Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:13

Indestal schreef:
De wereld tussen de 50ers, de ouders en grootouders, en met de tieners is tegenwoordig zo groot, dat het wel een eeuw generatiekloof lijkt.

Waar wij ons druk over maken, speelt bij kinderen totaal niet, dat is ons oud zeer...het gevecht is ook tussen nieuwkomers en de oudere generatie die moeilijk kan loslaten..

:j :j

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:17

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:46

Citaat:
Amsterdam is progressief, in Rotterdam ligt verandering gevoeliger

:j

Daar is blijkbaar de afgelopen 10 jaar niets in veranderd :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:25

Mixje90 schreef:
[ [url=m/2usDGq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u9RECP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vreselijk toch, die kranten artikelen. Dan gaan we gelukkig voor de roet veeg Piet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:29

Krantenartikelen uit 1931 en 1933... Echt heeeeeeeel relevant :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:32

idinn schreef:

hartstikke relevant, het is immers 'traditie' en dat zwarte piet of de essentie/afkomst/opvatting over zwarte piet altijd aan verandering onderhevig is.. De mensen die zich rigide opstellen, willen 'hun zwarte piet behouden'.. maar iemand die 10 jaar ouder is, heeft daar weer een hele andere zwarte piet bij in gedachte, een kind dat nu opgroeit heeft het later over roetpieten of bluhhh regenboogpieten..

als je aan een oma vraagt hoe zwarte piet er hoort uit te zien, krijg je een geheel ander antwoord dan wanneer je het aan een 25 jarige vraagt.

Piet is al enorm veranderd sinds mijn jeugd, boeien of er nog wat veranderd.. het gaat om de kinderen van nu en niet om de herinnering van de jeugd van de ouders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:36

idinn schreef:

Dat is dus heel relevant, want dat laat zien dat zwarte Piet wel degelijk racistisch is, de geschiedenis, in dit geval de krantenartikelen laten het heel goed zien.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:16

Ik vind Arjan Lubach de spijker ook wel heel erg goed op de kop slaan. Controversie over zwarte piet is niet iets van de laatste jaren, maar is al een halve eeuw een terugkerende discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:20

Toch vind je meer krantenartikelen die niet racistisch zijn over zwarte piet, nog recenter ook. Mn dochtertje zag laatst op tv een voorstukje bij rtl over dat er geen zwarte pieten naar amsterdam gaan, maar roetveeg-pieten. En dat vond ze onwijs zielig, want de kinderen daar mogen toch ook cadeautjes? Roetveeg-pieten zijn nog in de leer, die kunnen dat nog niet, zwarte pieten brengen de cadeautjes rond.

Ik ben blij dat bij ons nog gewoon zwarte pieten komen. Volgens mij zelfs inclusief rode lippen en misschien zelfs wel met oorbellen!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:21

Het is gewoon erg lastig om toe te geven dat iets racistisch is in je cultuur, terwijl je je superieur voelt tegenover de rest van de wereld om je cultuur.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:28

Shanna schreef:
Toch vind je meer krantenartikelen die niet racistisch zijn over zwarte piet, nog recenter ook. Mn dochtertje zag laatst op tv een voorstukje bij rtl over dat er geen zwarte pieten naar amsterdam gaan, maar roetveeg-pieten. En dat vond ze onwijs zielig, want de kinderen daar mogen toch ook cadeautjes? Roetveeg-pieten zijn nog in de leer, die kunnen dat nog niet, zwarte pieten brengen de cadeautjes rond.

Ik ben blij dat bij ons nog gewoon zwarte pieten komen. Volgens mij zelfs inclusief rode lippen en misschien zelfs wel met oorbellen!

Je kunt dat makkelijk oplossen door te vertellen dat roetveegpieten dat tegenwoordig ook kunnen. Je kan een kind wijsmaken dat er iemand met miljoenen cadeau's met een paard en pieten op het dak gaat en alles in één nacht bezorgd. Door de schoorsteen of hij kan door muren lopen, of wat mensen ook bedenken als ze geen schoorsteen hebben. Dan is vertellen dat er nu verschillende pieten zijn, waaronder roetveegpieten echt geen probleem lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:34

Ik vind zwarte piet niet racistisch, en de gekleurde mensen die ik ken hebben het ook nooit zo ervaren. Het is traditie, en pas sinds de social media zo'n groot bereik heeft is het plots voor veel mensen racistisch die er eerder niet bij stil stonden en het vooral een leuk en gezellig feest vonden. Maar omdat er 1 anti-pieten persoon dat racistische heeft geroepen op social media zijn er anderen gaan nadenken over iets waar ze anders nooit zo over nagedacht zouden hebben, en ooooooh wat is het toch plots racistisch allemaal :oo
Rode lippen, en wie heeft de zwarten uit afrika toch kroeshaar gegeven? Oooh ze lijken plots te veel op slaven want die hadden ook rode lippen (? anders weet ik het probleem met de rode lippen niet?) en kroeshaar... en dat kan echt niet...

Nou, bij ons blijft het gewoon zwarte piet met kroeshaar en rode lippen, en zelfs de oorbellen zijn welkom! En als we het niet op tv kunnen kijken, dan kijken we wel online. Zwarte piet uitroeien kan niet, waar vraag is is handel (jaja, woordspeling op de gevoelige snaar die misschien echt niet kan) en zolang er mensen om zwarte piet blijven vragen blijven zwarte pieten komen. Is het niet op tv dan is het wel online/ op scholen/ bij verenigingen/ bij mensen thuis. En ik zal om ZWARTE piet blijven vragen, een andere kleur niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:41

Ik vind het zo ironisch, de 'rechtse, racistische' groepering wil zwarte piet houden, en de 'linkse, gekleurde' groepering wil zwarte piet weg hebben :+

Ik heb zwarte piet nooit vergeleken met gekleurde mensen. Zwarte piet is duidelijk anders, met zijn gekleurde pak, gouden ringen en rode lippen. Een onwijs leuk figuur juist. Ik was altijd bang voor sinterklaas (starre man) :+ zwarte piet was juist de kindervriend, open en lief.
Ik vind de discussie zó ver gaan momenteel. Prima als er regenboog/roet pieten etc komen, maar ik zou het wel echt verschrikkelijk jammer vinden als de echte zwarte piet verdwijnt.
Zwarte piet heeft voor mij altijd los gestaan met discriminatie oid. Ik zag hem meer als een sprookjes figuur, net als een eenhoorn, de kerstman en elfjes.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 01:46

pien_2010 schreef:
idinn schreef:

Dat is dus heel relevant, want dat laat zien dat zwarte Piet wel degelijk racistisch is, de geschiedenis, in dit geval de krantenartikelen laten het heel goed zien.

Maar het oertype van de zwarte piet wàs ook zwart: een Moorse slaaf die door de bisschop van Myra was vrijgekocht, en uit dankbaarheid bij zijn bevrijder bleef...
Dat de slavernij in de West daar een hele nare bijsmaak aan geeft, dat maakt het type "zwarte Piet" zo beladen. We hadden hier jaren terug Nigeriaanse asielzoekers over de vloer, die lachten toen onze dochter had geknoeid met chocolade en wat zeiden ze: "Now you're finally clean" :D. Die mensen kenden geen slavernijverleden en stonden zonder vooroordelen tegenover andere huidskleuren, en maakten gewoon grapjes die wij niet zouden kunnen maken als policor NL mensen.

Ik vind het trouwens wel prima dat Zwarte Piet wordt aangepast... mijn vader vertelde vroeger al dat zijn Surinaamse collega het helemaal niet leuk vond als iemand hem plaagde met zwarte piet. En als er ook al kinderen mee geplaagd worden, nou dan moet Piet maar gewoon met zijn tijd meegaan. Een feestje moet LEUK zijn, en geen andere mensen kwetsen.

Overigens vind ik het niet goed om kinderen voor te liegen, dus heb ik mijn dochter verteld dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat het een spelletje is waarbij iedereen doet alsof ie wel bestaat, werkte prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:33

Want op basis van 2 random gekozen artikelen uit het verleden, is te concluderen dat zwarte piet racistisch is. Dat slaat natuurlijk nergens op. Dan zal je toch echt meer onderzoek moeten doen. Zo kan je tegenwoordig ook random wat racistische artikelen zoeken. Dat bewijst nog niet dat het dan maar racistisch is. Dan moet je onderzoek toch breder zijn...

Maar wat had men dan gewild? Het ging om Moorse slaven die hij vrijkocht en een baan als knecht aanbood. Ik had het heel erg racistisch gevonden als ze dan vanaf begin blanke pieten hadden bedacht.

Ik heb als kind nooit gedacht dat alle donkere mensen zwarte piet waren en een oude man als baas hadden. Zwarte piet had niks te maken met donkere mensen. Dat stond echt helemaal los van elkaar. Ik heb later ook nooit die connectie gelegd. En ik kan het nog steeds niet ontdekken. Aangezien naar mijn idee sinterklaas staat voor anti slavernij en dus ook anti racisme.

Ik vind het heel bijzonder dat mensen tegenwoordig wel die link kunnen leggen. Ik heb het idee dat een deel helemaal niet weet hoe het feest is ontstaan. Op basis van welke persoon en diens (voor die tijd erg ongewone) daden.

En nogmaals het uiterlijk van piet iets aanpassen, prima. Maar niet allerlei rare kleurtjes of wat roet vegen. Het blijft gebaseerd op Moorse personen. Die zijn nu eenmaal donker. Skip de lippenstift en de oorbellen, geef ze wat verschillende kapsels en klaar..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:05

Zoolgangster schreef:
pien_2010 schreef:
idinn schreef:

Maar het oertype van de zwarte piet wàs ook zwart: een Moorse slaaf die door de bisschop van Myra was vrijgekocht, en uit dankbaarheid bij zijn bevrijder bleef...
Dat de slavernij in de West daar een hele nare bijsmaak aan geeft, dat maakt het type "zwarte Piet" zo beladen. We hadden hier jaren terug Nigeriaanse asielzoekers over de vloer, die lachten toen onze dochter had geknoeid met chocolade en wat zeiden ze: "Now you're finally clean" :D. Die mensen kenden geen slavernijverleden en stonden zonder vooroordelen tegenover andere huidskleuren, en maakten gewoon grapjes die wij niet zouden kunnen maken als policor NL mensen.

Ik vind het trouwens wel prima dat Zwarte Piet wordt aangepast... mijn vader vertelde vroeger al dat zijn Surinaamse collega het helemaal niet leuk vond als iemand hem plaagde met zwarte piet. En als er ook al kinderen mee geplaagd worden, nou dan moet Piet maar gewoon met zijn tijd meegaan. Een feestje moet LEUK zijn, en geen andere mensen kwetsen.

Overigens vind ik het niet goed om kinderen voor te liegen, dus heb ik mijn dochter verteld dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat het een spelletje is waarbij iedereen doet alsof ie wel bestaat, werkte prima.

Klopt. Want als je schilderijen bekijkt van vroeger zie je kind slaafjes (zeer lijkend op zwarte Piet met hun pakjes) bij hun meesters staan. Dat moeten we gewoon niet willen, die associatie met het verleden in een kinderfeest.

Shanna schreef:
En dat vond ze onwijs zielig, want de kinderen daar mogen toch ook cadeautjes? Roetveeg-pieten zijn nog in de leer, die kunnen dat nog niet, zwarte pieten brengen de cadeautjes rond.

Dat is het verhaaltje dat ze van jou geleerd heeft. Als ze weet dat roetveeg Pieten gewone Pieten zijn die cadeautjes rond brengen is er niets aan de hand met haar "zielig vinden voor die kindertjes".

Indestal

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:38

De hele nieuwe generatie loopt achter mams en paps aan, als je je kids wil opvoeden met sint en piet, dan kies je er als ouders voor hoe ze er uit moeten zien...het feest blijft bestaan, dus wat is het probleem?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 10:58

Shanna, stagaires doen ook gewoon werk, dus die leerpieten kunnen dat prima ;)

Kinderen die opgroeien met enkel centrale verwarming leren doorgaans ook een ander verhaaltje dan kinderen met een openhaard. En sommige flat kinderen zetten hun schoen op de gallerei.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:09

De eerste keer toen ik hoorde dat zwarte Piet niet meer mocht was ik echt geschokt. Ik dacht dat het kinderfeest afgeschaft moest worden. Toen ik me vooral in de argumenten van de tegenstanders ging verdiepen en de emoties zag en voelde en begreep dat het kinderfeest gewoon kon blijven bestaan, was er voor mij geen probleem meer. Wat maakt het uit een schoorsteen Piet, een gekleurde Piet etc. Het is een sprookje. Cadeautjes door de schoorsteen gooien kan immers niet.
Als we door deze aanpassing een echt groot volksfeest kunnen hebben met alle partijen die ervan kunnen genieten, dan is het toch geweldig en een enorme win - win situatie.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 11:32

Ik ook Pien, ik was boos...maar als ik mij bedenk dat er mensen zijn die zich heel erg rot voelen rondom sinterklaas omdat ze worden gepest, dan is het iets van nu! .. pesten op school en het werk zou in 2017 een nr 1 aandachtspunt moeten zijn...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:03

xSCWx schreef:
Ik vind het zo ironisch, de 'rechtse, racistische' groepering wil zwarte piet houden, en de 'linkse, gekleurde' groepering wil zwarte piet weg hebben :+

Ik heb zwarte piet nooit vergeleken met gekleurde mensen. Zwarte piet is duidelijk anders, met zijn gekleurde pak, gouden ringen en rode lippen. Een onwijs leuk figuur juist. Ik was altijd bang voor sinterklaas (starre man) :+ zwarte piet was juist de kindervriend, open en lief.
Ik vind de discussie zó ver gaan momenteel. Prima als er regenboog/roet pieten etc komen, maar ik zou het wel echt verschrikkelijk jammer vinden als de echte zwarte piet verdwijnt.
Zwarte piet heeft voor mij altijd los gestaan met discriminatie oid. Ik zag hem meer als een sprookjes figuur, net als een eenhoorn, de kerstman en elfjes.

Dit is precies hoe ik er over denk en dus de hele discussie niet relevant vind. Overigens, mijn twee oudste dochters zijn 17 en 19 en vinden dat Zwarte Piet moet blijven zoals hij is, dus niet iedere jongere is voor verandering. Ze begrijpen ook echt de hele discussie niet, omdat ze oprecht niet zien waar zwarte piet racistisch is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:33

Indestal schreef:
De hele nieuwe generatie loopt achter mams en paps aan, als je je kids wil opvoeden met sint en piet, dan kies je er als ouders voor hoe ze er uit moeten zien...het feest blijft bestaan, dus wat is het probleem?

Precies, als paps en mams ze vertellen dat Sinterklaas en Zwarte Piet de kadootjes brengen, geloven ze dat, als paps en mams vertellen dat de kerstman met rendieren voor zijn slee door de lucht vliegt, geloven ze dat...
En als paps en mams vertellen dat Sinterklaas zijn medewerkers verkleurd zijn door de verf waarmee ze de kadootjes maken, geloven ze dat net zo goed.

De ouders maken er een drama van dat Zwarte Piet niet zwart meer mag zijn, maar als ze een beetje slim zijn, kunnen ze echt wel creatief omgaan met de verandering van Piet.

By the way: je zal als kind maar "Piet" heten... lijkt me rond 5 december ook niet altijd even handig, ongeacht je huidskleur. :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:17

elenaMM77 schreef:
gewoon meer vegen met dat roet..
egaal zwart of vlekkerig bruin maakt geen enkel verschil in beleving anne..

een roetpiet hoeft echt niet 3 veegjes te zijn..
als het onegaal vlekkerig geschinkt is met een hint van de huid eronder, dan kun je al wegkomen met dat het een roetpiet is.. immers het roet ligt over de huid heen duidelijk..

In tegenstelling tot de ouderwetse schmink waar zwart dusdanig is aangebracht dat het een huid over de huid is en niet roet van een schoorsteen.

pik en pik zwart is al jaren geen onderdeel meer van de zwarte piet, het is al meer bruin zwart tegenwoordig, maar nog steeds alsof het een huid is in plaats van roet.

als je mij kan vertellen welke acteur er achter deze roetpiet schuilgaat, zou ik het knap vinden

[ Afbeelding ]

Bert Visser? :D

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:36

Ik ben er niet van overtuigd dat het bij deze aanpassing blijft (roetveegpiet). De mensen die als eerste protest lieten zien een paar jaar geleden en de echte anti-piet fanatiekelingen (waaronder een aantal net niet bn'ers) willen helemaal geen piet meer. Er worden nu aanpassingen doorgevoerd en nog gaan ze zaterdag protesteren.....volgens mij zorgt dit voor nog meer vlam in de pan. Laat staan als er volgend jaar nog steeds gezeik over is. Het gros van de mensen die nu voor een aanpassing is, dacht daar vijf jaar geleden niet over na. Maar door het geschreeuw om aandacht in de media van een groep anti-pieten is de mening van best veel mensen het laatste jaar veranderd. En dan wordt er gezegd dat nederlanders niet tolerant zijn....hoezo niet? Er is nu toch een aanpassing van zwarte piet om iedereen tevreden te stellen en een middenweg te zoeken? Dan ben je JUIST tolerant. Al vraag ik me af hoe het feest er over vijf jaar uit ziet...er wordt in mijn ogen wel heel veel op racisme gegooit.