Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:25

Loretta schreef:
Dat had ik niet begrepen. Ja anders had hij die soldaat misschien niet eens verstaan.

Als iemand een wapen op me richt en wijst waar ik naar toe moet hoef ik de taal niet te verstaan om heel snel pleite te gaan..... :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:25

Loretta schreef:
Rocamor schreef:
Ik ben iig heel benieuwd welke kant dit opgaat.

Niemand kent de geschiedenisboekjes van de toekomst.

Gelukkig niet, en daarom zeg ik ook dat ik benieuwd ben welke kant dit opgaat

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:33

Cowboy55 schreef:
Loretta schreef:
Dat had ik niet begrepen. Ja anders had hij die soldaat misschien niet eens verstaan.

Als iemand een wapen op me richt en wijst waar ik naar toe moet hoef ik de taal niet te verstaan om heel snel pleite te gaan..... :D

Dat is waar ja. Denk alleen dat ik niet eens zover was gekomen.

Maureen_M

Re: Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:56

Hij is inderdaad een student, uit dat land afkomstig, spreekt de taal vloeiend en zijn familie woont daar. Dus ja, om heel eerlijk te zijn zou ik zelf ook stage gaan lopen waar mijn roots liggen en waar mijn familie woont. Dat is ieder zijn goed recht!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:08

Maureen_M schreef:
Hij is inderdaad een student, uit dat land afkomstig, spreekt de taal vloeiend en zijn familie woont daar. Dus ja, om heel eerlijk te zijn zou ik zelf ook stage gaan lopen waar mijn roots liggen en waar mijn familie woont. Dat is ieder zijn goed recht!!

Ik had ook niet begrepen in eerste instantie dat hij een Turk was. Die kent het land iniedergeval beter dan de meesten van ons.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:10

Ik heb ook nooit begrepen dat hij een Turkse jongen was want zo ziet hij er ook niet uit :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:27

Maureen_M schreef:

Ik snap zeker dat hij geschokt is, maar zoals ik het lees in het artikel (kan geen filmpje kijken) loopt hij mee met een betoging, terwijl hij niet weet waar het exact over gaat (behalve erdogan steunen). Het is duidelijk dat er moeilijkheden wordt verwacht, want er gaat politie mee? (weet niet of dat standaard is)

Het is duidelijk dat hij geen vechterstype is, want hij houdt op zodra hij merkt dat er geknokt wordt. Dat spreekt zeer zeker voor hem. En dan is het natuurlijk ook logisch dat als je vervolgens in de loop van geweer kijkt nogal van slag bent.

Maar de militair is duidelijk ook niet de boeman (naar hem toe), want deze wil duidelijk ook niet dat er onnodige slachtoffers vallen. Anders had hij hem heus niet weggestuurd, maar eerder makkelijker "uit de weg geruimd". Deze is daar met een reden en dat is natuurlijk niet om op het strand te liggen.

Dat je het niet eens bent met de coup/standpunt van het militair(en)/het leger en daarom ze niet meer vertrouwd is, vind ik een ander verhaal. En hij is blijkbaar een erdogan-supporter, dus dan is het logisch dat je daarna geen fan meer bent van de oppositie.

En overigens geef ik hem niet de schuld. En snap ik heus wel dat hij flink geschrokken is. Want dat was heus niet wat hij verwacht/gewild had... En het is meer dan logisch dat hij nu het leger met argusogen bekijkt. Want dat is een hele natuurlijke reactie na een dergelijke ervaring. Voor mij als buitenstaander is het natuurlijk heel makkelijk om het te relativeren.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:42

Ik denk dat hij zich door de militairen in zijn land een beetje in de steek gelaten voelt. Als trotse Turk toch zoiets meemaken is een enorme teleurstelling

Hij zal terug komen naar Nederland en hier zijn stage afronden. Eerst maar eens tot rust komen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:29

Turkije wil de doodstraf weer invoeren. Ik hoop dat Brussel eindelijk eens gaat inzien wat voor dictatuur Turkije heeft. Brussel heeft al gezegd dat de onderhandelingen dan stop gezet worden.
Vervolgens trekt Turkije z'n handen van de vluchtelingendeal af. Brussel zal dan wel weer zwichten en neerbuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:35

purny schreef:
Turkije wil de doodstraf weer invoeren. Ik hoop dat Brussel eindelijk eens gaat inzien wat voor dictatuur Turkije heeft. Brussel heeft al gezegd dat de onderhandelingen dan stop gezet worden.
Vervolgens trekt Turkije z'n handen van de vluchtelingendeal af. Brussel zal dan wel weer zwichten en neerbuigen.

Onderdeel van die vluchtelingendeal was dan ook dat Turkije buiten een enorme smak geld nieuwe onderhandelingen en meer visumvrijheid zou krijgen. Als die onderhandelingen stoppen is het dus de EU die zich niet aan de deal houdt (die sowieso vreemde onderdelen had) en niet Turkije.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:57

Emmaa_ schreef:
purny schreef:

Onderdeel van die vluchtelingendeal was dan ook dat Turkije buiten een enorme smak geld nieuwe onderhandelingen en meer visumvrijheid zou krijgen. Als die onderhandelingen stoppen is het dus de EU die zich niet aan de deal houdt (die sowieso vreemde onderdelen had) en niet Turkije.

Deel van de vluchtelingendeal is de visa-deal met een lijst met 72 voorwaarden waar Turkije aan moet voldoen.
Alvast 1 daarvan voldeden ze niet aan.
Citaat:
Revise -in line with the ECHR and with the European Court of Human Rig
hts (ECtHR) case law, the EU acquis and EU Member States practices
-the legal framework as regards organised crime and terrorism, as well as its interpretation by the
courts and by the security forces and the law enforcement agencies, so as to ensure the
right to liberty and security, the right to a fair trial and freedom of expression, of
assembly and association in practice.

Dat is nu na de coup, met het arresteren van al zijn tegenstanders natuurlijk alleen maasr slechter geworden (en ik geloof niet dat er een enorme lijst was van iedereen die aan de coup mee heeft gedaan, ik denk eerder dat hij zelf ff snel een lijst heeft gemaakt zodat hij er zijn winst mee kan halen.)

Het is dus niet de EU die zich niet aan de deal houdt, meer Turkije die al vanaf het begin van de deal niet voldeed, en steeds minder voldoet aan voorwaarden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:14

Emmaa_ schreef:
purny schreef:

Afschaffing van de doodstraf is een absolute voorwaarde voor toetreding tot de eu.Juist om deze reden schafte Turkije de doodstraf af.
Voert turkije opnieuw de doodstraf in dan kan het eenvoudigweg geen lid worden. Dan is het turkije dat zich niet aan de voorwaarden houdt. Niet omgekeerd.
Daarnaast heeft Turkije inderdaad nog niet voldaan aan alle punten van hun kant van de deal.
Daarnaast zegt Amnesty international dat turkije tegen de afspraak in syriers terugstuurt.

Het ligt nogal gecompliceerd allemaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:23

Dank je voor de toelichting Boras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:26

Ja, het ligt aan de rede waarom de onderhandelingen stoppen. Als het gaat om de doodstraf is het idd de 'schuld' van Turkije, maar zelfs als dat niet gebeurt zie ik de kans schoon dat de onderhandelingen uberhaupt gestaakt worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:43

Een turks geestelijk leider heeft een voor hem linke uitspraak gedaan. Hij noemt dat Erdohan is verblind door macht omdat hij nu 4 paleizen heeft en vroeger erg arm was. Dat hij daardoor verandert is in een gevaarlijk man.

Vrees dat geestelijk leider maar meteen de grens kan over gaan. 8 militairen die in griekenland zaten ten tijde van coupe met helicopter hebben asiel aangevraagd daar. Turkey wil de "landverraders" uitgeleverd hebben.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 19:50

Emmaa_ schreef:
Ja, het ligt aan de rede waarom de onderhandelingen stoppen. Als het gaat om de doodstraf is het idd de 'schuld' van Turkije, maar zelfs als dat niet gebeurt zie ik de kans schoon dat de onderhandelingen uberhaupt gestaakt worden.

Turkije is al tijden aan het rekken zodat ze niets hoeven te veranderen, maar willen wel de voordelen, dus wat mij betreft zou ik het helemaal ok vinden als het stopgezet wordt tot ze van hun kant laten zien aan de voorwaarden te werken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:26

Enge leider, die dus echt wel een flinke arm om Europa heenlegt.

Moet je zien wat een mensen hij de straat op krijgt als hij een oproep doet om de straat op te gaan.
En hoe dat er aan toe gaat, te schandalig voor woorden.
Leuzen, journalisten bedreigen, intimiderend gedrag.

Wordt nog wat als Erdogan nog meer gaat roepen.
Dan ben je in steden als bijv Rotterdam nog niet jarig.
Mag inmiddels wel duidelijk zijn dat de meesten 'Nederlandse Turken' zich niet bepaald 'Nederlander' voelen.
Maar naar een leider in het buitenland luisteren als die iets roept.

Tja, in het migratie topic had ik al een sterke mening en tot nu toe komt het meeste gewoon uit.
( geflopte integratie in iedergeval).

Maar terug naar het topic: hoe gaat het er aan toe in Turkije?.
Duizenden mensen die hun functie kwijt zijn ( van onderdeel van het leger tot rechter).
Wordt een nieuwe macht aangesteld daar.
En wij willen zaken doen met dat land?.
Mag toch hopen van niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:34

Erdogan blijkt een hele lange arm te hebben.
Ook alle Turken die in het buitenland leven, zoals Europa, daar reikt zijn arm.
In Nederland worden de Turken die niet achter Erdogan staan, al bedreigd.

Laat staan als ze achter Fethullah Gülen staan (de Gülen beweging), dan zijn ze hun leven zowat niet meer zeker.
Het zijn 2 groepen die tegenover elkaar komen te staan en het is maar afwachten hoe dat afloopt.

Veel Nederlandse Turken hebben ook maar 1 land en dat is niet Nederland maar Turkije.
En maar 1 leider en dat is Erdogan en niet Mark Rutte. :(:)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:47

Juist , en als je dan gaat kijken hoeveel van die mensen alleen al in NL wonen....
En dus een Turkse leider aanhangen....( maar wel Nederlander zeggen te zijn? )
Nu riep Erdogan alleen op de straat op te gaan om te vieren dat de coup verslagen is.
Stel nu...dat hij over een tijdje iets heel anders zou roepen.
Ik vind het zorgelijk hoor.
En de politiek komt ook niet veel verder dan die uitspraak....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:55

Ik zat vanavond nieuwsuur te kijken, daar waren politici aan het woord.
Daar zeiden ze ook over de deal die Europa van plan is met Turkije te maken.
Zelfs al walgt Europa van wat daar allemaal gebeurt.
Europa heeft Turkije nodig vanwege de strijd tegen het terrorisme en ook vanwege de vluchtelingen.
En dat weet Erdogan natuurlijk ook, hij zal er alles uithalen voor hemzelf en dan ook nog een deal krijgen met Europa en lid worden van de EU en visumvrij reizen voor de Turken.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:08

Daar moet je toch niet aan denken: visumvrij reizen en lid van de EU?.
Het idee alleen al ;( ;(
Over schending van mensenrechten gesproken.
Welkom islamisering ;(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:39

Barbet schreef:
<KNIP> en visumvrij reizen voor de Turken.

Gaat 'm nie worre nie.....daar durft geen West-Europees politicus zijn naam aan te verbinden.....dus blijven er drempels opgeworpen worden, als het moet tot het einde der tijden......

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:03

Als dit artikel waar is heeft hij vandaag 15000 schoolmedewerkers ontslagen, en 1577 universiteits decanen.
Of hij nou zelf achter die coup zat of niet, het is inmiddels overduidelijk dat hij er in ieder geval zijn voordeel mee doet.
http://www.independent.co.uk/news/world ... 44681.html
Verder schijnt hij 14 marineschepen kwijt te zijn, die niet aan wal waren op het moment van de coup.
http://www.thetimes.co.uk/edition/news/ ... -nj8vj8xjz

Maar volgens hem gaat het allemaal van een leien dakje, sterker nog, hij heeft een verrassing op de planning staan voor woensdag!
Citaat:
President Erdoğan said: “We will overcome this process one way or another. Now, efforts are going on in a very good way. Our government is in an important preparation and we will convene the National Security Council on Wednesday. We will announce an important decision after NSC meeting.”
http://www.tccb.gov.tr/en/news/542/4867 ... esday.html

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:20

Maureen_M schreef:
Ik denk dat hij zich door de militairen in zijn land een beetje in de steek gelaten voelt. Als trotse Turk toch zoiets meemaken is een enorme teleurstelling

Hij zal terug komen naar Nederland en hier zijn stage afronden. Eerst maar eens tot rust komen

Als hij de geschiedenis ook maar een beetje kent weet hij dat het in in Turkije zo is dat het leger de seculiere staat Turkije moet bewaken. Wanneer deze in gevaar komt en dat is op dit moment het geval met Erdogan dan is het leger verplicht om hier een eind aan te maken. Dus teleurgesteld moet hij niet zijn.

Feitelijk heeft bijna elke Turkse man gediend en weet dus wat dit inhoud.

Op dit moment kiest een groot gedeelte van de Turken voor een Islamitische heilstaat en dat is zeer zorgelijk. Blijkbaar wil men een dictatoriaal regime en eist men dit ook. Laten wij als beschaafd westers land in elk geval de Turken hun eigen zaken laten regelen. Er gaan daar een hoop gekke zaken plaatsvinden de komende tijd.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 21:56

Erdogan wil ijn eigen islamitihe staat hebben, wil zelfs de sharia invoeren, dat riep hij eerder dit jaar al maar hierin had hij nog tegenstand aangezien tweederde het met hem eens moet zijn.
Van die tegenstanders is hij zich nu aan het ontdoen.

Vind het bizar om te zien dat zo'n groot deel van de bevolking hier in mee gaat.