Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Nelleke_ schreef:Bovendien heb je veel minder ellende op straat, geen bier drinkende schoffies die de hele dag op straat hangen omdat het geld toch wel binnen komt. Drugs dealen en andere ongein is ook een stuk lastiger als je ergens een bos aan het aanplanten bent.
bruintje123 schreef:Dat iemand gefrustreerd raakt van niets doen kan ik begrijpen.
Maar wil hij dat werk ook nog perse kennen als hij gewoon thuis zijn ding kan doen?
Dan verveelt hij zich ook niet.
De mensen die gaan zingen, toneelspelen, dansen, paardrijden vervelen zich ook niet.
Maar brengen ook niets in de pot.
bruintje123 schreef:En te weinig mensen. Hoe zie je daar dan de oplossing?
Dat moet bedacht worden vooraf.
Cowgirl schreef:Misschien ben ik wel een mooi voorbeeld.
Ik raakte mijn baan kwijt maar wou absoluut niet thuis zitten. Beter nog ik werd gillend gek, muren kwamen op mij af en met de daarbij behorende druk om maar te solliciteren, afwijzingen en je te verantwoorden ben ik geknapt. Dikke kosten bij huisarts, medicijnen en psycholoog.
En dat terwijl ik gewoon mijn hobby had maar iedereen die ik kende ging aan het werk. Ik was de hele dag alleen. Ik heb eerste en tijdje op de stal geholpen waar ik toen stond en ben later op de dierenambulance terecht gekomen wat serieus heel veel heeft geholpen om een beetje uit de oliebol te komen.
Werk momenteel parttime voor een baas en de rest vul ik in met vrijwilligerswerk op de dierenambulance. Met een basisinkomen zou ik dit zeker blijven doen want het is gewoon super leuk. Dan zou ik van het betaalde werk ook eens wat geld over houden...nu niks alles word verrekend. Begrijpelijk maar aan de andere kant ook enorm zuur omdat voor mij gevoel werken dus niet loont behalve dan tussen de oren maar ik zou ook graag eens een nieuwe broek kopen.
Daarnaast ben ik rugpatient en is dit prima te combineren zonder dat ik mij weer kapot werk of s'avonds afgepeigerd op de bank lig te wachten op de volgende werk dag.
Ik denk dat het voor mij wel positief zal uitpakken zo'n basis inkomen.
Shadow0 schreef:Wauw, dat is pas totalitair.Alsof je als mens uitsluitend leeft om je in dienst van de Staat te stellen? Waar is de vrijheid heen, het zelfbeschikkingsrecht?
_Nelleke_ schreef:Maar stel nou dat jij wel betaald krijgt (door de overheid in dit geval) voor je werk bij de dierenambulance. Gewoon een mooie vergoeding zoals het voorstel van het basisinkomen (we houden het voor het gemak even op 1500 netto omdat dit al eerder genoemd is in het topic). Dan hoef je ook niet meer parttime werk te doen bij een werkgever die je niet of minder leuk vind.
_Nelleke_ schreef:Werken of bijdragen aan de maatschappij is geen straf hoor! Het is een voorrecht.
Shadow0 schreef:bruintje123 schreef:Maar als je zo al net zoveel krijgt als met werken.
Dit is een misverstand. Je krijgt gewoon betaald. Het basisinkomen voor een basis van wonen en eten. Extra's kun je bijverdienen. Wil je een mooier huis, een flinke wereldreis maken, een paard kopen en daar lekker overdag van genieten of talloze andere dingen, dan blijft werken, en zelfs nachtdiensten, nog steeds aantrekkelijk.
Shadow0 schreef:_Nelleke_ schreef:Bovendien heb je veel minder ellende op straat, geen bier drinkende schoffies die de hele dag op straat hangen omdat het geld toch wel binnen komt. Drugs dealen en andere ongein is ook een stuk lastiger als je ergens een bos aan het aanplanten bent.
Wauw, dat is pas totalitair.Alsof je als mens uitsluitend leeft om je in dienst van de Staat te stellen? Waar is de vrijheid heen, het zelfbeschikkingsrecht?
Aan een maatschappij die zo naar mensen kijkt, als kleuters en erger, die je nooit aan zichzelf mag overlaten omdat ze dan dingen doen die men niet wil, wil ik niet meedoen. Afschuwelijk. Ga dan inderdaad gezellig naar Noord-Korea ofzo, dit klinkt oneindig veel enger dan bierdrinkende jongeren
_Nelleke_ schreef:Het is toch niet zo raar dat je iets moet doen voor je geld? Toen geld nog niet als ruilmiddel bestond kwam het eten ook niet vanzelf je bord op lopen. Bovendien zeg ik toch ook niet dat je totaal geen vangnet meer hebt? Alleen niks doen = ook geen luxe. En ja, ik zie een auto, computer en vakantie als luxe.
Bovendien voorzie ik heel veel problematiek zoals vereenzaming en criminaliteit door een basisinkomen, juist omdat je daar heel veel ruimte voor geeft. Het gros van de mensen gaat zich echt niet ineens ontwikkelen als ze niet meer hoeven te werken en een basisinkomen ontvangen.
bruintje123 schreef:Shadow0 schreef:Dit is een misverstand. Je krijgt gewoon betaald. Het basisinkomen voor een basis van wonen en eten. Extra's kun je bijverdienen.
Geen misverstand.
Ik begrijp dat het erbij komt.
Maar 1500 is voor mensen met een laag loon al meer dan ze nu krijgen.
Niet iedereen hoeft meer luxe maar vinden zo 1500 al prima.
Jullie zijn waarschijnlijk hoge lonen gewend en kunnen niet begrijpen dat mensen dat genoeg vinden.
eilleen333 schreef:Het 'probleem' is dat veel mensen zich dus niet kunnen gedragen en inderdaad net kleuters zijn. Ik ben er zwaar tegen dat dat soort mensen worden voorzien in hun onderhoud door de staat. Dikke vinger! Je gaat maar wat doen voor je centen ipv mijn buurt slopen.
Citaat:Ik bedoel, in Nederland heb je het over het algemeen niet slecht en het is gewoon zo (heb ik me laten vertellen) dat als je nu minimaal inkomen hebt, je minder overhoud dan iemand met een uitkering die alle toeslagen ontvangt. Dat vind ik gewoon belachelijk!
_Nelleke_ schreef:Cowgirl schreef:Misschien ben ik wel een mooi voorbeeld.
Ik raakte mijn baan kwijt maar wou absoluut niet thuis zitten. Beter nog ik werd gillend gek, muren kwamen op mij af en met de daarbij behorende druk om maar te solliciteren, afwijzingen en je te verantwoorden ben ik geknapt. Dikke kosten bij huisarts, medicijnen en psycholoog.
En dat terwijl ik gewoon mijn hobby had maar iedereen die ik kende ging aan het werk. Ik was de hele dag alleen. Ik heb eerste en tijdje op de stal geholpen waar ik toen stond en ben later op de dierenambulance terecht gekomen wat serieus heel veel heeft geholpen om een beetje uit de oliebol te komen.
Werk momenteel parttime voor een baas en de rest vul ik in met vrijwilligerswerk op de dierenambulance. Met een basisinkomen zou ik dit zeker blijven doen want het is gewoon super leuk. Dan zou ik van het betaalde werk ook eens wat geld over houden...nu niks alles word verrekend. Begrijpelijk maar aan de andere kant ook enorm zuur omdat voor mij gevoel werken dus niet loont behalve dan tussen de oren maar ik zou ook graag eens een nieuwe broek kopen.
Daarnaast ben ik rugpatient en is dit prima te combineren zonder dat ik mij weer kapot werk of s'avonds afgepeigerd op de bank lig te wachten op de volgende werk dag.
Ik denk dat het voor mij wel positief zal uitpakken zo'n basis inkomen.
Maar stel nou dat jij wel betaald krijgt (door de overheid in dit geval) voor je werk bij de dierenambulance. Gewoon een mooie vergoeding zoals het voorstel van het basisinkomen (we houden het voor het gemak even op 1500 netto omdat dit al eerder genoemd is in het topic). Dan hoef je ook niet meer parttime werk te doen bij een werkgever die je niet of minder leuk vind. Je draagt wel bij aan de maatschappij en krijgt daarvoor een prima vergoeding. Dat is dan toch ook goed?
Shadow0 schreef:eilleen333 schreef:Het 'probleem' is dat veel mensen zich dus niet kunnen gedragen en inderdaad net kleuters zijn. Ik ben er zwaar tegen dat dat soort mensen worden voorzien in hun onderhoud door de staat. Dikke vinger! Je gaat maar wat doen voor je centen ipv mijn buurt slopen.
Dat is echt voor een groot deel onzin. En voor een ander deel gaat het nooit opgelost worden en heb je altijd mensen die niet te vangen zijn.
Maar om in ruil daarvoor te kiezen voor een totalitair systeem dat mensen voortdurend in het gareel houdt... brrr. Ik vind het echt bizar hoe makkelijk we onze vrijheid weer bij het grofvuil willen zetten.Citaat:Ik bedoel, in Nederland heb je het over het algemeen niet slecht en het is gewoon zo (heb ik me laten vertellen) dat als je nu minimaal inkomen hebt, je minder overhoud dan iemand met een uitkering die alle toeslagen ontvangt. Dat vind ik gewoon belachelijk!
Verdiep je daar vooral nog eens in. Er zijn een paar rare overgangssituaties, maar dat is echt niet de norm. Het wordt vooral gebruikt om de discussie mee te verstoren. Net als dat beeld van 'luie donders'. Het is gewoon niet waar. Aantoonbaar onzin. Maar men blijft het volhouden, wat de argumenten ook zijn.
bruintje123 schreef:@cowgirl
Voor mij persoonlijk zou het ook geweldig zijn.
Ik ben chronisch ziek en na de werkweek, parttime moet ik nog maar zien of ik energie heb voor leuke dingen.
Paard staat bijvoorbeeld meer stil dan dat hij bereden wordt.
Dus ja ik zou een gat in de lucht springen.
1500 in de maand wauw dat heb ik nu niet.
De auto, die nu voor de derde keer in 3 weken weer in de garage staat en al 1000 euro in die twee keer heeft gekost kan de deur uit. Dus netto nog meer over. ( wel minder in de staatskas aan accijns belasting)
Liever vandaag nog basisloon dan morgen.
Toch geloof ik niet in dit sprookje.
Het geld zal er moeten zijn om aan iedereen te geven.
En als mensen minder gaan werken, stoppen. Vrijwillig gaan werken.
Bedrijven die daardoor failliet gaan.
Wie vult de pot dan?
bruintje123 schreef:Zwerte
Het was geen sneer.
Maarin dit topic zijn er teveel mensen die wel invullen dat andere dat werk best gasn doen. Maar totaal niet weten hoe zwaar het voor veel is.
En dan zeggen er bestaan nacht mensen. Mooi.
Vul daar alles maar mee in.
Jij bent het als nacht mens toch ook niet aan het doen?
Waarom dan andere wel?
Terwijl je zelf niet met ze babbelt in de nacht en ik wel?
Wie denk je dan wie het beste beeld heeft?
Ik hoop het zorg nodig te hebben.
Geen politie. Geen voedsel al om 6 uur bevoorraad in de winkel.
Want je krijgt die diensten nooit dicht gepland.
Shadow0 schreef:Tenzij de overheid natuurlijk zelf die werkgever is die je niet leuk vindt. De mensen die nu bv moeten 'werken voor hun uitkering' worden nota bene door de overheid / de werkbedrijven waar ze voor werken zelf heel naar behandeld. En dan kun je dus geen kant meer uit.
(Met als ultieme zinloosheid dat ze van het reintegratiebedrijf soms geen vrij krijgen om te gaan solliciteren!)
Het probleem is dat je dan de dwang en de stress nog houdt. Mensen kunnen nog steeds niet zelf een keuze maken in wat ze aankunnen. En dan heb je dus nog steeds controles nodig voor de mensen die geen 26 of 40 uur kunnen werken.
(Die 1500 netto lijkt me trouwens niet zo realistisch, en ik heb dan ook het idee dat dat bedrag steeds hoger wordt.)