Jehova filmpje tegen LGBTQ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:46

Sammie schreef:
Lusitana zegt dat het al erger is geworden met de homohaat in Nederland. Dat de kwaliteit van leven wel langzaam aan steeds meer bedreigd [wordt].. Dat klopt niet.. Daarvoor is een landelijke onderzoek die dat onderbouwt.

Dreiging is niet te meten in een onderzoek naar acceptatie, Sammie. Wat ik bedoelde is dat een en ander zo om kan slaan als anti LGBT gelovigen met de vuist op tafel gaan slaan, zoals ze dat bv in de VS doen. Men moet echt wel alles in die richting in de kiem smoren.
Er heerst echt wel haat onder jongeren die er in mijn middelbare schooltijd (flowerpower) in elk geval niet was. Dus de stijgende acceptatie is maar net met welk jaar je het vergelijkt en het onderzoek vergelijkt met recentere jaren, maar daarvoor is het al achteruit gegaan in mijn ogen.
Verder, het feit dat homo´s meer geaccepteerd worden wil niet zeggen dat er geen haat bestaat!
Er zijn nog steeds mensen die niet hand in hand over straat durven.
En ga eens lezen wat er op social media rondgaat ten tijden van de Pride. Daar wordt je echt niet vrolijk van als LGBT.

Maar, ik wil best mijn uitspraak bijstellen en zeggen dat het feit dat het wellicht meer geccapteerd is dan voorgaande jaren, het nog steeds niet zo is dat alle LGBT´s veilig zijn en er geen homo haat meer bestaat.
Als je zelf LGBT bent let je op andere berichten dan als je het niet bent en er zitten best alarmerende tussen.

Het feit dat ik niet in Nederland woon heeft er niks mee te maken, via social media bereiken die berichten mij ook.

Maar de boodschap was dat MEN MOET WAKEN dat het niet verder achteruit gaat. Dat kan ik ook wel even omzetten in WAKEN DAT HET NIET ACHTERUIT GAAT.

Door dingen uit hun verband te halen door de focus te leggen op acceptatie die vooruit is gegaan, ga je voorbij aan de boodschap.

Als (gelovige) mensen maar lang en hard genoeg roepen dat homosexualiteit slecht is, kunnen ze een stem krijgen die echt niet gewenst is.
Ze hebben dan wel vrijheid van geloof, maar ik vind niet dat ze vrijheid moeten krijgen tot haat zaaien/ondersteunen naar LGBT mensen.

Zoals deze klojo.
http://www.pinknews.co.uk/2016/05/11/eu ... er-claims/
Hoewel ik niet geloof dat de angst, de werkelijke homofobie, zoals die in sommige staten van de VS heerst, zo groot is onder de Nederlandse gelovigen. Ik schat ze slimmer in.
Maar nogaals, ik denk wel dat we er voor moeten waken dat het zover komt.
En daarom steigert de hele LGBT gemeenschap als er zo´n fimpje naar buiten komt.
(Hoewel, nogmaals, ik die nog mild vind)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-05-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:48

Zie je in mijn ergens staan dat ALLE mensen zich omdraaien, nee toch?
Elke mens die zich omdraait is er één te veel.
Mijn ervaring is mijn ervaring :) .
Ik respecteer dat jij er anders over denkt, is ook uw recht. Hier komt het toch heel regelmatig in het nieuws dat mensen voor hun geaardheid worden gediscrimineerd en/ of zelfs in elkaar geslagen worden. Dan is omdraaien nog een bangetel. Er worden niet voor niets campagnes opgericht om dit tegen te gaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:54

Dat komt hier ook in het nieuws en elk bericht is er idd een teveel, maar je hebt overal je gekken voor. Niemand zal ooit hetzelfde denken. Dat hoeft ook niet. Het gaat er om hoe ze zich in de maatschappij opstellen. En wat ze denken zegt ook niks wat ze in actie doen. Dat iemand niks heeft met homo's, betekent niet dat hij 's nachts met een wapenstok homo's in elkaar gaat slaan. Die heb je wel, maar meer dan eens zijn dat soort aanvallen - helaas - eerder gewoon letterlijk homo'tje pesten dan dat er een diepgewortelde haat ten grondslag ligt.

Dat slechts één persoon zich omdraait wil niet zeggen dat men zich onveilig moet voelen. Als dat de graadmeter is letterlijk elke persoon niet veilig. Immers kun je altijd wel iemand vinden die niks heeft iets dat een persoon doet. Bijv. een mens die niks heeft met vrouwen alleen op straat, ouderen die langzaam op straat bewegen, kinderen die over stoep rennen. En door dat je zegt 'mensen draaien zich om' impliceer je dus dat het om een grote of om de gehele groep gaat. Ik ben blij dat je nu zelf aangeeft dat dat dus wel meevalt.

@ Lusitana je kan het wel in hoofdletters zetten, maar ik ben niet doof of blind. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het verder achteruit gaat dan wel achteruit. Het is al enkele jaren een (flinke) stijgende lijn. Er is dus geen enkele reden om bezorgdheid te uiten over de veiligheid van die groep. Sterker nog de huidige campagnes zijn blijkbaar effectief. Ga zo door dus, zou ik zeggen. Ook tegen dit soort video's.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-05-16 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re: Jehova filmpje tegen LGBTQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:58

Vraagje tussendoor, merken jullie iets van de toestroom van mensen uit andere culturen waarbij vrouwonderdrukking en homosexualiteitsverbod/taboe heersend is of is er een naadloze aanpassing?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:00

Omdat je het nooit helemaal kan tegenhouden, moeten we daar maar in berusten? Moeten we maar tolereren dat mensen worden verstoten, scheef bekeken worden?
Dan moeten we ook geen moeite meer doen om bv racisme tegen te houden, want je kan het immers toch niet tegenhouden.

Ik zei het in meervoud omdat over meer dan 1 persoon ging, als ik zou zeggen dat het over 1 persoon ging, dan zou ik liegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:03

Safina, dank je voor je uitgebreide reactie.

Ik wilde nog even zeggen dat ik het met je eens ben dat die keuze onmenselijk is hoor. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:06

Volgens mij is er een paar jaar geleden een onderzoek geweest (in NL) over de relatie tussen geloof, niet geloof en homo'haat' of pesterijen. Die was er amper, volgens mij kwam er zelfs naar voren dat autochtonen eerder die haat en pesterijen uiten (uiten dus, niet denken of een mening hebben over) dan de allochtonengroep. Maar dan zou ik het weer op moeten zoeken, ik weet zeker dat hij al eens op Bokt is geplaatst, omdat er toen ook mensen bleven beweren dat vooral Marokkanen of moslims homohaat verspreidde.

Nu is er vorig jaar een grote groep bij gekomen, maar landelijk gezien is dat in NL nog geen 1% procent (zo even uit mijn hoofd uitgerekend). Bovendien wordt er al sinds dat er 3 a 5 Syrische homo's aangaven gepest te worden flinke actie en druk uitgevoerd om de asielzoekers duidelijk te maken hoe het standpunt is in Nederland hierover. Het COC is er al sinds het begin mee bezig om een apart homoopvangpunt te maken. Even ter illustratie het aantal mensen dat er binnenkwam was maandelijks ver in de duizenden. Het COC had het in december ofzo over tientallen die klachten hadden ingediend. Overigens is het al wel enige tijd stil hierom?

Naadloze aanpassing is er nooit, maar de 'haat' en 'aversie' bevindt zich ook gewoon onder de blondhaarblauweogenhollander. :)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-05-16 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:07

Sammie schreef:
Die heb je wel, maar meer dan eens zijn dat soort aanvallen - helaas - eerder gewoon letterlijk homo'tje pesten dan dat er een diepgewortelde haat ten grondslag ligt.

Vraag is waar die diepgewortelde haat vandaan komt en het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat de achtergrond daarvan, zelfs al is het generaties terug, het geloof is...
Let wel, geen stelling, maar een aanname.

Sammie schreef:
@ Lusitana je kan het wel in hoofdletters zetten, maar ik ben niet doof of blind. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het verder achteruit gaat dan wel achteruit. Het is al enkele jaren een (flinke) stijgende lijn. Er is dus geen enkele reden om bezorgdheid te uiten over de veiligheid van die groep. Sterker nog de huidige campagnes zijn blijkbaar effectief. Ga zo door dus, zou ik zeggen. Ook tegen dit soort video's.

Je was voorbij gegaan aan de boodschap dus ik vond het nodig om die te benadrukken. Want blijkbaar ben je soms wel een soort van oostindisch doof :D

Er zijn wel campagnes nodig.... Het zijn die campagnes (COC met name) die waken.
Men kan echt niet gewoon de dingen op z´n beloop laten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:09

Ik ben ook niet Oost-Indisch doof, maar dank je wel.. Lees vooral mijn laatste zin dan nog even door :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:17

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag, maar die ging niet specifiek over asielzoekers/moslims.
Ook in het Carraïbisch gebied, Zuid Amerika, Afrika en Azië heerst soms een macho cultuur en of homo haat/taboe. En daarvan hebben jullie ook een flinke portie mensen in Nederland.

En ja, homofobie/haat beperkt zich uiteraard niet tot bepaalde groepen, maar de vraag was of je wat merkt van bepaalde groepen.
(En het antwoord is blijkbaar "nee" of "nauwelijks")

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:26

Ik persoonlijk in elk geval niet nee. Hoewel ik mijn geaardheid wel ooit verzwegen heb op een stage in Amsterdam West. Daar was in het algemeen al weinig respect voor vrouwelijke docenten dus dat risico ging ik niet nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:32

In Nederland ligt de focus bij homohaat niet op bijv. Surinamers en Antillianen eigenlijk, die hebben wel hun eigen vooroordelen ( :+ ) maar op basis van homohaat is het volgens mij vooral geloof, moslims en Marokkanen in het bijzonder dat de klok slaat.

Dus imo is dat antwoord inderdaad nauwelijks. Maar gezien de verdere specificatie van je vraag is dat misschien meer iets dat de LGBTQ groep beter zelf kan beantwoorden.

Dat vergrootglas komt wel ergens vandaan trouwens, ik vond het dan ook echt een eyeopener toen ik dat onderzoek een paar jaar geleden voor het eerst las. En met mij meerderen op Bokt. Het blijft een hardnekkig vooroordeel. Het geloof (moslim, christenen) wordt er vaak bij gehaald, ook bij bijv. het niet inenten van kinderen. De grootste groep doet dat bewezen niet vanwege een geloofsovertuiging, maar telkens wordt dat wel naar voren gehaald als het over inenten van kinderen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:34

Men wil graag een antwoord op het 'waarom' en dan is een "logisch" antwoord vaak fijner en blijft langer plakken dan een wetenschappelijk antwoord of helemaal geen antwoord...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:41

Lente schreef:
Ik persoonlijk in elk geval niet nee. Hoewel ik mijn geaardheid wel ooit verzwegen heb op een stage in Amsterdam West. Daar was in het algemeen al weinig respect voor vrouwelijke docenten dus dat risico ging ik niet nemen.

Toch is het sowieso raar dat je eigenlijk zou moeten vertellen op wie je valt, als je er zo bij na denkt :') da's toch iedereens privézaak... Genoeg vrouwen die altijd op enorm foute mannen vallen, dat hoeft toch ook niet iedereen te weten en dat is toch ook niet een 'ding' met naam/stempel.

Het zou echt fijn zijn als er geen hetero/homo/bi wat dan ook was, en dat je gewoon op iemand valt, ongeacht geslacht. En dat dat verder geen discussiepunt is. Dat dat gewoon zo is.

Ik denk dat dat ooit wel zo gaat zijn overigens :D en volgens mij is er een grote grijze massa die best op iemand van het zelfde geslacht zou kunnen vallen, zou die grijze massa zich daar gewoon voor openstellen en wanneer het niet zo'n ding zou zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:01

Gelukkig zijn in Nederland LGBT´s gewoon heel erg zichtbaar/goed vertegenwoordigd in alle media. Dat scheelt al een boel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:02

Nou ja ik hoefde niks specifiek te melden natuurlijk. Maar als je jezelf als docent voorstelt dan vertel je toch vaak kort iets over jezelf. Het druiste erg tegen mijn gevoel in om mijn vriendin te verzwijgen... Maar puur vanwege het feit dat respect naar vrouwen al ver te zoeken was wilde ik mijn positie niet nog verder verzwakken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:04

Sammie schreef:
Niemand zal ooit hetzelfde denken. Dat hoeft ook niet. Het gaat er om hoe ze zich in de maatschappij opstellen. En wat ze denken zegt ook niks wat ze in actie doen. Dat iemand niks heeft met homo's, betekent niet dat hij 's nachts met een wapenstok homo's in elkaar gaat slaan. Die heb je wel, maar meer dan eens zijn dat soort aanvallen - helaas - eerder gewoon letterlijk homo'tje pesten dan dat er een diepgewortelde haat ten grondslag ligt.

Nope, zo eenvoudig ligt dat zeker niet. Doordat de 'zogenaamd-redelijke' tendens is dat je weer van alles moet kunnen afkeuren, krijgen ook de 'gekken' veel meer ruimte. Dat zijn namelijk niet totaal verschillende groepen - we zijn als maatschappij een netwerk. Hoe meer normaal het weer wordt om respectloos te zijn naar homoseksualiteit 'want dat is ook een mening/vrijheid/iets anders', hoe meer het ook iets wordt waar weer meer uitwassen ontstaan.

Ook als je niet zelf de straat op gaat met wapenstokken, is er een punt waarop al die argumenten om homoseksualiteit af te wijzen wel ruimte bieden aan de mensen die wel slaan. Iedere keer dat mensen hier met 'jamaars' aankomen om toch nog even te benadrukken dat men best het recht heeft om homoseksualiteit af te keuren ben je actief bezig de situatie ongunstiger te maken voor homoseksuelen. En creeer je een sfeer waarin geweld wel degelijk meer voorkomt. Al die mensen die denken dat ze met bepaalde constructies hun respectloosheid in een wel acceptabele vorm kunnen gieten: nee. Gebrek aan respect is nog steeds een gebrek aan respect, ook als je daar allerlei uitvluchten omheen probeert te weven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:13

Zeg je nou dat (onder anderen) ik respectloos ben naar homoseksuelen omdat ik zeg dat mensen daar anders over mogen denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:21

Sammie schreef:
Aangezien bevriende vrouwen ook wel eens hand in hand lopen is er geen enkele reden om aan te nemen dat hoofden massaal gedraaid worden bij een lesbisch stel. Er zit immers geen sticker op hun voorhoofd of meedansende oplichtende pijlen met "homoalert" erop...

In dat aangehaalde onderzoek staat eveneens dat zoenende of hand in hand lopen lesbische stellen veel meer geaccepteerd worden dan twee zoenende of hand in hand lopende mannen. Maw met andere woorden met dat laatste heeft de gemiddelde Nederlandse bevolking meer moeite. Dat zegt echt er weer niks over algemene acceptatie.

.

Ik zie nergens iets in dat onderzoek staan over hand in hand lopende vrouwen. Zie ik iets over het hoofd?

Ik zie wel staan dat 23% van de respondenten er minder moeite mee heeft om een man en vrouw hand in hand te zien lopen dan om twee mannen hand in hand te zien lopen. Maar hoeveel van die mensen vervolgens hun hoofd wegdraaien, afkeurende blikken toewerpen, opmerkingen maken of zelfs kiezen voor geweld: dat staat inderdaad niet in dat onderzoek.

Er staat ook niet in of mensen nog met een even gerust gevoel hand in hand durven te lopen met hun partner als er weer eens iemand is bespuugd, uitgescholden of zelfs in elkaar geslagen om die reden.... En dat gebeurt zowel mannen als vrouwen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:27

Dat zou er wel in moeten staan?? Anders heb ik het niet goed gelezen. Er was een verschil over tussen man/man en vrouw/ vrouw en man/vrouw? Anyway bij vrouw/vrouw was er over het algemeen meer acceptatie dan bij man/man. Wat eigenlijk apart is ergens. Met twee mannen samen meer moeite hebben dan met twee vrouwen samen.

Toch hoor ik dat ook wel eens van (hetero)mannen zelf. Danwel als geintje of serieus. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:40

Sammie schreef:
Dat zou er wel in moeten staan?? Anders heb ik het niet goed gelezen. Er was een verschil over tussen man/man en vrouw/ vrouw en man/vrouw? Anyway bij vrouw/vrouw was er over het algemeen meer acceptatie dan bij man/man. Wat eigenlijk apart is ergens. Met twee mannen samen meer moeite hebben dan met twee vrouwen samen.

Toch hoor ik dat ook wel eens van (hetero)mannen zelf. Danwel als geintje of serieus. :=

Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. Wel dat mensen seks tussen twee vrouwen minder vaak walgelijk vinden dan seks tussen twee mannen. Idem voor aanstoot nemen aan zoenen. Maar niks over hand in hand lopende vrouwen dus...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:44

safina schreef:
Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden. Wel dat mensen seks tussen twee vrouwen minder vaak walgelijk vinden dan seks tussen twee mannen. Idem voor aanstoot nemen aan zoenen. Maar niks over hand in hand lopende vrouwen dus...

Het kwam toevallig ook aan bod in De hokjesman van afgelopen week.
Treffend daaraan is dat het vaak niet echt serieus genomen wordt, en dat mensen niet echt aanstoot nemen aan twee vrouwen, maar dat de afwijzing van mannen ze vervolgens wel heel hard aangerekend kan worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:46

Dan weet ik het ook ff niet :+ maar goed dat was ook niet de main focus van dat stukje. Beklagen dat 'mensen' hun hoofden omdraaien met dito blik klopt in Nederland in ieder geval niet of dat je niet hand-in-hand kan lopen. Dat is zo'n beperkte kleine groep. Hetero's lopen niet massaal hand in hand, homo's ook niet.

Dat soort uitspattingen komen in het nieuws en dat zorgt voor een vergrootglas. Daar waar een homo in elkaar geslagen gewoon als pesterij is het gelijk 'schandalig dat dat gebeurt!!' en springt iedereen er bovenop. Zou het zelfde artikel of omstandigheid zijn man in elkaar geslagen dan durven mensen nog wel te zeggen 'tja had ie daar maar niet moeten lopen'. Terwijl het allebei gewoon hartstikke fout is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:57

Dat is dus het soort goedpraterij waarbij je echt eerder bezig bent homo-agressie te bagatelliseren (en er dus ruimte voor te creeren) dan het te bestrijden.
Het zijn precies dat soort uitvluchten die steeds weer gebruikt worden om daadwerkelijke gerichte agressie niet als zodanig te hoeven benoemen... met alle gevolgen van dien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 15:00

Tuurlijk Shadow wat jij wil. Lekker verder dromen en fantaseren. :evaw:

Je zit er zo failikant naast met je conclusie en je mening breng je weer lekker als een zwartwit feit dat ik geen eens meer een poging ga doen om het te ontkrachten. Als jij dat allemaal wil denken.. dan denk je dat maar. Die vrijheid heb je :j en ik ook. Hier en voor de toekomst.