pien_2010 schreef:idinn schreef:Krantenartikelen uit 1931 en 1933... Echt heeeeeeeel relevant

Dat is dus heel relevant, want dat laat zien dat zwarte Piet wel degelijk racistisch is, de geschiedenis, in dit geval de krantenartikelen laten het heel goed zien.
Maar het oertype van de zwarte piet wàs ook zwart: een Moorse slaaf die door de bisschop van Myra was vrijgekocht, en uit dankbaarheid bij zijn bevrijder bleef...
Dat de slavernij in de West daar een hele nare bijsmaak aan geeft, dat maakt het type "zwarte Piet" zo beladen. We hadden hier jaren terug Nigeriaanse asielzoekers over de vloer, die lachten toen onze dochter had geknoeid met chocolade en wat zeiden ze: "Now you're finally clean"

. Die mensen kenden geen slavernijverleden en stonden zonder vooroordelen tegenover andere huidskleuren, en maakten gewoon grapjes die wij niet zouden kunnen maken als policor NL mensen.
Ik vind het trouwens wel prima dat Zwarte Piet wordt aangepast... mijn vader vertelde vroeger al dat zijn Surinaamse collega het helemaal niet leuk vond als iemand hem plaagde met zwarte piet. En als er ook al kinderen mee geplaagd worden, nou dan moet Piet maar gewoon met zijn tijd meegaan. Een feestje moet
LEUK zijn, en geen andere mensen kwetsen.
Overigens vind ik het niet goed om kinderen voor te liegen, dus heb ik mijn dochter verteld dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat het een spelletje is waarbij iedereen doet alsof ie wel bestaat, werkte prima.