Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:53

Ga en vermenigvuldig u, de mensen deden het, de dieren ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:57

Ja goed, ik ken het begrip vermeerderen wel :P

Maar er is een verschil tussen de mens die zichzelf vrijwillig is gaan voortplanten (wat sommigen ook kweken durven noemen...),
of de oeros die opzettelijk werd vastgehouden, bewust werd samengezet met het tegenovergestelde geslacht, om zo doelgericht nageslacht te verkrijgen (kweken dus). De gevlekte koe van nu is echt niet zomaar uit het bos komen aanwaaien.

Dat dat inmiddels al heel lang geleden is (10 000 à 7000 jaar) maakt niet dat het nu geen gekweekte dieren meer zijn.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:02

Dieren die vrij rondlopen vermenigvuldigen hun ook, of dacht je dat die aan onthouding deden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:14

Robin_S schreef:
Eten met respect voor de natuur, is iets heel anders dan elke dag leeghoofdig een stuk goedkoop vlees te verorberen.

Leeghoofdig??
En als die persoon er nou gewoon wel goed over nagedacht heeft, heeft besloten dat dit vlees prima is of dat het goed bij het budget past?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:15

Elizabeth, wat voor mineralen zitten er in dat hokje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:18

Sorry, ik ben niet meer mee met deze discussie...?

Het ging er om dat anneliesdj het bespottelijk vond dat ik het woord 'kweken' gebruikte voor onze hedendaagse kippen, koeien en varkens. Zij noemt het liever 'vermeerderen'. Maar als je doelgericht vastgehouden dieren aan het 'vermeerderen' bent, wat is dan het verschil met kweken? Dat was alles wat ik mij afvroeg.

Het principe van vermenigvuldiging vindt op het allereenvoudigste celniveau plaats, daar ga ik echt niet over struikelen hoor.

Maar goed, dit is écht te ver off-topic.

Mijn mening was gewoon dat (de meeste) gekweekte diersoorten tegenwoordig met zeer weinig respect worden behandeld. Het eten van deze dieren is niet alleen ongezond voor ons, maar ook nog eens 'respectloos', én je steunt de stinkend rijke vleesindustrie: een industrie die echt 0,0 interesse heeft in jouw gezondheid. In lijn eten met de natuur (in de mate van het mogelijke...), is iets heel anders. Dat kan wel met respect voor dieren vind ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:25

De mens heeft, net als herbivoren een scherp gehoekte kaak. De aanhechting van de bijbehorende Temporalis(kaakspier) is ook vergroot bij de schedels. Wij hebben amylase(Breekt zetmeel af) in ons speeksel. Ons verteringsstelsel is 10-12 keer zo groot als onze lichaamslengte, dat is hetzelfde als een herbivoor. Ter vergelijking: bij carnivoren is het verteringsstelsel 3 keer zo lang als hun lichaamslengte. We hebben geen 'klauwen', maar nagels. We zweten door onze huid(roofdieren doen dit niet). We hebben geen gebit dat geschikt is om vlees te scheuren. Ons maagzuur is niet sterk, zoals bij carnivoren.

Dit zijn allemaal grote kenmerken die gebruikt worden om dieren te classificeren. Onze lichaamsbouw is niet gemaakt om echt te kunnen jagen. Als je deze kenmerken allemaal even op een rijtje zet kom je erachter dat we toch verrekte veel op een herbivoor lijken! We hebben geen 4 magen, maar dat heeft een paard immers ook niet ;)

We lijken ook niet 100% op herbivoren, maar daarom zijn we ook als omnivoor geclassificeerd. Dat betekend echter niet dat we 50% vlees en 50% groenten horen te eten. Waarschijnlijk -als je naar andere apen kijkt- zijn we 'gemaakt' om vooral op fruit en groenten te leven, en af en toe een kleine prooi. Elke dag vlees zoals wij doen is dus absoluut niet nodig. Heb je geen geld om biologisch vlees te kopen, dan moet je dus maar gewoon minder vlees eten. Dat je elke dag vlees kán eten is een luxe, dat moet men heel goed beseffen. Een luxe die nu als normaal wordt gezien, maar wel voor meer dan 50% bijdraagt aan het broeikaseffect en verder bijdraagt aan zoetwatertekort(In 1 kilo vlees gaat zoveel water dat je je er een half jaar van kan douchen). Ook draagt het bij aan de honger in de wereld: in 1 kilo vlees gaat 10 kilo plantaardig materiaal wat ook direct geconsumeerd zou kunnen worden.

Dan heb ik het niet eens over de ethische en medische kanten van vleeseten.
Iedere dag lekker het goedkoopste lapje vlees op je bord, dat ís gewoon leeghoofdig, dan kan je ook niet beweren dat je respect hebt voor ze. Er zijn zoveel alternatieven... Gewoon lekker wat minder vlees eten, maar dan wel biologisch ;)
Eet je 1x of 2x per week verantwoord vlees, dan vind ik het een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 26-06-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:26

Zo is dat Kinke, de doorsnee consument vraagt achter goedkoop vlees maar geeft het hier natuurlijk niet toe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:31

Bij zulke verhalen als die van Tillie hierboven haak ik af, dat vind ik zo respectloos. Een ander maar leeghoofdig noemen omdat ze er anders over denken dan jij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:34

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:37

Kinke schreef:
Bij zulke verhalen als die van Tillie hierboven haak ik af, dat vind ik zo respectloos. Een ander maar leeghoofdig noemen omdat ze er anders over denken dan jij.

Ik haal 'leeghoofdig' aan omdat ik dat in een eerdere comment had gelezen. Was niet mijn persoonlijke woordkeuze geweest, maar wilde er wel even op inhaken. Is verder niet gericht op een persoon, maar in het algemeen. Verder is het gewoon onderbouwd met feiten, dus het is niet dat het uit de lucht komt vallen oid. Heeft ook niets met anders denken te maken, aangezien het -wederom- om feiten gaat. Dat IS gewoon zo. Dat jij er anders over denkt, omdat het je mening is, doet niets af van dat feit. Ik heb een keer 'leeghoofdig' gezegd, met onderbouwing. Snap niet dat je dan zo'n bericht terugstuurt! Was helemaal niet respectloos bedoeld, en zo is het ook absoluut niet geschreven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:38

Iemand leeghoofdig noemen vanwege de keus voor el cheapo vlees is nooit een feit natuurlijk, hoe geweldig je het ook kan onderbouwen; het is een mening en vooroordeel.

Ik kan ook wel mooi onderbouwen waarom ik een bepaald persoon een trut vindt, maar het blijft echter een mening.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:41

En vooral respectloos

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:41

Tillie20 schreef:
Iedere dag lekker het goedkoopste lapje vlees op je bord, dat ís gewoon leeghoofdig, dan kan je ook niet beweren dat je respect hebt voor ze. Er zijn zoveel alternatieven... Gewoon lekker wat minder vlees eten, maar dan wel biologisch ;)
Eet je 1x of 2x per week verantwoord vlees, dan vind ik het een heel ander verhaal.

Maar ff quoten dan, je presenteert het als een feit. Ikzelf voel me overigens totaal niet aangesproken, ik eet het allerbeste vlees, nl. van onze vleeskoeien.
Zie dat vuurneon al gereageerd heeft, dat bedoel ik dus.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:46

vuurneon schreef:
Iemand leeghoofdig noemen vanwege de keus voor el cheapo vlees is nooit een feit natuurlijk, hoe geweldig je het ook kan onderbouwen; het is een mening en vooroordeel.

Ok. Dus ik heb maar behoefte aan 1 of 2x per week vlees. Ik heb keuze uit biologisch vlees, vlees van de boer, of 'normaal vlees'. Ik weet dat vlees eten slecht is ivm het broeikaseffect, watertekort en honger. Ik weet dat die dieren een vreselijk, onnatuurlijk leven hebben. Ík, als consument kan kiezen of ik vlees pak van dieren die een goed leven hebben gehad, of vlees van een plofkip. Wat kies ik dan: in plaats van dat ik 2x per week vlees van de boer koop, of bijvoorbeeld 3x per week biologisch, eet ik iedere dag plofkip. Waarom? Omdat het lekker smaakt. Dat is gewoon niet logisch, of wel dan?

Hoe je dit dan ook noemt, dat is een mening inderdaad. Maar hoe dan ook was het een negatief woord geweest, hoe moet je anders een conclusie eraan knopen? Leeghoofdig zou ik ook niet persoonlijk gebruiken, maar het toont wel aan dat als je bovenstaand doet(zoals 95%(dit is een écht cijfer overigens) van Nederland) je er niet echt na over hebt gedacht, of dat je gewoon egoïstisch in dat opzicht bent.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:49

Zo rond mijn 22ste/ 23ste , was er een uitbraak van varkenspest. De varkens met grijpmachines in vrachtwagens te zien laden die allemaal vernietigd moesten worden op voorhand, dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Ik at geen varken en koeien meer.. paarden was al uit den boze en later dat jaar verdween gewoon alle vlees/ kip/ vis van menu.. ik kreeg steeds meer gruwelbeelden voor mijn netvlies en lustte het ook op gegeven moment niet meer.

Mijn smaak en reuk is duizend keer beter geworden. Men kan zich ook afvragen waarom dat is ;-). Ik maak nog wel vlees klaar voor mijn man en voor visite maar met enorme tegenzin en knop om.. Dingens als 'gyros' 'shoarma' moet mijn man zelf bakken, ik sta dan echt vreselijk te kokhalzen boven dat vuur en doe ik niet meer.
zo'n dode vogel met kerst op midden van de tafel pas ik ook voor, ik vind dat geen kerstgedachte, sorry.

Ik geniet van de wilde fazanten, konijnen onderweg en ik boycot al jaren dierentuinen etc. Ik heb eigen kipjes voor eitjes en die uit de winkel smaken ook niet echt als je dat gewend bent ;-). Dus ik ben geen veganist.

Ik ga geen discussies aan met mensen omdat het mijn persoonlijke ding is en ik vermijd het liefst bbq-s etc. hoewel ik heel graag kook voor mensen en ze wil verwennen culinair ;-) en dat zijn dan mensen die vinden dat dat met een stuk dood dier op hun bord moet.... dat is hun ding. Leuk zal ik het nooit vinden, ik zie liever koetjes in de wei staan, gelukkig oud te worden. Het 'er moet wat bij groenten en aardappels' idee vind ik wel erg overtrokken maar gelukkig wordt dat van generatie op generatie minder want er wordt meer over nagedacht.
Het 'ik kom wat te kort' is ook al jaren achterhaald, het zit altijd tussen de oren omdat vlees etc geïndoctrineerd is.

Toch is altijd mijn hoop dat men beter met deze wereld om zal gaan straks, maar hoe meer mensen er ouder worden en vermenigvuldigen ( ;-) ) hoe meer moeite men krijgt om te voeden... want waar moet het allemaal vandaan blijven komen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:55

Tillie20 schreef:
Ok. Dus ik heb maar behoefte aan 1 of 2x per week vlees. Ik heb keuze uit biologisch vlees, vlees van de boer, of 'normaal vlees'. Ik weet dat vlees eten slecht is ivm het broeikaseffect, watertekort en honger. Ik weet dat die dieren een vreselijk, onnatuurlijk leven hebben. Ík, als consument kan kiezen of ik vlees pak van dieren die een goed leven hebben gehad, of vlees van een plofkip. Wat kies ik dan: in plaats van dat ik 2x per week vlees van de boer koop, of bijvoorbeeld 3x per week biologisch, eet ik iedere dag plofkip. Waarom? Omdat het lekker smaakt. Dat is gewoon niet logisch, of wel dan?

Hoe je dit dan ook noemt, dat is een mening inderdaad. Maar hoe dan ook was het een negatief woord geweest, hoe moet je anders een conclusie eraan knopen? Leeghoofdig zou ik ook niet persoonlijk gebruiken, maar het toont wel aan dat als je bovenstaand doet(zoals 95%(dit is een écht cijfer overigens) van Nederland) je er niet echt na over hebt gedacht, of dat je gewoon egoïstisch in dat opzicht bent.

Oh please….
Jij gaat ook iedereen bij langs die bij een productiebedrijf werkt? Je spreekt iedereen aan die auto rijdt, die met het vliegtuig gaat, die z'n afvalcontainer bij de weg zet??? Of misschien werk je zelf wel bij een bedrijf die vieze luchtjes uitstoot?
Het is nogal moeilijk voor je blijkbaar, beseffen dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij. Ik geef ook de voorkeur aan een eigen kipje maar ik snap het prima wanneer iemand dat wel met smaak eet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:58

Seriously? Iemand neemt de moeite om uitgebreid in te gaan op de biologische noodzaak (of niet) voor de mens als soort om vlees te eten en niemand reageert daarop maar iedereen valt over een laatste zinnetje dat niet eens persoonlijk tegen wie dan ook gericht is? En dat is dan respectloos? 8)7

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:59

Wij hebben ook vleeskoeien en laten regelmatig dikbillen slachten voor particulieren. We hebben al jaren onze vaste klanten.
Nieuwe klanten willen wel meedoen, maar als ze dan de prijs horen haken ze af, nochtans €10 euro per kilo, verpakt, ingevroren is niet veel .
Een doorsnee antwoord, wij lusten geen biefstuk, rosbief maar alleen maar gehakt en stoofvlees.
Het is vooral de oudere generatie die nog geld uitgeeft aan degelijk vlees. De jongeren haken af, de reden hiervoor is niet ver te zoeken. Voor jonge mensen is een moeilijke tijd, bouwen, vakantie, 2 auto's voor de deur, verzekeringen .....
Het leven in het algemeen is duur geworden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:00

Daar gaat het hele topic al over, dat iemand beweert dat het niet of wel noodzakelijk is om vlees te eten, daar gaan we dus nooit uitkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:00

Leeghoofdig zou ik het ook niet noemen. Eerder onwetend of egoïstisch.
Verder ben ik het eens met het stukje van Tillie :)
Als je kijkt naar de primaten, daar lijken wij enorm veel op. Primaten eten groente en fruit, en heel af en toe een beetje prooi. En wij hebben zelfs kleinere hoektanden dan primaten. Wij kunnen zelfs geen rauw vlees meer verwerken. Gebakken vlees zijn wij ooit gaan eten omdat er een ijstijd is geweest waarin er geen groente meer te vinden was grote delen van het jaar. Toen heeft de mens door zijn intelligentie zijn vlees leren bakken zodat ze konden overleven.
Nu hebben we groente en fruit in overvloed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:01

Rauw vlees kunnen wij wel verwerken :j
Hmmmm carpaccio

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:01

Kinke schreef:
Oh please….
Jij gaat ook iedereen bij langs die bij een productiebedrijf werkt? Je spreekt iedereen aan die auto rijdt, die met het vliegtuig gaat, die z'n afvalcontainer bij de weg zet??? Of misschien werk je zelf wel bij een bedrijf die vieze luchtjes uitstoot?
Het is nogal moeilijk voor je blijkbaar, beseffen dat niet iedereen hetzelfde denkt als jij. Ik geef ook de voorkeur aan een eigen kipje maar ik snap het prima wanneer iemand dat wel met smaak eet.

Dus als je iets goeds wilt doen voor het milieu, moet je ook meteen álles doen? Feit is gewoon dat er iets moet gebeuren, en aangezien laatst weer bekend is geworden dat Europa veel te veel broeikasgassen uitstoot, zal ergens gecompenseerd moeten worden. Maar misschien is het anders aangezien ik biologie studeer, je kan niet blijven nemen van de natuur. Er is een bepaald evenwicht, een zeer delicaat evenwicht waar we al bijna overheen zitten. En als we daar overheen zitten, zal de aarde op een langer termijn onbewoonbaar worden voor de mensheid. Ben je het niet eens met mij? Misschien dat de verenigde naties misschien betrouwbaarder zijn nadat ze een groot rapport gepubliceerd hebben?
http://www.theguardian.com/environment/ ... -free-diet

Vlees schrappen of verminderen uit het dieet is gewoon de makkelijkste oplossing waarbij andere luxes wel gewoon behouden kunnen worden. Aangezien niemand meer zijn eigen kleding wilt gaan maken enzo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:02

@kinke, even over dat leeghoofdig:

je hebt gewoon één woord uit een heel stuk tekst van mezelf gehaald om daar op voort te borduren. Zo heb je mijn zin uit zijn context gerukt - en is het dus nutteloos om hierover te discussiëren. Maar om je toch maar even gerust te stellen: ik wilde een contrast schetsen tussen eten volgens de natuur (= één uiterste) tegenover leeghoofdig goedkoop vlees eten (= ander uiterste). Daartussen ligt nog een hele grijze massa.

Tillie20 heeft een erg nuttige uitleg gegeven vind ik. Een gezonde discussie zou verder gaan over die uitleg, in plaats van alweer te struikelen over het woord leeghoofdig.

Hopelijk is dat bij deze dus opgelost.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:05

Simpel, eigen schuld, dan moet je dat woord niet gebruiken.
Wat betreft de vervuiling van de aarde, dat doet de mens. Het beste zou zijn om de mens zich niet te laten voortplanten, dan sterven we snel uit en kan de natuur alles weer overnemen.