Lusitana schreef:Ja hallo, maar we beginnen niet alemaal wijs in de wieg, he.
Maar we hebben het ook niet over kinderen? Ik heb wel degelijk meer begrip voor jongeren en tieners die daarin nog vrij extreem zijn, dat is echt nog meer gebrek aan ervaring.
Maar Giel is geen tiener meer, de mensen in dit topic die het herhalen zijn geen tiener meer... op een bepaald moment is achteloos kwetsen niet meer iets dat voortkomt uit onwetendheid, maar echt uit onwil om moeite te doen het te veranderen.
Citaat:
En vind je nou echt dat alle mensen bezig moeten zijn met de hele dag maar voorzichtig brengen wat ze denken? Dat iedereen maar superschijnheilig of zwijgzaam moet worden?
Ik denk dat het vooral heel erg jammer is dat je blijkbaar niet in aanraking gekomen bent met alternatieven. Want dat heeft niks met schijnheilig of zwijgzaam zijn - het is echt heel prima mogelijk om gewoon leuk met elkaar te kletsen EN stevige discussies te voeren zonder allerlei achteloos-kwetsende stereotypen daarin te verwerken. En als je daaraan went is het ook niet nodig om daar de hele dag voorzichtig om te zijn.
De huidige trend van beledigen en kwetsen is geoefend. Het wordt door de media steeds weer herhaald. Maar een respectvolle manier van omgaan met elkaar, en het
niet gedachteloos herhalen van allerlei negatieve stereotypen kun je ook oefenen.
En als je dat niet wilt dan is dat een keuze, een doelbewuste keuze waarin je je eigen perspectief (IK wil geen moeite doen) nadrukkelijk boven dat van de ander stelt (die ander moet maar moeite doen om niet gekwetst / benadeeld te raken door wat ik zeg en doe.)
Citaat:
In het algemeen vind ik trouwens ook best dat we niet altijd alles kunnen zeggen en dat we niet bewust moeten kwetsen, maar aan de andere kant worden mensen niet weerbaarder als je ze overal voor afschermd.
Mwah, dat is echt goedpraterij en onzin. Mensen worden weerbaarder vanuit een veilige basis. In het wilde weg onaardige dingen roepen maakt mensen misschien 'hard' - dat wil zeggen dat ze zich afsluiten voor anderen en eventueel zelf ook minder begrip op kunnen brengen en zelf makkelijker gedachteloos kwetsen. Maar het creeert voor iedereen meer afstand, en maakt het voor alle mensen minder leuk dan als je al die weerbaarheid een beetje los kunt laten. Scheelt agressie, scheelt depressie...
Citaat:
Waarom zou er waarde gehecht worden aan zijn mening over dikke mensen? Waarom zou een dik persoon aanstoot nemen aan iets wat zo´n man zegt?
Volgens mij is dat punt al aan de orde gekomen, maar nogmaals: het is niet zozeer dat er aandacht gehecht moet worden aan
zijn mening, en als hij de enige was, was het niet zo erg.
Het probleem is dat het negatieve beeld van dikke mensen dat hij schetst heel vaak herhaald wordt, en dat we het daardoor gaan geloven, en ook gaan doen. Via herhaling sluipen dat soort ideeen ons hoofd binnen en gaan we het zelf ook geloven. Inmiddels wordt het zo vaak herhaald dat we het gewoon zijn gaan vinden. (En ook in dit topic wordt het meerdere keren herhaald.)
Met hele concrete gevolgen. Mensen die (flink) breder zijn dan het ideaalbeeld krijgen vaker ongevraagde kwetsende opmerkingen, maar worden ook vaker niet serieus genomen, zelfs niet door artsen bv. We praten ze aan dat ze geen recht meer hebben om hun eigen keuzes en prioriteiten te stellen over hun
eigen lichaam, en dat ze het aan de maatschappij, hun partner en hun omgeving verplicht zijn om sociaal-wenselijk te zijn. Wat het ze ook kost, wat ze er ook voor in moeten leveren, hoe ongelukkig ze ook zijn.
En mensen met overgewicht zijn met regelmaat ongelukkig. En dan ook nog eens met regelmaat over de sociale afwijzing die ze ervaren. Afwijzing waar iedereen die zo'n negatieve, kwetsende stereotype omschrijving gebruikt dus wel aan meewerkt. (Nee, je bent niet in je eentje verantwoordelijk. Maar elke opmerking is er 1.)