig om de bekakte rrrr :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:21

Vanaf 1970 word er zelfs al over AN gesproken omdat sommige zich anders benadeeld voelde dat ze niet beschaafd waren :+ Dus nee het is geen oud artikel wat dat betreft.
Dan is limburgs of brabants ook standaard Nederlands. heel simpel :) Op het moment dat die geen spreektaal gebruiken.
Toch denken de Hollanders daar anders over. nou wij denken anders over de taal van de Hollanders. Staan we ook weer gelijk :P :+

Fenrir

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:28

Nee, je snapt de definitie van Standaardnederlands gewoon niet, laat dus ook maar want ik ga mezelf niet 10 keer herhalen :+

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:32

romyloverrr schreef:
- In België wordt er niet zo'n druk gezet op wat je moet studeren na de middelbare en wordt er pas veel later gekozen

Hier wil ik graag even op inhaken want dat is ook een flink verschil tussen scholen in BE en NL. Bij ons kan je met eender welk middelbare schooldiploma rechtstreeks naar eender welke vorm van hoger onderwijs. Of je nu ASO (VWO), TSO (HAVO), BSO (VMBO) of KSO (kunstonderwijs) hebt gedaan, je mag universiteit of hogeschool doen. Voor sommige richtingen zijn er wel toegangsexamens en die zal je logischerwijs sneller halen als je een bepaald opleidingsniveau hebt gedaan. Dat zijn echter de enige restricties.

Zelf vind ik dit systeem goed omdat kinderen bij ons dus niet afgestraft worden op foute keuzes die ze maken in de puberteit. Ik vind niet dat kinderen op die leeftijd al echt in staat zijn in te schatten wat ze willen en waarom en in moeilijke periodes soms gewoon kiezen voor de weg met de minste weerstand. Hoewel je keuze altijd invloed zal hebben op je latere leven (vrienden, voorkennis, algemene kennis) is er altijd nog mogelijkheid om hoger onderwijs te volgen zonder verdere omwegen.

Edit: Oh, en we zitten allemaal tot ons 18 op het middelbaar. In BSO feitelijk zelfs tot je 19de.
Laatst bijgewerkt door xHaithi op 24-02-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:32

Ja die snap ik wel.
Alles wat geen dialect is is standaard Nederlands.

Nu word die rollende R in Nederland om wat voor wazige reden steeds meer geaccepteerd, maar die is net zo veel accent als een limburger met hele zachte g. Alleen die word niet geaccepteerd.
Voor mij klinken ze beide even vreemd. Het een bekakt, het ander lief.
Daarmee zeg ik weer niet dat de een per definitie ook een kakker is en de ander perse lief.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:45

Nee, dat is ‘m dus niet.

Het onderwijssysteem in NL is imo idd veel te veel prestatiegericht, en ook echt op jonge leeftijd al :n

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:06

Zit je in Nl niet tot je 18 op school ?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:25

xLaraaj schreef:

VMBO ben je rond je 16e klaar, maar je bent wel tot je 18e leerplichtig, dus moet je of door naar de havo of naar het MBO. Havo ben je rond je 17e klaar en VWO ben je gemiddeld op je 18e klaar.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:37

Belgisch onderwijs staat wel veel beter aangeschreven dan Nederlands. Ik woon vlakbij de grens en hier gaan echt veel Nederlandse jongeren voor vervolgonderwijs naar België.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:39

Bloodymary schreef:
Belgisch onderwijs staat wel veel beter aangeschreven dan Nederlands. Ik woon vlakbij de grens en hier gaan echt veel Nederlandse jongeren voor vervolgonderwijs naar België.

Niet alleen beter, maar vooral stukken goedkoper dan het NL vervolgonderwijs.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:42

Dit is omdat het nederland te vrij is geworden en veel mensen daar helemaal niet blij mee zijn.
Goedkoper weet ik niet, ik ken er echt die er hun kinderen heen hebben laten gaan omdat het daar nog strenger is. Meer discipline.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:46

Ik woon in het zuiden van Nederland en ik moet zeggen dat ik me vaak meer concentreer op België dan op NL. Dit omdat ik het in België vaak veel aangenamer vindt. In winkels en horeca, de mensen zijn veel aardiger en gastvrijer. De kwaliteit in de horeca is stukken beter en de prijs vaak ook.
Wij gaan veel naar concerten en festivals en dan ook bijna altijd naar België. Die zijn veel gezelliger, leukere sfeer, beter eten en drinken. Als er een grote band komt die we graag zien en die komt in Ziggo en Sportpaleis, dan wordt het altijd Sportpaleis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:52

soloro schreef:
xLaraaj schreef:

VMBO ben je rond je 16e klaar, maar je bent wel tot je 18e leerplichtig, dus moet je of door naar de havo of naar het MBO. Havo ben je rond je 17e klaar en VWO ben je gemiddeld op je 18e klaar.

*Tot je 18e leerplichtig tenzij je een HAVO, VWO of MBO2 diploma hebt. Zeker die uitzondering op MBO2 vind ik goed, je zal maar net in het gat vallen dat je nog geen 18 bent maar wel een diploma hebt waarmee je aan de slag kunt en wilt :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:54

Maar mbo2 ben je toch ook gewoon 18 als je daarmee klaar bent? Met vmbo ben je iig nog leerplichtig als je met 16 klaar bent.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:01

soloro schreef:
Maar mbo2 ben je toch ook gewoon 18 als je daarmee klaar bent? Met vmbo ben je iig nog leerplichtig als je met 16 klaar bent.

Als je een vroege leerling bent en je net aan het eind van het laatste MBO2 schooljaar nog geen 18 bent (omdat je pas jarig bent in oktober/september bijvoorbeeld) zou je anders nog een opleiding moeten starten in het volgende schooljaar. Daar heb je dan ook geen zin in lijkt me. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:12

Bloodymary schreef:

Denk dat dit vooral ook met de kosten te maken heeft, België is zoveel goedkoper :=

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:19

Fenrir schreef:
Bloodymary schreef:

Denk dat dit vooral ook met de kosten te maken heeft, België is zoveel goedkoper :=

Nee hoor juist met het niveau van het onderwijs. Dat is de reden dat mensen daarvoor kiezen. Het is juist duurder omdat ze dan niet altijd studiefinanciering krijgen en voor dezelfde opleiding in NL wel.
Dit is ook echt iets van de laatste 10 jaar. In Nederland zijn ze nu al te laat met reageren op de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs.