Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:23

Shadow0 schreef:
- de tweede mogelijkheid als de vrouw voor het eerste gefaald heeft hooguit oplevert dat een vrouw naar de huishoudbeurs zou kunnen gaan

Je trekt dingen uit hun context. Ik zeg helemaal niet dat vrouwen mannen moeten behagen of anders maar naar de huishoudbeurs gaan.

Ik zeg dat ik bij een bepaald kapsel een beeld krijg van een bepaald type vrouw, namelijk het type 'kortpittig, van middelbare leeftijd, dat naar de huishoudbeurs (of vergelijkbare evenementen) gaat'. Uiteraard is het helemaal niet zo dat iedereen met kort haar gelijk ook in comic sans typt en tegeltjes'wijsheden' op facebook plempt, maar soms zie je mensen die wel gelijk zoiets uitstralen. Mogen ze uiteraard doen, maar ze roepen wel een beeld op.

Schemerdier

Re: Vreemde uitspraken Giel Beelen over dikke vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:27

Precies wat ik bedoel oomens! En dat is ook hoe je hersenen werken, iets anders kunnen ze niet goed aan, het is een automatisch verwerkingsproces of zoiets (staat in mijn handboek sociale psychologie, maar moet ik pas binnen 2 weken kennen O:) )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:39

oomens schreef:
Het is heel menselijk om een (voor)oordeel te vormen op basis van de informatie die je hebt, en op grond daarvan te bepalen of je het zinvol vindt meer informatie in te winnen, contact te leggen, of een blokje om te lopen. Zo'n vooroordeel kan later op grond van nieuwe informatie altijd bijgesteld of bevestigd worden.

Het meeste van het contact wordt bepaald door de situatie waarin je elkaar tegenkomt: als verkeersdeelnemers, buren, collega's, klant-verkoper, etc. De rol, niet het uiterlijk, schrijft vooral voor wat je van elkaar verwacht. Dat scheelt, want dat betekent dat je in het overgrote deel totaal niet op uiterlijk hoeft te letten of wat voor inschatting dan ook hoeft te maken. Als we dat nou alvast als uitgangspunt nemen, dan is een groot deel van het probleem opgelost.

Dat betekent dus dat je in de meeste gevallen helemaal geen enkel oordeel wat dan ook hoeft te verbinden aan de lichaamsomvang van een ander, omdat het enige wat jij hoeft te weten is of het de buschauffeur is, of de cassiere, of de klant, of die van medereiziger waar je niks mee hoeft, of die van medeMacDonaldsklant waar je niets mee hoeft, of die van een toevallige passant op de straat naast je terrasje waar je niets mee hoeft, etc.

Dat is precies waarom ik zeg dat het aangeleerd gedrag is. Je kunt oefenen om in al die situaties eerst en vooral de functie en de mens te zien, maar je kunt jezelf ook trainen om eerst en vooral de sekswaardigheid en daarna 'zuiverheid' te zien. ("Een dikke vrouw! Te weinig doorzettingsvermogen! Hoe durft ze in de Mac te komen! Een kort kapsel! Huishoudbeurs!") Dat zijn allemaal associaties en gedachten die je kunt versterken door ze voor jezelf te herhalen, OF die je kunt afzwakken door ze inderdaad kritisch te bekijken en dan bewust los te laten: 'zo wil ik niet denken, het is niet aan mij om te oordelen over mensen die ik niet ken en waar ik niets mee te maken heb.'

En tot slot heb je nog de keuze in hoe je die gedachten uit. Als je ze voor jezelf hebt, kan dat al schadelijk genoeg zijn, maar jij hebt hier in dit topic meerdere keren de keuze gemaakt om welbewust kwetsende en schadelijke stereotypen te herhalen. Je had er ook voor kunnen kiezen om dat niet te doen. Maar jij vindt dat het ok is om die opmerkingen te maken, ondanks dat het een aantal hele schadelijke dingen in stand houdt. Dat is jouw vrije keuze, niet iets waartoe je door de natuur toe gedwongen bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:51

oomens schreef:
Je trekt dingen uit hun context. Ik zeg helemaal niet dat vrouwen mannen moeten behagen of anders maar naar de huishoudbeurs gaan.

Maar het gaat er niet om wat je zegt, maar om wat je ziet. Het is bijvoorbeeld al heel tekenend dat je eerste associate bij een kort kapsel de huishoudbeurs is en niet bijvoorbeeld een kundige technica, of een buschauffeur, of een bibliothecaresse, of eh, allerlei andere stereotype beroepen.
Oftewel: jouw eerste gedachte is om een vrouw te associeren met iets dat niet met werk te maken heeft. Terwijl de meeste mensen wel werken, en dat voor veel mensen een groot deel van hun identiteit is.

Dat is niet alleen kritiek op jou, maar het geeft vooral aan hoezeer we in onze maatschappij gewend zijn om vrouwen niet als volwaardige mensen te zien. Het gaat erom dat als jij zodra je vrij gaat associeren bij een paar uiterlijke kenmerken, je automatisch uitkomt bij een paar stereotypen die niet bepaald veel doen om iemand als mens omhoog te halen.

Ik heb je reactie geciteerd omdat je toch echt 3 dingen aanhaalt die heel negatief, heel schadelijk en heel veel voorkomend zijn in onze maatschappij:

1. je beoordeelt (ongevraagd en ongeacht context) een vrouw met een kort kapsel als 'geen relatiemateriaal'
2. je kent ze alleen maar een tijdelijke hobby toe, geen complete context
3. je geeft aan dat ze niet allemaal nare mensen zijn, maar juist door je dubbele afzwakking geef je aan dat je dat dus wel een associatie is die je hebt. ('Some, I presume, are good people')

Daar voeg je nu nog een punt aan toe (en nog wat rare beelden, maar soit), het idee dat het niet aan jou ligt dat je het idee hebt dat je dat soort associaties moet maken, maar dat het hun eigen schuld is:

Citaat:
Mogen ze uiteraard doen, maar ze roepen wel een beeld op.

Alsof jij een passieve omstander bent die helemaal geen controle heeft over wat je schrijft, denkt, uit, of doet, in plaats van een mens die zelf behoorlijk controle heeft en zelf kan nadenken en kiezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:21

Kun je na gaan hoe kortzichtig men eigenlijk is als je het dus over dik, dun zijn...kort of lang haar hebt.
vooral zijn waar je jezelf het lekkerst bij voelt dat is het belangrijkste

En over ,,kort pittige kapsels,, gesproken, die fb pagina ken ik ook. Heel komisch om de zeer kortzichtige domme reacties van velen bij die foto's te lezen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:29

Ach kom op shadow, overdrijven is ook een vak....
Ik vind het zelfs nogal vreemd dat je mensen zou moeten schatten naar hun werk? Alsof ze niet meer zijn dan dat... Beter toch dat je iemand beoordeelt op karakter/persoonlijkheid dan werk? Want dan worden de werklozen lager beoordeeld?
Een magistraat kan prima in zijn vrije tijd rondlopen als een punker, een onverzorgde hippie of een hipster... Voor vb relatiemateriaal of vriendschapsmateriaal ben je veel beter af (om er iets aan over te houden) als je die punker dan zo beoordeelt dan als magistraat (want wat ben je er nou mee als je iemand als magistraat beoordeelt? Behalve als je een relatie voor het geld zoekt :') )

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:41

Verduidelijking:
Ik vind dat werk losstaan van persoon
Iemand moet beoordeeld worden om hoe goed hij is in zijn werk ongeacht hij/zij een kortpittig kapsel heeft, vol met tattoos staat of tshirts met metal bands draagt

In je persoonlijke leven kies je hoe je eruit ziet, je hebt dus invloed op hoe je beoordeeld wordt, alsje niet wilt dat je daarop beoordeeld wordt.. Tja ga dan naakt zou ik zeggen
Hoe moeten we ooit vrienden of relaties krijgen als we niet kunnen beoordelen? Een eerste shifting kunnen maken?
Een beoordeling hoeft niet altijd negatief te zijn, maar een beoordeling is ook persoonsgebonden, iemand die niet van tattoos houdt, wil misschien geen lief met een tattoo of zal mensen met tattoos misschien negatiever beoordelen op persoonlijk vlak, zijn goed recht toch? Zolang hij die beoordeling maar aanpast wanneer hij ermee begint te praten en hij misschien heel anders lijkt dan op het eerste zicht.
Ik ben ook niet geneigd jongens met metal tshirt aan te spreken: ik vind het lelijk, hoor de muziek niet graag en vind dat type over het algemeen niet leuk. Wanneer we toch aan de praat raken, stel ik mijn mening over hem als persoon misschien bij, maar niets als type, ik vind metalheads gewoon niet bij mij passen als vriend/of relatie, tot iemand mij het tegendeel bewijst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:38

Damned schreef:
Ach kom op shadow, overdrijven is ook een vak....

Als je gaat praten over pesten dan zijn er een paar dingen die steeds aangevoerd worden als reactie: zo was het niet bedoeld, het was maar een geintje, overdrijven is ook een vak.
En als je naar 1 los incident kijkt is dat ook zo. Maar het gaan niet om dat ene incident, het gaat bijna altijd om een hele stroom van steeds weer en steeds opnieuw. Het is de herhaling die het op een bepaald niet meer aanvaardbaar maakt. De balans slaat door.

De rest van je reactie, en ook de andere reactie, is vooral een beetje naast het punt. Ik zeg namelijk niet dat je mensen alleen maar als hun werk moet zien. Maar het is wel opvallend dat de eerste associaties die oomens kan noemen toch alleen maar een hobby kan noemen - en een waar heel vaak lacherig over gedaan wordt.

Ten tweede is mijn punt niet dat iedereen als zijn/haar werk gezien moet worden - maar in heel veel interacties heb je een bepaalde rol. Veel van die rollen zijn wel iemands werk (winkelmedewerker, chauffeur, docent, monteur, servicemedewerker etc.) Dat kun je niet omkeren.

Damned schreef:
In je persoonlijke leven kies je hoe je eruit ziet, je hebt dus invloed op hoe je beoordeeld wordt, alsje niet wilt dat je daarop beoordeeld wordt..

Nee, dat blijft blaming the victim, vooral als het gaat om onlogische associaties. Dat iemand met een ADO-shirt gezien wordt als verbonden aan ADO of voetbal is nog wel een redelijke aanname, maar iemand met een kort kapsel kiest dat kapsel niet uit omdat ze graag geassocieerd wil worden met de huishoudbeurs, en nog minder om als 'naar mens' gezien te worden. Iemand met overgewicht (wat de redenen en oorzaken ook zijn, hoeveel of hoe weinig keuze daarin ook is), heeft dat in elk geval niet gedaan omdat zij/hij graag het mikpunt van neerbuigende en respectloze opmerkingen wil worden.

Degene die beoordeelt is degene die iets doet, die kan kiezen. Die moet niet zo laf zijn om te doen alsof dat de schuld van de ander is omdat die ander ervoor kiest om iets uit te stralen en hij daarvan een willoos slachtoffer is. Zo werkt dat dus niet.

Citaat:
Tja ga dan naakt zou ik zeggen

Ik kan niet anders zeggen dan dat naturistenterreinen / -gemeenschappen precies om deze reden vaak hele fijne omgevingen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:52

En toch Shadow: op een gegeven moment moet je het ook naast je neer kunnen leggen.... Je maakt jezelf gek als je van elke opmerking (ook al is het een opeenstapeling van commentaar) een groot probleem gaat maken. Ik heb toevallig een erfenis gehad (had liever mijn moeder nog gehad trouwens) en ik werk niet, mijn man heeft een eigen bedrijf en ik ben lichamelijk niet topfit; men roept altijd dat ik lui, aanstellerig en verwend ben en wel een uitkering zal hebben.... Niet dus. Heb me dat heel lang heel erg aangetrokken en wie had ik daarmee? Precies: mezelf! Niet die mensen die het leuk vinden om een leugen als waarheid te verkondigen en diegenen die er zo lekker in meegaan omdat het leuker is een roddel te horen dan de waarheid. Leuk is het niet, maar door weg te kruipen in een hoekje, heb ik alleen mezelf maar. Neemt niet weg dat ik het heel zwak en sneu vind die acties. En ja, daar zouden mensen eens over na moeten gaan denken, maar ik kan het ze niet opleggen....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:08

Shadow: ik vind het alleen opgaan als het steeds van dezelfde persoon komt, die maar blijft herhalen ondanks dat hij/zij weet dat je er niet van gediend bent.

Verder vind ik toch wel dat je van het goede uit moet gaan in mensen en dat je misschien zélf de opmerkingen verkeerd interpreteert. Als iemand tegen mij zegt: 'jemig, wat ben jij dun!' dan vind ik dat zelf allesbehalve prettig maar de kans is groot dat hij/zij niet weet dat hij mij daar mee beledigt. Net als dat wanneer ik zeg 'ik vind dat jurkje wel mooi bij wat dikkere mensen' dat ik daar geen bijbedoelingen mee heb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:14

Picasso schreef:
En toch Shadow: op een gegeven moment moet je het ook naast je neer kunnen leggen.... Je maakt jezelf gek als je van elke opmerking (ook al is het een opeenstapeling van commentaar) een groot probleem gaat maken.

We kunnen ook gewoon ons best doen om het te veranderen toch? Zelfs als ik het me als individu niet aantrek, dan nog heeft het steeds weer herhalen van vooroordelen grote, concrete negatieve gevolgen voor heel veel mensen en onze maatschappij als geheel.

Ik vind het heel verstandig om de dingen niet persoonlijk aan te trekken en je er niet al te veel door neer te laten halen, maar de basis lijkt me toch echt dat we gewoon respectvol met elkaar omgaan en niet normaal vinden om elkaar te kwetsen, vooroordelen steeds te herhalen en te bevestigen. Het is echt niet gek om dat van elkaar te verwachten hoor?

Citaat:
Leuk is het niet, maar door weg te kruipen in een hoekje, heb ik alleen mezelf maar. Neemt niet weg dat ik het heel zwak en sneu vind die acties. En ja, daar zouden mensen eens over na moeten gaan denken, maar ik kan het ze niet opleggen....

Precies: leuk is het niet. Ik kan het ze ook niet opleggen, maar ik kan WEL als de discussie er is benadrukken dat het inderdaad niet leuk is. Dat we van de ander kunnen en mogen verwachten om op te houden met gedrag dat niet leuk maar schadelijk is. Dat we niet goedpraten dat mensen zo veroordelen, maar dat we juist elke keer met kleine stapjes normaal gaan vinden dat we dat niet doen.

En iedereen die ook wel eens gekwetst is, of het alleen maar 'niet leuk' vond dat bepaalde dingen over haar (of hem) gezegd werden: verdedig niet dat de ander het deed. Je hoeft er niets van te zeggen, je hoeft niet te pas en te onpas een punt te maken van zoiets... maar stop in elk geval met het aanmoedigen en verdedigen ervan. Want je vond het eigenlijk niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:18

Ben ik voor, maar zie eigenlijk alleen maar dat de wereld meer verhardt en dat het normaal is geworden om mensen te veroordelen om wat men aan de oppervlakte ziet. Maar misschien komt dit ook meer aan het licht doordat er internet is en men lekker 'anoniem' kan roepen wat men wil. Daar een beetje je best voor doen kan inderdaad geen kwaad, maar denk dat men aan de andere kant een dikkere huid moet gaan kweken....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:24

Picasso schreef:
denk dat men aan de andere kant een dikkere huid moet gaan kweken....

Verheerlijk je nou dik zijn? |( ik kan er ook niks aan doen dat ik een dunne huid heb! :( Niet leuk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:32

Sheran schreef:
Picasso schreef:
denk dat men aan de andere kant een dikkere huid moet gaan kweken....

Verheerlijk je nou dik zijn? |( ik kan er ook niks aan doen dat ik een dunne huid heb! :( Niet leuk :n

:D
Ik ben ook een dunnetje, maar kweek wel een dikkere huid! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:08

Picasso schreef:
Ben ik voor, maar zie eigenlijk alleen maar dat de wereld meer verhardt en dat het normaal is geworden om mensen te veroordelen om wat men aan de oppervlakte ziet.

Ik ook, maar ik vind het des te meer reden om daar her en der tegenin te gaan. Want ik zie dat graag veranderd :) Gelukkig is mijn ervaring ook je, zeker op kleine schaal, best dingen kunt veranderen door vol te houden. En soms bereikt het dan een kritische massa en verandert de opinie ook breder in de samenleving. Zoals herhaling de ene kant op werkt, kan het ook de andere kant op werken :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:27

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:
Ja hallo, maar we beginnen niet alemaal wijs in de wieg, he.

Maar we hebben het ook niet over kinderen? Ik heb wel degelijk meer begrip voor jongeren en tieners die daarin nog vrij extreem zijn, dat is echt nog meer gebrek aan ervaring.

Maar Giel is geen tiener meer, de mensen in dit topic die het herhalen zijn geen tiener meer... op een bepaald moment is achteloos kwetsen niet meer iets dat voortkomt uit onwetendheid, maar echt uit onwil om moeite te doen het te veranderen.

Citaat:
En vind je nou echt dat alle mensen bezig moeten zijn met de hele dag maar voorzichtig brengen wat ze denken? Dat iedereen maar superschijnheilig of zwijgzaam moet worden?

Ik denk dat het vooral heel erg jammer is dat je blijkbaar niet in aanraking gekomen bent met alternatieven. Want dat heeft niks met schijnheilig of zwijgzaam zijn - het is echt heel prima mogelijk om gewoon leuk met elkaar te kletsen EN stevige discussies te voeren zonder allerlei achteloos-kwetsende stereotypen daarin te verwerken. En als je daaraan went is het ook niet nodig om daar de hele dag voorzichtig om te zijn.

De huidige trend van beledigen en kwetsen is geoefend. Het wordt door de media steeds weer herhaald. Maar een respectvolle manier van omgaan met elkaar, en het niet gedachteloos herhalen van allerlei negatieve stereotypen kun je ook oefenen.

En als je dat niet wilt dan is dat een keuze, een doelbewuste keuze waarin je je eigen perspectief (IK wil geen moeite doen) nadrukkelijk boven dat van de ander stelt (die ander moet maar moeite doen om niet gekwetst / benadeeld te raken door wat ik zeg en doe.)

Citaat:
In het algemeen vind ik trouwens ook best dat we niet altijd alles kunnen zeggen en dat we niet bewust moeten kwetsen, maar aan de andere kant worden mensen niet weerbaarder als je ze overal voor afschermd.

Mwah, dat is echt goedpraterij en onzin. Mensen worden weerbaarder vanuit een veilige basis. In het wilde weg onaardige dingen roepen maakt mensen misschien 'hard' - dat wil zeggen dat ze zich afsluiten voor anderen en eventueel zelf ook minder begrip op kunnen brengen en zelf makkelijker gedachteloos kwetsen. Maar het creeert voor iedereen meer afstand, en maakt het voor alle mensen minder leuk dan als je al die weerbaarheid een beetje los kunt laten. Scheelt agressie, scheelt depressie...

Citaat:
Waarom zou er waarde gehecht worden aan zijn mening over dikke mensen? Waarom zou een dik persoon aanstoot nemen aan iets wat zo´n man zegt?

Volgens mij is dat punt al aan de orde gekomen, maar nogmaals: het is niet zozeer dat er aandacht gehecht moet worden aan zijn mening, en als hij de enige was, was het niet zo erg.

Het probleem is dat het negatieve beeld van dikke mensen dat hij schetst heel vaak herhaald wordt, en dat we het daardoor gaan geloven, en ook gaan doen. Via herhaling sluipen dat soort ideeen ons hoofd binnen en gaan we het zelf ook geloven. Inmiddels wordt het zo vaak herhaald dat we het gewoon zijn gaan vinden. (En ook in dit topic wordt het meerdere keren herhaald.)

Met hele concrete gevolgen. Mensen die (flink) breder zijn dan het ideaalbeeld krijgen vaker ongevraagde kwetsende opmerkingen, maar worden ook vaker niet serieus genomen, zelfs niet door artsen bv. We praten ze aan dat ze geen recht meer hebben om hun eigen keuzes en prioriteiten te stellen over hun eigen lichaam, en dat ze het aan de maatschappij, hun partner en hun omgeving verplicht zijn om sociaal-wenselijk te zijn. Wat het ze ook kost, wat ze er ook voor in moeten leveren, hoe ongelukkig ze ook zijn.
En mensen met overgewicht zijn met regelmaat ongelukkig. En dan ook nog eens met regelmaat over de sociale afwijzing die ze ervaren. Afwijzing waar iedereen die zo'n negatieve, kwetsende stereotype omschrijving gebruikt dus wel aan meewerkt. (Nee, je bent niet in je eentje verantwoordelijk. Maar elke opmerking is er 1.)

Jeetje Shadow, wat weet jij het goed te verwoorden. Alsof je mijn gedachten perfect hebt uitgetypt. Maar dan ook nog eens heel respectvol. Helder en duidelijk en kan het niet meer dan het helemaal met je eens zijn.

Lusitana schreef:
De uitspraak gaat puur over zijn motief om geen relatie met een dikke vrouw te hebben. Ik snap werkelijk niet waar mensen zich druk om maken.

Je ontkomt niet aan generalisatie soms. Zo vind ik stevige rokers vervelende egoistische zenuwlijders. Zal ook heus niet altijd zo zijn, maar ieder gaat gewoon van eigen referentiekader uit.
We kunnen niet alles weten en altijd gelijk hebben. Aldoende leert men.
Hoe oud is hij nou heel en hoeveel dikke vrouwen zal hij goed kennen? Waar moet hij zijn mening er over eigenlijk op baseren?

Bedankt ;) Dat ik volgens jouw een egoïstische zenuwlijder ben. Iets wat zoals Shadow zei, niets in dit topic of aan deze discussie toevoegt, behalve aan jouw nood om het blijkbaar kwijt te willen. Jouw behoefte om je mening te ventileren. Dat vind ik egoïstischer dan roken.

Je hoeft niet koetiekoetjiekoe met elkaar om te gaan en op eierschalen te gaan lopen om elkaar niet te kwetsen. Het is niet altijd een zachte knuffelwereld. Je mag best dingen zeggen en een hevige discussie voeren... Maar wel met respect naar elkaar, en zonder elkaar te kwetsen, om het kwetsen.

Dat betekend dat het gewoon niet hoort dat men er alles maar uit flapt wat men denkt, zeker als het kwetsend is naar een ander of een groep. Je moet dingen leren filteren. Wat kan wel, en wat kan niet.

Kijk maar naar Shadow zelf, respectvol, speelt niet op de man, maar voert toch een hevige discussie waarin ze haar eigen mening duidelijk stelt. Zonder kwetsend te zijn. Dus nee, het is niet nodig om alles maar eruit te flappen.

Mensen kwetsen onder het mom van ik mag toch zeggen wat ik wil, ik wil niet schijnheilig zijn (maar wel gemeen?) en daar worden mensen weerbaarder van (sinds wanneer is het jouw taak andere mensen 'op te voeden'?), is... Tja, onwerkelijk voor mij dat mensen dat kunnen denken.

Dat zegt niet dat ik heilig ben. Ik heb ook mijn stereotypes in mijn hoofd, Net zoals Oomens en anderen. Als ik een meid zie met blond haar, luipaardenprint en jong kind aan de arm, dan heb ik mijn gedachten daarover. Ik heb ook mijn beelden bij een kort pittig kapsel, ondanks dat ik zelf met 23 een kort kapsel had. Of een dikkere man met een Feyenoord sjaaltje om. Stereotypes zijn niet voor niets stereotypes. Ze bestaan, ze worden soms door anderen bevestigd. Je denkt vanuit je eigen kader en je eigen belevingen, dus als je iemand ziet, of met iemand praat, dan heb je al meteen een eerste indruk gemaakt, en dat kan dan één van die stereotypes zijn... Over rokers, dikke mensen, hooligans, kortpittige kapsels, blondines etc. Dat mag, dat is menselijk. Zo werkt het menselijk brein.

Maar ik ga het niet ventileren op de radio, tijdens een interview, tijdens een discussie met iemand, of hier op bokt. Want ik weet dat de stereotypes die ik in mijn hoofd heb kwetsend kunnen zijn, en vaak ook onjuist, ook al heb ik in mijn eigen omgeving mijn stereotypjes bevestigd zien worden, dat betekend niet dat het overal zo is, dat iedereen zo is. Dus dan is het beter mijn mond gewoon te houden daarin, want wat heeft het voor doel om die mening van mij de wereld in te gooien? Het heeft geen enkel nut, behalve dat het mensen kwetst. Dus kies er dan gewoon voor het niet te doen. Zo moeilijk zou dat niet moeten zijn, maar blijkbaar is het zeer moeilijk.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:59

Het is makkelijker om onnadenkend alles eruit te gooien dan je mening te filteren. Ik vind dit een goed topic om mensen hiervan bewust te maken. Vooral omdat ik denk dat het vaak napraten is en onnadenkendheid. En vaak niet eens zozeer gemenigheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:38

ElineS schreef:
Bedankt ;) Dat ik volgens jouw een egoïstische zenuwlijder ben. Iets wat zoals Shadow zei, niets in dit topic of aan deze discussie toevoegt, behalve aan jouw nood om het blijkbaar kwijt te willen. Jouw behoefte om je mening te ventileren. Dat vind ik egoïstischer dan roken.

Kijk en jij doet ook precies weer wat er fout gaat.
Het gaat duidelijk om een voorbeeld over referentie kaders. Mijn mening is zo omdat ik nog niet anders heb meegemaakt en het dus niet bij heb gesteld, dat wel gewoon kan gebeuren.
Maar je focussed op de uitspraak en niet op de context en daardoor voel je je aangesproken en wellicht gekwetst. Ik zeg notabene letterlijk "Zal ook heus niet altijd zo zijn, maar ieder gaat gewoon van eigen referentiekader uit.
We kunnen niet alles weten en altijd gelijk hebben. Aldoende leert men."

Dat focussen op een uitspraak en niet op de context is ook met het hele Giel verhaal het geval.

Gevalletje lange tenen en wie de schoen past trekke hem aan, en helemaal niet gevalletje bewust kwetsen.
Maar als je dat niet kunt zien, kun je dat niet zien.