M_D_H schreef:Uiteraard heb ik de jaren 80 niet meegemaakt, ik ben 26 jaar oud

Dank voor je antwoord. Misschien heb je er iets aan om te weten dat racisme, dan wel het beschuldigen van anderen dat ze discrimineren, niets van 'tegenwoordig' is.
Als je dat weet, kun je je namelijk gaan afvragen hoe het komt dat deze situatie maar weinig verandert.
M_D_H schreef:Misschien is mevrouw wel regelmatig er mee geconfronteerd dat kan, dat weet ik niet.
Maar dit is maar een van de vele voorbeelden die ik kan geven.
Met alle respect, maar ik vind de voorbeelden die je hebt gegeven niet erg sterk. Ik geloof direct dat ze waar zijn en dat het zo is gegaan als jij zegt, maar jij stelt uiteindelijk dat veel mensen het fijn vinden om meteen racisme te roepen (ik reageerde op die stelling). Die stelling wordt niet onderbouwd door de voorbeelden die je geeft. Sterker nog, die subsidies voor het aannemen van personeel van buitenlandse afkomst zou helemaal niet bestaan hebben wanneer racisme geen serieus probleem zou zijn. Dat voorbeeld toont daarmee vooral aan hoe groot het probleem blijkbaar is, dat bedrijven geld toe moeten krijgen voordat ze bereid zijn om personeel met buitenlandse namen aan te nemen. Verder is er trouwens een flink verschil (ook in prijs) tussen en Dodge Ram Laremie en een Mitsubishi Outlander, maar dat terzijde.
Even terug naar die mevrouw. Ik weet net zomin als jij of ze regelmatig met racisme te maken heeft, maar stel nou eens dat dat wel zo is. Kun je je dan echt niet een beetje in haar situatie verplaatsen? En wat bedoel je met de 'maar' hierboven? Het kan toch niet zo zijn dat omdat jij veel voorbeelden kan geven (waarbij ik me dus afvraag wat die voorbeelden precies zeggen), die mevrouw zich aanstelt wanneer ze toevallig een keer onterecht denkt dat ze voor de zoveelste keer wordt benadeeld vanwege haar afkomst?
Stel dat jij op pad bent in die Dodge en dat daar wel een krasje op zit. Sterker, er zit een opvallende deuk in het portier die daar niet door jou is gekomen. Als je daar dan opmerkingen over krijgt, dat jij die deuk wel gemaakt zal hebben 'want vrouwen kunnen niet autorijden', haal je dan je schouders op en reageer je niet? Of heb je dan toch de neiging om uit te leggen dat jij niets met die deuk te maken hebt?
M_D_H schreef:Daarbij, nogmaals, ik geef nergens aan dat omdat mensen er misbruik van maken dat het allemaal mee valt.
Dat heb ik namelijk (nogmaals) nergens gezegd.
Ik beweer ook niet dat jij hebt gezegd dat het meevalt, ik reageer op de tekst waar je je bericht mee afsluit. Jij hebt het over tegenwoordig, maar deze kwestie is helemaal niet iets van 'tegenwoordig'. Discriminatie en racisme zijn geen modewoorden en ik betwijfel sterk of er mensen zijn die het fijn vinden om maar voortdurend te roepen dat ze gediscrimineerd worden. Het lijkt me namelijk helemaal niet fijn om dat te roepen, al was het maar om de manier waarop andere mensen reageren. Dat laatste is mogelijk wel iets meer van tegenwoordig, want waar 30 jaar geleden hooguit een onbeleefde ingezonden brief in een kwaliteitskrant al de Telegraaf of het AD werd geplaatst, krijg je nu voor een verkeerde opmerking scheldkannonades en doodsbedreigingen op social media over je heen. 't Is maar wat je fijn vindt.