Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:07

bigone schreef:
Wat ik nu zo opvallend vind in één keer kan Ruute zich de ontevredenheid van de burger wel voorstellen, ook hij voelt dat, blablabla. HIj had allang gewaarschuwd moeten zijn maar helaas begint het er steeds meer op te lijken dat de europese burger echt geen donder te vertellen heeft. En daarin schuilt het grote gevaar voor ons allemaal met figuren als Le Pen, Wilders en alle andere partijen die hetzelfde aanhangen, want die doen straks bij landelijke verkiezingen een grote greep naar de macht en dan is het inderdaad wachten op chaos en gedonder.

Rutte is niet de enige hierheen..en dat vind ik zo zorgelijk..
Kijk alleen hier even in de politiek in ons kikkerlandje, hoe we worden bedondert met oa de Teevendeal, hoe er gerommeld wordt met zaken als wachtgeld, en hoe idioot het eigenlijk is dat mensen die ons vertegenwoordigen later baantjes krijgen in de zorg en de bankenwereld. Hoe kan ik erop vertrouwen dat zij diezelfde banken en zorgwereld aanpakken bij misstanden als zei er alle belang bij hebben ze te vriend te houden omdat je na de politiek ook ergens aan het werk moet..

En dan moet je er nog op vertrouwen dat ze er in Brussel het beste met je voorhebben..Right.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:29

Thesserd schreef:
Tsja, het komt er wel op neer dat bijna de helft van het land er absoluut niet mee eens is. Eigenlijk zou zoiets pas moeten gelden als bijv. 75% voor stemt. Dan vertegenwoordig je met zo'n beslissing écht de meerderheid van het volk.

Dus er wordt een referendum gehouden, de uitkomst bevalt niet en dan moeten de regels aangepast worden. Niet echt democratisch....

Met het Oekraïne referendum werd er opgeroepen om als je voor was niet te gaan stemmen want dan zou waarschijnlijk de kiesdrempel niet gehaald worden. Je ziet het resultaat.

Iedereen moet gewoon verplicht worden om te gaan stemmen en anders krijg je een boete.

In 1967 is de opkomstplicht afgeschaft omdat de kiescommissie verwachtte dat de meeste mensen toch wel gingen stemmen. Ben wel benieuwd uit wat voor links ei die commissie kwam.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:40

janderegelaa schreef:
Iedereen moet gewoon verplicht worden om te gaan stemmen en anders krijg je een boete.

Vind je dat niet ietwat radicaal? Ik ben 20 en ik heb nog nooit gestemd. Waarom niet? Omdat ik er totaal geen verstand van heb en nog niet de behoefte heb gehad om te stemmen. En mij hoor je hierdoor ook nooit klagen over wat er is uitgekomen - ik heb er namelijk dan nog steeds geen verstand van en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet zo gek veel. Moet ik dan een boete krijgen door onkunde?

Met het Ukraine referendum was ik niet in NL en aangezien dat hier geen news item is geweest had ik geen idee dat er uberhaupt een referendum werd gehouden, moet ik dan ook maar een boete krijgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:41

Onderdeel van democratie is imo ook het recht hebben om niet te stemmen. Ik snap je beweegredeningen Janderegelaa echt, maar 'ultieme' democratie zou ook moeten zijn kiezen of je wel of niet stemt. En niet een verplichting met eventueel een boete. Er zijn ook tig mensen die niet stemmen die er gewoon de ballen verstand van hebben, willen we die allemaal naar de stembus krijgen? Een grote groep mensen dat wel stemt heeft er al geen verstand van en dat gaat wel naar de stembus. Dat zorgt imo al voor genoeg problemen :)) Zie referendum Oekraïne en nu dus ook in UK.

purny

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:46

Sorry hoor maar een boete om niet te stemmen is absurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:47

Sammie schreef:
Onderdeel van democratie is imo ook het recht hebben om niet te stemmen. Ik snap je beweegredeningen Janderegelaa echt, maar 'ultieme' democratie zou ook moeten zijn kiezen of je wel of niet stemt. En niet een verplichting met eventueel een boete. Er zijn ook tig mensen die niet stemmen die er gewoon de ballen verstand van hebben, willen we die allemaal naar de stembus krijgen? Een grote groep mensen dat wel stemt heeft er al geen verstand van en dat gaat wel naar de stembus. Dat zorgt imo al voor genoeg problemen :)) Zie referendum Oekraïne en nu dus ook in UK.

Blanco stemmen is ook stemmen toch?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:56

ik belgie is er gewoon stemplicht hoor,hoe idioot ook....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:57

Je kan blanco en ongeldig stemmen. En geldig natuurlijk :+ Ik ben trouwens wel van mening dat imo iedereen zou moeten stemmen, maar dat is puur voor jezelf. Het verplichten vind ik te ver gaan.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:02

Ik vind het een interessant topic om mee te lezen. Ik zie in ieder geval veel baat bij de EU. Ik denk dat veel burgers zo anti EU zijn, omdat ze er weinig van weten. De EU zou meer transparant moeten zijn voor alle burgers, gewoon in duidelijke Jip en Janneke taal gaan vertellen waar ze nou precies voor staan, welke baten de lidstaten hebben bij de EU, welke nadelen er zijn en waarom die er zijn, etc. Zou een hoop schelen. Het speelt natuurlijk ook mee dat er vluchtelingenstromen zijn en behoorlijke kansen op terroristische aanslagen etc. Veel burgers vinden het frustrerend dat de grenzen open moeten blijven "door Europa". Het lijkt me ook goed dat ze dit eens goed onder de burgers brengen.

Ik vind het erg jammer om te lezen dat er mensen niet stemmen, omdat het ze niet interesseert. De politiek staat vaak zo ver verwijderd van de bevolking en dat is juist wat we niet moeten willen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:09

Cinderella schreef:
Ik vind het erg jammer om te lezen dat er mensen niet stemmen, omdat het ze niet interesseert. De politiek staat vaak zo ver verwijderd van de bevolking en dat is juist wat we niet moeten willen.

Politici zouden dat ook niet moeten willen. Maar het lukt ze iedere keer weer. En ziehier de opkomst van de extreme(re) partijen.....partijen voor mensen die zich allang niet meer herkennen in de 'oude' partijen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:12

Iedereen laten stemmen is leuk, maar moeten de mensen die uit het buitenland moeten komen ook maar komen stemmen?
Ik ben 24 uur onderweg om 1 minuut te besteden aan het lezen en invullen van een stemformulier. Daarbij koste het ongeveer €500.
Leuk voor de Franse economie maar niet voor mij.

En dan gaat het nog niet over mensen die verder weg wonen als in Amerika ofzo.

Digitaal stemmen, ja leuk idee maar ook dat is te beïnvloeden dus ook geen goed idee.

Als Nederland uit de eu zou stappen zullen er ineens een stuk minder Nederlanders zijn denk ik, net als dat er nu met Engelsen die in het buitenland wonen gaat gebeuren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:18

Wat ik vooral jammer vind, is dat democratie zo gelijk gesteld wordt aan het inkleuren van een hokje. In de kern gaat democratie om het vertegenwoordigen van de belangen en meningen van het volk, van iedereen. Stemmen op een referendum of op een persoon is daar een vorm van... maar in feite is ELKE vorm van oprecht contact tussen politiek en burger iets democratisch.

(En nou ja, die oprechtheid, die mist dus in allerlei opzichten. Maar democratie is niet in essentie het verspreiden van misleidende info, en kijken hoeveel poppetjes je daarmee wint, maar het echt oprecht naar eer en geweten handelen. En dan is het ook veel te makkelijk om te zeggen 'als je niet stemt heb je geen recht van spreken' - want dat recht van spreken heb je WEL omdat je burger bent. En iedere keer weer opnieuw heb je dat recht. Stemmen is een van de middelen, en het kan invloed hebben dus gebruik het verstandig... maar het is niet het enige waar het om draait.)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:28

Er is geen perfecte vorm van democratie. Dit is het beste wat je kan krijgen en ik denk dat mensen dat moeten gaan leren begrijpen. Wij associëren democratie met gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid maar in een samenleving waarin de stem van het volk telt, merk je juist dat de meerderheid het gewoon voor het zeggen heeft.

Ik denk dat je jezelf gerust mag afvragen hoe rechtvaardig een referendum nu ook werkelijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:35

Niniane schreef:
Er is geen perfecte vorm van democratie. Dit is het beste wat je kan krijgen

Waarom zou dit de beste vorm zijn die je kunt krijgen? Waarom zou er geen verbetering mogelijk zijn?

Citaat:
Wij associëren democratie met gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid maar in een samenleving waarin de stem van het volk telt, merk je juist dat de meerderheid het gewoon voor het zeggen heeft.

Die gelijkheid, vrijheid en rechtvaardigheid zijn dingen waaraan je kunt werken - of niet. Ook als meerderheid. Ik denk dat we te makkelijk vergeten dat gelijkheid, vrijheid en rechtvaardigheid, maar ook democratie, dingen zijn die je moet blijven onderhouden, waar je over moet blijven nadenken en moet blijven praten. Dat gebeurt nu niet - we denken dat als we de procedure maar volgen (kleur eens in de zoveel jaar een hokje rood), de andere dingen vanzelf volgen. Dat werkt inderdaad niet. Maar als we ervoor open staan is er echt geen reden waarom we geen redelijk gelijkheid, vrijheid en rechtvaardigheid zouden kunnen bereiken. (Zie wat we al hebben bereikt, voor we het weer af zijn gaan breken.)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:38

Sammie schreef:

Helemaal mee eens!
Eigenlijk zouden sommige mensen juist een stemverbod mogen krijgen. :')

En ook de Britten hadden geen idee waar ze nou precies voor of tegen stemden blijkt uit dit artikel

Referenda zijn in de theorie leuk, maar werken alleen als de gehele groep zich erin heeft verdiept wat voor- en nadelen zijn van een bepaalde voorkeur. En dat doen ze dus niet, maar gebruiken hun stem als protest.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:42

Omdat je in iedere stijl van besturen en regeren mensen hebt die zich niet kunnen vinden in wat de regering uitvoert. Dus nee, er is geen perfecte vorm van democratie. Ik hoor het graag als er mensen zijn die dat wel vinden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:47

palousa_boy schreef:
Iedereen laten stemmen is leuk, maar moeten de mensen die uit het buitenland moeten komen ook maar komen stemmen?
Ik ben 24 uur onderweg om 1 minuut te besteden aan het lezen en invullen van een stemformulier. Daarbij koste het ongeveer €500.
Leuk voor de Franse economie maar niet voor mij.

En dan gaat het nog niet over mensen die verder weg wonen als in Amerika ofzo.

Digitaal stemmen, ja leuk idee maar ook dat is te beïnvloeden dus ook geen goed idee.

Als Nederland uit de eu zou stappen zullen er ineens een stuk minder Nederlanders zijn denk ik, net als dat er nu met Engelsen die in het buitenland wonen gaat gebeuren.

Hier in belgïe kan je volmacht aan iemand geven, ook als je examens hebt bv.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:00

Niniane schreef:
Omdat je in iedere stijl van besturen en regeren mensen hebt die zich niet kunnen vinden in wat de regering uitvoert.

Dat beantwoordt eigenlijk niet waarom er geen verbeteringen mogelijk zouden zijn. Perfectie is een hoge lat. Maar je kunt wel streven naar zo goed mogelijk, naar verbetering. Waarom zou je dat niet doen?

Op deze manier is het vooral een beetje een dooddoener die miskent wat we als mensen wel kunnen bereiken als we ergens naartoe willen werken. We hebben al meerdere keren de wereld overhoop gehaald, ten goede of ten slechte, maar het is in elk geval duidelijk dat het kan, dat er dingen flink kunnen veranderen als we daar ons best voor doen.
Dat er 'altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn' is toch geen reden om dan maar op te geven en helemaal niks meer te willen bereiken?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:03

Ook wij, Nederlanders in het buitenland, kunnen stemmen. Je kan via Den Haag stemformulieren opvragen en insturen, kost niets. Ik ga dat zeker doen bij de volgrnde Tweede Kamerverkiezingen!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:16

Ik zeg niet dat er regels aangepast moeten worden, maar het is eigenlijk wel bizar dat zo'n ingrijpende beslissing door gaat terwijl praktisch de helft van het volk dat niet wil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:18

Dan komt weer de aloude vraag.. Weet het volk wel wat het wil?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:25

Sammie schreef:

Aangezien zelfs politici dit niet helder uit kunnen leggen en er al maanden allerlei angstscenarios voorbij komen, zowel binnen Engeland als in de rest van de EU kun je van de gewone mensen al helemaal niet verlangen dat ze het snappen, wel is duidelijk geworden dat mensen het gewoon niet allemaal meer pikken en hun buik vol hebben van de EU commissie. Deze dictatoriale commissie leeft in hun eigen wereldje met eigen regels en doet gewoon.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:34

Sammie schreef:

Tja idd. Mensen kijken niet verder dan hun neus lang is :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:36

Misschien moet de manier van stemmen eens moderner.
Nu moet je op 1 partij stemmen. Die maar de meeste raak vlakken heeft met je eigen mening.
Maar nooit heeft een partij al jou ideeën.

Misschien eens stemmen via de digitale eeuw :D

Met je digi-D
Niet stemmen op een partij maar op stellingen.

Zomaar een gooi.

"ik vind dat er gratis OV beschikbaar moet zijn"
Ja
Nee

Ik vind dat politie meer geld moet krijgen.
Ja
Nee.

Ik vind dat zorg weer terug moet naar de staat.
Ja
Nee

Enz enz.

Stemmen duurt dan wat langer maar zo kunnen mensen wel veel beter een mening geven. Dan maar 1 partij kiezen die toevallig iets op het programma heeft wat aan het hart gaat maar voor de rest weer niet aansluit.

En de regering, of dat nu PvdA, VVD, PVV of wie ook, zal dan eens zijn best moeten gaan doen om met die uitslagen ook iets fatsoenlijk te doen.
En niet net als nu valse belofte en een dag later die belofte intrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:43

Sammie schreef:
Nou, de nadelen van een referendum laten zich wel erg tekenen op deze manier. Ultieme democratie :))

Ik wou net zeggen. Krijg je nu Jan Roos ook weer die al begint te kwijlen bij het idee van nog zo'n campagne. Ik ben helemaal pro democratie maar ik vind dat het volk echt niet om alles geraadpleegd moet worden. Het Oekraïne-referendum was zo'n geval, en ik vind het eigenlijk hetzelfde bij belangrijke zaken als in/uit de EU.

Overigens wil ik daaraan toevoegen dat ik de bureaucratie van Brussel wel kan zien als iets negatiefs. Aan de andere kant moet er nu een systeem opgezet gaan worden in Engeland om alle verdragen opnieuw aan te gaan en allerlei subsidies intern te regelen, ik verwacht dat die bureaucratie net zo groot wordt als Brussel.