Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:57

Je kan zeggen wat je wilt, maar ook genderneutrale personen zijn man of vrouw. Basta.
Of je het nou wilt of niet. Het is een feit: jij bent of een vrouw of een man. Je hebt of een
vagina of een penis. Klaar.

Chasingmood schreef:
''die mensen die niet willen kiezen''.
Jij gaat toch ook niet kiezen tussen 2 dingen die je niet bent?
Ben je een varken of een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:02

Lieshorses schreef:
Je kan zeggen wat je wilt, maar ook genderneutrale personen zijn man of vrouw. Basta.
Of je het nou wilt of niet. Het is een feit: jij bent of een vrouw of een man. Je hebt of een

Chasingmood schreef:
''die mensen die niet willen kiezen''.
Jij gaat toch ook niet kiezen tussen 2 dingen die je niet bent?
Ben je een varken of een paard?

Hoe leg jij een hermafrodiet uit dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:05

Lieshorses schreef:

Ah! Waarheid bij Basta! De beste manier van wetenschap bedrijven.

Wist je dat men ergens heeft geprobeerd om het getal π (3,14...), het getal om te berekenen wat bijvoorbeeld de omtrek van een cirkel is, maar af te ronden op 3? Dat rekent makkelijker.
Blijkt alleen dat als je dat doet, dat wel gevolgen heeft. Je kunt wel willen dat de werkelijkheid makkelijk past in je denkbeeld, maar... zo werkt het niet.

Citaat:

Behalve de mensen voor wie dat niet geldt.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:15

bruintje123 schreef:
Memories schreef:
Waarheid is geen mening, mijn god zeg :') ik heb nu in elke post gezegd NIET OVERAL NIET NU en het hoeft wat mij betreft ook niet van gemeenschapsgeld betaald te worden, prima. En toch hamer jij op dat 'overal'. Je lees gewoon wat je wilt lezen en verdraait de boel om maar je gelijk te kunnen krijgen. Leuk discussiëren zo. Nou jij wint hoor, applaus :') :')

Van wie zijn geld dan wel?

Maar ik wil het gewoon nooit, nergens. Niet nu, niet ooit.
Ik wil naar een vrouwen wc, want ik ben vrouw. Al heel mijn leven.
Ook al speelde ik met autootjes.
Ik wil dat recht behouden?
Wie komt daar voor op???

En een stransgender voelt zich ook meer een bepaald geslacht , gaat die toch mooi naar dat hokje voor dat geslacht.
Dat er dan eens raar gekeken kan worden kan, maar daarvoor hoeft nog niet uiteindelijk, wanneer dan ook vanalles voor op de schop.
Dan is een weerbaarheidstraining beter.
Want er zal wel vaker vreemd gekeken worden, niet alleen bij een toilet.

Lees je niet ofzo? Jouw recht om naar een vrouwentoilet te gaan wordt niet bedreigd, écht niet. 'wie komt daar voor op'? Really?? Echt meis, al zóu het ter discussie staan, het vrouwentoilet gaan echt nergens heen. Ook ik zou me daar hard voor maken. Het is namelijk best mogelijk om je eigen rechten te beschermen en tegelijkertijd iemand anders diezelfde rechten te gunnen. Moet je is proberen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:28

Ik krijg hier morgen training over, dus zal dan misschien wat andere argumenten aanbrengen.

Toch denk ik dat die wc kwestie helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ze hoeven ook niet alle wc's neutraal te hebben. Ze willen gewoon een plek waar they als biologisch geslacht X, maar gekleed en eruitziend als het ander geslacht kunnen plassen zonder gevaar te lopen. Want ja, vooral hier in Noord-Amerika kan het echt gevaarlijk zijn als jij als transgender naar de WC gaat.

Ik werk nu in een project waar we een nieuw gebouw op een campus aan het bouwen zijn. Iedere verdieping heeft hier een vrouwen, mannen en neutraal toilet. Iedere wc heeft ook tenminste 1 wc waar invaliden gebruik van kunnen maken.
Bij mij op de uni is dit ook zo. Ik ga naar de vrouwen wc als ik daar in de buurt ben, maar ik ga er ook echt niet dood van om naar de unisex wc te gaan als ik daar in de buurt ben :+

Yonker

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:32

Ik vind dit best een interessante discussie, ik denk voor de mensen die niet verder denken dan hun neus lang is dat je alleen vrouw of man kan zijn. Maar wij als maatschappij maken vrouw of man zo stereotype dat sommige mensen zich gewoon niet als man en niet als vrouw voelen. Het zullen er maar een aantal zijn maar het zijn er een aantal. Wat maakt het nou uit om een iemand dan geen man of vrouw te noemen? Toileten genderneutraal vind ik wel een goed iets, vooral mensen die in transitie zijn van man naar vrouw of andersom is dit denk ik heel handig voor. Als ze net op dat punt zitten dat je niet zo goed kan zien of het nou een man of vrouw is krijgen ze nog wel eens het verwijd als ze naar de WC gaan. Je zou maar je een vrouw voelen, daarmee bezig zijn maar als je dan naar het vrouwentoilet gaat het verwijd krijgt dat je daar bent. Maar als je naar het mannen toilet gaat krijg je waarschijnlijk ook het verwijd dat je naar het vrouwentoilet moet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:33

Shadow, wat ben je dan? Vertel mij dat eens, want ik wist niet dat er nog een geslacht naast Man of Vrouw bestond. Al helemaal niet als je duidelijk geslachtsdelen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:34

Uitleg over gender/geslacht/sekse, begint bij 7:00... Misschien is deze hele serie een leuke voor jou, Lieshorses, om je gedachten over dit hele onderwerp misschien wat opener te maken.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:37

Lieshorses schreef:
Shadow, wat ben je dan? Vertel mij dat eens, want ik wist niet dat er nog een geslacht naast Man of Vrouw bestond. Al helemaal niet als je duidelijk geslachtsdelen hebt.

Hier komt het verschil tussen transgender en transseksueel op de tafel. Je kunt namelijk je als vrouw kleden/opmaken etc maar biologisch gesproken volledig man zijn. Je kunt ook in transitie zitten waardoor je een slurf en borsten hebt.. Dit soort zaken zitten in een grey zone waar je er niet eenvoudig een label opzet.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:37

Lieshorses schreef:

Sorry hoor maar ik vind je nogal kortzichtig. Als je er niks van wil weten dan niet maar als je dat wel kijk eens documentaire serie's als:

Geslacht (wat hier boven gelinkt is)
Hij is een zij

Wellicht wordt je visie dan wat anders? ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:39

Sorry heb even geen tijd om 40 minuten te kijken.
Maar ik geloof zeker dat het kan dat je je geen man voelt, maar ook geen vrouw. Dat je je voelt als geen van beide.
Maar jij word gewoon geboren als man of vrouw, kun je zweverig gaan doen met andere sekses maar
het blijft toch een feit dat je Hoera een jongetje of Hoera een meisje kan gaan roepen.
Net als het feit dat jij met die geslachtsdelen word geboren.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:40

Wauw := Kortzichtigheid idd :j
Als je geen tijd hebt om je erin te verdiepen moet je er wellicht je mond over houden. Of ga je, je er eens in verdiepen als je tijd hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:41

Stukje duurt een minuut, waar ik het over had ;) Als je wel tijd hebt om uren in dit topic door te brengen heb je ook vast wel tijd om even een minuutje naar dat filmpje te kijken.

Nogmaals, hoe kijk jij tegen een hermafrodiet/interseks persoon aan dan? Roep je dan 'Hoera een hetje?'
Want ik vind 'het' echt een enorm denigrerende term. Net of je een ding bent in plaats van een persoon.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:42

Yonker, want? Ga dit topic uitmesten en zoek iedereen met een kortzichtige mening. Ook die mensen mogen praten. Niet zo hokjes plaatsen.
Maar ik zal die minuut even bekijken, dat had je er niet bij vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:43

Nee, je had ook zelf even kunnen kijken hoe lang het duurt in plaats van dat alles voorgekauwd moet worden.

Pak het niet zo persoonlijk op joh Lieshorses, jij bent toevallig de gene die veel reageert met opvallende reacties en daar reageren mensen dus ook op. Als je wilt dat er alleen op anderen gereageerd wordt zou je kunnen overwegen zelf niet meer te posten in dit topic.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:45

Niet alles hoeft voorgekauwd te worden, ik vertelde je alleen dat ik geen tijd had voor een 40 min docu ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:46

Lieshorses schreef:
Sorry heb even geen tijd om 40 minuten te kijken.
Maar ik geloof zeker dat het kan dat je je geen man voelt, maar ook geen vrouw. Dat je je voelt als geen van beide.
Maar jij word gewoon geboren als man of vrouw, kun je zweverig gaan doen met andere sekses maar
het blijft toch een feit dat je Hoera een jongetje of Hoera een meisje kan gaan roepen.
Net als het feit dat jij met die geslachtsdelen word geboren.

Dan mag op z'n minst die uitspraak wel iets genuanceerder. Je bent van mannelijk of vrouwelijk geslacht, tenzij hermafrodiet, dus. Dat zegt nog niks over je gender. Bij geboorte kan je uitgaan van cis (dat je geslacht en je gender hetzelfde zijn, dus), want dat is het overgrote deel van de mensheid nou eenmaal, maar dat maakt nog steeds niet dat je kan zeggen dat je óf man, óf vrouw bent en daarmee basta. Dat is nogal kortzichtig zeg maar.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:48

Nee maar leg mij eens uit wat ben je dan?
Ik heb het ook over het geslacht. Als jij geboren word als meisje dan ben je toch een meisje?
Ik zeg toch niet dat je je hoeft voelen als een meisje?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:50

Ik weet nog niet zo hoe mijn mening hierover is. Ik snap die tolerantiemoeheid wel en bepaalde reacties in dit topic die op elk woordje inpikken helpen hier niet bepaald aan mee. Soms lijkt het wel dat iemand iets bijna verkeerd wilt opvatten en het dan door mondigheid probeert te "winnen". Ook een gebrek aan tolerantie, maar op een andere manier. Ik kan me ook daarom wel vinden in de post van Karl66 een paar pagina's terug.

Anderzijds kan ik me, als dit voor jou als persoon echt een issue is, ook wel voorstellen dat het hier en daar beter kan.

Misschien iets te ver gezocht, maar ik leg het toch voor... Op school heb je bij turnlessen en zwemlessen vaak wel gedeelde kleedkamers. Hoe wil je dat dan liefst zien in kader van deze genderneutraliteit? Want als je plots niet meer de strikte scheiding mannelijk-vrouwelijk gaat aanhouden, kan ik me voorstellen dat niet alleen kinderen en jongeren zelf, maar ook ouders en leerkrachten hier wat haken en ogen aan zien?
Misschien denk ik te ver na, maar dit schoot me te binnen...

Ik zie ook voor mezelf een praktisch probleem. Voor mijn werk telefoneer ik veel en bellen klanten mij ook op. Moet ik dan het woord 'mevrouw' of 'meneer' maar best vermijden?
Het gebeurt wel regelmatig dat ik een transgender aan de lijn heb maar dat ik dit zelf niet aanvankelijk weet, aan de hand van de stem gebruik ik om beleefd te zijn één van de "me-woorden". Maar hier wordt dan zodanig boos op gereageerd, terwijl ik dat niet met opzet doe. Het is voor mij een beleefdheidsvorm om iemand zo aan te spreken.
Eén keer ging iemand zelfs een klacht indienen, want ze had het opgenomen dat ik "meneer" (en ik me vervolgens verontschuldigde...).
Eén enkele keer kwam van iemand de reactie dat ze het niet erg vond, dat het logisch was dat ik 'meneer' zij want de stem klonk ook nog erg mannelijk volgens haar.

Ik denk dat ik moeite heb met slachtoffferrollen, bij eender welk onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:52

Lieshorses schreef:
Nee maar leg mij eens uit wat ben je dan?
Ik heb het ook over het geslacht. Als jij geboren word als meisje dan ben je toch een meisje?
Ik zeg toch niet dat je je hoeft voelen als een meisje?

Dat zegt Bambolina, je geslacht is inderdaad man, vrouw of hermafrodiet. Je gender is dat wat in je hoofd zit, dus hoe je je voelt.

Er is ook niks mis met het vieren dat er een meisje (of een jongetje) geboren is, maar het zou wel ontzettend fijn zijn als er dan 10/20/30/80 jaar later geaccepteerd wordt dat datzelfde meisje komt melden dat ze zich toch een man/genderneutraal/wat dan ook voelt. En daar ligt het probleem.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:59

Heb daar nooit een probleem van gemaakt.
Ik vind het alleen apart dat een aantal zich zo aangebrand voelen als ik simpelweg zeg dat je geboren
word als man of vrouw. En niet als een varken of konijn of wat dan ook. Ik vertel alleen maar een feit, maar er word zo ontzettend intolerant op gereageerd.
Dat is mede een reden waarom ik ook moe word van dit soort argumenten en discussies.
Je mag tegenwoordig niks meer zeggen of je word alweer uitgemaakt voor kortzichtige, bestempelende denker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:01

Je hoeft die discussies ook niet aan te gaan he ;) Je mag best een topic wegklikken als het niet aan jouw eisen voldoet of het je niet aanstaat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:03

Als er niet over ieder woordje en zinnetje gelijk een hele drama word gemaakt is er geen discussie nodig.
Maargoed, dit is allemaal ontzettend offtopic.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:04

Weet jij wel op welk forum gedeelte je zit? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:04

Lieshorses is een kind van 16 ,dus wellicht niet al te serieus nemen wat ze zegt. We hebben namelijk twee soorten mensen : kinderen , en die zijn nergens toe bevoegd en kramen 90% van de tijd onzin uit en volwassenen die zijn het tegenovergestelde. Eigenlijk net zoiets al bij man en vrouw, er bestaan twee dezelfde soorten zonder enige overlap of gradatie :D :D :D O:)