Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 06:05

Ik heb niet alles gelezen maar toch zeker wel een paar reacties van mannen en dan word ik toch boos. Kunnen we even met z'n allen de cijfers uit dit rapport erkennen?

Mannen hebben ook issues met consent en verkrachting en daar wil ik best over discussiëren en meer over weten maar niet als het alleen wordt aangehaald wanneer er over de problemen van vrouwen wordt gepraat. Doe dat alsjeblieft in een apart topic. Want dat 37℅ van de Europeanen vindt dat nee geen echte nee is met seks heeft er verder niets mee te maken dat "vrouwen soms echt slangen zijn" (really???) of dat vrouwen soms ook niet van mannen af kunnen blijven.

Bovendien denk ik dat er nog een belangrijk aspect van consentuele seks niet vaak genoeg belicht wordt, namelijk het recht om van gedachten te veranderen (maar dan ben je een gemene tease...).
Als ik met iemand zoen en ik voel me niet goed, mag ik stoppen met zoenen zonder consequenties (en vice versa). Dat maakt mij geen slang, tease, slet, poedersuiker of wat dan ook.
Sterker nog als ik naakt bovenop iemand zit en me bedenk (en vice versa) mag ik alsnog stoppen als ik me niet goed voel. Consentuele seks is niet rigide, het is juist heel veranderlijk. Als je seks hebt met iemand die halverwege eigenlijk wil stoppen, dit aangeeft (!), maar je toch doodgaat dan ben je iemand aan het verkrachten en dan maakt het dus niet uit of je allebei geil begon met de seks.

Het niet aangeven van wel of geen seks willen is heel lastig. Je hebt natuurlijk te maken met angst maar soms heb je ook gevallen waar in de ene partij maar gewoon toegeeft/doorgaat om de ander te pleasen. Ook fout want je gaat over je eigen grens.
Even over die angst nog, veel mensen kennen helaas het fenomeen verstijven van angst. Dat is iets om goed op te letten ook als je consentuele seks hebt met iemand.
Helaas door een traumatisch ervaring in mijn vroege jeugd heb ik heel soms een intense herbeleving. Dit kan zijn als ik een boterham smeer of als ik seks heb met mijn vriend. Hij geleerd om de eerste signalen bij mij al op te pikken en dan dus ook direct te stoppen en mij uit de herbeleving te halen. Het moet niet te veel gevraagd zijn om een beetje op te letten hoe je sekspartner zich voelt, voor tijdens en na zo'n intiem iets dat je hebt gedeeld (of dat nu eenmalig is of langdurig).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:56

Dag Lillith. Je heftige stukje met tranen in mijn ogen gelezen. De pijn en boosheid van wat je overkomen is spat er vanaf. Ik geef je een virtuele knuffel. :(:)
Lillith24 schreef:
dan dus ook direct te stoppen en mij uit de herbeleving te halen.
Dat is inderdaad heel erg belangrijk en zou altijd zo moeten zijn dat dit dan bij iedereen gebeurd.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:04

pien_2010 schreef:
Lillith24 schreef:
dan dus ook direct te stoppen en mij uit de herbeleving te halen.
Dat is inderdaad heel erg belangrijk en zou altijd zo moeten zijn dat dit dan bij iedereen gebeurd.

Helaas is het heel moeilijk om te weten wat de signalen zijn, dit verschilt enorm per persoon en per situatie. Ik weet niet hoe Lillith reageert op zo'n moment, maar ik heb zelf dat ik dan altijd van binnen helemaal in paniek raak maar van buiten geen reactie toon, alleen dat ik dan ineens emotie loos lijk te kijken. Ik vind echt dat hier meer info over moet worden gegeven en meer over moet worden gepraat, zodat het makkelijker word om tegen een partner te zeggen, hey, zo reageer ik als ik het herbeleef/een paniek aanval krijg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:52

Lillith24 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar toch zeker wel een paar reacties van mannen en dan word ik toch boos.

Dat heb ik soort van met de reacties van sommige vrouwen.
Niet boos, wel met :? :x :n

Ik heb geen kristallen bol en HOEF die ook niet te hebben :)*
Ja, empathie is een groot goed, net als zeggen wat je voelt. Communicatie; een straat met twee richtingen.

Al met al heb ik het sterk vereenvoudigd. Ik heb het opgegeven om te proberen te anticiperen op mogelijke hormoonspiegels, traumas, associaties en verborgen agendas. Ben geen therapeut.
Mannen zijn toch zo simplistisch??!! Wat verwachten 'jullie' nu??!!

Het brede subjectieve gebied van intimiteit en sex is me te duister om daarin geblinddoekt risico te lopen voor???
Nee hoor: Geef me een duidelijke 'Ik wil sex', liefst op EIGEN initiatief en anders tant pis: Graag of heel niet.
Het moet een gelijkwaardige ervaring/behoefte voor/van BEIDEN zijn zonder geneuzel achteraf en anders :evaw:

'Kom je nog even mee voor een kop koffie?'
''Euh :? ''

Voor wel duidelijke dames heb ik een echte espresso-maker in de auto om geen Nespresso te hoeven verduren bij het ontbijt.

Nogmaals; communicatie is een straat met twee richtingen. Wees helder :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:12

Huertecilla schreef:
Ja, empathie is een groot goed,

Wellicht dat we het dan wat centraler kunnen stellen :) Lost denk ik al veel op.

Het is natuurlijk best bot om hier over iemands ervaring met traumatische herbeleving heen te walsen om aan te geven hoe jij geen zin hebt in al die emotionele ballast. Nieuwsflash: ik denk dat Lillith er ook niet zoveel zin in heeft - alleen zij heeft iets minder de keuze.

Dat kan allemaal best wat respectvoller.

Ik denk dat als je een traumatische herbeleving afdoet als 'geneuzel achteraf' het niet helemaal goed zit met de empathie.

(Oh, en je kunt ongetwijfeld een zeer beargumenteerd betoog opzetten waarom dat niet is wat je exact zei etc... maar uiteindelijk is het toch de onderliggende toon. Jij stelt in jouw reacties alleen maar jouw beleving en ervaring centraal, zonder dat er iets van empathie doorschijnt. Het is goed dat je in elk geval benadrukt dat seks alleen maar te aanvaarden is als het van beide kanten vrijwillig en gewenst is... maar zelfs dan kun je nog steeds behoorlijk empathieloos overkomen op andere vlakken.)

Lillith: ik wil je alle goeds toewensen. Fijn dat je met je vriend een manier lijkt te vinden om ermee om te gaan :j

Het lijkt mij ook niet teveel gevraagd om een beetje op te letten hoe je sekspartner zich voelt. Dat lijkt me de basis van menselijke omgang, en volkomen redelijk. Seks is geen juridisch spelletje, maar het delen van een heel intieme ervaring, sociaal, fysiek, emotioneel. Een moment waarop we denk ik al ons beste op gebied van sociaal, fysiek en emotioneel meevoelen met elkaar naar voren kunnen laten komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:30

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Ja, empathie is een groot goed,

Wellicht dat we het dan wat centraler kunnen stellen :) Lost denk ik al veel op.

Twee kanten op dan wellicht?! :)*

Kijk, een trauma is vervelend.
Het is echter een persoonlijk probleem.
Wat ik aan bagage meedraag (en dat is HEEL wat) leg ik niet op de rug van een ander. Ik verwacht er al helemaal geen anticiperend rekening houden over van anderen.

Het is net als in het verkeer imo redelijk om te verwachten dat de andere deelnemers zich normaal volgens de regels gedragen.

Imo hoor je ervan uit te (kunnen) gaan dat de ander(en) 'normaal' zijn en volgens de spelregels benaderd kunnen worden.

Verwachten dat we bij normaal interactief zijn met anderen rekening gaan houden met mogelijke traumas en dergelijk is imo de empathie VER voorbij.
Ik ga niet van traumas uit.
Dat jij dat onrespectvol vindt illustreert waarom ik er VERRE van blijf. Dat voorkomt in een keer ALLES +:)+

Mijn hemel; er is weinig voorstellingsvermogen nodig om je voor te stellen dat er standaard overeenkomsten voor opgesteld gaan worden.
Wellicht tijd dat mannen om vrijwaringsbewijzen gaan vragen.

Citaat:
Seks is geen juridisch spelletje, maar het delen van een heel intieme ervaring, sociaal, fysiek, emotioneel.

Dat VIND jij.
Legio mensen (m/v) ervaren dat anders, meer gedifferentieerd; niet altijd uitsluitend en alleen allemaal door elkaar.
Dat jij dit als feit presenteert en er van alles over/bij verwacht met alle 'niet'en bij de man MAAKT er een jurisch spelletje van.

Nogmaals; het onderzoek is grond voor nadenken.
Tijd voor nadenken over het inherent schizo van onze cultuur.
Niet voor vingerwijzen naar mannen. Dat maakt het alleen maar erger.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:57

Ik denk dat we wat stelliger moeten zijn (iedereen dus). Houd je geen rekening met diegene die op/onder/naast/voor/achter/boven je ligt? Dan ook geen seks. Seks is een menselijke interactie en inderdaad net als in het verkeer dien je rekening met elkaar te houden. Geen zin in? Dan ook geen seks hebben. Je gaat niet uit van trauma's maar als een op de vijf vrouwen een nare ervaring heeft met seks dan wordt het al wat lastiger... Van te voren even door laten lichten door een psycholoog dan? Als je geen zin hebt in "gezeik"?

Maar goed nogmaals allemaal randuitspraken, het gaat hier in principe om de harde cijfers en dat vereist gewoon een strenge aanpak. Geen gejank over waar mannen allemaal wel of niet rekening mee moeten houden als ze een potje willen rampetampen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:06

Lillith24 schreef:
Ik denk dat we wat stelliger moeten zijn (iedereen dus). Houd je geen rekening met diegene die op/onder/naast/voor/achter/boven je ligt? Dan ook geen seks. Seks is een menselijke interactie en inderdaad net als in het verkeer dien je rekening met elkaar te houden. Geen zin in? Dan ook geen seks hebben. Je gaat niet uit van trauma's maar als een op de vijf vrouwen een nare ervaring heeft met seks dan wordt het al wat lastiger... Van te voren even door laten lichten door een psycholoog dan? Als je geen zin hebt in "gezeik"?

Maar goed nogmaals allemaal randuitspraken, het gaat hier in principe om de harde cijfers en dat vereist gewoon een strenge aanpak. Geen gejank over waar mannen allemaal wel of niet rekening mee moeten houden als ze een potje willen rampetampen.

Communicatie komt van 2 kanten, maar dan moet de ontvanger de boodschap wel kunnen begrijpen. STOP respecteren is (hoort) simpel te zijn. Dat je partner zichzelf en jouw genoeg kent om te weten of dat gerespecteerd wordt EN dat beide in staat zijn om aan de rem te trekken mocht dat nodig zijn moet je zeker van zijn voordat je het bed in duikt. De privé taal van een relatie ontwikkeld zich pas veel later.

Lillith24

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:12

Communicatie is nummer één maar voor een one night stand ging ik niet eerst mn hele levensloop uitleggen (schrikt ook af :Y) ). Gelukkig heb ik het nog maar één keer meegemaakt met iemand met wie ik geen relatie had (wel een soort seks scharrel) en hij had het gelukkig gauw genoeg door. Maar goed daar hebben we het niet over: ja communicatie is belangrijk maar ik vind het niet meer dan normaal om van elkaar even te vragen of het goed zit voor, tijdens en na de daad. Ik lees reacties van mensen die daar geen zin in hebben maar dan maak je maar zin, het is geen levenloze pop waar je je geslachtsdeel insteekt of waar je op gaat zitten? Bij fatsoenlijke menselijke interactie hoort die communicatie waar zo op gehamerd wordt en ook dát werkt twee kanten op...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:04

Op internet werkt communicatie nog veel meer dan twee kanten op. Duidelijk zijn is dan iets anders dan:
Lillith24 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar toch zeker wel een paar reacties van mannen en dan word ik toch boos.

Over welke reacties gaat het precies? Als je daar niet duidelijk over bent, krijg je onduidelijke reacties terug:
Huertecilla schreef:
Dat heb ik soort van met de reacties van sommige vrouwen.

En om de verwarring compleet te maken noem je een cijfer van 37%. Dat is vermoedelijk een typefoutje, maar toch een beetje jammer. Daarbij heb je het over 'harde cijfers', maar als je wel de moeite had genomen om het topic te lezen dan zou je weten dat die cijfers (en dan geen 37% maar 27%) een stuk minder hard zijn dan ze lijken.

Of dergelijke cijfers een strenge aanpak vereisen weet ik niet. Hoe een strenge aanpak (van wat eigenlijk?) er hier uit zou moeten zien weet ik nog veel minder. Over het algemeen geloof ik niet zo in strenge aanpakken, er zijn namelijk best veel aanwijzingen dat strenge aanpakken een bijzonder weinig efficiënte manier zijn om menselijk gedrag te wijzigen.

Overigens zal het best waar zijn dat een op de vijf vrouwen een nare ervaring heeft met seks, maar niet elke nare ervaring leidt tot een levenslang trauma. Zij die dat wel hebben dienen uiteraard geholpen te worden, maar voor vrouwen die zowel een trauma hebben als zin in recreatieve seks lijkt het me nogal een afknapper wanneer het heerschap dat ze daarvoor benaderen ze behandelt als emotioneel labiele schepsels die elk moment kunnen exploderen. Empathie is begrip hebben voor de (emotionele) noden van een ander, ook als jijzelf andere behoeften hebt. Dat is iets anders dan iemand die de pech heeft gehad iets naars mee te maken, permanent te brandmerken als zielig slachtoffer en ook dusdanig te behandelen.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:38

Oei een typefoutje inderdaad. Vervelend maar niet onoverkomelijk!

Ik heb een paar citaten van opmerkingen in mijn eerste post, geen idee wie dat waren. Heb een paar pagina's aan posts gelezen, geen zin om terug te lezen, maar het ging o.a. om "sommige vrouwen zijn echt slangen" en iets in de trant van dat sommige vrouwen expres mannen het hoofd op hol jagen. Sneu als het echt structureel waar is, maar heeft niets te maken met dit Europees rapport waarin staat dat 27℅ van de Europese mannen een nee niet respecteert. Welke verzachtende omstandigheden zitten daar bij?

Een voorbeeld van een strenge aanpak zou zijn steeds hogere straffen voor veelplegers, een gemakkelijkere manier om aangifte te doen en serieus genomen te worden, camera bewaking in kroegen, steegjes en parken zodat er desgewenst teruggekeken kan worden. En begrijp me niet verkeerd het is echt lastig om zoiets te bewijzen voor zowel mannen als vrouwen, maar het wordt wel tijd dat misdadigers eens de consequenties ondervinden en er niet mee weg komen en zo meer slachtoffers maken en/of denken dat het "oké" is.

Ik begrijp dat het misschien niet geloofwaardig komt vanuit iemand die allicht emotioneel reageert uit eigen ervaringen, maar dit is hoe ik over de situatie denk.

Overigens zeg ik nergens dat men elkaar maar met fluwelen handschoentjes moet behandelen, maar je kan best even checken hoe het met iemand gaat, juist als je diegene niet kent en al helemaal als er alcohol of andere geestverruimend middelen zijn gebruikt. Dat lijkt me niet meer dan normaal. Mijn vriend zit ook niet de hele tijd te "gaat het wel?"-en gelukkig :+

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:50

In het rapport staat overigens dat 1 op de 3 vrouwen na haar 15e op wat voor manier dan ook seksueel geweld heeft ervaren. 1 op de 20 Europese vrouwen is verkracht, maar 1 op de 5 Europeanen (ik vermoed man en vrouw dus) denkt dat vrouwen verkrachtingen of aanrandingen verzint of overdrijft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:59

Lillith heb je het topic gelezen? Dan ook echt alle posts?

Ik denk als je dat leest je kunt inschatten dat het percentage waarschijnlijk vele male hoger ligt. Eerlijk? Ik zelf ken geen vrouw die niet in meerdere of mindere mate seksueel geweld helaas heeft ervaren ooit in haar leven.

Het is al heel lang geleden maar ooit heb ik met een groep vrouwen, Vrouwen tegen verkrachting (VTV) opgericht in Den Bosch. Ook me toen echt in dit onderwerp verdiept en de cijfers van ervaren seksueel geweld waren schrikbarend en als vrouwen werkelijk gaan praten, schrik je jezelf kapot. Dan hebben we het hier nog niet eens over kindermisbruik. Die cijfers heb ik er dan nog buiten gelaten.
Helaas Lillith ben je in heel goed gezelschap als het gaat om echt zwaar trauma op dit gebied. Jij hebt de moed om daar voor uit te komen, maar de meeste vrouwen houden hun mond daarover. Is gewoon te pijnlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:32

Lilith, in die 26% zitten dus ook een flink aantal vrouwen, daarom is het dus niet terecht om een mannen tegen vrouwen situatie te creeeren.
Er zijn in dat onderzoek ook heel veel vrouwen die sex zonder duidelijk nee en huiselijk geweld niet altijd strafbaar vinden helaas.

Heel naar om te lezen dat jij ook slachtoffer bent geweest :(:)

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 20:46

Nee niet gelezen maar weet wel zeker dat je gelijk hebt pien_2010! Daar weet je alles van natuurlijk door die vereniging, heel goed dat je je daar zo voor inzet.

Sizzle ja dat weet ik, dat is het trieste er van. Daarom moet het strenger aangepakt worden. Ook vrouwen moeten inzien dat het echt niet oké is...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:02

Lillith24 schreef:
Nee niet gelezen maar weet wel zeker dat je gelijk hebt pien_2010! Daar weet je alles van natuurlijk door die vereniging, heel goed dat je je daar zo voor inzet.

Nu niet meer hoor Lillith24. Nu woon ik ver weg van NL, ergens zuidelijk wonend tussen het groen en de koeien . Inmiddels zullen er wel andere initiatieven zijn die zich inzetten hiervoor in die stad. Ik sprak over lang gelden (36 jaar). Tja, dan word je dus al oud 36 jaar geleden. :o ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:49

tamary schreef:
Communicatie komt van 2 kanten, maar dan moet de ontvanger de boodschap wel kunnen begrijpen. .

Kort en bondig; volstrekt helder +:)+

Anoniem

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:04

Dat kan je natuurlijk van twee kanten bekijken. Ik vatte de zin van tamary meer op als 'iemand moet in staat zijn de boodschap te ontvangen' en dus niet katjelam zijn oid.

Imo zou 'zou je dat niet willen doen' dezelfde lading hebben als 'nee' of 'stop'.. Kort en bondig gaat imo dus niet altijd op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:23

Emmaa_ schreef:
Dat kan je natuurlijk van twee kanten bekijken. Ik vatte de zin van tamary meer op als 'iemand moet in staat zijn de boodschap te ontvangen' en dus niet katjelam zijn oid.

Imo zou 'zou je dat niet willen doen' dezelfde lading hebben als 'nee' of 'stop'.. Kort en bondig gaat imo dus niet altijd op.

Ik twijfelde daar al niet aan :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:09

pien_2010 schreef:
Lillith heb je het topic gelezen? Dan ook echt alle posts?

Ik denk als je dat leest je kunt inschatten dat het percentage waarschijnlijk vele male hoger ligt. Eerlijk? Ik zelf ken geen vrouw die niet in meerdere of mindere mate seksueel geweld helaas heeft ervaren ooit in haar leven.

Het is al heel lang geleden maar ooit heb ik met een groep vrouwen, Vrouwen tegen verkrachting (VTV) opgericht in Den Bosch. Ook me toen echt in dit onderwerp verdiept en de cijfers van ervaren seksueel geweld waren schrikbarend en als vrouwen werkelijk gaan praten, schrik je jezelf kapot. Dan hebben we het hier nog niet eens over kindermisbruik. Die cijfers heb ik er dan nog buiten gelaten.
Helaas Lillith ben je in heel goed gezelschap als het gaat om echt zwaar trauma op dit gebied. Jij hebt de moed om daar voor uit te komen, maar de meeste vrouwen houden hun mond daarover. Is gewoon te pijnlijk.

Helaas is het nog steeds zo dat sommige vrouwen niet durven te vertellen als ze misbruikt zijn omdat ze dan als niet meer ongerept beschouwd worden. :(

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:24

Ik heb er geen moeite mee om het te vertellen, maar heb er geen zin meer in om alles weer in detail te vertellen.. En nee is nee.. Op welk moment dan ook.. Of dat het van de mannelijke of vrouwelijke kant af komt maakt geen reet uit...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 01:36

anjali schreef:
Helaas is het nog steeds zo dat sommige vrouwen niet durven te vertellen als ze misbruikt zijn omdat ze dan als niet meer ongerept beschouwd worden. :(

Tja, zoals ik al eerder schreef en onderbouwde leven we in door ontwerp sexueel gestoorde cultuur waarvan de basis ligt in het erfrecht, moralistisch uitgewerkt in de drie semitische religies.

Strenger optreden tegen... ja tegen wat?.. is alleen maar kloof vergrotend, verergert de symptomen van de schizo basissituatie alleen maar.
Ik heb al aangegeven en toegelicht wat de oplossingen zijn.
Het oplossen van het probleem door symtoombestrijding is nog een dimensie minder realistisch dan mijn voorstel. De Staat (en daarmee bekangenvertstrengekd kerk) heeft geen belang bij oplossen; de economie vaart heel wel bij de schizo cultuur en resulterende sexploitatie.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 02:03

Wat is "de" oplossing

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 02:48

Lillith24 schreef:
Wat is "de" oplossing

Dat staat zoals ik net schrijf :)* al in deze draad, compleet met toelichting :list:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:40

De oplossing is moeilijk te vinden. Dan praat je over een totaal andere cultuur zoals eerder al is beschreven door HC het matriachaat.

Verder blijft het bij opvoeding waar zaken in zouden moeten veranderen. Onderwijs.

Het probleem is het seksisme dat geïnternaliseerd is bij mannen en vrouwen. Daarmee bedoel ik dat "het feit dat een vrouw minder waard is, gepakt mag worden", vanwege haar vrouw zijn anders en minder net bejegend mag worden als het ware zo eigen is gemaakt bij mannen en vrouwen dat mensen dat normaal vinden zoals men ook het kastensysteem normaal vindt.
Dat is dus helemaal verweven in de mens. Het is bijna onmogelijk om dat eruit te krijgen.

Een vrouw is bijvoorbeeld of een prutsmuts, een slet, of ze is de heilige Maria als het ware. Dan nog het geloof in vele culturen waar vrouwen als maagd het bed in moeten gaan en dan begrijp je ook de schaamte het niet vertellen.

Maar de oplossing begint bij opvoeding. Uitleggen dat gemeenschap voor een vrouw (man penetreert, gaat naar binnen) en vrouw laat binnen komen, een totaal andere ervaring is. Het tweede is vele male ingrijpende als het eerste. Als jongens zich daarvan bewust zijn (mijn jongens heb ik dat verteld) , dan begrijpen ze vanzelf dat ze heel alert moeten zijn en zeker van het moment suprême dat het allemaal klopt.
Tevens leg de jongens ook uit, dat ze niet te snel moeten zijn, dat beheersing erg noodzakelijk is voor het fijn hebben met elkaar. Dat het vaak bij een vrouw wat anders werkt.
Dus ik praat dan over voorlichting die vele male verder gaat dan enkel het "zaadje en eitje" verhaal. Ik praat dan over verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en meer.