Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thenexttry schreef:Dit is dan niet helemaal ontopic, maar heeft er wel redelijk mee te maken.
Hoe denken sommige dan over het downsyndroom?
Met de zwangerschap van mijn zus ( en sorry als ik het verkeerd heb ) vertelde de verloskundige over de nekplooimeting?
Wel vertelde ze erbij dat dan bijvoorbeeld de kans 1 op 2000 was als de meting goed was om een kindje te krijgen met het downsyndroom.
en dat als de nekplooimeting niet goed was dat het dan een kans van 1 op 200 was ofzo.
De precieze cijfers weet ik niet meer, maar hoe staat iedereen pro abortus hier in?
( aangezien het over 20 weken echo en handicaps gaat met eventuele mogelijkheid tot abortus )
stel dat mijn cijfers nu correct zijn dan is zelfs bij een verkeerde uitkomst van de meting, de kans op een gezond kind alsnog hele groot.
litilaura schreef:@palmera
Je had wat mij betreft tot 14 weken wel abortus mogen plegen.
Was je er door je eigen onoplettendheid later achter gekomen dan had het wat mij betreft dus makkelijker moeten worden om het kindje af te staan na een voldragen zwangerschap
litilaura schreef:Dat is inderdaad mijn mening palmera
Thenexttry schreef:Dit is dan niet helemaal ontopic, maar heeft er wel redelijk mee te maken.
Hoe denken sommige dan over het downsyndroom?
stel dat mijn cijfers nu correct zijn dan is zelfs bij een verkeerde uitkomst van de meting, de kans op een gezond kind alsnog hele groot.
phormicola schreef:Ik krijg bij de anti abortus groep het idee dat het leven zaligmakend is en de dood de ultieme straf. Maar dat is absoluut niet waar.
Ik ben zelf nu langzaam gehandicapt aan het worden. Het is net aan auto ongeluk langzaam verspreid over de jaren. Verschrikkelijk.
En als ik het had geweten dan had ik mooi een abortus gepland. Want:
A. Mijn ziekte wordt getriggerd door bevallen. En ik had graag nog heel wat meer jaren gezond geweest ipv ziek MET een klein kind dat mij keihard nodig heeft.
B. Het is dominant erfelijk en de kans dat ik het doorgeef is dus gigantisch. Als mijn kind het heeft dan ga ik me tot aan mijn, waarschijnlijk vroege en pijnlijke, dood schuldig voelen. Dat heb ik haar nooit willen aandoen.
C. De kans dat mijn kind zonder moeder op gaat groeien is heel erg aanwezig. Ik kan mij niets ergers voorstellen voor haar.
Wat heftig Phormicola...wat ontzettend verdrietig
Leven is niet alleen maar leuk en geweldig. En dood kan beter zijn. Niet grappig om over na te denken maar wel waar.
watchthesky schreef:Ik zou een gehandicapt kind, of een mogelijk gehandicapt kind (want ja, die test kan het inderdaad mis hebben), direct weg laten halen. Ik weet van mezelf dat ik daarvoor niet de goede moeder zou zijn. Niemand anders kan en mag dat voor mij bepalen!
En dat er dan een kans is dat het toch niet gehandicapt was... Dat zul je dan nooit weten, toch?
lieveli schreef:Ik heb een combinatietest laten doen (dus nekplooi + bloed) de uitslag is altijd een kansberekening dus 100% weet ik het niet, maar de cijfers waren normaal. Was de test negatief uitgevallen dan had ik een exactere test uit laten voeren.
litilaura schreef:Dat is inderdaad mijn mening palmera
Thenexttry schreef:Volgens mij mag dat niet, maar dat weet ik niet zeker. Behalve als het echt niet levensvatbaar zou zijn geloof ik dat je bijvoorbeeld ervoor mag kiezen om niet te reanimeren/ opereren.
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik mijn mening continu aan het bijstellen ben door dit topic.
Ik was grotendeels tegen abortus. Waarom? Puur gevoelsmatig denk ik en dan heb ik het nog steeds alleen over de domme mensen die ondanks alle voorlichtingen gewoon, á lá lang leven de lol en mij overkomt niets, onveilige seks hebben.
Nu ik dus eigenlijk weer even verschillende kanten zie, zoals de post van phormicola denk ikDingen blijven zo gecompliceerd.
Wel denk ik dat er nog een hoop verbeteringen kunnen komen wbt abortus.
DatBenIkNou schreef:Sterker nog: je wordt uit de ouderlijke macht ontzet als je kiest om niet te behandelen/reanimeren in sommige gevallen! Je hebt dat als ouders niet voor het zeggen, als artsen er nog 'heil' inzien.
watchthesky schreef:Er is altijd ruimte voor verbetering, daar ben ik het zeker mee eens thenexttry. De voorlichting moet beter en voor die lang leve de lol mensen die het als een soort morning-after pil gebruiken mag het best betaald worden (na de derde keer o.i.d.), maar afschaffen ben ik echt fel op tegen.
Bovendien: als het hier wordt afgeschaft, dan trekken vrouwen misschien en masse naar het buitenland, waar het wel mag. Of er ontstaan sneaky privé klinieken, waar het onder erbarmelijke omstandigheden zonder controle en nazorg wordt gedaan.
Je ziet dit ook met prenatale screening: in Nederland doen ze dit niet zomaar zonder aanleiding, in België kan het wel. Het kost je wat, maar goed, dat zou ik er wel voor over hebben. En met mij vele anderen, ik las er pas nog een artikel over.DatBenIkNou schreef:Sterker nog: je wordt uit de ouderlijke macht ontzet als je kiest om niet te behandelen/reanimeren in sommige gevallen! Je hebt dat als ouders niet voor het zeggen, als artsen er nog 'heil' inzien.
Gaan die artsen het dan ook allemaal betalen? Of adopteren ze het dan?
Ik vind dat best kwalijk, dat een ander voor mij gaat beslissen dat ik een zwaar gehandicapt kind maar moet accepteren.
Edit: twee posts samengevoegd.
Cer schreef:SVRL schreef:Cer, sorry hoor, maar wanneer streng gelovigen zich in een discussie mengen en beginnen met het mag niet van welke godheid dan ook, dan bedoelen ze altijd dat iets wat voor hen verboden is, ook voor anderen verboden is. Gelovigen denken immers dat hun manier van leven de enige juiste is. Geen probleem met gematigde gelovigen, die reageerden hier ook al. Zij verkondigen hun mening, maar zeggen daar ook bij dat dit alleen voor hun leven geldt. Streng gelovigen willen maar 1 ding, heel de wereld moet doen en leven zoals zij.
En alle moslims zijn extremisten... wth echt...Hoezo generaliseren?
Ik ben voor abortus, zeer zeker wel, en ik zou er waarschijnlijk geen moment over twijfelen als het zover mocht komen. Maar zolang een gelovige zegt wat ze geleerd hebben of vinden, maar ik evengoed vrije keus heb, mag iemand toch wat anders vinden?
litilaura schreef:@Gast3289 dat vind ik inderdaad want na 14 weken kan een kind namelijk voelen zowel emoties als pijn. Zoals eerder aangegeven is een kind niet levensvatbaar dan lost de natuur dat vanzelf op, mocht een zwaar gehandicapt kind wel overleven dan vind ik dat dit kind bestaansrecht heeft. Mochten de ouders deze verantwoordelijk niet kunnen/willen dragen dan wordt het de zorg van de samenleving en vind ik dat er zoveel mogelijk gedaan moet worden om dit kind een menswaardig bestaan te geven. De discussie wanneer is leven menswaardig is te oftopic dus ik zal er niet te diep op ingaan, in het etische dillema hoever ga je om een kind in leven te houden kwa sonde/zuurstof daar laat ik deskundigen over beslissen.
Shadow0 schreef:Enzino: abortus gaat over veel meer dan alleen maar financiele verplichtingen. Je probeert een argument de discussie in te brengen die de zaken op z'n minst uit balans trekt. Ten koste van vrouwen, want die dragen toch echt de grootste risico's bij een zwangerschap.
Shadow0 schreef:Zodat je ook weet dat het geen militant feminisme is als iemand opkomt voor baas in eigen buik en het recht om voor abortus te kiezen.
Shadow0 schreef:En Nederland leent de talking points iets te gemakkelijk van de VS, waar dit wel degelijk een groot probleem aan het worden is. We hebben allang al deze discussies gevoerd, we weten dat goede toegang tot anticonceptie, voorlichting en abortus (het hele pakket!) belangrijk is voor zowel de gezondheid van vrouwen als hun sociaal-economische positie.
Shadow0 schreef:Dit illustreert voor mij vooral de kwade wil in veel van dit soort reacties: alsof een kind niet een kind is, maar vooral een chantagemiddel.
Zoals vaders die zeggen 'ik heb geen recht op omgang, dus ook geen alimentatie' - alsof die twee met elkaar te maken hebben. Dat is de inzet van hele venijnige zaken. (Wat overigens zeker ook omgekeerd gebeurt, maar in deze discussie gebruik jij het.)
Shadow0 schreef:Als je die financiele verplichting niet wilt, dan is het jouw verantwoordelijkheid daar wat aan te doen - en dat staat helemaal los van het recht op abortus voor vrouwen, omdat abortusrecht gaat over veel meer dan financiele verplichtingen.
Nabster schreef:Oh ja, die .nl achter bokt nekt me vaker. In Vlaanderen kan het idd anders zijn. Wel bijzonder dat daar nog zoveel verschil tussen zit.