Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:11

Ik denk overigens ook dat als je de bijstandsuitkering laat vervallen en daarvoor een basisinkomen (bijv. minimumloon net daarboven) instelt, die men alleen ontvangt wanneer men een door de overheid gecreëerde baan vervult, je direct heel veel fraude ondervangt en daardoor ook weer bespaard op controleurs etc. Ik bedoel: als jij 36u per week staat te schoffelen, met bejaarden op pad bent, bij een fietsenstalling zit etc, dan heb je geen tijd meer om nog uren zwart bij te beunen.

Bovendien heb je veel minder ellende op straat, geen bier drinkende schoffies die de hele dag op straat hangen omdat het geld toch wel binnen komt. Drugs dealen en andere ongein is ook een stuk lastiger als je ergens een bos aan het aanplanten bent.

Als men niet bereid is om een overheidsbaan aan te nemen krijgen ze net genoeg voor een dak en eten. Geen auto, computer, vakantiegeld etc. Dan heb je een keuze: meedoen aan de maatschappij en daarvoor een fatsoenlijke vergoeding ontvangen, of met je kont in de krib maar dan ook geen vergoeding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:22

_Nelleke_ schreef:
Bovendien heb je veel minder ellende op straat, geen bier drinkende schoffies die de hele dag op straat hangen omdat het geld toch wel binnen komt. Drugs dealen en andere ongein is ook een stuk lastiger als je ergens een bos aan het aanplanten bent.

Wauw, dat is pas totalitair. := Alsof je als mens uitsluitend leeft om je in dienst van de Staat te stellen? Waar is de vrijheid heen, het zelfbeschikkingsrecht?

Aan een maatschappij die zo naar mensen kijkt, als kleuters en erger, die je nooit aan zichzelf mag overlaten omdat ze dan dingen doen die men niet wil, wil ik niet meedoen. Afschuwelijk. Ga dan inderdaad gezellig naar Noord-Korea ofzo, dit klinkt oneindig veel enger dan bierdrinkende jongeren -O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:29

En ik vind juist een basisinkomen lonken naar communisme. Daarin verschillen wij van mening. Of is dat ook al eng, een andere mening?

Volgens mij heb jij gewoon een totaal idealistisch beeld van de mens en van de maatschappij. Geen idee wat er speelt in de gemiddelde duindorp, tuindorp of bijlmer. Opgegroeit binnen de bovenlagen van de maatschappij, zelf een goede baan en daardoor een totaal vertekend beeld van de realiteit. Ik kan het mis hebben maar zo kom je op me over.

Het is toch niet zo raar dat je iets moet doen voor je geld? Toen geld nog niet als ruilmiddel bestond kwam het eten ook niet vanzelf je bord op lopen. Bovendien zeg ik toch ook niet dat je totaal geen vangnet meer hebt? Alleen niks doen = ook geen luxe. En ja, ik zie een auto, computer en vakantie als luxe.

Bovendien voorzie ik heel veel problematiek zoals vereenzaming en criminaliteit door een basisinkomen, juist omdat je daar heel veel ruimte voor geeft. Het gros van de mensen gaat zich echt niet ineens ontwikkelen als ze niet meer hoeven te werken en een basisinkomen ontvangen.

Edit: ik bedoel bovenstaande niet als een persoonlijke aanval maar puur als constatering.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:34

bruintje123 schreef:
Dat iemand gefrustreerd raakt van niets doen kan ik begrijpen.
Maar wil hij dat werk ook nog perse kennen als hij gewoon thuis zijn ding kan doen?
Dan verveelt hij zich ook niet.

De mensen die gaan zingen, toneelspelen, dansen, paardrijden vervelen zich ook niet.

Maar brengen ook niets in de pot.

Misschien ben ik wel een mooi voorbeeld.
Ik raakte mijn baan kwijt maar wou absoluut niet thuis zitten. Beter nog ik werd gillend gek, muren kwamen op mij af en met de daarbij behorende druk om maar te solliciteren, afwijzingen en je te verantwoorden ben ik geknapt. Dikke kosten bij huisarts, medicijnen en psycholoog.
En dat terwijl ik gewoon mijn hobby had maar iedereen die ik kende ging aan het werk. Ik was de hele dag alleen. Ik heb eerste en tijdje op de stal geholpen waar ik toen stond en ben later op de dierenambulance terecht gekomen wat serieus heel veel heeft geholpen om een beetje uit de oliebol te komen.

Werk momenteel parttime voor een baas en de rest vul ik in met vrijwilligerswerk op de dierenambulance. Met een basisinkomen zou ik dit zeker blijven doen want het is gewoon super leuk. Dan zou ik van het betaalde werk ook eens wat geld over houden...nu niks alles word verrekend. Begrijpelijk maar aan de andere kant ook enorm zuur omdat voor mij gevoel werken dus niet loont behalve dan tussen de oren maar ik zou ook graag eens een nieuwe broek kopen.
Daarnaast ben ik rugpatient en is dit prima te combineren zonder dat ik mij weer kapot werk of s'avonds afgepeigerd op de bank lig te wachten op de volgende werk dag.

Ik denk dat het voor mij wel positief zal uitpakken zo'n basis inkomen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:42

bruintje123 schreef:
En te weinig mensen. Hoe zie je daar dan de oplossing?
Dat moet bedacht worden vooraf.

Klopt, dat moet worden bedacht als die kans groot is. Een mogelijke oplossing ligt bij de bedrijven zelf. Te weinig personeel snachts? Werk aantrekkelijker maken door bijv toeslagen te geven. Precies hoe het nu ook is eigenlijk.
Ik vind het ook interessant om eens stil te staan bij wat er zou kunnen gebeuren als je dit doorvoert en de maatschappij het zelf laat oplossen, ipv van te voren weer allerlei regeltjes en constructies te bedenken. Als het bedrijf geen toeslagen geeft voor nachtdiensten en daardoor mogelijk failliet gaat, bestaat er ook een kans dat de medewerkers die nachtdiensten toch gaan draaien omdat ze betrokken zijn bij het bedrijf en er willen blijven werken. Imo is het nu juist een probleem dat niemand zich betrokken voelt en alleen denkt aan ikke ikke ikke op de korte termijn.
Afval op straat? Er is vanzelf wel iemand die het opruimt. Elke rotklus moet gedaan worden en is juist erg nuttig voor de maatschappij, terwijl we daar nu juist op neer kijken. Niemand wil leven in een laag vuil, niemand wil opa met een poepkont laten lopen. Het zal zeker niet meteen werken want het vraagt een totaal andere manier van denken en leven, maar ik denk dat die mentaliteitsverandering erg gunstig kan zijn voor iedereen. Wel op de lange termijn en ik heb ook geen kant en klare oplossing voor elk mogelijk probleem.

Hier in het dorp worden de plantsoenen wel degelijk vrijwillig bijgehouden door de bewoners. De gemeente maakte er een zooite van dus hebben de mensen zelf de handen uit de mouwen gestoken. Nou woon ik sowieso in een dorp waar de sociale controle nog wat groter is en men met elkaar begaan is. Wellicht kijk ik ook daarom wat positiever naar zo'n idee, ik zie hier hoeveel mensen voor elkaar kunnen doen en hoe prettig de invloed daarvan is op de hele sfeer en gemoedstoestand van de mensen.

Oh en die sneer over het beter weten dan ik omdat jij toevallig nachtdiensten draait in 1 ziekenhuis en ik niet werk is wel erg overtuigend hoor. Topargument! In ziekenhuis X kan persoon Y geen mensen vinden die graag nachtdiensten draaien, dus die mensen bestaan niet! Lijkt me een goed plan dat bijv maurice de hond voortaan alleen jouw collegas peilt, want die zijn volgens jou de perfecte afspiegeling van de samenleving. Waarom verschillende groepen mensen pakken als ze allemaal al samen zitten? Ideaal!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:43

Cowgirl schreef:
Ik raakte mijn baan kwijt maar wou absoluut niet thuis zitten. Beter nog ik werd gillend gek, muren kwamen op mij af en met de daarbij behorende druk om maar te solliciteren, afwijzingen en je te verantwoorden ben ik geknapt. Dikke kosten bij huisarts, medicijnen en psycholoog.
En dat terwijl ik gewoon mijn hobby had maar iedereen die ik kende ging aan het werk. Ik was de hele dag alleen. Ik heb eerste en tijdje op de stal geholpen waar ik toen stond en ben later op de dierenambulance terecht gekomen wat serieus heel veel heeft geholpen om een beetje uit de oliebol te komen.

Werk momenteel parttime voor een baas en de rest vul ik in met vrijwilligerswerk op de dierenambulance. Met een basisinkomen zou ik dit zeker blijven doen want het is gewoon super leuk. Dan zou ik van het betaalde werk ook eens wat geld over houden...nu niks alles word verrekend. Begrijpelijk maar aan de andere kant ook enorm zuur omdat voor mij gevoel werken dus niet loont behalve dan tussen de oren maar ik zou ook graag eens een nieuwe broek kopen.
Daarnaast ben ik rugpatient en is dit prima te combineren zonder dat ik mij weer kapot werk of s'avonds afgepeigerd op de bank lig te wachten op de volgende werk dag.

Maar stel nou dat jij wel betaald krijgt (door de overheid in dit geval) voor je werk bij de dierenambulance. Gewoon een mooie vergoeding zoals het voorstel van het basisinkomen (we houden het voor het gemak even op 1500 netto omdat dit al eerder genoemd is in het topic). Dan hoef je ook niet meer parttime werk te doen bij een werkgever die je niet of minder leuk vind. Je draagt wel bij aan de maatschappij en krijgt daarvoor een prima vergoeding. Dat is dan toch ook goed?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:51

Shadow0 schreef:
Wauw, dat is pas totalitair. := Alsof je als mens uitsluitend leeft om je in dienst van de Staat te stellen? Waar is de vrijheid heen, het zelfbeschikkingsrecht?

Je werkt toch ook geen 24u per dag? 7 dagen per week? Ik vind 36u per week een mooi uitgangspunt en dan heb je zat tijd om buiten werktijd jezelf te ontwikkelen (of niet) en te doen waar je zin in hebt.

Werken of bijdragen aan de maatschappij is geen straf hoor! Het is een voorrecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:55

_Nelleke_ schreef:
Maar stel nou dat jij wel betaald krijgt (door de overheid in dit geval) voor je werk bij de dierenambulance. Gewoon een mooie vergoeding zoals het voorstel van het basisinkomen (we houden het voor het gemak even op 1500 netto omdat dit al eerder genoemd is in het topic). Dan hoef je ook niet meer parttime werk te doen bij een werkgever die je niet of minder leuk vind.

Tenzij de overheid natuurlijk zelf die werkgever is die je niet leuk vindt. De mensen die nu bv moeten 'werken voor hun uitkering' worden nota bene door de overheid / de werkbedrijven waar ze voor werken zelf heel naar behandeld. En dan kun je dus geen kant meer uit.

(Met als ultieme zinloosheid dat ze van het reintegratiebedrijf soms geen vrij krijgen om te gaan solliciteren! |o )

Het probleem is dat je dan de dwang en de stress nog houdt. Mensen kunnen nog steeds niet zelf een keuze maken in wat ze aankunnen. En dan heb je dus nog steeds controles nodig voor de mensen die geen 26 of 40 uur kunnen werken.

(Die 1500 netto lijkt me trouwens niet zo realistisch, en ik heb dan ook het idee dat dat bedrag steeds hoger wordt.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:56

_Nelleke_ schreef:
Werken of bijdragen aan de maatschappij is geen straf hoor! Het is een voorrecht.

Als het uit vrije wil gebeurt, prima. Als het onder dwang gebeurt en met uitdrukkelijke onderbouwing dat mensen anders rottigheid uit gaan halen is het heel iets anders.

36 uur is trouwens helemaal niet voor iedereen haalbaar. Als 'mooi uitgangspunt' heeft het dus alweer een fikse hoeveelheid uitzonderingen nodig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:58

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Maar als je zo al net zoveel krijgt als met werken.

Dit is een misverstand. Je krijgt gewoon betaald. Het basisinkomen voor een basis van wonen en eten. Extra's kun je bijverdienen. Wil je een mooier huis, een flinke wereldreis maken, een paard kopen en daar lekker overdag van genieten of talloze andere dingen, dan blijft werken, en zelfs nachtdiensten, nog steeds aantrekkelijk.

Geen misverstand.
Ik begrijp dat het erbij komt.

Maar 1500 is voor mensen met een laag loon al meer dan ze nu krijgen.

Niet iedereen wil ver op vakantie.
Al kreeg ik nu 5000 in de maand dan vertrok ik nog niet.

Niet iedereen hoeft meer luxe maar vinden zo 1500 al prima.

Jullie zijn waarschijnlijk hoge lonen gewend en kunnen niet begrijpen dat mensen dat genoeg vinden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:01

Shadow0 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Aan een maatschappij die zo naar mensen kijkt, als kleuters en erger, die je nooit aan zichzelf mag overlaten omdat ze dan dingen doen die men niet wil, wil ik niet meedoen. Afschuwelijk. Ga dan inderdaad gezellig naar Noord-Korea ofzo, dit klinkt oneindig veel enger dan bierdrinkende jongeren -O-

Het 'probleem' is dat veel mensen zich dus niet kunnen gedragen en inderdaad net kleuters zijn. Ik ben er zwaar tegen dat dat soort mensen worden voorzien in hun onderhoud door de staat. Dikke vinger! Je gaat maar wat doen voor je centen ipv mijn buurt slopen.
Ik ben het er wel mee eens dat mensen die wel kunnen werken, maar geen zin hebben in een zekere zin gedwongen worden om wel wat te gaan doen. Ik bedoel, in Nederland heb je het over het algemeen niet slecht en het is gewoon zo (heb ik me laten vertellen) dat als je nu minimaal inkomen hebt, je minder overhoud dan iemand met een uitkering die alle toeslagen ontvangt. Dat vind ik gewoon belachelijk!

_Nelleke_ schreef:
Het is toch niet zo raar dat je iets moet doen voor je geld? Toen geld nog niet als ruilmiddel bestond kwam het eten ook niet vanzelf je bord op lopen. Bovendien zeg ik toch ook niet dat je totaal geen vangnet meer hebt? Alleen niks doen = ook geen luxe. En ja, ik zie een auto, computer en vakantie als luxe.

Bovendien voorzie ik heel veel problematiek zoals vereenzaming en criminaliteit door een basisinkomen, juist omdat je daar heel veel ruimte voor geeft. Het gros van de mensen gaat zich echt niet ineens ontwikkelen als ze niet meer hoeven te werken en een basisinkomen ontvangen.

Helemaal mee eens! Ik denk inderdaad dat de vereenzaming veel erger zal worden, met de bijbehorende problemen daarbij. Mensen die zichzelf verslonzen, gaan drinken tegen de eenzaamheid. Juist door de eenzaamheid etc niet meer de kracht/durf kunnen vinden om zich te mengen in de maatschappij en een baan te zoeken.

Ik zie maar weinig voordelen van het systeem eigenlijk. Ja, meer geld voor de mensen die nu misschien minder hebben. Maar zouden we eigenlijk niet gewoon moeten korten op de luie donders, zodat we de mensen die wel willen maar niet kunnen kunnen helpen om toch iets te doen? Bij wijze van spreke: iemand die niet mobiel is, maar wel gezellig met mensen kan knutselen oid (ik noem maar wat hoor) te voorzien van transport zodat ze bij de mensen langs kan?
Er zijn best mensen die bv afgekeurd zijn, maar wel iets willen doen. Echter mag dat nu niet, omdat ze niet mogen verdienen. Dat vind ik krom. Ik vind dat die mensen wel zouden mogen verdienen, zonder dat er dan direct mega wordt gekort op de uitkering. Je moet het belonen dat mensen die het moeilijk hebben toch willen meedraaien en bijdragen aan de maatschappij. In tegenstelling tot de luie etters die op de bank bier zitten te zuipen en zitten te roken extra geld te gaan geven. Doe er maar wat voor!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:05

bruintje123 schreef:
Shadow0 schreef:
Dit is een misverstand. Je krijgt gewoon betaald. Het basisinkomen voor een basis van wonen en eten. Extra's kun je bijverdienen.

Geen misverstand.
Ik begrijp dat het erbij komt.

Maar 1500 is voor mensen met een laag loon al meer dan ze nu krijgen.

Niet iedereen hoeft meer luxe maar vinden zo 1500 al prima.

Jullie zijn waarschijnlijk hoge lonen gewend en kunnen niet begrijpen dat mensen dat genoeg vinden.

Het minimum loon mag van mij inderdaad wel omhoog ja. Mensen die willen werken mogen wat mij betreft beloond worden. En een basis inkomen is wel leu, maar ik vind dat dat niet hoog genoeg mag zijn voor vakantie (muv mensen die echt niet kunnen werken, maar mijns inziens kan je dan ook niet op vakantie. Als jij op het strand kan liggen kan je ook bij mensen langs voor een praatje, en dat kan ook betaald werk zijn).
Ik denk dat 1500 euro best veel is, als de extra's er niet bij zitten. Ligt er wel een beetje aan waar je woont en wat je daar aan kwijt bent natuurlijk. Maar 1500 euro is best veel geld, zeker als je er niets voor hoeft te doen terwijl je gewoon zou kunnen werken.

Maak het basisinkomen voor de mensen die niet kunnen werken maar 1500 euro en kort flink op de uitkeringen van mensen die te lui zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:07

eilleen333 schreef:
Het 'probleem' is dat veel mensen zich dus niet kunnen gedragen en inderdaad net kleuters zijn. Ik ben er zwaar tegen dat dat soort mensen worden voorzien in hun onderhoud door de staat. Dikke vinger! Je gaat maar wat doen voor je centen ipv mijn buurt slopen.

Dat is echt voor een groot deel onzin. En voor een ander deel gaat het nooit opgelost worden en heb je altijd mensen die niet te vangen zijn.

Maar om in ruil daarvoor te kiezen voor een totalitair systeem dat mensen voortdurend in het gareel houdt... brrr. Ik vind het echt bizar hoe makkelijk we onze vrijheid weer bij het grofvuil willen zetten.

Citaat:
Ik bedoel, in Nederland heb je het over het algemeen niet slecht en het is gewoon zo (heb ik me laten vertellen) dat als je nu minimaal inkomen hebt, je minder overhoud dan iemand met een uitkering die alle toeslagen ontvangt. Dat vind ik gewoon belachelijk!

Verdiep je daar vooral nog eens in. Er zijn een paar rare overgangssituaties, maar dat is echt niet de norm. Het wordt vooral gebruikt om de discussie mee te verstoren. Net als dat beeld van 'luie donders'. Het is gewoon niet waar. Aantoonbaar onzin. Maar men blijft het volhouden, wat de argumenten ook zijn.

Sheran

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:09

Shadow, wat vind je nou precies het onderdeel dat het een totalitair systeem maakt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:09

@cowgirl

Voor mij persoonlijk zou het ook geweldig zijn.
Ik ben chronisch ziek en na de werkweek, parttime moet ik nog maar zien of ik energie heb voor leuke dingen.
Paard staat bijvoorbeeld meer stil dan dat hij bereden wordt.
Dus ja ik zou een gat in de lucht springen.
1500 in de maand wauw dat heb ik nu niet.
De auto, die nu voor de derde keer in 3 weken weer in de garage staat en al 1000 euro in die twee keer heeft gekost kan de deur uit. Dus netto nog meer over. ( wel minder in de staatskas aan accijns belasting)
Liever vandaag nog basisloon dan morgen.

Toch geloof ik niet in dit sprookje.
Het geld zal er moeten zijn om aan iedereen te geven.
En als mensen minder gaan werken, stoppen. Vrijwillig gaan werken.
Bedrijven die daardoor failliet gaan.
Wie vult de pot dan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:18

Zwerte
Het was geen sneer.
Maarin dit topic zijn er teveel mensen die wel invullen dat andere dat werk best gasn doen. Maar totaal niet weten hoe zwaar het voor veel is.
En dan zeggen er bestaan nacht mensen. Mooi.
Vul daar alles maar mee in.
Jij bent het als nacht mens toch ook niet aan het doen?
Waarom dan andere wel?
Terwijl je zelf niet met ze babbelt in de nacht en ik wel?
Wie denk je dan wie het beste beeld heeft?

Ik hoop het zorg nodig te hebben.
Geen politie. Geen voedsel al om 6 uur bevoorraad in de winkel.
Want je krijgt die diensten nooit dicht gepland.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:23

Volgens mij begrijpen een aantal mensen hier nog steeds niet dat er om het moment niet eens genoeg banen zijn.
Als we toch allemaal van onze eigen situatie uitgaan...... ik als 50+ ben door deze maatschappij volledig afgeserveerd. Red je er maar mee, 2 jaar WW op en geen baan kunnen vinden. En oh ja, ik zou echt véél liever wel een baan hebben. En wat krijg ik nu dan nog? NIETS, want ik heb een werkende partner, geen recht op bijstand. Maar wel 30 jaar gewerkt en premies betaald.
Ik heb me vrijwillig laten korten op mijn uitkering, ik heb een startperiode om een eigen bedrijf op te zetten. De uitkering die ik nu heb zie ik eigenlijk als een soort basis inkomen en dat is prettig want veel inkomsten heb ik nu nog niet. Ik mag wel alles wat ik met mijn onderneming verdien houden. Tot 1 oktober, dan vervalt mijn uitkering en moet ik het van mijn bedrijfje hebben.

Over het gebruik van drank en drugs en zo, ik zou je nog eens aanraden om dit artikel te lezen:

https://decorrespondent.nl/10/Waarom-we ... 0-0b1c02bd

Ik heb het idee dat er best veel mensen hier een mening vormen zonder er verder over gelezen te hebben.

Die 1500 euro lijkt mij erg veel, eerst ging het nog over 1100, maar het wordt hier langzamerhand steeds meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:24

_Nelleke_ schreef:
Cowgirl schreef:

Maar stel nou dat jij wel betaald krijgt (door de overheid in dit geval) voor je werk bij de dierenambulance. Gewoon een mooie vergoeding zoals het voorstel van het basisinkomen (we houden het voor het gemak even op 1500 netto omdat dit al eerder genoemd is in het topic). Dan hoef je ook niet meer parttime werk te doen bij een werkgever die je niet of minder leuk vind. Je draagt wel bij aan de maatschappij en krijgt daarvoor een prima vergoeding. Dat is dan toch ook goed?

Dus 1500 euro voor het werk wat ik nu op de dierenambulance doe?
Dat zou in principe genoeg zijn en zou ik idd niet meer bij een baas hoeven werken.
Maar bij de baas werken is wel weer extra en het is gewoon een super leuke job (ik ben groom op internationale vluchten) dus ik denk niet dat ik daar mee zal stoppen.

Grootste voordeel zal voor mij zijn geen sollicitatie druk meer en de afwijzingen die je krijgt.
Daar kan ik op dit moment gewoon niet meer tegen en geeft zoveel stress dat mijn hele lijf weer vast zit. Als alleen dat al weg zou vallen zou ik al veel relaxter en beter kunnen functioneren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:27

Shadow0 schreef:
eilleen333 schreef:

Dat is echt voor een groot deel onzin. En voor een ander deel gaat het nooit opgelost worden en heb je altijd mensen die niet te vangen zijn.

Maar om in ruil daarvoor te kiezen voor een totalitair systeem dat mensen voortdurend in het gareel houdt... brrr. Ik vind het echt bizar hoe makkelijk we onze vrijheid weer bij het grofvuil willen zetten.

Citaat:
Ik bedoel, in Nederland heb je het over het algemeen niet slecht en het is gewoon zo (heb ik me laten vertellen) dat als je nu minimaal inkomen hebt, je minder overhoud dan iemand met een uitkering die alle toeslagen ontvangt. Dat vind ik gewoon belachelijk!

Verdiep je daar vooral nog eens in. Er zijn een paar rare overgangssituaties, maar dat is echt niet de norm. Het wordt vooral gebruikt om de discussie mee te verstoren. Net als dat beeld van 'luie donders'. Het is gewoon niet waar. Aantoonbaar onzin. Maar men blijft het volhouden, wat de argumenten ook zijn.

Ik ben geen financieel expert, maar een kennis die bij de bank werkt zei dat. Dat je met een minimaal inkomen beter niet kan werken want dan krijg je meer.
En helaas ken ik enkele mensen uit mijn directe omgeving die dus wel luie donders zijn, dus dat is per definitie geen onzin.... Wil niet zeggen dat het er een paar miljoen zijn, maar het zijn er genoeg. Mijn moeder deed tot twee jaar geleden voor haar werk huisbezoeken, en kwam bij erg veel mensen die gewoon lui waren, het vertikten om te werken (en dat ook gewoon toegaven) en wel kinderen bleven krijgen. Dus ik vind het geen onzin, ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt dat mensen gewoon te lui zijn om een poot uit te steken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:32

bruintje123 schreef:
@cowgirl

Voor mij persoonlijk zou het ook geweldig zijn.
Ik ben chronisch ziek en na de werkweek, parttime moet ik nog maar zien of ik energie heb voor leuke dingen.
Paard staat bijvoorbeeld meer stil dan dat hij bereden wordt.
Dus ja ik zou een gat in de lucht springen.
1500 in de maand wauw dat heb ik nu niet.
De auto, die nu voor de derde keer in 3 weken weer in de garage staat en al 1000 euro in die twee keer heeft gekost kan de deur uit. Dus netto nog meer over. ( wel minder in de staatskas aan accijns belasting)
Liever vandaag nog basisloon dan morgen.

Toch geloof ik niet in dit sprookje.
Het geld zal er moeten zijn om aan iedereen te geven.
En als mensen minder gaan werken, stoppen. Vrijwillig gaan werken.
Bedrijven die daardoor failliet gaan.
Wie vult de pot dan?

Mee eens hoor. Wat dat betreft ben ik daar ook erg nuchter in. Het klinkt allemaal mooi maar eerst maar eens zien.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:36

Valt mij ook al op ja; dat het bedrag steeds hoger wordt. Ook lijken een aantal mensen te denken dat werk niet meer betaald zal worden.

1500 euro netto basisloon is natuurlijk verre van realistisch, dat gaat echt niet zo hoog worden; dan kan het zeker niet nee.
Ik denk eerder dat het basisloon zo rond de 800 euro wordt; bijstandsniveau dus. Als zoiets er zou komen dan.

Met zo'n basisloon zullen de meeste mensen gewoon blijven werken, maar je houdt nog steeds de keuze om wat minder te gaan werken.
Helemaal als beide dat bedrag zouden krijgen; bij gehuwden/samenwonenden dan: heb je even 1600 bovenop je loon.
En mensen willen altijd meer; aard van het beessie, dus zeker de mensen die nu al gewoon werken zullen het zien als extra beloning en niet 'in plaats van'.
Mensen met een rotbaan of te zware baan kunnen minder werken; vrijgekomen uren kunnen weer opgevuld worden door de onvrijwillige werklozen (want niet elke uitkeringsgerechtigde heeft daar vrede mee; grootste deel nog altijd niet) die dan ook een extraatje boven op hun basisinkomen kunnen krijgen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:38

bruintje123 schreef:
Zwerte
Het was geen sneer.
Maarin dit topic zijn er teveel mensen die wel invullen dat andere dat werk best gasn doen. Maar totaal niet weten hoe zwaar het voor veel is.
En dan zeggen er bestaan nacht mensen. Mooi.
Vul daar alles maar mee in.
Jij bent het als nacht mens toch ook niet aan het doen?
Waarom dan andere wel?
Terwijl je zelf niet met ze babbelt in de nacht en ik wel?
Wie denk je dan wie het beste beeld heeft?

Ik hoop het zorg nodig te hebben.
Geen politie. Geen voedsel al om 6 uur bevoorraad in de winkel.
Want je krijgt die diensten nooit dicht gepland.

Teveel mensen die dat invullen? Wie bepaald dat? Misschien hebben die mensen wel gelijk, wie zegt dat jouw mening de absolute waarheid is? En hoe weet jij dat die mensen (waaronder ik) niet weten hoe zwaar het is? Je hebt geen flauw idee wie ik ben en hoe mn leven is geweest dus dat is volledig je eigen aanname die imo nergens op gebaseerd is behalve dan dat het afwijkt van jouw mening.
Ik kwam aanzetten met de nachtmensen. Heb ik gezegd dat het er genoeg zijn voor alle nachtdiensten? Nee dus. Ik benoemde het omdat jij zei dat werkelijk niemand dat werk zou willen doen. Er is al een kleine groep die dat dus wel zal willen. De rest zal ergens anders vandaan moeten komen, daar zullen andere oplossingen voor moeten komen. Ik heb zeker nog geen kant en klaar plan of idee hoe dat kan. Maar dat ik het niet direct kan bedenken, betekent niet dat het niet kan.
Ik wil meteen wel toegeven dat jij zeker een beter beeld hebt van jouw collegas dan ik. Ik ken ze namelijk niet. Ik weet alleen ook dat 1 groep mensen op 1 gespecialiseerde lokatie werkelijk nooit een correcte weerspiegeling is van de gehele maatschappij. Daarvoor verschillen mensen veel te veel. Dus sorry, ik ben het gewoon niet met je eens dat wat jouw collegas vinden ook telt voor heel nederland.
En waarom ik het niet doe? Ehm, omdat ik op dit moment sowieso arbeidsongeschikt ben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:39

Shadow0 schreef:
Tenzij de overheid natuurlijk zelf die werkgever is die je niet leuk vindt. De mensen die nu bv moeten 'werken voor hun uitkering' worden nota bene door de overheid / de werkbedrijven waar ze voor werken zelf heel naar behandeld. En dan kun je dus geen kant meer uit.

(Met als ultieme zinloosheid dat ze van het reintegratiebedrijf soms geen vrij krijgen om te gaan solliciteren! |o )

Het probleem is dat je dan de dwang en de stress nog houdt. Mensen kunnen nog steeds niet zelf een keuze maken in wat ze aankunnen. En dan heb je dus nog steeds controles nodig voor de mensen die geen 26 of 40 uur kunnen werken.

(Die 1500 netto lijkt me trouwens niet zo realistisch, en ik heb dan ook het idee dat dat bedrag steeds hoger wordt.)

Dat eerste dikgedrukte is totaal niet wat ik bedoel. Ik geef al de hele tijd aan: een door de overheid gecreëerde PASSENDE baan met FATSOENLIJKE vergoeding. Niet een dwangmatige job voor een hongerloontje. Je bent wel erg goed om alles naar je eigen straatje te verdraaien.

Dat 2e dikgedrukte, daar hebben we op dit moment ook al gewoon een vangnet voor. Als jij door (psychische of fysieke) ziekte maar 26u kan werken kan je voor de rest gewoon toch afgekeurd worden? Daar lijkt me niks mis mee en dat kan in een ander stelsel ook.

Ik zie gewoon totaal geen voordeel in een basisinkomen. Voor de mensen die werken niet, voor de mensen die niet kunnen werken niet en voor de mensen die niet willen werken niet.

Voor de mensen die werken: basisinkomen zal uiteindelijk door hen betaald moeten worden: ze krijgen dus aan de ene kant een basisinkomen op hun loon, maar zal aan de andere kant net zo hard weer eruit vliegen aan belastingen en btw verhoging. Die gaan er dus niks op vooruit. Wel is de kans groot dat de economie volledig instort door inflatie waardoor werkdruk zal verhogen en mensen juist hun baan verliezen. De overgebleven werkenden moeten nog meer belasting afstaan omdat de groep niet werkenden juist groter zal worden.

Voor de mensen die niet kunnen werken: basisinkomen is een voor iedereen een gelijk bedrag, ongeacht of je veel of weinig medicijnen gebruikt, een aangepaste woning nodig hebt of niet, etc. Alle toeslagen komen te vervallen dus mensen met een zeer kostbare beperking zullen dus extra pech hebben, want de toeslag is komen te vervallen om hun huis rolstoelproof te maken.

Voor de mensen die niet willen werken: er is totaal geen motivatie meer om nog bij te dragen aan de maatschappij. Je hebt totaal geen verantwoording en ook geen consequenties voor 'slecht' gedrag (bijvoorbeeld overmatig alcoholgebruik). Mensen die niet willen werken zullen hierdoor ook niet gestimuleerd worden en juist vervreemden van de maatschappij.

Bovendien zie ik hierdoor het criminele circuit alleen maar groeien, vereenzaming verergeren en in plaats van saamhorigheid zal juist solidariteit vormen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:41

Hoewel ik het nog niet helemaal realistisch acht vind ik het onderwerp toch erg interessant. Overigens denk ik wel dat jullie de 1500 te hoog inschatten. In de artikelen die ik heb gelezen wordt ook gesproken over een basisinkomen met extra recht op toeslagen voor je persoonlijke situatie (arbeidsongeschikt, chronisch ziek e.d.). De toeslagen zullen dus niet helemaal verdwijnen. Daarnaast zal het echt wel worden toegepast op je sociale status / woonsituatie om toch te blijven stimuleren om je te ontwikkelen.

De stress die weg zal vallen wanneer je elke maand toch nog iets hebt om op de been te blijven zal enorm zijn. In deze maatschappij van oplopende psychische ziekten en dus ook kosten zal toch iets veranderd moeten worden. En ik denk ook dat mensen toch zullen blijven werken, wellicht wat bewuster nu ze ook kans hebben om dichter tot zichzelf te komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:42

Ik ben ook arbeidsongeschikt maar UWV noemt het verjaard. Ja dat bestaat ook.

Ik weet inderdaad niet waar jij vanaf komt. Weet niet wat shadow doet.
Maar het is gewoon te merken dat er geen inzicht in is.
Niet omdat het afwijkt van mijn mening van te roos kleurig.