Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

Popstra

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:06

Mensen die voor stemmen verlangen vaak naar ,,vroeger,, en de gulden tijd. Die tijd is voorbij en gaat nooit meer terug komen of je nu voor bent of tegen.
Tijden zijn veranderd. Voorgoed!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:35

Ik verlang terug naar de tijd dat je de zorg kreeg die je nodig had zonder en blauw voor te liggen, dat je kinderen nog een betaalbaar huurhuis konden krijgen, dat je aan iedere vinger tien bazen had en dat je nog veilig 's avonds over straat kon. En ja, ik weet dat dat niet meer terugkomt.
Verder ben ik het met wat jan de regelaar zegt eens, ook ik ben van de oude garde en heb het dus allemaal meegemaakt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:58

Chanicha, huurhuis ben ik het mee eens, Vrees dat mijn kind(eren) straks noodgedwongen thuis moeten blijven wonen tot hun 35e :D. Met 10 bazen ook. Met de zorg en veilig over straat dan weer niet.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:14

Ik ben tegen Nexit.
En ik kijk hierbij niet alleen naar mijn eigen situatie (ikke, ikke, ikke), maar vooral ook naar de verhoudingen in de wereld.

Poetin wil juist dat de macht van de EU afneemt en dus langzaam uit elkaar valt. Die zit echt te juichen bij een definitief Brexit. Geen (of zwakker) EU=niemand die hem meer (collectief) tegenstand kan bieden.
Zeker niet als Trump ook aan de macht komt. Die wilt natuurlijk namelijk zijn VS-troepen terugtrekken uit Europa. Dan is Rusland/Poetin veruit de grootste/sterkste macht. Daar zitten we echt niet op te wachten.

Kortom: ik ben van mening dat we samen moeten (blijven) werken, en niet tegenwerken :-).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:54

Ergens in blijven uit angst dat Poetin te machtig word?? Ik vind gewoon dat de EU op de schop moet, Juncker zeker moet opstappen want hij heeft gefaald. En onze regering zegt nu eensgezind dat Brexit een wake up call is, dat geeft al aan dat de regering mijlenver van de gewone burger af staat. Verkiezingen volgend jaar worden zeer interessant, huidige regering moet snel zorgen voor verbetering binnenlandse zaken want anders worden ze heel zwaar af geserveerd volgend jaar. En dat zal niet positief zijn gezien welke partij nu op grote voorsprong staat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:38

Ik laat me niet naar de slachtbank leiden omdat Poetin anders kriebels krijgt! Er moet gewoon een hoop veranderen want nu wordt er teveel door onze strot geduwd. Inderdaad wat is die Junker een arrogant mannetje zeg.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:08

Jullie moeten beter eens kijken op de lange termijn, kijk liever over 20 jaar ipv 20 uur....... Wij ipv ikke ikke ikke. De welvaart is nog nooit zo hoog geweest. De kosten van de EU gaan alleen maar omlaag.

Maargoed, lees je in, doe er wat mee :-). Ik hoef je dan echt niet te overtuigen.

Enne Poetin? Die lacht om dit soort meelopers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:11

chanicha schreef:
Ik verlang terug naar de tijd dat je de zorg kreeg die je nodig had zonder en blauw voor te liggen, dat je kinderen nog een betaalbaar huurhuis konden krijgen, dat je aan iedere vinger tien bazen had en dat je nog veilig 's avonds over straat kon. En ja, ik weet dat dat niet meer terugkomt.
Verder ben ik het met wat jan de regelaar zegt eens, ook ik ben van de oude garde en heb het dus allemaal meegemaakt.

Wanneer was dat dan? Ik kwam begin jaren 80 van school en werkeloosheid was groot (al had ik direct een baan). De wachttijd voor een huurhuis in een gewilde wijk in Rotterdam was 6 jaar. Wij kochten daarom een oud huis met bijna 13% rente.....
Ik ben weleens aangerand 's avonds toen ik laat alleen over straat ging .... Dus goede ouwe tijd???

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:30

astridastrid schreef:
Jullie moeten beter eens kijken op de lange termijn, kijk liever over 20 jaar ipv 20 uur....... Wij ipv ikke ikke ikke. De welvaart is nog nooit zo hoog geweest. De kosten van de EU gaan alleen maar omlaag.

Maargoed, lees je in, doe er wat mee :-). Ik hoef je dan echt niet te overtuigen.

De kosten van de EU gaan niet omlaag....integendeel. En de schulden knallen omhoog.

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:27

astridastrid schreef:

Over 20 jaar?? EU is al 20 jaar bezig en ze maken er alleen maar een groter dictatoraal geheel van dus in die zin maakt het geen bal meer uit of nu Poetin of de EU het hier voor het zeggen zou hebben. De afgelopen tijd schoot me regelmatig door het hoofd dat op deze manier Hitler zijn derde rijk alsnog werkelijkheid ziet worden. Er word door de EU goede dingen maar veel meer overbodige dingen gedaan en het hele instituut is uit haar voegen gegroeid waardoor de rijkere landen opdraaien voor de armere.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:29

Wauw echt waar, je vergelijkt dit met een dictatoriaal regime? Al die mensen zijn gekozen (ja Hitler ook, maar die schafte de grondwet en democratie af). We leven in vrede, ieder in een eigen land met eigen bestuur en deels overkoppeld door de EU. Maar het derde rijk, serieus?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:29

Electra ik kwam van school in 75 en kon kiezen waar ik wilde werken, ik liep in het weekend in mijn uppie vanaf CS Utrecht naar de Mariaplaats en ik had zeer snel een woning. Zorgkosten had ik niet en tandartskosten ook niet dus voor mij wel goeie ouwe tijd. Het is niet zo dat ik denk dat dat terugkomt maar ik zie en voel wel duidelijk het verschil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:32

EskeGirl schreef:
Wauw echt waar, je vergelijkt dit met een dictatoriaal regime? Al die mensen zijn gekozen (ja Hitler ook, maar die schafte de grondwet en democratie af). We leven in vrede, ieder in een eigen land met eigen bestuur en deels overkoppeld door de EU. Maar het derde rijk, serieus?

Was de sarcasme knop vergeten, maar ja, de macht in Europa ligt overduidelijk bij de aanvoerders van de EU Duitsland en Frankrijk, die houden zich niet aan de regels en krijgen geen boetes, andere landen wel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:34

Eens met Bigone.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:35

janderegelaa schreef:
astridastrid schreef:

De kosten van de EU gaan niet omlaag....integendeel. En de schulden knallen omhoog.

[ [url=m/nEWxS3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat plaatje heb je al vaker laten zien maar is van data t/m 2014. Neem dan tenminste een met recente data. Dan zie je ook dat de schuld al wel daalt.

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:41

Citaat:
Over 20 jaar?? EU is al 20 jaar bezig en ze maken er alleen maar een groter dictatoraal geheel van dus in die zin maakt het geen bal meer uit of nu Poetin of de EU het hier voor het zeggen zou hebben. De afgelopen tijd schoot me regelmatig door het hoofd dat op deze manier Hitler zijn derde rijk alsnog werkelijkheid ziet worden. Er word door de EU goede dingen maar veel meer overbodige dingen gedaan en het hele instituut is uit haar voegen gegroeid waardoor de rijkere landen opdraaien voor de armere.

Ik ben onder andere de dames van Pussy Riot nog niet vergeten.

Dus spaar me "dat het geen bal uit zou maken, Poetin of de EU".

Trouwens, dat rijke landen ""opdraaien"" voor de arme landen is welbegrepen eigenbelang, dus al zal Dagobert Duck er als rechtgeaarde vrek eerst van gruwen - na enige tijd (uncle Scrooge heeft een uitstekende neus voor geld) is hij de grootste supporter.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:46

bigone schreef:
EskeGirl schreef:

Was de sarcasme knop vergeten, maar ja, de macht in Europa ligt overduidelijk bij de aanvoerders van de EU Duitsland en Frankrijk, die houden zich niet aan de regels en krijgen geen boetes, andere landen wel.

Ik heb een vorm van autisme, sarcasme herkennen is dus niet m'n sterkste punt, zeker niet op internet :P

Dat van die boetes is zeker waar, is ook heel dubbel. De armere landen mogen als het goed is er ook pas in als ze aan bepaalde (economische) eisen voldoen, maar dan kan het nog altijd mis gaan. Maar die regels hebben wel gezorgd dat onze staatsschuld omlaag is gegaan. En dat vind ik persoonlijk wel fijn, gezien ik bij 'de toekomstige generatie' hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:54

chanicha schreef:
Electra ik kwam van school in 75 en kon kiezen waar ik wilde werken, ik liep in het weekend in mijn uppie vanaf CS Utrecht naar de Mariaplaats en ik had zeer snel een woning. Zorgkosten had ik niet en tandartskosten ook niet dus voor mij wel goeie ouwe tijd. Het is niet zo dat ik denk dat dat terugkomt maar ik zie en voel wel duidelijk het verschil.

Jij bent volgens je profiel maar 3 jaar ouder dan ik..... en het was toch echt zeer moeilijk om aan een huurhuis in mijn eigen woonplaats te komen. Wilde je naar een andere gemeente, dan moest je (economisch) verbonden zijn.
Wij waren zeer huiverig om een huis te kopen omdat de rente zo idioot hoog was en veel kopers daardoor in de problemen komen. Dat was het begin van de premie-woningen om koopwoningen betaalbaar te maken.
Ook de hoge (jeugd) werkeloosheid begin jaren 80 was algemeen bekend.

Dat jij en ik daar geen last van hadden, wil niet zeggen dat het zo goed is geweest vroeger.
Werkelozen werden (onterecht) afgekeurd, de VUT kwam enz.om de werkeloosheid (kunstmatig) naar beneden te brengen.
Ook toen was er een bijdrage aan het ziekenfonds (via je salaris) en (verplicht) particulier verzekeren was voor sommige gezinnen een hele hoge last (met soms een hoog eigen risico om de premie betaalbaar te houden).

Ik ben wel van mening dat wij de beste tijd hebben meegemaakt daarna ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:59

Dat van de jaren '75 ken ik :D
Heb er nog een.
In de jaren '60 reed elke week een heel lange olietrein vanaf Pernis door een woonwijk in 'Zuid richting het Ruhrgebied. Geluid ketste zo lekker tussen de huizen door.(geheugen)
"Goeie" oud tijd dus.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:01

Wij betaalden inderdaad eind jaren `80 voor 2 personen gewoon 500 gulden ziektekostenpremie per maand. Niet omdat we zo´n hoog inkomen hadden, maar omdat we zelfstandig waren (boeren). Ook in jaren van verlies draaide dat gewoon door.

Ik hadden arbeidstijdverkorting om de werkeloosheid omlaag te krijgen, de rente was torenhoog, huurwoningen waren ook amper te krijgen. Het was ook gewoon crisis toen, al hebben velen van de huidige generatie dat niet meegemaakt.

Daarna ging het inderdaad in snel tempo beter en was niets te gek. Dat dat een keer fout moest lopen, kon je op je klompen aanvoelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:03

De vraag is: wordt het beter na een Nexit? Ik denk het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:07

Of het wel of niet beter wordt is koffiedik kijken. Wat wel zeker is is dat de Brexit een gigantische wake up call is en dat ie nog wel een tijdje zal doordonderen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:10

Ik vraag het me af of bij politici wel iets doordringt?
Misschien als het hen persoonlijk treft. Niet als het het volk aangaat.
En het zou me verbazen als er nu kwartjes gaan vallen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:17

Morganlefay schreef:
Of het wel of niet beter wordt is koffiedik kijken. Wat wel zeker is is dat de Brexit een gigantische wake up call is en dat ie nog wel een tijdje zal doordonderen.

Das maar goed ook dat het nasuddert. Laten we eerst es kijken wat de langere termijn gevolgen zijn ipv blind gaan roepen dat "wij" ook een referendumbof nexit willen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:18

Electra63 schreef:
De vraag is: wordt het beter na een Nexit? Ik denk het niet...

Hoewel ik steeds meer neig naar een anti EU mening geef ik je wel gelijk, vraag is echter ook hoe lang het slechter zou gaan. Er word geschermd met militaire zwakte, samenwerking op gebied van veiligheid valt weg enzenz. maar laten we wel zijn, de internationale politie is misschien in oprichting maar nog lang geen feit gezien het laten lopen van terroristen en andere criminelen omdat ze wel gesignaleerd staan maar alleen in eigen land en niet in heel Europa.
Indien de Eu een samenwerkingsverband zou zijn op gebied van veiligheid(zowel mens als voeding) dierenwelzijn(transporten enz enz) immigratie, belastingen en handel en ze de achterlijke miljoenen kostende verhuizing elke maand achterwege laten dan ben ik meteen voor.
Maar er word nu al jaren vergaderd over universele opladers, eindelijk is het in 2017 zo ver dat alle mobiele apparaten een universele usb oplaad aansluiting moeten hebben. Heel moeilijk besluit hoor maar als de EU dan toch punten wil scoren dan zet je dit op de agenda, vergader je er over en beslis je dat dat binnen twee jaar de norm is anders mogen die produkten niet meer verkocht worden in de EU. Als de EU toch zo machtig is en tegenover alle fabrikanten zo een vuist kan maken dan hoef je daar geen miljoenen aan te verspillen door er eindeloos over te vergaderen. En dat gebeurt met alles, die toegestane kromming van de komkommers, jezus, waar bemoeien ze zich mee. En ook daar zal veel onderzoek aan vooraf gegaan zijn en dat heeft waarschijnlijk ook wel zo veel gekost dat je aan elke burger in de EU een jaar lang gratis komkommers weg kunt geven. Ik bedoel maar, scheid nuttige van nutteloze zaken en richt je daar op met een flink verkleind bestuurlijk apparaat met normale salarissen en niemand wil meer uit de EU.