Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:34

Als je alleen buitenritten maakt ben je met 50€ wel klaar als je goedkope weide hebt. Water komt gratis uit de lucht, beetje handig met gras is ook lang genoeg gratis eten en met je vakantiegeld koop je hooi voor de winter.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:40

Vind het soms wat jaloers overkomen zoals door een ander ook al aangegeven, ik als werkende kan het niet dus iemand met een uitkering moet het dan zeker niet kunnen. Zowel dan klopt er iets niet.

Zoals in vele topics naar voren is gekomen zijn er grote verschillen in stallingskosten en verdere kosten van onderhoud. Mijn paard staat bij een boer voor 100 per maand, bij de manege 1,5 km verderop kost het 450 p/m. Mijn shet staat voor 50, daarvoor bij iemand voor 12.50 p/m.
Iedereen maakt andere keuzes met zijn geld. De een vindt sparen belangrijk, verdere scholing. Een ander ziet dat niet als optie.

Er wonen hier bij mij in de buurt veel mensen met een uitkering zoals bijstand. Sommige hebben een dure auto voor de deur. Als je verder kijkt zit er krantenpapier tegen de ramen als gordijn, lampen in huis zijn alleen maar peertjes en meubilair bestaat uit wat anderen bij het vuil gestort hebben. Mijn keuze zou dat niet zijn, maar zij hebben dat er voor over om hun auto te kunnen betalen.

Afhankelijk van iemands wensen over hoe ze willen leven, de regio waar ze wonen kan de een wel een paard hebben en de ander niet.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:43

Ik vind het vooral onverantwoord. Er zijn zoveel voorbeelden hier van paarden die opeens speciaal beslag, voer, zadel nodig hebben of op een andere manier onvoorziene kosten met zich meebrengen. Waar ga je met een uitkering het geld vandaan halen? Maar ik heb er geen verdere kennis/ervaring mee, dus misschien is dit wat kortzichtig.

Urielle

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:51

Het interesseert me niks. Er is wettelijk een bepaald budget waar mensen van rond moeten komen. Of mensen dat uitgeven aan een paard, sigaretten of de kapper moeten ze zelf weten. Zolang ze hun dieren en eventuele kinderen er niet tekort mee doen: prima .
Van mij hoeven mensen niet aangewezen te zijn op boterhammen met pindakaas en kleding van de Zeeman omdat ze de pech hebben niet te kunnen werken. Als mensen dat wel willen om zo hun paard te kunnen houden; ook goed.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:51

xxCYNNxx schreef:
Als je spaargeld hebt, kom je niet eens in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Die moet je dan eerst 'opeten'' ...zelfde geld voor een koophuis, vakantiehuis.

En als je kinderen hebt wordt hun inkomen vanaf hun 18e jaar meegeteld als gezinsinkomen en wordt de bijstandshouder gekort.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:55

Dat idd ook nog eens

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:56

Ik vind dit een hele lastige discussie.
Helaas ben ik door veel te laat gediagnosticeerde ziekte 100% afgekeurd.
Nu bijna 2 jaar door een diep dal te zijn gegaan ben ik nu redelijk fit voor mijn doen met zware pijnstillers.
Mijn verzorgpaard was door omstandigheden einde verhaal, en het gevolg was extreme achteruitgang.
Werken is hier geen optie, ik had iets vrijwillig maar dit is gestopt, maar een beetje stress zorgt al dat de ziekte enorm op kan laaien. Daarbij kan ik nooit zekerheid bieden dat ik ook echt kan komen.

Sinds kort heb ik een pony staan, geen rijpony omdat ik fysiek niet meer kan rijden en een kleintje is ook minder arbeidsintensief. Ook geen jong ding wat elke dag iets moet doen.
Ik woon wel thuis, als dat niet zo zou zijn had ik dit nooit kunnen doen.
Lang heb ik er over getwijfeld, maar nu besloten toch dit te doen.
Als ik morgen aan het werk kon fulltime deed ik het, ik wil niets liever!
Helaas zit dat er zeker komende jaren echt waarschijnlijk niet in en nu is hij wel mijn reden om door te gaan.

Ik heb uiteindelijk besloten nu proberen verder te gaan met mijn leven door deze stap te nemen.
Ik draag nog steeds op mijn manier mijn steentje wel bij vrijwillig maar meer gaat niet.
Voor mij is het enorm belangrijk een doel te hebben en ritme, ik knap er nu al verschrikkelijk van op.
Thuis wonen is dus noodzaak, maar gelukkig kan ik goed met mijn ouders door een deur en kost en inwoning hoef ik niet te betalen.
Mijn behandeling wordt niks van vergoed en kost veel geld dus pony of niet ik had nooit op mezelf kunnen wonen.

Het is trouwens te danken aan de overheid dat ik hier nu mee zit, de aandoening is al tig jaar bekend maar er is al tig jaar stug ontkent dat het bestaat. Nu is het wel erkend en nu doen ze nog niks voor de groep patienten die ernstig ziek zijn, en vaak hun volledige behandeling zelf moeten betalen.
De verzekering vergoed dan ook vrolijk niks namelijk, en de remedie is ook nog niet bekend en onderzoek staat in de kinderschoenen. Het duurt als er NU wat gevonden wordt nog minimaal 10 JAAR voor het op de markt is, en dan is het enkel voor een zeer beperkte groep bereikbaar bij opname in het ziekenhuis.
Lekker hoopvol dus.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-05-15 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:12

Stond hier pas in de krant, een vrouw van rond de 60 met een bijstandsuitkering. Werkt meer dan 40 uur per week als vrijwilligster bij een inloophuis al een aantal jaar. Kan geen baan vinden, de gemeente wil haar korten op haar uitkering want ze kon niet meehelpen bij een of ander door hun georganiseerd gebeuren en ze vinden dat ze meer moet doen voor de gemeenschap.
Ander voorbeeld, man van ook in de 50. Wegbezuinigd als plantsoenmedewerker in gemeente Den Haag. Krijgt nu na een aantal jaar bijstanduitkering. Wil hij zijn uitkering behouden moet hij aan de slag als....plantsoenmedewerker.
Hij doet nu dus hetzelfde werk maar wel voor een lager bedrag.

Dit zijn echte verhalen. Deze mensen mogen dus geen paard hebben volgens sommige omdat ze geen "echt" werk hebben en geen bijdrage leveren aan de maatschappij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:20

Ik merk toch dat sommige in mijn ogen nogal jaloerse en een ander niets gunnende opmerkingen, omdat die persoon niet meer werken kan, mij toch meer kwetsen dan dat ik wil.

Geloof mij nou, ieder chronisch ziek, volledig afgekeurd mens, of gezond persoon op leeftijd die zijn/haar baan verliest op de valreep, wil zo met jullie gezonde en nog volop in het leven staande en betaalde banen hebbende mensen, ruilen!! Any day!!

Maar ik krijg idd een beetje het gevoel, dat omdat je niet meer tegen betaling werken kan, je dan ook maar in hoekje moet gaan zitten afwachten totdat het allemaal afgelopen is?
Daar hebben de meesten niet eerst zo keihard voor gewerkt voor een baas, om ziek te worden, of na 30 jaar of langer te worden ontslagen en vervolgens afgedankt te worden als oud vuil, want dat is dus wel wat er gaande is in Nederland. Verzorgstaat my ass, je krijgt net genoeg om niet gelijk dood te gaan en ja daar word je verdomd inventief van, overlevingsdrang heet dat geloof ik.

Ik vind het dan ook niet gepast dat anderen oordelen over wildvreemden hun situatie door het bv onverantwoord te noemen, dat kwetst namelijk echt. Omdat ik uit eigen ervaring weet en dan heb ik het niet alleen over mijzelf, ik zie dat in mijn omgeving, maar het zijn vaak juist de mensen met het minste geld, die in the end nog het beste met hun dieren omgaan, sterker nog de dieren hebben het luxer en beter dan die mensen zelf. Uitzonderingen daar gelaten, maar die zitten er bij degene die geld hebben ook.

Leef en laat leven, ik ben toch ook niet jaloers op jullie leven?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:30

Wat is trouwens genoeg bijdrage aan de maatschappij?
Is dat een hulpbehoevende buurvrouw helpen met boodschappen?
Of juist 'normaal' werk maar wel zeer flexibel, waardoor je never nooit betaald gaat krijgen in deze maatschappij?
Ik heb zeker 5 jaar van de 8 gedacht waarom ik in godsnaam nog leefde, zo'n hel ging ik dagelijks door.
Een paard was echt geen optie alleen al omdat er bakken met geld naar mijn gezondheid ging.
En nog, ik behandel alles thuis op gebruikt gekochte apparatuur zonder begeleiding wat buitenkansjes waren, anders had mijn behandeling echt helemaal bakken met geld gekost. 140 euro supplementen en zeker 400 !!!!! euro aan therapie.
Dat had dus never nooit gekund, en dan had ik nu zo 'fit' niet geweest. Dat is nog mager berekend.
Dan nog de volledige eigen risico aan pijnstillers.
Kort gezegd: ik verdien elke maand het geld voor onderhoud aan zelf mijn eigen therapeut/dokter zijn.
Dat moet je durven en kunnen, maar ik heb het mezelf nu gegund na zoveel jaar ellende.
De wereld denkt toch wel wat van je, wat je ook doet het zal nooit goed zijn, echt niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:58

Wat mij trouwens opvalt is dat er op bokt heel veel mensen met Wajong of wia zitten :?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:01

LadyMadonna schreef:
Wat mij trouwens opvalt is dat er op bokt heel veel mensen met Wajong of wia zitten :?

Ja wij hebben tijd over :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:05

_O-
Bedoel het verder niet banketstaaf, maar het is me eerder opgevallen.
Verder blijft het lastig en leiden de goede onder de kwade.
Ik ken iemand die vanwege een "psychische stoornis" afgekeurd is... Haar eigen woorden: ik zou best wel weer kunnen werken, maar vind het wel best zo....
Een ander die ik ken heeft fybromyalgie (of hoe je het schrijft), heeft dagen dat ze niet weet hoe ze überhaupt uit bed moet komen.... Heeft daardoor haar baan verloren, dus bijstand, maar afgekeurd wordt ze niet, want "ze kan best aangepast werk doen"....
Ja, op een goeie dag wel, dat zijn er twee per week.... Als ze dat al red... Maar ze weet nooit van te voren welke dagen dat zijn...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:06

Geryon schreef:
LadyMadonna schreef:

:D

Edit: weet hoe het bedoeld wordt, maar het antwoord vind ik geniaal

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:09

Geryon schreef:
LadyMadonna schreef:

_/-\o_

:')

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 01:02

nuscaniels schreef:
Stond hier pas in de krant, een vrouw van rond de 60 met een bijstandsuitkering. Werkt meer dan 40 uur per week als vrijwilligster bij een inloophuis al een aantal jaar. Kan geen baan vinden, de gemeente wil haar korten op haar uitkering want ze kon niet meehelpen bij een of ander door hun georganiseerd gebeuren en ze vinden dat ze meer moet doen voor de gemeenschap.
Ander voorbeeld, man van ook in de 50. Wegbezuinigd als plantsoenmedewerker in gemeente Den Haag. Krijgt nu na een aantal jaar bijstanduitkering. Wil hij zijn uitkering behouden moet hij aan de slag als....plantsoenmedewerker.
Hij doet nu dus hetzelfde werk maar wel voor een lager bedrag.

Dit zijn echte verhalen. Deze mensen mogen dus geen paard hebben volgens sommige omdat ze geen "echt" werk hebben en geen bijdrage leveren aan de maatschappij.

Hoorde laatst inderdaad ook zelfde verhaal van een buschauffeur, dat er zoveel mensen ontslagen waren (waarvan een groot deel ook een uitkering kreeg) die dan alsnog als buschauffeur moesten werken, eentje zelfs precies hetzelfde traject.. Dat is toch echt te gek woorden :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:55

Loolotte schreef:
Ik vind het vooral onverantwoord. Er zijn zoveel voorbeelden hier van paarden die opeens speciaal beslag, voer, zadel nodig hebben of op een andere manier onvoorziene kosten met zich meebrengen. Waar ga je met een uitkering het geld vandaan halen? Maar ik heb er geen verdere kennis/ervaring mee, dus misschien is dit wat kortzichtig.

In mijn geval springt mijn man dan bij.
Vind ik het leuk dat hij dat zou moeten doen? Nee, maar ik heb er niet voor gekozen om ziek te zijn en die dieren zijn gewoon belangrijk. Zelfs een van mijn dokters zei dat de paarden volgens hem een enorme drijfveer zijn voor mij om door te blijven gaan. Maar niks onverantwoord aan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:00

Ayasha schreef:
Loolotte schreef:

In mijn geval springt mijn man dan bij.
Vind ik het leuk dat hij dat zou moeten doen? Nee, maar ik heb er niet voor gekozen om ziek te zijn en die dieren zijn gewoon belangrijk. Zelfs een van mijn dokters zei dat de paarden volgens hem een enorme drijfveer zijn voor mij om door te blijven gaan. Maar niks onverantwoord aan dus.

Dit dus; Verschillende dokters hebben dit ook al tegen mij gezegd, "vooral niet opgeven, wat jouw hart doet blijven slaan" (ik ben dan ook hartpatient).

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:03

Ik heb mijn pony verkocht toen ik in de WW belande, ben ik uiteindelijk blij mee want ik zit nu 8 weken zonder inkomen te wachten of ik bijstand krijg.. Stel mijn pony was heel ziek geworden had ik dus geen DA kunnen betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:10

LadyMadonna schreef:
_O-
Bedoel het verder niet banketstaaf, maar het is me eerder opgevallen.
Verder blijft het lastig en leiden de goede onder de kwade.
Ik ken iemand die vanwege een "psychische stoornis" afgekeurd is... Haar eigen woorden: ik zou best wel weer kunnen werken, maar vind het wel best zo....
Een ander die ik ken heeft fybromyalgie (of hoe je het schrijft), heeft dagen dat ze niet weet hoe ze überhaupt uit bed moet komen.... Heeft daardoor haar baan verloren, dus bijstand, maar afgekeurd wordt ze niet, want "ze kan best aangepast werk doen"....
Ja, op een goeie dag wel, dat zijn er twee per week.... Als ze dat al red... Maar ze weet nooit van te voren welke dagen dat zijn...

Vergeet niet dat dat ook een symptoom van de psychische aandoening kan zijn; jezelf overschatten en denken dat je het werk weer aankunt ;) over het algemeen word je niet voor niets afgekeurd en ook regelmatig weer gekeurd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:32

Over vrijwilligerswerk gesproken. Je kunt je bijstand, ww of Wajong ook zien als een vergoeding voor je vrijwilligersbaantje

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:42

Wat ik vind? Ik vind dat ik me niet druk kan maken om wat anderen hebben, krijgen of verdienen. Lekker belangrijk. Ik heb het goed, een baan en een dak boven mijn hoofd. Ik krijg jeuk van mensen die het over 'HUN belastinggeld" hebben. Brrrr.... Wees blij dat je in NL bent geboren en wees blij met wat je hebt ipv te kijken naar wat anderen hebben/krijgen. Ik kan slecht tegen ontevreden mensen....kijk naar Nepal, kijk naar Afrika, waar nog steeds kinderen doodgaan van de honger....

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:03

mick75 schreef:
Ik lees vooral heel veel jalouzie. Van "ik kan geen paard betalen terwijl ik werk, dus waarom kan een ander het wel die niet eens werkt".

Heel veel mensen die een bijstandsuitkering krijgen zijn gewoon ziek, en horen eigenlijk helemaal niet thuis in de bijstand maar in de WIA. Echter door de bezuinigingen vallen ze daar buiten en komen dus in de bijstand terecht.

Een uitkering is daadwerkelijk van de ontvanger, de ontvanger hoeft (meestal) geen verantwoording af te leggen wat ie ermee doet. Of het nou op gaat aan een paard, een hond, een sieraquarium, drank, drugs of uitgaan of iemand elke week naar een attractiepark gaat doet er helemaal niet toe. Het is vanaf het moment dat het geld is gestort hun geld, waarmee ze dus mogen doen wat ze willen. In een aantal gevallen zijn er restricties, waarin bijvoorbeeld aangetoond moet worden dat bepaalde rekeningen voldaan zijn. Maar van het resterende bedrag mag de ontvanger nog steeds doen wat ie wil, en terecht!

Heel veel mensen met een uitkering kunnen er juist vroeg of laat weer uitkomen juist door het hebben van hun (dure) hobby. Die ervoor zorgt dat ze ontspanning kunnen blijven vinden, onder de mensen blijven komen en zo in de praktijk aan vaardigheden kunnen werken waar ze anders vrijwel niet aan zouden kunnen werken, maar die essentieel zijn voor bijvoorbeeld het zoeken/ behouden van werk.

Het getuigt wat mij betreft enorm van korte-termijn denken te roepen dat uitkeringen blijkbaar te hoog zijn omdat sommige mensen er dingen van kunnen doen die andere mensen met betaald werk zich niet kunnen permitteren. Iets met prioriteiten stellen en aanpassingen in je levensstijl doen, of de bereidheid daartoe.

En het gaat helemaal niet om een prikkel tot werken, er IS domweg niet genoeg werk voor iedereen. Van de winter heb ik voor een uitzendburo gewerkt. Er waren voor elke vacature daar minstens 10! gegadigden, in rustige periodes zelfs tot 100 gegadigden voor 1 dagje werk. Dan gingen ze gewoon loten, en de rest mocht maar hopen dat er ergens iets mis ging zodat ze toch misschien opgeroepen zouden worden. Zo werkt het voor heel veel baantjes. Mensen die keihard werken, geen pauzes nemen, overwerken zonder te schrijven, maar toch amper opgeroepen worden want niemand neemt pauzes, iedereen werkt keihard en niemand klaagt over overuren, of over het feit dat je s'ochtends gebeld wordt dat je binnen 20 minuten op het werk MAG komen. In de laagst gewaardeerde baantjes is de concurrentie zo moordend dat alleen diegenen die daarin uitmuntend zijn, die inderdaad als er gebeld wordt meteen in de auto springen (maar meestal wordt er niet gebeld), die geen of amper pauzes nemen, die niet naar de WC gaan, niet roken, niet praten en hun longen uit hun lijf rennen, liefst letterlijk, er enigszins van kunnen leven, behalve rond de feestdagen want dan is er wel werk genoeg.

Mensen moeten helemaal zelf weten hoe ze hun geld uitgeven. Of ze nou een paard, of voor mijn part 10 paarden houden van hun uitkering, elk weekend zich helemaal lam zuipen/ snuiven of elke week een andere stad gaan bezoeken. Het is niet aan mij om daarover te oordelen en als mensen blijkbaar bereid zijn grote concessies te doen om hun hobby te kunnen veroorloven, dan moeten ze dat zelf weten. Ik stel andere prioriteiten in mijn leven, mijn goed recht. En dan zie ik liever dat mensen een gezonde hobby hebben zoals iets met dieren, dan dat ze elke week onder invloed ergens herrie aan het schoppen zijn.

Amen _/-\o_

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:13

dems75 schreef:
Wat ik vind? Ik vind dat ik me niet druk kan maken om wat anderen hebben, krijgen of verdienen. Lekker belangrijk. Ik heb het goed, een baan en een dak boven mijn hoofd. Ik krijg jeuk van mensen die het over 'HUN belastinggeld" hebben. Brrrr.... Wees blij dat je in NL bent geboren en wees blij met wat je hebt ipv te kijken naar wat anderen hebben/krijgen. Ik kan slecht tegen ontevreden mensen....kijk naar Nepal, kijk naar Afrika, waar nog steeds kinderen doodgaan van de honger....

Nou, precies dit idd.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:52

Ben zelf ook chronisch ziek, maar werk wel "gewoon" fulltime. Ben blij dat ik dat kan hoor, maar het vergt soms heel veel vechten tegen mijn eigen lijf. Bij mij gaat er ook geen dag voorbij dat ik geen pijn heb, maar ik heb dat geaccepteerd. Kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan, maar om dan iemand te horen zeggen dat die ook wel wil werken met een gezond lijf, tja dat zou ik ook wel willen, maar ik werk toch. En ik ken genoeg mensen met hetzelfde ziektebeeld die gedeeltelijk of geheel afgekeurd zijn, dus dan denk ik in die gevallen dat er ook een stukje mentaliteit bij komt kijken. Ik kan niet voor een ander oordelen, maar laat dan ook een ander niet voor mij oordelen (werken = gezond lijf, dus niet).

En of je wel of geen paard mag houden met een uitkering, lijkt mijn afhankelijk van de situatie.
Ik moet zeggen in mijn situatie zou ik het niet doen, ik ben heb geen opvangnetwerk voor onvoorziene kosten. Gelukkig werk is en kan ik hem wel hebben en zal er ook alle aan doen hem te kunnen houden tot zijn dood (heb hem zelf gefokt en hij is inmiddels 15 en heeft ook niet alles mee in zijn leven ;) )
Mij lijkt het gewoon niet verstandig om een paard aan te schaffen als je alleen een uitkering hebt en geen opvangnet hebt voor onvoorziene kosten. Dat je zelf goedkoop kan en wil leven , omdat je een paard wil houden prima, maar de gezondheid van het paard mag er in mijn ogen nooit onder lijden.