'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:04

Het is al aangekaart in dit topic, die cijfers liggen toch echt hoger dan bij "normale" gezinnen. Maar wat jij aangeeft, is inderdaad wat ook veel aangehaald wordt: waar trek je de grens? Je moet het wel alleen doen, maar je kan je redden. Je hebt ook een baan, al is dat 12u en een "simpele job" je hebt werk en dat kan niet iedere hooggeschoolde zeggen. Hoog IQ zegt lang niet alles. Het koppel dat kiest voor een kind, moet dat ook echt samen doen. Ik zou het zo zonde vinden dat mensen met een mentale aandoening een kindje willen "om toch een beetje normaal te lijken" zoals iemand kort geleden aan gaf. Ben even de naam van de bokker kwijt. Om erbij te horen in de maatschappij vanuit hun beleving, en omdat ze dan aandacht krijgen. Dat mag geen motivatie zijn om zo'n hummeltje op de planeet te zetten, zeker als je weet dat de kans op een normaal bestaan klein is. Dan wordt dat kindje een soort compensatie voor hun eigen tekortkoming, een soort "zie je wel dat we niet abnormaal zijn".

Hoe erg ook, daar heeft niemand baat bij. De ouders niet want die gaan zorg uit handen moeten geven of zoals in het verhaal iets terug, de schoonzus die haar zoontje gaat verliezen. De staat niet, want die mag voor de extra zorgen opdraaien en de belastingbetaler voor de onkosten.
En dat wil je toch niet? Het idee, hoe klein ook, dat ze je kind ooit komen weghalen omdat hij wel normaal begaafd zou zijn en letterlijk en figuurlijk boven het hoofd groeit. Dat is hartverscheurend voor de ouders, want dat kindje, dat is dan het kindje van iemand anders... En dat kind, stel op de leeftijd tussen 2 en 6, gaan die wel begrijpen waarom die mama en papa ineens niet meer mag zien? Wil je dat verdriet aan beide partijen aandoen? Dat gun ik echt niemand. Zelfs mijn ergste vijand niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:08

Ragdollcat schreef:
Nikass schreef:
Er zijn genoeg mensen met een hoger IQ die dat (ook) niet kunnen.

Dat zijn er ook zat tegenwoordig, helaas.

Maar hier gaat het eigenlijk niet over in deze topic.

Toch wel, want waar leg je de grens? Mogen mensen met een hoger IQ maar zonder opvoedingsvaardigheden wèl een kind opvoeden en het eerder genoemde liefdevolle schoonzusje van Osmo niet? Hoe eerlijk is dat?

elenaMM77

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:34

nikass, het is niet alleen opvoedingsvaardigheden.. want dat kun je in alle uithoeken vinden.
Het is vaak een totaalplaatje van verschillende dingen.

opvoedingsvaardigheden moet je leren..maar als je ontwikkelingsniveau geestelijk dat van een 9 jarige is bijvoorbeeld.. Zou jij een kind dag en nacht aan een 9-jarige toevertrouwen? Je kunt je negenjarige buurmeisje net zoveel vaardigheden aanleren dan een zwakbegaafd iemand met het geestelijk vermogen van een 9 jarige.

waar opvoedkundige skills missen bij mensen met een 'hoger iq', kunnen zij nog wel beslissingen nemen en goed analyseren wat er aan de hand is als het kindje ineens iets heeft. Wij hoeven niet op de kalender te kijken of naar anderen om te beslissen of je nu wel een dekentje over de kleine moet leggen of een mutsje op moet zetten. Je kunt je kinderen helpen met problemen die ze allereerst op school tegen zullen gaan komen.. Het zij technische problemen zoals rekenen of taal, hetzij sociale vaardigheden zoals hoe om te gaan met pesten of hoe te reageren als er iemand gepest wordt. Dit soort zaken is vaak voor iemand die zwakker begaafd is al niet eens duidelijk, laat staan dat je je kindje daarin kunt begeleiden.

Dat zegt niets over of anderen dat wel of niet kunnen, maar als je twee zwakbegaafde ouders hebt, is de kans levensgroot aanwezig dat zij jou niet tot volle bloei kunnen laten komen en je de weg naar het maximaal bereikbare binnen je eigen mogelijkheden kunnen wijzen.

-----
als je het over opvoedkundige skills hebt dan mogen ze half Nederland wel gaan steriliseren. Al is het maar om te zorgen dat volgende generaties weer zonder vloeken, schelden en f*bombardementen leert communiceren (veel mensen denken dat wanneer je het ergens niet mee eens bent, schreeuwen en de ander proberen met woorden neer te sabelen de methode is om tot elkaar te komen).

Dat je voor alle lagen van de bevolking verplicht ouderlijke zorg in de scholing opneemt, of je nu op speciaal onderwijs zit of het VWO, gewoon rond het 16e levensjaar.. Dat zou ik toejuichen.. Maar dan zou ik nog niet toejuichen dat zwakbegaafde stellen samen een kind op de wereld zetten of adopteren. Puur omdat de problemen niet slechts het IQ is van de persoon, maar omdat er nog veel meer 'problemen uit voortvloeien' waarbij de kansen van het kind zienderogen afnemen ten opzichte van een kind van ouders die niet zwakbegaafd zijn. Verbieden vind ik onzin, verplichte sterilisatie nog erger, maar begeleiding tijdens de tienerjaren waarbij aangestuurd wordt op kinderloos/sterlisatie, dat vind ik persoonlijk bespreekbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:45

Purny, ik wil even van tevoren aangeven dat ik je alles behalve probeer aan te vallen met deze post, ik heb enkel wat vragen :)

Jij geeft zelf aan dat je niet altijd snel kan handelen in bepaalde situaties en dat je tijdsdruk niet zo goed aankan. Met een klein kindje heb je natuurlijk wel te maken met dit soort dingen. Een huilend kind is daar maar een klein voorbeeld van, stel je voor je zet je kindje in bad en die glijdt uit. Als jij denkt dat jij snel genoeg kan handelen om een kindje aan te kunnen, dan zal er ook niemand zijn die zegt dat jij geen kindje mag krijgen. Ik denk dat iedereen in het topic er wel over eens is dat er uitzonderingsgevallen zijn die wel uitstekende ouders zouden vormen. Echter denk ik dat jij (en wellicht een psycholoog die je krijgt voor begeleiding) hier een veel beter oordeel over kunnen vellen dan wij vanaf een computerscherm. Dit is een discussietopic en ik kan me goed voorstellen dat sommige opmerkingen hard aan kunnen komen voor iemand die zelf in een soortgelijke situatie zit, maar je kan het zo veel of zo weinig op jezelf betrekken als je maar wilt. Als jij vindt dat je binnen de uitzonderingen valt, dan hoef je er geen aanstoot aan te nemen. Als je dat wel doet is het misschien iets om bij stil te staan.
Overigens is het niet alleen het snel handelen wat problematisch zou kunnen zijn. Je geeft aan dat je 12 uur per week achter de kassa werkt. Het is natuurlijk heel fijn dat je uberhaupt werk hebt, maar ik heb zelf ook 12 uur per week achter de kassa gewerkt en weet dat het geen vetpot is. Zou je financieel een kindje kunnen onderhouden en ook een goede toekomst kunnen geven? Hier geldt weer hetzelfde, als jij denkt dat je dat kan dan is er helemaal niemand die jouw kinderwens onderuit gaat schoppen. Een IQ grens voor het krijgen van kinderen zal toch nooit doorgevoerd worden :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:58

Ik voel me ook niet aangevallen hoor, want voor een kindje moet je nog altijd iemand erbij hebben. Wel zo makkelijk in de omgang. Verder heb ik een Wajong en worden de uren aangevuld door het UWV. Een Wajong word namelijk gezien als een AOW uitkering. Niet dat ik het leuk vind om mijn hele leven met een uitkering te zitten want normaal functioneren in deze maatschappij op gebied van werk zal er vrijwel niet inzitten.

Verder wil ik op dit moment geen kind, gezien de huidige maatschappij. Er is nu al geen werk laat staan dat er over 20 jaar werk is.

@Elena: bedankt voor je pb. Erg lief van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:59

Oke, dan zit het goed. Ik had het idee dat je dit topic misschien heel naar vond om te lezen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:26

Er is nu wat over op NPO 1.
Ook met zwakbegaafde ouders die hun eigen kind opvoeden maar die hebben wel overal camera's in huis hangen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:56

purny schreef:
Goed ik kan niet in de zorg werken, ik kan geen tijdsdruk aan. Maar zet mij aan de kassa (wat ik overigens nu ook doe, al is het maar voor 12 uur per week) dan heb je aan mij een perfecte medewerker, omdat ik weet wat ik moet doen en omdat dat vrij eenvoudig is.

Maar kan jij dan wel de tijdsdruk aan om je kindje op een bepaalde tijd op school te hebben iedere ochtend?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:58

Miss. moeten ze eens beter naar de instantie's gaan kijken,zoals Jeugdzorg?
Hoeveel doden zijn er niet gevallen bij mensen en kinderen die onder toezicht staan van Jeugdzorg en andere instantie's?
Miss. zie ik het anders,maar ik vind dat ook daar een probleem ligt.
Als jeugdzorg een aantal keren moet ingrijpen bij een gezin,maar ze halen het kind niet uit huis,en dan gaat het mis.Dan ben je te laat,dan doe je toch zeker iets niet goed?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:00

gohya schreef:
Miss. moeten ze eens beter naar de instantie's gaan kijken,zoals Jeugdzorg?
Hoeveel doden zijn er niet gevallen bij mensen en kinderen die onder toezicht staan van Jeugdzorg en andere instantie's?
Miss. zie ik het anders,maar ik vind dat ook daar een probleem ligt.
Als jeugdzorg een aantal keren moet ingrijpen bij een gezin,maar ze halen het kind niet uit huis,en dan gaat het mis.Dan ben je te laat,dan doe je toch zeker iets niet goed?

Punt is: als ze het kind wel uit huis halen schreeuwt iedereen ook moord en brand. Want dan was het absoluut niet nodig en is het een k-u-t-instelling die alleen maar gezinnen uit elkaar haalt.

Ik vind jeugdzorg het ultieme voorbeeld van een organisatie die het nooit goed kan doen voor mensen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:02

Als ze dan bij de juiste gezinnen het kind uit huis halen,en dat gebeurt helaas nog te weinig.
Jeugdzorg doet echt wel goed werk,maar ergens gaat het toch té vaak fout.En dáár moet verandering in komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:06

gohya schreef:
Als ze dan bij de juiste gezinnen het kind uit huis halen,en dat gebeurt helaas nog te weinig.
Jeugdzorg doet echt wel goed werk,maar ergens gaat het toch té vaak fout.En dáár moet verandering in komen.

Ik denk dat het ontzettend lastig is om uiteindelijk de beslissing te maken een kind uit huis te halen, en ook om in te zien bij wie het mis gaat gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:07

Vjestagirl schreef:
purny schreef:
Goed ik kan niet in de zorg werken, ik kan geen tijdsdruk aan. Maar zet mij aan de kassa (wat ik overigens nu ook doe, al is het maar voor 12 uur per week) dan heb je aan mij een perfecte medewerker, omdat ik weet wat ik moet doen en omdat dat vrij eenvoudig is.

Maar kan jij dan wel de tijdsdruk aan om je kindje op een bepaalde tijd op school te hebben iedere ochtend?

Ik ben niet van plan om alleen een kind op te gaan voeden als het even kan wil ik het graag met zijn tweeën doen c

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:16

Vjestagirl schreef:
gohya schreef:

Ik denk dat het ontzettend lastig is om uiteindelijk de beslissing te maken een kind uit huis te halen, en ook om in te zien bij wie het mis gaat gaan.

Dat is ook best lastig,maar als je al tot 3 x toe moet ingrijpen? dat zegt dan toch al genoeg?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:20

Juist wanneer kinderen van het leven worden beroofd hoor je altijd dat jeugdzorg betrokken was. Word het niet eens tijd om jeugdzorg dan ook op de vingers te tikken?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:21

Wat je niet hoort is hoeveel kinderen jeugdzorg t leven heeft gered door ze uit huis te halen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:26

Vjestagirl schreef:
gohya schreef:

Dat weet ik wel zeker. Er is zoveel kritiek op Jeugdzorg, en soms ook terecht, maar het is natuurlijk absoluut geen eenvoudige job. En ze worden voldoende op hun vingers getikt, wees maar niet bang. Ik heb respect voor de mensen die dat werk überhaupt nog willen doen. Je wordt door iedereen verguisd.

Verder vind ik vragen die bijvoorbeeld aan Purny gesteld worden (kan je dit of dat?) die worden toch ook niet aan andere (aanstaande) ouders gesteld? En geloof mij, niet iedereen meteen normaal IQ kan opvoedingsvaardigheden leren, snel handelen en de juiste inschatting maken.
Ik kom op mijn werk veel in aanraking met mensen met een lager IQ en veel kunnen zich niet goed redden (daarom komen ze bij ons) maar dat heeft ook met veel omgevingsfactoren te maken. En ik spreek er ook genoeg waarvan ik later hoor dat ze minder begaafd zijn en waaraan ik dat niet had gemerkt. Oftewel, er zijn veel gradaties binnen mensen met een wat lager IQ. Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn om daar conclusies aan te verbinden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:29

Het is niet eerlijk maar bij de mensen die zwakbegaafden en of down van syndroom hebben bijvoorbeeld, wéét je dat van tevoren............dat het beter is dat ze geen kinderen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-01-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:30

purny schreef:
Juist wanneer kinderen van het leven worden beroofd hoor je altijd dat jeugdzorg betrokken was. Word het niet eens tijd om jeugdzorg dan ook op de vingers te tikken?

Zou het niet veel erger zijn als er een kind wordt vermoord en jeugdzorg helemaal niet bij het gezin betrokken was? Je kunt niet iedereen redden, hoe hard je ook je best doet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:31

Ragdollcat schreef:
Het is niet eerlijk maar bij de mensen die zwakbegaafden en of down van syndroom hebben bijvoorbeeld, wéét je dat van tevoren............dat het beter is dat ze geen kinderen krijgen.

Maar je stelt het nu heel ruim hè. Zwakbegaafd is weer iets anders dan syndroom van down.
En ik kan het voor een groot deel met je eens zijn, maar vind het ook lastig. Ik heb er geen eenduidig antwoord op.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:37

Nikass schreef:
Dat weet ik wel zeker. Er is zoveel kritiek op Jeugdzorg, en soms ook terecht, maar het is natuurlijk absoluut geen eenvoudige job. En ze worden voldoende op hun vingers getikt, wees maar niet bang. Ik heb respect voor de mensen die dat werk überhaupt nog willen doen. Je wordt door iedereen verguisd.

Verder vind ik vragen die bijvoorbeeld aan Purny gesteld worden (kan je dit of dat?) die worden toch ook niet aan andere (aanstaande) ouders gesteld? En geloof mij, niet iedereen meteen normaal IQ kan opvoedingsvaardigheden leren, snel handelen en de juiste inschatting maken.
Ik kom op mijn werk veel in aanraking met mensen met een lager IQ en veel kunnen zich niet goed redden (daarom komen ze bij ons) maar dat heeft ook met veel omgevingsfactoren te maken. En ik spreek er ook genoeg waarvan ik later hoor dat ze minder begaafd zijn en waaraan ik dat niet had gemerkt. Oftewel, er zijn veel gradaties binnen mensen met een wat lager IQ. Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn om daar conclusies aan te verbinden.

Ik denk dat die vragen aan iedereen gesteld zouden moeten worden. Misschien als een test met een soort vrijblijvende uitslag: dat je op basis van je gegeven antwoorden te horen krijgt op welke gebieden je je nog wat meer in moet lezen, meer informatie moet verzamelen etc.

Maar Purny geeft zelf aan dat ze ergens moeite mee heeft, en ik ben benieuwd hoe ze dan bepaalde zaken van t ouderschap aan denkt te pakken. T was niet banketstaaf bedoeld ofzo, meer gewoon benieuwd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:43

Nikass schreef:
Ragdollcat schreef:

Maar je stelt het nu heel ruim hè. Zwakbegaafd is weer iets anders dan syndroom van down.
En ik kan het voor een groot deel met je eens zijn, maar vind het ook lastig. Ik heb er geen eenduidig antwoord op.

Met zwakbegaafden bedoel ik dan ook echt dat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen laat staan een kind.

En dan zeg ik niet dat ze allemaal zo zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:44

Het was ook geen persoonlijke kritiek op jou Vjestagirl :) en ik ben het met je eens dat eigenlijk iedereen van te voren bepaalde vragen gesteld zou moeten worden. Maar dat is natuurlijk totaal niet haalbaar.

Ragdollcat: het lastige is denk ik juist de "grensgevallen".

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:45

Vjestagirl schreef:
Wat je niet hoort is hoeveel kinderen jeugdzorg t leven heeft gered door ze uit huis te halen...

Dat ben ik ook zeker met je eens! als ze dat nou ook eens melden dan zouden de echt goede krachten van de jeugdzorg in een goed daglicht gesteld worden.Want nu word jeugdzorg over 1 kam geschoren.Je hebt er nu eenmaal werknemers tussen zitten die eigenlijk niet geschikt zijn voor dit werk,en díe maken de fouten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:55

Nikass schreef:
Het was ook geen persoonlijke kritiek op jou Vjestagirl :) en ik ben het met je eens dat eigenlijk iedereen van te voren bepaalde vragen gesteld zou moeten worden. Maar dat is natuurlijk totaal niet haalbaar.

Ragdollcat: het lastige is denk ik juist de "grensgevallen".

Het is en blijft lastig.
Ik denk zelf: wanneer ze niet zelf goed voorzichzelf kunnen zorgen en goed opzichzelf kunnen passen en afhankelijk zijn van anderen, die kunnen beter niet aan kinderen gaan beginnen.