Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:34

Klaarblijkelijk is gebleken (volgens Cowgirl) dat de getuige de dader even uit het oog verloren heeft en hij vervolgens iemand gevolgd heeft die erop leek zonder te weten dat hij inmiddels de verkeerde volgde.

Op Twitter suggereerde iemand: als de getuige eigenlijk de dader is heeft hij de perfecte misdaad gepleegd. Mooi plot voor een film maar verder weinig realistisch lijkt me.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:20

Dat is inderdaad zo, de getuige heeft hem gevolgd, is hem uit het oog verloren en vervolgens heeft de politie de verdachte opgepakt aan de hand van een persoonsbeschrijving.
Maar waarom die verdachte dan zo moeilijk heeft gedaan tijdens het verhoor is mij een raadsel

Edit: Ik ben bang dat dit hele verhaal nog een staartje gaat krijgen...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:38

Siesjuh schreef:
Dat is inderdaad zo, de getuige heeft hem gevolgd, is hem uit het oog verloren en vervolgens heeft de politie de verdachte opgepakt aan de hand van een persoonsbeschrijving.
Maar waarom die verdachte dan zo moeilijk heeft gedaan tijdens het verhoor is mij een raadsel

Hoezo heeft ie moeilijk gedaan dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 00:40

Siesjuh schreef:

.

De verdachte sprak een dialect uit Pakistan en er was geen tolk aanwezig. Misschien was hij ook in shock of begreep gewoon de vragen niet.

Siesjuh

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:54

Hij wilde in eerste instantie nog niet eens zn naam geven. Ik zou dan denken, als je er niets mee te maken hebt, ga je je zelf toch ook niet verdacht maken...
Maar hoe het ook is, de dader loopt nog op vrije voeten en dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n prettig idee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:31

Siesjuh schreef:

Tja, in het huidige klimaat word je als Pakistani, buitenlander en waarschijnlijk islamiet gearresteerd.
Stel, je bent gevlucht nadat je bent gemarteld door de politie in je eigen land.
De Duitse politie vertelt jou keurig grundsatzgefähig of hoe t heten mag dat je wordt verdacht van die zojuist gepleegde aanslag...
....waarvan jij net zo hard gruwelt "als ieder ander redelijk denkend mens", en waarbij je zojuist ook nog het schietgebedje pleegde "Oh, laat dit alsjeblieft dear God de verdeeldheid niet verder aanwakkeren..."

Iik heb blond haar, spreek steenkolenduits en abn, heb een EU paspoort - zou ik op diezelfde verdenking worden gearresteerd, zou ik. totaal anders tegenover mijn arresteerders staan.
Ik zou vast wel een beetje bang zijn, maar ook half lachen 'ben ik in een slechte B film beland ofzo'..? En tamelijk zakelijk: "dit gaan we uitzoeken". Ik ben staatsburger, ik heb rechten, ik wil een tolk svp en dan komen we er wel. In mijn ervaring maakt de politie wel eens fouten, maar doen ze niet aan martelen en zijn ze ook niet omgekocht zodat 'Janneke in de cel' het grote doel op zich is.

Ik heb geen idee waaruit zijn "moeilijk doen" bestond.

Een van de 'stille getuigen' dingen die moest worden uitgezocht was of hij kruit aan zijn handen had.
En of er DNA van hem in de truc lag.
Die beide zaken kosten tijd.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
Precies.
En hoe gekleurd is de media

TV en krant worden voornamelijk door links betaald toch.

Bron...??

NPO 'wordt door ons allemaal' betaald, we hebben geen links kabinet - klopt niet.

Commerciële zenders zijn hetzij zelf een bedrijf, of in handenvan een bedrijf. "Bedrijfsmensen hebben de neiging VVD te stemmen" (en ach, daar is die partij ook voor).
Wordt dus ook niet door links betaald.

(In theorie zouden we een teevee zender van een linkse rijke filantroop kunnen hebben, maar ik weet niet van het bestaan van die zender.)

Krant: de linkstste van het stel heet Trouw. Kranten worden door een combinatie van abonnees en adverteerders betaald - niet iedereen is welkom om in Trouw te adverteren, dat klopt. Maar laat ik Trouw nu niet alleen erg links, maar ook zeer gedegen vinden.
Klopt dus ook niet.

Verder moet mij van het hart dat schrijfster tegelijkertijd
* kritiek heeft (wat zijn ze gekleurd!)
....wat naar mijn mening ook idd niet zo hoort te zijn.
*...stelt (ik parafraseer) "dat ze zo gekleurd zijn omdat ze door links betaald zouden worden"
* en dus nul onderbouwing.
Ik vind dat geen prettige manier van discussiëren.

Prima, mag jij vinden
Wat betreft onderbouwing:
Je hoeft maar naar 'Pauw' of 'DWDD' te kijken en je weet weer genoeg.
Als je vanuit een rechtse hoek denkt of je mening geeft word je a publiek of tig keer onderbroken ( hoe onbeschoft) of neergezet als een brainloze Frans Bauer fan (?).
Om maar wat kleine voorbeelden van de afgelopen tijd te noemen.
Tenenkrommend.

Ieder zijn mening, ik vind de media wel links.
Dat is mijn mening ja.
Kan er nog lang over doorgaan, maar dat draagt niet bij aan dit onderwerp

Ik dwaal teveel af van het onderwerp.
Laatst bijgewerkt door ravellie op 21-12-16 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:50

Janneke2 schreef:
Tja, in het huidige klimaat word je als Pakistani, buitenlander en waarschijnlijk islamiet gearresteerd.
Stel, je bent gevlucht nadat je bent gemarteld door de politie in je eigen land.
De Duitse politie vertelt jou keurig grundsatzgefähig of hoe t heten mag dat je wordt verdacht van die zojuist gepleegde aanslag...
....waarvan jij net zo hard gruwelt "als ieder ander redelijk denkend mens", en waarbij je zojuist ook nog het schietgebedje pleegde "Oh, laat dit alsjeblieft dear God de verdeeldheid niet verder aanwakkeren..."

Iik heb blond haar, spreek steenkolenduits en abn, heb een EU paspoort - zou ik op diezelfde verdenking worden gearresteerd, zou ik. totaal anders tegenover mijn arresteerders staan.
Ik zou vast wel een beetje bang zijn, maar ook half lachen 'ben ik in een slechte B film beland ofzo'..? En tamelijk zakelijk: "dit gaan we uitzoeken". Ik ben staatsburger, ik heb rechten, ik wil een tolk svp en dan komen we er wel. In mijn ervaring maakt de politie wel eens fouten, maar doen ze niet aan martelen en zijn ze ook niet omgekocht zodat 'Janneke in de cel' het grote doel op zich is.

Ik heb geen idee waaruit zijn "moeilijk doen" bestond.

Een van de 'stille getuigen' dingen die moest worden uitgezocht was of hij kruit aan zijn handen had.
En of er DNA van hem in de truc lag.
Die beide zaken kosten tijd.

Vergeet niet dat hij (zoals gisteren werd gerapporteerd) ook al wat kleinere vergrijpen op zijn kerfstok heeft. Dat leidt over-en-weer nou ook niet per se tot een sfeer van vriendelijkheid en vertrouwen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:18

Ravelli helemaal mee eens hoor, ik ben eerder verbaast dat er mensen zijn die de staats televisie als onpartijdig zien. Het is tenenkrommend om te zien hoe erg het gesteld is.
Ik neem die zenders allang niet meer serieus

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:40

Hoe de media reageert op dit soort dingen, is natuurlijk ook omdat dit van ze verwacht wordt. Mensen willen informatie, willen weten wat er gebeurd. Als bij dit soort grote dingen niet regelmatig een update komt, vinden mensen dat vervelend. En terecht, het gaat ons allemaal aan. Waar je gewoon heel erg op moet letten, is of de informatie die de media geeft bevestigd is door de autoriteiten. 'We hebben gehoord dat...' is gewoon niet betrouwbaar. Hier ligt dus ook een stuk voor de ontvanger om niet zomaar klakkeloos aan te nemen wat er wordt gezegd en zelf de bronnen in de gaten te houden en goed te lezen/luisteren naar wat er nou precies gezegd wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:58

Willl65 schreef:
Ravelli helemaal mee eens hoor, ik ben eerder verbaast dat er mensen zijn die de staats televisie als onpartijdig zien. Het is tenenkrommend om te zien hoe erg het gesteld is.

Dan zou ik toch eens wat vroeger opstaan. Want het ochtend nieuws is toch echt ondergedompeld in een rechts sausje.(WNL)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:37

NatasjavE schreef:
Willl65 schreef:

Dan zou ik toch eens wat vroeger opstaan. Want het ochtend nieuws is toch echt ondergedompeld in een rechts sausje.(WNL)

Een hele hoop hele dikke saus.......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:49

Citaat:
Prima, mag jij vinden
Wat betreft onderbouwing:
Je hoeft maar naar 'Pauw' of 'DWDD' te kijken en je weet weer genoeg.

Even voor alle duidelijkheid en helderheid: P&W (waar ik nooit naar kijk) is een programma dat niet gericht is (...mag zijn) op objectiviteit, maar op "meningen".

"Kijk naar de mening van P&W en je weet genoeg" - nou dat is dus onzin.
Wat in een discussieprogramma van de (???)vara gebeurt zegt niets maar dan ook niets over de kwaliteit van de berichtgeving van de NOS, (of over de kwaliteit van de documentaires van de ncrv, etc etc.) (Of P&W van de vara is weet ik niet eens, maar de vara programma's zijn links, dat klopt. De avro is weer rechts, etc.)
Citaat:
Als je vanuit een rechtse hoek denkt of je mening geeft word je a publiek of tig keer onderbroken ( hoe onbeschoft) of neergezet als een brainloze Frans Bauer fan (?).
Om maar wat kleine voorbeelden van de afgelopen tijd te noemen.
Tenenkrommend.

Nee, mensen wegzetten, dat hoort niet.
Citaat:
Ieder zijn mening, ik vind de media wel links.

Natuurlijk mag je dat vinden.
Maar als je P&W over 1 kam scheert met alle kranten met onafhankelijk redactiestatuut, de nos, alle andere soorten programma's vanuit verschillende delen van het bestel -
"vind ik geen mening".
:o
Je mag het roepen, maar verder dan dat kom ik niet.

En dat is akelig, want op deze manier komen we alleen maar verder uit elkaar of tegenover elkaar te staan. -O-

Misschien ben jij ooit vreselijk beledigd door 'de linkse media'? Voel je je niet vertegenwoordigd bij de NPO...?
Zouden we praten over "waar wringt nou de schoen", dan is er een goed gesprek mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-12-16 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:53

Willl65 schreef:

Staatstelevisie??

De bbc is staatstelevisie, ik vind dat twee goede zenders.
Voor Berlusconi was de RAI ook een onafhankelijke staatszender.

Nederland heeft dit nooit of te nimmer gehad.

Ik ben bang dat je "die zenders" afkraakt, hoewel je niet echt begrijpt "hoe de tent in elkaar steekt".

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:05

Beste Janneke je hoeft mij niet weg te zetten alsof ik maar wat roep. Deze zenders worden door belastinggeld bekostigd en daardoor noem ik ze staatsotelevisie. En de NOS censureerd wel degelijk nieuws als deze niet past binnen de gedachtengoed die ze willen uitdragen. Denken dat deze zenders onafhankelijk zijn is zeer naïef

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:17

Zullen we weer ontopic gaan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:00

Nou dacht ik dat dit soort aanslagen juist opgeeist werden met enige trots, dus het feit dat iemand voortvluchtig is toont volgend mij aan dat we niet echt te maken hebben met een weldoordachte of gesteunde aanval.

Wellicht een doorgedraaid iemand die vreselijke spijt heeft.

Hoe dan ook, ik hoop wél dat hij gevonden en gestraft wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:22

Om nog in te gaan op het "verdachte" gedrag van deze eerste verdachte. Ik heb een vriend in het buitenland wonen, in een land waar politie een anderelading heeft dan in NL. Deze vriend was in nederland om samen met mijn man een voetbalwedstrijd te kijken, waar hij 2 souvenirtjes uit eigen land verkocht aan een landgenoot voor een paar euro. Hiervoor werd hij door de politie meegenomen, voor mijn man iets kon doen naar zo'n politiecontainer-kantoortje. Blijkbaar is dat niet toegestaan.
Als Nederlander denk je dan "doe normaal, wat een idioterie", lach je daar om en ga je eventueel nog in discussie tegen de boete die je krijgt. Deze beste man wil misschien in de toekomst graag in Nl komen wonen dus wil absoluut geen heibel, tel daarbij op dat politie voor hem een hele andere lading heeft. Dan had hij het voordeel vloeiend engels te spreken, deze pakistaan niet.
Er ontstond een gigantische communicatieverwarring, niet alleen door woorden maar ook door cultuurverschil. Gelukkig kon mijn man de situatie uiteindelijk opvangen, maar ik kan me zo een voorstelling maken hoe dat is gegaan met deze verdachte. Cultuurverschillen, paniek en adrenaline bij de agenten (denk aan het oppakken van Tarik bij de NOS), taalbarriere.
Verdacht gedrag betekend niet altijd dat iemand ook daadwerkelijk iets gedaan heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:31

Ze hebben een identietijds bewijs gevonden in de vrachtwagen van de vermoedelijke dader...toevallig dat ze die altijd verliezen tijdens het plegen van een aanslag!
Klopjacht is aan de gang

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:36

rapido schreef:
Ze hebben een identietijds bewijs gevonden in de vrachtwagen van de vermoedelijke dader...toevallig dat ze die altijd verliezen tijdens het plegen van een aanslag!
Klopjacht is aan de gang

Was ook mijn gedachte. Maar als hij met de chauffeur gevochten heeft kan dat natuurlijk ook tijdens de worsteling zijn gebeurd...

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:40

Het schijnt ook dat de 'echte' chauffeur, dus die dood op de bijrijdersstoel zat, nog leefde toen de vrachtwagen de menigte is in gereden en dat hij heeft geprobeerd dit te stoppen. Het schijnt een behoorlijke worsteling te zijn geweest en er waren messteken aanwezig. Pas daarna is hij dood geschoten.
Dus dat er iets van de dader gevonden is voordat hij de benen nam, kan best. Maar het klinkt echt als een slechte film. Hopen dat ze die idioot snel te pakken krijgen.
Tevens is de aanslag wel opgeeist door IS, maar zijn er wel bedenkingen of dit echt zo is. Het is niet naar buiten gebracht hoe ze het gewend zijn van IS en inderdaad wat hiervoor ook al gezegd werd, meestal zijn die lui harstikke trots op wat ze hebben bereikt en waarom zouden ze dan de benen nemen...Aan de andere kant, misschien had ie wel gehoopt/gepland dat ie ook het leven zou laten en raakte in paniek toen hij de aanslag om wat voor reden dan ook overleefde. Maja, dat is allemaal speculatie natuurlijk. Hopen dat ze die persoon vinden en dat er dan meer duidelijkheid komt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:50

Ik las ook ergens dat IS de laatste tijd informatie heeft gegeven (via maandelijks blad...) over welke vrachtauto's je het beste kunt gebruiken voor aanslagen en dat christelijke bijeenkomsten de voorkeuren hadden.

Dat maakt ook dat een extremist meer voor de hand ligt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 18:35

Grappig dat identiteitspapieren gevonden werden op de passagierstoel. Proberen ze ons nou in de maling te nemen of denken ze dat we dom zijn? Paspoorten gevonden tussen de lijken in dat Parijse café vorig jaar, nu weer in die vrachtwagen. Hoe dom ben je als terrorist om je paspoort of identiteitspapieren te laten rondslingeren tijdens een aanslag. Ik geloof er niets van, het hele verhaal lekt langs alle kanten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:26

Daar geloof ik ook helemaal niets van. Dat hij per ongeluk zijn paspoort verliest, is wel een beetje té toevallig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 19:33

Weet wel dat hier vlak over de grens het best wel druk is met politie.die zullen niet achterover geleund zitten nu maar bezig met grote zoekactie.

Wat ik dan weer niet snap. Stel je verliest idd je paspoort in je vlucht dan ga je toch niet terug naar waar je vandaan komt?

Wat ik wel ellendig vind van de hele media heise en foute berichten. De vrijgelaten pakistani die dus niets heeft gedaan is wel al met naam en toenaam de wereld rondgegaan. -O-