Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:56

Balou_k schreef:
Wajong was in januari €1001,92
Hier komt volledig huurtoeslag en zorgverzekering toeslag bij.
€246,- huurtoeslag
€94,- zorgtoeslag

€1341,92

Huis
Paard
Vakantie
Uitjes
Eten en drinken
Gas water licht
Sparen

Is schijnbaar goed mogelijk voor deze jongen. Is toch zo slecht niet..?

Dat is meer dan ik per maand verdien met werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:59

Indestal schreef:
Kwestie van denken, heb ik recht erop dus eis of ben ik blij dat ik door een zorgstaat niet in de steek gelaten wordt...

Dit is inderdaad de verschuiving. Jaren terug hebben we als maatschappij de bewuste keuze gemaakt om van dankbaarheid en afhankelijkheid (met hele nare zaken en veel armoede) over te gaan naar een recht op een fatsoenlijk bestaan. Iets waar je je niet de hele tijd voor hoeft te verantwoorden, waarvoor je niet onderdanig hoeft te zijn. Gewoon, een recht dat je hebt omdat we leven in een fatsoenlijke maatschappij waarin we allemaal dat recht hebben.

Nu schuiven we weer terug naar de afhankelijkheid, de dankbaarheid, de willekeur ook van individuele steun, de werkhuizen, de onderbetaalde arbeid.

Dat waar we als maatschappij ooit zo trots op waren, laten we nu weer langzaam los.

(En nogmaals: dat heeft niets met betaalbaarheid te maken. We zijn als maatschappij meer dan rijk genoeg om dit op te kunnen brengen, alleen hebben we de aandacht verschoven van mensen naar multinationals en aandeelhouders.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:00

Machie schreef:

Dan kom jij waarschijnlijk ook in aanmerking voor zorgtoeslag en mogelijk huurtoeslag.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:04

Shadow0 schreef:
Machie schreef:

Dan kom jij waarschijnlijk ook in aanmerking voor zorgtoeslag en mogelijk huurtoeslag.

Zorgtoeslag idd. Maar in veel gevallen denk ik dat werken amper meer loont. En dat moet veranderen. Als werken meer gaat lonen doen mensen minder lastig over een uitkering. Mij boeit t trouwens allemaal vrij weinig. Ik heb het meer dan goed en doe wat ik leuk vind.

Shadow0

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:08

Dan is het wel zo eerlijk om die zorgtoeslag mee te nemen, aangezien die ook in het rekenplaatje van de wajong is opgenomen. Het is niet helemaal fair om halve vergelijkingen te maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:10

Indestal schreef:
Sabri schreef:
Ik snap zowiezo niet waarom er geregeld wordt gesuggereerd hier dat de wajongers er blij mee zouden moeten zijn dat ze tenminste nog een uitkering krijgen. Er is toch geen wajonger hier die zegt niet blij ermee te zijn? Hoewel de term blij ook wat raar gekozen is, alsof je blij wordt van een zodanig erge handicap op jonge leeftijd dat je niet eens kunt werken en daarom een uitkering krijgt!

Blij dat er een zorgklimaat is ;) beter lezen! En er is zeker een groep Wajongers die echt wel meer kan, maar als het niet hoeft?

Overigens is er nu een regeling om mensen met een uitkering mer extra subsidie aan te nemen, maw voorrang krijgen op een baan....met een lichte handicap of veminderde geestelijke weerstand kan men zeker wel licht werk aan, als is het maar 1 dag per week, maar ja dan wordt dat verdiende geld van je uitkering afgetrokken en dan noemt men dat gekort.

Als ik 1 dag per week ga werken, wordt mijn inkomen opgeteld bij mijn echtgenoot en dan stijgt zijn bruto jaarinkomen en gaat hij meer belasting betalen, sterker nog, zijn werk vereist regelmatig overwerken, dus een week van 16 uur per dag, fijn toch? Maar eind van het jaar wel extra belasting betalen door het verhoogde bruto jaarinkomen, vinden we allemaal normaal....
Wat we echter niet normaal vinden als iemand met uitkering,betaald door de opgehaalde belastinggelden, een dagje gaat werken omdat de gemeenschap dat een eerlijke ruil vind ineens zijn verdiende geld aangevuld krijgt met zijn uitkering ipv extra bovenop zijn uitkering, of een extra subsidie verminderd....

Kwestie van denken, heb ik recht erop dus eis of ben ik blij dat ik door een zorgstaat niet in de steek gelaten wordt...

Dus ja je mag blij zijn, kijk eens hoe andere Europese landen dit hebben geregeld? Is niet zo ver weg hoor, misschien wel je geliefde vakantieland....

Ik zou willen dat ik 1 dag kon werken, een uurtje of 2 misschien wel. Ben ik dan wel al mijn energie voor de week voor kwijt als ik nog mijn was moet doen thuis en naar de psycholoog moet maar toch. Er is niemand die me daar voor aan gaat nemen. De post bezorgen was al veel te zwaar.

Overigens kom ik absoluut niet in aanmerking voor ondersteuning van de overheid, je moet echt half dood zijn en geen familie of vrienden hebben wil je nog iets van het uwv krijgen tegenwoordig heb ik het idee :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:13

Post bezorgen ís ook best zwaar :j heb het zelf gedaan. Data entry vond ik vele malen lichter...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:14

Shadow0 schreef:
Dan is het wel zo eerlijk om die zorgtoeslag mee te nemen, aangezien die ook in het rekenplaatje van de wajong is opgenomen. Het is niet helemaal fair om halve vergelijkingen te maken.

Ik krijg momenteel 41% van mn laats verdiende loon. 420 euro per maand. Geen vetpot als je een eigen bedrijf start. Maar ach, ik kan en mag werken. Maar geloof me maar dat die paar tientjes zorgtoeslag mij niet rijk maken. En dat ik die ws ook nog gewoon weer moet terug betalen. En dat ik heeeeel wat zuiniger mag leven dan een gemiddelde wajonger.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:24

Citaat:
Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.

Hoezo: deze vriendin heeft het niet nodig?

Ja, ze ZOU jouw werk over kunnen nemen. Je zou met je baas kunnen praten. Dat lijkt mij een zeer fidele zaak!

...maar ze is langzamer.
...en ze moet solliciteren op de gewone arbeidsmarkt, WSW bedrijven zijn afgeschaft.
(We hebben series rechtse kabinetten inclusief Rutte II gehad en dan krijg je dit.)
Een boel bazen staan niet te trappelen, maar wellicht kun jij de jouwe overtuigen van haar kwaliteiten...?

Voor haar is het tot die tijd dus sowieso een uitkering.
Ww moet je eerst gewerkt hebben, bijstand mag je niet werken, wia 'klinkt zo definitief' - wajong is bedoeld dat ze ondanks uitkering kan solliciteren.

En dan kom jij hier zeggen dat ze die uitkering ten onrechte krijgt.
(Ik word weer boos.
Janneke, val die ontrouwe vriendin niet te hard. Na zoveel rechtse kabinetten inclusief Rutte II krijg je dit: nare dingen over je vrienden denken is normaal geworden. Mensen met een uitkering mag je 'zwart maken', daar zijn ze voor of zo....)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:34

Azmay, je vind het vast bruut als ik zeg, je hebt 2 paarden....dat kost geld en heel veel energie...maar daar komt het plaatje ik heb recht om te leven zoals een ieder ander...en dat heb je zeker!

Maar ik ben iemand die nooit opgeeft en altijd eigen broek op houdt en ik doe momenteel werk wat niemand van mijn leeftijd uberhaupt maar in zijn hoofd haalt, betaald beledigend weinig en is energievretend op een manier die alleen buitenlanders doen omdat ze anders geen werk hebben....dus ik ben van het soort mensen die al snel iets ziekzwakenmisselijk vind...sorry!

Mijn collega’s zijn minimaal 25 jaar jonger en de meesten kappen ermee omdat ze het te zwaar vinden...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 11-02-18 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:35

Janneke2 schreef:
(Ik word weer boos.
Janneke, val die ontrouwe vriendin niet te hard. Na zoveel rechtse kabinetten inclusief Rutte II krijg je dit: nare dingen over je vrienden denken is normaal geworden. Mensen met een uitkering mag je 'zwart maken', daar zijn ze voor of zo....)

Ik vraag me af: is het zo dat meer mensen nu zo denken over mensen met een uitkering? Of was dat altijd al zo en lijkt het nu meer omdat het vroeger 'borrelpraat' was en mensen het nu op internet zeggen en een groter publiek hebben?
Ik denk en hoop zelf het laatste, maar weet het niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:40

Indestal schreef:
Azmay, je vind het vast bruut als ik zeg, je hebt 2 paarden....dat kost geld en heel veel energie...maar daar komt het plaatje ik heb recht om te leven zoals een ieder ander...en dat heb je zeker!

Maar ik ben iemand die nooit opgeeft en altijd eigen broek op houdt en ik doe momenteel werk wat niemand van mijn leeftijd uberhaupt maar in zijn hoofd haalt, betaald beledigend weinig en is energievretend op een manier die alleen buitenlanders doen omdat ze anders geen werk hebben....dus ik ben van het soort mensen die al snel iets ziekzwakenmisselijk vind...sorry!

O absoluut, voor ik de paarden had kon ik echter ook al niet werken.
Mijn vriend betaald alles, en verdiend gelukkig genoeg om zo te kunnen leven. Ik krijg enkel zorgtoeslag.

Niet opgeven en keihard doorwerken en studeren heb ik jaren gedaan, tot ik echt compleet instortte en niet eens meer van de bank kon om een goede ronde met de hond te doen. Nu 4 jaar later ben ik zo ver dat ik weer een soort van normaal kan leven en niet meer in paniek hoef te raken als er iemand onverwacht langs komt omdat ik er gewoon de energie niet voor heb.

Heel veel mensen die weinig kunnen zie je niets aan, en dat maakt het zo moeilijk om onderscheid te zien tussen lui en echt niet kunnen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:43

Nee hoor, vroeger was het nl nog veel makkelijker om een uitkering te krijgen en bestond er zelfs de schoolverlaters uitkering :D dat was al voor velen een prikkel om niet te werken en heel lang benen onder mama haar tafel te houden...

Nederlanders weten niet wat armoe is en denken nogal snel dat pijn in je lijf van vermoeidheid na werken een onderdeel is van ziek zijn of verkengstuk van chronisch ziek zijn..

Oma hoor ik nog zeggen, rust roest! Gaat niet bestaat niet! Nog nooit iemand van werken dood gegaan....de generatie waar er echt nog hard werd gewerkt voor dubbeltjes..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:49

Ik ken er thans zat die dood gegaan zijn van hun werk dus of ik oma nu moet vertrouwen.... :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:51

Indestal schreef:
Nee hoor, vroeger was het nl nog veel makkelijker om een uitkering te krijgen en bestond er zelfs de schoolverlaters uitkering :D dat was al voor velen een prikkel om niet te werken en heel lang benen onder mama haar tafel te houden...

Nederlanders weten niet wat armoe is en denken nogal snel dat pijn in je lijf van vermoeidheid na werken een onderdeel is van ziek zijn of verkengstuk van chronisch ziek zijn..

Oma hoor ik nog zeggen, rust roest! Gaat niet bestaat niet! Nog nooit iemand van werken dood gegaan....de generatie waar er echt nog hard werd gewerkt voor dubbeltjes..

Dit heb ik ook altijd gezegd en ook gedaan.
Wat betekend dat ik nu nog minder kan dan voorheen. Maar met een "gewoon" werk verleden kom je nu niet meer in aanmerking voor een uitkering wat er ook gebeurt.
Nu denk ik regelmatig ik had niet zo'n doorzetter moeten zijn dan had ik het nu waarschijnlijk beter gehad.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:55

Azmay schreef:
Indestal schreef:

O absoluut, voor ik de paarden had kon ik echter ook al niet werken.
Mijn vriend betaald alles, en verdiend gelukkig genoeg om zo te kunnen leven. Ik krijg enkel zorgtoeslag.

Niet opgeven en keihard doorwerken en studeren heb ik jaren gedaan, tot ik echt compleet instortte en niet eens meer van de bank kon om een goede ronde met de hond te doen. Nu 4 jaar later ben ik zo ver dat ik weer een soort van normaal kan leven en niet meer in paniek hoef te raken als er iemand onverwacht langs komt omdat ik er gewoon de energie niet voor heb.

Heel veel mensen die weinig kunnen zie je niets aan, en dat maakt het zo moeilijk om onderscheid te zien tussen lui en echt niet kunnen.

Maar heb jij dan ook een Wajong?

Ik ben 15 jaar ziek geweest, een prachtige carriere moeten opgeven! Nu ben ik weer zo ver dat ik alles weer kan, stond klein stukje van ernstige nierziekte af met uitzicht op bergafwaarts en dan is ziek zijn heel ziek zijn...

Maar ik heb nooit een uitkering gehad, WAO afgeslagen, altijd nog 2 middagen gewerkt en alles op alkes gezet om beter te worden en dat was na gedane arbeid 2 dagen bedrust! Maar aktief blijven, kaken op elkaar heeft mij gebracht waar ik nu ben! De wereld van de geest kan je grootste vijand zijn als je geloofd dat je niks kan! Toen ik kreeg te horen als mijn medicijnen niet zouden aanslaan ik binnen 2 jaar spoelen zal zitten, ging bij mij de knop om.....

Oma zat in mijn oren, “gaat niet bestaat niet! “ hoe vaak ik dat kind wel niet te horen kreeg...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:00

Bruintje, ik merk dat mensen vergeten wat het leven in houdt, ze willen al maar meer en beter en mee komen met hun sociale groep om hun heen, dat brengt stress en psychische schade toe, ik zie dat om mij heen, dat er bij horen, die hoge eisen en het oog van de ander.

Op tijd aanpassen aan je vermogen en een andere weg in slaan als dat noodzakelijk is en loslaten van mensen in een bepaalde groep die je denkt bij je leven te horen, maar feitelijk niets toevoegen dan louter die spiegel, ben ik nog goed genoeg, kan ik nog voldoen....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:01

Indestal schreef:

Die uitkering is er nog steeds, die heet studiefinaciering namelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:02

Indestal; De denkfout die hier IMO wederom gemaakt wordt is er van uit gaan dat iedereen hetzelfde tikt. :) Dat het voor iedereen hetzelfde werkt. Voor jou heeft dit gewerkt en dat is top en dapper en knap. :) Maar anderen gaan daar onderdoor en moeten op een andere manier tot dat punt komen.
Als het over paarden gaat dan begrijpen we dat allemaal (nouja, de meeste.) maar als het over wajong en ziekte gaat... Dan is dat ineens een totaal onbegrijpelijk concept. :)

Ik heb jouw taktiek geprobeerd. Gewoon door gaan. Het resultaat was ziekenhuis en de laatste keer voor ik stopte een neuroloog die me letterlijk smeekte om er aub mee op te houden want dat ze me de volgende keer er misschien niet meer uit zouden halen. Als je verloofde en toekomstig schoonbroer en zus en ouders dan aan je bed staan te janken dan ga je wel even nadenken. Ik iig wel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:05

Pipodipo schreef:
Indestal schreef:

Die uitkering is er nog steeds, die heet studiefinaciering namelijk.

Uhhhh nee.

Je krijgt namelijk alleen studiefinanciering als je op school zit. En niet als je school verlaat..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:08

Ik krijg niets indestal, hoewel ik enorm blij ben met alle zorg die vergoed word in Nederland want anders had ik al mijn trajecten nooit kunnen betalen.

Doordat ik de paarden heb moet ik wel een beetje aan de gang blijven, uitmesten eb voeren is vaak ook letterlijk het enige wat ik kan op een dag. Huishouden gaat tegenwoordig gelukkig redelijk maar terugval ligt op de loer.

Fijn dat doorzetten voor jou werkte, ken ook zat mensen die daardoor compleet instortte.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:10

Precies ayasha
Ons motto thuis was ook je bent pas ziek als je er aan dood gaat.
En zo heb ik dan ook geleefd.
Doorgaan. Steeds minder leuke dingen doen want werk gaat voor. Nog minder leuk want je lijf kan het echt niet meer.
Work, eat, sleep, repeat.
Jaar na jaar.
Steeds minder uren werk want ik ben niet ziek volgens instanties dus ga je zelf maar minder werken.
Minder loon. Maar door nu wat minder te doen zou ik vast later weer meer kunnen, toch?
Niets was minder waar.

Ik ben gewoon stom geweest.
Ik had me keer op keer ziek moeten melden en niet als een halve zool door moeten gaan op pijnstiller en redbull.

Ik zie om me heen ook watjes die meteen opgeven.
Maar alleen maar doorgaan is ook niet hoe het moet. Dat heb ik wel ondervonden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:21

Ygritte schreef:
Zoolgangster schreef:
Ja, ik heb dit meegemaakt, toen mijn dochter 4 was, kwam ze op een "School voor Langdurig Zieke Kinderen" terecht. Op een dag kregen mijn man en ik de testresultaten te horen: "Ze is autistisch en zal een eenzaam leven tegemoet zien."
Zo denkt iemand iets te kunnen zeggen over iemands verdere leven, de komende 80 jaar.

Een jaar later zagen we een èchte psycholoog... die vond haar niet autistisch (wij ook niet) en toen hebben we haar zsm weggehaald uit die "zieke school", onder protest van de juffen die vonden dat ze daar wèl thuishoorde...
We namen haar mee naar de nieuwe, normale school, en vanaf dag 1 bloeide ze op. Ze mocht nu echt dingen leren (de LZK klas stelde geen eisen, alleen maar dat de kinderen hun fruit en meegenomen boterhammetjes opaten en niet door het lint gingen) en ze was nog net op tijd om haar schrijfmotoriek te oefenen, want netjes schrijven werd op de vorige school ook niet geeist.
En doordat ze als een normaal kind behandeld werd, gedroeg ze zich ook zo, en in feite is ze ook normaal. Maar wanneer "deskundigen" verwachten dat iemand iets heeft, beoordelen ze die persoon ook daarnaar en als je maar lang genoeg hoort dat je iets mankeert, of "anders" bent, ga je dat geloven en je ernaar gedragen.

Wat goed dat jullie haar goed hebben ingeschat en begeleid zeg! :) Vind ik echt heel tof. Een ondersteunende omgeving en ondersteunende ouders is echt cruciaal.

Ikzelf heb ook (kort) op speciaal onderwijs gezeten toen ik mijn autisme-diagnose kreeg, en zowel ik als mijn ouders kregen allerlei doemscenario's te horen (omdat ik liever uit boeken leerde dan de praktijklessen deed was ik "te opstandig" en zou ik nooit op een gewone school kunnen zitten, ik zou begeleid moeten wonen omdat ik niet goed plangericht kon denken, ik zou geen klassikaal onderwijs kunnen volgen, enz.). Mijn ouders geloofden daar ook niks van en hebben erg hun best gedaan mij naar het gewone onderwijs te krijgen met wat extra begeleiding, waar ik opbloeide. Inmiddels heb ik een universitaire opleiding gedaan en woon ik 'gewoon' zelfstandig! :D Helaas zijn klasgenootjes (sommigen met minder krachtige ouders) uit die tijd minder goed terechtgekomen, en die zijn inderdaad in de "cirkel" terechtgekomen van geen opleiding/werk - gedwongen thuiszitten met uitkering- psychische problemen en gevoel van nutteloosheid steeds erger - minder kans op werk/opleiding afronden. :(:)

Bedankt voor je reactie, en super dat je ook uit de "cirkel" bent gekomen! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:19

bruintje123 schreef:
Precies ayasha
Ons motto thuis was ook je bent pas ziek als je er aan dood gaat.
En zo heb ik dan ook geleefd.
Doorgaan. Steeds minder leuke dingen doen want werk gaat voor. Nog minder leuk want je lijf kan het echt niet meer.
Work, eat, sleep, repeat.
Jaar na jaar.
Steeds minder uren werk want ik ben niet ziek volgens instanties dus ga je zelf maar minder werken.
Minder loon. Maar door nu wat minder te doen zou ik vast later weer meer kunnen, toch?
Niets was minder waar.

Ik ben gewoon stom geweest.
Ik had me keer op keer ziek moeten melden en niet als een halve zool door moeten gaan op pijnstiller en redbull.

Ik zie om me heen ook watjes die meteen opgeven.
Maar alleen maar doorgaan is ook niet hoe het moet. Dat heb ik wel ondervonden.

Heel herkenbaar, kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast. Zo ben ik opgegroeid. En het zijn juist de doordouwers en geestelijk zeer sterke mensen die er dan lichamelijk onderdoor gaan. En wel zo erg dat het lichaam meestal ook echt kapot is. Niet klagen maar dragen, nog zo eentje. Ik kan de woorden van Indestal ook wel plaatsen, tegenwoordige word het perfecte leven uitgedragen op fb, instagram en weet ik nog meer. En mensen, vooral het jongere spul probeert dat bij te houden ipv aan zichzelf en vaak hun lichaam en portemonnee te denken. Het MOET perfect zijn en da is niemand maar zo gaan veel jonge mensen er psychisch aan onderdoor. Misschien moeten we met z'n allen er voor zorgen om het normale/gewone leven te benadrukken, om er voor te zorgen dat de nu nog echt jonge generatie niet meer meegaat in de ratrace.
Er zijn ook mensen die hier mopperen dat de "rijken"maar meer moeten betalen, misschien even kort door de bocht maar wat wij aan belasting betalen elke maand daar kunnen twee wajongers van betaald worden. En dan heb ik het nog niet over de inkomensafhankelijke bijdrage van ziektekosten. Ik heb altijd gezegd dat ik graag veel belasting betaal want dat betekend dat ik goed verdien. Maar daar staat tegenover dat onze kinderen geen beurs kregen, wij nog nooit voor enige toeslag in aanmerking zijn gekomen. Dus voor de klagers, wees blij dat er ook mensen zoals wij zijn, we dokken namelijk flink.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:26

Zo zie je maar, als je je kiezen op elkaar zet en doorzet mankeren we allemaal in feite niks aldus de Oma's en Ruettes.
Er bestaat geen ziekte, lijden of dood, alleen bij de zwakken die het aan hun eigen zwakke wil te danken hebben dat ze zo zijn. Als je je best maar doet kind, dan kun je alles! *\o/* :')
Een zweep over de psychotisch gestoorden, autisten, vanaf de nek af aan verlamden, Mongolen etc, dat zal ze leren. Aan de Arbeit! Als ze maar willen kunnen ze hun eigen boontjes best zelf doppen. En zo niet dan moeten ze blij zijn dat ze van de rijken nog wat krijgen, want eigenlijk zouden ze beter met zijn allen op de brandstapel kunnen!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 11-02-18 14:42, in het totaal 3 keer bewerkt