Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:13

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

-> " En als je dan in een getto/bende wijk geboren wordt weet je je toekomst al, want onder sociale druk ga je gewoon bij de bende (de wereld is toch tegen je en wie denk je wel niet dat je bent als je niet met ons meedoet),"

Jouw redenatie gaat op voor 8-15% van alle adolescenten in de achterbuurten in de VS...althans, volgens het National Gang Center. Dus 11 van de 12 c.q. 5 van de 6 probeert er gewoon iets van te maken op een niet gang gerelateerde manier. Dat wil overigens nog lang niet zeggen dat die 11 van de 12 c.q. 5 van de 6 DUS ook lukt om op het rechte pad blijven.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:24

Nou ik vind dat ze wel een punt hebben! Ik vind de kabouters in plopsaland ook discriminerend voor de kleine mens. Oja België maar daar hebben ze ook zwarte Piet. Niet goed voorbeeld.

Dan nog iets waarom is het de straten staan blank!
Ook behoorlijk negatieve lading voor ons water landje.
Nou moet ik eerlijk bekennen. ik wilde vroeger juist graag donker zijn.
Ik had zo'n spier witte huid dat ze me altijd melk fles noemde. Wat was ik blij dat de melkflessen uit de supermarkten verdwenen.

Effe alle gekheid op een stokje.
Ik vind maar dat we geen sprookjes van vroeger moeten vertellen zit sowieso veel discriminatie in. Ik mis de homo's in de verhalen. Nieuwe verhalen waarbij een prins met een prins gaat of twee prinsessen en waarom draagt een prinses nou nooit een bril of zit deze niet in rolstoel.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:29

M_D_H schreef:
Het is gewoon opvallend dat meteen dat vingertje klaar staat. Je kan tegenwoordig niks doen zonder dat er meteen hieraan gerefereerd wordt.
Het zijn modewoorden geworden en ik ben ze eigenlijk wel meer dan zat.

Dat het er is kan je niet ontkennen, maar veel mensen vinden het ook wel fijn om dat meteen te roepen!

Mag ik vragen wat je met 'tegenwoordig' bedoelt? En mag ik daarbij vragen of je de jaren '80 bewust hebt meegemaakt? Want 'tegenwoordig' zal toch hopelijk niet slaan op 'al zeker 30 jaar' en ik herinner me dan weer zeer helder dat toen ook al werd geklaagd dat alles altijd maar meteen racisme werd genoemd. Het enige verschil is dat het destijds vaker om mensen met een Turkse afkomst ging dan nu. Dus als het om modewoorden gaat, dan is hier ofwel sprake van een hardnekkig 'in' blijvend verschijnsel, of gaan we helemaal retro, of - en dat denk ik zelf eigenlijk - het zijn helemaal geen modewoorden.

Zou het misschien kunnen dat de mevrouw uit het voorbeeld dat je noemt, zeer regelmatig wél geconfronteerd wordt met negatieve discriminatie en racisme? Zou het kunnen dat iemand die regelmatig meemaakt dat ze om haar afkomst wordt achtergesteld, met achterdocht wordt behandeld, niet welkom is, wordt beledigd en uitgescholden, zelf ook een beetje achterdochtig wordt en op zeker moment besluit om te proberen de zaak om te draaien en er een slaatje uit te slaan? Net zoals er mensen te vinden zijn die (denken dat ze) weerbaarder zijn geworden doordat ze als kind werden gepest, zijn er ongetwijfeld mensen die inderdaad uit opportunisme de racismekaart spelen. Er zijn ook mensen die zelf een fiets 'terugjatten' als ze voor de derde, vijfde of tiende keer een doorgeknipt slot aantreffen. De meeste mensen zullen dat niet na 1 gestolen fiets doen, maar normen en waarden zijn niet altijd bestand tegen grote druk. Ik heb zelf nooit een fiets gejat en ben er slechts twee keer een kwijtgeraakt (en dan nog waren dat ouwe barrels) en jatten blijft jatten, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je zelf een fiets jat (of voor een paar tientjes een duidelijk gejatte fiets koopt) wanneer je al tien keer ruim meer dan een paar tientjes kwijt bent geweest omdat anderen hun poten niet van jouw fiets konden houden.
Net zo kan ik me er iets bij voorstellen dat je anderen te gemakkelijk van racisme gaat beschuldigen als je maar vaak genoeg door anderen negatief ben beoordeeld om geen andere reden dan je huidskleur.

Maar wat de achtergrond ook is en of er nou mensen misbruik van maken of niet, het lijkt me toch vrij duidelijk dat het er niet beter op wordt wanneer we het allemaal zonder meer accepteren wanneer iemand wordt gepest, fietsendiefstal wordt gelegaliseerd en de Wet gelijke behandeling wordt afgeschaft.

Voor de mensen die denken dat het allemaal best meevalt met dat racisme, die denken dat ze zelf vrij zijn van vooroordelen op basis van afkomst en voor mensen die sociale experimenten interessant vinden is dit misschien een aardig filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

(fragment uit 'Zwart Als Roet van Sunny Bergman, ook de moeite waard om helemaal te bekijken)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:39

vienna1987 schreef:
Nou ik vind dat ze wel een punt hebben! Ik vind de kabouters in plopsaland ook discriminerend voor de kleine mens. Oja België maar daar hebben ze ook zwarte Piet. Niet goed voorbeeld.

Dan nog iets waarom is het de straten staan blank!
Ook behoorlijk negatieve lading voor ons water landje.
Nou moet ik eerlijk bekennen. ik wilde vroeger juist graag donker zijn.
Ik had zo'n spier witte huid dat ze me altijd melk fles noemde. Wat was ik blij dat de melkflessen uit de supermarkten verdwenen.

Effe alle gekheid op een stokje.
Ik vind maar dat we geen sprookjes van vroeger moeten vertellen zit sowieso veel discriminatie in. Ik mis de homo's in de verhalen. Nieuwe verhalen waarbij een prins met een prins gaat of twee prinsessen en waarom draagt een prinses nou nooit een bril of zit deze niet in rolstoel.

Sprookjes staan vol met discriminatie en racisme:
Wolven worden gedemoniseerd;
Oude vrouwen zijn per definitie heksen;
Appels zijn NIET gezond;
Rapunzel laat haar Arisch-gouden haren zakken....probeer dat maar eens met een (zoals Eddie Murphy zegt) big f*cked up afro;
Beren zijn uit hun natuurlijke habitat verdreven en wonen in grote aantallen in huizen....duidelijke ghettovorming....3 enorme beren in 1 klein huis;
En dan heb ik het nog niet over die arme Hollebolle Gijs en Langnek, die een carriere als profbasketballer afgenomen is omdat hij niet eens mag gaan staan!

Het is een schande.......

Sees

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:49

Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig veel vaker geroepen wordt dat het om discriminatie of racisme gaat itt vroeger. Althans, social media maakt dat je veel sneller een groter publiek bereikt en veel meer mensen hun mening ventileren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:50

Sees schreef:
Ik heb wel het idee dat er tegenwoordig veel vaker geroepen wordt dat het om discriminatie of racisme gaat itt vroeger. Althans, social media maakt dat je veel sneller een groter publiek bereikt en veel meer mensen hun mening ventileren.

Ik denk vooral dat laatste. Maar het geldt ook voor bijna alles, goed en slecht.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:10

maura schreef:
M_D_H schreef:
Het is gewoon opvallend dat meteen dat vingertje klaar staat. Je kan tegenwoordig niks doen zonder dat er meteen hieraan gerefereerd wordt.
Het zijn modewoorden geworden en ik ben ze eigenlijk wel meer dan zat.

Dat het er is kan je niet ontkennen, maar veel mensen vinden het ook wel fijn om dat meteen te roepen!

Mag ik vragen wat je met 'tegenwoordig' bedoelt? En mag ik daarbij vragen of je de jaren '80 bewust hebt meegemaakt? Want 'tegenwoordig' zal toch hopelijk niet slaan op 'al zeker 30 jaar' en ik herinner me dan weer zeer helder dat toen ook al werd geklaagd dat alles altijd maar meteen racisme werd genoemd. Het enige verschil is dat het destijds vaker om mensen met een Turkse afkomst ging dan nu. Dus als het om modewoorden gaat, dan is hier ofwel sprake van een hardnekkig 'in' blijvend verschijnsel, of gaan we helemaal retro, of - en dat denk ik zelf eigenlijk - het zijn helemaal geen modewoorden.

Zou het misschien kunnen dat de mevrouw uit het voorbeeld dat je noemt, zeer regelmatig wél geconfronteerd wordt met negatieve discriminatie en racisme? Zou het kunnen dat iemand die regelmatig meemaakt dat ze om haar afkomst wordt achtergesteld, met achterdocht wordt behandeld, niet welkom is, wordt beledigd en uitgescholden, zelf ook een beetje achterdochtig wordt en op zeker moment besluit om te proberen de zaak om te draaien en er een slaatje uit te slaan? Net zoals er mensen te vinden zijn die (denken dat ze) weerbaarder zijn geworden doordat ze als kind werden gepest, zijn er ongetwijfeld mensen die inderdaad uit opportunisme de racismekaart spelen. Er zijn ook mensen die zelf een fiets 'terugjatten' als ze voor de derde, vijfde of tiende keer een doorgeknipt slot aantreffen. De meeste mensen zullen dat niet na 1 gestolen fiets doen, maar normen en waarden zijn niet altijd bestand tegen grote druk. Ik heb zelf nooit een fiets gejat en ben er slechts twee keer een kwijtgeraakt (en dan nog waren dat ouwe barrels) en jatten blijft jatten, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je zelf een fiets jat (of voor een paar tientjes een duidelijk gejatte fiets koopt) wanneer je al tien keer ruim meer dan een paar tientjes kwijt bent geweest omdat anderen hun poten niet van jouw fiets konden houden.
Net zo kan ik me er iets bij voorstellen dat je anderen te gemakkelijk van racisme gaat beschuldigen als je maar vaak genoeg door anderen negatief ben beoordeeld om geen andere reden dan je huidskleur.

Maar wat de achtergrond ook is en of er nou mensen misbruik van maken of niet, het lijkt me toch vrij duidelijk dat het er niet beter op wordt wanneer we het allemaal zonder meer accepteren wanneer iemand wordt gepest, fietsendiefstal wordt gelegaliseerd en de Wet gelijke behandeling wordt afgeschaft.

Voor de mensen die denken dat het allemaal best meevalt met dat racisme, die denken dat ze zelf vrij zijn van vooroordelen op basis van afkomst en voor mensen die sociale experimenten interessant vinden is dit misschien een aardig filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

(fragment uit 'Zwart Als Roet van Sunny Bergman, ook de moeite waard om helemaal te bekijken)

Uiteraard heb ik de jaren 80 niet meegemaakt, ik ben 26 jaar oud :+

Misschien is mevrouw wel regelmatig er mee geconfronteerd dat kan, dat weet ik niet.
Maar dit is maar een van de vele voorbeelden die ik kan geven.

Om over mijn vader (ex agent) nog maar te zwijgen.

Maar, net zoals niet iedere Marrokaan een crimineel is, is niet iedereen die iets tegen een ander zegt (wat nadelig kan zijn) een racist of discrimineert die persoon.

Daarbij, nogmaals, ik geef nergens aan dat omdat mensen er misbruik van maken dat het allemaal mee valt.
Dat heb ik namelijk (nogmaals) nergens gezegd.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik een bepaalde aversie tegen Sunny Bergman heb en daarom ook je fragment niet ga bekijken :o

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:14

Voor de mensen die denken dat t tegenwoordig sneller wordt geroepen dan vroeger, ik denk juist het tegenovergestelde :) Alleen is de maatschappij veel asocialer geworden in mijn ogen en de benadeelde te lui/zwak. Alles wordt langzaam steeds extremer en accepteren we maar.
Vroeger is er een politicus veroordeeld door zijn uitspraak "Vol is Vol." dat is nu echt niet in te denken. Wat mij betreft mag het weer terug naar die tijd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:27

Mixje90 schreef:
Voor de mensen die denken dat t tegenwoordig sneller wordt geroepen dan vroeger, ik denk juist het tegenovergestelde :) Alleen is de maatschappij veel asocialer geworden in mijn ogen en de benadeelde te lui/zwak. Alles wordt langzaam steeds extremer en accepteren we maar.
Vroeger is er een politicus veroordeeld door zijn uitspraak "Vol is Vol." dat is nu echt niet in te denken. Wat mij betreft mag het weer terug naar die tijd.

Ik vind ook dat een bepaalde politicus gewoon niet meer mag toetreden tot de tweede kamer.
Iets met oproerkraaier en zo.

Maar dat zou ook nog kunnen.
Kijk, in alle eerlijkheid? Ik heb dat gevoel maar het kan ook maar zo dat ik het voorheen niet mee kreeg omdat ik nog niet werkte/een puber was/ een kind was oid.
Dat kan allemaal.

Waar ik het ook mee eens ben is wat hiervoor al geroepen is, door social media krijg je het nu ook sneller mee.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:50

M_D_H schreef:

Dank voor je antwoord. Misschien heb je er iets aan om te weten dat racisme, dan wel het beschuldigen van anderen dat ze discrimineren, niets van 'tegenwoordig' is.
Als je dat weet, kun je je namelijk gaan afvragen hoe het komt dat deze situatie maar weinig verandert.

M_D_H schreef:
Misschien is mevrouw wel regelmatig er mee geconfronteerd dat kan, dat weet ik niet.

Met alle respect, maar ik vind de voorbeelden die je hebt gegeven niet erg sterk. Ik geloof direct dat ze waar zijn en dat het zo is gegaan als jij zegt, maar jij stelt uiteindelijk dat veel mensen het fijn vinden om meteen racisme te roepen (ik reageerde op die stelling). Die stelling wordt niet onderbouwd door de voorbeelden die je geeft. Sterker nog, die subsidies voor het aannemen van personeel van buitenlandse afkomst zou helemaal niet bestaan hebben wanneer racisme geen serieus probleem zou zijn. Dat voorbeeld toont daarmee vooral aan hoe groot het probleem blijkbaar is, dat bedrijven geld toe moeten krijgen voordat ze bereid zijn om personeel met buitenlandse namen aan te nemen. Verder is er trouwens een flink verschil (ook in prijs) tussen en Dodge Ram Laremie en een Mitsubishi Outlander, maar dat terzijde.

Even terug naar die mevrouw. Ik weet net zomin als jij of ze regelmatig met racisme te maken heeft, maar stel nou eens dat dat wel zo is. Kun je je dan echt niet een beetje in haar situatie verplaatsen? En wat bedoel je met de 'maar' hierboven? Het kan toch niet zo zijn dat omdat jij veel voorbeelden kan geven (waarbij ik me dus afvraag wat die voorbeelden precies zeggen), die mevrouw zich aanstelt wanneer ze toevallig een keer onterecht denkt dat ze voor de zoveelste keer wordt benadeeld vanwege haar afkomst?

Stel dat jij op pad bent in die Dodge en dat daar wel een krasje op zit. Sterker, er zit een opvallende deuk in het portier die daar niet door jou is gekomen. Als je daar dan opmerkingen over krijgt, dat jij die deuk wel gemaakt zal hebben 'want vrouwen kunnen niet autorijden', haal je dan je schouders op en reageer je niet? Of heb je dan toch de neiging om uit te leggen dat jij niets met die deuk te maken hebt?

M_D_H schreef:
Daarbij, nogmaals, ik geef nergens aan dat omdat mensen er misbruik van maken dat het allemaal mee valt.

Ik beweer ook niet dat jij hebt gezegd dat het meevalt, ik reageer op de tekst waar je je bericht mee afsluit. Jij hebt het over tegenwoordig, maar deze kwestie is helemaal niet iets van 'tegenwoordig'. Discriminatie en racisme zijn geen modewoorden en ik betwijfel sterk of er mensen zijn die het fijn vinden om maar voortdurend te roepen dat ze gediscrimineerd worden. Het lijkt me namelijk helemaal niet fijn om dat te roepen, al was het maar om de manier waarop andere mensen reageren. Dat laatste is mogelijk wel iets meer van tegenwoordig, want waar 30 jaar geleden hooguit een onbeleefde ingezonden brief in een kwaliteitskrant al de Telegraaf of het AD werd geplaatst, krijg je nu voor een verkeerde opmerking scheldkannonades en doodsbedreigingen op social media over je heen. 't Is maar wat je fijn vindt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:11

Het probleem is dat vaak de 'verkeerde' mensen roepen dat ze gediscrimineerd worden, of de juiste mensen maar in verkeerde situaties. Je wil niet weten hoe vaak de politie onterecht beticht wordt van discriminatie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:25

maura schreef:
Discriminatie en racisme zijn geen modewoorden en ik betwijfel sterk of er mensen zijn die het fijn vinden om maar voortdurend te roepen dat ze gediscrimineerd worden. Het lijkt me namelijk helemaal niet fijn om dat te roepen, al was het maar om de manier waarop andere mensen reageren.

Euh.. Die mensen zijn er wel degelijk en gebruiken die woorden wel degelijk zo. Vooral bepaald opgeschoten jeugd gebruikt het te pas en te onpas.

Dat ze even moeten wachten of gecontroleerd worden bij de kassa, politie, stoplicht of noem maar op, een baan niet krijgen omdat ze gewoon niet gekwalificeerd zijn, niet doorverbonden worden aan de telefoon (zeker omdat ik Marokkaans ben, zeker?? Nee, meneer we verbinden gewoon niema... Ja Discriminatie!!!)

Dat wil niet zeggen dat er geen discriminatie is of bestaat, maar de groep hierboven gooit wel de glazen als er écht eens iets aan de hand is..

In bepaalde buurten in de grotere steden word je als blank meisje gewoon standaard aangesproken met prutsmuts! en in straattaal zijn Nederlandse meisjes 'die blanke prutsmutsen'.. Maar als iemand dat hier aankaart.. mwah.. niet vergelijkbaar..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:29

The man who cried Wolf...

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:32

Vjestagirl schreef:
JoT schreef:
Dat er geen donkere mensen in de sprookjes van de Efteling voorkomen heeft denk ik meer te maken met het feit dat er gewoon heel erg weinig gekleurde mensen voorkomen in sprookjes. Ik kan me althans zo even geen sprookje voor ogen halen. Een donker elfje zou dan wel weer kunnen, maar dan zou je eigenlijk ook alle andere 'kleurvariaties' en uiterlijke kenmerken in de wereld mee moeten nemen. Sla je dan niet een beetje de plank mis, wordt het dan niet een beetje krampachtig?

Van hoeveel mensen in sprookjes wordt de huidskleur nou specifiek gedefinieerd? Zou een wachter bij Doornroosje niet net zo goed zwart als wit kunnen zijn? Zouden Hans en Grietje geen donkere kindjes kunnen zijn? Zou de keizer in "de nieuwe kleren van de keizer" geen mooi Marokkaans tintje kunnen hebben?

Ik denk eerder dat het komt doordat wij een blanke cultuur hebben dus wij 'denken' dat het blanken mensen zijn. Zul je in bv Suriname vragen welke huidskleur sprookjes hebben zullen zij denk ik eerder zeggen dat de sprookjes donker zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:33

maura schreef:
M_D_H schreef:

Dank voor je antwoord. Misschien heb je er iets aan om te weten dat racisme, dan wel het beschuldigen van anderen dat ze discrimineren, niets van 'tegenwoordig' is.
Als je dat weet, kun je je namelijk gaan afvragen hoe het komt dat deze situatie maar weinig verandert.

M_D_H schreef:

Met alle respect, maar ik vind de voorbeelden die je hebt gegeven niet erg sterk. Ik geloof direct dat ze waar zijn en dat het zo is gegaan als jij zegt, maar jij stelt uiteindelijk dat veel mensen het fijn vinden om meteen racisme te roepen (ik reageerde op die stelling). Die stelling wordt niet onderbouwd door de voorbeelden die je geeft. Sterker nog, die subsidies voor het aannemen van personeel van buitenlandse afkomst zou helemaal niet bestaan hebben wanneer racisme geen serieus probleem zou zijn. Dat voorbeeld toont daarmee vooral aan hoe groot het probleem blijkbaar is, dat bedrijven geld toe moeten krijgen voordat ze bereid zijn om personeel met buitenlandse namen aan te nemen. Verder is er trouwens een flink verschil (ook in prijs) tussen en Dodge Ram Laremie en een Mitsubishi Outlander, maar dat terzijde.

Even terug naar die mevrouw. Ik weet net zomin als jij of ze regelmatig met racisme te maken heeft, maar stel nou eens dat dat wel zo is. Kun je je dan echt niet een beetje in haar situatie verplaatsen? En wat bedoel je met de 'maar' hierboven? Het kan toch niet zo zijn dat omdat jij veel voorbeelden kan geven (waarbij ik me dus afvraag wat die voorbeelden precies zeggen), die mevrouw zich aanstelt wanneer ze toevallig een keer onterecht denkt dat ze voor de zoveelste keer wordt benadeeld vanwege haar afkomst?

Stel dat jij op pad bent in die Dodge en dat daar wel een krasje op zit. Sterker, er zit een opvallende deuk in het portier die daar niet door jou is gekomen. Als je daar dan opmerkingen over krijgt, dat jij die deuk wel gemaakt zal hebben 'want vrouwen kunnen niet autorijden', haal je dan je schouders op en reageer je niet? Of heb je dan toch de neiging om uit te leggen dat jij niets met die deuk te maken hebt?

M_D_H schreef:

Ik beweer ook niet dat jij hebt gezegd dat het meevalt, ik reageer op de tekst waar je je bericht mee afsluit. Jij hebt het over tegenwoordig, maar deze kwestie is helemaal niet iets van 'tegenwoordig'. Discriminatie en racisme zijn geen modewoorden en ik betwijfel sterk of er mensen zijn die het fijn vinden om maar voortdurend te roepen dat ze gediscrimineerd worden. Het lijkt me namelijk helemaal niet fijn om dat te roepen, al was het maar om de manier waarop andere mensen reageren. Dat laatste is mogelijk wel iets meer van tegenwoordig, want waar 30 jaar geleden hooguit een onbeleefde ingezonden brief in een kwaliteitskrant al de Telegraaf of het AD werd geplaatst, krijg je nu voor een verkeerde opmerking scheldkannonades en doodsbedreigingen op social media over je heen. 't Is maar wat je fijn vindt.

Ik weet dat discriminatie en racisme niet iets van tegenwoordig is, maar ik heb wel het idee dat dit vaker en sneller geroepen wordt.
Misschien omdat je nu social media hebt, misschien omdat mensen nu er eerder wat van zeggen (mondiger geworden zijn) of omdat het toch gewoon een mode woord is. Dat kan allemaal.

Met alle respect... zoveel respect heeft het nou ook weer niet :')
Want je leest nog steeds het bericht niet. Snap niet dat het zo moeilijk is om duidelijk te lezen wat er staat.
IK reageerde op het bericht van Shadow waarin die aangeeft dat er door racisme en discriminatie moeilijk is voor gekleurde mensen om een baan te vinden.
Ik gaf met dat voorbeeld aan dat dit BEIDE kanten op werkt en dat het dus voor IEDEREEN moeilijk is om een baan te vinden.

Waar slaat de opmerking over de dodge en de mitsubishu op? Zie het verband niet tussen het voorbeeld waar jij een refereert en de autos?

Nee ik kan mij niet in haar situatie verplaatsen is dat wat je wilt horen?
Wil je zo graag horen dat ik die vrouw pamper en begrijp en dat ze een afschuwelijk verleden heeft? Want daar lijkt het behoorlijk op.
Het is heel vervelend voor mevrouw als ze daar vaker last van gehad heeft, maar meer kan ik daar niet aan doen. ik kan haar geen verzekering aanbieden zonder extra verhoging omdat mevrouw roept dat het anders discriminatie is en dat ik een racist ben.

Met maar bedoel ik dat het in dit geval wel zo kan zijn, maar dat er dan nog steeds genoeg voorbeelden te noemen zijn dat mensen onterecht racisme en discriminatie roepen.
Of ze nou wel in het verleden onjuist behandeld zijn of niet.

Jou voorbeeld, sorry, maar wat een stom voorbeeld. als mensen dat willen roepen of denken moeten ze dat maar doen. niet mijn probleem en ik wordt er ook niet minder van.

Ik weet haast wel zeker dat mensen het ook roepen omdat ze er voordelen mee behalen.
Sterker nog, een aantal mensen uit mijn vriendenkring geeft dat ook gewoon toe.
En JA, ik weet dat dit geen referentiekader is voor de rest van Nederland. Maar het is wel degelijk van invloed op mijn mening.

Overigens vind ik de Telegraaf of het AD nou niet bepaald een kwaliteitskrant.

Mijn advies aan jou: minder aannames en beter lezen, dan zou een discussie met jou al minder als een aanval voelen.

Daarbij besluit ik nu de discussie tussen jou en mij, jij drijft mij namelijk een hoek in waarin ik mij niet laat drijven.
Omdat jij alles leest zoals je wilt lezen maakt mij nog niet de persoon zoals jij mij nu afschildert in je berichten.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:41

Degene die denkt dat er niet veel gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt markt leeft echt in een Efteling sprookje. Dat is al door zo veel onderzoeken bewezen... Please...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:48

Mixje90 schreef:
Degene die denkt dat er niet veel gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt markt leeft echt in een Efteling sprookje. Dat is al door zo veel onderzoeken bewezen... Please...

Maar dat geld voor iedereen.
Mensen zijn te oud... Of te jong...
Te Nederlands... Of te buitenlands.
En wat je ook doet, altijd is er wel iets oneerlijk.
Als er subsidies komen voor de buitenlandse jongeren is dat niet fair voor de Nederlandse.
Als er subsidies komen voor de ouderen is dat niet eerlijk voor de jongeren en zo blijft het uit eindelijk niet eerlijk.

Uiteraard wordt er gediscrimineerd op de arbeidsmarkt, dat weet iedereen...
Maar sinds er subsidies worden gegeven geld dat dus ook voor heel veel Nederlandse jongeren. en is dat dan zo fair?
Hun kans op de arbeidsmarkt is nu ook beperkt en ook deze jongeren willen heel graag werken.

Sterker nog... heel erg beperkt want er zijn EN subsidies voor de buitenlandse jongeren (njaa, Nederlandse jongeren met een buitenlandse naam) EN voor de ouderen.

Hoe fair wil je dat nog noemen?

Maar goed, dat is weer een andere discussie wat niks te maken heeft met de Efteling.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:53

Mixje90 schreef:

Krijg het idee dat je in het verkeerde topic zit, Mix.. Er is hier volgens mij eigenlijk niemand die hier nu roept dat er geen (enkele) discriminatie plaats vind op de arbeidsmarkt,.. dus tegen welke 'degene' zit je nu eigenlijk please te noemen?

Eftelingsprookje.. aha.. daar waren we gebleven :+

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:57

Volgens mij is die hele s.o.s. een grote trol. :'). Als je hun reacties leest op facebook, en dat artikel over arabface, het zijn volgens mij gewoon een paar kinderen die denken grappig te zijn.

Het kan toch niet waar zijn dat er echt mensen zijn die zo moeilijk kunnen doen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:00

Sammie schreef:
Mixje90 schreef:

Krijg het idee dat je in het verkeerde topic zit, Mix.. Er is hier volgens mij eigenlijk niemand die hier nu roept dat er geen (enkele) discriminatie plaats vind op de arbeidsmarkt,.. dus tegen welke 'degene' zit je nu eigenlijk please te noemen?

Eftelingsprookje.. aha.. daar waren we gebleven :+

Crtl+f en zoek op baan ;)
Tenzij je een Apple product gebruikt of mobiel bokt, dan zul je vast op een andere manier vinden dat het wel degelijk genoemd is, zelfs op deze pagina.

En het heeft op meerdere manieren wel te maken met het topic hoor :)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:00

Ben er helemaal mee eens al het racisme de deur uit!
En laten we ook eens wat doen aan de racisme op het onderste plaatje :D
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:08

Mixje90 schreef:
Tenzij je een Apple product gebruikt of mobiel bokt, dan zul je vast op een andere manier vinden dat het wel degelijk genoemd is, zelfs op deze pagina.

Blijkbaar heb je een bepaalde persoon in gedachte, misschien kun je die naam ook daadwerkelijk noemen. Want ík lees niet wat jij stelt. Niet in voorgaande berichten en al helemaal niet op deze pagina. Dus misschien begrijp jij die persoon verkeerd of misschien kan die persoon het e.e.a. toelichten. Of ik ben kippig.. :+ Hoe dan ook wat jij stelt in je vorige bericht. Ik lees het nergens!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:25

Sammie schreef:
Mixje90 schreef:

Blijkbaar heb je een bepaalde persoon in gedachte, misschien kun je die naam ook daadwerkelijk noemen. Want ík lees niet wat jij stelt. Niet in voorgaande berichten en al helemaal niet op deze pagina. Dus misschien begrijp jij die persoon verkeerd of misschien kan die persoon het e.e.a. toelichten. Of ik ben kippig.. :+ Hoe dan ook wat jij stelt in je vorige bericht. Ik lees het nergens!

M_D_H
Citaat:
IK reageerde op het bericht van Shadow waarin die aangeeft dat er door racisme en discriminatie moeilijk is voor gekleurde mensen om een baan te vinden.
Ik gaf met dat voorbeeld aan dat dit BEIDE kanten op werkt en dat het dus voor IEDEREEN moeilijk is om een baan te vinden.

Sammie
Citaat:
Dat ze even moeten wachten of gecontroleerd worden bij de kassa, politie, stoplicht of noem maar op, een baan niet krijgen omdat ze gewoon niet gekwalificeerd zijn, niet doorverbonden worden aan de telefoon (zeker omdat ik Marokkaans ben, zeker?? Nee, meneer we verbinden gewoon niema... Ja Discriminatie!!!)

En dat op deze pagina, wil je dat ik ook op de vorige pagina's ga zoeken? Stuur ik wel een pb'tje met de quotes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:32

Ahhh... Maar dan snap je mijn bericht dus duidelijk niet.. Als jij mijn hele stukje nog eens doorleest kom dan nog maar eens met de opmerking waarom jij denkt dat ik met die zin zegt dat er helemaal geen discriminatie bestaat op de arbeidsmarkt. Als jij mijn stuk nl. eens NIET in stukjes verhaspeld en gewoon vergelijkt met hetgeen waar IK op reageer dan staat daar toch echt niet er is geen discriminatie op de arbeidsmarkt. Sterker nog.. De alinea eronder gaat er nog verder op in ook. Het ging om onjuiste vormen van discriminatie roepen. Iemand die niet aangenomen wordt op een baan wordt soms ook gewoon simpelweg niet aangenomen omdat hij niet geschikt is voor de functie. Niet geschikt als in bijv. onder- of overgekwalificeerd. Een deel trekt dan de discriminatietroef, terwijl dat er geen zak mee te maken heeft. Die groep wordt ook wel eens gewoon weg niet aangenomen omdat ze niet passen bij de functie. Dát bestaat ook nog gewoon.

Kun je je die pb ook weer besparen :(:)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 07-07-16 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:32

Mixje maar MDH zegt toch niet dat discriminatie niet bestaat op de arbeidsmarkt? Ik ben het met Sammie eens, ik lees ook niet wat jij leest hoor :o.